eitaa logo
انجمن‌ علمی‌‌ علوم‌ قرآن‌ و حدیث📚
1هزار دنبال‌کننده
2.5هزار عکس
162 ویدیو
182 فایل
انجمن علمی علوم قرآن و حدیث دانشگاه حضرت معصومه (سلام‌الله‌علیها) قم🌹 ارتباط با دبیر: @fatemeh_yazdian ارتباط با ادمین @SoltanAli_20 اینستاگرام: https://instagram.com/hmu_quran_hadith?utm_source=qr&igshid=Z
مشاهده در ایتا
دانلود
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸 مَعاشِرَ النّاسِ، اِنَّ اللَّهَ قَدْ اَمَرَنى وَ نَهانى، وَ قَدْ اَمَرْتُ عَلِیّاً وَ نَهَیْتُهُ بِاَمْرِهِ. فَعِلْمُ الْاَمْرِ وَ النَّهْىِ لَدَیْهِ  بخشی از فراز ششم خطابه شریف غدیر 🦋 ۲۴ روز تا عید سعید غدیر💚
با تخفیف ویژه، تا پایان هفته! از بصورت غير حضوري خرید کنید! 2 متن 555 عنوان کتاب در 1122 جلد از منابع مهم در زمينه و ، به زبان عربی و فارسی ... مطالعه اطلاعات بیشتر: www.noorsoft.org/fa/software/View/15771 خرید با تخفیف ویژه: www.noorshop.ir/fa/product/15771 ۲ (جامع منابع تاریخ اسلام) متن کامل ۸۳ عنوان کتاب فارسی و عربی در ۴۱۰ جلد در زمینه: ، سیره نبوی، حاکمان و پادشاهان، جغرافیای بلاد، انساب و ... مطالعه اطلاعات بیشتر: www.noorsoft.org/fa/software/View/6178 خرید با تخفیف ویژه: www.noorshop.ir/fa/product/6178 دانشنامه (نسخه 2) متن 173 عنوان در 389 جلد در زمینه و شرح و مصادر به زبان و ... مطالعه اطلاعات بیشتر: www.noorsoft.org/fa/software/View/15905 خرید با تخفیف ویژه: www.noorshop.ir/fa/product/15905 مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی (نور) پیشگام در ارائه محصولات نرم افزاری علوم اسلامی و انسانی www.noorsoft.org ▫️▫️▫️ 📢 @noorsoft کانال رسمی نور در ایتا
جایگاه سوره حمد در سیر نزول و چگونگی توجیه فاتحه الکتاب بودن سوره حمد با اثبات جایگاه پنجم در سیر نزول نظر استاد بهجتپور پیرامون جایگاه سوره حمد در سیر نزول قرآن و نقد دیگر اقوال👇👇 به زودی در ویراست جدید جلد اول تفسیر همگام با وحی 👇👇 این سوره به اتفاق همه‎ی دانشمندان علوم قرآنی، مکی، و پنجمین سوره‎ی نازل‎شده بر پیامبراکرم، پس از سوره‎ی مدثر و پیش از سوره‎ی مسد است. مطابق جدول‎های مسند یادشده در مقدمه‎ی تفسیر، فقط در سند ابوصالح از ابن‎عباس (جدول ردیف ششم) که از تاریخ یعقوبی نقل شده است و نقل جابر بن زید (جدول ردیف دهم) که از الاتقان نقل شده است، و جدول ترکیبی مرحوم معرفت و الازهر مصر، این سوره پنجمین سوره‎ی نازل‎شده است؛ امّا در برخی روایات ترتیب نزول، سوره‎ی حمد نیامده است که از این قرارند: سندهای عطا از ابن‎عباس به‎نقل از مجمع (ردیف 2 جداول مقدمه)، عطا از ابن‎عباس به نقل از المقدمتان (ردیف 3)، و عطا از ابن‎عباس به نقل از فضائل القرآن (ردیف 4)، سند مجاهد از ابن‎عباس یا عکرمه و حسن (ردیف 5)، سند عکرمه یا ابوصالح از ابن‎عباس (ردیف 7) و تلفیقی الفهرست (ردیف 8). این سوره، از