🔶مبانی قرآنی
بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی
💠شاخصه های تاريخ گذشته ایران
گذشته ما، طاغوتی بود برخاسته از زور بیگانگان، که مردم را به پیروی وادار می کرد.
وَ اتَّبَعُوا أَمْرَ كُلِّ جَبَّارٍ عَنِيدٍ (هود 59)
امام خمینی )ره( موسی گونه به سراغ آن طاغوت رفت.
اذْهَبْ إِلى فِرْعَوْنَ إِنَّهُ طَغى (طه 24 )
ما أُرِيكُمْ إِلَّا ما أَرى ( غافر29)
پادشاهی مستبد که شعار فرعونی می داد و می گفت رژیم کودتایی! آن هم از نوع خارجی، نه داخلی، بدون آراء و پشتوانه مردم و هیچ گونه لیاقت و سابقه و کمال، همان گونه که علی علیه السلام در نامه ای به معاویه نوشت حکومتی خودفروخته و وابسته، همراه با آلودگی » نه سابقه خوبی داری و نه کمال اخلاق، تبلیغات ضدارزش و انحصار بیش ترین خدمات به پایتخت و مناطق بزرگ، در حالی که حضرت علی علیه السلام می فرماید:
فَإِنَّ لِلاقْصَي مِنْهُمْ مِثْلَ الَّذِي لِلادْنَي )نهج البلاغه، نامه 53 من تقدم علی قوم و هو (
و در جای دیگر حضرت می فرماید:
يری فيهم من هو افضل فقد خان الله و رسوله و المؤمنين
به جای آنکه پیامبر اعظم الگو باشد
لَقَدْ كانَ لَكُمْ فِي رَسُولِ اللَّهِ أُسْوَةٌ حَسَنَة)احزاب21)
غرب را الگو قرار دادند و به جای اطاعت از خدا، مردم را با ارعاب و تهدید و تحقیر به اطاعت واداشتند.
فَاسْتَخَفَّ قَوْمَهُ فَأَطاعُوهُ ( زخرف 54)
عقب ماندگی های علمی، سیاسی، معنوی، آن گونه که قرآن می فرماید:
وَ إِنْ كانُوا مِنْ قَبْلُ لَفِي ضَلالٍ مُبِين ( آل عمران 164)
🔶مبانی قرآنی
بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی
شاخصه های انقلاب اسلامی ایران
خداوند انقلاب اسلامی را برخاسته از ایمان اسلامی به دست امام خمینی )ره( ایجاد کرد.
مردم با اراده و شناخت و بصیرت دور امام جمع شدند و ابراهیم وار بت های موهوم را
درهم شکستند.
حرکت امام و پیروی مردم بر اساس ایمان و شجاعت بود، همان گونه که ایمان ساحران به حضرت موسی بر اساس ایمان و شجاعت بود. از تهدیدها نترسیدند و گفتند
لا ضَيْرَ إِنَّا إِلى رَبِّنا مُنْقَلِبُون (شعراء 50)
و در برابر شکنجه ها مقاومت کردند
وَ لَنَصْبِرَنَّ عَلى ما آذَيْتُمُونا ( ابراهیم 12)
خداوند نیز عنایت کرد و امام و یارانش را طبق وعده خود به انبیاء، یاری کرد
إِنَّا لَنَنْصُرُ رُسُلَنا وَ الَّذِينَ آمَنُوا فِي الْحَياةِ الدُّنْيا (غافر51)
کم کم انقلاب پیروز و عصر جدیدی آغاز شد. انقلابی که دین و دنیا را در کنار هم
گذاشت. آزادی، اخلاق، معنویت، عدالت، استقلال، عزت، عقلانیت و برادری را به جای
تفرقه، ذلت، قساوت، خفقان و ترکیبی از جمهوریت و اسلامیت به ارمغان آورد.
وَ أَمْرُهُمْ شُورى بَيْنَهُمْ « (شوری 38)
وَ مَنْ أَحْسَنُ مِنَ اللَّهِ حُكْماً (مائده 50)
ناگفته پیداست که مستکبرین از این پدیده ناراحت شدند و توقع نداشتند غیر از قدرت
شرق و غرب قدرتی پیدا شود و کسی راه جدیدی را بدون اعتنا به قدرت ها برای خود پیش گیرد و می گفتند
آمَنْتُمْ بِهِ قَبْلَ أَنْ آذَنَ لَكُمْ (اعراف 123)
فشارها شروع شد، تدبیرها به کار افتاد، ولی خداوند هم چنان مردم را یاری کرد و هر چه آن ها تدبیر و توطئه کردند، خنثی شد.
