eitaa logo
مصباح قرآنیان ۳
1.9هزار دنبال‌کننده
27.8هزار عکس
6.7هزار ویدیو
560 فایل
با سلام اطلاع رسانی کلیه برنامه های قرآنی مرکز قرآن ، عترت و نماز اع س نهاجا به متسابقین و فعالان قرآنی در سطح کل‌ کشور وآموزش قرآن کریم (از مبتدی تاپیشرفته ) با مسابقات جذاب
مشاهده در ایتا
دانلود
قرآن ترجمه المیزان سوره 22 سوره مبارکه الحج صفحه 335 وَهُدُوا إِلَى الطَّيِّبِ مِنَ الْقَوْلِ وَهُدُوا إِلَىٰ صِرَاطِ الْحَمِيدِ (24) به سخن پسنديده هدايت مى شوند و به راه [خداى] ستوده راهنمايى مى گردند. (24) إِنَّ الَّذِينَ كَفَرُوا وَيَصُدُّونَ عَنْ سَبِيلِ اللَّهِ وَالْمَسْجِدِ الْحَرَامِ الَّذِي جَعَلْنَاهُ لِلنَّاسِ سَوَاءً الْعَاكِفُ فِيهِ وَالْبَادِ ۚ وَمَنْ يُرِدْ فِيهِ بِإِلْحَادٍ بِظُلْمٍ نُذِقْهُ مِنْ عَذَابٍ أَلِيمٍ (25) همانا کسانى که کفر ورزيده اند و از راه خدا و مسجدالحرام ـ که آن را براى مردم، چه مقيم در آن و چه باديه نشين، يکسان قرار داده ايم ـ جلوگيرى مى کنند [عذابى سخت خواهند داشت]; و هر که بخواهد در آن از روى کجروى و ظلم [کارى بکند ]او را از عذابى دردناک مى چشانيم. (25) وَإِذْ بَوَّأْنَا لِإِبْرَاهِيمَ مَكَانَ الْبَيْتِ أَنْ لَا تُشْرِكْ بِي شَيْئًا وَطَهِّرْ بَيْتِيَ لِلطَّائِفِينَ وَالْقَائِمِينَ وَالرُّكَّعِ السُّجُودِ (26) و [ياد کن] وقتى را که جاى آن بيت (کعبه) را براى ابراهيم مهيّا و تعيين کرديم [و به او گفتيم:] هيچ چيز را شريک من مگير و خانه ام را براى طواف کنندگان و قيام کنندگان و رکوع کنندگانِ سجده کننده پاکيزه بدار. (26) وَأَذِّنْ فِي النَّاسِ بِالْحَجِّ يَأْتُوكَ رِجَالًا وَعَلَىٰ كُلِّ ضَامِرٍ يَأْتِينَ مِنْ كُلِّ فَجٍّ عَمِيقٍ (27) و در ميان مردم براى حجّ ندا در ده تا پياده و سوار بر هر شتر لاغر ميانِ چابکى که از هر راه دورى فرا مى رسد نزد تو آيند، (27) لِيَشْهَدُوا مَنَافِعَ لَهُمْ وَيَذْكُرُوا اسْمَ اللَّهِ فِي أَيَّامٍ مَعْلُومَاتٍ عَلَىٰ مَا رَزَقَهُمْ مِنْ بَهِيمَةِ الْأَنْعَامِ ۖ فَكُلُوا مِنْهَا وَأَطْعِمُوا الْبَائِسَ الْفَقِيرَ (28) تا شاهد منافعى براى خودشان باشند و در روزهايى معيّن نام خدا را [وقت قربانى کردن] بر دام هاى زبان بسته (شتر، گاو و گوسفند) که به آنان عطا کرده است ببرند; پس از آنها بخوريد و فقيرِ درمانده را اطعام کنيد. (28) ثُمَّ لْيَقْضُوا تَفَثَهُمْ وَلْيُوفُوا نُذُورَهُمْ وَلْيَطَّوَّفُوا بِالْبَيْتِ الْعَتِيقِ (29) سپس بايد چرک خود را برطرف سازند و به نذرهايشان وفا کنند و بر گِرد آن خانه کهن طواف نمايند. (29) ذَٰلِكَ وَمَنْ يُعَظِّمْ حُرُمَاتِ اللَّهِ فَهُوَ خَيْرٌ لَهُ عِنْدَ رَبِّهِ ۗ وَأُحِلَّتْ لَكُمُ الْأَنْعَامُ إِلَّا مَا يُتْلَىٰ عَلَيْكُمْ ۖ فَاجْتَنِبُوا الرِّجْسَ مِنَ الْأَوْثَانِ وَاجْتَنِبُوا قَوْلَ الزُّورِ (30) اين است [مقرّرات حجّ]، و هر کس مقرّرات خدا را بزرگ بدارد، آن براى او نزد پروردگارش بهتر است. و دام ها براى شما حلال شده است جز آنچه [در آيات ديگر] بر شما تلاوت مى شود. پس از پليدى يعنى بت ها اجتناب کنيد و از سخن باطل بپرهيزيد، (30) 🕊👇 ┏━━━🍃═♥️━━━┓   @quranekarim1398 ┗━━━♥️═🍃━━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌷 نکته تفسیری صفحه ۳۳۵🌷 عبادتی با منافع فراوان: همه می دانیم که اسلام پنج اصل و ده فرع دارد. یکی از فروع دهگانه‏ ی دین، «حج» است، و بر هر مسلمانی واجب است که در صورت توانایی، دست کم یک بار در عمرش به مکّه رود و اعمال حج را به جا آورد. این آیات به تاریخچه‏ ی حج و برخی از وظایف حج‏ گزاران و منافع حج اشاره می کند. ابتدا داستان تجدید بنای کعبه را می گوید و، به زمانی اشاره می کند که خداوند محلّ خانه‏ ی کعبه را به حضرت ابراهیم نشان داد تا آن را بازسازی کرده، برای مردمی که قصد طواف و رکوع و سجود در آنجا دارند، پاک کند؛ بدین‏ صورت که باد تندی وزید و خاک هایی را که روی ویرانه های کعبه ریخته شده بود، کنار زد و محلّ آن را آشکار کرد . پس حضرت ابراهیم همراه فرزند بزرگوارش اسماعیل، دیوار خانه‏ ی کعبه را بالا بردند و آن را بازسازی کردند . در این هنگام، خداوند به حضرت ابراهیم فرمان داد که مردم جهان را برای انجام اعمال حج دعوت کند. او عرض کرد: خدایا، صدای من به گوش همه‏ ی مردم نمی رسد. خدا به او فرمود: تو اعلام کن و من به گوش آنها می رسانم. ابراهیم بر مکانی که هم‏ اکنون به «مقام ابراهیم» معروف است، ایستاد و انگشت بر گوش خود گذاشت و رو به سوی شرق و غرب کرد و ندا داد: ای مردم، حج خانه‏ ی کعبه‏ ی بر شما واجب شده است؛ پس به دعوت پروردگارتان پاسخ دهید. خدا نیز صدای او را به گوش همگان رساند. اکنون نیز به ‏وسیله‏ ی آخرین پیام خدا ـ یعنی قرآن ـ آن ندا به گوش ما رسیده است. آری، خدا به ‏وسیله‏ ی ابراهیم از همه‏ ی مردم دعوت کرد که پیاده یا سواره و از راههای دور و نزدیک نزد او بیایند و با انسان کامل و راه و رسم و سخنان توحیدی اش آشنا شوند و با شرکت در مراسم حج، منافع مادّی و معنوی آن را مشاهده کنند. برخی از آن منافع، این هاست: 1ـ انسان در حج از علاقه های دنیایی فاصله می گیرد و شهرت و ثروت و مقام و لباس های رنگارنگش را کناری گذاشته، با پوشیدن لباس سفید احرام به یاد می آورد که او چیزی جز بنده‏ ی کوچک خدا نیست که برخی از امتیازات مادّی در دورانی کوتاه به ‏امانت به او سپرده شده است. 2ـ او با یادآوری ایثار و