اعجاز علمی قرآن:
سوره ی بقره آیه ۶۷:
(و بخاطر بیاورید) هنگامی را که موسی به قوم خود گفت خداوند به شما دستور میدهد ماده گاوی را ذبح کنید…
براساس پژوهشهای آنسفالوگرافی الکتریکی(EEG) و الکتروکاردیوگرافی (ECG) دانشگاه دامپزشکی هانوفر آلمان (۱۹۷۸) و یک تز دکترای دامپزشکی دانشکده دامپزشکی تولوز (فرانسه-۱۹۹۲) ذبح شرعی تنها روش بهداشتی و البته بدون درد برای ذبح حیوانات است.
در ذبح اسلامی، با یک چاقوی تیز، شکافی در عرض یک ثانیه بر روی گردن حیوان انجام می شود که همه رگهای گردن، به جز طناب نخاعی قطع شده و با این عمل، خونریزی به سرعت و ناگهانی اتفاق میافتد. در این حالت به سرعت فشار خون، از دست رفته و مغز دچار فقر خون شده و حیوان هیچگونه دردی را احساس نمی کند، در نتیجه قلب با فشار بیشتری به عمل تلمبهای خود ادامه داده تا فشار از دست رفته را جبران کند. به این سبب خون بیشتری از لاشه خارج می شود و از نفوذ باکتری های خطرناک به گوشت جلوگیری می شود و گوشتی سالم با ماندگاری بیشتر حاصل می گردد.
و براستی، علم چه زیبا پرده از حقانیت این دین مبین بر می دارد.
eitaa.com/joinchat/113967215C6d37c5af28
#قرآن_پژوهان
💫🎇۰۰۰﷽۰۰۰🎇💫
اعوذ بالله من الشیطان الرجیم
وَمِنْ قَوْمِ مُوسَىٰ أُمَّةٌ يَهْدُونَ بِالْحَقِّ وَبِهِ يَعْدِلُونَ { ۱۵۹ - اعراف }
وَمِنْ = و از
قَوْمِ = قوم
مُوسَىٰ = موسی
أُمَّةٌ = گروهی هستند که
يَهْدُونَ = هدایت می کنند
بِالْحَقِّ = به حق
وَبِهِ = و به آن
يَعْدِلُونَ = داوری می کنند (حکم به عدل می دهند، دادگری می کنند)
🎇💫🎇💫🎇💫
eitaa.com/joinchat/113967215C6d37c5af28
#قرآن_پژوهان
🎇💫🎇💫🎇💫
(آیه 159)- اعراف
در این آیه باز سخن پیرامون بنی اسرائیل و سرنوشت و رویدادهای تاریخ آنهاست، نخست اشاره به واقعیتی میکند که شبیه آن را در قرآن بسیار دیدهایم واقعیتی که حکایت از روح حق طلبی قرآن دارد، و آن احترام به موقعیت اقلیتهای صالح است یعنی: چنان نبود که بنی اسرائیل یکپارچه فاسد و مفسد باشند و این نژاد عموما مردمی گمراه و سرکش معرفی شوند، بلکه در برابر اکثریت مفسده جو، اقلیتی وجود داشتند صالح و ناهماهنگ با کارهای اکثریت، قرآن برای این اقلیت صالح اهمیت خاصی قائل شده است.
میگوید: «از قوم موسی (ع) گروهی هستند که دعوت به سوی حق میکنند و حاکم به حق و عدالتند» (وَ مِنْ قَوْمِ مُوسی أُمَّةٌ یَهْدُونَ بِالْحَقِّ وَ بِهِ یَعْدِلُونَ).
این آیه ممکن است اشاره به گروه کوچکی باشد که در برابر سامری و دعوت او تسلیم نشدند و همه جا حامی و طرفدار مکتب موسی (ع) بودند و یا گروههای صالح دیگری که بعد از موسی (ع) به روی کار آمدند.