وَ مَكَرُوا وَ مَكَرَ اللَّهُ وَ اللَّهُ خَيْرُ الْماكِرِين (آل عمران 54)
با مقايسه، مسايل بهتر روشن می شود.
أَ فَمَنْ « : در قرآن ده ها آیه برای بصیرت افزایی از راه مقایسه آمده است. مثلاً می فرماید
سجده، ( » كانَ مُؤْمِناً كَمَنْ كان فاسِقاً لا يَسْتَوُونَ 18 هَلْ « : ( و در آیه دیگر می فرماید
زمر، ( » يَسْتَوِي الَّذِينَ يَعْلَمُونَ وَ الَّذِينَ لا يَعْلَمُونَ 9 )
به پیروی از این اصل، مقایسه ای بین قبل از انقلاب و بعد از انقلاب می کنیم:
* از عقب ماندگی شرم آور تا پیشرفت های شگفت آور
* نگاهی به گذشته، نسبت به انواع عقب افتادگی های علمی، سیاسی، معنوی، با تحقیر و
به استضعاف کشیدن، و نداشتن تجربه برای انقلاب اسلامی و در کنار همه این ها، همه
چیز علیه انقلاب بودن، انسان را یاد خرافات جاهلی می اندازد. که خدای آن ها بت،
5
قحطی بر آن ها حاکم، مردم در جاهلیت و تحجر، دخترکشی و فضیلت کشی رسم، توده ی
مردم به فکر شب و شراب و شهوت و غارت بودند.
وَ اذْكُرُوا نِعْمَتَ اللَّهِ عَلَيْكُمْ إِذْ كُنْتُمْ « : ولی به برکت اسلام از جهل به علم، از دشمنی
آل عمران، ( » أَعْداءً 103 حجرات، ( » إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ إِخْوَةٌ « : ( به محبت 10 ( از بخل به
حشر، ( » وَ يُؤْثِرُونَ عَلى أَنْفُسِهِمْ « : ایثار 9 ( از تحقیر زن به کرامت زن تا آنجا که زن
الْكَادُّ عَلَي عِيَالِهِ كَالْمُجَاهِدِ فِي « : لقب کوثر گرفت و خدمت به او پاداش جهاد پیدا کرد
كافي، ج ( » سَبِيلِ اللَّهِ 5 ، ص 88 )
در مقابل آن عقب افتادگی ها، انقلاب اسلامی به مسلمین عزت و استقلال و عقلانیت و
برادری و آزادی عطا کرد.
برای هر یک از این داشته ها، آیات و روایات فراوانی داریم.
این انقلاب به دست مرجع تقلیدی مثل امام خمینی )ره( و علمای همراه با ایشان شکل
گرفت که حضرت علی علیه السلام وظیفه آنان را قیام علیه پرخوران و حمایت از
وَ مَا أَخَذَ اللَّهُ تَعَالَى عَلَى الْعُلَمَاءِ أَنْ لَا يَقِرُّوا عَلَى كِظَّةِ ظَالِمٍ وَ لَا « : گرسنگان قرار داد
نهج البلاغه، خطبه ( » سَغَب مَظْلُومٍ 3 )
همین جمله حضرت علی علیه السلام دلیل آن است که باید مردم با رهبری علماء
تشکیل حکومت و قدرت دهند، تا بتوانند از پرخوران بگیرند و به گرسنگان بدهند و بدون
قدرت و حکومت این سفارش حضرت علی علیه السلام عملی نمی شود.
البته قلّه ای که همه باید به آن توجه کنند، عدالت جهانی به رهبری حضرت مهدی
علیه السلام است، ولی در زمان غیبت، خود آن بزرگواران سفارش کرده اند که فقیه عادل
مخالف هوی نزدیک ترین فرد به رهبر معصوم است. مخفی نماند که در هر کشوری
اختلاف هست و باید یک نفر فصل الخطاب باشد.
