بخشي از كليپ مصاحبه خبرگزاري جمهوري اسلامي با آقاي فرهنگ در خصوص دوره هاي آموزش #روش_ساده_فهم_قران،در نمايشگاه قران،خرداد97
تاملی در دیدگاه های استاد شهید مرتضی مطهری
قسمت #هشتاد_و_نه
#تحریفات در واقعه تاریخی #كربلا
قسمت سی و دوم
تحریفات معنوی
از کتاب #حماسهحسینی
✅تحریف مخصوص ما ایرانیها
مرحوم شمس، واعظ تهرانی معروف گفته بود در مشهد یك شبی ما را به جایی دعوت كردند، ما هم به خیال اینكه یك مهمانی معمولی است رفتیم. دیدیم نه، جمعیت خیلی زیاد است. سفره آوردند. دیدم در جلو هر یك از ما یك بشقاب غذا گذاشته اند🍲.
من هرچه كه نگاه كردم نفهمیدم چیست؟ چون این قدر تیره بود كه از ماش تیره تر.😏
دست گذاشتم، دیدم هر جایش دست می گذارم از بشقاب می خواهد بیرون بیاید؛ این قدر سفت و محكم است. منتظر شدیم كه چیز دیگر بیاورند.دیدم نه، جمعیت شروع كردند از همینها استفاده كردن. صاحب خانه را صدا كردم آمد.
گفتم اینها چیست كه به حلق خلق اللّه می كنی؟ گفت ای آقا! شما هم از این حرفها می زنید؟ از شما قبیح است، زشت است. چطور؟ گفت این آش امام زین العابدین بیمار است. گفتم اگر راست می گویی كه آش امام زین العابدین بیمار است😳،
پس بیماری ایشان در همه ی عمر از همین آش بوده كه می خورده اند! اینهاست كه چهره های پاك و نورانی را مشوّه كرده است و مشوّه می كند.😔
اصلاً #امامت به معنی نمونه و سرمشق بودن است؛ یعنی #فلسفه ی وجود امام این
است كه یك انسانِ مافوق باشد، یك انسان مافوق انسانها باشد،
همین طوری كه پیغمبران «بَشَرٌ مِثْلُكُمْ یوحی اِلَیْهِ» بودند تا مردم از این مثلهای اعلا پیروی و تبعیت كنند.
اما وقتی كه چهره ی این شخصیتها این قدر مشوّه و خراب شد، سیمایشان تغییر كرد، اینها دیگر قابل پیروی و لایق پیروی نیستند و نمی شود از اینها پیروی كرد؛ یعنی پیروی از این شخصیتهای خیالی به جای این كه نافع باشد نتیجه ی معكوس می بخشد.
پس اجمالاً دانستیم كه خطر تحریف چقدر زیاد است، واقعاً خنثی می كند. واقعاً تحریف ضربت غیر مستقیم است، خنجر از پشت زدن است.⚡️
قبلاً هم اشاره كردم نسل یهودیها قهرمان تحریف در جهان اند.
هیچ كس به اندازه ی اینها در تاریخ جهان تحریف نكرده است و به همین دلیل هیچ كس به اندازه ی اینها به بشریت ضربه نزده است، حقایق را قلب نكرده و بدعتها ایجاد نكرده است.
اینها بودند كه در هر دین و #مذهبی #افكار مزخرف خودشان را به نام اولیاء همان دین و مذهب پخش می كردند. این هم یك مطلب كه من به طور اجمال اشاره كردم.
اما وظیفه و #رسالت.
بدانید كه وظیفه ی سنگینی داریم، مخصوصاً در این عصر. دیگر با حادثه ی تحریف شده نمی شود به مردم خدمت كرد. در گذشته هم نمی شد. در گذشته اگر فایده ای نداشت، ضررش كم بود، ولی حالا ضررش خیلی زیاد است. ما و شما باید توجه داشته باشیم كه بزرگترین وظیفه ای كه ما داریم این است كه ببینیم چه تحریفهایی در تاریخ ما شده است؟ چه تحریفهایی در نقاشی شخصیتهای بزرگان ما شده است؟ چه تحریفهایی در قرآن ما شده است؟
اما تحریف قرآن تحریف لفظی نیست، یعنی در قرآن یك كلمه نه كم شده و نه زیاد (قبلاً عرض كرده ام تحریف معنوی به اندازه ی تحریف لفظی خطرناك است) ، بلكه تحریف معنوی است، یعنی تفسیر و توجیه غلط.
در قرآن كوچكترین تحریف لفظی صورت نگرفته است، نه یك «واو» كم شده است و نه یك «واو» زیاد. اما چقدر ما همیشه تحریف معنوی می كنیم، یعنی آیات قرآن را غلط تفسیر و توجیه می كنیم! همین هم نباید باشد. تاریخهای ما، آن تاریخهایی كه برای ما درس آموزنده است، سند اخلاقی ماست، سند تربیت اجتماعی ماست، مثل حادثه ی تاریخی عاشورا، ببینیم چه تحریفاتی در اینها شده است؟ باید با این تحریفات مبارزه كنیم.
https://telegram.me/quranpuyan
#دعاهای_روزانه
امام سجّاد (ع)
اللَّهُمَّ... ازْوِ عَنِّی مِنَ الْمَالِ مَا یحْدِثُ لِی مَخِیلَةً
بارالها.. خرج کردن مالم را متوجه برنامههای خیر فرما
برگرفته از دعای ۳۰ صحیفه سجّادیه
@quranpuyan
♻️♻️♻️ #قرآنفهميبرايهمه
"عبارات قرآن كريم براي كساني كه به زبان و ادب عربي آشنا باشند قابل درك و فهم است، و براي ديگران اين فهم تا حدودي از مسير ترجمه، قابل حصول و دستيابي است.
