📇 خلاصه متنی تفسیر قرآن، #مقدمات_تفسیری
📆 شماره جلسه: ۳۶
📚 مفسر: علامه جوادی آملی
♻️♻️♻️♻️♻️♻️♻️♻️
✅ گفتیم که منظور از این روایاتی منظور از یک روایت را، برخی معصومین میدانند این است که در مقام تفسیر آیه، مصداق آن آیه، معصوم است نه اینکه نام معصوم در آیه بوده و حذف شده است. به این جهت که آیات، غالبا مشخصات کلی را میگویند نه مصادیق را، لذا مردم چون مصادیق را نمیدانستند آن را از مفسرین یعنی پیامبر و ائمه میپرسیدند.
🔺شبهه دیگر قائلین به تحریف، مساله تاریخی است. گویند انسان وقتی یقین به صیانت قرآن از تحریف دارد که قرآن استناد داشته باشد به:
۱. واحدی که معصوم باشد. یا
۲. کثیری که متواتر باشد.
اگر جریانی به واحد غیرمعصوم مستند شد یقینآور نیست. قرآن نه به واحد معصوم استناد دارد نه به کثیر متواتر
❌آیات قرآن پراکنده بود، برخی روی پوست، برخی در دل مردم و .... این آیات پراکنده در زمان ابوبکر و عمر و عثمان جمع آوری شد. به دستور اینها، زید بن ثابت مسوول جمع آوری آیات شد. حال، زیدبن ثابت معصوم نیست و به شهادت دو نفر عادل هم ثابت میشد که این آیه جزو قرآن است و گاهی صرفا شهادت یک نفر که ارزش دو شهادت را داشت مانند «ابی خُزَیمِه» انصاری که رسول خدا او را بجای دو شاهد در تمام آیات پذیرفت.
♻️پس این قرآن نهایتا به زید میرسد که نه معصوم است و نه این جمع آوری از منازل و ... بر اساس کثرت تواتر است بلکه بر اساس نهایتا شهادت دو نفر است پس مفید یقین نیست و عادت اقتضا دارد که تحریف در قرآن پیدا شده باشد. سیوطی در اتقان، بیش از ۲۰ تاریخ ذکر میکند که جمع آوری قرآن به زید بن ثابت میرسد. خبر یا واحد است یا متواتر. تنها خبر متواتر، حجت و اطمینان آور است.
پاسخها:
1⃣ اولا خود این بحث که جمع آوری قرآن به زید بن ثابت میرسد یک بحث تاریخی است نه حدیثی. کجا پیامبر یا ائمه فرمودند که زید قرآن را جمع کرده؟! پس همین هم به واحد معصوم یا کثیر متواتر منتهی نمیشود بلکه بقیه گفته اند.
2⃣خود همینها به جایگاه واحدی متکی نیستند لذا از این جریان تاریخی نمیتوان قدر مشترکی گرفت چون یکی گوید زید جمع کرده دیگری گوید عمر و ... حتی در زمان جمع آوری هم اختلاف است چون یکی گوید در زمان ابوبکر بوده دیگری گوید زمان عمر و سومی گوید عثمان. در نحوه جمع آوری هم اختلاف است: برخی گویند با شهادت دو شاهد عادل بوده دیگری گوید تگر خزیمه با عثمان یا زید با عثمان ضهادت میدادند قضیه حل میشد. برخی تاریخها گویند ابوبکر به زید گفت جمع آوری کند، برخی گویند خود زید جمع کرده است.
🔰خب این تاریخی که به هیچ جا بند نیست و همهاش اختلافی است چطور میتوان از آن قدر مشترک گرفت؟ اگر تنها اختلاف این تواریخ در مورد شخص جمع آوری کننده بود و تاریخ و مکان و نحوه جمع آوری مشترک بود میتوانستیم قدر مشترک بگیریم اما وقتی در همه چیز اختلاف است دیگر چطور باید قدر مشترک گرفت؟
🔺خبر یقین آور یا باید خبر واحد از معصوم باشد یا خبر کثیر متواتر. خبر متواتر آن است که معنا و مفهوم و مضمون یکی است اما قالبها متفاوت. آنجا میتوان مضمون و قدر مشترک گرفت. اگر مدعا و راه رسیدن به ادعا هر دو کثیر بودند همه ادعاها میشوند خبر واحد.
🔰حال چون خود این اخبار، جریان تاریخی اند نه روایت، و لذا به خبر واحد از معصوم یا خبر متواتر متکی نیستند و مساله هم علمی است پس ارزش خبر واحد ندارند.
خبر واحد شاید در مسایل اعتقادی مفید نباشد اما درمسایل عملی سود دارند اما این مسایل تاریخی در مسایل عملی هم سودی ندارند.
🔺مضمون و سند این مباحث تاریخی در حد مضمون و سند روایاتی همچون روایت ثقلین نیست چون روایت ثقلین رواتی متواتر از معصوم هست که معصومین دیگر هم به آن احتجاج کردند. ثقل یعنی وزنه سنگین و نفیس. آیا اگر هنگام وفات پیامبر، این آیات هر کدام در خانه ای یا در ذهن فرد خاصی بود، پیامبر میگفت که من بین شما این وزنه سنگین را گذاشتم؟!
چنین قرآن پراکنده میتواند جلوی انحراف و گمراهی مردم را چنان که در این روایت آمده، تا همیشه بگیرد؟! لذا قرآن ایات پراکنده نبوده بلکه کتاب مدونی بوده است وگرنه مردم که توان تمسک نداشتند. یا اینکه آیا ممکن است که پیامبر در جمعهای کثیر، به مردم بگوید به کتاب قرآنی که دست علی یا فلانی و فلانی یا روی چوب و پوست و ... است تمسک کنید؟! یا اینکه قرآن دست همه بوده و امکان تمسک داشتند.