در خود آمریکا همین که بین رئیس جمهور قبل بوش و رقیبش اختلاف افتاد، رئیس
قوه ی قضاییه حرف آخر را زد. در سایر کشورها نیز باید مرجعی برای پایان دادن به
اختلافات باشد که همه در برابر او تسلیم باشند.
6
امتیاز جمهوری اسلامی آن است که آن کسی که باید حرف آخر را بزند، باید باسوادترین،
باتقواترین، عادل و بی هوس باشد، به گونه ای که هیچ تهدید و تطمیعی او را به قضاوت
خلاف واندارد.
ناگفته پیداست که سخن از عصمت ولی فقیه نیست، بلکه سخن از حجت بودن کلام او
است، ممکن است فتوای مرجعی تغییر کند، یا دانشمندی در نوشته خود تجدیدنظر کند،
یا پزشکی در نسخه خود اشتباه کند، اما همه ی عقلای دنیا در طول تاریخ به کارشناس
خبره مراجعه می کنند، و سخن او را ملاک قرار می دهند، با اینکه می دانند ممکن است،
درصدی خطا داشته باشد.
ما باید نگاهی به نظام خود بیندازیم، و بدانیم این انقلاب چه ویژگی های منحصربه فردی
دارد.
ما هرگز آغازگر جنگ نبودیم. حتی به آمریکا و صدام اولین گلوله را شلیک نکردیم و به
توبه، ( » وَ هُمْ بَدَؤُكُمْ أَوَّلَ مَرَّةٍ « : قول قرآن آنان آغاز کردند 13 )
همیشه حامی مظلومان بودیم. قرآن ما را توبیخ کرده است که چرا در حمایت از مظلومان
نساء، ( » وَ ما لَكُمْ لا تُقاتِلُونَ فِي سَبِيلِ اللَّه « : قیام نمی کنید 75 )
حرکت ما بر اساس وظیفه بوده و لذا هرگز منفعل و مردد نبودیم. همانگونه که تابلوی
بقره، ( » لا رَيْبَ فِيهِ « ، کتاب آسمانی ما 2 ( است.
فتح، ( » رُحَماءُ بَيْنَهُمْ « : بی رحم و خونریز نبودیم، قرآن می فرماید 29 )
اگر خطایی پیش آمده، آماده اصلاح و تصحیح هستیم. زیرا امام سجاد علیه السلام از خدا
صحيفه سجاديه، دعای ( » وَ مُتَابَعَةِ مَنْ أَرْشَدَنِي « : می خواهد از راهنماها پیروی کند 20 )
بی انصاف نبودیم. زیرا قرآن به ما آموخته است که حتی در انتقاد از شراب و قمار از
قُلْ فِيهِما إِثْمٌ كَبِيرٌ وَ مَنافِعُ لِلنَّاسِ وَ إِثْمُهُما أَكْبَرُ مِنْ « : منافع مادی آن غفلت نشود
بقره، ( » نَفْعِهِما 219 )
قرآن به ما دستور می دهد که حتی اگر یک نفر از مشرکین، در جبهه جنگ، مهلت
تحقیق خواست به او فرصت دهید تا کلام خدا را بشنود و او را با حفاظت کامل به محل
7
امن خود برسانید که اضطرابی نداشته باشد. دینی که منطق و عقل دارد، عجله ندارد و
دلسوزی اسلام به قدری است که در سخت ترین شرایط که زمان جنگ است، حتی برای
یک نفر )نه جمعیت کثیر( فضای تحقیق و پژوهش و فکر باز می کند و به مسلمین دستور
وَ إِنْ أَحَدٌ مِنَ الْمُشْرِكِينَ « : می دهد که این محقق را سالم به خانه خود برسانید
توبه، ( » اسْتَجارَكَ فَأَجِرْهُ حَتَّى يَسْمَعَ كَلامَ اللَّهِ 6 )
حرف خود را با صراحت و شجاعت گفته ایم. زیرا قرآن به ما سفارش کرده که به دشمنان
کافرون، ( » لَكُمْ دِينُكُمْ وَ لِيَ دِينِ « : بگویید 6 )
وَ جَزاءُ سَيِّئَةٍ « : حتی در دشمنی ها از افراط و تفریط دور بودیم. زیرا قرآن فرموده است
شوری، ( » سَيِّئَةٌ مِثْلُها 40 )
وَ أَعِدُّوا لَهُمْ مَا « : قدرت خود را روز به روز افزایش داده ایم، زیرا قرآن گفته است
انفال، ( » اسْتَطَعْتُمْ مِنْ قُوَّة 60 )
