eitaa logo
انجمن علمی دانشکده علوم قرآنی آمل
443 دنبال‌کننده
4.1هزار عکس
520 ویدیو
367 فایل
💎انجمن علمی دانشکده علوم قرآنی آمل 💎 @quran_amol برای همکاری در نشریات دانشکده علوم قرآنی آمل و دیگر فعالیت های علمی با آیدی زیر در ارتباط باشید: @Maryam_janalipour منابع رشته علوم قرآن و حدیث https://eitaa.com/olampiadelmireshteheolomqorani
مشاهده در ایتا
دانلود
10.32M
فایل ،کرسی علمی_ترویجی؛ روش شناسی حکمت صدرایی در آموزش حکمت اسلامی، ۷ اسفند ۱۴۰۰ 🆔@quran_amol
9.29M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
♦️بخشی کوتاه از، کرسی علمی_ترویجی؛ روش شناسی حکمت صدرایی در آموزش حکمت اسلامی، ۷ اسفند ۱۴۰۰ 🆔@quran_amol
یا باب الحوائج🏴🏴🏴🏴🏴 🆔@quran_amol
📖 تقویم شیعه 🏴🏴🏴🏴🏴 ☀️ امروز: شمسی: یکشنبه - ۰۸ اسفند ۱۴۰۰ میلادی: Sunday - 27 February 2022 قمری: الأحد، 25 رجب 1443 🌹 امروز متعلق است به: 🔸مولی الموحدین امیر المومنین حضرت علی بن ابیطالب علیهما السّلام 🔸(عصمة الله الكبري حضرت فاطمة زهرا سلام الله عليها) ❇️ وقایع مهم شیعه: ا 🔹شهادت امام موسی کاظم علیه السلام، 183ه-ق 📆 روزشمار: ▪️1 روز تا وفات حضرت ابوطالب علیه السلام ▪️2 روز تا مبعث حضرت رسول صلی الله علیه و آله و سلم ▪️7 روز تا ولادت امام حسین علیه السلام ▪️8 روز تا ولادت حضرت عباس علیه السلام ▪️9 روز تا ولادت حضرت سجاد علیه السلام 🆔@quran_amol
کرسی علمی_ترویجی؛ روش شناسی حکمت صدرایی در آموزش حکمت اسلامی، شب گذشته ۷ اسفند ۱۴۰۰ از سوی انجمن علمی دانشجویی دانشکده علوم قرآنی آمل، با ارائه آقای دکتر محمد خیاط زنجانی؛ مدرس دانشگاه و مدیر واحد مطالعات اسلامی بنیان مرصوص و با نقد، استاد آقای حسن محمودی؛مدرس حوزه و دبیر این جلسه آقای دکتر کریم صادقی؛مدرس حوزه و دانشگاه، برگزار شد. جناب دکتر صادقی به عنوان دبیر جلسه بیان کردند: موضوع جلسه ما، بررسی مقاله ای توسط جناب دکتر محمد خیاط زنجانی است. عنوان مقاله ایشان، روش شناسی ملاصدرا در تعلیم حکمت اسلامی است. جناب دکتر خیاط زنجانی بیان کردند: میخواهیم ببینیم که ملاصدرا با عنوان آن شخصیتی که مؤسس یک حکمتی به نام حکمت صدرایی و حکمت متعالیه است، چه روش و ساختاری را برای تعلیم حکمت تعریف کرده است؟ که خدمت شما عارض میشویم. روش و روش شناسی، مقدّمِ شکل گیری هر علم و مطلبی است. یعنی هر جریان فکری، در ابتدایی که میخواهد شکل بگیرد، باید تکلیف خود را با آن روش و سلوکی که میخواهد طی کند، مشخص کند. مسئله روش شناسی، کمک میکند تا ما بفهمیم که دانشمند، اندیشمند، متفکّر در مسیر رسیدن به هدف خود به چه شیوه ای رفته است، تا ما بتوانیم تحلیل بهتری از آنچه که انجام داده است را بدست آوریم و در اختیار ما باشد. اگر ما بخواهيم، اضلاع مختلف هندسه ی معرفتی فلسفه ی ملاصدرا را خوب بشناسیم و خوب درک پیدا کنیم، در گروی حل مسئله یا مسائل روانشناسی صدرا است. یکی از بحث هایی که