eitaa logo
قرآن و عترت
878 دنبال‌کننده
1هزار عکس
398 ویدیو
1.6هزار فایل
📚 اطلاعات ارزشمند و مفید با نگاه قرآن و عترت(عليهم السلام) را از طریق این کانال پیگیری نمایید. 👇👇 ⏳ https://eitaa.com/qoranwaetrat 👆👆 ♥️ارتباط با خادم کانال👇👇 🆔 @salavatbeferestid
مشاهده در ایتا
دانلود
recording-20220801-160005.mp3
4.55M
👆👆 🔈 روش تحصیل پژوهش محور 🔹روش تحصیل تولید انسان های ضعیف و استعمار پذیر ✅همراه با پژوهش مدرسه اهل البیت (ع) سبزوار 🆔 @pajohesh_s 👆👆👆👆👆
📝نکات مهمی که باید پیش از نگارش مقاله مد نظر قرار دهید اولین نکاتی را که باید پیش از نگارش مقاله علمی خود مد نظر قرار دهید بیاموزید. سه پرسشی که در این مقاله مرور می‌شوند در نوشتن مقاله کمک‌تان می‌کنند. به‌عنوان پژوهشگر، ممکن است با نگارش رابطه‌ای عاطفی داشته باشید. شاید چیزی شبیه به این باشد: پیش از شروع نگارش، از آن متنفرید و، پس از پایان نگارش، عاشق آن می‌شوید. در واقع، با اینکه نگارش سخت و طاقت‌فرساست، بهتر از هر کسی می‌دانید که ارزش نوشتن در این است که دیگران را در جریان پژوهش‌تان قرار دهید. اگرچه نوشتن تنها راه انتشار پژوهش نیست، اغلب در این راه اولین گام محسوب می‌شود. بنابراین، با توجه به اینکه نگارش مناسب‌ترین راه برای به‌اشتراک‌گذاری اثر علمی‌تان با سایرین است، باید به بهترین روش برای نوشتن گزارش پژوهشی‌تان فکر کنید. ✅همراه با پژوهش مدرسه اهل البیت (ع) سبزوار 🆔 @pajohesh_s 👆👆👆👆👆
💠نماز اول وقت💠 🔶 کار کردن در یک کارگاه علمی، کارگاه آموزشی، مرکز تحقیقات، فلان کلاس درس و فلان دانشگاه، هیچ منافاتی با این ندارد که انسان نمازش را اول وقت، با توجه و با احساس حضور در مقابل خداوند بجا آورد. 📚 ۱۳۸۵/۰۶/۲۵ 💠 تقویت معارف اسلامی 💠 🔶 آن چیزى که من توصیه مى‌کنم به همه اهل علم، دنبال این بروید که معارف اسلامى را در بین مردم تقویت کنید که رأس امور، این معارف اسلامى است و اگر او درست بشود همه کارها درست مى‌شود. 📚 امام خمینی، ۱۳۶۶/۴/۱۱ 💠 از وظایف علما 💠 🔶 شما موظفید آنچه را تفقه کرده‌اید بین مردم منتشر کنید؛ و مردم را با مسائلی که یاد گرفته‌اید آشنا سازید. 🔷 آن‌ همه تعریف و تمجیدی که در اخبار از اهلِ علم و فقیه آمده برای همین است که احکام و عقاید و نظامات اسلام را معرفی می‌کند و سنت رسول اکرم (ص) را به مردم می‌آموزد. 🔶 شما باید به تبلیغات و تعلیمات در جهت معرفی و بسطِ اسلام همت بگمارید. 📚ولایت فقیه، امام خمینی، ص۱۳۰ ✅همراه با پژوهش مدرسه اهل البیت (ع) سبزوار 🆔 @pajohesh_s 👆👆👆👆👆
مربی یار.apk
22.29M
👆👆 📲 مربی یار 🔹هر آنچه در تربیت و تبلیغ کودک و نوجوان نیاز دارید. ✅همراه با پژوهش مدرسه اهل البیت (ع) سبزوار 🆔 @pajohesh_s 👆👆👆👆👆
✅ بررسی لغات قرآنی 📌 عذاب 💠 «أَنَّ الْقُوَّةَ لِلَّهِ جَميعاً وَ أَنَّ اللَّهَ شَديدُ الْعَذابِ‏» (البقرة: 165) 🔸 عذاب از ریشۀ «عَذب» به معنای گوارایی و شیرینی است. 🔹 «عَذَّبَ» یعنی شیرینی زندگی او را سلب کرد [که برای عقوبت اصطلاح شده است] 🔻 «عذابٌ اَلیم» یعنی درد آور که ناظر به کیفیّت عذاب است؛ 🔻 «عذابٌ عَظیم» ناظر به کمیّت است. 🔻 و «عذابٌ مُهین» ناظر به توهین و تحقیر آمیز بودن عذاب است. 📌 تفاوت علم و حکمت 💠 «كَما أَرْسَلْنا فيكُمْ رَسُولاً مِنْكُمْ يَتْلُوا عَلَيْكُمْ آياتِنا وَ يُزَكِّيكُمْ وَ يُعَلِّمُكُمُ الْكِتابَ وَ الْحِكْمَةَ وَ يُعَلِّمُكُمْ ما لَمْ تَكُونُوا تَعْلَمُونَ‏» (البقرة: 151) 🔸 «عِلم»، مطلق دانستن است؛ 🔹 ولی «حِکمَت» یعنی درک حقیقت آن طور که هست. حکمت یعنی بصیرت و تشخیص و تحلیل حقّ و باطل و انتخاب احسن. 