مروت و جوانمردی را سرلوحه ی کار خود قرار داده ایم، چرا که قرآن فرموده است:
هود، ( » أَلَيْسَ مِنْكُمْ رَجُلٌ رَشِيد « 78 ( امام حسین علیه السلام به مخالفین خود در کربلا
إن لم يكن لكم دين و كنتم لا تخافون « . فرمود: اگر دین ندارید، لااقل جوانمرد باشید
» المعاد فكونوا أحرارا في دنياكم
وقتی لانه جاسوسی آمریکا توسط دانشجویان پیرو خط امام تسخیر شد، مستکبران
احزاب، ( » وَ قَذَفَ فِي قُلُوبِهِمُ الرُّعْبَ « : ترسیدند 26 ( فکر نمی کردند که سفارت خانه آن ها
حشر، ( » فَأَتاهُمُ اللَّهُ مِنْ حَيْثُ لَمْ يَحْتَسِبُوا « : ناامن شود 2 ( مکتوبات خود را با دست خود
حشر، ( » يُخْرِبُونَ بُيُوتَهُمْ بِأَيْدِيهِم « : چرخ کردند 2 ( خیال می کردند سفارت خانه محل
حشر، ( » وَ ظَنُّوا أَنَّهُمْ مانِعَتُهُمْ حُصُونُهُمْ « امن آن ها است 2 )
بعضی از مهره های خودباخته طبق سیاست های کلیشه ای معتقد بودند که حتما باید به
قُلِ اللَّهُ ثُمَّ « : قدرتی وصل بشوند. انقلاب آمد و گفت: نه شرقی و نه غربی و فقط خدا
انعام، ( » ذَرْهُم 91 )
8
» بَعْضُكُمْ مِنْ بَعْضٍ « : در انقلاب مردم خود را متحد با هم می دانستند که قرآن می فرماید
)آل عمران، 195 ( جوانان وارد میدان شدند. قرآن می فرماید: ابراهیم صدساله همراه
بقره، ( » طَهِّرا بَيْتِيَ « اسماعیل سیزده ساله هر دو مسئولیت تطهیر مسجدالحرام را دارند
125 )
» هُوَ الَّذِي أَيَّدَكَ بِنَصْرِهِ وَ بِالْمُؤْمِنِينَ « : مردم دور امام پروانه وار چرخیدند و اطاعت کردند
)انفال، 62 فصلت، ( » قالُوا رَبُّنَا اللَّهُ ثُمَّ اسْتَقامُوا « : ( هشت سال جنگ آنان را خسته نکرد
30 در مردم تزریق شد و باور کردند که قرآن وعده داده است که: » ما می توانیم « ( روحیه
آل عمران، ( » وَ أَنْتُمُ الْأَعْلَوْنَ إِنْ كُنْتُمْ مُؤْمِنِين « 139 ( تمامیت ارضی تضمین شد و دشمن
فَقاتِلُوا الَّتِي تَبْغِي حَتَّى « را به عقب رانده و منطقه تصاحب شده را پس گرفتند و به آیه ی
حجرات، ( » تَفِي ءَ إِلى أَمْرِ اللَّهِ 9 ( عمل شد.
لا تَتَّخِذُوا « : دست نشانده های آمریکا را از کشور بیرون کردند که قرآن سفارش کرده بود
آل عمران، ( » بِطانَةً مِنْ دُونِكُمْ 118 وَدُّوا لَوْ تُدْهِنُ « : ( با لبخندهای دشمن فریب نخوردند
قلم، ( » فَيُدْهِنُونَ 9 ( فهمیدند که دشمن خیر ما را نمی خواهد و اگر جوانان ما به کمالی
آل عمران، ( » قُلْ مُوتُوا بِغَيْظِكُمْ « : برسند عصبانی می شوند ولی به آنان گفتیم 119 )
» وَدُّوا ما عَنِتُّمْ « . دشمن هرگز خیرخواه ما نبوده، بلکه خواهان سختی و دردسر ماست
)آل عمران، 118 )
اتکا به توانایی داخلی انجام گرفت، چنان که نماز به ما آموخت که باید در سایه حول و
قوه الهی کار کرد، ولی با تکیه بر قیام و قعود خودمان: )بحول الله و قوته اقوم و اقعد(
بدخواهان همیشه در فکر خاموش کردن نور خدا بودند: ولی روز به روز جلوه ی حق
صف، ( » يُرِيدُونَ لِيُطْفِؤُا نُورَ اللَّهِ بِأَفْواهِهِم « : بیش تر شد 8 )
ما نباید از دشمن انتظار خیر داشته باشیم. او بقدری خبیث است که اگر سیل یا زلزله ای،
ویرانی بزرگی ایجاد کرد، هرگز حاضر نیست خود کمک کند و حتی مانع کمک های
دیگران نیز می شود.