جدول‎های غیرمسند، در چهار سند اول ذکر نشده است. در جدول‎های ترکیبی هم در جدول زرکشی و خازن نیامده است. در مصحف ابن‎مسعود، این سوره وجود نداشته است. ظاهراً دلیل حذف سوره‎ی حمد از این جدول‎ها، این است که سوره‎ی حمد را عدل و برابر قرآن شمرده‎اند و به‎دلیل عظمتش، در ضمن سوره‎ها به‎حساب نیاورده‎اند. علاوه بر سند سعید بن مسیب از علی در جداول مسند (ردیف اول جداول)، برخی از دانشمندان بر این اعتقادند که سوره‎ی حمد، اوّلین سوره‎ی نازل‌شده است. شواهدی که ایشان بر این ادعا آورده‌اند، چنین است: 1. پیامبر اکرم فرمودند: «لَاصَلَاةَ اِلَّا بِفَاتِحَةِ الکِتَابِ؛ هیچ نمازی بدون فاتحة الکتاب، نماز نیست.» روشن است که پیامبر9 از نخستین ایام رسالت، نماز می‎خواندند؛ پس این سوره باید پیش از دیگر سوره‎ها، حتّی پیش از سوره‎ی علق نازل ‌شده باشد. 2. این سوره در روایات رسیده از پیامبر اکرم، فاتحة الکتاب نامیده شده است و مراد از فاتحة الکتاب، آغاز وحی قرآن و کتاب آسمانی به این سوره، و به‎منزله‎ی کلید ورود به قرآن بوده است. 3. این سوره، نخستین سوره‎ای است که به‌طور کامل نازل شد. در اولین سال آغاز وحی، هرچند چهار سوره پیش از حمد نازل شد، هیچ‌کدام به‌طور کامل و یا یک‎مرتبه نازل نگشت. به‎نظر می‎رسد که این شواهد، نمی‎توانند دلیل نخستین بودن سوره‎ی حمد در ترتیب نزول باشد؛ زیرا این‌که هیچ نمازی بدون فاتحة‎ الکتاب نیست، مانند این است که گفته شود: «لَاصَلَاةَ إِلَّا بِطَهُورٍ؛ نماز بدون طهارت (غسل یا وضو) نماز نیست»، درحالی‎که تشریع وضو و غسل، در آیه‎ی چهل و سوم سوره‎ی نساء (نزول 92) و آیه‎ی ششم سور‎ه‎ی مائده (نزول 113)، یعنی آخرین سوره‎های مدنی صورت گرفت و ظاهراً مسلمانان تا آن زمان، به طهارت مکلف نبوده‌اند. بنابراین مراد روایت، شرط بودن حمد و طهارت (غسل یا وضو)، برای نماز پس از تشریع آن‌هاست و نه پیش از آن زمان. علاوه بر این، به یقین، پیامبر پیش از رسالت، یعنی در دوران نبوّت و سال‎های منتهی به رسالت، به نماز و راز و نیاز اشتغال داشته‎اند، چنان‌که براساس یکی از برداشت‎ها، نهی پیامبر از نماز، ازسوی ابوجهل، که در سوره‎ی علق به آن اشاره شد، شاهد آن است و کلمه‎ی سجده در آیه‎ی آخر همان سوره، که سجده‎ی واجب دارد: «کلَّا لَاتُطِعْهُ وَاسْجُدْ وَ اقْتَرِبْ» در تفسیر برخی مفسّران، بر نماز حمل شده است؛ یعنی ظاهراً ویژگی خاص نماز پیامبر سجده بود، برخلاف نماز مشرکان، که ویژگی اصلی آن سوت و کف بود: «وَ مَا کَانَ صَلَاتُهُمْ عِنْدَ الْبَیْتِ إِلاَّ مُکَاءً وَ تَصْدِیَة». اگر حضرت در دوره‎ی نبوت و پیش از رسالت، نماز می‎خوانده است، آیا همراه با فاتحة‎الکتاب بوده؟ اگر در آن زمان (نبوت) فاتحة الکتاب بر ایشان نازل هم ‌شده باشد، به‎عنوان قرآن نبوده؛ زیرا نزول اصطلاحی قرآن، پس از آغاز رسالت است. بنابراین در زمان دیگری باید منتظر می‎ماند تا این سوره به‎عنوان قرآن، نازل شود.
