1. بالاتر از همه آزادی ها
2. آرزوی خیلی ها رسیدن به همه آزادی هاست!
3. و این نتیجه چیه؟ همان جمله "هر چی دلم بخواد"!
4. فرض کنیم همه در جهان به این درجه رسیده باشند!
5. بقول معروف "فرض محال که محال نیست". درسته؟
6. راستی! اگه اونوقت دو نفر اختلاف پیدا کنند چی میشه؟
7. ظاهرا فقط و فقط 3 راه اصلی برای حل اختلاف وجود داره!
8. یا باید آمار موافقان و مخالفان هر طرف را شُمُرد!
9. و فرد با بیشترین رای برنده موضوع است! منطقیه!؟ نه؟
10. و یا برنده جنگ و جدال آن دو طرف برنده محسوب شود!
11. ولی این هم حتمًا دلیل بر حقّ بودن نیست! هست؟ نه!
12. و ظاهرا راه سوم مقایسه استدلالات و دلایل دو طرف است.
13. امّا یه مشکل پیش میآد: داور کیه؟ چرا؟ کی گفته؟
14. مساله بقول منطقیون حلقه و دور فلسفی دارد:
15. یعنی حل اختلاف اولیه به مشکل انتخاب داور منجر میشود.
16. برای هر یک از دهها و صدها شرط داور خوب هم همینه!
17. راستی! داور بین همه داوران کیه؟ چرا؟ کی کفته؟
18. معمولا عالم ترین، ... حکیم ترین و قویترین باید داور باشد.
19. سئوال: آیا خالق اجازه (!) اظهار نظر در این موارد را دارد؟
20. خالق هستی تمام صفات خوب را در اعلی ترین درجات داره.
21. ایکاش روزی سامانه ها و رایانه ها داور ماها شوند!
22. تا جزییات استدلالات و ترجیهات برای همه دقیقا علنی گردد.
23. معتقدان به خدا و آخرت به همین نکته ها باور دارند.
24. آیا من و شما هم اعتقاد دیگر، بهتر و کاملتری داریم؟
25. باید حرفها و توضیحات خود را منظم و ساختیافته نماییم.
ول از پیامبر و امامان معصوم علیهمالسّلام بررسی صورت گرفته است.
۹ - بررسی قاعده عدل و حکمت
[ویرایش]
بخش چهارم، کتاب به قاعده عدل و حکمت در کلام اسلامی اختصاص یافته است. فصل نخست این بخش به مباحث مقدماتی درباره عدل میپردازد و از معنای لغوی و اصطلاحی عدل، تاریخچه بحث از عدل در کلام اسلامی، ارتباط قاعده مذکور با قاعده حسن و قبح عقلی سخن گفته و درباره این موضوع که آیا عدل از جمله اصول دین است به بحث مینشیند. [۳]
فصل دوم این بخش به براهین و دلائل عدل الهی اختصاص یافته است.
در ادامه این بخش هم از نتایج عدل و حکمت الهی سخن به میان آمده و در پایان به برخی پرسشهای مطرح شده درباره عدل الهی پاسخ گفته شده است.
۱۰ - وضعیت کتاب
[ویرایش]
کتاب حاوی پاورقیهای مولف و فهرست مطالب میباشد.
۱۱ - عناوین مرتبط
[ویرایش]
علی ربانی گلپایگانی
۱۲ - پانویس
[ویرایش]
۱. ↑ القواعد الکلامیه، علی ربانی گلپایگانی، ج۱، ص۱۶.
۲. ↑ القواعد الکلامیه، علی ربانی گلپایگانی، ج۱، ص۹۷.
۳. ↑ القواعد الکلامیه، علی ربانی گلپایگانی، ج۱، ص۱۳۷.
۱۳ - منبع
[ویرایش]
نرم افزار دروس حوزوی، مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی.
https://fa.wikifeqh.ir/%D8%A7%D9%84%D9%82%D9%88%D8%A7%D8%B9%D8%AF_%D8%A7%D9%84%DA%A9%D9%84%D8%A7%D9%85%DB%8C%D9%87%E2%80%8C_(%DA%A9%D8%AA%D8%A7%D8%A8)
القواعد الکلامیه (کتاب)
ذخیره مقاله با فرمت پی دی اف
القواعد الکلامیه، کتابی است به زبان عربی که در شرح تعدادی از قواعد کلام اسلامی تالیف علی ربانی گلپایگانی، میباشد.
