eitaa logo
آشنایی با قرآن و سبک زندگی قرآنی
537 دنبال‌کننده
21.7هزار عکس
8.4هزار ویدیو
918 فایل
راه سعادت و خوشبختی و دستیابی به آرامش . مطالب کاملا #کاربردی و #مستند جهت زندگی ایده آل را در کانال مشاهده خواهید کرد . بیان نظرات شما و ارتباط با مدیر کانال https://eitaa.com/mohammaditalab
مشاهده در ایتا
دانلود
در محضر بزرگان هانری کربن فیلسوف فرانسوی اعتقاد به امامت در مذهب تشیع 🔸به عقیدة من، مذهب تشیّع تنها مذهبی است که رابطه هدایت الهی را میان خدا و خلق، همیشه زنده نگه داشته و به طور مستمر و پیوسته ولایت را زنده و پابرجا می گذارد. 🔸مذهب یهود، نبوّت را که رابطه ای است واقعی میان خدا و عالم انسانی، در حضرت کلیم ختم کرده و پس از آن، به نبوت حضرت مسیح و حضرت محمّد (صلی الله علیه و آله و سلم) اذعان ننموده و رابطة مزبور را قطع می کند. 🔸نیز مسیحیان در حضرت عیسی متوقّف شدند 🔸و اهل سنّت از مسلمانان نیز در حضرت محمّد (صلی الله علیه و آله و سلم) توقّف نموده و با ختم نبوّت در ایشان، دیگر رابطه ای میان خالق و خلق، موجود نمی دانند. تنها، مذهب تشیّع است که نبوّت را با حضرت محمّد (صلی الله علیه و آله و سلم) ختم شده می داند؛ ولی ولایت را که همان رابطة هدایت و تکمیل می باشد، بعد از آن حضرت و برای همیشه زنده می داند؛ رابطه ای که از اتّصال عالم انسانی به عالم الوهی حکایت می کند 🔸.....این حقیقتی است زنده که هرگز نظر علمی نمی تواند آن را از خرافات شمرده و از لیست حقایق، حذف نماید. 🔸...و تنها مذهب تشیّع است که به زندگی این حقیقت، لباس دوام و استمرار پوشانده است 📚طباطبایی، سید محمّد حسین، مکتب تشیّع (سالانه ۲)، قم، دار العلم،۱۳۳۹ش، صص ۲۰_۲۱ https://eitaa.com/quran_lifestyle
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
آشنایی با قرآن و سبک زندگی قرآنی آشنایی با سوره‌ی نجم / ۱۸ ✅ ألَّذِينَ يَجْتَنِبُونَ كَبَآئِرَ الْإِثْمِ وَ الْفَوَاحِشَ إِلَّا اللَّمَمَ إِنَّ رَبَّكَ وَاسِعُ الْمَغْفِرَةِ هُوَ أَعْلَمُ بِكُمْ إِذْ أَنشَأَكُم مِّنَ الْأَرْضِ وَ إِذْ أَنتُمْ أَجِنَّةٌ فِى بُطُونِ أُمَّهَاتِكُمْ فَلَا تُزَكُّواْ أَنفُسَكُمْ هُوَ أَعْلَمُ بِمَنِ اتَّقَى (۳۲) 🔹كسانى كه از گناهان بزرگ و زشتى‌هاى آشكار اجتناب مى‌كنند جز گناهان ناخواسته، بى‌شک پروردگارت (نسبت به آنان) آمرزشش گسترده است. او به شما داناتر است، آنگاه كه شما را از زمین پدید آورد و آنگاه كه شما در شكم مادران‌تان جنین بودید، پس خود را بى‌عیب نشمارید كه او به تقواپیشگان داناتر است. 🔸«فواحش» جمع «فاحشة»، ظاهراً مراد گناهان غیر کبیره است. براى كلمه «لَمَم» در روایات(کافی، ج۲، ص۴۲۲) و كتب لغت و تفسیر، معانى گوناگونى نقل شده است، از جمله: گناهى كه ناخواسته و بدون اصرار باشد. گناهى كه وعده عذاب براى آن داده نشده باشد. گناهى كه براى ارتكاب آن، حدّى تعیین نشده باشد. 🔸مسئله بزرگ و كوچكى گناه در قرآن بارها مطرح شده است،(نساء/۳۱، کهف/۴۹، شوری/۳۷، قمر/۵۳) و این‌كه تمام اعمال انسان ضبط شده، «كل صغیر و كبیر مستطر»(قمر/۵۳) و پرونده عمل انسان در روز قیامت گشوده مى‌شود، «و نخرج له یوم القیامة كتاباً یلقاه منشوراً»(اسراء/۱۳) و در این هنگام فریادش بلند مى‌شود: «یا ویلتنا ما لهذا الكتاب لایغادر صغیرة و لاكبیرة الا احصاها»(کهف/۴۹) این چه كتابى است كه در ثبت تمام اعمال كوچک و بزرگ فروگذار نكرده است. 