eitaa logo
قرآن و عترت
890 دنبال‌کننده
1هزار عکس
443 ویدیو
1.6هزار فایل
📚 اطلاعات ارزشمند و مفید با نگاه قرآن و عترت(عليهم السلام) را از طریق این کانال پیگیری نمایید. 👇👇 ⏳ https://eitaa.com/qoranwaetrat 👆👆 ♥️ارتباط با خادم کانال👇👇 🆔 @salavatbeferestid
مشاهده در ایتا
دانلود
امام صادق عليه ‏السلام: القَلبُ حَرَمُ اللّه‏ِ، فَلا تُسكِن حَرَمَ اللّه‏ِ غَيرَ اللّه‏ِ دل، حرم خداست. پس در حرم خدا، جز خدا را جاى مده جامع الأخبارصفحه518 ✅همراه با پژوهش مدرسه اهل البیت (ع) سبزوار 🆔 @pajohesh_s 👆👆👆👆👆
❤️بسم الله الرحمن الرحیم 🌹به اطلاع کلیه طلاب عزیز می رساند؛ 👌با عنایت به شروع سال تحصیلی جدید، واحد پژوهش مدرسه علمیه اهل البيت عليهم السلام قصد برگزاری دوره‌های متعدد پژوهشی و علمی کاربردی دارد، لذا از کلیه طلاب محترم دعوت می شود در فضای مجازی به آیدی شخصی حقیر 🆔 @salavatbeferestid یا از روز شنبه 16 مهر ماه به دفتر پژوهش جهت ثبت نام مراجعه نمایند. 🗜کارگاه‌ها به شرح ذیل اعلام می‌شود؛ 1. کارگاه خوشنویسی 2. کارگاه مقاله نویسی 3. کارگاه مکالمه زبان عربی فصیح 4. کارگاه خلاصه نویسی - یادداشت برداری - حاشیه نویسی 5. کارگاه آشنایی با منابع ( فقهی ، اصولی ، قرآنی و ...) 6 . کارگاه سیر مطالعاتی - برنامه ریزی هدفمند 7 . کارگاه آشنایی با نرم افزارهای پژوهشی - شیوه استفاده از نرم افزارهای نور 8 . کارگاه آموزش ورد ، پاورپوینت و ... 9 . کارگاه آشنایی با محققان بزرگ و راز موفقیت آنها 10. کارگاه روش ارائه مطالب 11. کارگاه تاریخ حدیث 12. کارگاه تاریخ قرآن 13. کارگاه روش مطالعه 14. کارگاه تندخوانی ✅ تمام محتویات پژوهشی و تحقیقاتی را از طریق لینک زیر پیگیری نمایید. 👇👇 https://eitaa.com/pajohesh_s 👆👆👆👆👆👆👆 ✅همراه با پژوهش مدرسه اهل البیت (ع) سبزوار
11.16M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📺 تیزر | هفتمین نمایشگاه تخصصی کتب حوزوی و معارف اسلامی 🔺 هفتمین نمایشگاه تخصصی کتب حوزوی و معارف اسلامی حوزه علمیه خراسان، از ۱۴ تا ۲۱ مهرماه در مدرسه علمیه آیت‌الله خویی(ره) برگزار می‌شود. ✅همراه با پژوهش مدرسه اهل البیت (ع) سبزوار 🆔 @pajohesh_s 👆👆👆👆👆
🌹مسابقه پژوهشی 📚 پنج جزوه کوچک بگیر 📑 پنج صفحه مختصر بنویس 🎁پنجاه هزار تومان جایزه بگیر 👌توضیحات بیشتر در واحد پژوهش ✅همراه با پژوهش مدرسه اهل البیت (ع) سبزوار 🆔 @pajohesh_s 👆👆👆👆👆
🔰 قالَ الاِمامُ الْعَسكَرىّ عليه السلام:  🔻قَلْبُ الاَْحْـمَقِ فى فَـمِهِ وَ فَمُ الْحَـكيمِ فى قَـلْبِهِ.  🔹 قلب و دل احمق در دهان اوست و دهان انسان حكيم در (اختيار) قلب اوست. 📚 [بحارالانوار 78: 374 ح 21] ✅همراه با پژوهش مدرسه اهل البیت (ع) سبزوار 🆔 @pajohesh_s 👆👆👆👆👆
