054_Mohandesi_Khelghat_Nezame_Taskhiri_aminikhaah.ir.mp3
6.28M
🎙#تأثیر_درک_مهندسی_خلقت_بر_معنویت
📌 #بخش_دوم
🔖#نظام_تسخیر، جلسه پنجاه و چهارم
(تعریف مرحوم علامه طباطبایی (ره) از نظام تسخیری و توضیح قرآنی ایشان)
مصطفی امینی خواه
https://eitaa.com/quraanalkarim
آیه88🌹ازسوره بقره 🌹
وَ قالُوا قُلُوبُنا غُلْفٌ بَلْ لَعَنَهُمُ اللَّهُ بِكُفْرِهِمْ فَقَلِيلًا ما يُؤْمِنُونَ
وآنها (به پيامبران) گفتند: دلهاى ما در غلاف است (و ما از گفتههاى شما چيزى نمىفهميم.) چنين نيست، بلكه خداوند به سبب كفرشان از رحمت خود دور ساخته (و به همين دليل چيزى درك نمىكنند)، پس اندكى ايمان مىآورند
آیه88🌹ازسوره بقره 🌹
وَقَالُوا = و گفتند
قُلُوبُنَا = دل های ما
غُلْفٌ = در غلاف است
بَل = بلكه
لَّعَنَهُمُ اللَّهُ = لعنت كرد ايشان را خداوند
بِكُفْرِهِمْ = به سبب كفرشان
فَقَلِيلًا = پس اندك است
مَّا = آنچه
يُؤْمِنُونَ = ايمان مي آوردند
https://eitaa.com/quraanalkarim
🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸
بسم الله الرحمن الرحيم
تفسیر_آسان_و_روان_قرآن کریم
🌷 #آیه_88_سوره_بقره
🌸 وَ قَالُواْ قُلُوبُنَا غُلْفٌ بَلْ لَّعَنَهُمُ اللَّه بِكُفْرِهِمْ فَقَلِيلاً مَّا يُؤْمِنُونَ
🍀 و آنها گفتند: دل هاى ما در غلاف است (و ما از گفته هاى شما چیزى نمى فهمیم.) چنین نیست، بلكه خداوند به سبب كفرشان از رحمت خود دور ساخته،پس اندكى ایمان مى آورند.
🌸 ظاهراً این جواب استهزاآمیز، شعار همه ى مشركان و سركشان، در برابر پیامبران بوده است.چنانكه در جواب #حضرت_شعیب مى گفتند:ما حرف تو را نمى فهمیم. و یا در برابر آیات قرآن مى گفتند: «قلوبنا فى اكنّة» دلهاى ما در پرده و پوشش است. در این آیه نیز تعبیر «قلوبنا غُلف» آمده است.
🔹 پيام های آیه 88 سوره بقره 🔹
✅ مقدّمات #بدبختى، به دست خود انسان است. اگر گروهى مورد لعنت وقهر الهى قرار مى گیرند، به خاطر كفر ولجاجت خودشان است.
✅ #خداوند نهایت مهربانی و لطف را دارد و فرصت های زیادی برای توبه و بازگشت انسان می دهد ولی این انسان است که آن قدر سر کشی و طغیان می کند که از رحمت خداوند دور می شود و تمام راه های هدایت را به خود می بندد و در #گناهان غوطه ور می شود.
#بقره88
تفسیر_آسان_و_روان_قرآن کریم
https://eitaa.com/quraanalkarim
🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸
از آداب دعا «نعره زدن» نیست:
ادْعُوا رَبَّکُمْ تَضَرُّعًا وَخُفْیَةً إِنَّهُ لَا یُحِبُّ الْمُعْتَدِینَ.(آیه ۵۵ - سوره اعراف)
✅️تضرّع و ناله در دعا، نشانهى توجّه انسان به كمبودها و نيازهاى خود و عامل شكستن غرور و خودخواهى است. زيرا آنكه خود را قوى و غنى بداند، در برابر هيچ كس ناله و درخواستى ندارد.
✅️«خفیة» هم به معنای پنهانی و پوشیده داشتن است . این که در آیه فوق دستور داده شده که خدا را در «خفیّه» و پنهانی بخوانید برای این است که از «ریا» دورتر، و به اخلاص نزدیکتر، و توأم با تمرکز فکر و حضور قلب باشد.
✅️ در پایان آیه هم به شکل کنایه، کسانی را که این ادب را رعایت نکنند «المعتدین؛ تجاوزگران از حدود» خوانده که مراد از حد در اینجا حد و ادب دعاست.
#اعراف55
https://eitaa.com/quraanalkarim
#یاد_خدا۷۳
• يا أحمَدُ ... دُمْ على ذِكرِي / ای احمد بر یاد من استمرار داشته باش.
• فقالَ: يا ربِّ ، وكيفَ أدُومُ على ذِكرِكَ؟ / پیامبر عرض کرد: چگونه بر یاد تو دوام داشته باشم!
• فقالَ: بالخَلوَةِ عنِ الناسِ / فرمود: زمانهایی از مردم فاصله بگیر و با من خلوت کن.
✘ ضمن اینکه در زندگی باید مراقبت کنیم با غافلان مانوس و رفیق نشویم،
در کنار اهل ایمان نیز باید از زمان خلوتمان با خدا مراقبت کنیم.
در طول روز باید بارها قلب را از همه چیز فارغ نموده و متوجه خدا کنیم.
https://eitaa.com/quraanalkarim
یاد خدا ۷۳.mp3
11.27M
مجموعه #یاد_خدا ۷۳
#استاد_شجاعی
#حجهالاسلام_قرائتی | #استاد_عالی
√ قرآن «هدف از وجوب نماز» و «شرایط نماز مقبول» را فقط در یک کلمه توضیح میدهد!
(بادقت گوش کنید.)
https://eitaa.com/quraanalkarim
5.93M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
مجموعه #گوش_کن
گوش کن
صدای بهشت را...
رئیس جمهور عزیز ما هم در این بهشت است.
گوش کن
گوش دروازه شنیدن نوای بهشت است.
https://eitaa.com/quraanalkarim
💠 محبوب جاوید
🔸 پیغمبر به جبرئیل (سلام الله علیهما) فرمود: «عِظنِی»؛ مرا موعظه کن! چند چیز را جبرئیل (سلام الله علیه) به آن حضرت گفت _ حالا مسئله نماز شب بود و مانند آن _ از جمله فرمود: «أَحبِب مَا شِئتَ فَإِنَّکَ مفَارقُه»؛ هر چه که غیر خداست را بخواهی دوست داشته باشی، دوست داشته باش؛ ولی بالاخره مفارقت آن را تهدید می کند؛ یعنی نه تنها «منقطع الآخر» است و دوام ندارد، بلکه «عند الفراق» به درد آن مبتلا می شوی. 🔸 محبوب ها را ذات اقدس الهی در قرآن به دو قسم تقسیم کرد: محبوب پایدار و محبوب ناپایدار. #محبوب_پایدار همان ذات اقدس الهی است که ﴿إِنْ كُنْتُمْ تُحِبُّونَ اللَّهَ فَاتَّبِعُونی یحْبِبْكُمُ اللَّهُ﴾؛ اما غیر خدا را در اوایل سوره مبارکه «آل عمران» مشخص کرد، فرمود: ﴿زُینَ لِلنَّاسِ حُبُّ الشَّهَوات﴾. #محبوب_انسان یا زن و فرزند هستند که از سنخ انسان هستند؛ یا دام ها مثل گاو و گوسفند و اسب و مانند آن هستند که حیوان هستند؛ یا باغ و بوستان و مزرعه هستند که از سنخ گیاهان می باشند؛ یا طلا و نقره و مانند آن هستند که از جمادات می باشند. فرمود: ﴿زُینَ لِلنَّاسِ حُبُّ الشَّهَواتِ﴾؛ جامع اینها شهوت است نه عقل، پس محبت به اینها محبت عقلی نیست. 🔸 فرمود چه جماد باشد، چه نبات باشد، چه حیوان باشد، چه انسان باشد، حبّ اینها حبّ شهوی است نه حبّ عقلی، حبّ عقلی همان #مودت_اهل_بیت است که فرمود مزد رسالت پیغمبر است: ﴿لا أَسْئَلُكُمْ عَلَیهِ أَجْراً إِلاَّ الْمَوَدَّةَ فِی الْقُرْبى﴾. این از سنخ محبت های چهارگانه سوره مبارکه «آل عمران» که نیست، این مودت دائمی است، هجرانی ندارد؛ تا ما رها نکنیم آنها رها نمی کنند، گاهی هم ممکن است انسان رها بکند ولی آنها بر اساس فیض و لطفی که دارند رها نمی کنند، لذا پیام جبرئیل به حضرت پیغمبر (سلام الله علیهما) که فرمود: «أحبِب مَا شِئتَ فَإِنَّکَ مفَارِقه»، این اعلام خطر را کرد که چیزی که از دست دادنی است قابل محبت نیست. #آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی 📚 تاریخ: 1394/01/19 https://eitaa.com/quraanalkarim