eitaa logo
همراه با ثقلین
869 دنبال‌کننده
1.1هزار عکس
502 ویدیو
1.6هزار فایل
📚 اطلاعات ارزشمند و مفید با نگاه قرآن و عترت(عليهم السلام) را از طریق این کانال پیگیری نمایید. 👇👇 https://eitaa.com/joinchat/4005888131C3d929024d5 👆👆 ♥️ارتباط با خادم کانال👇👇 🆔 @salavatbeferestid 👇👇👇👇👇👇👇👇
مشاهده در ایتا
دانلود
📇 خلاصه متنی تفسیر قرآن، 📆 شماره جلسه: ۳۱ 📚 مفسر: علامه جوادی آملی ♻️♻️♻️♻️♻️♻️♻️♻️ ♻️ یکی از ادله های عدم تحریف قرآن این بود که روایت فراوانی بر «وجوب خواندن سوره در قرآن» وجود دارد. از مجموع روایات فراوان که برخی به استحباب سوره در قرآن، برخی به فضایل آن و برخی به خواص آن میپردازند بدست می آید که سور تحریف نشده اند زیرا نمی‌شود برخی سوره ها تحریف شده و برخی دست نخورده باشند و روایات به خواندن سوره در قرآن ترغیب کنند. 🔰دلیل دیگر بر صیانت قرآن از تحریف که آنرا به اشتباه، دلیلی عقلی دانسته اند درحالیکه تحلیلی تاریخی است این است که بررسی قرآن در زمان نزول و خلافت شیخین و خلافت عثمان و خلافت امام علی نشان می‌دهد تغییری نکرده است. 1⃣🔺پیامبر اکرم غیر از اینکه در خواندن سور بر مردم و دقت در حفظ سور از تحریف، سور مختلف را در قرآن می‌خواند تا مردم مرتب آنها را بشنوند. مساله قرائت قرآن هم چنان اهمیت داشت که خود قرآن فرموده بود وقتی قرائتش را می‌شنوید ساکت شوید و گوش کنید. خصوصا در نماز که همگی فقها گفته اند استماع سوره، واجب است اگرچه در وجوب آن در غیر نماز اختلاف است. همچنین اگر فرمود کتاب خدا و عترتم را در میان شما گذاشتم منظورش این است که «کتاب عینی خارجی» که تمام سور در آن نوشته شده و در دسترس همه شما هست را در میان شما گذاشتم. ♻️مردم مکه زمانی که می‌خواستند مهاجرت کنند نه توان ماندن در مکه داشتند و نه خانه‌شان را کسی میخرید تا با پولش بتوانند هزینه های سفر را جبران کنند. در اینجا قرآن فرمود که آن جنبنده ای که غذایش را ذخیره سازی نمی‌کند نیز رزقش با خداست! در این لحظه مسلمانان انگیزه گرفتند و بدون هیچ توشه ای راهی مدینه شدند. 🔰مردمی که فقط بخاطر دینشان از زندگیشان گذشتند و مهاجرت کردند و دینشان نیز صرفا در قرآن خلاصه میشد (چون هنوز روایات زیادی نبود) این مردم آمادگی کامل برای فهم قرآن داشتند، هوش زیادی هم داشتند که اشعار طولانی را حفظ می‌کردند. پس آن ایمان قوی بعلاوه این هوش سرشار، باعث میشد که قرآن را براحتی حفظ کنند. 📜اگر امروز کسی شهید شود بازماندگانش گل سرسبد این کشور میشوند اما در صدر قرآن اگر کسی شهید می‌شد خانواده اش را به اسیری می‌بردند! این ایمان قوی مسلمانان صدر اسلام را می‌رساند که باعث می‌شد با یک آیه قرآن زندگی خود را رها کنند و براه بیفتند. کسی هم قدرت دست بردن در کتاب را نداشت این تحلیلی تاریخی در عصر خود حضرت بود که نشان می‌دهد امکان تحریف نبود. 2⃣🔺مقطع دوم، زمان «خلافت شیخین» است. اگر در این کتاب آیه ای بود و شیخین به جهت شک در اینکه جزو قرآن است می‌خواستند بردارند امکان نداشت. چون طبق توضیحات قبل مشخص شد که تلاش‌های پیامبر و ایمان و هوش قوی مردم باعث می‌شد که کسی در بخش‌های قرآن شک نکند. 