eitaa logo
در محضر قرآن کریم
97 دنبال‌کننده
1.9هزار عکس
549 ویدیو
3 فایل
إنَّ هَذَا الْقُرْآنَ یَهدی لِلَّتی هِيَ أَقوَم تفسیر آیات قرآن برگرفته از تفاسیر شیعه و بخصوص تفسیر تسنیم استاد جوادی آملی 🔼 ارتباط با ادمین: @piroozy
مشاهده در ایتا
دانلود
بِسمِ اللهِ الرَّحمَنِ الرَّحيمِ https://eitaa.com/quraanalkarim
صبحتون به خیر و سلامتی انشاءالله با قرآن محشور بشوید. https://eitaa.com/quraanalkarim 🌸🌾🌸🌾🌸
🔺توحید: 🔹 جمله «لا اله الّا الله» تنها یک مفهوم دارد. یعنی وجود خدا توسط هر فطرتی پذیرفته شده و مشخص است و نیاز به تذکر ندارد. لذا همه پیامبران از جمله هود و صالح و شعیب در قرآن گفته اند: ما لکم من الهٍ غیره. 🔹 وقتی انسان بگوید: «من هر کاری دلم بخواهد میکنم» مشخص است که مشرک بوده و مطیع الهه دروغیست و لذا گفتنِ «ایاک نعبد» توسط او در نماز، جز لفظی مجازی و غیر حقیقی نیست. 🔹 واقعی کسی نیست که خدا را تنها بخاطر ایجاد گندم شکر کرده و خود را سازنده و خورنده نان میداند. 🔺 غیر از ایجاد گندم، پخت نان و خوردن آن نیز فعل خداست که از طریق وسیله ای چون ما صورت میگیرد. قدرت سیر شدن از آن خداست و به همین جهت وی در مورد جهنمیان میفرماید: «لیس لهم طعامٌ الّا من ضریع، لا یُثمِنُ و لا یُغنی من جوع» یعنی غذایی که به آنها داده میشود آنها را سیر نمیکند و خاصیت سیر کنندگی در آن نیست! 🔹 پس توحید در این است که او را تنها فاعل مستقل بدانیم و بدانیم برای دیگران در هیچ فعلی، وجود ندارد. https://eitaa.com/quraanalkarim
94-19.mp3
13.98M
🎙صوت تفسیر قرآن 📆 جلسه مقدماتی ۱۹ 📚 مفسر: علامه جوادی آملی https://eitaa.com/quraanalkarim
در محضر قرآن کریم
گفته شد: برای استناد به قرآن باید شبهه #تحریف را با استدلال زدود. ۵ دلیل بر صیانت قرآن از تحریف اقا
🔹گفته شد: ادله صیانت قرآن از ، بیان شد. یک دلیل عقلی و چهار دلیل قرآنی داشت. 🔺دلیل عقلی میگفت چون اصل نبوت وجودش ضروری است حفظ عصاره نبوت یعنی قرآن نیز ضروری است خصوصا چون قرآن مهیمن بر همه کتب آسمانی است. اگر این کتاب هم تحریف میشد چیزی روی زمین به عنوان باقی نمی ماند. حال چون پیامبر اسلام و قران آخرین پیامبر و کتاب الهی هستند، عقل میگوید قرآن باید از تحریف در امان بماند. 🔺چهار دلیل قرآنی هم در کنار این دلیل عقلی آورده شد. اگر روایاتی بر تحریف اشاره دارند، چون این ۵ دلیل مذکور مخالف آن روایات هستند پس باید روایت را تاویل یا به قرآن عرضه کنیم و در صورت عدم تطبیق، طرد کرده و کنار بگذاریم . اینک ادامه بحث👇 https://eitaa.com/quraanalkarim
📇 تفسیر قرآن، 📆 شماره جلسه: ۱۹ 📚 مفسر: علامه جوادی آملی ♻️♻️♻️♻️♻️♻️♻️♻️♻️♻️♻️ 🔺گذشته از ۵ دلیل مذکور، ادله روایی هم وجود دارد. از مجموع چند طایفه روایت مشخص میشود که تحریف در قرآن ممکن نیست. 🔺طایفه اول از روایات، همانان اند که در ارجاع به قرآن میدهد تا مردم نجات یابند. حال اگر قرآن خود از تحریف مصون نباشد میتواند انسان را در فتنه ها نجات دهد؟! 🔺طایفه دوم هستند که گویند آنچه از ما به شما رسیده (همه روایات) بر قرآن عرضه کنید و تطابق دهید. چون در روایات امکان جعل هست اما در قران خیر. و کلا همه روایات، تخصیص پذیر نیستند که بگویند فلان روایات را نمیخواهد با قرآن بسنجید. ترازو باید سالم باشد که بتوان با آن چیز دیگری را سنجید پس قرآن باید از تحریف در امان باشد. 🔺طایفه سوم از روایات، روایاتی هستند که معصومین را نشان میدهد که در مقام پاسخ و استدلال به همین قرآن موجود استدلال میکردند. اگر حرفی در مورد تحریف هم هست در همان زمان آشوب زدگی خلافت است که غالبا تازه مسلمان بودند و چند قرآن هم بیشتر نبود. بعدا که تا نیمی از اروپا هم رفت و امکان تحریف نداشت. 🔺همچنین وقتی معصوم به قرآن استدلال میکردند کسی به ایشان اعتراض نکرده که بخشی از قرآن تحریف شده است حال تو چگونه به آن استناد میکنی؟ شاید در آیاتی که حذف شده حرف دیگری باشد! تمسک آن معصومین، کاشف از اعتبار و حجیت قرآن است؟