📌 جناح 💠 «إِنَّ الصَّفا وَ الْمَرْوَةَ مِنْ شَعائِرِ اللَّهِ فَمَنْ حَجَّ الْبَيْتَ أَوِ اعْتَمَرَ فَلا جُناحَ عَلَيْهِ أَنْ يَطَّوَّفَ بِهِما وَ مَنْ تَطَوَّعَ خَيْراً فَإِنَّ اللَّهَ شاكِرٌ عَليمٌ‏» (البقرة: 158) 🔸 «جُناح»، یعنی انحراف از حقّ (این کلمه، عربی شدۀ «گناه» است)؛ 🔹 ولی «جَناح» یعنی بال، جانب، طرف (جَناح راست و چپ). 📚 لغتنامۀ تفسیری، ص 23،24،25 ✅همراه با پژوهش مدرسه اهل البیت (ع) سبزوار 🆔 @pajohesh_s 👆👆👆👆👆
📇 خلاصه متنی تفسیر قرآن، 📆 شماره جلسه: ۳۱ 📚 مفسر: علامه جوادی آملی ♻️♻️♻️♻️♻️♻️♻️♻️ ♻️ یکی از ادله های عدم تحریف قرآن این بود که روایت فراوانی بر «وجوب خواندن سوره در قرآن» وجود دارد. از مجموع روایات فراوان که برخی به استحباب سوره در قرآن، برخی به فضایل آن و برخی به خواص آن میپردازند بدست می آید که سور تحریف نشده اند زیرا نمی‌شود برخی سوره ها تحریف شده و برخی دست نخورده باشند و روایات به خواندن سوره در قرآن ترغیب کنند. 🔰دلیل دیگر بر صیانت قرآن از تحریف که آنرا به اشتباه، دلیلی عقلی دانسته اند درحالیکه تحلیلی تاریخی است این است که بررسی قرآن در زمان نزول و خلافت شیخین و خلافت عثمان و خلافت امام علی نشان می‌دهد تغییری نکرده است. 1⃣🔺پیامبر اکرم غیر از اینکه در خواندن سور بر مردم و دقت در حفظ سور از تحریف، سور مختلف را در قرآن می‌خواند تا مردم مرتب آنها را بشنوند. مساله قرائت قرآن هم چنان اهمیت داشت که خود قرآن فرموده بود وقتی قرائتش را می‌شنوید ساکت شوید و گوش کنید. خصوصا در نماز که همگی فقها گفته اند استماع سوره، واجب است اگرچه در وجوب آن در غیر نماز اختلاف است. همچنین اگر فرمود کتاب خدا و عترتم را در میان شما گذاشتم منظورش این است که «کتاب عینی خارجی» که تمام سور در آن نوشته شده و در دسترس همه شما هست را در میان شما گذاشتم. ♻️مردم مکه زمانی که می‌خواستند مهاجرت کنند نه توان ماندن در مکه داشتند و نه خانه‌شان را کسی میخرید تا با پولش بتوانند هزینه های سفر را جبران کنند. در اینجا قرآن فرمود که آن جنبنده ای که غذایش را ذخیره سازی نمی‌کند نیز رزقش با خداست! در این لحظه مسلمانان انگیزه گرفتند و بدون هیچ توشه ای راهی مدینه شدند. 🔰مردمی که فقط بخاطر دینشان از زندگیشان گذشتند و مهاجرت کردند و دینشان نیز صرفا در قرآن خلاصه میشد (چون هنوز روایات زیادی نبود) این مردم آمادگی کامل برای فهم قرآن داشتند، هوش زیادی هم داشتند که اشعار طولانی را حفظ می‌کردند. پس آن ایمان قوی بعلاوه این هوش سرشار، باعث میشد که قرآن را براحتی حفظ کنند. 📜اگر امروز کسی شهید شود بازماندگانش گل سرسبد این کشور میشوند اما در صدر قرآن اگر کسی شهید می‌شد خانواده اش را به اسیری می‌بردند! این ایمان قوی مسلمانان صدر اسلام را می‌رساند که باعث می‌شد با یک آیه قرآن زندگی خود را رها کنند و براه بیفتند. کسی هم قدرت دست بردن در کتاب را نداشت این تحلیلی تاریخی در عصر خود حضرت بود که نشان می‌دهد امکان تحریف نبود. 2⃣🔺مقطع دوم، زمان «خلافت شیخین» است. اگر در این کتاب آیه ای بود و شیخین به جهت شک در اینکه جزو قرآن است می‌خواستند بردارند امکان نداشت. چون طبق توضیحات قبل مشخص شد که تلاش‌های پیامبر و ایمان و هوش قوی مردم باعث می‌شد که کسی در بخش‌های قرآن شک نکند. 