اخلاص ابراهیم و خانواده اش و فداکاری های پیشوایان دین در این سرزمین، بیش از پیش از زندگی روزمرّه اش فاصله می گیرد و می فهمد که مهم ترین مقصد یک انسان مسلمان، بندگی خدا و حفظ دینش است. 3ـ همچنین مسلمانان با حضور در کنار یکدیگر، فرصتی برای تبادل اطّلاعات و گفت وگوهای فرهنگی پیدا می کنند و حتّی می توانند پس از انجام مراسم حج، به معاملات حلال و پرسود اقتصادی با هم رو کنند. 4ـ در کنار این ها، شکوهِ سیاسی امّت اسلامی در مراسم حج نمود می یابد. امام صادق در این باره فرموده است: «تا زمانی ‏که خانه‏ ی کعبه‏ ی برپاست، دین اسلام نیز پابرجاست.» 🕊👇 ┏━━━🍃═♥️━━━┓ @quranekarim1398 ┗━━━♥️═🍃━━━┛
📖 تقویم شیعه ☀️ امروز: شمسی: سه شنبه - ۱۰ اسفند ۱۴۰۰ میلادی: Tuesday - 01 March 2022 قمری: الثلاثاء، 27 رجب 1443 🌹 امروز متعلق است به: 🔸زین العابدین و سيد الساجدين حضرت علي بن الحسين عليهما السّلام 🔸باقر علم النبی حضرت محمد بن علی عليه السّلام 🔸رئيس مكتب شيعه حضرت جعفر بن محمد الصادق عليهما السّلام ❇️ وقایع مهم شیعه: 🔹مبعث حضرت رسول صلی الله علیه و آله و سلم، 13سال قبل هجرت 📆 روزشمار: ▪️5 روز تا ولادت امام حسین علیه السلام ▪️6 روز تا ولادت حضرت عباس علیه السلام ▪️7 روز تا ولادت حضرت سجاد علیه السلام ▪️13 روز تا ولادت حضرت علی اکبر علیه السلام ▪️17 روز تا ولادت حضرت صاحب الزمان (عج) ✅ با ما همراه شوید... @quranekarim1398
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠امام علی عليه السلام فرمود: 🍃مشك، عطر خوبى است حملش سبك و عطرش بسيار خوب است. 📚نهج البلاغه، حکمت 397 📎 📎 📎 •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈ @quranekarim1398
حکمت 397 نهج البلاغه.mp3
1.46M
💠 شرح 🔸 حکمت 397 🎙 استاد محمدی شاهرودی •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈ @quranekarim1398
متن شبهه: روزی که جبرئیل به محمد گفت بخوان،محمد گفت نمیتوانم،،1000سال پیش منشور کوروش نوشته شده بود پاسخ شبهه: 🔺شبهه ای بسیار قدیمی!!!منتهی از یک سو گویا مطالب‌شان تمام شده و از سوی دیگر فضای مجازی امکانات جدیدی برا فرافکنی فراهم آورده است، لذا گویا از اول دور می‌زنند و همان مطالب سوخته‌ی قدیمی را تکرار می‌کنند. 🔻نمی‌خواهیم وارد بحث سندیت شویم، فرض می‌کنیم که درست است، هر چند می‌دانیم که اگر مفادی به نفع یهود در آن نبود، همان انگلیس‌ها تکذیب و نابودش می‌کردند. ✔️اما در هر حال آن چه راجع به حضرت جبرئیل علیه السلام و حضرت محمد صلوات الله علیه و آله گفتند، درست است، چون عین آیه کریم می‌باشد. الف – ظاهر مطلب این است که جبرئیل از سوی خدا وحی‌ای آورد و به پیامبر گفت: بخوان و