البته شكي نيست كه اين فهم و ادراك، مراتب و درجات بسيار متفاوتي دارد. به هر مقدار تلاش و دقت بيشتري صورت پذيرد، و هر اندازه اين تلاش با طهارت قلبي بيشتري همراه باشد، و از روايات صحيح استمداد شود، توفیق درك حقايق رو به فزوني نهاده و بهره بالاتري عايد انسان ميشود.
پيرامون تدبر در قرآن كريم در چهار آيه سخن به ميان آمده است.
در جايي ميفرمايد:«كتاب انزلناه اليك مبارك ليدبروا آيته و ليتذكر اولوا الالباب».[۱][۱۷]
ما اين كتاب مبارك را بر تو نازل ساختيم، تا در آيات آن تدبر كنند، و خردمندان (بر اثر تدبر مطلب را دريابند و) متذكر شوند.
👈👈با توجه به نكات فوق روشن ميشود كه، قرآن كريم در قالب عباراتي بشري، به زبان عربي روشن نازل شده تا براي درك و #فهم مردم #آسان بوده؛ و در آن #تدبر كنند و حقانيت آن را بيابند و با تعليم رسول اكرم(ص) و امامان و اهل بيت او (عليهمالسلام) معيارهاي عمل را در اختيار داشته باشند."
دكتر سيدمحسن ميرباقري
http://quranpuyan.com/yaf_postst379_qrn-qbl-tdbr-w-fhm-bry-hmh-mrdm.aspx
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تعقل در شريعت
با عمومی سازی فهم و عمل به قرآن
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
✅✅انتشار بخشي از روش #تدبر در قرآن پيشنهادي آقاي مهندس جمال #گنجهاي
(#مدرس دوره و مبدع روش ساده فهم قرآن)در روزنامه كيهان در سيزدهم رمضان سال قبل
✅«ما درهرسوره، پرتکرارترین مفهوم را پیداکرده و آن را به عنوان محور سخن در نظر گرفتهایم. هر سوره قرآن یک واحد مستقلِ گفتاری است که به لحاظ موعظه بودن حالت جُنگ را دارد و لذا برای فهم بهتر آن تفکیک به مولفههای تشکیل دهندهاش ضروری است. تفکیک مذکور باید طوری باشد که هر قسمت در درون خویش وحدت موضوعی داشته باشد.»
✅این قرآن پژوه در تکمیل صحبت هایش میگوید: «ما الگوریتمی ساختهایم که به کمک آن، پیام هر سوره به راحتی استخراج میشود.سپس به کمک پیامِ استخراج شده سعی میشود سوره بازخوانی شود و در این حالت خودِ کاربر درک میکند که نسبت به قبل دارد بهتر میفهمد.
✅از آن چه گفته شد این نتیجه روشن میگردد که هنگام قرائت و #تدبر در سورههای قرآن کریم، دو نکته را باید جویا باشیم:
الف) در ارتباط آیات با یکدیگر بیندیشیم.
ب) در جستوجوی مسئله محوری سوره برآییم
http://www.magiran.com/ppdf/nppdf/2827/p02827216420051.pdf
جهت مطالعه اثار ايشان به سايت زير ميتوانيد رجوع نماييد:
http://jamal-ganjei.com/
👈👈چهارمين #دوره_مجازي روش مطالعه و فهم قرآن از هفته آينده آغاز ميشود.
جهت ثبت نام و دريافت اطلاعات بيشتر به كانال زير مراجعه نماييد.
https://t.me/tadabbor_quranpuyan
♻️♻️♻️ #قرآنفهميبرایهمه :تدبر هفتگي در سوره هاي قرآن به ترتيب نزول
✳️ تدبر و پرسش و پاسخ در سوره #انشقاق:
⬅️درب پاراگراف اول : آیات(1_5)
اشاره به حوادث روز قیامت و شروع آن.
⬅️درب پاراگراف دوم : آیه(6)
انسان قطعا پروردگارش را ملاقات می کند و این راه بسیار سختی است .
⬅️درب پاراگراف سوم : آیات (7_15)
قرار گرفتن نامه اعمال در دست راست سعادت و آسایش را به دنبال دارد و در غیر این صورت مایه هلاکت و بدبختی است .
⬅️درب پاراگراف چهارم : أیات(16_19)
گذر انسان از مراحل زندگی دنیوی و ورود به مراحل و مراتب بالاتر حتمی و قطعی است
⬅️درب پاراگراف پنجم :آیات(20_25)
سرانجام تکذیب گران عذاب الهی و سرانجام مومنان اجر و پاداش بی پایان است .
