#درسهایی از نهج البلاغه
به نام خدا
➰➖➰➖➰➖➰➖➰➖➰➖➰➖
◀️ خلاصه مباحث کرسی درسهایی از نهج البلاغه
🗓 تاریخ: ۹۹/۵/۵
⏺ موضوع: شادی و نشاط در زندگی
➰➖➰➖➰➖➰➖➰➖➰➖➰➖
📕 حکمت ۲۵۷:
یا کُمیل مُر اَهلَک اَن یَروحوا فی کَسبِ المَکارِم ... : خطاب به کمیل بن زیاد میفرمایند: ای کمیل، اهل خود را دستور بده و تشویق کن به اینکه روزها دنبال کسب مکارم و بزرگواری باشند و شبشان را در رفع حاجت و نیاز خفتگان به سر کنند. سوگند به آن خدایی که همه صداها را میشنود، هیچ کسی نیست که قلبی را شاد کند مگر آنکه خدای متعال از همان شادمانی، لطفی را برایش میآفریند.
📕 حکمت ۳۱۲:
اِنّ لِلقلوب اِقبالاً و اِدباراً ... : قلبهای شما یک اقبالی (روکردن) دارد و یک ادباری (پشت کردن)؛ وقتی در دل، نشاطی است آن را به انجام مستحبات وادارید و زمانی که حال قلبی و آمادگی وجود ندارد، به همان واجبات، بسنده کنید.
زمانیکه انسان، کشش و آمادگی انجام مستحبات را ندارد، پرداختن به آنها اثر منفی دارد.
📖 خطبه ۱۱۳:
ما بالُکُم تَفرَحون بالیَسیرِ من الدُّنیا ... : چرا اینگونه شدهاید که با متاع اندک دنیا شاد میشوید ولی شما را ناراحت نمیکند سرمایه عظیم آخرتی که در حال از دست دادن آن هستید؟! با از دست دادن چیز کمی از دنیا مضطرب میشوید و آثار پریشانی آن در سیمایتان نمایان میگردد و شدیداً بیتابی میکنید ... .
🔺 در جای دیگری از همین خطبه داریم:
اِنّ الزّاهدینَ فی الدّنیا تَبکِی قلوبُهُم ... : به راستی زاهدان در دنیا قلبشان گریه میکند، گرچه لبخند بر لب دارند و ظاهر آنها با نشاط است. اندوهشان شدید است، گرچه شادمان هستند.
🗞 نامه ۲۲:
فَاِنّ المَرء قَد یَسُرُّه دَرکُ ما لَم یَکُن لِیَفُوتَه ... : همانا انسان گاهی از چیزی خیلی خوشحال میشود که برایش مقدر بوده است و برای از دست دادن چیزی غمگین میشود که برایش مقدر نبوده است.
❓راهکار چیست؟
فَلیَکُن سُرورُکَ بِما نِلتَ مِن آخِرتِکَ ... : پس خوشحالی تو باید برای چیزی باشد که با آن آخرتت را به دست آوردهای و در مقابل، برای چیزی اندوهگین باش که به واسطه آن آخرتت را از دست دادهای. پس برای چیزی که از دنیا به دست میآوری خیلی خوشحال نشو و اگر از دنیا چیزی را از دست دادی، چندان تاسف مخور و جزع مکن و تمام همّ و غمّ خود را برای توشه بعد از مرگ خود بگذار.
🆔@quranlive
#تدبر در قرآن2
به نام خدا
〰️➖〰️➖〰️➖〰️➖〰️➖〰️➖〰️➖
◀️ خلاصه مباحث کرسی تدبر در قرآن
🗓 تاریخ: ۹۹/۵/۶
⏺ موضوع: سوره مبارکه واقعه
〰️➖〰️➖〰️➖〰️➖〰️➖〰️➖〰️➖
بخش دوم سوره مبارکه واقعه، آیات ۵۷ تا ۷۴ را شامل میشود که در ۴ دسته جای میگیرد. خداوند در این ۴ دسته، ما را به ۴ جلوه از قدرتنمایی خودش توجه میدهد.