🔸امام باقر علیه السلام در ارتباط با جمله «فلاتزكّوا انفسكم» فرمودند: به نماز و زكات و روزه و عبادات خود افتخار نكنید كه خداوند اهل تقوا را بهتر مى‌شناسد.(تفسیر کنزالدقایق). از امام صادق علیه السلام پرسیدند: آیا جایز است كسى از خودش تعریف و ستایش كند؟ فرمود: اگر اضطرار پیش آمد، مانعى ندارد، سپس فرمودند: آیا نشنیده‌اى كه یوسف(علیه السلام) نزد حاكم مصر از خود ستایش كرد و فرمود: «اجعلنى على خزائن الارض انّى حفیظ علیم»(یوسف/۵۵) مرا مسئول درآمدها و محصولات زمین قرار بده زیرا كه من حافظ بیت المال و فردى آگاهم. 🔸فردى یهودى نزد رسول خدا صلى الله علیه و آله آمد و معجزات حضرت موسى(علیه السلام) را به رخ پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم) كشید، آن حضرت فرمود: نارواست كه انسان از خود ستایش كند، ولى براى روشن شدن تو مى‌گویم: حضرت آدم(علیه السلام) براى توبه خود، حضرت نوح(علیه السلام) براى نجات از غرق شدن، حضرت ابراهیم(علیه السلام) براى نجات از آتش و حضرت موسى(علیه السلام) براى نجات از ترس، خدا را به حقّ محمّد و آل محمّد علیهم السلام سوگند دادند، اى یهودى! اگر موسى(علیه السلام) مرا مى‌دید، به من ایمان مى‌آورد. حضرت مهدى(عج الله تعالی فرجه الشریف) از نسل من است كه حضرت عیسى(علیه السلام) براى یارى او از آسمان فرو آید و پشت سر او نماز می‌خواند. https://eitaa.com/quran_lifestyle
📲 دسترسی سریع به محصولات چندرسانه‌ای KHAMENEI.IR درباره اهمیت و جایگاه حفظ در جامعه 🗓 مهرماه۱۴۰۱ 📝 گزیده بیانات | «امنیت»، اصلی‌ترین نیاز مردم و کشور https://khl.ink/f/51109 🎞 کلیپ‌نوشت | امنیت ما درون‌زاست https://khl.ink/f/51171 🎞 کلیپ‌نوشت | امنیت یعنی چه؟ https://khl.ink/f/51093 🎞 کلیپ‌نوشت | امنیت؛ پایه پیشرفت https://khl.ink/f/51088 📹 نماهنگ | برای امنیت ملت https://khl.ink/f/51080 📜 مجموعه سخن‌نگاشت | نیروی انتظامی عامل مهم امنیت شهرها و مرزهاست https://khl.ink/f/51087 🖼 مجموعه لوح | بدون امنیت نمیشود! https://khl.ink/f/51173
آشنایی با قرآن و سبک زندگی قرآنی آشنایی با سوره‌ی نجم / ۱۹ ❇️ از پيام‌های آیه ۳۲ ▫️با بیان نشانه‌ها، خوبان را معرّفى كنیم. «الّذین أحسنوا بالحسنى... الّذین یجتنبون» ▫️انجام كارهاى خوب، زمانى ارزشمند است كه همراه با تقوا و دورى از گناه باشد. «أحسنوا... یجتنبون الكبائر» ▫️اجتناب از گناه باید سیره و ملكه انسان باشد. «یجتنبون» (فعل مضارع، نشانه استمرار و دوام است) ▫️روشن‌ترین نشانه نیكوكاران، دورى از گناهان كبیره و گناهانى است كه قُبح بیشترى دارند. «الّذین أحسنوا... الّذین یجتنبون كبائر الاثم و الفواحش» ▫️نزدیک شدن به گناه، انسان را به گناه مى‌كشاند. (لذا قرآن، واژه اجتناب و دورى از گناه را به‌كار برده است) «یجتنبون كبائر» ▫️در زمین به سراغ فرشته نگردید، در انسان، امکان خطا هست و حتّى نیكوكاران در معرض لغزش و خطا هستند. «الّذین أحسنوا... الّذین یجتنبون... الّا اللّمم» ▫️مربّى باید خطاپوش باشد و از یک سرى لغزش‌ها، گذشت كند. «الّا اللّمم» ▫️از گناهانى كه لحظه‌اى انجام مى‌گیرد و لجاجت و اصرارى بر آن نیست، باید گذشت. «الّا اللّمم» ▫️انگیزه در عمل، اثر دارد. گناهانى كه با انگیزه سرپیچى و نافرمانى صورت نمى‌گیرد، مورد عفو است. «الّا اللّمم» ▫️مغفرت الهى، دلیل و توجیهى براى گناه كردن نیست، در هر حال باید از گناه اجتناب كنیم. «یجتنبون... واسع