✅✅درس سوره :
انسان ناگزیر از دنیا به آخرت گذر می کند ، با ایمان و عمل صالح به سعادت می رسد و با تکذیب و کفر دچار عذاب سخت الهی می گردد .
خانم فاطمه شجاعت الحسینی،قرآن اموخته دوره هاي روش فهم بهتر قران
🔻پرسش:
❓آيا مردم در قيامت فقط به دو دوسته اصحاب يمين و اصحاب شمال تقسيم ميشوند؟
ﺁﻳﺎﺕ ﻓَﺄَﻣﱠﺎ ﻣَﻦْ ﺃُﻭﺗِﻲَ ﻛِﺘﺎﺑَﻪُ ﺑِﻴَﻤِﻴﻨِﻪِ- ﻭَ ﺃَﻣﱠﺎ ﻣَﻦْ ﺃُﻭﺗِﻲَ ﻛِﺘﺎﺑَﻪُ ﺑِﺸِﻤﺎﻟِﻪِ ﻣﻌﻠﻮﻡ ﻧﻴﺴﺖ ﻫﻤﻪ ﺍﻫﻞ ﺁﺧﺮﺕ ﺭﺍ ﺷﺎﻣﻞ ﺑﺎﺷﺪ ﻛﻪ ﺍﻭﻟﻰ ﺩﺭﺑﺎﺭﻩ ﻣﺆﻣﻨﺎﻥ ﻭ ﺍﻫﻞ ﺑﻬﺸﺖ ﻭ ﺩﻭﻣﻰ ﺩﺭﺑﺎﺭﻩ ﻛﻔﺎﺭ ﻭ ﺍﻫﻞ ﺟﻬﻨﻢ ﺍﺳﺖ، ﺑﺎ ﺁﻧﻜﻪ ﮔﻨﺎﻫﻜﺎﺭﺍﻥ ﺍﻫﻞ ﺍﻳﻤﺎﻥ، ﺍﻭﻝ ﺑﻪ ﺁﺗﺶ ﻣﻰ ﺭﻭﻧﺪ ﻭ ﺳﭙﺲ ﺁﺯﺍﺩ ﻣﻰ ﺷﻮﻧﺪ، ﺍﻳﻨﻬﺎ ﺟﺰﺀ ﻫﻴﭻ ﻳﻚ ﺍﺯ ﺩﻭ ﮔﺮﻭﻩ ﻧﻴﺴﺘﻨﺪ ﻭ ﻛﺴﺎﻧﻰ ﻛﻪ ﻣﺸﻤﻮﻝ ﺁﻳﻪ ﻭَ ﺁﺧَﺮُﻭﻥَ ﻣُﺮْﺟَﻮْﻥَ ﻟِﺄَﻣْﺮِ ﺍﻟﻠﱠﻪِ ﺇِﻣﱠﺎ ﻳُﻌَﺬﱢﺑُﻬُﻢْ ﻭَ ﺇِﻣﱠﺎ ﻳَﺘُﻮﺏُ ﻋَﻠَﻴْﻬِﻢْ ﺗﻮﺑﻪ/ 106، ﻫﺴﺘﻨﺪ ﻇﺎﻫﺮﺍ ﺟﺰﺀ ﻫﻴﭻ ﻳﻚ ﻧﻴﺴﺘﻨﺪ،
ﺩﺭ ﺳﻮﺭﻩ ﻭﺍﻗﻌﻪ ﻣﺮﺩﻡ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺳﻪ ﻗﺴﻤﺖ ﺗﻘﺴﻴﻢ ﻛﺮﺩﻩ: ﺍﺻﺤﺎﺏ ﻣﻴﻤﻨﺔ ﻭ ﺍﺻﺤﺎﺏ ﻣﺸﺌﻤﺔ ﻭ ﻭ ﺳﺎﺑﻘﻮﻥ، ﺑﻪ ﻧﻈﺮ ﻣﻰ ﺁﻳﺪ ﻛﻪ ﺳﺎﺑﻘﻮﻥ ﺍﺯ ﺩﻭ ﮔﺮﻭﻩ ﻛﻪ ﻛﺘﺎﺏ ﺑﻪ ﺩﺳﺖ ﺭﺍﺳﺖ ﻳﺎ ﭼﭙﺸﺎﻥ ﺩﺍﺩﻩ ﻣﻰ ﺷﻮﺩ ﺧﺎﺭﺝ ﻣﻰ ﺑﺎﺷﻨﺪ.
