eitaa logo
آشنایی با قرآن و سبک زندگی قرآنی
530 دنبال‌کننده
20.9هزار عکس
8هزار ویدیو
888 فایل
راه سعادت و خوشبختی و دستیابی به آرامش . مطالب کاملا #کاربردی و #مستند جهت زندگی ایده آل را در کانال مشاهده خواهید کرد . بیان نظرات شما و ارتباط با مدیر کانال https://eitaa.com/mohammaditalab
مشاهده در ایتا
دانلود
سلام علیکم هم اکنون شبکه ۳ برنامه سمت خدا حجت‌الاسلام والمسلمین @quran_lifestyle
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 حتی نامش را نشنیده‌اید، ولی او بزرگ‌ترین حجت تشیع را نوشت! تلگرام | اینستاگرام | روبیکا | ایتا | بله | سروش | توییتر | آپارات | یوتیوب 🇮🇷 @farzandeIRAN_ir با ما همراه باشید و ناشر خوبی ها @quran_lifestyle
🔴 در محضر قرآن کریم / ۱۰۲۷ ✅ فَبِمَا رَحْمَةٍ مِنَ اللَّهِ لِنْتَ لَهُمْ وَ لَوْ كُنْتَ فَظّاً غَلِيظَ الْقَلْبِ لَانْفَضُّواْ مِنْ حَوْلِكَ فَاعْفُ عَنْهُمْ وَ اسْتَغْفِرْ لَهُمْ وَ شَاوِرْهُمْ فِى الْأَمْرِ فَإِذَا عَزَمْتَ فَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الْمُتَوَكِّلِينَ‏ (آل‌عمران/۱۵۹) 🔹(اى رسول ما!) پس به خاطر رحمتى از جانب خدا (كه شامل حال تو شده،) با مردم مهربان گشته‌اى و اگر خشن و سنگدل بودى، (مردم) از دور تو پراكنده مى‌شدند. پس از (تقصیر) آنان درگذر و براى آنها طلب آمرزش كن و در امور با آنان مشورت نما، پس هنگامى كه تصمیم گرفتى، (قاطع باش و) بر خداوند توكّل كن. براستى كه خداوند توكّل‌كنندگان را دوست مى‌دارد. 🔸گرچه محتواى آیه دستورات كلّى در شیوه‌ی حکومت دینی است، لكن نزول آیه در باره‌ى جنگ اُحد است. زیرا مسلمانانى كه در جنگ اُحد فرار كرده و شكست خورده بودند، در آتش افسوس و ندامت و پشیمانى مى‌سوختند. آنان اطراف پیامبر اکرم(ص) را گرفته و عذرخواهى مى‌نمودند، خداوند نیز با این آیه، دستور عفو عمومى آنان را صادر نمود. كلمه‌ى «شُوْر» در اصل به معنى مكیدن زنبور، از شیره‌ى گل‌هاست. در مشورت كردن نیز انسان بهترین نظریه‌ها را جذب مى‌كند. ❇️ از پيام‌های آیه ▫️نرمش با مردم، یک هدیه‌ى الهى است. «فبما رحمة من اللّه لنت لهم» ▫️افراد خشن و سختگیر نمى‌توانند مردم‌دارى كنند. «لانفضّوا من حولک» ▫️نظام حكومتى اسلام، بر مبناى محبّت و اتصال به مردم است. «حولک» ▫️رهبرى و مدیریّت صحیح، با عفو و عطوفت همراه است. «فاعف عنهم» ▫️خطاكارانِ پشیمان و گنهكاران شرمنده را بپذیرید و جذب كنید. «فاعف عنهم و استغفرلهم و شاورهم» ▫️ارزش مشورت را با ناكامى‌هاى موسمى نادیده نگیرید. «و شاورهم» ▫️در مشورتِ پیامبر(ص)، تفقّد از نیروها، شكوفایى استعدادها، شناسایى دوستان از دشمنان، گزینش بهترین رأى، ایجاد محبّت و علاقه و درس عملى