خلاصه تفسیر نمونه
🎇💫🎇💫🎇💫
eitaa.com/joinchat/113967215C6d37c5af28
#قرآن_پژوهان
💫🎇۰۰۰﷽۰۰۰🎇💫
اعوذ بالله من الشیطان الرجیم
وَقَطَّعْنَاهُمُ اثْنَتَيْ عَشْرَةَ أَسْبَاطًا أُمَمًا ۚ وَأَوْحَيْنَا إِلَىٰ مُوسَىٰ إِذِ اسْتَسْقَاهُ قَوْمُهُ أَنِ اضْرِبْ بِعَصَاكَ الْحَجَرَ ۖ فَانْبَجَسَتْ مِنْهُ اثْنَتَا عَشْرَةَ عَيْنًا ۖ قَدْ عَلِمَ كُلُّ أُنَاسٍ مَشْرَبَهُمْ ۚ وَظَلَّلْنَا عَلَيْهِمُ الْغَمَامَ وَأَنْزَلْنَا عَلَيْهِمُ الْمَنَّ وَالسَّلْوَىٰ ۖ كُلُوا مِنْ طَيِّبَاتِ مَا رَزَقْنَاكُمْ ۚ وَمَا ظَلَمُونَا وَلَٰكِنْ كَانُوا أَنْفُسَهُمْ يَظْلِمُونَ { ۱۶۰ - اعراف }
وَقَطَّعْنَاهُمُ (قَطْع) = و تقسیم کردیم آنها را
اثْنَتَيْ = به دوازده
عَشْرَةَ = قبیله که هریک
أَسْبَاطًا = شاخه ای بود.
أُمَمًا = از امتها
[ أسْباط: «جمع سِبط»، نوه ها، فرزندان «بنی اسرائیل دوازده قبیله بودند از نسل یعقوب». اُمَم: «جمع امت»]
وَأَوْحَيْنَا (وَحْى) = و وحی کردیم
إِلَىٰ = به
مُوسَىٰ = موسی
إِذِ = هنگامی که
اسْتَسْقَاهُ (سَقَى) = آب خواستند
قَوْمُهُ = از او قومش.
[اسْتَسْقَىٰ: طلب آب كرد. ]
أَنِ = که
اضْرِبْ = بزن
بِعَصَاكَ = با عصايت
الْحَجَرَ = به اين سنگ
فَانْبَجَسَتْ (بَجْس) = آنگاه جوشید
مِنْهُ = از آن
اثْنَتَا عَشْرَةَ = دوازده
عَيْنًا = چشمه
قَدْ = همانا
عَلِمَ = شناخت
كُلُّ = هر
أُنَاسٍ = گروهی
مَشْرَبَهُمْ = محل آب خوردن خود را.
[ أُنَاسٍ: گروه، مردم ]
وَظَلَّلْنَا (ظِلّ) = و سايبان كرديم
عَلَيْهِمُ = براى آنها
الْغَمَامَ = ابر را
وَأَنْزَلْنَا = و نازل كرديم
عَلَيْهِمُ = برايشان
الْمَنَّ = نوعى خوراكى كه معانى مختلفى براى آن نقل شده
وَالسَّلْوَىٰ = مرغ بریان
كُلُوا (أکَل) = بخورید
مِنْ = از
طَيِّبَاتِ = چیزهای پاکیزه
مَا = آنچه
رَزَقْنَاكُمْ = روزی تان کرده ایم
وَمَا ظَلَمُونَا = و آنها ستم نکردند به ما
وَلَٰكِنْ = و بلکه
كَانُوا = بودند
أَنْفُسَهُمْ = به خودشان
يَظْلِمُونَ = ستمکار
🎇💫🎇💫🎇💫
eitaa.com/joinchat/113967215C6d37c5af28
#قرآن_پژوهان
🎇💫🎇💫🎇💫
(آیه 160)- اعراف
گوشهای از نعمتهای خدا به بنی اسرائیل: در این آیه اشاره به چند قسم از نعمتهای خدا بر بنی اسرائیل میکند. نخست میگوید: «ما آنها را به دوازده گروه- که هر یک شاخهای (از دودمان اسرائیل) بود- تقسیم کردیم» تا نظمی عادلانه و دور از برخوردهای خشونت آمیز در میانشان حکومت کند (وَ قَطَّعْناهُمُ اثْنَتَیْ عَشْرَةَ أَسْباطاً أُمَماً).
نعمت دیگر: «و هنگامی که قوم موسی (در بیابان سوزان، به سوی بیت المقدس در حرکت بودند و گرفتار عطش سوزان و تشنگی خطرناکی شدند) و از او تقاضای آب کردند، به او وحی فرستادیم که عصایت را بر سنگ بزن و او چنین کرد، ناگهان دوازده چشمه از سنگ جوشید» (وَ أَوْحَیْنا إِلی مُوسی إِذِ اسْتَسْقاهُ قَوْمُهُ أَنِ اضْرِبْ بِعَصاکَ الْحَجَرَ فَانْبَجَسَتْ مِنْهُ اثْنَتا عَشْرَةَ عَیْناً).