ﺩﺭ ﺍﻟﻤﻴﺰﺍﻥ ﻓﺮﻣﻮﺩﻩ: ﺟﺎﻳﺰ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺑﮕﻮﺋﻴﻢ ﺗﻘﺴﻴﻢ ﺍﻫﻞ ﺁﺧﺮﺕ ﺑﻪ ﺍﺻﺤﺎﺏ ﻳﻤﻴﻦ ﻭ ﺍﺻﺤﺎﺏ ﺷﻤﺎﻝ ﺷﺎﻣﻞ ﻫﻤﻪ ﻧﻴﺴﺖ ﺑﻠﻜﻪ ﺑﻬﺸﺘﻴﺎﻥ ﻭ ﺍﻫﻞ ﺧﻠﻮﺩ ﺩﺭ ﺁﺗﺶ ﻣﺨﺼﻮﺹ ﺷﺪﻩ ﺍﻧﺪ ﺑﺬﻛﺮ ﻭﺻﻔﺸﺎﻥ ﻛﻪ ﻫﻤﺎﻥ ﺩﺍﺩﻩ ﺷﺪﻥ ﻛﺘﺎﺏ ﺑﺪﺳﺖ ﺭﺍﺳﺖ ﻳﺎ ﭼﭙﺸﺎﻥ ﺑﺎﺷﺪ ﻫﻤﭽﻨﻴﻦ ﺍﺳﺖ ﺣﺎﻝ ﻣﻜﺬﺑﻴﻦ ﻭ ﻣﺘﻘﻴﻦ ﺩﺭ ﺳﻮﺭﻩ ﻣﺮﺳﻠﺎﺕ ﻭ ﻧﺒﺄ ﻭ ﻧﺎﺯﻋﺎﺕ ﻭ ﻋﺒﺲ ﻭ ﻣﻄﻔﻔﻴﻦ ﻭ ﻏﻴﺮ ﺁﻧﻬﺎ، ﭘﺲ ﻏﺮﺽ ﺫﻛﺮ ﻧﻤﻮﻧﻪ ﺍﻯ ﺍﺯ ﺍﻫﻞ ﺍﻳﻤﺎﻥ ﻭ ﻃﺎﻋﺖ ﻭ ﺍﻫﻞ ﻛﻔﺮ ﻭ ﺗﻜﺬﻳﺐ ﺍﺳﺖ، ﺩﻳﮕﺮﺍﻥ ﻣﺴﻜﻮﺕ ﻣﺎﻧﺪﻩ ﺍﻧﺪ ﺗﺎ ﻣﺮﺩﻡ ﺑﺪﺍﻧﻨﺪ ﺳﻌﺎﺩﺕ ﺩﺭ ﺟﺎﻧﺐ ﺗﻘﻮﻯ ﻭ ﺷﻘﺎﻭﺕ ﺩﺭ ﺟﺎﻧﺐ ﺗﻤﺮﺩ ﻭ ﻃﻐﻴﺎﻥ ﺍﺳﺖ.
📚تفسیر احسن الحدیث
http://yon.ir/Qp3959
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔 @quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
تاملی در دیدگاه های استاد شهید مرتضی #مطهری
قسمت #نود
#تحریفات در واقعه تاریخی #كربلا
قسمت سی و سوم
تحریفات معنوی
از کتاب #حماسهحسینی
✅ وظایف علمای امت
حال، #وظایفی كه علمای امت دارند چیست؟
وظایفی كه عامه ی مردم و توده ی مردم دارند چیست؟
راجع به #علمای امت یك سخن كلی باید عرض كنم و آن سخن كلی این است كه عالِم نقطه ی انحرافش در اینجاست: عالم همیشه خودش را در مقابل مردم می بیند با یك سلسله نقاط ضعف و عیبها.
نقاط ضعف روحی، اخلاقی، اجتماعی كه یك نوع بیماری در افراد است با بیماریهای جسمانی این تفاوت را دارد كه در بیماری جسمی خود بیمار غالباً بیماری خودش را احساس می كند و خودش دنبال معالجه است،
ولی در بیماریهای روحی آنچه كه كار را مشكل می كند این است كه شخص بیمار است ولی خودش نمی فهمد كه بیمار است، بلكه بر عكس آن بیماری را به عنوان سلامت می پذیرد و به بیماری خودش علاقه دارد.
نقاط ضعف روحی كه در افراد هست، چنین نیست كه افراد نقاط ضعف خودشان را به عنوان نقطه ی ضعف بشناسند و قبول كنند، بلكه نقاط ضعف را نقطه ی قوّت در خودشان می دانند. ولی این عالم است كه می فهمد نقاط ضعف اجتماعش چیست. حال، عالم كه در مقابل نقاط ضعف اجتماع قرار می گیرد دو حالت دارد (سر دوراهی اینجاست) : گاهی با نقاط ضعف مردم مبارزه می كند، این را می گویند «مصلح» . مصلح یعنی كسی كه با نقاط ضعف مردم مبارزه می كند، قهراً مردم هم غالباً از او خوششان نمی آید. ولی گاهی عالم می بیند مبارزه كردن با نقاط ضعف مردم كار سخت و مشكلی است، ضرر دارد، منفعت نمی كند، از نقاط ضعف مردم استفاده می كند، نه اینكه با نقاط ضعف مبارزه كند.
اینجاست كه مصداقِ «فقیهٌ فاجرٌ» می شود كه پیغمبر اكرم فرمود: آفت دین سه چیز است: یكی از آنها فقیه فاجر است.
