eitaa logo
در محضر قرآن کریم
97 دنبال‌کننده
1.9هزار عکس
549 ویدیو
3 فایل
إنَّ هَذَا الْقُرْآنَ یَهدی لِلَّتی هِيَ أَقوَم تفسیر آیات قرآن برگرفته از تفاسیر شیعه و بخصوص تفسیر تسنیم استاد جوادی آملی 🔼 ارتباط با ادمین: @piroozy
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
عبادت «عادت» شماست یا «لذّت» شما ؟ اگر نماز خواندن مثل ورزش کردن و مسواک زدن، عادت ماست، اثر چندانی در رشد روحی‌مان ندارد! ولی اگر نماز برای حضور در پیشگاه خداوند باشد و انسان بداند دارد آماده می‌شود که به خدمت پروردگار برسد، آنجاست که: ✦ هم این حضور را می‌فهمد! ✦ هم ادب این حضور را رعایت می‌کند! ✦ هم این نماز در رشد و هدایت او موثر خواهد بود! ✦ هم به لذّتی می‌رسد که هرگز آن را نچشیده بوده است! https://eitaa.com/quraanalkarim
یاد خدا 61 (2).mp3
9.78M
مجموعه ۶۱ | نقش «توجه» و «حضور قلب» در انجام عبادات ! ✦ «توجه در عبادت» یعنی چه؟ ✦ چرا ما توان «توجه و حضور قلب» نداریم؟ ✦ برای رسیدن به قدرت «توجه» ابتدایی‌ترین قدم کدام است؟ https://eitaa.com/quraanalkarim
💠 عرصه آزادی
 
🔹 فرمود: ﴿فَبَشِّرْ عِباد ِ٭ الَّذینَ یسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَیتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ﴾ یعنی به آن گروهی از بندگان من كه مكتب های گوناگون و آرای مختلف را مطالعه می ‌كنند و أحسنِ آنها را بر می ‌گزینند بشارت بده. 

🔹 با این آیه، خداوند انتخاب را به عهده بشر گذاشت و آزادی بیان را، آزادی قلم را، آزادی بحث و مناظره را، آزادی جدال أحسن و مانند آن را تأمین كرد، 
برای اینكه اگر دیگران در ارائه آرائشان آزاد نباشند، چگونه این بندگانی كه مورد بشارت ‌اند، آرای گوناگون را می‌ شنوند تا یكی را كه  است انتخاب كنند؟!

🔹 پس  و ، از این آیه به خوبی استفاده می ‌شود، چه اینكه آزادی در مطالعه هم از این آیه به خوبی استفاده می‌ شود؛ اما كسی حق مطالعه كتاب های گوناگون و آرای گوناگون و حق شنیدن سخنان گوناگون را دارد كه در فن انتخاب، مجتهد و صاحب ‌نظر باشد 
یعنی  داشته باشد كه چه چیزی قبیح است و چه چیزی حَسَن و آنها كه حَسَن هستند، كدام حَسَن هستند و كدام أحسن. 

🔹 بنابراین اگر كسی قدرت تشخیص نداشت و صاحب ‌نظر نبود و قدرت استنباط نداشت، خداوند به او  نمی ‌دهد كه هر مكتبی را، هر كتابی را هر مجله و نشریه ‌ای را بخواند، به كسی آزادی استماع می ‌دهد كه بتواند این آرای گوناگون را خوب و عمیقاً بررسی كند و زشت و زیبای اینها را تشخیص بدهد و قبیح را از حَسَن و حَسَن را از قبیح جدا كند اولاً و در آن حَسَن ها، أحسن را برگزیند ثانیاً.
 👈 قهراً یك نویسنده یا یك گوینده، در محیطی، آزادانه می ‌تواند بگوید و بنویسد كه مخاطبانش و مستمعینش، صاحب ‌نظرانی باشند كه  دارند كه بتوانند حَسَن را از قبیح جدا كنند اولاً و در بین حَسَن ها، أحسن را برگزینند ثانیاً.