🔰اگر هم می‌خواستند عمدا آیه ای را بردارند یا جزو مسائل حکومت بود و یا نبود. آیه ای که در مورد حکومت نباشد آنها انگیزه تحریف نداشتند و اگر در مورد حکومت هم بود قدرتش را نداشتند چون مردم آنقدر برایشان مهم بود که برای حفظ یک واو در قرآن، شمشیر می‌کشیدند . ♻️اگر آیه ای بود که مخالف خلافت شیخین بود دیگر حضرت امیر و مخالفانشان دست به دامان احادیث نمی‌شدند و صریحا به همان آیه اشاره می‌کردند حال آنکه ابدا چنین چیزی را در کتب احتجاج نمی‌بینیم . تقیه هم برای این است که دین بماند، اما اگر قرار باشد با حذف آیه ای، اصل دین در خطر قرار بگیرد دیگر حضرت امیر ساکت می‌نشست؟ دین تحریف شده که دیگر دین اولیه نیست. 3⃣🔺در مقطع سوم یعنی زمان «عثمان» نیز همانند زمان شیخین است و همان استدلال‌ها با شدت بیشتر پابرجاست و امکان تحریف نبود. چون دیگر فتوحات اسلامی بسیار گسترده تر شده بود و از فلات آسیا تا فرانسه فعلی یک قرآن را می‌خواندند. 4⃣🔺در مقطع چهارم که زمان «خلافت حضرت امیر» بود که دیگر ذره ای امکان تحریف نبود چون اون اندک مسامحه ای با هیچکس نداشت. اما حتی یک کلمه ای هم در مورد تحریف در قرآن نگفت با اینکه قدرت کامل در دست او بود. شاید در زمان قبل خلافت امکان تقیه بود اما در زمان حکومتش که دیگر شمشیر به دست بود و اگر تحریفی بود حتما می‌گفت. فقط یک مریض العقل ممکن است چنین توهمی درباره حضرت امیر بکند. 5⃣🔺در مقطع پنجم که ««پس از خلافت حضرت امیر» است نیز که دیگر اصلا امکان تحریف عمدی نبود چون دیگر قرآن کاملا در فتوحات گسترده اسلامی منتشر و حفظ شده بود و ائمه نیز دیگر ساکت نمی ماندند حال آنکه اصلا چنین سخنی نگفته اند. ✅همراه با پژوهش مدرسه اهل البیت (ع) سبزوار 🆔 @pajohesh_s 👆👆👆👆👆
94-31.mp3
15.42M
👆👆 🎙 تفسیر قرآن ✅ جلسه مقدماتی ۳۱ 📚 مفسر: علامه جوادی آملی ✅همراه با پژوهش مدرسه اهل البیت (ع) سبزوار 🆔 @pajohesh_s 👆👆👆👆👆
✅پنج اثر خوب صحبت کردن امام سجاد علیه السلام روایتی در مورد گفتار نیکو نقل شده، که اثراتی برای آن ذکر شده است .. 1⃣ مال انسان را زیاد میکند؛ يُثْرِي الْمَالَ 2⃣ رزق و روزی انسان را زیاد میکند؛ وَ يُنْمِي الرِّزْقَ 3⃣ اجل را به تاخیر می اندازد؛ وَ يُنْسِي فِي الْأَجَلِ 4⃣ انسان را در میان اهل و خانواده خود محبوب میکند؛ وَ يُحَبِّبُ إِلَى الْأَهْلِ 5⃣ انسان را داخل بهشت می کند؛ وَ يُدْخِلُ الْجَنَّةَ. 📚 الأمالي( للصدوق)؛ ص2 🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸 📝سه اثر دعای مومن امام سجاد علیه السلام: المؤمنُ مِن دُعائهِ على ثلاثٍ: إمّا أن يُدَّخَرَ لَهُ، و إمّا أن يُعَجَّلَ لَهُ، و إمّا أن يُدْفَعَ عَنهُ بَلاءٌ يُريدُ أن يُصِيبَهُ؛ دعاى مؤمن از سه حال خارج نيست: 📌🔷🔹 يا برايش ذخيره مى‌گردد، 📌🔷🔹 يا در دنيا برآورده مى‌شود، 📌🔷🔹 يا بلايى كه مى‌خواهد به او برسد، دفع مى‌شود. 