در سایر مسائل بحثی نمی كنیم، در همین مسأله ی ما نحن فیه (به قول طلبه ها) ، در همین واقعه ی تاریخی عاشورا بحث می كنیم. عامه ی مردم دو نقطه ی ضعف در موضوع عزاداری امام حسین دارند. ما با این دو نقطه ی ضعف چه كنیم؟
https://telegram.me/quranpuyan
♻♻♻ #قرآنفهميبرایهمه :تدبر هفتگي در سوره هاي قرآن به ترتيب نزول
✳ #تدبر و در سوره #انشقاق:
تدبر و فهم سوره انشقاق:
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمـَنِ الرَّحِيمِ به نام خداوند رحمتگر مهربان
إِذَا السَّمَاء انشَقَّتْ {1}آنگاه كه آسمان زهم بشكافد {1}
وَأَذِنَتْ لِرَبِّهَا وَحُقَّتْ {2}و پروردگارش را فرمان برد و [چنين] سزد {2}
وَإِذَا الْأَرْضُ مُدَّتْ {3}و آنگاه كه زمين كشيده شود {3}
وَأَلْقَتْ مَا فِيهَا وَتَخَلَّتْ {4}و آنچه را كه در آن است بيرون افكند و تهى شود {4}
وَأَذِنَتْ لِرَبِّهَا وَحُقَّتْ {5}و پروردگارش را فرمان برد و [چنين] سزد {5}
يَا أَيُّهَا الْإِنسَانُ إِنَّكَ كَادِحٌ إِلَى رَبِّكَ كَدْحًا فَمُلَاقِيهِ {6}
(در آن هنگامه)اى انسان قطعا تو هم به سوى پروردگار خود به سختی و مشقت، سیر می کنی و او را ملاقات خواهى كرد {6}
آیه 6 جواب شرط ایات 1-5 است.یعنی ان هنگام که آسمان و زمین به اراده خداوند،دچار تحولات شگرف میشوند ای انسان تو هم ناگزیر از حرکت و حضور در محضر خدا هستی.
💢عصاره فراز آیات 1-6:همزمان با تحولات عظیم قیامت بفرمان خدا،انسان هم در محضر خدا حاضر خواهد شد.
فَأَمَّا مَنْ أُوتِيَ كِتَابَهُ بِيَمِينِهِ {7}اما كسى كه كارنامهاش به دست راستش داده شود {7}
فَسَوْفَ يُحَاسَبُ حِسَابًا يَسِيرًا {8}بزودىاش حسابى بس آسان كنند {8}
وَيَنقَلِبُ إِلَى أَهْلِهِ مَسْرُورًا {9}و شادمان به سوى كسانش باز گردد {9}
وَأَمَّا مَنْ أُوتِيَ كِتَابَهُ وَرَاء ظَهْرِهِ {10}و اما كسى كه كارنامهاش از پشتسرش به او داده شود {10}
فَسَوْفَ يَدْعُو ثُبُورًا {11}زودا كه هلاك [خويش] خواهد {11}
وَيَصْلَى سَعِيرًا {12}و در آتش افروخته درآيد {12}
إِنَّهُ كَانَ فِي أَهْلِهِ مَسْرُورًا {13}او در [ميان] خانواده خود شادمان بود {13}
إِنَّهُ ظَنَّ أَن لَّن يَحُورَ {14}او مىپنداشت كه هرگز برنخواهد گشت {14}
بَلَى إِنَّ رَبَّهُ كَانَ بِهِ بَصِيرًا {15}آرى در حقيقت پروردگارش به او بينا بود {15}
💢عصاره فراز آیات 7-15:حکم به سرنوشت متفاوت اصحاب یمین و ناباوران به معاد در دادگاه الهی
فَلَا أُقْسِمُ بِالشَّفَقِ {16}نه نه سوگند به شفق {16}
وَاللَّيْلِ وَمَا وَسَقَ {17}سوگند به شب و آنچه [شب] فروپوشاند {17}
وَالْقَمَرِ إِذَا اتَّسَقَ {18}سوگند به ماه چون [بدر] تمام شود {18}
لَتَرْكَبُنَّ طَبَقًا عَن طَبَقٍ {19}كه قطعا از حالى به حالى برخواهيد نشست {19}
👈(همانطور که شب،جمع کننده افراد و پایان حیات درروز و ظاهر کننده ماه غایب در روز است،قیامت هم جمع کننده و تغییر دهنده حالت شما و ظاهرکننده اعمال شما و غیب جهان است.)هم چنین همان طور که ماه از خود نور ندارد و منعکس کننده نور خورشید است،قیامت هم منعکس کننده رفتار دنیوی شماست.
💢عصاره فراز آیات 16-19:سیر تغییرات شما در دنیا و قیامت،واضح و قطعی است.