فهرست مندرجات
۱ - ساختار کتاب
۲ - گزارش محتوا
۳ - نسبت قواعد به هم
۴ - بررسی اولین قاعده
۵ - ارتباط و سیر تاریخی قواعد
۶ - ادله عقلی حسن و قبح
۷ - بررسی قاعده لطف
۸ - بررسی قاعده اصلح
۹ - بررسی قاعده عدل و حکمت
۱۰ - وضعیت کتاب
۱۱ - عناوین مرتبط
۱۲ - پانویس
۱۳ - منبع
۱ - ساختار کتاب
[ویرایش]
کتاب مشتمل بر مقدمه و نیز پیشگفتار مولف و چهار بخش میباشد.
۲ - گزارش محتوا
[ویرایش]
برخی از مسائل علم کلام به بابی ویژه اختصاص ندارد، بلکه در تمام ابواب کلامی جریان دارد و ماخذ و منبع برخی مسائل کلامی قرار گرفته و به عنوان برهان و دلیل بر آنها مورد استفاده قرار میگیرد. از این رو با عنوان قواعد کلامی از آنها یاد میشود، بر خلاف مسائلی که این گونه نیستند که از آنها به عنوان مسائل کلامی نام برده میشود. مولف در این کتاب به شرح و بررسی این قواعد پرداخته که عبارتند از: قاعده تحسین و تقبیح عقلی، عدل و حکمت، قاعده لطف و قاعده اصلح.
۳ - نسبت قواعد به هم
[ویرایش]
اینها قواعد کلامی هستند که بسیاری از مباحث کلامی عدلیه بر آنها مبتنی است. نسبت این قواعد به مسائل کلامی؛ همانند نسبت قواعد فقهی به مسائل فقهی است؛ بدین معنا که مثلا در علم کلام، بحث از توحید واجب تعالی و مراتب توحید مسالهای کلامی است؛ اما بحث از حکمت خداوند سبحان، قاعدهای کلامی محسوب میگردد، چرا که بسیاری از مسائل کلامی بر آن مبتنی است.
۴ - بررسی اولین قاعده
[ویرایش]
اولین قاعده کلامی که مولف در این کتاب به شرح و بسط آن میپردازد، عبارت است از تحسین و تقبیح عقلی؛ از جمله مباحث کلامی که بر قاعده مذکور مبتنی است، میتوان از امور ذیل نام برد:
۱. وجوب نظر فی معرفت خداوند تبارک و تعالی، یا به عبارت بهتر لزوم بررسی درباره وجود خدا.
۲. اثبات عدل و حکمت خداوند.
۳. قاعده لطف و نیز قاعده اصلح، هر دو مبتنی بر قاعده حسن و قبح عقلی هستند.
۴. بحث درباره اعواض و آلام و پاسخ گویی به مساله شر نیز مبتنی بر اثبات این قاعده است.
۵. مساله حسن تکلیف و وجوب آن نیز بر این قاعده مبتنی است.
۶. حسن بعثت انبیاء و در نتیجه ضرورت نیز توسط این قاعده قابل اثبات است.
۷. عصمت پیامبران و نیز راهبران الهی نیز با توجه به این قاعده قابل اثبات است.
۵ - ارتباط و سیر تاریخی قواعد
[ویرایش]
در این بخش مولف درباره ارتباط این قاعده با علم اخلاق و همچنین نقش آن در علم اصول فقه مطالبی را بیان نموده است.
در ادامه مولف به سیر تاریخی طرح مساله حسن و قبح عقلی در جهان اسلام اشاره کرده و تحولات آن را در علم کلام اسلامی مورد بررسی قرار داده است. [۱]
سپس به موضوع عقل نظری و عقل عملی اختصاص یافته و ضمن آن به موضوع عقل از نظر لغوی، کاربردهای عقل در اصطلاح عالمان، بررسی دیدگاههای موافق و مخالف حسن و قبح عقلی، معرفی کاربردهای واژه حسن و قبح و تعیین محل نزاع، اخباریها و مساله حسن و قبح عقلی و... پرداخته شده است.