📚 تحف العقول، ص 280 🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸 امام سجاد علیه السلام می فرمایند : انسان مومن پنج نشانه دارد: 🌺علَاماتُ المُؤمِن خَمسٌ: الوَرَعُ فِی الخَلوَةِ، والصَّدَقَةُ فِی القِلَّةِ، والصَّبرُ عِندَ المُصِیبَةِ،‌ والحِلمُ عِندَ الغَضَبِ، والصِّدقُ 🔹پرهیز از گناه در خلوت، 🔹صدقه دادن در هنگام تنگدستی،‌ 🔹شکیبایی در وقت مصیبت، 🔹بردباری در حال خشم 🔹 و راستگویی به هنگام ترس. 📚الخصال، جلد 1، صفحه 269 ⚫️ شهادت امام سجاد علیه السلام را به همه ارادتمندان آن حضرت تسلیت عرض می کنیم. ✅همراه با پژوهش مدرسه اهل البیت (ع) سبزوار 🆔 @pajohesh_s 👆👆👆👆👆
🔷️ برگزاری مسابقه کتابخوانی در سطح ملی از کتاب «مسجد طراز اسلامی از منظر امام خمینی (رحمت الله علیه) و مقام معظم رهبری (مد ظله العالی)»   🗒این مسابقه کتابخوانی از 30 مرداد همزمان با روز جهانی مسجد شروع می شود و 10 شهریور ماه 1401 پایان می یابد.   🔹️ علاقمندان به ویژه اعضای کانون های فرهنگی هنری و کتابخانه های مساجد سراسر کشور می توانند جهت شرکت در این مسابقه کتابخوانی، دریافت فایل کتاب و سوالات به کانال های ذیل در پیام رسان گپ مراجعه کنند: @khatshekanbook @shanbehaye_ketab   🔹️ علاقمندان به شرکت باید پس از مطالعه کتاب، پاسخ صحیح را به صورت عدد 10 رقمی، همراه با نام و نام خانوادگی به سامانه 10008940381 پیامک کنند. ✅همراه با پژوهش مدرسه اهل البیت (ع) سبزوار 🆔 @pajohesh_s 👆👆👆👆👆
🔷️برگزاری مسابقه بزرگ کتابخوانی در امتداد عاشورا (نقش تمدن‌سازی اربعین حسینی) در ایام محرم و صفر ۱۴۰۱ در کشور باجوایز نفیس 🔹️جوایز: ۸ کمک‌هزینه سفر کربلا هر کدام به ارزش ۱۰ میلیون ریال و هدایای نفیس فرهنگی جوایز این مسابقه است 🔹️ منبع این مسابقه کتاب در امتداد عاشورا (نقش تمدن‌سازی اربعین حسینی) تدوین‌شده توسط مؤسسه شهید روحی در ۵۴ صفحه است 🗒آخرین مهلت برای شرکت در  مسابقه بزرگ کتابخوانی در امتداد عاشورا ۲۶ شهریور است. 🔹️علاقه‌مندان برای شرکت در  این مسابقه و دریافت رایگان کتاب‌ها به سایت مرکز مجازی مسابقات کتابخوانی Www.m-ketab.ir یا سایت سماک www.samakpl.ir یا سایت حرم رضوی haramrazavi.ir مراجعه کنند. 🔹️احتمالا اطلاعات آن دسته از شرکت‌کنندگانی که قبلا در یکی از مسابقات کتابخوانی این مجموعه شرکت کرده‌اند، در سامانه موجود است، بنابراین این مخاطبان می‌توانند با ورود به صفحه اصلی سایت و با استفاده از کدملی به عنوان نام کاربری و رمز عبور وارد شوند. آن دسته از مخاطبان نیز که برای نخستین بار قصد شرکت در این مسابقه را دارند، ابتدا در سامانه ثبت نام کنند، سپس وارد سامانه شوند و به این ترتیب در مسابقه کتابخوانی شرکت کنند. جهت کسب اطلاعات بیشتر اینجا را کلیک فرمایید ✅همراه با پژوهش مدرسه اهل البیت (ع) سبزوار 🆔 @pajohesh_s 👆👆👆👆👆