✅حتی روایت است که از عثمان پرسیدند که این قرآن را از روی چه جمع کردی؟ گوید از روی قرآن پیامبر. یا از عثمان پرسیدند که چرا انفال را که کوتاه تر از برائت و ... است کنار آنها آوردی؟ گفت چون در قرآن پیامبر جای این دو سوره معلوم نبود و ما دیدیم شبیه همند کنار هم آوردیم.
#تفسير_قرآن #همراه_با_علما
✅همراه با پژوهش مدرسه اهل البیت (ع) سبزوار
🆔 @pajohesh_s
👆👆👆👆👆
94-36.mp3
12.53M
👆👆
🎙#صوت تفسیر قرآن
🔺 جلسه مقدماتی ۳۶
📚 مفسر: علامه جوادی آملی
#تفسير_قرآن #همراه_با_علما
✅همراه با پژوهش مدرسه اهل البیت (ع) سبزوار
🆔 @pajohesh_s
👆👆👆👆👆
کجاها نباید خجالت کشید؟!
🔹خیلی از کارها هست که طبق روایتهای دینی نباید به خاطرش خجالت زده باشیم مثل بخشش مال اندک یا پرسیدن چیزی که جوابش را نمیدانیم.
#همراه_با_اهلبیت
✅همراه با پژوهش مدرسه اهل البیت (ع) سبزوار
🆔 @pajohesh_s
👆👆👆👆👆
✅منویات رهبری (حفظهالله)
🚨کار موازی...🚨
کار موازی، کفر نیست اما از دست دادن سرمایه است...حالا بعضی کارها، موازی بودن و تکراری بودنش، واضح است؛... بعضی کارها، صورتاً با هم تفاوت دارند؛ اما باطن کار، یکی است.
آدم میبیند که این کار، عین همان کاری است که در غرفه دیگر، دارد انجام میگیرد.
با این همه نیازی که ما به تحقیق داریم، شاهد اینجور مکرّر کاریها، اسراف به حساب میآید.
۱۳۷۹/۷/۱۵
بیانات در اجتماع محقّقان و پژوهشگران حوزوی مراکز علمیپژوهشی حوزه علمیه قم
ــــــــــــــــــــ
📒به نقل از کتاب حوزه و روحانیّت در نگاه رهبری؛بیانات مقام معظّم رهبری
(مدّ ظلّهالعالی) از سال ۱۳۶۸ تا ۱۳۸۸، ص۵۷۷
#همراه_با_علما
✅همراه با پژوهش مدرسه اهل البیت (ع) سبزوار
🆔 @pajohesh_s
👆👆👆👆👆
🔰 اميرالمؤمنين عليهالسلام
🔻العاقِلُ مَنِ اِتَّعَظَ بِغَيره
🔹آدم عاقل كسي است كه از ديگران پند و موعظه ميگيرد.
📚 فهرست غرر، ص ٤٠٧
#همراه_با_اهلبیت
✅همراه با پژوهش مدرسه اهل البیت (ع) سبزوار
🆔 @pajohesh_s
👆👆👆👆👆
✅ شرایط مناسب مطالعه :
🔻برای جلوگیری از خستگی و خواب آلودگی در حین مطالعه، دانستن علل آن ضروری است؛ تا بتوان با شناخت و اقدام به برطرف کردن آنها، مطالعۀ عمیق تر و ماندگار تری داشت.
✔️ برخی از علل خستگی و خواب آلودگی حین مطالعه عبارت است از:
1️⃣ فضای تاریک و گرم و هوای بسته:
تاریکی، یکی از علل ایجاد خواب آلودگی است؛ زیرا دورۀ خواب و بیداری با دورۀ تاریکی و روشنایی، همزمان و هماهنگ است.
در ضمن، فضای گرم و گرفته (کم بود اکسیژن)، انسان را خسته و خواب آلوده می کند.
2⃣ برخی بیماری ها:
بیماری هایی مانند افت فشار خون، کم کاری تیروئید، بیماری های عفونی، کم خونی، کمبود برخی ویتامین ها و پتاسیم (که ضعف عضلانی به همراه دارد)، ضعف بینایی، ضعف عمومی بدن و... با تأثیر بر سیستم مغزی، ایجاد خواب آلودگی می کنند.
3⃣ مصرف داروهای خواب آور:
مصرف داروهایی مانند قرص های ضدّ حساسیت و ضد آبریزش بینی، قرص سرما خوردگی، شربت های سرفه، قرص های اعصاب و... ایجاد خواب آلودگی می کند.
📚 نسیم هدایت، ص224
#مباحث_پژوهشی
✅همراه با پژوهش مدرسه اهل البیت (ع) سبزوار
🆔 @pajohesh_s
👆👆👆👆👆
#اطلاع_رسانی
✅ کلیه کارگاههای پژوهشی، علمی و کاربردی در ساعت 6 و نیم تا 7 و نیم بعد از نماز مغرب و عشاء به شرح ذیل اعلام میشود :
1⃣. کارگاه مربوط به استاد اسماعیل زاده در روز یک شنبه و سه شنبه
2⃣. کارگاه های مربوط به استاد خرمیان در روز چهارشنبه
3⃣. کارگاه مربوط به استاد فقیهی در روز شنبه
4⃣. کارگاه های مربوط به استاد آرمان در روز دوشنبه
👌عزیزانی که ثبت نام نکرده اند آخرین مهلت ثبت نام شنبه 23 مهر می باشد.
✅همراه با پژوهش مدرسه اهل البیت (ع) سبزوار
🆔 @pajohesh_s
👆👆👆👆👆