فَمَا لَهُمْ لَا يُؤْمِنُونَ {20}پس چرا آنان باور نمى دارند {20}
وَإِذَا قُرِئَ عَلَيْهِمُ الْقُرْآنُ لَا يَسْجُدُونَ {21}و چون بر آنان قرآن تلاوت مىشود چهره بر خاك نمىسايند {21}
بَلِ الَّذِينَ كَفَرُواْ يُكَذِّبُونَ {22}[نه] بلكه آنان كه كفر ورزيدهاند (آگاهانه) تكذيب مى كنند (نه اینکه حقیقت بر انها معلوم نباشد){22}
وَاللَّهُ أَعْلَمُ بِمَا يُوعُونَ {23}و خدا به آنچه در سينه دارند داناتر است {23}
فَبَشِّرْهُم بِعَذَابٍ أَلِيمٍ {24}پس آنان را از عذابى دردناك خبر ده {24}
إِلَّا الَّذِينَ آمَنُواْ وَعَمِلُواْ الصَّالِحَاتِ لَهُمْ أَجْرٌ غَيْرُ مَمْنُونٍ {25}
مگر كسانى كه گرويده و كارهاى شايسته كرده اند كه آنان را پاداشى بىمنت خواهد بود {25}
💢عصاره فراز آيات 20-25:با توجه به فرازهاي قبلي و اينكه عذاب دردناك در انتظار مكذبان است،چرا (به قران و معاد) ايمان نمياوريد و تكذيب ميكنيد.
📚درس سوره انشقاق:باتوجه به قطعیت سیر تحولی انسان و حضور در دادگاه الهی،دست از تكذيب قيامت برداريد و ايمان بياوريد تا از عذاب به پاداش فراوان برسيد.
🖌آقای سیدکاظم فرهنگ
yon.ir/Qp3959
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔 @quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
به نام خدا
🌷🌷در تاريخ دوم مهرماه سال جاري
👈تعداد بازديد پرييينده ترين موضوع سايت قران پويان كه به بيان نظرات مختلف در تفسير ايه 59 سوره احزاب و پوشش و حجابزنان مسلمان اختصاص دارد از مرز 50000 عبور كرد.👏👏
اين عدد تقريبا معادل چاپ هفدهم كتابهايي است كه هربار در تيراژ 3000 چاپ شوند.
بررسي امار دوره اخير نشانگر آن است كه بطور متوسط روزانه 50 بازديد از اين صفحه انجام شده است.
⬅در اين صفحه نظرات مفسران و قرآن پژوهان مختلف پيرامون ايات #حجاب در سوره احزاب و نور ارايه شده است كه از جمله انها ميتوان به موارد زير اشاره كرد:
تفسير الميزان،تفسير نور،تفسير نمونه،استفسار از آيت الله مكارم شيرازي،
مقالاتي از شهيد مطهري،حجت الاسلام محسن كديور،حجت الاسلام قابل،مرحوم محمدباقر بهبودي،سيدكاظم فرهنگ،دكتر احمد پاكتچي(حجاب در اديان قبل)و خلاصه اي از نشست بررسي كتاب حجاب در عصر نزول با حضور اميرحسن تركاشوند
👈جهت مطالعه مشروح مطالب به لينك زير مراجعه نماييد
quranpuyan.com/yaf_postsm8590_tdd-bzdyd--psthy--mwDw-Hjb-dr-qrn-z-chhl-hzr-bwr-krd.aspx#post8590
✅ #راز_ماندگاری حماسه #عاشورا
✍ نویسنده دکتر حمید فغفور مغربی
هیچ حماسه ای در تاریخ بشر به اندازه حماسه #عاشورا کانون توجه عاطفی و درونی قرار نگرفته و نیز جنبه آموزشی و تغییر در نگرش و اندیشه نداشته است . به راستی چرا که این حماسه یک حماسه جاودانه و یک الگوی زنده است . بررسی مؤلفه های این نهضت می تواند راز جاودانگی آن را تبیین نماید .
🔹بخش آخر
9-20e3;1-20e3; #پیام_صلح و دوستی
بعضی نهضت حسینی را که نهضتی سرخ بوده است به خشونت طلبی و تندی متهم می کنند درست است که این نهضت حماسه ای بزرگ است که هدف آن مصونیت بخشیدن به عقاید و حمایت از دستاوردهای پیامبر رحمت بوده است و حماسه ها همواره مهمترین کارکرد آنها جهت تغییر تاریخ و سرنوشت ملتها بوده است ، و برای شکل گیری حماسه ها معمولا ً انسان های برجسته فدا می شوند ، اما در اینجا برترین انسانها نه مافوق انسانها ، بلکه انسانهای مافوق که خاندان پیامبر و یاران بزرگوار آنها باشند این حماسه را می آفرینند ، اما نگاهی به فرآیند این نهضت نشان می دهد که مبنای حرکت آنها بر پایه صلح و دوستی و محبت بود ؛ آنچنان که از دیدگاه قرآن و قاعده صلح و محبت است و جنگ و خشونت استثنا می باشد ، یعنی جایی که هیچ راه دیگری وجود ندارد و برای تحکیم همان صلح و محبت راهی جز مبارزه و فداکاری وجود ندارد
👌خاتمه
آری حسین چراغ هدایت و کشتی نجات است ، زیرا بشریت و فلسفه زندگی را می آموزد و آن را معنی می کند ، کشتی نجات است و کشتی معمولی نیست دنبال غرق شدگان است تا آن ها را نجات دهد ، « إن الحسین مصباح الهدی و سفینه النجاه »
به همین دلیل این کشتی زودتر از همه کشتی ها به هدف می رساند زیرا عامل نجات از عشق و فداکاری و هدفداری برخاسته و به فرمورده امام حسین ( ع) « کلنا سفن النجاه و لکن سفینه الحسین اسرع » همه ما کشتی نجاتیم ولی کشتی حسین از همه سریع تر است .