📌 تفاوت صد و سد (بازداشتن) 💠 «يَسْئَلُونَكَ عَنِ الشَّهْرِ الْحَرامِ قِتالٍ فيهِ قُلْ قِتالٌ فيهِ كَبيرٌ وَ صَدٌّ عَنْ سَبيلِ اللَّهِ وَ كُفْرٌ بِهِ‏‏» (البقرة: 217) 🔸 «سَدّ» در مورد امری است که محسوس است، مانند بستن راه. 🔹 ولی «صَدّ» در خصوص امور نامحسوس است، مانند بستن راه خدا. 📌 تفاوت استطاعت و قدرت (توانایی) 💠 «وَ لا يَزالُونَ يُقاتِلُونَكُمْ حَتَّى يَرُدُّوكُمْ عَنْ دينِكُمْ إِنِ اسْتَطاعُوا‏‏» (البقرة: 217) 🔸 «استطاعت» قدرتی است که در آن همۀ شرایط برای کار آماده است؛ 🔹 ولی در «قدرت» ممکن است همۀ شرایط جمع نباشد. 📌 تفاوت بأساء و ضراء 💠 «أَمْ حَسِبْتُمْ أَنْ تَدْخُلُوا الْجَنَّةَ وَ لَمَّا يَأْتِكُمْ مَثَلُ الَّذينَ خَلَوْا مِنْ قَبْلِكُمْ مَسَّتْهُمُ الْبَأْساءُ وَ الضَّرَّاءُ وَ زُلْزِلُوا حَتَّى يَقُولَ الرَّسُولُ وَ الَّذينَ آمَنُوا مَعَهُ مَتى‏ نَصْرُ اللَّهِ أَلا إِنَّ نَصْرَ اللَّهِ قَريبٌ‏‏» (البقرة: 214) 🔸 «بَأساء» سختی خارج از بدن و توأم با ترس است، مانند جنگ و ضرر در اموال، 🔹 ولی «ضَرّاء» غالبا سختی بدنی است، مانند مریضی. 📚 لغتنامۀ تفسیری، ص33و34 ✅همراه با پژوهش مدرسه اهل البیت (ع) سبزوار 🆔 @pajohesh_s 👆👆👆👆👆
📇 خلاصه متنی تفسیر قرآن، 📆 شماره جلسه: ۳۵ 📚 مفسر: علامه جوادی آملی ♻️♻️♻️♻️♻️♻️♻️♻️ ✅ بکی از شبهات قائلین به تحریف روایاتی در این باب بود. این روایات کم هم نیست اما ضعیفند و باید مضمون مشترک همه را گرفت. گفته میشود که روایات، بعضی ایات را درباره یکی از معصومین می‌دانند. 1⃣گفتیم که این یک توجیه داخلی دارد یکی توجیه خارجی. توجیه داخلی اینکه این روایات مفسر قرآنند و بیان مصداق می‌کنند نه اینکه بگویند نام معصوم جزو قرآن بوده است. شاهد خارجی هم روایت ابی ابصیر است از امام صادق. 2⃣ابی بصیر پرسیده مردم گویند چرا نام امام در قرآن نیست؟ امام گوید: چنانکه اصل نماز و روزه و زکان و حج در قرآن است و نحوه انجامشان در سخنان پیامبر است، به همین صورت اصل اینکه در کنار رسالت باید امامتی باشد در قرآن است که گوید «اطیعوا الله و اطیعوا الرسول و اولی الامر منکم» اما اینکه اولی الامر کیانند بوسیله پیامبر تفسیر شده است. 3⃣روایات دیگری هم داریم که مرحوم کلینی در الکافی ذکر میکند. از امام باقر روایت شده که پرسیدند این ایه که «و اولوا الارحام اولی بعض ببعض» منظور از «اولوا الارحام» کیانند؟ خب اگر صراحتا نام معصوم در این ایه بود که مردم چنین سوالی از امام نمی‌رسیدند. امام گوید در مورد امامت و حکومت است و بعد از امام علی در اولاد وی است و ما به مساله امامت و ولایت اولی از دیگرانیم. فرمود بنی الجعفر و بنی الحسن و ... سهمی ندارند. 