eitaa logo
در محضر قرآن کریم
97 دنبال‌کننده
1.9هزار عکس
549 ویدیو
3 فایل
إنَّ هَذَا الْقُرْآنَ یَهدی لِلَّتی هِيَ أَقوَم تفسیر آیات قرآن برگرفته از تفاسیر شیعه و بخصوص تفسیر تسنیم استاد جوادی آملی 🔼 ارتباط با ادمین: @piroozy
مشاهده در ایتا
دانلود
دوستان جدید الورود خوش آمدید🌹 انشاءالله هر روز به جز قرائت یک صفحه از قرآن و ترجمه و تفسیر مختصر آن بر طبق تفسیر آیه الله حسیین انصاریان🌿 یک آیه از قرآن تفسیر روان و آسان میشود و در روزهای بعد کاملا کارشناسانه با کمک تفاسیر تسنیم و نمونه در مورد همان آیه بحث خواهد شد.🍃 روزی 5دقیقه وقت بگذارید و مطالب قرآنی، اخلاقی را مرور کنید.🌸 التماس دعا https://eitaa.com/quraanalkarim
📇 سوره 🔖 آیه: ۲۱ موضوع:الناس(مردم) 📚 ✅ یَا أيُّهَا النّاسُ اعبُدوا رَبَّكُمُ الَّذي خَلَقَكُم وَ الَّذِينَ مِن قَبلِكُم لَعَلَّكُم تَتَّقونَ ( 21) ای مردم عبادت کنید آنکسی را که شما و پیشینیان شما را آفرید، شاید باتقوا شوید. ♦️قرآن انسان را مخاطب قرار می دهد «یا ایها الناس» زیرا قرآن رابطه مستقیم و است بهمین دلیل، نور بوده و مانند دیگر کتب نیست که معارفش به صورت قضایای اتفاق افتاده بیان شود زیرا در باقی کتابها، نویسنده با مخاطب سخن نمی گوید بلکه تنها یک سری اطلاعات می دهد اما قرآن ، برای است و هر لحظه با مخاطب سخن می گوید. ♦️عبارت «یا ایها الناس» نشان می دهد این کتاب، کتابی است نه محصور به شبه جزیره عربستان لذا برای هر گروهی از مردم دلایلی می آورد تا ایمان آورند اعم از کافران و مشرکین، منافقین و حتی مومنان. 🔹استدلال خدا در برابر منکران خدا، این است که شما یا میگویید خالقی ندارید یا اینکه اگر دارید یا خالقتان خودتان هستید یا کسی همانند شما«ام خُلقوا من غیر شیءٍ ام هم الخالقون/طور_35». اگر بگویید خالقی ندارید پس باید خلق شده باشید که خلاف است و معلول بدون علت معنا ندارد. اما توضیح دو بخش دیگر در آینده مطرح می شود. ♦️جدال احسن: خداوند در برابر بت پرستان می کند. پروردگار، جدال را نهی و جدال احسن را امر کرده است. جدال احسن یعنی استفاده از مقدمات حقه که مورد قبول طرف مقابل است برای ارائه استدلال. در برابر جدال، است که در آن، موردِ پذیرش بودنِ این مقدمات از سوی طرف مقابل یا عامه مردم مهم نیست و تنها مطرح است. 🔹اگر مقدمات، حق نبود و حرام است. در جدال احسن، کافران، خدا را قبول دارند پس قرآن از همین مقدمه شروع کرده و خدا و سپس وجوب و بندگی او را اثبات می کند. https://eitaa.com/quraanalkarim 🌿🍃🌿🍃🌿🍃
ادامه مطلب: ♦️ انسان: هر انسانی باید قوانین و مقرراتی را پذیرفته و به آن احترام بگذارد. اگر قانون الهی را نپذیرفت باید به احترام بگذارد. احترام به یک قانون، عبادت آن محسوب می شود لذا اگر خدا را نپرستید خود بخود در حال پرستش هوای نفس هستید. ( ، نافی حدود و قوانین الهی است) یک سوال? ♦️چگونه ، استدلالی برای وجوب عبادت است که خدا در آیه مورد بحث گوید عبادت کنید شاید متقی شوید؟ «اعبدوا الذی ... لعلکم تتقون» تقوا از ریشه وقی و وقایه است یعنی حفظ از . اگرچه به مومنان و بت پرستان می توان گفت که تقوا استدلالی برای عبادت است اما مادی گرایان و کافران که تقوا را قبول ندارند. خدا گوید حتی مادی گرایان نیز اگر به وجود خطر وجود جهنم و عذاب سخت آن توجه کنند می فهمند که تنها راه در امان ماندن، عبادت خالق است. ♦️علاوه بر استدلال به (خالقیت) خداوند در آیاتی به نیز استدلال کرده است زیرا مرگ در قرآن همیشه با لفظ آمده است که از مصدر وفی و استیفا شدن می آید یعنی ای انسان، تو هیچگاه نمی میری بلکه هنگام مرگ تمام هستی و روح شما از دنیا وارد آخرت می شود و هیچ چیزی از شما در دنیا گم نشده و باقی نیز نمی ماند پس خدا را عبادت کنید. 🔹حال، خدا چون خالق و متوَفّی است باید عبادت شود. کمونیست به مُرده می گوید شادروان! در حالیکه این جز لفظی بی معنا برای او نیست زیرا وی برای مرده اصلا و قائل نیست که شاد باشد یا نباشد. 🔹آیه 22 یس کاملترین استدلال است که گوید شما نه به خواست خود به دنیا می آیید نه از دنیا خارج می شوید زیرا خدا هم خالق و ایجاد کننده و هم میراننده انسان است. سوال دوم؟؟ ♦️چرا در قرآن به کمتر توجه شده است؟ اگر قرآن بیشتر به مشرکین اشاره دارد و از مادیین و کافران زیاد صحبت نکرده است به این علت است که بیشتر افراد اطراف پیامبر اسلام و دیگر پیامبران از مشرکین و بت پرستان بودند نه از مادیین. علت دوم هم این است احکام مهم دین بین مادیین و مشرکین فرقی نیست. https://eitaa.com/quraanalkarim
دوستان جدید الورود خوش آمدید🌹 انشاءالله هر روز به جز قرائت یک صفحه از قرآن و ترجمه و تفسیر مختصر آن بر طبق تفسیر آیه الله حسیین انصاریان🌿 یک آیه از قرآن تفسیر روان و آسان میشود و در روزهای بعد کاملا کارشناسانه با کمک تفاسیر تسنیم و نمونه در مورد همان آیه بحث خواهد شد.🍃 روزی 5دقیقه وقت بگذارید و مطالب قرآنی، اخلاقی را مرور کنید.🌸 التماس دعا https://eitaa.com/quraanalkarim
بسم الله الرحمن الرحیم شروع صبح با "قرآن کریم"؛ صفحه ۶۸ https://eitaa.com/quraanalkarim
🌹بسم الله الرحمن الرحیم ♻️دور اول ختم قرآن کریم ‌♦️ قرآن کریم 📖 🔹تلاوت روزانه یک صفحه از قرآن کریم همراه با ترجمه، با همراهی اعضای کانال اول قرائت کنید و بعد و مختصر را با دقت بخوانید. 📖 صفحه ۶٨ https://eitaa.com/quraanalkarim 🌿🌾🌿🌾🌿
نکند خیال کردید بدون آزمایش بهشت میروید؟ 🤨🤨 https://eitaa.com/quraanalkarim ☘🌿☘🌿☘
فرار کردن از جنگ و عدم همراهی با مؤمنان، ارتداد محسوب می شود... 😬😥 https://eitaa.com/quraanalkarim 🌾🍃🌾🍃🌾