در واقع، دلیل اصلی حقیر بود برای جمع‌آوری این مطلب، این بود که متأسفانه در جامعه ی ما تحلیل های نادرستی در خصوص فلسفه ی صدرا هست، چه از طریق موافقان و چه از طریق مخالفان صورت میگیرد. این بررسی و روش شناسی، کمک میکند که ما وقتی مواجه شدیم با شیوه ی کار ملاصدرا، دچار برداشت ناصحیح و ناصواب از این مسئله نشویم. در روش شناسی صدرا، ما دو مسئله را باید از منظر روش و مِتُد، روش شناسی کنیم: ۱- روش شناسی معرفتیِ مکتب فلسفی حکمت متعالیه ۲- روش ملاصدرا در تنظیم آثار ایشان افزودند: ابتدا ببینیم که ویژگی های حکمت متعالیه صدرایی چیست؟ اول اینکه، صدرا تلاش کرد بعد از شخصیتی مثل ابن ابی الجمهور که او تلاش کرد، کلام را با مباحث عرفان نزدیک کند و یک وحدتی ایجاد کند و خواجه نصیر که تلاش کرد، کلام را با فلسفه به هم نزدیک کند و کلام فلسفی را شکل بدهد. ملاصدرا، با دغدغه ی همراه سازی و نزدیک کردن علوم اسلامی کلام، فلسفه و عرفان از یک طرف و متن و نصوص دینی، از طرف دیگر حرکت خودش را شروع کرد. بنابراین، آن تعبیری که مرحوم علامه حسن زاده دارد که قرآن، برهان و عرفان از هم جدایی ندارند، این تلقّی را ما باید در اندیشه صدرا ببينيم. نکته دوم و ویژگی دوم حکمت صدرا این هست که، صدرا صرفاََ به حکمت نظری توجه نداشت، بلکه‌ حکمت عملی و حکمت نظری را کنار هم دید. از ویژگی های سوم اینکه، ما حکمت بحثی سینوی و حکمت عرفانی و شهودی داشتیم، که ملاصدرا آمد و اینها را در کنار یکدیگر قرار داد. حکمت متعالیه صدرایی در یک سیر تعلیمی، یک شبکه ی معرفتی حِکَمی داشته است. صدرا تلاش کرده است زبان برساخته ای را ایجاد کند، زبان برساخته ای که نه فقط شامل فیلسوفان، که شامل متکلّمان، عُرَفا، اهل دین هم بشود. آقای خیاط زنجانی در ادامه افزودند: در سیر تعلیمی که ملاصدرا طی میکند، اولاََ مدام گذر میکند در موضوع، از علوم ظاهری به علوم باطنی و دوم،مطالبی را که بیان میکند با بیان مقبول، آن چیزی که عُرف می‌پذیرد بحث را ارائه میکند. و سوم، نظریات را همراه با نقد نظریات اَسلاف میگوید و چهارم، از الفاظ مشترک استفاده میکند. و در نهایت همراهی سازی مُتعلّم، با تعلیمات حکمت و آغاز صیرورت و حقیقت عقلی، یعنی کاری میکند که مخاطب، آرام آرام بتواند به آن صورت عقلی برسد. جناب استاد محمودی به عنوان ناقد بیان کردند: جناب آقای دکتر(خیاط زنجانی) با یک قلم روان و با یک جرئت خاص وارد این مسئله شده اند و این مسئله را عنوان کردند و مقاله را پی گرفتند و واقعا ورود به این مسئله و موضوع از مقاله، جرئت میخواهد که البته در این حوزه کم کار شده است. اگر هم یک نقدی وارد میشود بر این مقاله، صرفا به جهت ارتقاء این مقاله است و بسیار قابل استفاده تر خواهد بود‌. اولین نقدی که بنده وارد میکنم بر این مقاله، نقد ساختاری است. به نظر می رسد که این مقاله، دچار یک ضعف ساختاری باشد. اگر ادعا میشود که این مقاله در سطح علمی_پژوهشی است، اگر به این امور پرداخته میشد خیلی بهتر بود. اولاََ که این مقاله، فاقد چکیده و کلید واژگان است که در ساختار یک مقاله نیازمند این دو عنصر هستیم. دومین نقدی که به نظر بنده رسیده، این مقاله دارای یک حجم طولانی هست. نقد سوم اینکه، این مقاله به صورت ممتد و پی درپی و به شکل تیتر وار مطالب رو نقل میکنه و به عبارت ديگر، به نظر می رسد 🆔@quran_amol