(اگر قرآن حجت نبود، آنها متمسک نمیشدند.) 🔺طایفه چهارم از روایات که مهمترین طایفه است همان است. «انی تارک فیکم الثقلین، کتاب الله و عترتی، لن یفترقا حتی یردا علیّ الحوض،». گوید: «ما ان تمسکتم بهما لن تضلّوا ابدا» یعنی این دو از هم جدا نشدنی هستند تا زمانی که به اینها چنگ میزنید هرگز گمراه نخواهید شد. 👈اگر خطوط اصلی قرآن تحریف شده بود چگونه تمسک به این کتاب، انسان را از «هر گونه ضلالت» می رهاند؟! با توجه به حدیث ثقلین، عترت و کتاب خدا تا قیامت با همند. حال چون امامت تا قیامت باقیست کتاب خدا هم باید بدون تحریف تا قیامت باقی بماند.(مقام امام بالاتر از قرآن است، اما در مقام تمسک به قول آنها، باید به قرآن عرضه شود.) 🔺گاهی گفته میشود که برخی از بطون قرآن را خود پیامبر هم نمی داند. حال آنکه اولُ ما خلق الله، نور پیامبر است نه قرآن. اگر حضرت اولین فیض خداست هر فیضی که در جهان صادر شود بعد از آن است پس پیامبر به کنه قرآن اشراف دارد. تجلی قرآن بعد از تجلی پیامبر است البته قرآن به مقام ذات خداوند راه ندارد و تجلی علمی خدا است. 🔺اگر قرآن تحریف شده و مثلا در اصل، نام «امام علی» از قرآن پاک شده است مگر ممکن بود که حضرت امیر و یارانش به حدیث منزلت و ... استناد کنند اما به آن آیه که اسمش صراحتا در آن بوده استناد نکنند؟! این تازه برای زمانیست که اول اختلاف و پس از فوت پیامبر بود و هنوز تحریفی رخ نداده بود و غالب صحابه هم حافظ قرآن بودند. پس کمترین تحریف و کاستی در قرآن رخ نداده است. https://eitaa.com/quraanalkarim
انسان شناسی ۲۴۴.mp3
12.82M
♻️شما همین الآن در حال عبورید! از روی همان صراط که بارها نامش را شنیده‌اید. ♻️تنها کار مهم شما نیز این است که در این مسیر: ۱ـ کسی را نسوزانید! ۲ـ خودتان نسوزید! ✘ چگونه می‌توان نسوخت و نسوزاند؟ http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7 https://eitaa.com/quraanalkarim
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 چگونه با قرآن انس بگیریم؟ 🔰 چطور با قرآن گریه کنیم؟! بر گرفته از جلسات و احساسات معنوی در قرآن؛ با نگاهی به تفسیر سوره محمد(ص)" https://eitaa.com/quraanalkarim
📜یک آیه، یک نکته : 🍃خیانت، تهمت ✨️وَ مَنْ يَعْمَلْ سُوءاً أَوْ يَظْلِمْ نَفْسَهُ ثُمَّ يَسْتَغْفِرِ اللَّهَ يَجِدِ اللَّهَ غَفُوراً رَحِيماً (۱۱۰/نساء) 🌟و هر كس بدى كند يا بر خود ستم نمايد سپس از خداوند آمرزش طلبد، خداوند را آمرزنده و مهربان خواهد يافت. ✅🔴 اين آیه همانند سایر آیات سوره نساء، در مدينه نازل شده است. موضوع این آیات در ادامه موضوع آیات 105تا109 سوره نساء مى باشد. قرآن به دنبال بحث هاى مربوط به و كه در آيات قبل گذشت بيان مى ‌كندكه راه ، به روى افراد بدكار به هر حال باز است. ✅️ در آيه دو چيز عنوان شده يكى سوء و ديگرى ظلم به نفس ، و با توجه به قرينه مقابله و همچنين ريشه لغوى سوء كه به معنى زيان رسانيدن به ديگرى است ، چنين استفاده مى شود كه هر نوع گناه اعم از اينكه انسان به ديگرى زيان برساند يا به خود، به هنگام توبه حقيقى و جبران ، قابل آمرزش است . ✅️برخى منظور از «سوء» را گناه صغيره و مراد از «ظلم به نفس» را گناهان كبيره دانسته‌اند ✅️ضمنا از تعبير به يجد الله غفورا رحيما: استفاده مى شود كه توبه حقيقى آنچنان اثر دارد كه انسان در درون جان خود نتيجه آنرا مى يابد، از يك طرف اثر ناراحت كننده گناه با توجه به غفور بودن خداوند از بين ميرود، و از طرف ديگر دورى خود را از رحمت و الطاف خداوند كه نتيجه معصيت بود، به مقتضاى رحيميت او، احساس مى كند. 🌷 : کار بد 🌷 : خودش 🌷 : استغفار کند، آمرزش بخواهد 🌷 : می یابد 🌷 : بسیار آمرزنده 🌷 : مهربان https://eitaa.com/quraanalkarim
🔹 پيام های نساء 1⃣ حقّ ندارد حتّى به خودش ظلم كند و گناه در حقیقت ظلم به خویشتن است. 2⃣ راه براى خطاكاران باز است. 3⃣ میان بنده و مغفرت الهى، فاصله اى نیست. 4⃣ چنان شیرین است كه انسان، رحمت الهى را در درون خود احساس مى كند. https://eitaa.com/quraanalkarim