🔰اگر هم می‌خواستند عمدا آیه ای را بردارند یا جزو مسائل حکومت بود و یا نبود. آیه ای که در مورد حکومت نباشد آنها انگیزه تحریف نداشتند و اگر در مورد حکومت هم بود قدرتش را نداشتند چون مردم آنقدر برایشان مهم بود که برای حفظ یک واو در قرآن، شمشیر می‌کشیدند . ♻️اگر آیه ای بود که مخالف خلافت شیخین بود دیگر حضرت امیر و مخالفانشان دست به دامان احادیث نمی‌شدند و صریحا به همان آیه اشاره می‌کردند حال آنکه ابدا چنین چیزی را در کتب احتجاج نمی‌بینیم . تقیه هم برای این است که دین بماند، اما اگر قرار باشد با حذف آیه ای، اصل دین در خطر قرار بگیرد دیگر حضرت امیر ساکت می‌نشست؟ دین تحریف شده که دیگر دین اولیه نیست. 3⃣🔺در مقطع سوم یعنی زمان «عثمان» نیز همانند زمان شیخین است و همان استدلال‌ها با شدت بیشتر پابرجاست و امکان تحریف نبود. چون دیگر فتوحات اسلامی بسیار گسترده تر شده بود و از فلات آسیا تا فرانسه فعلی یک قرآن را می‌خواندند. 4⃣🔺در مقطع چهارم که زمان «خلافت حضرت امیر» بود که دیگر ذره ای امکان تحریف نبود چون اون اندک مسامحه ای با هیچکس نداشت. اما حتی یک کلمه ای هم در مورد تحریف در قرآن نگفت با اینکه قدرت کامل در دست او بود. شاید در زمان قبل خلافت امکان تقیه بود اما در زمان حکومتش که دیگر شمشیر به دست بود و اگر تحریفی بود حتما می‌گفت. فقط یک مریض العقل ممکن است چنین توهمی درباره حضرت امیر بکند. 5⃣🔺در مقطع پنجم که ««پس از خلافت حضرت امیر» است نیز که دیگر اصلا امکان تحریف عمدی نبود چون دیگر قرآن کاملا در فتوحات گسترده اسلامی منتشر و حفظ شده بود و ائمه نیز دیگر ساکت نمی ماندند حال آنکه اصلا چنین سخنی نگفته اند. ✅همراه با پژوهش مدرسه اهل البیت (ع) سبزوار 🆔 @pajohesh_s 👆👆👆👆👆
94-31.mp3
15.42M
👆👆 🎙 تفسیر قرآن ✅ جلسه مقدماتی ۳۱ 📚 مفسر: علامه جوادی آملی ✅همراه با پژوهش مدرسه اهل البیت (ع) سبزوار 🆔 @pajohesh_s 👆👆👆👆👆
✅پنج اثر خوب صحبت کردن امام سجاد علیه السلام روایتی در مورد گفتار نیکو نقل شده، که اثراتی برای آن ذکر شده است .. 1⃣ مال انسان را زیاد میکند؛ يُثْرِي الْمَالَ 2⃣ رزق و روزی انسان را زیاد میکند؛ وَ يُنْمِي الرِّزْقَ 3⃣ اجل را به تاخیر می اندازد؛ وَ يُنْسِي فِي الْأَجَلِ 4⃣ انسان را در میان اهل و خانواده خود محبوب میکند؛ وَ يُحَبِّبُ إِلَى الْأَهْلِ 5⃣ انسان را داخل بهشت می کند؛ وَ يُدْخِلُ الْجَنَّةَ. 📚 الأمالي( للصدوق)؛ ص2 🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸 📝سه اثر دعای مومن امام سجاد علیه السلام: المؤمنُ مِن دُعائهِ على ثلاثٍ: إمّا أن يُدَّخَرَ لَهُ، و إمّا أن يُعَجَّلَ لَهُ، و إمّا أن يُدْفَعَ عَنهُ بَلاءٌ يُريدُ أن يُصِيبَهُ؛ دعاى مؤمن از سه حال خارج نيست: 📌🔷🔹 يا برايش ذخيره مى‌گردد، 📌🔷🔹 يا در دنيا برآورده مى‌شود، 📌🔷🔹 يا بلايى كه مى‌خواهد به او برسد، دفع مى‌شود. 📚 تحف العقول، ص 280 🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸 امام سجاد علیه السلام می فرمایند : انسان مومن پنج نشانه دارد: 🌺علَاماتُ المُؤمِن خَمسٌ: الوَرَعُ فِی الخَلوَةِ، والصَّدَقَةُ فِی القِلَّةِ، والصَّبرُ عِندَ المُصِیبَةِ،‌ والحِلمُ عِندَ الغَضَبِ، والصِّدقُ 🔹پرهیز از گناه در خلوت، 🔹صدقه دادن در هنگام تنگدستی،‌ 🔹شکیبایی در وقت مصیبت، 🔹بردباری در حال خشم 🔹 و راستگویی به هنگام ترس. 📚الخصال، جلد 1، صفحه 269 ⚫️ شهادت امام سجاد علیه السلام را به همه ارادتمندان آن حضرت تسلیت عرض می کنیم. ✅همراه با پژوهش مدرسه اهل البیت (ع) سبزوار 🆔 @pajohesh_s 👆👆👆👆👆