✍️ دسته اول؛ آیات ۵۷ تا ۶۲: استشهاد به قدرتنمایی خداوند در آفرینش انسان
🔹 آیات ۵۷ - ۶۲:
نحن خلقناکم فلولا تصدقون ... : خطاب به مشرکین و کفار که باورشان به معاد ضعیف است، میفرماید: ما بودیم که شما را آفریدیم، چرا قیامت را تصدیق نمیکنید؟! به من خبر دهید این نطفه که در رحمها میریزید، آیا شما بودید که آن را به صورت انسان خلق کردید یا ما بودیم؟! ما هم شما را خلق کردیم و هم مرگ را در میان شما مقدر کردیم. ما قادر هستیم امثال شما را جایگزین شما گردانیم و شما انسانها را در آفرینش دیگری که از آن آگاهی ندارید، درآوریم و کسی نمیتواند در این امر بر ما سبقت بگیرد (جلوی اراده ما را بگیرد). قطعا شما آفرینش نخست را که آفرینش این جهان است شناختهاید، پس چرا متذکر نمیشوید؟!
✍️ دسته دوم؛ آیات ۶۳ تا ۶۷: استشهاد به ایجاد زراعت، برای اثبات قدرت الهی
🔹 آیات ۶۳ - ۶۷:
افرایتم ما تحرثون ... : چرا نگاه نکردید به آنچه کِشت میکنید؟! آیا شما آن را میرویانید یا ما میرویانیم و به ثمر میرسانیم؟! اگر میخواستیم میتوانستیم کشتزار شما را کاملا خشک و به صورت خاشاک درآوریم. و شما از آنچه بر کشتزارتان رسیده شگفتزده شوید و درباره آن گفتگو کنید که ما زیاندیدهایم، بلکه از رزق خود محروم شدهایم.
✍️ دسته سوم؛ آیات ۶۸ تا ۷۰: استشهاد به نزول آب، برای اثبات قدرت الهی
🔹 آیات ۶۸ - ۷۰:
افرایتم الماء الذی تشربون ... : آیا تا کنون به آبی که مینوشید، دقت کردهاید؟! نزول آب از آسمان، خودش نشان قدرت خداست. آیا شما آن را از ابر فرود آوردهاید یا ما فرود آورندهایم؟! اگر بخواهیم میتوانیم آن را شور قرار دهیم؛ پس چرا سپاسگزاری نمیکنید؟!
✍️ دسته چهارم؛ آیات ۷۱ تا ۷۴: استشهاد به ایجاد آتش، برای اثبات قدرت خداوند
🔹 آیات ۷۱ - ۷۴:
افرایتم النار التی تورون ... : آیا تا کنون توجه کردهاید به آتشی که برمیافروزید؟! آیا شما بودید که این چوب آتشزنه را اینگونه قرار دادید که با اصطکاک، آتش میگیرد یا ما بودیم؟! ما بودیم که به چوب این خاصیت را دادیم. ما آن را قرار دادیم تا مایه یادآوری باشد و وسیله استفاده برای کسانی باشد که به آن نیاز دارند.
بعد از اینکه استدلالهایی برای اثبات قدرت خدا و به منظور ایجاد زمینه اثبات معاد در ذهن مخاطب بیان کرد، خطاب را متوجه پیامبر (صلیاللهعلیهوآله) نموده و میفرماید: تسبیح خدا را انجام بده و نام پروردگارت را که بزرگ است، به پاکی و پیراستگی از هر عیب و نقصی یاد کن.
♻️ جمعبندی آیات ۵۷ تا ۷۴ سوره مبارکه واقعه: استشهاد به نمونههای بدیهی، عینی و محسوس قدرت خداوند برای اثبات معاد در برابر مکذبان معاد.
🆔@quranlive
#صحیفه سجادیه
به نام خدا
➗➖➗➖➗➖➗➗➖➗➖➗➖➗
◀️ خلاصه مباحث کرسی درسهایی از صحیفه سجادیه
🗓 تاریخ: ۹۹/۵/۷
⏺ موضوع: دعای هشتم صحیفه سجادیه
➗➖➗➖➗➖➗➗➖➗➖➗➖➗
🔻🔻دعای هشتم صحیفه سجادیه🔻🔻
و کان من دعائه (علیهالسلام) فی الاستعاذه
من المکاره و سیئ الاخلاق و مذام الافعال
🔸 تعریف اخلاق:
"اخلاق"، جمع خُلُق است. به معنای حالتی در نفس انسان که سبب میشود انسان به آرامی، راحتی و سهولت کاری را انجام بدهد. کاری که قبل از آن، برای او سخت بوده است؛ اخلاق، بر دو نوع است: اخلاق حَسَن (خوب)، اخلاق سَیِّئ (زشت).