شاهد دوم نیز قابل تأمّل است، زیرا کلمه‎ی «فاتحه» به‎معنی کلید، می‎تواند به‎معنی کلید ورود به دین و مجموعه‎ی تکالیف وضع‎شده ازسوی پروردگار باشد؛ زیرا استعمال کتاب در فریضه و تکلیف، سابقه داشته است: «کُتِبَ عَلَیْکُمُ الْقِتَالُ»، «کُتِبَ عَلَیْکُمُ الصِّیَامُ»، ملاحظه می‎کنید که در این آیات، به اصل تکلیف، کتاب اطلاق شده است. پس از آشنا شدن مردم با پروردگار در سوره‎ی علق، (نزول 1) و هشدارهایی که به‎وسیله پیامبر اکرم در سوره‎ی مزمل (نزول 3) و ازجانب پروردگار در سوره‎ی مدثر (نزول 4) برای بیداری مردم داده شد، سوره‎ی حمد رابطه‎ی انسان‎های باورمند به پروردگار واحد، و بیدارشده از هشدارها را با پروردگار تنظیم می‎کند. اعتراف به این رابطه‎ی منظم، مقدمه‎ی پذیرش فرامین و تکالیف وضع‎شده ازسوی پروردگار به این گروه است تا راه نجات از شقاوت و وصول به سعادت را بیابند. احتمال داده شده که منظور از فاتحة الکتاب، آغاز قرآن مکتوب و تدوین‎شده با این سوره باشد که این احتمال منافاتی با نزول سوره‎ی حمد در مرتبه‎ی پنجم ندارد؛ زیرا نزول طبیعی سوره‎ها با تدوین سوره‎ها در یک مصحف، تفاوت دارد؛ البته اگر مدعای قائلین این احتمال، نام‎گذاری ازسوی پیامبر باشد، باید این ادعا را اثبات کنند که ترتیب قرار گرفتن سوره‎ها در مصحف رسمی، به دستور آن حضرت بوده است. اگر خلاف این نظر را داشته باشیم و چینش سوره‎ها در مصحف رسمی را، توافق صحابه، هنگام جمع‎آوری قرآن واحد مسلمانان در زمان عثمان بدانیم، انتساب این چینش و هم‎چنین نام‎گذاری این سوره ازسوی پیامبر اکرم منتفی می‎شود. احتمال سوم، جمعی بین مجموعه‎ی اقوال است. یعنی در‎حالی‎که پذیرفته‎ایم قرآن با چهار سوره پیش از سوره‎ی حمد آغاز می‎شود، اما هر یک از آن‎ها (علق، قلم، مزمل و مدثر)، در چند نوبت، نازل، و به‎تدریج تکمیل شدند، برخلاف سوره‎ی حمد که نزولش در یک مرحله بوده است. از آن‎جا که معیار در ترتیب سوره‎ها آغاز نزول آن‎هاست؛ هرچند بعدها تکمیل شوند، این احتمال در رتبه‎ی سوره‎ی حمد تغییری ایجاد نمی‎کند و به‎هرحال نزول سوره‎ی حمد در مرتبه‎ی پنجم، صحیح‎تر به‎نظر می‎رسد. ما در اینجا می نگاریم https://eitaa.com/mtamhid
✧❁﷽❁✧ 1️⃣ «وَكِيعُ بن الجَرَّاح» در نزد اهل سنت: الإمام، الحافظ، محدِّث عراق،و یکی از بزرگان و ستون های حدیث و فقاهت است. 2️⃣ او از روایان برجسته نزد صاحبان صحاح سته (بخاري - مسلم، أبو داود، الترمذي، النسائي،ابن ماجه) است که نزدیک دو هزار بار در اسناد آنها واقع شده است. 3️⃣ با همه این اوصاف، ذهبی در شرح حال او می نویسد: 🔸 «وقال أبو سعيد الاشج: كنت عند وكيع فجاءه رجل يدعوه إلى عرس، فقال: أثم نبيذ ؟ قال: لا، قال: لا نحضر عرسا ليس فيه نبيذ، قال: فإني آتيكم به فقام» 🔹 ابوسعید اشج می گوید: من نزد وکیع بودم مردی او را به عروسی دعوت کرد. وکیع گفت: آیا در عروسی نبیذ (شراب مست کننده) هم دارید؟ او پاسخ داد: خیر! وکیع گفت: در عروسی که شراب نباشد ما شرکت نمی کنیم! آن مرد گفت: من در عروسی شراب می آورم. وکیع از جا برخواست (تا به عروسی برود ⏺ به تصویر سند مراجعه کنید ✅ آیا به روایت های شخص شراب خوار می توان عمل کرد؟ کدام عاقلی سخن انسان بی اراده و مستِ لا یعقل را در امور دینی و اخروی می پذیرد؟ ✧❁دانشگاه امامت❁✧ 🆔 @Emamat110u
🔵دعوتنامه🔵 مرکز پژوهشی سه علامه ی تبریزی وابسته به دانشکده الهیات دانشگاه تبریز، برگزار می‌کند: سخنرانی *دکتر محسن آخوندی(نوه علامه امینی)* در بزرگداشت علامه امینی ره با موضوعِ: *راه شناخت امام از نگاه علامه امینی* زمان: امروز چهارشنبه، مورخه ۱۴۰۰/۴/۱۶، ساعت یازده و نیم. لینک حضور در جلسه آنلاین سخنرانی: Vc2.tabrizu.ac.ir/ftis
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃 📣انجمن علمی دانشجویی الهیات دانشگاه شهید باهنر با همکاری آموزش های آزاد و مجازی دانشگاه شهید باهنر کرمان برگزار میکند 🟠کارگاه آموزشی اصول پایان نامه نویسی 🟠مدرس : دکتر نفیسه امیری( عضو هیئت علمی دانشگاه بین المللی المصطفی ) ⚫ثبت نام از طریق سایت : ste.uk.ac.ir ⚫هزینه کارگاه: ۳۵ هزار تومان 🟠زمان برگزاری: یکشنبه ۲۰ تیر ، سه شنبه ۲۲ تیر ، پنج شنبه ۲۴ تیر ، یکشنبه ۲۷ تیر ،سه شنبه ۲۹ تیر ، ساعت ۱۱ صبح 🟠شرکت برای عموم آزاد است
نمازی پر ثواب.MP3
869.7K
👌 با این عمل ساده در نمازهای مستحبی ، پرثواب ترین عمل آن روز را نصیب خود کنید. 🔶 منبع : کتاب ثواب الاعمال شیخ صدوق @ma_va_o
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸 🔰همایش ملی "جریان شناسی تدبر قرآن کریم و ظرفیتهای اجتماعی آن در ایران معاصر"، 📆چهارشنبه ۲۳ تیرماه ۱۴۰۰ ⏰ساعت ۹ تا ۱۸ 🦋🌸🦋🌸🦋🌸🦋
✅دوره ملی دانش افزایی اعضای هیات علمی ✅همراه با صدور گواهی معتبر موضوع: تفسیر تنزیلی؛ پیشینه، مشروعیت، فواید، عرصه ها ارائه دهنده : استاد بهجتپور زمان: چهارشنبه 23/04/1400 از ساعت 9 الی 13 به صورت مجازی: از طریق لینک http://82.99.217.99/res ✅بعد از ورود از طریق گزینه guest، اسم خود را وارد نمایید. ✅نیازمندی ها» نصب بودن نرم افزار ادوبی کانکت بر روی سیستم یا تلفن همراه 🌷🌷🌷 گروه نشستهای تخصصی قرآنی https://eitaa.com/joinchat/285737025C2b011c5f64 اطلاع رسانی نشستهای تخصصی قرآنی کمک به پرورش قوه پژوهشگری قرآنی (عمومی و تخصصی) بهره بردن از نکات ناب قرآنی منتخب در طول هفته زیرمجموعه گروه علمی تفسیر تنزیلی موسسه تمهید https://eitaa.com/mtamhid
کانون مهدویت برگزار می کند. 🔶عنوان :دوره آموزش مقدماتی مقاله نویسی 🔷توضیحات:ارائه مدرک معتبر 🗓زمان : از 7مرداد اطلاعات بیشتر09917162257 برگزاری از طریق ادوب کانکت b2n.ir/maghalenevisi 🌸یا صاحب الزمان 🌸 کانون مهدویت دانشگاه حضرت معصومه 🆔@mahdaviathmu
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸 🔖مجموعه کارگاه های تخصصی انجمن علمی علوم قرآن دانشگاه مذاهب اسلامی با همکاری انجمن علمی ایرانی مطالعات قرآنی و فرهنگ اسلامی 🔰اولین کارگاه از مجموعه کارگاه های تخصصی و کشوری 🏷ترجمه تخصصی متون الهیات (انگلیسی به فارسی) 👩‍🎓👨‍🎓ویژه دانشجویان سراسر کشور (رشته الهیات از هر گرایشی) 👩‍🏫استاد کارگاه: دکتر صدیقه ملک لو ●استاد دانشگاه، پژوهشگر و مترجم ●مترجم و ویراستار مجله انگلیسی دانشگاه تهران contemporary research on Islamic revolution ●مدرس دوره های ترجمه زبان انگلیسی ●مدرس مقاله نویسی بین المللی (ISI) 📆شروع کارگاه: از مرداد ماه به مدت ۸ جلسه (دوشنبه ها ساعت ۱۱ الی ۱۲:۳۰) 🌐بستر برگزاری: اسکای روم انجمن علمی علوم قرآن دانشگاه مذاهب اسلامی 📄همراه با اعطای مدرک معتبر پایان دوره از انجمن های علمی ایرانی مطالعات قرآنی و فرهنگ اسلامی، علوم قرآن دانشگاه مذاهب اسلامی 💰هزینه ثبت نام: ۸۰ هزار تومان 📿 | @KADmazaheb
✅ مجتمع آموزش عالی قرآن و حدیث جامعة المصطفی العالمیه و دانشکده الهیات پردیس فارابی دانشگاه تهران برگزار می‌کنند: ✒️ چهارمین کرسی علمی ترویجی نقد کتاب «تفسیر معاصرانه قرآن کریم»🔻 ✒️ عنوان: بررسی و ارزیابی رویکرد تفسیر معاصرانه قرآن کریم به آیات امامت و ولایت اهل بیت (علیه‌السلام) ✒️ ارائه دهنده: حجت‌الاسلام والمسلمین جناب آقای دکتر فتح‌الله نجارزادگان؛ استاد تمام گروه علوم قرآن و حدیث پردیس فارابی دانشگاه تهران ✒️ ناقدان: حجت‌الاسلام والمسلمین جناب آقای دکتر سید حیدر طباطبایی؛ استادیار جامعة المصطفی العالمیه حجت‌الاسلام والمسلمین جناب آقای دکتر علی راد؛ دانشیار گروه علوم قرآن و حدیث پردیس فارابی دانشگاه تهران ✒️ مدیر جلسه: حجت‌الاسلام والمسلمین جناب آقای مهدی جهانی ⏰زمان: دوشنبه ۲۱ تیر ۱۴۰۰ از ساعت ۱۱ الی ۱۳ 🕌 مکان: قم، فلکه جهاد، مجتمع امام خمینی (ره)، ساختمان مجتمع آموزش عالی قرآن و حدیث، سالن شهید عارف الحسینی (به صورت محدود) 👆لینک ورود به جلسه👇 https://vc.miu.ac.ir/mquran1 🌐 http://farabi.ut.ac.ir 🆔 @ut_farabi
🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺 ❣ شانزده روز تا عید سعید غدیر🍃
💠 نماز دهه اول ذی الحجه ✍امام باقر علیه السلام می‌فرمایند: هیچ‌گاه نماز دهه اول ذی الحجه را ترک نکنید، و اگر این نماز را بخوانید، در ثواب اعمال حاجیان شریک خواهید بود، هر چند که به حج نرفته باشید. (سید بن طاووس، الاقبال، ۱۴۱۹) ✅کیفیت نماز: 🔹نماز دهه اول ذی الحجه در ده شب اول این ماه (از غروب آخرین شب ماه ذیقعده تا شب عید قربان) و بین نماز مغرب و عشاء باید خوانده شود. 🔸این نماز دو رکعت است. در هر رکعت بعد از تکبیره الاحرام ابتدا سوره حمد و توحید و سپس باید آیه ۱۴۲ سوره اعراف خوانده شود: (وَ واعَدْنا مُوسی‏ ثَلاثِینَ لَیلَةً وَ أَتْمَمْناها بِعَشْرٍ فَتَمَّ مِیقاتُ رَبِّهِ أَرْبَعِینَ لَیلَةً وَ قالَ مُوسی‏ لِأَخِیهِ هارُونَ اخْلُفْنِی فِی قَوْمِی وَ أَصْلِحْ وَ لا تَتَّبِعْ سَبِیلَ الْمُفْسِدِینَ) 🌛 ____🌸🌱🌸____ @olomquranikhoy ____🌸🌱🌸____
📚 اولین دوره مطالعاتی فقه التربیه ✅ یکی از تفاوت های روانشناسی غربی با تربیت دینی ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~ 📢 آخرین مهلت ثبت نام ۲۵ تیر می باشد. 📎 لینک ثبت نام: https://formaloo.com/stucubooks0014 ارتباط با مسئول اجرایی دوره: @mahdi_tn کانال استاد عباسی: @abbasivaladi @elahiat_isu
💢آغاز به کار سامانة پیکره‌های ایرانداک (ساپا) 🔰سامانة در پاسخ به نیاز پژوهشگران کشور در آسان‌سازیِ فرایند پژوهش، راه‌اندازی شده و در دسترس پژوهشگران قرار گرفت. 🔻با 4 میلیون و 780 هزار واژه تخصصی و میان‌رشته در زمینه‌هایی مانند علم اطلاعات و دانش‌َشناسی، فناوری اطلاعات، مدیریت دانش، زبان‌شناسی رایانشی و اصطلاح‌شناسی 👈نشانی سامانه: SAPA.IRANDOC.AC.IR ┏━━━🔸🔷🔸━━━┓ @pejooheshyar ┗━━━🔸🔷🔸━━━┛
✅کاربردی‌سازی علوم انسانی و اجتماعی ضرورت‌ها، چالش‌ها و موانع 🔻سخرانان: عبدالمجید مبلغی، اسماء خوئینی‌ها، مهدی نصیری و الهام ابراهیمی ✔️برگزار کننده: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی 📆زمان برگزاری: چهارشنبه 23 تیرماه 1400 👈لینک ورود: https://webinar.ihcs.ac.ir/b/ihc-5wt-xy3-4py ┏━━━🔸🔷🔸━━━┓ @pejooheshyar ┗━━━🔸🔷🔸━━━┛