ذیل این قاعده همچنین به یکی از مباحث مهم در موضوع حسن و قبح پرداخته شده که عبارت است از، تبیین ملاک حسن و قبح به معنایی که میان معتزله و اشاعره مورد اختلاف است.
۶ - ادله عقلی حسن و قبح
[ویرایش]
در ادامه این بخش به بررسی دلائل عقلی و نقلی عدلیه بر حسن و قبح عقلی پرداخته شده است. ادله عقلی حسن و قبح عبارتند از:
۱- التزام به حسن و قبح حتی از سوی منکران شرایع.
۲- لزوم انکار حسن و قبح به صورت مطلق در صورت انکار حسن و قبح عقلی.
۳- لزوم انسداد باب معرفت الله تبارک و تعالی در صورت انکار حسن و قبح عقلی.
سپس به معرفی و نقد ادله اشاعره مبنی بر انکار حسن و قبح عقلی پرداخته شده و در پایان این بخش دیدگاه علامه سید محمدحسین طباطبایی درباره حسن و قبح عقلی بیان گردیده است.
۷ - بررسی قاعده لطف
[ویرایش]
بخش دوم کتاب به قاعده لطف اختصاص یافته و لطف از جهت لغوی و اصطلاحی تعریف گردیده و اقسام لطف (محصل و مقرب) معرفی شده و شرائط لطف و قیود آن بیان گردیده است. همچنین در این بخش دیدگاه متکلمان درباره این قاعده بیان گردیده و درباره تاریخچه ظهور این قاعده و عامل ظهور آن در میان متکلمان اسلامی سخن گفته شده است. بررسی مبانی لطف و ادله آن، ادله مخالفین قاعده لطف، مصادیق قاعده مذکور و ثمرات آن، قاعده لطف و حجیت اجماع و بررسی ماهیت لطف از دیدگاه کتاب و سنت موضوعات دیگری است که در این بخش بدانها پرداخته شده است. [۲]
۸ - بررسی قاعده اصلح
[ویرایش]
بخش سوم کتاب به معرفی و بررسی قاعده اصلح اختصاص یافته است. در این بخش دیدگاه متکلمان اسلامی درباره این قاعده، دلائل قول به وجوب اصلح بر خداوند، ادله منکران وجوب اصلح بر خداوند مورد بررسی قرار گرفته و نیز درباره این قاعده با استفاده از روایات منق
https://lang.b-amooz.com/ar/grammar/course/12520/almorab-va-almabni
معرب و مبنی در زبان عربی
المعرب و المبني
اسامی در زبان عربی بر اساس ثابت و یا متغیر بودن حرکت حرف آخرشان (اعراب)، به دو دسته معرب و مبنی تقسیم میشوند. برای آشنایی با اسامی معرب و مبنی کلیک کنید.
خانه
عربی
آموزش گرامر
اسم
معرب و مبنی
برخی از اسامی در زبان عربی براساس تغییر موقعیتشان در داخل جمله حرکات مختلفی میگیرند و برخی همیشه اعرابشان ثابت است.
بر این اساس به دو دسته معرب و مبنی تقسیم میشوند.
⭕️ تنها راه نجات
آیتاللهالعظمی #جوادی_آملی :
🔹مواظب باشیم این نظام نه به آسانی به دست آمده و نه به آسانی برمیگردد. اگر معاذالله کمترین آسیبی ببینید، تمام لعنتهای گذشته دامنگیر ما میشود، الی یوم القیامة هر مسلمانی که بیاید، لعنتش دامنگیر ماست.
…بر همۀ ما واجب عینی است که اين نظام را حفظ بکنیم… کاری که باعث تضعیف این نظام است، باعث تفرقه است، باعث نفاقافکنی است، باعث طمع بیگانه است، حرام عینی است.
🔴به پویش مردمی #بیداری_ملت بپیوندید👇
http://eitaa.com/joinchat/963837952Cb758f6bd13
صمد پور:
✅ عبدا...گنجی طی یادداشتی در روزنامه همشهری نوشت:
ماه رمضان ۱۳۸۸- بعد از فتنه - در دیدار رمضانیه دانشجویان با رهبری، دانشجویی از وسط جمعیت بلند شد و با حرارت هرچه بیشتر گفت: آنچه در کهریزک اتفاق افتاد، خیانت بود.