و آنچنان این چشمهها در میان آنها تقسیم شد «که هر کدام به خوبی چشمه خود را میشناختند» (قَدْ عَلِمَ کُلُّ أُناسٍ مَشْرَبَهُمْ).
نعمت دیگر این که، در آن بیابان سوزان که پناهگاهی وجود نداشت «ابر را بر سر آنها سایه افکن ساختیم» (وَ ظَلَّلْنا عَلَیْهِمُ الْغَمامَ).
بالاخره چهارمین نعمت این بود که «من و سلوی را (به عنوان دو غذای لذیذ و نیروبخش) بر آنها فرو فرستادیم» (وَ أَنْزَلْنا عَلَیْهِمُ الْمَنَّ وَ السَّلْوی) «1».
و به آنها گفتیم «از غذاهای پاکیزهای که در اختیار شما گذاردهایم بخورید» (کُلُوا مِنْ طَیِّباتِ ما رَزَقْناکُمْ). و فرمان خدا را به کار بندید.
اما آنها خوردند و کفران و ناسپاسی کردند، آنها «به ما ستم نکردند بلکه به خودشان ستم روا داشتند» (وَ ما ظَلَمُونا وَ لکِنْ کانُوا أَنْفُسَهُمْ یَظْلِمُونَ).
خلاصه تفسیر نمونه
🎇💫🎇💫🎇💫
eitaa.com/joinchat/113967215C6d37c5af28
#قرآن_پژوهان
(سوره مرسلات آیات ۷-۱۰)
اِنَّمَا تُوعَدُونَ لَوَاقِعٌ * فَاِذَا النُّجُومُ طُمِسَتْ * وَاِذَا السَّمَاء فُرِجَتْ * وَاِذَا الْجِبَالُ نُسِفَتْ
آن چه وعده یافته اید قطعاً رخ خواهد داد * پس وقتی که ستارگان محو شوند * و آن گاه که آسمان بشکافد * و آن گاه که کوه ها از جا کنده شوند
بخش اول: “محو شدن ستارگان“
بی شک بیان چنین سخنانی و پذیرش آنها برای مردم روزگار جاهلیت اعراب و حتی مردم سراسر دنیا تا قبل از اختراع دستگاه ها و فضاپیماهای پیشرفته امروز و نظریه های جدید درمورد اتفاقات پایان جهان غیر قابل باور بوده است. اما امروزه ثابت گردیده که همه ی ستارگان از جمله خورشید ما، پس از چند میلیارد سال نورافشانی، سرانجام با اتمام سوخت هسته ای خود، خاموش می شوند و می میرند.
بسته به میزان جرم، ستاره پس از تبدیل شدن به کوتوله ی سفید یا ستاره نوترونی یا سیاهچاله، خاموش میشود. به عنوان مثال در مورد پایان عمر ستاره ای مانند خورشید، از آنجایی که حرارت ناگهان فروکش می کند و فشار تشعشعی به بیرون رانده می شوند، آغاز به انقباض میکند، در هم فرو میرود تا به اندازه زمین برسد. در این روند هیچ انفجار واقعی و قابل توجهی رخ نمیدهد. ستاره فقط به تودهای از خاکستر رادیواکتیو تنزل میکند و به آرامی سوسو میزند.
فایل صوتی ایه های داخل متن:
مرسلات آیه 7 - 10
منابع :
۱) سازمان فضایی ناسا
۲) سایت علمی بیگ بنگ (چگونه ستارگان متولد می شوند و چگونه می میرند؟)
۳) سایت علمی بیگ بنگ (مرگ خورشید چگونه است؟)
۴) دانشنامه رشد (مرگ خورشید)
۵) دانشنامه رشد (مرگ ستاره)
eitaa.com/joinchat/113967215C6d37c5af28
#قرآن_پژوهان
سوره عنکبوت آیه ۴۱ :
«مَثَلُ الَّذِینَ اتَّخَذُوا مِن دُونِ اللَّهِ أَوْلِیَاء کَمَثَلِ الْعَنکَبُوتِ اتَّخَذَتْ بَیْتًا وَإِنَّ أَوْهَنَ الْبُیُوتِ لَبَیْتُ الْعَنکَبُوتِ لَوْ کَانُوا یَعْلَمُونَ»
«مثل آنان که سوای خدا را دوستان میگیرند، مثل عنکبوت است که خانهای بساخت و کاش میدانستند هر آینه سستترین خانهها، خانه عنکبوت است»
عجایب سوره عنکبوت (۲)
در آیه فوق به صراحت بیان شده که عنکبوت ماده به ساخت خانه اقدام میکند، چرا که از فعل مونث(… اتَّخَذَتْ بَیْتًا) برای عنکبوت استفاده نموده است.