المغفرة» ▫️حتّى مرتكبین گناه كبیره، نباید از رحمت الهى مأیوس شوند. «انّ ربّک واسع المغفرة» ▫️خداوند، هم علم دارد و هم قدرت ولى در عین حال خطاپوش است. «واسع المغفرة هو أعلم بكم اذ أنشأكم من الارض» ▫️خداوند نه تنها امروز ما، بلكه دوران جنینى ما را نیز مى‌داند، پس فخرفروشى نكنیم. «اذ أنتم أجنّة فى بطون أمّهاتكم» ▫️كسانى كه از گناه دورى مى‌كنند، گرفتار خودستایى نشوند. «یجتنبون الكبائر... فلا تزكّوا أنفسكم» ▫️توجّه به ناچیزى و ضعف سابق، انسان را از خودستایى باز مى‌دارد. «اذ أنتم اجنّة فى بطون أمّهاتكم فلاتزكّوا أنفسكم» ▫️اصلاح رفتار مردم باید از طریق اصلاح عقاید باشد. عقیده به علم و نظارت الهى انسان را از خودستایى باز مى‌دارد. «هو أعلم... فلا تزكّوا انفسكم» ▫️اگر كمالى داریم همه از اوست، چرا به خود افتخار مى‌كنیم. «أنشأكم من الارض... فلا تزكّوا أنفسكم» ▫️با تظاهر به تقوا، انسان متّقى نمى‌شود. «هو أعلم بمن اتّقى» https://eitaa.com/quran_lifestyle
آشنایی با قرآن و سبک زندگی قرآنی در محضر آیه ۲۶ سوره اسراء قرآن کریم ✅ وَ لَاتَقْفُ مَا لَيْسَ لَكَ بِهِ عِلْمٌ إِنَّ السَّمْعَ وَالْبَصَرَ وَ الْفُؤَادَ كُلُّ أُوْلَئِكَ كَانَ عَنْهُ مَسْئُولاً(اسراء/۳۶) 🔹و از آنچه به آن علم ندارى پیروى مكن، چون گوش و چشم و دل، همه‌ى اینها مورد بازخواست قرار خواهد گرفت. 🔸ذكر چشم و گوش و دل در آیه، شاید از باب نمونه باشد، زیرا در قیامت علاوه بر خود انسان، از دست و پا و اعضاى دیگر هم سؤال مى‌شود(نور/۲۴, یس/۶۵, فصلت/۲۰) و آنها به سخن آمده، اعتراف مى‌كنند و ممكن است براى این باشد كه انگیزه‌ى پیروى از دیگران از طریق دیدن یا شنیدن و یا اندیشه و درک است. 🔸در طول تاریخ، بسیارى از فتنه‌ها و نزاع‌ها، از قضاوت‌هاى عجولانه یا حرف‌هاى بى‌مدرک و نظریه‌هاى بدون تحقیق و علم، بروز كرده است. عمل به این آیه، فرد و جامعه را در برابر بسیارى از فریب‌ها و خطاها بیمه مى‌كند. چرا كه خوش‌بینى بیجا، زودباورى و شایعه‌پذیرى، جامعه را دچار تزلزل و دستخوش نا امنی مى‌كند. 🔸تقلید كوركورانه، پیروى از عادات و خیالات، تبعیّت از نیاكان، باور كردن پیشگویى‌ها، خواب‌ها، حدس‌ها و گمان‌ها، قضاوت بدون علم، گواهى دادن بدون علم، موضعگیرى، ستایش یا انتقاد بدون علم، تفسیر و تحلیل و نوشتن و فتوا دادن بدون علم، نقل شنیده‌هاى بى‌اساس و شایعات، نسبت دادن چیزى به خدا و دین بدون علم، تصمیم در شرایط هیجانى و بحرانى و بدون دلیل و برهان، تكیه به سوگندها و اشک‌هاى دروغین دیگران، همه‌ى اینها مصداق «لاتَقف ما لیس لک به علم» بوده و ممنوع است. ❇️ از پيام‌های آیه ▫️زندگى باید بر اساس علم و اطلاعات صحیح و منطق و بصیرت باشد. «لاتقف ما لیس لک به علم» ▫️بازار شایعات را داغ نكنیم و با نقل شنیده‌هاى بى‌اساس، آبرو و حقوق افراد را از بین نبریم. «لا تقف ...» ▫️قرآن بساط ساحران، كاهنان و پیش‌گویان را كه مردم ساده‌لوح را دور خود جمع مى‌كنند، بر هم مى‌زند. «لاتقف ما لیس لک به علم» ▫️راه شناخت، تنها حس نیست، دل نیز یكى از راههاى شناخت است. «السمع و البصر و الفؤاد» ▫️در قیامت، از باطن و نیّات هم بازخواست مى‌شود. «الفؤاد» ▫️ایمان به قیامت و حسابرسى خداوند، عامل پیدایش تقواست. «كلّ اولئک كان مسئولا» ▫️بهره‌بردارى صحیح نكردن از جسم و امكانات، مؤاخذه خواهد داشت. «كلّ اولئک كان مسئولا» https://eitaa.com/quran_lifestyle