ساختاري پيشنهادي براي پايان‌نامه‌ها و رساله‌هاي علوم انساني و اسلامي.pdf
430.4K
✍️ 🔴ساختاري پيشنهادي براي فصل‌بندي پايان‌نامه‌هاي ارشد و رساله‌هاي دکتري 💠 دکتر احمدحسین شریفی ❇️ با تشکر از نویسنده محترم که این فایل را در اختیار پژوهشگران قرار دادند ┏━━━🔸🔷🔸━━━┓ @pejooheshyar ┗━━━🔸🔷🔸━━━┛ با ذکر لینک
🔔 موسسه عالی فقه و علوم اسلامی تحت اشراف مقام معظم رهبری برگزار می کند. ✅ مدرسه تابستانه مسائل فقهی معاصر 📌مدرسه تابستانی «مسائل فقهی معاصر» به هدف آشنایی پژوهشگران مستعد با حوزه‌های جدید فقهی و افزایش مهارت پژوهشی طراحی شده است. 🗓 زمان: ۱۹ الی ۲۶ تیرماه ۱۴۰۰ 🏢 مکان: سالن اجتماعات مرکز تحقیقات علوم اسلامی نور 👈 علاقمندان جهت ثبت نام، مشخصات خود را به آیدی @admin_kharejtakhasosi_mfos_ir ارسال نمایید. ┏━━━🔸🔷🔸━━━┓ @pejooheshyar ┗━━━🔸🔷🔸━━━┛
❇️ششمین کنگره بین المللی ✔️کمیسیون تخصصی اسلامی در محورهای متعدد 🔴برگزار کنندگان: مجمع عالی علوم انسانی اسلامی و انجمن روان شناسی اسلامی 📆مهلت ارسال مقالات: 31 مرداد 1400 👈سامانه کنگره: http://icih.ir/ برای کسب اطلاعات بیشتر با آیدی دبیر کمیسیون @JH1400 تماس حاصل نمایید ┏━━━🔸🔷🔸━━━┓ @pejooheshyar ┗━━━🔸🔷🔸━━━┛
حدیث از دیدگاه علمای : 1️⃣ أبو حامد الغزالي المتوفى 505 🖌وأجمع الجماهير على متن الحديث من خطبته في يوم غدير خمّ باتّفاق الجميع. 📚سرّ العالمين و کشف ما فی الدارین: ج 1،ص 21،باب فی ترتیب الخلافه و المملکه ،بیروت ،تحقیق: محمد حسن اسماعیل 2️⃣الذهبي المتوفّى سنة 748 که بزرگترین عالم رجال اهل سنت می باشد و تمام تلاش خود را در تضعیف اسناد احادیث فضائل اهل بیت علیهم السلام کرده است : 🖌قال ابن كثير: قال شيخنا الحافظ أبو عبد اللّه الذهبي: الحديث متواتر، أتيّقن أنّ رسول اللّه قاله 📚البداية والنهاية ، ابوالفداء ابن کثیر دمشقی ،مکتبه المعارف ، بیروت ، ج5 ص 233 همچنین ذهبی در تذكرة الحفاظ در شرح حال ابوجعفر طبری به این مطلب اشاره می کند: 🖌 « ولما بلغه ان بن أبي داود تكلم في حديث غدير خم عمل كتاب الفضائل وتكلم على تصحيح الحديث قلت رأيت مجلدا من طرق الحديث لابن جرير فاندهشت له ولكثرة تلك الطرق» 📚تذكرة الحفاظ، دارالکتب العلمیه، بیروت ، چاپ اول، ج2ص 713 3️⃣قال زين الدين المنّاوي المتوفى 1013 🖌قال حديث متواتر. 📚فيض القدير فی شرح جامع الصغیر : ج 6 ص 218،المکتبه التجاریه الکبری،مصر ، چاپ اول 4️⃣ ادیب و محدث و مفسر بزرگ اهل سنت سیوطی 🖌 ...