براى دیگران نهفته است. «و شاورهم» ▫️ظلمى را كه به تو كردند، عفو كن؛ «فاعف عنهم» براى گناهى كه نسبت به خدا مرتكب شدند، طلب آمرزش كن؛ «واستغفرلهم» در مسائل سیاسى اجتماعى، آنان را طرف مشورت خود قرار ده؛ «و شاورهم» ▫️استغفارِ پیامبر(ص) درباره‌ى امّتش، به دستور خداست. پس مورد قبول نیز هست. «و استغفر لهم» ▫️مشورت، منافاتى با حاكمیّت واحد و قاطعیّت ندارد. «و شاورهم... و اذا عزمتَ» ▫️در كنار فكر و مشورت، توكّل بر خدا فراموش نشود. «فتوكّل» ▫️ابتدا مشورت و سپس توكّل، راه چاره‌ى كارهاست. «شاورهم... فتوكّل... انّ اللّه یحبّ المتوكّلین» https://eitaa.com/quran_lifestyle
🔴 رویارویی صحنه‌ها در قرآن / ۱۴۴ 🔹مقابله در موضوعات اجتماعی و سیاسی 🔸سرپرستان حقیقی و‌ سرپرستان دروغین: از جمله ادعاهای سخیف مشرکان آن بود که خود را متولی و سرپرست مسجدالحرام می‌پنداشتند و همین امر باعث گردید تا این پایگاه عبادی را به مرکز تجارت و محل ترویج خرافه‌گرایی خود تبدیل نمایند. 🔸قرآن در قالب یک مقابله کوتاه، ضمن رد این ادعای سخیف، متولیان حقیقی این کانون عبادی را تنها افرادی پاک و پرهیزکار می‌داند؛ چرا که افراد آلوده و بی‌تقوا صلاحیت آن را ندارند که تولیت خانه‌ای که بر اساس تقوا و پاکی استوار گردیده، عهده‌دار شوند. ▪️متولیان دروغین: و ما کانوا اولیاءه؛ آن‌ها(مشرکان) سرپرست مسجدالحرام نیستند (انفال/۳۴) ▫️متولیان حقیقی: ان اولیاءه الا المتقون (انفال/۳۴) 🔸بدیهی است که این آیه به روشنی صفوف متولیان راستین و شایسته را از متولیان ناشایست جدا می‌سازد و کلید این پایگاه مهم توحیدی را به دست انسان‌های خداترس و پرهیزکار می‌سپارد. و اگر امروز این امر در میان مسلمانان جامه عمل می‌پوشید، مسجد الحرام از قبضه گروهی متحجر و بی‌تقوا که از دوستی با دشمنان خدا هیچ‌گونه ابایی ندارند و با فرهنگ اصیل اسلام فرسنگ‌ها فاصله دارند خارج می‌گردید و در کف مردان الهی و تقواپیشه قرار می‌گرفت. https://eitaa.com/quran_lifestyle
🔴 حقّ تلاوت ✅ الَّذِينَ آتَيْنَاهُمُ الْكِتَابَ يَتْلُونَهُ حَقَّ تِلاَوَتِهِ أُوْلَئِكَ يُؤْمِنُونَ بِهِ وَ من يَكْفُرْ بِهِ فَأُوْلَئِكَ هُمُ الْخَاسِرُونَ(بقره/۱۲۱) 🔹فقط کسانی که کتاب آسمانی تقدیم‌شان کرده‌ایم و آن‌طور که بایدوشاید آن را می‌خوانند، ایمان واقعی به آن دارند؛ ولی کسانی که به آن اعتقادی ندارند، سرمایه‌ی عمرشان را باخته‌اند! 🔸الامام الصّادق(علیه السلام): یُرَتِّلُونَ آیَاتِهِ وَ یَتَفَقَّهُونَ فِیهِ وَ یَعْمَلُونَ بِأَحْکَامِهِ وَ یَرْجُونَ وَعْدَهُ وَ یَخَافُونَ وَعِیدَهُ وَ یَعْتَبِرُونَ بِقِصَصِهِ وَ یَأْتَمِرُونَ بِأَوَامِرِهِ وَ یَتَنَاهَوْنَ عَنْ نَوَاهِیهِ مَا هُوَ وَ اللَّهِ حِفْظَ آیَاتِهِ وَ دَرْسَ حُرُوفِهِ وَ تِلَاوَهًَْ سُوَرِهِ وَ دَرْسَ أَعْشَارِهِ وَ أَخْمَاسِهِ حَفِظُوا حُرُوفَهُ وَ أَضَاعُوا حُدُودَهُ وَ إِنَّمَا تَدَبُّرُ آیَاتِهِ وَ الْعَمَلُ بِأَحْکَامِه. 🔸امام صادق(علیه السلام): مراد از رعایت حقّ تلاوت قرآن، این است که آیات آن را صحیح می‌خوانند [و مراعات وقف و وصل و سایر آداب قرائت را می‌نمایند]؛ در معانی آن دقّت می‌کنند و به احکام آن عمل می‌نمایند؛ به وعده‌های آن امیدوارند و از وعیدهای آن می‌ترسند؛ از قصّه‌های آن عبرت می‌گیرند؛ آنچه را که در آن امر شده می‌پذیرند و از آنچه در آن نهی شده باز می‌ایستند و به خدا قسم! مراد، حفظ‌کردن آیات آن و آموختن حروف آن (صرف و نحو) نیست و خواندن سوره‌های آن [بدون تأمّل] و درس ده قسمت و پنج قسمت آن منظور نیست؛ [عدّه‌ای] حروف آن را حفظ نموده و حدود آن را ضایع می‌کنند و جز این نیست که مراد، تدبّر در آیات آن و عمل‌کردن به احکام آن است. 📚 تفسیر اهل بیت علیهم السلام؛ ج۱، ص۶۴۲ إرشادالقلوب؛ ج۱، ص۷۸ مجموعه ورّام؛ ج۲، ص۲۳۶ https://eitaa.com/quran_lifestyle
🔺مجموعه نماهنگ از بیانات امام خامنه‌ای درباره ایام اربعین حسینی(ع) 📥 مشاهده و دریافت👇 farsi.khamenei.ir/tag-content?id=1737&nt=7 با ما همراه باشید و ناشر خوبی ها https://eitaa.com/quran_lifestyle
23.38M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
حضرت آیت‌الله مصباح یزدی رحمة الله علیه 🔺در مسیر حسین علیه السلام / قسمت دهم 🏴 چرا یک خطبه حضرت سجاد(ع) در شام چنین اثر عظیمی بخشید ولی در میان اهل کوفه سخنان اباعبدالله الحسین(علیه‌السلام)؛ و یاران ایشان، اثر چندانی نداشت؟ https://eitaa.com/quran_lifestyle
⚫️ اربعین حسینی / ۱۲ 🔸اربعین، آمدنی از سرِ تفنّن نیست، این آمدن، برای آموختنِ رفتن است. برای پی‌ریزی رسمِ مقتدا گرفتن است. 🔹اربعین، آمدن به کربلاست تا حسین(ع) را با خویش، در خویش و در همیشه‌ی سفر همراه سازیم. نمی‌آییم تا بگذریم، می‌آییم تا از سر بگذریم. از خود بگذریم که سرگذشت شهیدان، از سر گذاشتن است، مگر می‌شود به کربلا آمد و با کربلا، سلوک و سیر و صیرورت نداشت؟! 🔸اربعین، آمدن به کربلاست، برای نشستن پشت پنجره‌هایی که از آنجا بهشت پیداست. اربعین، آمدن به کربلاست، هر چند در سیر و سلوکی درونی، تا کسی را دریابیم که واله و عاشق‌تر از او نمی‌شناسیم: ✅ «وَ ما اولَهنی إلی أسلافی اشتیاقُ یَعقوبَ إلی یُوسفَ»(فرازی از خطبه امام حسین علیه السلام، قبل از حرکت به‌سوی عراق) https://eitaa.com/quran_lifestyle
📥 مشاهده و دریافت👇 farsi.khamenei.ir/tag-content?id=1737&nt=29 با ما همراه باشيد و ناشر خوبی ها https://eitaa.com/quran_lifestyle