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تعقل در شريعت
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
♻♻💢💢نظر سركارخانم انصاري قرآن آموخته دوره نخست مجازي #روش_فهم_بهتر_ قران و مربي قرآن
✅سلام
👈فوائد این دوره بیشمار هست ونوع ارتباط با قران وفهم آن بااین شیوه بسیار عالی ومفید است .
در کل میتونم بگم نوع مواجهه مرا با قران عوض کرده بعد از شرکت در این دوره به قران به دید یک همنشینی زنده وبسیار عالم ودلسوز نگاه می کنم .برام مراجعه به قران بسیار #جذاب شده👌🙏
قبلا ایات یک سوره را پراکنده وبدون ربط با یکدیگر می دیدم ویا برای ثواب می خواندم وفقط کتابی مقدس وقابل احترام بود
👌ولی الان در هربار مراجعه به قران در واقع انگار هر روز به عنوان یک دانشجو به دانشگاهی وارد میشم، روشنایی ونوری تمام نشدنی در ذهنم احساس میکنم ومسیری بس طولانی پیش رویم هست با منظره هایی وصف نشدنی،
همراه باافسوسی از زمانی طولانی که در بی خبری از قران پشت سر گذاشتم البته با ترسی از ناتوانی در پیمودن این مسیر ولی با فراگیری وتمرین در سوره ها
✅با این شیوه گامهایم استوار تر شده چون هرگامی را با دقت و نورافکنی مطالب اندوخته شده از سوره های قبل بر می دارم وهمراهی اساتید گرامی که با وسواس خاص ما را همراهی می کنید به مانند امدادگران در مسیر عبورمان پیمودن این راه را برایمان بی خطر تر وبا خیالی آسوده تر می کند
وهمواره به همه دوستان خصوصا دوستان قرانیم که در انواع رشته های قرانی مثل حفظ، تفسیر ترجمه ، تجوید تحصیل می کنند اهمیت وکاربردی بودن این رشته را توضیح میدم و کسانی که علاقمند می شوند مژده شروع دوره ی بعدی را میدم واز اینکه می تونن بدون هدر دادن وقت در مسیر کلاسها از منزل این رشته را تحصیل کنند
وپیشنهاد می کنم یکبار هم که شده قران را بر اساس ترتیب نزول مطالعه کنند چون قران قراره فرهنگ سازی کنه قراره اعتقاد انسان ، دید انسان به هستی را بسازه پس مطالعه به ترتیب نزول در رسیدن به این هدف راه میانبر هست
امید که روزی فرا برسه که همه به قران برای تدبر واندیشه جهت یافتن مسیر عبور زندگیمان جهت ارتباط بهتر با خدا وانسانهای دیگر وجهان هستی مراجعه کنیم🙏
تشکر از همه مسئولان قران پویان خصوصا شما استاد فرهنگ واستاد گنجه ای زندگیتان جاویدان
quranpuyan.com/yaf_postst2825_nZrt-qrn-mwzn-dwrh-hy-HDwry-w-mjzy-qrn-pwyn.aspx
t.me/tadabbor_quranpuyan
🌷🌷 روزهای پایانی ثبت نام #چهارمين_دوره_مجازي_آموزشی "روش مطالعه و فهم بهتر قرآن "به زبان ساده
چگونه قران بخوانیم و بفهمیم؟
۸هفته در تلگرام
🌺جهت کسب اطلاعات بیشتر ،به کانال زیر مراجعه نمایید:
https://t.me/tadabbor_quranpuyan
✅نظریکی از #قرآنآموزان دوره های قبل
"دوره اموزشی تدبر در قران برای من به شخصه خیلی تجربه ارزشمندی شد
ان شاالله بتونم پیگرانه ادمه بدم
همیشه موقع تلاوت سوره واسم سوال بود چرا اینقدر مطالب پراکنده هست 😔به قول معروف از این شاخه به اون شاخه شده متاسفانه راه برقراری ارتباط بین مطالب را بلد نبودم واین دلسرد کننده بود
ولی اکنون با شیوه اموزشی این دوره وتمرینهای انجام داده خودم ودیگر هم دوره ایها وراهنمایی اساتید وپشتیبان گروه تونستم تا حدود قابل رضایت خودم راه های ارتباط دهی ایات یک سوره وبرداشت پیام سوره قدم بردارم
👌خیلی روش #ساده ودر عین حال موثری بود و #جذاب
د ر حدی که تا فرصتی در مشلغه های روزانه پیدا می کنم میرم سراغ سوره های جز 29 و30 انقدر این کار شیرین وجذاب هست که امیدوارم بتوانم با همین روش به سراغ سوره های بلندتر بروم "
جهت مطالعه ساير نظرات به لينك زير مراجعه نماييد
http://quranpuyan.com/yaf_postst2749_brgzry-dwrh--mwzshy-HDwry-w-mjzy--rwsh-mTlh-w-tdbr-dr-qrn.aspx
صبح است
همه چیز رنگ و بوی
تازگی وطراوت میدهد
آرزو میکنم وجودتان
پرشود ازعطر و رنگ خدا
وصبح را سرشار از انرژی و
سلامتی آغاز کنید
وامروزتان آکنده از هر چه زیباییست
شود
"سلام صبحتون بخیر"
@quranpuyan
✅ #راز_ماندگاری حماسه #عاشورا
✍ نویسنده دکتر حمید فغفور مغربی
هیچ حماسه ای در تاریخ بشر به اندازه حماسه #عاشورا کانون توجه عاطفی و درونی قرار نگرفته و نیز جنبه آموزشی و تغییر در نگرش و اندیشه نداشته است . به راستی چرا که این حماسه یک حماسه جاودانه و یک الگوی زنده است . بررسی مؤلفه های این نهضت می تواند راز جاودانگی آن را تبیین نماید .