🔷️ برگزاری مسابقه کتابخوانی در سطح ملی از کتاب «مسجد طراز اسلامی از منظر امام خمینی (رحمت الله علیه) و مقام معظم رهبری (مد ظله العالی)»   🗒این مسابقه کتابخوانی از 30 مرداد همزمان با روز جهانی مسجد شروع می شود و 10 شهریور ماه 1401 پایان می یابد.   🔹️ علاقمندان به ویژه اعضای کانون های فرهنگی هنری و کتابخانه های مساجد سراسر کشور می توانند جهت شرکت در این مسابقه کتابخوانی، دریافت فایل کتاب و سوالات به کانال های ذیل در پیام رسان گپ مراجعه کنند: @khatshekanbook @shanbehaye_ketab   🔹️ علاقمندان به شرکت باید پس از مطالعه کتاب، پاسخ صحیح را به صورت عدد 10 رقمی، همراه با نام و نام خانوادگی به سامانه 10008940381 پیامک کنند. ✅همراه با پژوهش مدرسه اهل البیت (ع) سبزوار 🆔 @pajohesh_s 👆👆👆👆👆
🔷️برگزاری مسابقه بزرگ کتابخوانی در امتداد عاشورا (نقش تمدن‌سازی اربعین حسینی) در ایام محرم و صفر ۱۴۰۱ در کشور باجوایز نفیس 🔹️جوایز: ۸ کمک‌هزینه سفر کربلا هر کدام به ارزش ۱۰ میلیون ریال و هدایای نفیس فرهنگی جوایز این مسابقه است 🔹️ منبع این مسابقه کتاب در امتداد عاشورا (نقش تمدن‌سازی اربعین حسینی) تدوین‌شده توسط مؤسسه شهید روحی در ۵۴ صفحه است 🗒آخرین مهلت برای شرکت در  مسابقه بزرگ کتابخوانی در امتداد عاشورا ۲۶ شهریور است. 🔹️علاقه‌مندان برای شرکت در  این مسابقه و دریافت رایگان کتاب‌ها به سایت مرکز مجازی مسابقات کتابخوانی Www.m-ketab.ir یا سایت سماک www.samakpl.ir یا سایت حرم رضوی haramrazavi.ir مراجعه کنند. 🔹️احتمالا اطلاعات آن دسته از شرکت‌کنندگانی که قبلا در یکی از مسابقات کتابخوانی این مجموعه شرکت کرده‌اند، در سامانه موجود است، بنابراین این مخاطبان می‌توانند با ورود به صفحه اصلی سایت و با استفاده از کدملی به عنوان نام کاربری و رمز عبور وارد شوند. آن دسته از مخاطبان نیز که برای نخستین بار قصد شرکت در این مسابقه را دارند، ابتدا در سامانه ثبت نام کنند، سپس وارد سامانه شوند و به این ترتیب در مسابقه کتابخوانی شرکت کنند. جهت کسب اطلاعات بیشتر اینجا را کلیک فرمایید ✅همراه با پژوهش مدرسه اهل البیت (ع) سبزوار 🆔 @pajohesh_s 👆👆👆👆👆
📝 روال نوشتن یک چکیده مقاله چگونه است؟ چکیده باید بعد از تمام شدن تحقیق انجام شود، متن و مقدمه مقاله را به منظور تهیه چکیده دوبار مطالعه کنید و نکات مهم را علامت گذاری کنید و کلید واژه ها را نیز لیست کنید. بدون مشاهده اصل کار، نکات مهم بدست آمده از محتوی را به شکل یک بند یکپارچه پیش نویس نمایید، درضمن از روی متن اصلی رونویسی نکنید. کلیدواژه ها را نیز پیش نویس کنید، بعد از چندبار بازبینی و کم و زیاد نمودن نکات و رفع نواقص، آن را منتشر کنید. 🔺 نکته: در نوشتن چکیده به جای استفاده از گفته های دیگران، تفسیر خودتان را ارائه دهید. 🔻 نکته: در چکیده ضرورتی به ذکر منبع نیست. 🔺 نکته: در نوشتن چکیده شما فقط باید مثل یک داور بی طرف یافته ها خود را بگویید و کار خود را ارزشیابی نکنید. برای نمونه نوشتن اصطلاح “در این گزارش برتر …” یا “برگزیدن نمونه با توجه و دقت بالایی انجام شد” بی‌طرفی شما را نفی می کند. با توجه به مطالب بیان شده، توصیه ما این است که موقع نوشتن چکیده گزارش، زمان و دقت کافی خرج کنید. نتیجه یک مقاله که وقت و هزینه بسیاری از شما گرفته در چکیده مشخص می شود و قادر است در قبول یا رد شدت کارتان موثر باشد. ✅همراه با پژوهش مدرسه اهل البیت (ع) سبزوار 🆔 @pajohesh_s 👆👆👆👆👆
📸 || کلام ولایت 🔶🔷 اگر ما بتوانیم بر هوای نفس خود غالب بیاییم... بدانیم کار لازم چیست و آن را انجام دهیم، این در ما یک مرتبه ی جدیدی از حیات به وجود می آورد... 🔻 مقام معظم رهبری، ۱۳۸۹/۰۸/۲۶ ✅همراه با پژوهش مدرسه اهل البیت (ع) سبزوار 🆔 @pajohesh_s 👆👆👆👆👆
📌 تفاوت عمل به عهد و وفای به عهد 💠 «... وَ أَقامَ الصَّلاةَ وَ آتَى الزَّكاةَ وَ الْمُوفُونَ بِعَهْدِهِمْ إِذا عاهَدُوا...‏» (البقرة: 177) 🔸 عمل به عهد، به عمل آوردن [و انجام دادن] عهد است، اعمّ از اینکه کامل باشد یا ناقص؛ 🔹 ولی وفای به عهد ناظر به این است که عهد تا آخر [و بصورت کامل] اجرا شود. 📌 تفاوت اختلاف و تفرق 💠 «إِنَّ الَّذينَ اخْتَلَفُوا فِي الْكِتابِ لَفي‏ شِقاقٍ بَعيدٍ‏» (البقرة: 176) 🔸 «اختلاف» در عقاید گاهی مذموم است و گاهی ممدوح؛ 🔹 ولی «تفرقه» نتیجۀ شدّت اختلاف است که به فرقه سازی منجر می شود. 📚 لغتنامۀ تفسیری، ص26 ✅همراه با پژوهش مدرسه اهل البیت (ع) سبزوار 🆔 @pajohesh_s 👆👆👆👆👆
✅ استفاده از فرصت 📌آیت الله استادی (حفظه الله): 🔸 جای تردید نیست که در صورت تغییر کتابها و روش تدریس، زودتر می توان به هدف رسید، امّا تا آن شرایط محقق نشده نباید وقت و فرصت را با مسامحه و تنبلی از دست بدهیم و بهانه ی ما فقط این باشد که وضع کنونی باید عوض شود. 🔹 ما هم می گوییم باید عوض شود، امّا سخن در این است که تا عوض نشده چه بایدکرد؟ ⁉️ آیا تلاش و کوشش و استفاده از فرصتها بهتر است یا وقت گذرانی، بدون بهره مند شدن از شرایط موجود؟! 📚 نسیم هدایت، ص56 ✅همراه با پژوهش مدرسه اهل البیت (ع) سبزوار 🆔 @pajohesh_s 👆👆👆👆👆
📇 خلاصه متنی تفسیر قرآن، 📆 شماره جلسه: ۳۲ 📚 مفسر: علامه جوادی آملی ♻️♻️♻️♻️♻️♻️♻️♻️ ✅ تحریفی که مورد بحث است، نقیصه است یعنی کم شدن برخی آیات یا سور. اما معانی دیگر تحریف مورد بحث نیست: ۱. «زیاد شدن قرآن» که اصلا ممکن نیست چون آوردن شبیه کلام خدا، ممکن نیست. ۲. تحریف به معنای «تفسیر به رای» هم همیشه بوده است و ربطی به متن قرآن ندارد. ۳. تحریف به معنای «اختلاف در قرائات و اعراب» هم خیلی مهم نیست چون تاثیر زیادی در معنا ندارد. ۴. تحریف به معنای «جابجا شدن آیات» نیز مهم نیست چنانکه آیات مکی را مدنی دانسته باشند یا برعکس، چون در هر صورت مفسر باید به کل قرآن اشراف داشته باشد. 🔺اگر روایتی خبر واحد بود در مباحث عقیدتی حجت نیست. خبر واحد در زمان تعیین تکلیف مکلف حجت است چون در عمل اگر مردد شدیم باید مشکل را حل کرد اما زمانی که بحث از عقیده میشود دیگر حجت نیست چون عقیده، مبادی دارد. اگر عقل است باید «برهان عقلی» باشد و اگر نقل است باید «متواتر یا خبر واحد محفوف به قرائن» باشد. در این صورت به جان شخص می‌نشیند . اعتقاد دست انسان نیست بلکه باید به جان انسان بنشیند. 🔰شبهات قائلین به تحریف: 1⃣گویند حضرت فرموده هر چه بر بنی اسراییل وارد شده شما هم انجام میدهید. یکی از کارهایی که بر بنی اسراییل وارد شده تحریف تورات و انجیل است پس مسلمانان هم قرآن را تحریف میکنند. ✅پاسخ: 🔺اولا تواتر اجمالی دارد که در اینجا باید اشتراک بین روایات متواتر اجمالی را گرفت و آن حجت است. مضمون مشترک هم این است که هر چه بنی اسراییل کردند شما هم میکنید. اما این عامی است که قابل تخصیص است که نمونه اش همین عدم امکان تحریف بنابه نص قرآن است. اگر بگویند که این عام قابل تخصیص نیست گوییم بنی اسراییل در تورات تحریف به زیاده و نقیصه کردند حال چگونه ما تحریف به زیاده را در قرآن غیرممکن می‌دانیم اما تحریف به نقیصه را ممکن؟! 🔺برخی دیگر در جواب گفتند ظاهرِ عدم امکان تخصیص این روایات، با قرآن در تضاد است. چنانکه بنی اسراییل گرفتار انواع عذابها بودند اما در قرآن در مورد مسلمانها گفته تا زمانی که پیامبر اسلام بینشان است به آنها عذاب نمی‌رسد. 