4⃣روایت بعدی از امام صادق است. پرسیدند آیه «انما ولیکم الله و رسوله و الذین آمنوا» یعنی چه و در مورد کیست؟ فرمودند منظور امام علی و اهل بیت است. اگر نام امیر المونین در قرآن بود که نیازی به این سوال نبود. پس آیات صرفا مشخصات کلی را می‌گفتند و تعیین مصداق نمی‌کردند لذا مردم نام را از پیامبر و امامان میپرسیدند. بعد پیامبر پرسید که من چطور بیان کنم که علی بعد از من ولی و امام است؟ آنجا وحی رسید که نترس و بگو. 5⃣امام علی می‌فرماید که ترس موسی از انداختن چوبش، این بود که مردم نتوانند بین معجزه موسی(مار) و سحر اطرافیانِ فرعون فرق بگذارند. لذا تا مردم عوامند و درک ندارند، حکومت و انبیا در‌‌ خطرند. به همین جهت گویند خواب عاقل بالاتر از عبادت جاهل است زیرا عاقل را نمیتوان فریب داد. 6⃣پیامبر از همین جهل مردم می‌ترسید که مردم توان پذیرش این امانت الهی را نداشته باشند و در برابر پذیرش ولایت علی بایستند آنوقت پیامبر چه کند؟! پرسیدند که آیا خودت علی را انتخاب کردی و گفتی یا وحی رسید؟ خب اگر در آیه آمده بود که این را نمی‌پرسند. پیامبر فقط از جهل و جنگ سیاسی میترسید نه جنگ نظامی. خدا هم در آیه گفت: از جهل مردم نترس ما پشت تو هستیم. اینجا بود که پیامبر دیگر تاخیری نینداخت و سریع اجرا کرد 7⃣خدا فرمود که در برابر هم مهربان و در برابر دشمن غضبناک باشید. اگر دشمن از شما غضب نبیند و نترسد که به شما رحم نمی‌کند. اگر انسان گوشه گیری کند که حق احیا نمیشود. عمار گفت فکر ما فکر بنی‌اسراییلی نیست که بگوییم تو برو بجنگ و ما منتظر می‌مانیم. بلکه ما هرچه بگویی میکنیم، ما میخواهیم حق را یاری کنیم. خداوند گوید ما می‌خواهیم حق را به میدان اورید تا خودتان کامل شوید وگرنه ما میتوانیم به زور و بوسیله فرشتگان، حق را به میان آوریم اما این امتیازی نیست. 8⃣روایت بعدی از امام پنجم است که ابی بصیر پرسید: اینکه پیامبر گفت علی جانشین من است، ولایت علی از کجاست؟ آیا از نزد خود گفته یا وحی رسیده است؟ امام فرمود هرگز ممکن نیست پیامبر از پیش خودش چیزی بگوید بلکه خدا دستور داد که اعلام کند ولایت علی و تفسیر آیه اولی‌الامر را. ✅همراه با پژوهش مدرسه اهل البیت (ع) سبزوار 🆔 @pajohesh_s 👆👆👆👆👆
94-35.mp3
14.05M
👆👆 🎙# صوت تفسیر قرآن 🔺 جلسه مقدماتی ۳۵ 📚 مفسر: علامه جوادی آملی ✅همراه با پژوهش مدرسه اهل البیت (ع) سبزوار 🆔 @pajohesh_s 👆👆👆👆👆