ایشان نیز گفتند: «نمی‌توانم، یا خواندن نمی‌دانم» - باطنش هم این است که خداوند متعال پیامبرش را از بین کسانی که "درس ناخوانده" بودند برگزید👈 تا کسی نگوید این مطالب را نزد دیگری آموخته بود و همه بفهمند که آن چه بیان می‌دارد، وحی است. ☑️ب – بالاخره این قرآن را که سراسر علوم گوناگون می‌باشد را پیامبر اکرم صلوات الله علیه و آله اخذ و ابلاغ نموده است ، پس می‌دانیم که فرا گرفتن خواندن و نوشتن، برای کسی که استعداد اخذ و ابلاغ این علوم را داشته، بیشتر از چند روز یا در نهایت یک یا دو ماه طول نمی‌کشید، پس حکمتش همین است که هم بدانند، این قرآن وحی و معجزه‌ی الهی است. 👈ج – پیش از پیامبر اکرم (ص)، فقط کوروش در این دنیا نبوده است؛ از حضرات ابراهیم، موسی و عیسی گرفته، تا افلاطون، سقراط و بقراط ... و سایر دانشمندان در سرزمین‌های پهناور ایران، روم و فلسطین آن زمان وجود داشتند و همه دروس اخلاقی، حِکَمی، فلسفی و علمی فراوانی به جهان بشریت تقدیم‌ کرده‌اند و پیش از همه‌ی اینها، حضرت آدم علیه السلام بوده است که صفوة الله، یعنی برگزیده‌ی خدا بود و معلم تمامی ملائکه بوده است. خب حال چه باید کرد؟ به جای تعقل، تفکر، تعمق و استفاده از این علوم، باید مثل بچه حسودها گفت: «چون گذشتگانی بودند، دیگر آیندگانی نباشند؟!» اگر کوروش خودش به همراه منشورش بود، چنین سفاهتی را می‌پذیرفت؟! پس دست کم منشور کوروش را بخوانند و هیچ‌گاه سفاهت و لجاجت خود را به نام او خرج نکنند. ✔️د – آن خواندنی که جبرئیل علیه السلام از سوی خداوند متعال به پیامبر اعظم صلوات الله علیه و آله فرمود، خواندن الفبای اکابری نبود، بلکه خواندنی بود که هنوز هم چنین خواندنی، برای هر کسی میسر نمی‌باشد، چنان که قرآن کریم نیز در اختیار همگان قرار دارد، اما همه توفیق درست خواندن و بهره‌وری از علومش را ندارند. 🔰جبرییل گفت: « اقْرَأْ بِاسْمِ رَبِّكَ الَّذِي خَلَقَ - بخوان به نام پروردگارت كه آفريد » (العلق، 1) به راستی چه چیزی را گفت بخوان؟ آیا الفبای عربی را آورده بود و گفت بخوان؟ همین آیه را آورده بود و گفت بخوان و یا ...؟ در ضمن خواندن ساده نبود و گرنه فقط گفته می‌شد « اقْرَأْ » - توصیه می‌شد که برو درس بخوان و خواندن و نوشتن بیاموز؛ بلکه خواندنِ عالم هستی و جهان خلقت بود و آن هم با نگاه «نشانه‌شناسی = اسم» و شناخت صاحب نشانه « رَبِّكَ ». 🔰اهل فن می‌دانند که علم امروز [حتی میان منکران خدا و قیامت]، اشعار و اذعان دارد که هیچ چیزی بالذاته خودش نیست و همه چیز نشانه است؛ لذا برخی "نشانه‌شناسی" و طرق آن را در صدر علوم می‌دانند. 💥🌟 مبارک باد🌟💥 @quranekarim1398
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا