👆🔹خیلیها فکر میکنند که دنیا بهخاطر اینکه نقد و شیرین است، دلِ آدم را برده است و آخرت هم چون نسیه است و شیرینیهایش را نچشیدهایم، دل ما را نبرده است. این افراد بهشدّت اشتباه میکنند! چرا؟ چون نقدبودنِ شیرینی دنیا به تو اثبات میکند که دنیا شیرین نیست! تو خودت سرِ خودت کلاه گذاشتهای. آخرت هم چون نسیه است، شیرینتر است؛ چون خیالِ شیرینی از خود آن شیرینی بالاتر است!
🔹دنیا در کنار هر لذّتش، زجری به تو میدهد که باعث میشود حالت از دنیا بههم بخورد! دنیا چون ذکرش بیشتر در ذهن ما هست و بیشتر به یادش هستیم، دلمان را برده است؛ دربارۀ آخرت هم همینطور است؛ یعنی چون کمتر ذکر آخرت را کردهایم، کمتر دل به آن دادهایم. البته این وضعیتِ آدمهای معمولی است.
🔹اما آدمهای خوب اینگونه هستند که آخرت برایشان نقد است: «هم وَالْجَنَّةُ كَمَنْ قَدْ رَآهَا فَهُمْ فِيهَا مُنَعَّمُونَ وَ...» (نهجالبلاغه/خطبه 193) خوبها باطن دنیا و خباثت بدیها را میبینند. آنها مثل کسی که مواد متعفن را میبینند، به دنیا بیمیل هستند. خیالپردازی بلایی سر آدم آورده که دنیا به او میچسبد، از بس فکرش را کرده است؛ از بس به خودش تلقین کرده است.
🔹ذکر دنیا و غفلت از آخرت، آدم را خراب میکند؛ پس ماجرا سر ذکر و غفلت است. امامصادق(ع) میفرماید «إِذَا أَحْبَبْتَ شَيْئاً فَلَا تُكْثِرْ مِنْ ذِكْرِهِ فَإِنَّ ذَلِكَ مِمَّا يَهُدُّك» (کافی/6/459) وقتی چیزی را دوست داری، زیاد به فکرش نباش، زیرا این کار خُردت میکند! دنیا با نقد بودنش آدم را خراب نمیکند؛ بلکه این فکر و ذکر دنیاست که آدم را خراب میکند! پس چطور انتظار داری، آخرتی که نسیه است، بدون فکر و ذکرش، تو را آباد کند؟!
#کنترل_ذهن
#استاد_پناهیان
https://eitaa.com/quraanalkarim
🔱حکیمی؛ از شخصی پرسيد؛ روزها و شب هايت چگونه می گذرد؟
شخص با ناراحتی جواب داد، چه بگويم امروز از شدت فقر و گرسنگی، مجبور شدم کوزهٔ سفالی که يادگار سيصد سالهٔ اجدادم بود را بفروشم و برای خود نانی تهيه کنم.
حکيم گفت؛ خداوند متعال روزی تو را ،«سيصد سال پيش» کنار گذاشته، و تو اينگونه ناشکری و ناسپاسی میکنی.؟!!!
«اَلَّلهُمعجِّللِوَلیِڪَالفرَج»
https://eitaa.com/quraanalkarim
📢 نامه امیدبخش امام عسکری علیهالسلام
✏️ حضرت آیتالله خامنهای: عدهای از شیعیان فکر میکردند که امام عسکری (علیهالسّلام) از راه پدرانش منصرف شده. امام عسکری(علیهالسّلام) در نامهای به آنها میفرمایند: «نیّت و عزم ما همچنان مستحکم است.
✏️ ما دلمان به خوشنیّتی و خوشفکری شما آرام است.»؛ ببینید چقدر این نیروبخش است برای شیعیان... این همان ارتباط مستحکم تشکیلاتی است میان امام و پیروانش.