🔸 نخستین اخلاق ناپسند؛ "هَیَجانِ الحِرص":
کلمه "حرص" را در لغت، میل شدید معنا میکنند و در اصطلاح، شدت مبالغه انسان در خواستن چیزی را گویند. در باور عموم مردم، حرص معنای منفی دارد؛ اما در حقیقت، بستگی دارد به اینکه متعلق حرص چه باشد و به چه چیزی تعلق گرفته باشد.
🔸 نمونههای مثبت حرص:
۱. خدا در ستایش پیامبرش میفرماید: "لَقَد جاءَکُم رَسُول مِن اَنفُسِکُم ... حَریص عَلَیکُم ... (توبه، ۱۲۸)؛ پیامبر حریص است بر شما؛ یعنی حریص بر هدایت امت و جامعه است.
۲. حرصورزی در مرتبه محبت و عبودیت خداوند: "الذین آمنوا اَشَدُّ حُبّاً لله" (بقره، ۱۶۵)؛ (اَشَدُّ حُبّاً لله)، همان حرص در عشقورزی به خدا است.
۳. حریص بودن در مسیر علم و دانش: خدا به پیامبرش میفرماید: "و قل رب زدنی علما"؛ بگو پروردگارا علم مرا زیاد کن.
🔸 ریشه حرص:
۱. نبود معرفت توحیدی: انسان اگر تکیهاش بر صفات الهی باشد هرگز به سمت حرص نخواهد رفت؛ ولی اگر به داشتههای خودش اعتماد داشته باشد، به دنبال حرص میرود.
۲. توهّم: انسانهای حریص، توهمات را به جای قوه عقلانی، پایه زندگی خودشان قرار دادهاند؛ در حالیکه عقل به معنای بازداشتن است و سبب میشود حیوان وجود انسان، چموشی نکند و به سمت زیادهخواهی نرود.
🔸 آسیبهای حرص:
دو ویژگی در انسانهای حریص وجود دارد:
۱. بیقراری و آشفتگی؛ امام صادق (علیهالسلام) میفرمایند: اگر برای فرزند آدم دو وادی باشد که یکی، نهری از طلا و دیگری، نهری از نقره داشته باشد. انسان دنبال وادی سومی میگردد ... .
۲. اسارت: انسان حریص، اسیر دنیا و مادیات آن است و در او آزادگی وجود ندارد. امام صادق (علیهالسلام) میفرمایند: بینیازترین افراد کسی است که اسیر حرص نباشد.
🔸 درمان حرص:
۱. معرفت توحیدی: انسان هر مقدار که شناخت نسبت به خدا و صفات الهی داشته باشد میتواند با حرص مقابله کند.
۲. تامل و تفکر در پیامدهای حرص: انسان باید در عاقبت انسانهای حریص بیندیشد که چه کردند و کجا رفتند.
۳. تقویت خویشتن در مسیرهای مثبت حرص: انسان بیندیشد که اگر در مسیر هدایت و تقوا و کمال به سمت زیادهخواهی بروم چقدر ارزش خواهد داشت.
🔸 راهکار عملی مقابله با حرص:
۱. ارتباط متصل با خدا: خداوند، راهکار عملی درمان حرص را چنین معرفی میکند: "ان الانسان خلق هلوعا ... الا المصلین": انسانها آزمند و حریص آفریده شدهاند ... مگر نمازگزاران.
۲. مراقبه و خودپایشی: امیرمؤمنان (علیهالسلام) میفرمایند: "کُنتُ بَوّاباً عَلَی قَلبِی": من مانند نگهبانی، بر درب قلبم ایستادم و اجازه ندادم غیر خدا وارد آن شود.
۳. سیاستگذاری صحیح اقتصادی: برای مقابله با حرص، انسان باید حساب اموال خود را مشخص کند و بی حدّ و حصر در زندگی هزینه نکند و میانهروی داشته باشد.
🆔@quranlive