📝 روال نوشتن یک چکیده مقاله چگونه است؟ چکیده باید بعد از تمام شدن تحقیق انجام شود، متن و مقدمه مقاله را به منظور تهیه چکیده دوبار مطالعه کنید و نکات مهم را علامت گذاری کنید و کلید واژه ها را نیز لیست کنید. بدون مشاهده اصل کار، نکات مهم بدست آمده از محتوی را به شکل یک بند یکپارچه پیش نویس نمایید، درضمن از روی متن اصلی رونویسی نکنید. کلیدواژه ها را نیز پیش نویس کنید، بعد از چندبار بازبینی و کم و زیاد نمودن نکات و رفع نواقص، آن را منتشر کنید. 🔺 نکته: در نوشتن چکیده به جای استفاده از گفته های دیگران، تفسیر خودتان را ارائه دهید. 🔻 نکته: در چکیده ضرورتی به ذکر منبع نیست. 🔺 نکته: در نوشتن چکیده شما فقط باید مثل یک داور بی طرف یافته ها خود را بگویید و کار خود را ارزشیابی نکنید. برای نمونه نوشتن اصطلاح “در این گزارش برتر …” یا “برگزیدن نمونه با توجه و دقت بالایی انجام شد” بی‌طرفی شما را نفی می کند. با توجه به مطالب بیان شده، توصیه ما این است که موقع نوشتن چکیده گزارش، زمان و دقت کافی خرج کنید. نتیجه یک مقاله که وقت و هزینه بسیاری از شما گرفته در چکیده مشخص می شود و قادر است در قبول یا رد شدت کارتان موثر باشد. ✅همراه با پژوهش مدرسه اهل البیت (ع) سبزوار 🆔 @pajohesh_s 👆👆👆👆👆
📸 || کلام ولایت 🔶🔷 اگر ما بتوانیم بر هوای نفس خود غالب بیاییم... بدانیم کار لازم چیست و آن را انجام دهیم، این در ما یک مرتبه ی جدیدی از حیات به وجود می آورد... 🔻 مقام معظم رهبری، ۱۳۸۹/۰۸/۲۶ ✅همراه با پژوهش مدرسه اهل البیت (ع) سبزوار 🆔 @pajohesh_s 👆👆👆👆👆
📌 تفاوت عمل به عهد و وفای به عهد 💠 «... وَ أَقامَ الصَّلاةَ وَ آتَى الزَّكاةَ وَ الْمُوفُونَ بِعَهْدِهِمْ إِذا عاهَدُوا...‏» (البقرة: 177) 🔸 عمل به عهد، به عمل آوردن [و انجام دادن] عهد است، اعمّ از اینکه کامل باشد یا ناقص؛ 🔹 ولی وفای به عهد ناظر به این است که عهد تا آخر [و بصورت کامل] اجرا شود. 📌 تفاوت اختلاف و تفرق 💠 «إِنَّ الَّذينَ اخْتَلَفُوا فِي الْكِتابِ لَفي‏ شِقاقٍ بَعيدٍ‏» (البقرة: 176) 🔸 «اختلاف» در عقاید گاهی مذموم است و گاهی ممدوح؛ 🔹 ولی «تفرقه» نتیجۀ شدّت اختلاف است که به فرقه سازی منجر می شود. 📚 لغتنامۀ تفسیری، ص26 ✅همراه با پژوهش مدرسه اهل البیت (ع) سبزوار 🆔 @pajohesh_s 👆👆👆👆👆
✅ استفاده از فرصت 📌آیت الله استادی (حفظه الله): 🔸 جای تردید نیست که در صورت تغییر کتابها و روش تدریس، زودتر می توان به هدف رسید، امّا تا آن شرایط محقق نشده نباید وقت و فرصت را با مسامحه و تنبلی از دست بدهیم و بهانه ی ما فقط این باشد که وضع کنونی باید عوض شود. 🔹 ما هم می گوییم باید عوض شود، امّا سخن در این است که تا عوض نشده چه بایدکرد؟ ⁉️ آیا تلاش و کوشش و استفاده از فرصتها بهتر است یا وقت گذرانی، بدون بهره مند شدن از شرایط موجود؟! 📚 نسیم هدایت، ص56 ✅همراه با پژوهش مدرسه اهل البیت (ع) سبزوار 🆔 @pajohesh_s 👆👆👆👆👆
📇 خلاصه متنی تفسیر قرآن، 📆 شماره جلسه: ۳۲ 📚 مفسر: علامه جوادی آملی ♻️♻️♻️♻️♻️♻️♻️♻️ ✅ تحریفی که مورد بحث است، نقیصه است یعنی کم شدن برخی آیات یا سور. اما معانی دیگر تحریف مورد بحث نیست: ۱. «زیاد شدن قرآن» که اصلا ممکن نیست چون آوردن شبیه کلام خدا، ممکن نیست. ۲. تحریف به معنای «تفسیر به رای» هم همیشه بوده است و ربطی به متن قرآن ندارد. ۳. تحریف به معنای «اختلاف در قرائات و اعراب» هم خیلی مهم نیست چون تاثیر زیادی در معنا ندارد. ۴. تحریف به معنای «جابجا شدن آیات» نیز مهم نیست چنانکه آیات مکی را مدنی دانسته باشند یا برعکس، چون در هر صورت مفسر باید به کل قرآن اشراف داشته باشد. 