📜اما پاسخ اخیر کامل نیست چون مضمون مشترک این روایات این است که هر چه بنی اسراییل کردند شما هم می‌کنید نه اینکه هر چه بر سر آنها آمد بر شما هم وارد میشود! ثانیا این روایات مربوط به بعد از ارتحال پیامبر است که گوید بعد از من چنین میکنید نه در زمان خود پیامبر، که بگوییم با وجود پیامبر، عذابی بر سر مسلمانان نمی آید. 🔺پاسخ دیگر است که بر فرض تسلیم، این روایات گویند هر چه کردند شما میکنید اما آیا تاریخش را هم گفتند؟ ممکن است بعدا پیش بیاید. خود این جوابی است برای ساکت کردن مدعی تحریف نه دلیلی بر تحریف در گذشته. 🔺پاسخ دیگر اینکه خود این روایات باید بر قرآن عرضه شوند. حال وقتی تحریف را بر قرآن عرضه می‌کنیم میبینیم مخالف قرآن است. ✅همراه با پژوهش مدرسه اهل البیت (ع) سبزوار 🆔 @pajohesh_s 👆👆👆👆👆
94-32.mp3
14.06M
👆👆 🎙 تفسیر قرآن 🔺 جلسه مقدماتی ۳۲ 📚 مفسر: علامه جوادی آملی ✅همراه با پژوهش مدرسه اهل البیت (ع) سبزوار 🆔 @pajohesh_s 👆👆👆👆👆
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏴 آیت الله ناصری از علمای برجسته اخلاق و اساتید حوزه علمیه اصفهان دارفانی را وداع گفت 🔻آيت الله ناصري: ✅آخرالزمان شيعياني مي‌آيند كه عمل ١ نفرشان برابر با عمل ٥٠ نفر از اصحاب است. 🖤برای شادی روح عالم انقلابی فاتحه ای بخوانیم همراه با صلوات ✅همراه با پژوهش مدرسه اهل البیت (ع) سبزوار 🆔 @pajohesh_s 👆👆👆👆👆
♦️ترفند های سرچ گوگل 1⃣🔹 جستجو دقیق اگه به دنبال مطلبی هستید که مثلا دقیق همان دو کلمه کنار هم باشند دو کلمه را داخل " قرار دهید مثل: "دانلود برنامه" و اگه میخوای دو کلمه باشن ولی کلمه اینستاگرام نباشه از - استفاده کن مثلا "دانلود برنامه" -اینستاگرام 2⃣🔹 جستجو در سایت خاص مثلا ما دنبال مطلب داخل سایت تلگرام هستیم از :site استفاده می کنیم مثل: site:t.me کانال اندروید 3⃣🔹 جستجو فایل برای جستجوی فایل مورد نظر از :filetype استفاده می کنیم ، مثلا ما به دنبال فایل pdf یک کتاب می گردیم filetype:pdf کتاب 4⃣🔹 استفاده از @ برای پیدا کردن پیج یا کانال های شبکه های اجتماعی ایدی مورد نظر را در گوگل با @ جستجو می کنیم و سریع به پیج/کانال/ربات مورد نظر می رسیم. ✅همراه با پژوهش مدرسه اهل البیت (ع) سبزوار 🆔 @pajohesh_s 👆👆👆👆👆
«نجاست سگ».pdf
6.48M
👆👆 ✅ مقاله ای ویژه در موضوع نجاست سگ در اسلام 👌ویژه پژوهشگران عزیز ✅همراه با پژوهش مدرسه اهل البیت (ع) سبزوار 🆔 @pajohesh_s 👆👆👆👆👆
📣سخنراني آيت الله ناصري یکی از اولیاء الهی بود به نام مرحوم حاج مؤمن که استاد آیت الله دستغیب رحمت الله علیه بود.، ايشان برای بنده نقل کرد: من خدمت یکی از اولیای الهی رسیدم. دستوری به من داد و گفت که مثلاً فلان جا غذا نخور. من هم گفتم چشم. داستانش خیلی مفصل است. مي‌گفت: ما با آن شخص که گفته شده بود در خانه‌اش غذا نخورم، مرتبط بودیم. یک روز در خانه ایشان نماز را که خواندیم، سفره انداختند و من خجالت کشیدم بلند بشوم. گفت: «بنشین ناهار بخور». گفتم: «آقا! من معذورم». گفت: «نه؛ بنشین ناهار بخور». حاج مؤمن مي‌گفت: «غذا را کشیدیم و من دو سه تا لقمه خوردم». یک دفعه دیدم آن ولي الهي پیدایش شد. اشاره کرد گفت: «بلند شو بیا». بلند شدم رفتم. گفت: «چرا از این غذا خوردی؟» گفتم: «من خجالت کشیدم. برایم کشیدند و کاسه گذاشتند و نتوانستم نخورم». گفت: «خوب، حالا اگر مي‌توانی، برو بخور». آمدم نشستم. دیدم تمامش چرک و خون است، خدا شاهد است. گفت: از بوي تعفن غذا حالم خراب شد. نگاه کردم دیدم آن‌ها همه دارند مي‌خورند؛ اما دارند چرک و خون مي‌خورند. حالم به هم خورد و بلند شدم. (بعضي از غذا‌ها حقیقتش این است.) نمی دانیم چیست. انسان مقداری برای به دست آوردن غذای حلال و پاک سعی و کوشش بکند. غذا، در فرزندان ما، در عبادات ما آثاری دارد. در روایت دارد کسی که یک لقمه حرام بخورد، تا (چهل روز دعاهايش مستجاب نمي‌شود). 📚بحارالأنوار، ج 63، ص 314. ✅همراه با پژوهش مدرسه اهل البیت (ع) سبزوار 🆔 @pajohesh_s 👆👆👆👆👆
