eitaa logo
آشنایی با قرآن و سبک زندگی قرآنی
538 دنبال‌کننده
21.6هزار عکس
8.3هزار ویدیو
914 فایل
راه سعادت و خوشبختی و دستیابی به آرامش . مطالب کاملا #کاربردی و #مستند جهت زندگی ایده آل را در کانال مشاهده خواهید کرد . بیان نظرات شما و ارتباط با مدیر کانال https://eitaa.com/mohammaditalab
مشاهده در ایتا
دانلود
مصادیق خیر ✅ در قرآن کریم، برای «خیر» مصادیق مختلفی ذکر شده‌است، از جمله: روزه(بقره/۱۸۴)، انفاق(بقره/۲۱۵)، صلح و آشتی(نساء/۱۲۸)، تقوا(اعراف/۲۶)، رحمت الهی(زخرف/۳۲)، حکمت پروردگار(بقره/۲۶۹)، توبه(توبه/۷۴)، ترک دادوستد و رفتن به نماز جمعه(جمعه/۹)، رزق الهی(طه/۷۳)، جهاد(بقره/۲۱۶)، بهشت(آل‌عمران/۱۵)، مغفرت (آل‌عمران/۱۵۷) و ... 🔹انسان‌ها، نسبت به خیر و انجام دادن کار خیر، متفاوت هستند، از جمله: ▪️بعضی نسبت به خیر، بخیل هستند: اشحّة علی الخیر(احزاب/۱۹) ▪️برخی نسبت به خیر، منّاع هستند: منّاع الخیر معتد اثیم(قلم/۱۲) ▫️بعضی کار خیر انجام می‌دهند: و ما تفعلوا من خیر فان الله به علیم(بقره/۲۱۵) ▫️بعضی مردم را به خیر دعوت می‌کنند: و لتکن منکم یدعون الی الخیر(آل‌عمران/۱۰۴) ▫️بعضی به سوی خیر، سرعت دارند: انهم کانوا یسارعون فی الخیرات(انبیاء/۹۰) ▫️برخی در خیر، سبقت هم می‌گیرند: فاستبقوا الخیرات(مائده/۴۸) ▫️بعضی وجودشان، خیر است؛ هم‌چون انبیای الاهی: و اذکر عبادنا ابراهیم و اسحق و ... کلّ من الاخیار(ص/۴۸) 🔸بعضی، ستون و اساس خیر هستند؛ ⬅️ وجود مبارک حضرت مهدی(عج) از مصادیق بارز این آیه هستند: بقیت الله خیرلکم ان کنتم مؤمنین...(هود/۸۹) ⬅️ هم‌چنین سایر ائمه معصومین علیهم السلام که در زیارت جامعه می‌خوانیم: انتم دعائم الاخیار. https://eitaa.com/quran_lifestyle
حضرت امام زمان علیه السلام دعا برای تعجیل فرج https://eitaa.com/quran_lifestyle
انسان ها به جهنم داخل نمی شوند https://eitaa.com/quran_lifestyle
1_1643812462.mp3
11.4M
❇️ انسان‌شناسی / ۱۰۱ 🔸اینکه فکر می‌کنیم جایی به نام جهنم وجود دارد که؛ زبانه‌های آتش از آن بالا می‌رود، و ما بعد از وفات به آن داخل می‌شویم، توهمی بیش نیست! ⬅️ آیا اساساً مقوله‌ای به نام جهنم و یا آتش جهنم، آن‌گونه که سالهاست در ذهن ما نقش بسته، حقیقت دارد یا حقیقتِ دوزخ چیز دیگریست؟ https://eitaa.com/quran_lifestyle
حضرت امام زمان علیه السلام خدا فامیل کسی نیست https://eitaa.com/quran_lifestyle
آشنایی با سوره‌ی حدید / ۲۱ ✅ اعْلَمُواْ أَنَّمَا الْحَيَاةُ الدُّنْيَا لَعِبٌ وَ لَهْوٌ وَ زِينَةٌ وَ تَفَاخُرٌ بَيْنَكُمْ وَ تَكَاثُرٌ فِى الْأَمْوَالِ وَ الْأَوْلاَدِ كَمَثَلِ غَيْثٍ أَعْجَبَ الْكُفَّارَ نَبَاتُهُ ثُمَّ يَهِيجُ فَتَرَاهُ مُصْفَرّاً ثُمَّ يَكُونُ حُطَاماً وَ فِى الْآخِرَةِ عَذَابٌ شَدِيدٌ وَ مَغْفِرَةٌ مِّنَ اللَّهِ وَ رِضْوَانٌ وَ مَا الْحَيَاةُ الدُّنْيَآ إِلَّا مَتَاعُ الْغُرُورِ (۲۰) 🔹بدانید كه زندگانى پستِ دنیا، چیزى جز بازى و سرگرمى و زینت طلبى و فخر فروشى در میان خود و افزون طلبى بر همدیگر در اموال و فرزندان نیست، همانند بارانى كه گیاه آن، كشاورزان را به شگفتى وا دارد، سپس خشک شود و آن را زرد بینى، سپس كاه شود و در آخرت، عذابى شدید (براى گنهكاران) و مغفرت و رضوانى (براى اطاعت كنندگان) از جانب خداوند است و زندگانى دنیا جز كالاى فریبنده نیست. 