رهبری بلافاصله پاسخ دادند که بالاتر از خیانت، آن یک جنایت بود و من شخصا موضوع را دنبال میکنم اما شمای جوان یادت نرود که مسئله کهریزک تابعی از مسئله اصلی است. مسئله اصلی را فراموش نکنید و پرسید میدانید مسئله اصلی چه بود؟ و خود پاسخ دادند مسئله اصلی این بود که از فردای انتخابات کاری کردند که بهرغم مشارکت ۸۵درصدی مردم، نظام جمهوری اسلامی نتوانست سرش را در مقابل چشم ملتهای اسلامی بالا بگیرد. یعنی برای فهم داستان کهریزک باید از این نقطه شروع کنی نه اینکه شما را در وسط داستان ایزوله کنند. در جنگ روانی، اصلی بهنام پله دوم وجود دارد؛ یعنی داستان / اتفاق از اول تعریف نمیشود. به تعبیر بهتر کنش سانسور میشود اما واکنش به نحو دلخواه روایت میشود. فرض کنید کسی بهصورت شما سیلی زد و شما هم او را هل دادید و به زمین خورد و دستش شکست. آنچه فردا منتشر میشود اینکه: فلانی دست فلانی را شکسته است و سیلی اول و اصل موضوع کلا پنهان میماند یا پنهان میشود.
روایتهای امروز دشمن و برخی دوستانی که نام آنان را باید «اصحاب تردید» گذاشت، همین است.
به این عبارت توجه کنید: «به دانشجویان دانشگاه شریف حمله شد!» گویی دانشجو خواب بود یا سر کلاس بوده یا یک تجمع آرام و منطقی داشته و عدهای دیوانه یا مشروبخور و مست به آنان حمله کردهاند و تمام. آیا روایت واقعی این است؟ در تیرماه۱۳۷۸ تیتر روزنامههای آتشبیار معرکه این بود: «کوی دانشگاه تهران به خاک و خون کشیده شد»، «اعلام عزای عمومی مراجع تقلید برای شهدای کوی دانشگاه» و... حال آنکه در آن حوادث فقط یک افسر وظیفه نیروی انتظامی بهنام عزت ابراهیمنژاد کشته شد و تمام.
درباره حادثه زاهدان میشنوید: «نمازگزاران زاهدانی به رگبار بسته شدند» خب چرا جمعههای قبل به رگبار بسته نمیشدند؟ از مظلومیتهای نظام جمهوری اسلامی همین موضوع است که داستان را از کمر آن روایت میکنند. مثلا در سال۹۸ حجم عجیبی از خبر کشتهشدن جوانی بهنام پویا بختیاری در کرج منتشر شد اما کسی نشنید و فیلمهای اقدامات این جوان در روزهای قبل و انتشار پیام تسلیت ربعپهلوی توسط پدرش را ندید.
در ماجرای اعدام نوید افکاری گفتند جوان ورزشکار اعدام شد و گویی در خیابان قدم میزده است و بهقید قرعه تصادفا اعدام شده . اینجا قتل فردی صاحب زن و فرزند توسط او بهعنوان پله اول پنهان ماند.
خواص مورد اشاره سخنان دیروز رهبری که سراسیمه وارد میدان شدند و بیانیه و موضع اعلام کردند و مرگ خانم امینی را قتل خواندند نیز روی پله دوم نشانده شدند. عمده روایت دشمن اینگونه است و داستان از خط شروع گفته نمیشود و اینگونه چهرهای خشن، سرکوبگر و بیمنطق از نظام را معتبرسازی و ادراکسازی میکنند.
طبیعی است که نظامی که به روش انقلابی به حکومت برسد، دشمنان باانگیزهای دارد. اما دشمنی که به اخلاق پایبند باشد نیز بهنوبه خود ارزش و نعمتی است. فاسدالاخلاقها هیچ چیزی برایشان مهم نیست و از هیچ چیز فروگذار نمیکنند.