📚 کتاب «همرزمان حسین(علیهالسلام)، گفتار دهم، ص۳۴۶.
🌷 سالروز ولادت امام حسن عسکری(ع)
https://eitaa.com/quraanalkarim
🍃 میراث سالها 🍃
✍(الگوهای زنان در قرآن و تاریخ)
💠 پای روایت خدا
شاید تا امروز پیش اومده باشه که یه داستان رو از زبون آدمهای مختلف شنیده باشید، که توی روایت هر کدومشون به یکی از جنبههای داستان بیشتر پرداخته شده. همین موضوع باعث میشه که برای ما مهم باشه که شناخت الگوهامون رو از روایت کی به دست میاریم.
✅ وقتی ما شخصیتشناسی رو از قرآن میگیریم؛ در واقع داریم داستان رو به روایت خدا میشنویم و به آدما از همون زاویه ای نگاه میکنیم که برای خدا مهمتره.
❗️ خیلی وقتها پیش میاد که با شخصیتی آشنا میشیم ولی به خودمون میگیم من شرایط اونو ندارم و نمیتونم در این ویژگی مثل اون باشم، ولی وقتی پای معرفی قرآن از شخصیتها میشینی، میتونی مطمئن باشی که خدا حواسش بوده ویژگی رو جوری انتخاب کنه که همه بتونن به دستش بیارن و جوری هم روایتش کنه که چگونگی به دست آوردنش هم مشخص باشه. 👌
💯 حالا دُرسا در پستهای الگوهای زنان در قرآن و تاریخ قصد داره برای شما عزیزان این الگوها رو به بهترین نحو روایت کنه؛ منتظر روایت اول باشید😊
#الگوهای_زنان🪴
https://eitaa.com/quraanalkarim
🌹بسم الله الرحمن الرحیم
♻️دور اول #ختم_قرآن کریم
📖 #صفحه300
🔹 #تلاوت_روزانه یک صفحه از قرآن کریم، با همراهی اعضای کانال
#لطفاً قرائت را همراه با #ترجمه بخوانید و سپس #تفسیر مختصر را با دقت مطالعه کنید.
📖 صفحه ٣٠٠
#سوره_کهف
#سوره_هجدهم_قرآن
#جزءپانزدهم
https://eitaa.com/quraanalkarim
🌾🌿🌾🌿🌾🌿
آیات ۹۹ و ۱۰۰
«حَتَّیٰ إِذَا جَاءَ أَحَدَهُمُ الْمَوْتُ قَالَ رَبِّ ارْجِعُونِ ﴿۹۹﴾ لَعَلِّی أَعْمَلُ صَالِحًا فِیمَا تَرَکتُ ۚ کلَّا ۚ إِنَّهَا کلِمَةٌ هُوَ قَائِلُهَا ۖ وَمِن وَرَائِهِم بَرْزَخٌ إِلَیٰ یوْمِ یبْعَثُونَ﴿۱۰۰﴾»
((کافران در جهل و غفلتند) تا آن گاه که وقت مرگ هر یک از آنها فرا رسد، در آن حال گوید: بارالها، مرا به دنیا بازگردانید.شاید در آنچه ترک کردم (و کوتاهی نمودم) عمل صالحی انجام دهم!» (ولی به او میگویند:) چنین نیست! این سخنی است که او به زبان میگوید (و اگر بازگردد، کارش همچون گذشتهاست)! و پشت سر آنان برزخی است تا روزی که برانگیخته شوند!)
این آیات حال مشرکان و بدکاران را هنگام رویارو شدن با مرگ توصیف میکند.
در این هنگام پردهها از دیدگان آنان کنار میرود و گویی سرنوشت خود را با چشم میبینند و واقف بر عواقب رفتار خود میگردند. به همین خاطر از پروردگار خود میخواهند تا آنها را به زندگی مجدد برگرداند تا کارهایشان را جبران کنند، اما قانون آفرینش چنین اجازهای را به هیچکس نمیدهد و راه بازگشتی وجود ندارد.