که بیشتر به صورت نقل قول است. به نظر میرسد در این مقاله بیشتر توصیف و تحلیل وجود دارد. نقد بعدی اینکه، برای اینکه مقاله یک نظم منطقی و پژوهشی پیدا بکند، عنوان این مقاله باید جزئی تر میشد. در رابطه ی با نقد محتوایی، در قسمت روش تعلیمی، اینکه نویسنده اصرار دارد که جناب صدرا بر پایه وحدت تشکیکی به تعلیم فلسفه پرداخته، این نکته نیاز به تبیین و مستند سازی دارد که در اینجا کمرنگ است. دکتر خیاط زنجانی بیان کردند: جناب آقای محمودی نکات بسیار خوبی را فرمودند. بنده استفاده‌ کردم و یادداشت کردم که ان شاءالله قطعا این کمک بکند در اِصلاح این مطلب و مطلب های بعد از این. 🆔@quran_amol
🏴 شهادت امام موسی کاظم علیه السلام تسلیت باد. 🆔@quran_amol
🌿انجمن علمی دانشجویی دانشکده علوم قرآنی آمل و انجمن علمی دانشجویی علوم قرآن و حدیث دانشگاه شهید مدنی آذربایجان برگزار می کنند: 🔴"سلسله جلسات کارگاهی؛ آموزش عربی کنکور ارشد و دکتری"🔴 📆برگزاری دوره ۱۶ جلسه ای در ۵ماه: آبان، آذر، دی، بهمن،اسفند ⏰یکشنبه ها ، ساعت ۱۸:۳۰ الی ۱۹:۳۰ 🎙با ارائه سرکارخانم دکتر سیده فاطمه سلیمی/استادیار زبان و ادبیات عربی دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم، دانشکده علوم قرآنی آمل 🖥پخش زنده در ادوبی کانکت به آدرس: http://meet.quran.ac.ir/amol 📄همراه با اهدا گواهی معتبر به شرکت کنندگان 🔴توجه: شرط صدور گواهی : ۱)اعلام حضور بعد هر نشست، با فرستادن مشخصات. ۲)شرکت در ۱۲ جلسه از مجموع ۱۶ جلسه. 🔶️🔶️🔶️🔶️🔶️🔶️🔶️🔶️🔶️🔶️ 🔴جلسه ۱۶: یکشنبه ۸ اسفند ۱۴۰۰ ساعت ۱۸:۳۰ 🛑جلسه پایانی✅ 🔶️🔶️🔶️🔶️🔶️🔶️🔶️🔶️🔶️🔶️ 🆔@quranazaruinv 🆔@quran_amol
🌿انجمن علمی دانشجویی دانشکده علوم قرآنی آمل و انجمن علمی دانشجویی علوم قرآن و حدیث دانشگاه شهید مدنی آذربایجان برگزار می کنند: 🔴کارگاه آموزشی؛ نرم افزار جامع الاحادیث 📆تاریخ: ۸ اسفند ۱۴۰۰ ⏰زمان: یکشنبه ساعت ۱۷ الی ۱۸ 🎙با ارائه:دکتر آقای جواد فرامرزی؛استادیار دانشگاه و عضو هیئت علمی دانشکده علوم قرآنی آمل 🖥پخش زنده در ادوبی کانکت به آدرس: 🌐http://meet.quran.ac.ir/amol 📄همراه با اهدا گواهی معتبر به شرکت کنندگان 🔴توجه؛با احترام شرط صدور گواهی : اعلام حضور بعد نشست، با فرستادن مشخصات(نام و نام خانوادگی و شماره دانشجویی)به آیدی @MONJI_1. ♦️حضور در کرسی برای عموم است. 🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸 🆔@quranazaruinv 🆔@quran_amol
8.86M
فایل کارگاه آموزشی نرم افزار جامع الاحادیث، ۸ اسفند ۱۴۰۰ 🆔@quran_amol