نیاز همگان به پیام 🔹 از نظر کمّی، مخاطبان همه جوامع بشری است و از جهت کیفی، گذشته از توده مردم، عالمان الهی، حکیمان، متکلّمان و عارفان، مستمعان آن پیام هستند؛ پیامی که تا روز قیامتْ حضور و ظهور دارد. وقتی در آستانه قیامت، حضرت ولیّ عصر (عجّل اللّه تعالی فرجه الشّریف) ظهور کردند و پیام های حسینی را متحقّق نمودند، آنگاه جریان عالَم به قیامت مبدّل می شود و مجموعه نظام کنونی به آسمان ها و زمین دیگری مبدّل خواهد شد. بنابراین، هیچ کس نمی تواند بگوید: من از مراسم سوگواری سالار شهیدان بی نیازم؛ خواه شیعه یا سنّی، خواه کلیمی یا مسیحی یا زرتشتی و خواه مسلمان یا کافر؛ زیرا حسین بن علی (علیه السلام) گفتارها، رفتارها و نوشتارهای فراوانی در سطوح مختلف ارائه کرده است. به برخی فرمودند: اگر مسلمان نیستید، آزاد اندیش باشید و خاصیّت آزاد اندیشی و آزادمنشی این است که انسان نه سلطه پذیر باشد، نه سلطه گر؛ «إن لم یکن لکم دین و کنتم لا تخافون المعاد فکونوا أحراراً فى دنیاکم». درس آزادگی نشانه آن است که جنبه انسانی کربلا همچنان محفوظ است و اگر کسی به مبدأ و معاد عالَم معتقد نبود، به اصل حرّیّت بشر اعتقاد دارد و کربلا معلّم حرّیت جوامع بشری است. 🔹 عارفان نیز در جهاد اکبر، در می یابند که در داوری بین عقل و عشق، باید عشق را بر عقل حاکم کنند و آن جا که نبرد بیرحمانه بین اندیشه و شهود برپا می شود، لازم است شهود را بر اندیشه مقدّم دارند و در مدار نبرد عرفان و حکمت، عرفان را بر حکمت مقدّم کنند. آن جا نه تنها نصیحت می کنند، بلکه می گویند: پای استدلالیان چوبین بود ٭٭٭٭ پای چوبین سخت بی تمکین بود 🔹 ... حسین بن علی (علیه السلام) در آن قلّه شهود شهادتش به حکیمان می فرماید: این پای چوبین را از پا بردار؛ یعنی در بسیاری از موارد، اندیشه و معادلات ریاضی رهزن و حجاب است... . جریان کربلا، نسبت به شهدای عالی مقام آن، جنگ اصغر نبود تا برای آب و خاک بجنگند و نیز جریان جهاد اوسط نبود تا صرفاً برای تزکیه روح نبرد کنند؛ آن ها جهاد اصغر و اوسط را پشت سر گذاشتند و چون جهاد اکبر درجاتی دارد، به این بارگاه راه یافتند که مشهود شاهد عارف را بر فهم حکیم مُبَرْهن غالب کنند، سپس اصحاب خود را به این قلّه برسانند. اگر کسی خودش شاهد شد، باید امام شاهدان هم باشد؛ چون قرآن پس از معرفت، انسان را به مهاجرت فرا می خواند تا به امامت برساند. 🔹 اگر چهار عنصر محوری ، ، ، ، بر پایه وحی قرآنی انجام پذیرد؛ یعنی انسان نخست عارف شود و بفهمد راه کدام و کجاست و زشتی و زیبایی چیست و راه بلد و راهنما بلد شود و پس از معرفت، هجرت را آغاز کند؛ آنگاه در بخش هجرت به او گفته می شود: سرعت بگیر؛ « و سارعوا » و وقتی سرعت گرفت، به او می گویند: به این فکر نباش که فقط سریع حرکت کنی، بلکه در این اندیشه کن که دیگران را عقب بزنی و خود جلو بیفتی؛ « سابقوا » . آن جا که می گویند: سرعت و سبقت ممنوع است، آن مرحله تکاثر است، نه کوثر... . پس از این که انسان آن مراحل چهارگانه را پیمود و سبقت گرفت و در ردیف سابقان بنام درآمد، آنگاه به وی گفته می شود که باید امامت جامعه برین را به عهده بگیری... . 