علم امروزی نیز دقیقا ثابت نموده است که وظیفه ساخت خانه بر عهده عنکبوت ماده است که با غدد ترشح کننده ماده ابریشمی، اقدام به ساخت لانه میکند. هرچند در برخی مواقع عنکبوت نر هم در کار ساخت، ترمیم یا توسعه او را یاری میکند، با این حال وظیفه مذکور بهصورت یک وظیفه محض برای حیوان ماده حفظ میشود.
و براستی؛ تاکیدات مکرر قرآن به تفکر و تعقل در آیات آن، بی حکمت می باشد؟!
eitaa.com/joinchat/113967215C6d37c5af28
#قرآن_پژوهان
💫🎇۰۰۰﷽۰۰۰🎇💫
من الشیطان الرجیم
وَإِذْ قِيلَ لَهُمُ اسْكُنُوا هَٰذِهِ الْقَرْيَةَ وَكُلُوا مِنْهَا حَيْثُ شِئْتُمْ وَقُولُوا حِطَّةٌ وَادْخُلُوا الْبَابَ سُجَّدًا نَغْفِرْ لَكُمْ خَطِيئَاتِكُمْ ۚ سَنَزِيدُ الْمُحْسِنِينَ { ۱۶۱ - اعراف }
وَإِذْ = و آنگاه که
قِيلَ = گفته شد
لَهُمُ = به ایشان
اسْكُنُوا = مسکن گزینید
هَٰذِهِ = در این
الْقَرْيَةَ = شهر
وَكُلُوا = و بخورید
مِنْهَا = از آن
حَيْثُ = هر کجا
شِئْتُمْ (شاء)= که خواستید
وَقُولُوا = و بگویید (بارالها گناهان ما را)
حِطَّةٌ = فروریز
وَادْخُلُوا = و وارد شوید
الْبَابَ = از این دروازه
سُجَّدًا = فروتنانه
نَغْفِرْ = تا بیامرزیم
لَكُمْ = برای شما
خَطِيئَاتِكُمْ (خَطأ) = گناهانتان را
سَنَزِيدُ (زَيد) = و البته خواهیم افزود
الْمُحْسِنِينَ = به پاداش نیکوکاران
🎇💫🎇💫🎇💫🎇
eitaa.com/joinchat/113967215C6d37c5af28
#قرآن_پژوهان
🎇💫🎇💫🎇💫
(آیه 161)- اعراف
در تعقیب آیات گذشته در این آیه و آیه بعد به قسمت دیگری از مواهب پروردگار به بنی اسرائیل و طغیانگری آنان در برابر این مواهب اشاره شده است، نخست میگوید: «و (به خاطر بیاورید) هنگامی را که به آنها گفته شد در این سرزمین (بیت المقدس) ساکن گردید و از نعمتهای فراوان آن، در هر نقطه و هرگونه که میخواهید بخورید» و بهره گیرید (وَ إِذْ قِیلَ لَهُمُ اسْکُنُوا هذِهِ الْقَرْیَةَ وَ کُلُوا مِنْها حَیْثُ شِئْتُمْ).
«و بگویید: خداوندا! گناهان ما را بریز و از در بیت المقدس با خضوع و تعظیم وارد شوید» (وَ قُولُوا حِطَّةٌ وَ ادْخُلُوا الْبابَ سُجَّداً).
که اگر این برنامه را انجام دهید «خطاهایی را که مرتکب شدهاید میبخشیم
(1) در باره «منّ» و «سلوی» ذیل آیه 57 سوره بقره بحث کردیم.
و به نیکوکاران پاداش بیشتر و بهتر خواهیم داد» (نَغْفِرْ لَکُمْ خَطِیئاتِکُمْ سَنَزِیدُ الْمُحْسِنِینَ).
«حطّه» به معنی نزول چیزی از طرف بالاست و این کلمه در واقع شعار آنها به هنگام ورود به بیت المقدس بود، یعنی «تقاضای ما ریزش گناهانمان و یا ریزش باران عفو و رحمتت بر ماست».
خلاصه تفسیر نمونه
🎇💫🎇💫🎇💫
eitaa.com/joinchat/113967215C6d37c5af28
#قرآن_پژوهان