9
دشمنان، صدام را به غرور واداشتند که چند روزه ایران را خواهی گرفت و به قول قرآن:
انفال، ( » لا غالِبَ لَكُمُ الْيَوْمَ « 48 ( ولی تیرشان به سنگ خورد.
دشمن از هیچگونه تضعیف رهبر، مکتب، امت فروگذار نکرده، ولی پیروان حق همیشه در
تاریخ پیروز بوده اند.
بقره، ( » أَ نُؤْمِنُ كَما آمَنَ السُّفَهاءُ « : قرآن به ما آموخت که دشمن شما را سفیه می خواند
13 هود، ( » ما نَراكَ إِلَّا بَشَراً مِثْلَنا « ! ( به شما می گوید: پیغمبر یک انسانی است مثل شما
27 هود، ( » هُمْ أَراذِلُنا بادِيَ الرَّأْيِ « : ( و پیروان پیامبر ارازل و اوباش هستند 27 ( تا با
لا تُنْفِقُوا عَلى مَنْ عِنْدَ رَسُولِ اللَّهِ حَتَّى « : تحریم اقتصادی دور پیغمبر را خلوت کند
منافقون، ( » يَنْفَضُّوا 7 ( گاهی با نمادهای مذهبی، مانند مسجد ضرار، قرآن به نیزه کردن
مجادله، ( » اتَّخَذُوا أَيْمانَهُمْ جُنَّة « : و سوگند دروغین 16 وَ جاؤُ أَباهُمْ « : ( و گریه قلابی
يوسف، ( » عِشاءً يَبْكُون 16 قصص، ( » وَ جَعَلَ أَهْلَها شِيَعاً « : ( ایجاد تفرقه 4 ( سفرها و
آل عمران، ( » لا يَغُرَّنَّكَ تَقَلُّبُ الَّذِينَ كَفَرُوا فِي الْبِلاد « : کنفرانس ها و متینگ ها 196 )
آل عمران، ( » وَ لَتَسْمَعُنَّ مِنَ الَّذِينَ أُوتُوا الْكِتابَ ... أَذىً كَثِيراً « انواع نیش زبان ها 186 )
می خواهد شما را از میان بردارد.
فيل، ( » أَلَمْ يَجْعَلْ كَيْدَهُمْ فِي تَضْلِيلٍ « : اما خداوند وعده داده است که 2 ( آیا نیرنگشان را
آل عمران، ( » لا يَضُرُّكُمْ كَيْدُهُمْ « ؟ بى اثر نساخت 120 ( حیله ى بدخواهانه ى آنان
هیچگونه آسیبى به شما نرساند.
💠شیوه نامه برگزاری طرح و مسابقه بزرگ بینات
رمضان المبارک 1443 ( فروردین و اردیبهشت 1401)
1️⃣-هر یک از ائمه محترم جماعت ، در مسجدی که اقامه نماز جماعت دارند ،در هر روز از ماه مبارک رمضان حداقل 10 دقیقه به بیان و ارائه یکی از بخش های این جزوه بپردازد .
2️⃣-نکات کلیدی و کاربردی منتخب جزوه ، به صورت روزانه در کانال خانواده قرآنی در ایتا منتشر می شود.
3️⃣- مسابقه بینات در پایان ماه مبارک رمضان به دو صورت حضوری و غیر حضوری برگزار می شود،توجه داشته باشید،بخش عمده با ارزش تر جوایز به شرکت کنندگان در مسابقه حضوری تعلق خواهد گرفت.
4️⃣- متقاضیان شرکت در مسابقه حضوری بینات می بایست با مراجعه به واحد فرهنگی یا امام جماعت مسجد محل خود نسبت به ثبت نام اقدام نمایند.
5️⃣- مسابقه غیر حضوری به صورت پیامکی است و ثبت نام از قبل نیاز ندارد و شرایط شرکت در مسابقه غیر حضوری در روزهای پایانی ماه مبارک رمضان اعلام خواهد شد.
6️⃣- شرکت همزمان در هر دو نوع مسابقه حضوری و غیر حضوری امکان پذیر است.
7️⃣- مسابقه حضوری در هر مسجدی که تعداد ثبت نام کننده حداقل 10 نفر باشد ، با مسئولیت امام جماعت مسجد یا مسئول فرهنگی مسجد برگزار می شود و از هر 10 نفر یک نفر شرکت کننده مسابقه حضوری در هر مسجد ( به شرط کسب امتیاز حد نصاب قبولی)به عنوان برنده اعلام خواهد شد.
┈┈┈•✾🍃🌸🍃✾•┈┈┈•
👇 مراجعه به لینک زیر👇
https://eitaa.com/joinchat/3342401582C2af577647b
@qoranardakan
┈┈┈•✾🍃🌸🍃✾•┈┈┈•
کانال خانواده قرآنی اردکانی
جزوه مبانی.pdf
2.67M
جزوه مبانی قرآنی بیانیه گام دوم انقلاب
ویژه استفاده اساتید ، مبلغین و ائمه جماعات مساجد برای اجرای طرح بینات در مساجد و مراکز دینی
و جهت مطالعه متقاضیان شرکت در مسابقه بینات
┈┈┈•✾🍃🌸🍃✾•┈┈┈•
👇 مراجعه به لینک زیر👇
https://eitaa.com/joinchat/3342401582C2af577647b
@qoranardakan
┈┈┈•✾🍃🌸🍃✾•┈┈┈•
کانال خانواده قرآنی اردکان
┈┈┈•✾🍃🌸🍃✾•┈┈┈•
👇 مراجعه به لینک زیر👇
https://eitaa.com/joinchat/3342401582C2af577647b
@qoranardakan
┈┈┈•✾🍃🌸🍃✾•┈┈┈•
کانال خانواده قرآنی اردکانی
tahdir 01.mp3
4.19M
قرائت تحدیر ( ترتیل با سرعت تند )
جزء اول قرآن کریم
استاد معتز آقایی
┈┈┈•✾🍃🌸🍃✾•┈┈┈•
👇 مراجعه به لینک زیر👇
https://eitaa.com/joinchat/3342401582C2af577647b
@qoranardakan
┈┈┈•✾🍃🌸🍃✾•┈┈┈•
کانال خانواده قرآنی اردکانی
💠به مناسبت ماه مبارک رمضان💠
🌼🌼مسابقه روزانه تفسیر کوتاه سوره های مبارکه حجرات و لقمان
🎙با بیان حجت الاسلام و المسلمین استاد محسن قرائتی
🕰زمان : از 15 فروردین ماه 1401
روزهای ماه مبارک رمضان ساعت ۱۷
🌐در سامانه آموزش مجازی مبشران
و در لینک :
https://eitaa.com/joinchat/3342401582C2af577647b
🎁🎁هر روز به قید قرعه به سه نفر از برندگان جوایزی اهدا خواهد شد .
این مسابقه به صورت روزانه در کانال خانواده قرآنی هم منتشر می شود.
┈┈┈•✾🍃🌸🍃✾•┈┈┈•
👇 مراجعه به لینک زیر👇
https://eitaa.com/joinchat/3342401582C2af577647b
@qoranardakan
┈┈┈•✾🍃🌸🍃✾•┈┈┈•
کانال خانواده قرآنی اردکانی
┈┈┈•✾🍃🌸🍃✾•┈┈┈•
👇 مراجعه به لینک زیر👇
https://eitaa.com/joinchat/3342401582C2af577647b
@qoranardakan
┈┈┈•✾🍃🌸🍃✾•┈┈┈•
کانال خانواده قرآنی اردکانی
🔶مبانی قرآنی
بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی
💠توجه به تاريخ
هدف قرآن از نقل تاریخ ، عبرت آموزى است، نه داستان سرایى.