📚 سوره مبارکه آل عمران جلسه 341
https://eitaa.com/quraanalkarim
048_Mohandesi_Khelghat_Nezame_Taskhiri_aminikhaah.ir.mp3
6.68M
🎙 📌 🔖، جلسه چهل و هشتم (تعریف مرحوم علامه طباطبایی (ره) از نظام تسخیری و توضیح قرآنی ایشان) مصطفی امینی خواه https://eitaa.com/quraanalkarim
🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸 بسم الله الرحمن الرحيم 🌷 🌸 وَإِذْ أَخَذْنَا مِيثَاقَكُمْ لَا تَسْفِكُونَ دِمَآءَكُمْ وَلَا تُخْرِجُونَ أَنْفُسَكُمْ مِّن دِيَارِكُمْ ثُمَّ أَقْرَرْتُمْ وَأَنْتُمْ تَشْهَدُونَ 🍀 ترجمه:و (به یاد آورید) هنگامى كه از شما پیمان گرفتیم، خونتان را نمی ریزید و خودتان را از سرزمین خود بیرون نمی کنید، سپس شما (به این پیمان) اقرار كردید و خود بر آن گواه هستید. 🔴 در آیه قبلی هشت پیمانی که خداوند با بنی اسرائیل گرفته بود را یاد آوری کرد در این آیه پیمان های دیگری را یاد آوری می کند. 🌷 لا تسفكون:یعنی نمی ریزید از ریشه سفک آمده است سفک به معنی ریختن است. 🌷 دماء كم:یعنی خونتان ،دماء جمع دم است دم به معنای خون است. 🌷 دیارکم:سرزمینتان 🔴 حقّ حیات، اوّلین حقّ براى هر انسان است و قتل نفس از گناهان كبیره مى باشد. همچنان كه در سوره ى مائده آیه 32 كشتن یک نفر را بدون هیچ جرمى برابر با كشتن همه مردم شمرده است. انتقاد از یهودیان زمان رسول اكرم صلى الله علیه وآله كه در جمله «اقررتم و انتم» به چشم مى خورد به خاطر عملكرد نیاكانشان است. هركه به كار شخصى یا قومى مربوط به زمانهاى گذشته یا آینده راضى باشد، شریک در آن قلمداد مى شود. 🔹پیام های آیه 84 سوره بقره 🔹 ✅ براى اطمینان از انجام كارهاى مهم، سفارش و فرمان كافى نیست، میثاق و عهد لازم است. «اخذنا میثاقكم» ✅ امنیّت جان و وطن، سفارش همه مكاتب الهى است. «لاتسفكون، لاتخرجون» ✅ علاقه به وطن، یک حقّ فطرى و طبیعى است و سلب این حقّ، ظلم آشكار است. «ولا تخرجون أنفسكم من دیاركم» ✅ كشتن یا اخراج دیگرى در واقع كشتن و اخراج خود است. کریم https://eitaa.com/quraanalkarim 🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸
22.66M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🟦 " " 🟧 به روایت: حجت الاسلام حامد کاشانی | پژوهشگر تاریخ اسلام 3⃣ | ویژگی های "جنگ روایت" 🔸 "جنگ روایت" محدودیت زمانی ندارد 🔹 "جنگ روایت" محدودیت مکانی ندارد 🔸 "جنگ روایت" محدودیت مخاطب ندارد 🔻ادامه دارد ... https://eitaa.com/quraanalkarim 🍃 🌺🍃
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 ضامن سلامت

🔸 خدای سبحان ما را از ﴿مِن نَفْسٍ وَاحِدَةٍ﴾ خلق کرده است؛ یعنی از یک گوهر و همه ما را با علوم میزبان مجهّز کرد. 🔸 خدا ما را بدون علم نیافرید. خدا ما را همانند لوح نانوشته خلق نکرد. بسیاری از اسرار درونی و رازهای بیرونی را به عنوان امانت الهی در درون ما نهادینه کرد که فرمود: ﴿وَ نَفْسٍ وَ ما سَوَّاها ٭ فَأَلْهَمَها فُجُورَها وَ تَقْواها﴾. 🔸 آن‌گاه به آسمان و شمس و قمر آسمان، به زمین و فراز و فرود زمین، به سازنده آسمان و سازنده زمین، به جان آدمی و بنیان‌ گزار جان آدمی، یازده بار سوگند خورد؛ یعنی به کل اسرار نظام قسم خورد، این خدای اسرارآفرین به همه این اسرار یازده‌ گانه قسم خورد که انسان، او، او، اوست. فطرتش را سالم نگه می ‌دارد، در معاد به بهترین وجه پیش پروردگار بر می‌ گردد. 📚 پیام موضوعی تاریخ: 1396/09/15 https://eitaa.com/quraanalkarim
آیه 84🌹ازسوره بقره🌹 وَ إِذْ أَخَذْنا مِيثاقَكُمْ لا تَسْفِكُونَ دِماءَكُمْ وَ لا تُخْرِجُونَ أَنْفُسَكُمْ مِنْ دِيارِكُمْ ثُمَّ أَقْرَرْتُمْ وَ أَنْتُمْ تَشْهَدُونَ‌ و (بياد آريد) هنگامى كه از شما پيمان گرفتيم، خونهاى يكديگر را نريزيد و همديگر را از سرزمين خود بيرون نكنيد، پس شما (به اين پيمان) اقرار كرديد و خود بر آن گواه هستيد 🌹کلمات و لغات آیه 85 بقره🌹 وَإِذْ = و هنگامی كه أَخَذْنَا =  گرفتيم ما مِيثَاقَكُمْ  = عهد و پيمان از شما لَا تَسْفِكُونَ = نريزيد دِمَاءَكُمْ = خون هايتان را وَلَا تُخْرِجُونَ = و خارج نكنيد أَنفُسَكُم = خودتان را -يكديگر را مِّن دِيَارِكُمْ = از سرزمينتان ثُمَّ أَقْرَرْتُمْ = پس إقرار كرديد وَأَنتُمْ = و شما تَشْهَدُونَ = گواهی می دهيد https://eitaa.com/quraanalkarim
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا