eitaa logo
در محضر قرآن کریم
97 دنبال‌کننده
1.9هزار عکس
549 ویدیو
3 فایل
إنَّ هَذَا الْقُرْآنَ یَهدی لِلَّتی هِيَ أَقوَم تفسیر آیات قرآن برگرفته از تفاسیر شیعه و بخصوص تفسیر تسنیم استاد جوادی آملی 🔼 ارتباط با ادمین: @piroozy
مشاهده در ایتا
دانلود
شیطان برای جلوگیری از فقر، یارانش را از انفاق می ترساند... https://eitaa.com/quraanalkarim
📇 خلاصه تفسیر سوره موضوع: و 🔖 بخش دوم👇 ✅برخی گفتند در قرآن است مثلا در جایی قرآن گوید خداوند انسان را هنگام مرگ توفّی می دهد و در جای دیگر گوید فرشته ی موکل خدا، این کار را می کند. امام علی در این باره گوید اینها به ارتباط دارد که در درجات انسانی بسیار بالا، خود خداوند انسان را قبض روح می کند، اما در درجات پایین دیگر حتی خود فرشته عزراییل نیز برای توفی نمی آید بلکه نمایندگانش را می فرستد. 🔷نسخ دو جور است: یا از روی می باشد که قانونگذار به جهل خود در قانون قبلی پی برده و آن را نسخ می کند. و یا اینکه بخاطر قانون قبلی است بدین صورت که حکم قبلی، موقتی بوده و تا حالا دوام داشته و حالا حکم عوض گشته است. ♦️آیات نسخ قرآن ، از نوع دومند. مانند حد زن بزهکار که ابتدا فرمود آنها را در خانه نگهدارید تا بمیرند یا اینکه خداوند راهی را بعداً برایش قرار دهد(نساء_15) یعنی خود قرآن گفته که این حکم بعداً عوض خواهد شد. 🔰تدبر در قرآن نیز دو نوع است: گاهی و برای همه انسان ها است و گاهی تدبری که برای است. آیه ۲۹ ص گوید این کتاب پربرکتی است که نازل کردیم تا مردم تدبر کنند. این تدبر در ابتدا ناظر به تحدی نیست بلکه برای همه مردم است. هدف خداوند از تدبر، و به یاد آوردن چیزهایی است که با خداوند بسته است و هدف عالِم شدن انسان نیست. https://eitaa.com/quraanalkarim
در محضر قرآن کریم
📇 خلاصه تفسیر سوره #بقره موضوع:#تحدی و #نسخ 🔖 #آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی بخش دوم👇 ✅برخی گفتند #ا
💠آن اندازه که قرآن به دعوت می کند به قرآن دعوت نمی کند. تدبر بسیار مهمتر است اگرچه خواندن بدون فهم نیز بر انسان تاثیرش را می گذارد. اگر انسان تدبر در قرآن نکرد بداند که دلش قفل شده است (أم علی قلوبٍ اقفالها/محمد_۲۴) چون تدبّر مربوط به قلب است. 🔴بنیان فکری برخی بر است. آیه ۱۰۹ توبه گوید: آیا کسی که بنیان تفکر خود را بر و رضایت او بنا کرده بهتر است یا کسی که بنیان فکر خود را کنار بنا نهاده است که ناگهان در آتش دوزخ فرو میریزد؟ «افمن اسّس بنیانه علی تقوی من الله و رضوانٍ خیرٌ ام مّن اسّس بنیانه علی شفا جرفٍ هارٍ فانهارَ به فی نار جهنّم» ادامه آیه گوید خداوند برای اینها هیچ راهی برای نجات قرار نداده است «والله لا یهدی القوم الظالمین» مگر اینکه قلبهایشان را در قیامت بشکافیم. اما اگر تفکرشان مبتنی بر بود شک و جزمش حساب شده بوده و با تحقیق به یقین می رسد. https://eitaa.com/quraanalkarim
﷽ 💢عالم ربّانی آیت الله بهاءالدینی : 🔸آنچه که باعث شد دریچه معرفت را بر من بگشاید ، مداومت در تفکر کردن بود. https://eitaa.com/quraanalkarim
بسم الله الرحمن الرحیم شروع صبح با "قرآن کریم"؛ صفحه ٨۶ https://eitaa.com/quraanalkarim
🌹بسم الله الرحمن الرحیم ♻️دور اول ختم قرآن کریم ‌♦️ قرآن کریم 📖 🔹تلاوت روزانه یک صفحه از قرآن کریم همراه با ترجمه، با همراهی اعضای کانال اول قرائت کنید و بعد و مختصر را با دقت بخوانید. 📖 صفحه ٨۶ https://eitaa.com/quraanalkarim 🌿🌾🌿🌾🌿