📬 در اهمیت تهذیب در علم آموزی ✅ ضرورت داشتن استاد راهنما 🔰 آن چه که در بررسی تاریخ تهذیب در حوزه‌های علمیه و روحانیت👳‍♂، بیش‌از هر چیز دیگر جلب توجه می‌کند، حضور استاد راهنما در این سلسله سیروسلوک است اهمیت این‌موضوع، از سیره عملی و گفتاری انبیا و ائمه معصومین علیهم‌السلام نیز استفاده می‌شود از امام سجاد [علیه السلام] حدیثی🗣 نقل‌شده است که فرمود: «هلک من لیس له حکیم یرشده». فقها و عالمان دینی در حوزه‌های علمیه شیعه با الهام از این معارف پربار، همواره به این اصل و ضرورت❗️ اهتمام داشته‌اند و هرگز در وادی سیر و سلوک، خود را بی‌نیاز از استاد راهنما و مرشد راه‌گشا ندیده‌اند. 🔰 ابن‌میثم بحرانی، شارح نهج‌البلاغه و از علمای قرن هفتم هجری در شرح جمله امام علی علیه السلام در خطبه ۷۳ نهج‌البلاغه یعنی: «و اخذ بعجزه هاد فنجا» می‌نویسد: در پیمودن راهی که به سوی معبودش می‌رود، باید به استادی هدایتگر😇 و آگاه رجوع کند تا رستگاری به دست آید… از کلام مولا علی علیه‌السلام وجوب انتخاب استاد در سیر و سلوک استفاده می‌شود. 🔰عارف بزرگ مرحوم حاج میرزا علی قاضی در اهمیت این‌ موضوع می‌فرماید: «… کسی که طالب راه سلوک طریق خدا باشد اگر برای پیدا کردن استاد این راه، نصف عمر خود را در جستجو و تفحص🔎 بگذراند تا پیدا کند، ارزش💎 دارد و کسی که به استاد رسید، نصف راه را طی کرده‌است… .» 🔰 حضرت امام‌خمینی نیز بر این مهم تاکید کرده و می‌فرماید: «… استاد اخلاق برای خود معین کنید. جلسه وعظ و خطابه و پند و نصیحت تشکیل دهید. خودرو نمی‌توان مهذب شد. اگر حوزه‌ها همین‌طور از داشتن مربی و جلسات پند و اندرز خالی باشد، محکوم‌ به فنا خواهد بود. چطور شد علم فقه و اصول مدرس نیاز دارد، درس📝 و بحث🗣 می‌خواهد، برای هر علم و صنعتی در دنیا استاد لازم است؛ لیکن علوم معنوی به تعلیم‌وتعلم نیازی ندارد و خودرو بدون معلم حاصل می‌گردد؟!… 📜 بنابراین انتخاب استاد راهنما در سیر و سلوک اخلاقی از ضروریات❗️ این امر بوده و در میان حوزویان به‌صورت سیره مستمر وجود داشته‌است؛ چنان‌که مرحوم ملاهادی سبزواری و سید صدرالدین کاشف، استاد راهنمای سید علی شوشتری بودند و او هم استاد آخوند ملا حسینقلی همدانی و شیخ انصاری بود. بعد از مدتی آخوند همدانی استاد راهنمای شخصیت‌هایی مانند میرزا جواد ملکی تبریزی، شیخ محمد بهاری، سید احمد کربلایی و دیگران شد. حضرت امام‌خمینی نیز در محضر مرحوم شاه‌آبادی تربیت یافت و مرحوم علامه طباطبایی هم از محضر مرحوم سیدعلی قاضی الهام گرفت. 📌 تبارنامه حوزه و روحانیت، عبدالرحیم اباذری، ص۱۰۳_۱۰۴ ✅همراه با پژوهش مدرسه اهل البیت (ع) سبزوار 🆔 @pajohesh_s 👆👆👆👆👆
آموزش_مقاله_نویسی_از_ابتدا_تا_ارسال.pdf
1.19M
👆👆 📚 آموزش مقاله نویسی از ابتدا تا ارسال به ژورنال ✅همراه با پژوهش مدرسه اهل البیت (ع) سبزوار 🆔 @pajohesh_s 👆👆👆👆👆
استانداردهای مقدمه و چکیده.pdf
137.7K
👆👆 📚 استانداردهای مقدمه و چکیده نویسی ✅همراه با پژوهش مدرسه اهل البیت (ع) سبزوار 🆔 @pajohesh_s 👆👆👆👆👆