🔸«غَیث» از «غیاث» به معناى باران مفید است، ولى «مطر» شامل باران مضرّ نیز مى‌شود. شاید به این جهت كه باران، پاسخ ناله و نیاز مردم است، «غیث» نامیده مى‌شود. «كُفّار» در اینجا به معناى كشاورزان است نه افراد بى‌ایمان، زیرا در اصل از «كفر» به معناى پوشاندن است و به كشاورز چون بذر افشانى كرده و آن را زیر خاک مى‌پوشاند، كافر و كفّار نام گرفته است. «یهیج» از هیجان به دو معنا آمده است: خشكیدن گیاه، جوش و خروش. «حطام» به معناى گیاهى است كه از شدّت خشكیدگى مى‌شكند، مثل كاه. 🔸لهو و لعب بودن دنیا، چهار مرتبه در قرآن، آن هم در قالب حصر و انحصار آمده است: « و ما الحیاة الدّنیا الّا لعب و لهو »(انعام/۳۲)، « و ما هذه الحیاة الدّنیا الّا لهو و لعب »(عنکبوت/۶۴)، « انّما الحیاة الدّنیا لعب و لهو »(محمد/۳۶)، « اعلموا انّما الحیاة الدّنیا لعب و لهو »(حدید/۲۰). شاید از جمع‌بندى آیات قرآن در مورد دنیا بتوان این‌گونه استفاده كرد كه هرگاه دنیا را به عنوان هدف و مقصد بنگریم، دنیا وسیله اغفال و غرور خواهد بود ولى اگر دنیا را مزرعه آخرت، مقدّمه و وسیله رسیدن به كمال بنگریم، دنیا و نعمت‌هاى آن ارزشمند و سازنده خواهند بود؛ بنابر این از همین زندگانى دنیا، گروهى آن‌گونه بهره مى‌گیرند كه مغفرت و رضوان الهى را دریافت مى‌نمایند و گروهى آن‌گونه كه گرفتار عذاب شدید مى‌شوند. 🔸این آیه به دوران مختلف زندگى انسان(كودكى و نوجوانى، جوانى و بزرگسالى) اشاره داشته و بیان مى‌كند كه در هر دوره‌اى از عمر، یكى از جلوه‌هاى دنیا، انسان را مشغول مى‌كند؛ دوران كودكى و نوجوانى، مشغول لهو و لعب است، دوره جوانى، در فكر زینت و زیبایى و دوره میانسالى و پیرى، گرفتار تفاخر و تكاثر است. در آیات قبل سخن از صدقه و قرض الحسنه بود، این آیه موانع و عوامل بازدارنده از انفاق را بیان مى‌كند. https://eitaa.com/quran_lifestyle
حضرت امام زمان علیه السلام اگر ......ما ظهور می کردیم https://eitaa.com/quran_lifestyle
صفحه ۱۴۱ مشیت و خواست خداوند 1️⃣ خداوند، انسان را چنان آفريده كه چه كارهاى خوب و چه كارهاى بد، كم كم در روح او تأثير مى گذارد و به آن عادت مى كند. از اين رو، زينت دادن كارها گاهى به خدا نسبت داده شده، «زَيَّنّا» كه خالق اين تأثير است و گاهى به شيطان نسبت داده شده كه از طريق وسوسه و وعده، زشت ها را زيبا جلوه مى دهد. «زيّن لهم الشّيطان» (آیه ۱۰۸) . 2️⃣ حساب لعن و نفرين و برائت، از حساب دشنام و ناسزا جداست. لعن و برائت در واقع بيانگر اظهار موضعِ ما در برابر ستمگران و مشركان است كه بيزارى خود را از راه آنان اعلام مى كنيم. «لعنة اللّه على الظالمين» (آیه ۱۰۸) . 3️⃣ دشنام، يا نشانه نداشتن منطق است يا نداشتن ادب و يا صبر. (مسلمان با پرهيز از ناسزا، بايد نشان دهد كه صبر و منطق و ادب دارد.) «لا تسبّوا» (آیه ۱۰۸) . 4️⃣ گاهى انسان ناخودآگاه در گناه ديگران شريك مى شود، آنجا كه مقدّمات گناه ديگران را فراهم كند. «فيسبّوااللَّه» (آیه ۱۰۸) . 5️⃣ لجاجت، درد بى درمانى است كه صاحبان آن، با ديدن هر نوع معجزه، باز هم ايمان نمى آورند. «لايؤمنون» (آیه ۱۰۹) https://eitaa.com/quran_lifestyle