حالا میتوان فهمید چرا مقام معظم رهبری برای مرحوم یدالله سحابی و بازرگان – بهعنوان کسانی که جمهوری اسلامی را قبول نداشتند– پیام تسلیت فرستادند.
چون اپوزیسیونی بودند که اخلاق را فدای دشمنی نکردند. حالا از تجزیهطلب، منافق و قیشدگان ملت ایران در سال۱۳۵۷ تا صهیونیسم و غرب در یک جبهه آرایش گرفتند و اکنون که قیمتها تاحدودی تثبیت شده است و فسادگران نیز کمرنگ شدهاند عرصه دیگری را گشودهاند که تصاویر مخابرهای آن «دروغ» و «سرکوب» باشد.
این هم بگذرد، اما هم باید درس گرفت و هم عبرت. وظیفه نیروهای مومن به انقلاب اسلامی نشان دادن دائمی پله اول است و این شدنی است.
https://eitaa.com/joinchat/1903165495C56be1717e3
Eitaa-Live-1665860120254_1_1.mp3
24.47M
🔰 «پاسخ به شبهات معترضین حوادث اخیر»
⁉️ چرا حکومت جمهوری اسلامی در ایران به #رفراندوم گذاشته نمیشود؟!
⁉️ چرا رهبری در ایران، این میزان قدرت اختیار دارد؟!
⁉️ چرا حجاب در ایران #اجباری است؟!
⁉️ آیا در جمهوری اسلامی ایران، #آزادی هست؟!
⁉️ چرا زنان آزادی ندارند؟! چرا به آنان #ظلم میشود؟!
⁉️ چرا آزادی بیان در ایران نیست؟!
و پاسخ به شبهات دیگر....
💠 اندیشکده راهبردی #سعداء
🆔 @soada_ir
📌کانال رسمی حسین تقی پور
👇👇
🆔@hosein_taghipour
1) نکته ها در شعارها
2) زندگی را نگرشها، روشها و اهداف می سازند – و باورها!
3) البته معیار و شاخصها هم بسیار مهم هستند.
4) برخی حرفها و فرازها و جملات معروف شده اند!
5) مثل بعضی کلمات قصار و اشعار و شعارها. درسته؟
6) آیا من و شما هم شعر گفته ایم؟ و نوشته ایم؟
7) و یا کلمات قصارسازی و شعارسازی بلد هستیم؟
8) درباره حرفها و باورها و آرزوهایمان! و باورها!؟
9) آماده کارهستیم؟ از مسایل روز تا مسایل هستی!
10) حجاب حجاب: شرافت؛ زیبایی و کرامت و حفاظت!
11) آیا ترتیب کلمات در این شعار خوب بود؟
12) آیا میشود کمی کلمات و ترتیب را تغییر داد؟
13) تا یه شعار قویتر و عمیقتر و بهتر داشت؟
14) حجاب حجاب: ... زیباییه
15) حفاظته؛ شرافته؛ ... کرامته.
16) قطعا همه نگرشها و روشهای انسانها یکسان نیست.
17) حتی یک فرد در طول زمان تغییر میکنه. درسته؟
18) امّا همه منطق و خوبیها را قبول دارنم. ولی کدام خوبیها؟
19) تازه: برای چه کسانی و چه گروهها؟ و در چه شرایط؟
20) گرچه حتی منطقیون هم با هم اختلافاتی داشته و دارند.
21) بنابراین انتظار همفکری مطلق همه با همه را نداریم.
22) ولی تحمل یکدیگر باید اصل زندگی باشد. مگه نه؟
23) آیا امکان بیان نظر را به دیگران میدهیم؟ داده ایم؟
24) قطعا ما میخواهیم امکان اظهار نظر داشته باشیم.
25) خبر داریم هر کشوری چه نوع محدویتهایی دارند؟
26) مثلا برای پخش مطالب از ماهواره ها؟ و چرا؟ میدانیم؟
27) یعنی ماهواره ها را به بعضی ها اجاره نمیدهند؟ ...
28) اشارات ولایی قران: شناسایی تناسبهای قرآن با هستی
29) ما را در شبکه ها و اینترنت جستجو نمایید:
30) پروژه و نظریه ای ادامه دار از 1390.
31) با صدها ارائه در محافل حوزوی، دانشگاهی، مذهبی ...