94-33.mp3
12.47M
👆👆 🎙 تفسیر قرآن 🔺 جلسه مقدماتی ۳۳ 📚 مفسر: علامه جوادی آملی ✅همراه با پژوهش مدرسه اهل البیت (ع) سبزوار 🆔 @pajohesh_s 👆👆👆👆👆
📇 خلاصه متنی تفسیر قرآن، 📆 شماره جلسه: ۳۳ 📚 مفسر: علامه جوادی آملی ♻️♻️♻️♻️♻️♻️♻️♻️ ✅ خلاصه بحث : 🔺به استناد برخی روایات، پیامبر فرمودند هر کاری امت‌های پیشین کردند شما هم میکنید. و چون مسلما اقوام پیشین، کتاب‌های آسمانی خود را تحریف کردند پس مسلمانها هم می‌کنند. 🔰جواب: 1⃣اولا سند این روایات به حد تواتر نرسیده است‌. 2⃣ثانیا اگر برسد هم باز هم قابل تخصیص است چنانکه خود قرآن می‌فرماید قرآن تحریف نمی‌شود. 3⃣ثالثا اگر قابل تخصیص نباشد باید بگوییم چنانکه تورات و انجیل، تحریف به زیاده شد قرآن نیز می‌شود درحالیکه هیچکس چنین ادعایی نکرده و خود قرآن هم رد می‌کند. 4⃣رابعا اگر از این روایات اطلاق بگیریم باز هم تخصیص اکثر رخ میدهد چون بسیاری از سرگذشتهای گذشتگان برای مسلمانان رخ نداد. 5⃣خامسا اگر سندا و دلالتا هم صحیح باشد باز هم روایات گویند که مسلمانان هم می‌کنند لذا ممکن است مسلمانان هزار سال دیگر چنین کارهایی مانند تحریف بکنند نه اینکه در صدر اسلام واقع شده باشد! در نهایت اینکه دلایل سابقی که ذکر شد هنوز بر عدم تحریف قرآن حکم میکنند. 6⃣سادسا، قرآن کریم این روایات را تکذیب می‌کند. چنانکه قرآن گوید بنی اسراییل در زمان رسالت حضرت موسی بخاطر خلافهایشان بر آنها عذاب نازل شد حال آنکه قرآن در مورد مسلمانان گوید مادامی که رسول خدا ذر بین امت هست من آنها را عذاب نمی‌کنم. ♻️گفتیم که چون این روایات خبر واحدند پس تواتر اجمالی دارند باید مضمون مشترک را از همگی گرفت و تنها همان را در مسائل علمی و اجتهادی پذیرفت نه همه ابعاد روایات. مضمون مشترک این روایات هم این است که هر چه بنی اسراییل کردند شما هم می‌کنید. 🔺2⃣شبهه دیگر بر تحریف قرآن: به تعبیر برخی روایات حضرت امیر، قرآنی را جمع کرده بود و آن قرآن را خلیفه وقت نپذیرفت پس قرآن امیرالمومنین با قرآن مردم فرق داشت.با توجه به اینکه روایت است که علی مع الحق و الحق مع علی، پس قرآن امام علی صحیح است.روایاتی هم از خود علی است که گوید کل قرآن از ظاهر و باطن و عام و خاص و ... نزد احدی غیر از ما معصومین نیست. پس احتمالا در قرآنی که نزد مردم است کم و زیاد دارد. 🔰پاسخ: 1⃣اول باید دید آیا این روایت به حد تواتر رسیده یا نه. اگر به تواتر نرسیده بود در بحث عقلی و اجتهادی پذیرفته نیست. 2⃣اگر هم بگوییم که به حد تواتر رسیده باز هم منظور امام علی این نیست که قرآن مردم با قرآن من فرق می‌کند بلکه گوید علم تاویل و علم ظاهر و باطن قرآن و علم ... نزد ماست. 