🔺اگر روایتی خبر واحد بود در مباحث عقیدتی حجت نیست. خبر واحد در زمان تعیین تکلیف مکلف حجت است چون در عمل اگر مردد شدیم باید مشکل را حل کرد اما زمانی که بحث از عقیده میشود دیگر حجت نیست چون عقیده، مبادی دارد. اگر عقل است باید «برهان عقلی» باشد و اگر نقل است باید «متواتر یا خبر واحد محفوف به قرائن» باشد. در این صورت به جان شخص می‌نشیند . اعتقاد دست انسان نیست بلکه باید به جان انسان بنشیند. 🔰شبهات قائلین به تحریف: 1⃣گویند حضرت فرموده هر چه بر بنی اسراییل وارد شده شما هم انجام میدهید. یکی از کارهایی که بر بنی اسراییل وارد شده تحریف تورات و انجیل است پس مسلمانان هم قرآن را تحریف میکنند. ✅پاسخ: 🔺اولا تواتر اجمالی دارد که در اینجا باید اشتراک بین روایات متواتر اجمالی را گرفت و آن حجت است. مضمون مشترک هم این است که هر چه بنی اسراییل کردند شما هم میکنید. اما این عامی است که قابل تخصیص است که نمونه اش همین عدم امکان تحریف بنابه نص قرآن است. اگر بگویند که این عام قابل تخصیص نیست گوییم بنی اسراییل در تورات تحریف به زیاده و نقیصه کردند حال چگونه ما تحریف به زیاده را در قرآن غیرممکن می‌دانیم اما تحریف به نقیصه را ممکن؟! 🔺برخی دیگر در جواب گفتند ظاهرِ عدم امکان تخصیص این روایات، با قرآن در تضاد است. چنانکه بنی اسراییل گرفتار انواع عذابها بودند اما در قرآن در مورد مسلمانها گفته تا زمانی که پیامبر اسلام بینشان است به آنها عذاب نمی‌رسد. 📜اما پاسخ اخیر کامل نیست چون مضمون مشترک این روایات این است که هر چه بنی اسراییل کردند شما هم می‌کنید نه اینکه هر چه بر سر آنها آمد بر شما هم وارد میشود! ثانیا این روایات مربوط به بعد از ارتحال پیامبر است که گوید بعد از من چنین میکنید نه در زمان خود پیامبر، که بگوییم با وجود پیامبر، عذابی بر سر مسلمانان نمی آید. 🔺پاسخ دیگر است که بر فرض تسلیم، این روایات گویند هر چه کردند شما میکنید اما آیا تاریخش را هم گفتند؟ ممکن است بعدا پیش بیاید. خود این جوابی است برای ساکت کردن مدعی تحریف نه دلیلی بر تحریف در گذشته. 🔺پاسخ دیگر اینکه خود این روایات باید بر قرآن عرضه شوند. حال وقتی تحریف را بر قرآن عرضه می‌کنیم میبینیم مخالف قرآن است. ✅همراه با پژوهش مدرسه اهل البیت (ع) سبزوار 🆔 @pajohesh_s 👆👆👆👆👆
94-32.mp3
14.06M
👆👆 🎙 تفسیر قرآن 🔺 جلسه مقدماتی ۳۲ 📚 مفسر: علامه جوادی آملی ✅همراه با پژوهش مدرسه اهل البیت (ع) سبزوار 🆔 @pajohesh_s 👆👆👆👆👆
5.34M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🏴 آیت الله ناصری از علمای برجسته اخلاق و اساتید حوزه علمیه اصفهان دارفانی را وداع گفت 🔻آيت الله ناصري: ✅آخرالزمان شيعياني مي‌آيند كه عمل ١ نفرشان برابر با عمل ٥٠ نفر از اصحاب است. 🖤برای شادی روح عالم انقلابی فاتحه ای بخوانیم همراه با صلوات ✅همراه با پژوهش مدرسه اهل البیت (ع) سبزوار 🆔 @pajohesh_s 👆👆👆👆👆