✅ دعای حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها در روز جمعه
🔹اللَّهُمَّ اجْعَلْنَا مِنْ أَقْرَبِ مَنْ تَقَرَّبَ إِلَيْكَ وَ أَوْجَهِ مَنْ تَوَجَّهَ إِلَيْكَ وَ أَنْجَحِ مَنْ سَأَلَكَ وَ تَضَرَّعَ إِلَيْكَ
🔹اللَّهُمَّ اجْعَلْنَا مِمَّنْ كَأَنَّهُ يَرَاكَ إِلَى يَوْمِ الْقِيَامَةِ الَّذِي فِيهِ يَلْقَاكَ وَ لَا تُمِتْنَا إِلَّا عَلَى رِضَاكَ
🔹اللَّهُمَّ وَ اجْعَلْنَا مِمَّنْ أَخْلَصَ لَكَ بِعَمَلِهِ وَ أَحَبَّكَ فِي جَمِيعِ خَلْقِكَ
🔹اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ اغْفِرْ لَنَا مَغْفِرَةً جَزْماً حَتْماً لَا نَقْتَرِفُ بَعْدَهَا ذَنْباً وَ لَا نَكْتَسِبُ خَطِيئَةً وَ لَا إِثْماً
🔹اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ صَلَاةً نَامِيَةً دَائِمَةً زَاكِيَةً مُتَتَابِعَةً مُتَوَاصِلَةً مُتَرَادِفَةً، برَحْمَتِكَ يَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِينَ.
🔸خدایا! ما را قرار بده از نزدیکترین کسانی که به تو تقرّب جستهاند؛ آبرومندترین افرادی که به تو روی آوردهاند؛ و حاجترواترین افرادی که از تو درخواستی کرده و به درگاه تو تضرع کردهاند.
🔸خدایا! ما را در زمره کسانی قرار بده که گویا تو را میبینند، تا روز قیامت که در آن روز تو را ملاقات میکنند؛ و ما را جز در حالی که از ما راضی هستی، نمیران.
🔸خدایا! ما را در زمره کسانی قرار بده که اعمالش را برای تو خالص کرده و در بین تمام مخلوقاتت، تو را دوست داشته است.
🔸خدایا! بر محمد و آل محمد درود فرست؛ و ما را ببخش؛ بخششی حتمی و قطعی که پس از آن دیگر گناهی را مرتکب نشویم و خطا و لغزشی از ما سر نزند.
🔸خدایا! بر محمد و آل محمد درود فرست؛ درودی روز افزون، دائمی، پاک و مطهر، پشت سر هم، به دنبال هم و قطع نشدنی. به رحمتت ای مهربانترین مهربانان.
📚 بحارالانوار، ج ۸۷، صفحه ۳۳۹
https://eitaa.com/quran_lifestyle
#نکته_ای_از_قرآن_کریم
صفحه ۱۴۷
حلال بودن نیازی به دلیل نیاز ندارد
#تدبر
.
1️⃣ باورها و عقائد يا بايد بر اساس علم و عقل باشد «نبّئونى بعلم» و يا بر اساس شرع. «ام كنتم شهداء اذ وصّاكم اللَّه»
(آیه ۱۴۴)
.
2️⃣ در قانون، بايد اهمّ و مهمّ رعايت شود. حفظ جان، مهم تر از حرام بودن مصرف مردار است. «فمَن اضطرّ» (آیه ۱۴۵)
.
3️⃣ خون باقيمانده در گوشت پس از ذبح شرعى حرام نيست. خون ريخته شده حرام است. «دماً مسفوحاً»
(آیه ۱۴۵)
.
4️⃣ در جايى كه اضطرار به طور قهرى پيش آيد، مى توان از گوشت حرام استفاده كرد، ولى اگر با دست خودمان كارى كرديم كه مضطر شديم استفاده مجاز نمى شود. «اُضطر»
(آیه ۱۴۵)
.
5️⃣ احكام الهى سه نوع است:
۱- داراى مصلحت يا مفسده واقعى است. مثل اكثر احكام.
۲- داراى جنبه آزمايشى است مثل فرمان ذبح حضرت اسماعيل.
۳- داراى جنبه كيفرى است، مثل آيه ۱۴۶ سوره انعام
يكى از عذاب هاى خدا، تنگناهاى معيشتى است.
https://eitaa.com/quran_lifestyle
#چند_نکته_از_قرآن_کریم
صفحه ١۴۸
#تدبر
.
1️⃣ گستردگى رحمت الهى، مانع كيفر كردن او نيست. «ربّكم ذو رحمة... و لايردّ بأسه» هرچند كيفر او نيز در مسير تربيت انسان و از رحمت و ربوبيّت او سرچشمه مى گيرد. (آیه ١۴٧)
.
2️⃣ اگر به جاى علم و يقين، در پى ظن و گمان باشيم، گمراه خواهيم شد. «ان انتم الاّ تخرصون» (آیه ١۴٨)
.