📮اگر تفسیر قرآن از طریق خدا و وحی به پیامبر رسیده و سپس به امام علی برسد گوییم تنزیل. حضرت امیر فرمود خدا به من قلب عقول و لسان سؤول عطا کرده است تا تاویل قرآن را بتوانم انجام دهم. حضرت امیر فرمود تاویل در دست من است. قائلین به تحریف فکر میکنند که این هم جزو قرآن است، روایتی که اسم منافقین را صراحتا آورده است. در پاسخ باید گفت که این روایت جزو قرآن نیست. سیره پیامبر، کنار آمدن با منافقین بود بعد ممکن نیست آیه ای بیاید و اسم بسیاری از منافقین را رسما ببرد و لعنت کند درحالیکه پیامبر با آنها با حسن سلوک برخورد میکرد. اصرار صحابه این بود که معصومین به آنها خلعت دهند یعنی لباسی که به بدن خود معصوم رسیده و متبرک است وگرنه لباس تازه که شرافتی ندارد و از بدن معصوم خلع نشده تا خلعت محسوب شود. ♻️بزرگ منافقان در هنگام مرگ نیز چنین درخواستی از پیامبر کرد و پیامبر قَمیصش یعنی لباس تنش را داد. گفتند مگر نمی‌دانید که فلانی منافق است؟ فرمود می‌دانم و این هیچ سودی برایش ندارد اما با این کار هزار نفر مسلمان می‌شوند. این سیره پیامبر است لذا نمی‌شود در آیات قرآن بصورت مشخص نام منافقان و کفار بزرگ را بیاورد لذا این روایات بیان مصداق می‌کنند. 🔰طایفه دیگری از روایات که از حضرت امیر رسیده نشان میدهد که ترتیب جمع آوری سور با ترتیب کنونی قرآن متفاوت است نه اینکه در ظاهر متفاوت باشد. شاید حضرت در مصحف خود، سور را به ترتیب نزول جمع آوری کرده باشد.این به جایی آسیب نمی رساند. تفسیر حدیث دروزی، به ترتیب نزول است و خلاف شرع نیست. قرآن فعلی ابتدا سور مدنی را آورده و سپس مکی. ✅همراه با پژوهش مدرسه اهل البیت (ع) سبزوار 🆔 @pajohesh_s 👆👆👆👆👆
درس نامه جامع نگارش علمی مبتنی بر پاراگراف ـ محقق فر.pdf
5.95M
👆👆 ✅ درس نامه جامع نگارش علمی قسمت اول 👌ویژه پژوهشگران عزیز ✅همراه با پژوهش مدرسه اهل البیت (ع) سبزوار 🆔 @pajohesh_s 👆👆👆👆👆
🔸پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله: ألا لا يَمنَعَنَّ أحَدَكُم هَيبَةُ النّاسِ أن يَقولَ الحَقَّ إذا رَآهُ أن يَذَّكَّرَ بِعِظَمِ اللّهِ ، لا يُقَرِّبُ مِن أجَلٍ ولا يُبعِدُ مِن رِزقٍ . 🔹هان! مبادا ترس از مردم مانع از آن شود كه فردى از شما حق را ببيند و نگويد. [كه حق گويى ]نه اجلى را نزديك مى‌كند و نه روزيى را دور مى‌گرداند. 📚 كنز العمّال : ح ٥٥٧٠. ☑️ قال رسول اللّه صلى الله عليه و آله: في وَصيّته لأبي ذَرٍّ ـ : يا أبا ذَرٍّ ، إذا سُئلتَ عن عِلمٍ لا تَعلَمُهُ فَقُل : لا أعلَمُهُ تَنجُ مِن تَبِعَتِهِ ، ولا تُفْتِ بما لا عِلمَ لكَ بهِ تَنجُ مِن عَذابِ اللّه ِ يَومَ القِيامَةِ . پيامبر خدا صلى الله عليه و آله می فرمایند: ـ در سفارش به ابوذر ـ فرمود : اى ابوذر! اگر درباره چيزى از تو سؤال شد كه نمى دانى ، بگو : نمى دانم، تا از پيامدهاى آن خلاص شوى و درباره آنچه نمى دانى فتوا مده، تا از عذاب خدا در روز قيامت نجات يابى . مكارم الأخلاق:2/364/2661. ✍ پيامبراکرم صلى‏ الله ‏عليه‏ و‏ آله : «بعضی از گناهان به وسیله نماز و صدقه هم آمرزیده نمی شوند. سوال شد یا رسول الله! پس چه چیز موجب آمرزش آن است؟ فرمود : جدیت و تلاش در طلب معیشت» 📚 مستدرك الوسائل ج‏۱۳ ص ۱۳ 🌹امام صادق سلام الله علیه فرمودند: «چرا رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم را ناراحت میکنید؟ گفتند:چگونه ناراحتش میکنیم؟ فرمود:مگر نمی‌دانید که اعمال شما بر او عرضه می‌شود و اگر معصیت خدا را در آن ببیند موجب ناراحتی او می‌شود؟ آنگاه سفارش کرد:تلاش کنید رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم را خوشحال کنید و موجبات ناراحتی او را فراهم نکنید.» ادب فنای مقربان جلد ۱ صفحه ۱۵۴ ✅همراه با پژوهش مدرسه اهل البیت (ع) سبزوار 🆔 @pajohesh_s 👆👆👆👆👆
الگوی 13 سؤالی.pdf
126K
👆👆 📚 روش تهیه عنوان برای مقاله یا پایان‌نامه با الگوی ۱۳ سؤالی مؤلّف: حجةالإسلام و المسلمین دکتر حسن اسلام‌پور کریمی ✅همراه با پژوهش مدرسه اهل البیت (ع) سبزوار 🆔 @pajohesh_s 👆👆👆👆👆