علامه طباطبایی در المیزان دو احتمال درباره جملهای که انسان مشرک هنگام مرگ میگوید: «رب ارجعون لعلی اعمل صالحا فیما ترکت » ذکر کرده است. ۱- منظور اموالی است که در دنیا رها کردهاست و منظور از عمل صالح انفاق اموالش در راههای خیر و احسان و رضایت الهی است. ۲- منظور دنیایی است که رهایش کرده و منظور از عمل صالح نماز و روزه وحج و... و نیز عبادات مالی است. وی هم چنان احتمال نخست را خوب ولی ظهور احتمال دوم را بیشتر دانستهاست.
در تفسیر نور آمده است، تقاضاى بازگشت از سوى كفّار جدى است ولى قول آنان در مورد صالح شدن مشکوک است. چون واژه (لَعَلِّي ) که به معنی شاید است استفاده کردهاند«لَعَلِّي أَعْمَلُ صَالِحًا فِيمَا تَرَكْتُ».
منظور از (وَمِنْ وَرَائِهِمْ بَرْزَخٌ : و در برابر آنها عالم برزخ است) این است که برزخ پیش روی آنها و در انتظار آنهاست و بر آنان احاطه دارد و منظور از برزخ همان عالم قبر یا عالم مثال است که انسان پس از مرگش تا قیامت در آن زندگی میکند.
#مومنون99
https://eitaa.com/quraanalkarim
در محضر قرآن کریم
🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸 بسم الله الرحمن الرحيم 🍃 تفسیر_آسان_و_روان_قرآن جلسه_131 🌷 #آیه_113_سوره_بقره 🌸 وَقَال
تفسیر ترتیبی را تا آیه 113 بقره پیش آمدیم اینک ادامه تفسیر👇👇
آیه114🌹ازسوره بقره🌹
وَ مَنْ أَظْلَمُ مِمَّنْ مَنَعَ مَساجِدَ اللَّهِ أَنْ يُذْكَرَ فِيهَا اسْمُهُ وَ سَعى فِي خَرابِها أُولئِكَ ما كانَ لَهُمْ أَنْ يَدْخُلُوها إِلَّا خائِفِينَ لَهُمْ فِي الدُّنْيا خِزْيٌ وَ لَهُمْ فِي الْآخِرَةِ عَذابٌ عَظِيمٌ
كيست ستمكارتر از آنكه نگذاشت نام خدا در مساجد الهى برده شود و سعى در خرابى آنها داشت؟ آنان جز با ترس و خوف، حقّ ورود به مساجد را ندارند. بهرهى آنان در دنيا، رسوايى و خوارى و در آخرت عذاب بزرگ است
آیه114🌹ازسوره بقره🌹
وَ مَنْ: وکیست
أَظْلَمُ: ستمكارتر
مِمَّنْ:ازکسی که
مَنَعَ:بازدارد(مردم را)
مَساجِدَ:از مسجدهای
اللَّهِ :الله
أَنْ: اینکه
يُذْكَرَ:یاد شود
فِيهَا:در آنها
اسْمُهُ :نام او
وَ سَعى :وبکوشد
فِي :در
خَرابِها :ویرانی آنها
أُولئِكَ : آنان
ما كانَ: سزاوار نیست
لَهُمْ:برایشان
أَنْ يَدْخُلُوها: که درآیند درآن مساجد
إِلَّا :مگر
خائِفِينَ: به حالت ترسان
لَهُمْ:برای آنان
فِي:در
الدُّنْيا :دنیا
خِزْيٌ:خاری است
وَ لَهُمْ:وبرای آنها
فِي:در
الْآخِرَةِ: آخرت
عَذابٌ: عذابی
عَظِيمٌ: بزرگ است
@tafsirghorangharaati