خدا اینها را لعنت کرد😬 https://eitaa.com/quraanalkarim
امان از یهود که برای دشمنی با دین اسلام، با مشرکان هم پیمان شدند https://eitaa.com/quraanalkarim
📇 سوره موضوع :تحدی 🔖 آیه: ۲۳ و ۲۴ 📚 ✅ آیه ۲۳ و ۲۴ سوره بقره: «و ان کنتم فی ریبٍ ممّا نزّلنا علی عبدنا فأتوا بسورةٍ من مثله و ادعوا شهداءکم من دون الله ان کنتم صادقین-فان تفعلوا و لن تفعلوا فاتّقوا النار التی وقودها الناس و الحجارة اعدّت للکافرین» 🔰🔰🔰🔰 ♦️بحث در خصوصیات قرآن بود که قرآن ، شکاکان در الهی بودن قرآن را به آوردن کتابی با این خصوصیات به مبارزه فرامی خواند. پس از بررسی تحدّی به علم و عدم اختلاف، اکنون به تحدی به می پردازیم. تحدی به علم تحدی به عدم اختلاف تحدی به اخبار غیب https://eitaa.com/quraanalkari
در محضر قرآن کریم
📇 سوره #بقره موضوع :تحدی 🔖 آیه: ۲۳ و ۲۴ 📚 #آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی ✅ آیه ۲۳ و ۲۴ سوره بقره: «و
♦️جهان از نظر قرآن دو نوع است: که در آن، اشیا حس می شوند و که در آن اشیا، حس شدنی نیستند. ❌غیب نیز خود به دو گونه تقسیم می شود: ۱. : شی ذاتاً در جهان مادی حضور ندارد و در جهانی دیگر است مانند جهان ارواح و جهان فرشتگان لذا با حواس مادی درک نمی شوند. ۲. : شی، مادی و قابل ادراک است اما تنها در زمان و مکان خاص. لذا اگر افراد، در آن زمان یا مکان نباشند آن را حس نخواهند کرد مانند حوادث گذشته یا آینده. لذا اگرچه انسانها این چیزها را غیر موجود می دانند اما باید دانست که اینها ذاتاً غایب نیستند بلکه بیننده یا عالِم، غایب بوده و قادر به درک آن نیست. ♦️همه چیز برای خدا حاضر و است. اگرچه در قرآن گوید که او دانای غیب و آشکار است «عالم الغیب و الشهادة/انعام_۷۳» اما این به معنای این نیست که چیزی وجود دارد که برای خدا غیب بوده اما خدا می تواند او را ببیند بلکه به این معناست که در برابر خدا غیبی وجود ندارد «انّ الله علی کلّ شیء شهید/حج_۱۷» https://eitaa.com/quraanalkari
در محضر قرآن کریم
♦️جهان از نظر قرآن دو نوع است: #عالم_شهادت که در آن، اشیا حس می شوند و #عالم_غیب که در آن اشیا، حس ش
♦️اصولاً غیب، امری است یعنی شی و آن چیز نسبت به بیننده، به غایب و شاهد تقسیم می شود وگرنه شیء، ذاتاً موجود و شاهد است. تقسیم جهان به غیب و شاهد نیز، نسبت به انسان هاست نه خداوند. خداوند می فرماید غیب را به هر نشان نمی دهم مگر پیامبری باشد که مرضیّ من باشد «الّا من ارتضی من رسولٍ/جن_۲۷» https://eitaa.com/quraanalkari
در محضر قرآن کریم
♦️اصولاً غیب، امری #نسبی است یعنی شی و آن چیز نسبت به بیننده، به غایب و شاهد تقسیم می شود وگرنه شیء،
🔴نمونه های آیاتی که قرآن در آن، از غیب خبر می دهد: 1⃣ آیه ۴۴ آل عمران: ای پیامبر، تو زمانی که برای حضرت قرعه می زدند نبودی اما ما کل جریان را برایت گفتیم. حتی غیر از تو، هیچ نیز الان نیست که این داستان را برایت بگوید زیرا عهدین نیز، مخلوط با هستند و مریم در این کتابها همانند حضرت عیسی، مقدس و الگو نیست بلکه گناهان کبیره مرتکب شده است! 2⃣ آیه ۶۷ مائده: در جریان ابلاغ حضرت علی (ع) توسط پیامبر، خداوند به رسولش گوید این پیام را ابلاغ کن که خدا تو را از حفظ می کند «و الله یعصمک من النّاس» در حالیکه در آن زمان، مکه توسط مسلمانان فتح شده و خطری نظامی، رسول خدا را تهدید نمی کرد و او نیز از مرگ ترسی نداشت بلکه این خطر، بوده است! که به واقعیت پیوست و حفظ شد. https://eitaa.com/quraanalkarim