و رجال أحمد ثقات بل قال المؤلف (جامع الصغير للسیوطی ): حديث متواتر 📚التيسير بشرح الجامع الصغير ، زين الدين المنّاوي، مکتبه الامام الشافعی ،الریاض ،چاپ سوم ، ج 2 ص 442 5️⃣قال الملا علي القاري المتوفى سنة 1014 🖌«والحاصل: أن هذا الحديث صحيح لا مرية فيه، بل بعض الحفاظ عده متواتراً، إذ في رواية أحمد أنه سمعه من النبي(ص) ثلاثون صحابياً، وشهدوا به لعلي لما نوزع أيام خلافته». 📚مرقاة المفاتيح شرح مشكاة المصابیح دار الکتب العلمیه ، لبنان، بیروت ، ج11 ص248 6️⃣ قال اسماعیل بن محمد العجلوني المتوفى 1162 🖌 «فالحديث متواتر أو مشهور» 📚كشف الخفاء، موسسه الرسالهلإ تحقيق احمى القلاشلإ بيروت ، ج2 ص274 7️⃣قال الألباني المتوفی: 1420 🖌«وجملة القول أن حديث الترجمة حديث صحيح بشطريه، بل الأول متواتر عنه (صلى الله عليه وسلم)، كما يظهر لمن تتبع أسانيده وطرقه». 📚السلسلة الصحيحة، ج4 ص249 با جستجو از نرم افزار مکتبه الشامله 8️⃣قال الشيخ شعيب الأرنؤوط في تعليقه على مسند أحمد: 🖌«له شواهد كثيرة تبلغ حد التواتر». 📚مسند أحمد، ج1 ص330، تحقيق شعيب الأرنؤوط با جستجو از نرم افزار مکتبه الشامله ✅حدیث غدیر از احادیث متواتر و قطعی می باشد که 160 مرد صحابی و 7 زن صحابی و 100 تابعی آن را روایت کرده اند و قریب به 400 نفر از محدثان و مفسران و مورخان شیعه و اهل سنت آن را در کتاب های خود ضبط کرده اند. 📚شبهات غدیر، عصیری ،سید محتبی، طوبای محبت،چاپ پنجم، جلد 2 ص 155 ┅═✧❁دانشگاه امامت❁✧═┄ 🆔 @Emamat110u
🔴اطلاعیه ❌اصلاح شد❌ 🔻بنا به درخواست تعداد زیادی از متسابقین محترم، منابع آزمون بخش معارفی(کتبی)، بخش نهج‌البلاغه و صحیفه سجادیه همراه با ضوابط اجرایی آنها، مجددا در پست های بالا اعلام و بارگذاری گردید. ⏰زمان برگزاری آزمون بخش معارفی و رشته های حفظ؛ دوشنبه، 18 مرداد بین ساعات 8 الی 14 ❌تنها 6 روز دیگر جهت ثبت نام و دریافت نام کاربری و کلمه عبور از طریق لینک Quranst.pnu.ac.ir فرصت باقی مانده است.
✅دومین همایش ملی ، کارآمدی، فرصتها و چالش ها 🔴برگزار کننده: 📆زمان: 27 تیرماه - ساعت 8:30 ✔️سخنران: استاد حسن رحیم پورازغدی، دکتر محمدباقر خرمشاد 👈لینک حضور مجازی: https://vc2.tabrizu.ac.ir/ftis ┏━━━🔸🔷🔸━━━┓ @pejooheshyar ┗━━━🔸🔷🔸━━━┛
🎈روز شمار عید غدیر 🤞۱۲ روز تا عید غدیر خم 💠ولایت علی‌ بن ابی طالب (ع) قلعه استوار من است؛ که هرکس در آن وارد شود، از عذاب من در امان خواهد بود 📚 بحارالانوار 🦋✨ ____🌸🌱🌸____ ____🌸🌱🌸____