🔹 این دعوت به مقام امامت برای همه است و حصر نیست؛ لیکن رسیدن به این مقام سخت است؛ وگرنه راه امام شدن، یعنی راهنما شدن، مسؤول سیاسی یا فرهنگی یک ملّت شدن، برای همگان باز است. البته آن امامت معصومانه را که قرآن کریم درباره اش چنین فرمود: « الله أعلم حیث یجعل رسالته » برای بیش از دوازده امام (علیه السلام) نخواهد بود و رقم مقدّس آنان نه کم می شود، نه زیاد و نیل به آن مقدور احدی نیست؛ و چنین امانت معصومانه ای خارج از بحث است. وجود مقدّس حسین بن علی (علیه السلام) همه این راه ها را حتّی برای کرسی نشینان صدر عرفان تنظیم کردند و فرمودند: تا فضل و عقل بینی بی معرفت نشینی ٭٭٭٭ یک نکته ات بگویم خود را مبین که رستی... 📚 شکوفایی عقل در پرتو نهضت حسینی ص86 تا 91 https://eitaa.com/quraanalkarim
خود را مبین که رستی🌹 .... و علی اصحاب الحسین https://eitaa.com/quraanalkarim
🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸 بسم الله الرحمن الرحيم و ساده قرآن کریم 🌹 🌸 أَلَّذي جَعَلَ لَکُمُ الأرضَ فِراشاً وَ السَّماءَ بِناءً وَ أنزَلَ مِنَ السَّمَاءِ ماءاً فَأَخرَجَ بِهِ مِنَ الثَّمَراتِ رِزقاً لَکُمْ فَلا تَجعَلوا لِلَّهِ أَنداداً وَ أَنْتُمْ تَعْلَمُونَ ( 22) 🍀 کسی که برای شما زمین را گسترد و آسمان را بنا قرار داد (برافراشت) و از آسمان آبی نازل کرد پس بوسیله آن آب، از میوه ها برای شما رزق و روزی خارج کرد پس برای خدا شریک و شبیه قرار ندهید و شما می دانید. 🔸الذي جعل لکم الأرض فراشا:کسی که برای شما زمین را گسترد در این آیه زمین را فراش می خواند یعنی آنچه گسترده می شود چرا ما فرش را پهن و گسترده می کنیم تا سبب راحتی و آسودگی ما شود خداوند در زمین آنچه که آسایش ما را فراهم می کند قرار داده است. 🔸و السماء بناء:و آسمان را بنا قرار داد. یعنی خداوند، آسمان را همچون خیمه ای برای انسان ها ساخت. و أنزل من السماء ماء:و از آسمان آبی نازل کرد منظور باران است. فأخرج به من الثمرات رزقا لکم:پس بوسیله آن آب، از میوه ها برای شما رزق و روزی خارج کرد. پس روزی ما انسانها بستگی به بارش رحمت الهی دارد و بدون آن نمی توانیم زندگی کنیم. 🔸فلا تجعلوا لله اندادا: پس برای او شریک و شبیه قرار ندهید. و انتم تعلمون:و شما می دانید اگر انسان به فطرت خود برگردد می داند که خدا یکتا و بی همتاست و او همه کاره است 🔹 پیام های آیه 22 سوره بقره🔹 ✅ نظم و هماهنگی آفرینش، نشانه توحید است ✅ از بهترین نعمت های خداشناسی،استفاده از نعمت های در دسترس است ✅ آفریده ها هر کدام برای هدفی خلق شدند، باران برای رشد میوه ها،میوه ها برای رزق انسان و انسان برای بندگی خدا https://eitaa.com/quraanalkarim 🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