أَ « . توجه به تاریخ سبب غفلت زدایی و سازنده است و بی توجهی به آن، سبب توبیخ است
توبه، ( » لَمْ يأْتِهِمْ نَبَأُ الَّذِينَ مِنْ قَبْلِهِمْ 70 )
سنت های تاریخ ثابت است و برای همه مفید است و توجّه به تاریخ هر قوم، براى تبلیغ و
رعد، ( » قَدْ خَلَتْ مِنْ قَبْلِها أُمَم « . تربیتشان لازم است 30 )
10
توجّه به تاریخ ، زمینه ى صبر و شكر را در انسان به وجود مى آورد. یادآورى مصیبت ها و
تلخى هاى گذشته و برطرف شدن آنها، انسان را به شكر وادار مى كند. توجّه به پایدارى
إِنَّ فِی ذلِكَ لَآياتٍ « . امّت ها و پیروزى آنان، آدمى را به صبر و مقاومت دعوت مى كند
» مَسَّتْهُمُ الْبَأْساءُ وَ الضَّرَّاءُ « ،» أَرْسَلْنا مِنْ قَبْلِكَ « ،» لِكُلِّ صَبَّارٍ شَكُورٍ
توجه به تاریخ و سرنوشت سعادت آفرین كسانى كه در امتحان پیروز شده اند و سرنوشت
تلخ كسانى كه در امتحانات الهى مردود شده اند، زمنیه پیروزی در امتحانات الهی را
فراهم می کند.
بهترین درس براى زندگىِ امروز، عبرت از تاریخ گذشته است. البته عبرت از تاریخ ، به
آرى، ایمان در بصیرت و » لَآياتٍ لِقَوْمٍ يؤْمِنُونَ « . فطرتى سالم و روحى پاك نیازمند است
روشن بینى انسان، تأثیرگذار است.
،» وَ لَقَدْ عَلِمْتُمُ الَّذِينَ اعْتَدَوْا مِنْكُمْ فِی السَّبْت « . باید از تاریخ پیشینیان، عبرت بگیریم
،» فَانْظُرْ ... عاقِبَةُ الْمُكَذِّبِين « ،»... كَيفَ كانَ عاقِبَةُ الَّذِينَ « ،» قَطَعْنا دابِرَ الَّذِينَ كَذَّبُوا «
آری بیان سختى ها و تلخى هاى گذشته، لذّت آزادى امروز را چندین » فَهَلْ مِنْ مُدَّكِرٍ «
برابر مى كند. » يسُومُونَكُمْ ... يذَبِّحُونَ ... يسْتَحْيونَ «
در تاریخ می خوانیم: قوم موسى پس از برخوردارى از لطف ویژه ى الهى و رسیدن به
باؤُ « به » لَمْ يؤْتِ أَحَداً مِنَ الْعالَمِينَ « حكومت، گرفتار ذلت و مسكنت شدند. یعنی
تبدیل شد. » بِغَضَبٍ مِنَ اللَّهِ
باید توجه داشته باشیم که ایران قبل از انقلاب چه تاریخی داشته است. رژیم سلطنتی
وابسته به بیگانگان، مستبد و فاسد، از طریق کودتا، صنعتش وارداتی، علمش ترجمه ای،
کشورش تحت سلطه و تحقیرشده و عقب مانده، اخلاقش آلوده و غرب زده، تبلیغاتش
ترویج فساد، خدماتش منحصر به شهرهای بزرگ، مناطق دوردست و روستاها محروم از
بسیاری از خدمات، برنامه هایش سوق به فساد و بی بندوباری و دارای انواع
عقب ماندگی ها در صنعت، سیاست، معنویت، فضیلت و نداشتن تجربه انقلابی، در حالی که
11
همه چیز علیه حرکت انقلابی مسلمین بود، به گونه ای که با کشتن و زندان کردن و تهدید
و شکنجه همه ی صداها را خفه می کردند.
معتز آقایی 2.mp3
3.97M
قرائت تحدیر ( ترتیل با سرعت تند )
جزء دوم قرآن کریم
استاد معتز آقایی
┈┈┈•✾🍃🌸🍃✾•┈┈┈•
👇 مراجعه به لینک زیر👇
https://eitaa.com/joinchat/3342401582C2af577647b
@qoranardakan
┈┈┈•✾🍃🌸🍃✾•┈┈┈•
کانال خانواده قرآنی اردکانی