3️⃣ خداوند، با فطرت توحيدى كه در انسان قرار داده و با هدايت انبيا و عقل، حجّت را بر مردم تمام كرده و راه خير و شرّ و پايان نيك يا بد هر كدام را هم بيان نموده است. (آیه ١۴٩)
.
4️⃣ در روايات آمده كه خداوند در قيامت به انسان مى فرمايد: راه حقّ را مى دانستى يا نمى دانستى؟ اگر بگويد: مى دانستم، مى پرسد: چرا عمل نكردى؟ و اگر بگويد: نمى دانستم، مى پرسد: چرا در پى ياد گرفتن نبودى، اين است حجّت بالغه ى خدا بر مردم. (آیه ١۴٩)
.
5️⃣ اسلام، دين منطق و برهان است و از مخالفان خود گواه طلبيده و آنان را به مجادله ى نيكو دعوت مى كند. «قل هلمّ شهداءكم»
(آیه ١۵٠)
.
6️⃣ امام صادق (عليه السلام) فرمود:
احسان به والدين، يعنى كارى نكنيم كه آنان وادار به درخواستی از ما شوند. (آیه ١۵١)
.
7️⃣ چون اصل در همه چيز، حلال بودن است، از اين رو حلالها شمارش نشده و فقط محرّمات گفته شده است. «أتل ما حرّم»
(آیه ١۵١)
.https://eitaa.com/quran_lifestyle
دعای سلامتی امام زمان علیه السلام
https://eitaa.com/quran_lifestyle
#آشنایی_با_قرآن_و_سبک_زندگی_قرآنی
در محضر آیه ۸ سوره هود قرآن کریم
https://eitaa.com/quran_lifestyle
#آشنایی_با_قرآن_و_سبک_زندگی_قرآنی
در محضر آیه ۸ سوره هود قرآن کریم
✅ وَ لَئِنْ أَخَّرْنَا عَنْهُمُ الْعَذابَ إِلَى أُمَّةٍ مَّعْدُودَةٍ لَّيَقُولُنَّ مَا يَحْبِسُهُ أَلَا يَوْمَ يَأْتِيهِمْ لَيْسَ مَصْرُوفاً عَنْهُمْ وَ حَاقَ بِهِم مَّا كَانُواْ بِهِ يَسْتَهْزِءُونَ (هود/۸)
🔹و هرگاه عذاب را تا مدّت محدودى از آنان به تأخیر بیندازیم، (به مسخره) مىگویند: چه عاملى جلوى عذاب ما را گرفت؟ بدانید روزى كه قهر و عذاب ما به سراغشان بیاید، از ایشان بازگشتى نیست و آنچه بدان مسخره مىكردند، آنان را فراخواهد گرفت.
🔸كلمهى «اُمّة»، هم به گروهى كه هدف مشترک دارند گفته مىشود و هم به معناى زمان است. در این آیه، مراد از «الى اُمّة مَعدودَة»، زمانِ مشخّص و محدود است. چنانكه در سورهى یوسف(ع) آیهى ۴۵ نیز مىخوانیم: «وادّكر بعد اُمّةٍ» یعنى زندانی آزاد شده، پس از مدّتى به یاد یوسف(ع) افتاد.
🔸طبق بعضى روایات، یكى از مصادیقِ «اُمّة مَعدودَة» زمان قیام حضرت مهدى علیه السلام است، یعنى خداوند تا آن زمان عذاب را از این امّت برداشته است(تفسیر کنزالدقایق). تأخیر عذاب الهى مصالحى دارد؛ همچون توفیق توبه براى گنهكاران، تولّد فرزندانِ مؤمن از والدین منحرف، علاوه بر آنكه وجود افراد صالح و دعاى آنان، سبب تأخیر در نزول عذاب الهى مىگردد.
❇️ از پيامهای آیه
▫️برخى كارهاى خداوند، زمانبندى دارد. «اخّرنا ... الى امّةٍ معدودة»
▫️قهر خداوند قابل تأخیر است. «اخّرنا...»
▫️مهلت و مدّت تأخیر قهر و عذاب الهى، اندک است. «الى امّةٍ معدودة»
▫️تأخیر در عذاب، نشانهى لطف خداست، نه دلیل ضعف خدا. پس آن را مسخره نكنیم. «و لئن اخّرنا ... لیقولنّ ما یحبسه»
▫️قهر الهى، از مسخرهكنندگان كافر برداشته نمىشود. «لیس مصروفاً عنهم»
▫️به مهلت خداوند مغرور نشویم كه عذاب الهى دیر و زود دارد، امّا سوخت و سوز ندارد. «یوم یأتیهم لیس مصروفا عنهم»
▫️شیوهى برخورد كفّار، مسخره كردن عقاید دینى است. «كانوا به یستهزؤن»
https://eitaa.com/quran_lifestyle
مهد انسان.mp3
2M
#در_محضر_بزرگان
آیت الله جوادی آملی حفظه الله تعالی
عظمت جایگاه مادری
https://eitaa.com/quran_lifestyle
#در_محضر_ثقلین
پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم
اثرات صلوات بر حضرت فاطمه سلام الله علیها
https://eitaa.com/quran_lifestyle