🔹بخش آخر
9⃣1⃣ #پیام_صلح و دوستی
بعضی نهضت حسینی را که نهضتی سرخ بوده است به خشونت طلبی و تندی متهم می کنند درست است که این نهضت حماسه ای بزرگ است که هدف آن مصونیت بخشیدن به عقاید و حمایت از دستاوردهای پیامبر رحمت بوده است و حماسه ها همواره مهمترین کارکرد آنها جهت تغییر تاریخ و سرنوشت ملتها بوده است ، و برای شکل گیری حماسه ها معمولا ً انسان های برجسته فدا می شوند ، اما در اینجا برترین انسانها نه مافوق انسانها ، بلکه انسانهای مافوق که خاندان پیامبر و یاران بزرگوار آنها باشند این حماسه را می آفرینند ، اما نگاهی به فرآیند این نهضت نشان می دهد که مبنای حرکت آنها بر پایه صلح و دوستی و محبت بود ؛ آنچنان که از دیدگاه قرآن و قاعده صلح و محبت است و جنگ و خشونت استثنا می باشد ، یعنی جایی که هیچ راه دیگری وجود ندارد و برای تحکیم همان صلح و محبت راهی جز مبارزه و فداکاری وجود ندارد
👌خاتمه
آری حسین چراغ هدایت و کشتی نجات است ، زیرا بشریت و فلسفه زندگی را می آموزد و آن را معنی می کند ، کشتی نجات است و کشتی معمولی نیست دنبال غرق شدگان است تا آن ها را نجات دهد ، « إن الحسین مصباح الهدی و سفینه النجاه »
به همین دلیل این کشتی زودتر از همه کشتی ها به هدف می رساند زیرا عامل نجات از عشق و فداکاری و هدفداری برخاسته و به فرمورده امام حسین ( ع) « کلنا سفن النجاه و لکن سفینه الحسین اسرع » همه ما کشتی نجاتیم ولی کشتی حسین از همه سریع تر است .
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تعقل در شريعت
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
✅به نام خدا
🌷🌷در تاريخ دوم مهرماه سال جاري
👈تعداد بازديد پرييينده ترين موضوع سايت قران پويان كه به بيان نظرات مختلف در تفسير ايه 59 سوره احزاب و پوشش و حجابزنان مسلمان اختصاص دارد از مرز 50000 عبور كرد.👏👏
اين عدد تقريبا معادل چاپ هفدهم كتابهايي است كه هربار در تيراژ 3000 چاپ شوند.
بررسي امار دوره اخير نشانگر آن است كه بطور متوسط روزانه 50 بازديد از اين صفحه انجام شده است.
⬅️در اين صفحه نظرات مفسران و قرآن پژوهان مختلف پيرامون ايات #حجاب در سوره احزاب و نور ارايه شده است كه از جمله انها ميتوان به موارد زير اشاره كرد:
تفسير الميزان،تفسير نور،تفسير نمونه،استفسار از آيت الله مكارم شيرازي،
مقالاتي از شهيد مطهري،حجت الاسلام محسن كديور،حجت الاسلام قابل،مرحوم محمدباقر بهبودي،سيدكاظم فرهنگ،دكتر احمد پاكتچي(حجاب در اديان قبل)و خلاصه اي از نشست بررسي كتاب حجاب در عصر نزول با حضور اميرحسن تركاشوند
👈جهت مطالعه مشروح مطالب به لينك زير مراجعه نماييد
http://quranpuyan.com/yaf_postsm8590_tdd-bzdyd--psthy--mwDw-Hjb-dr-qrn-z-chhl-hzr-bwr-krd.aspx#post8590
♻️♻️♻️ #قرآنفهميبرايهمه
❗️به شما جوانان عزیز توصیه میکنم
اُنستان را با #قرآن زیاد کنید.
🔰 آن کسانى که با #قرآن ارتباط پیدا کردند، قدر این ارتباط را بدانند.
🔰 کسانى که #قرآن را حفظ کردند، قدر این حفظ #قرآن را بدانند
💎 این جواهر قیمتى را براى خودشان نگه دارند؛
🔰 آن کسانى که با تلاوت #قرآن مأنوسند، این رشتهى مبارک را از دست ندهند، رها نکنند
🔰 آن کسانى که با #قرآن مرتبطند، #تدبر در #قرآن را، #تدبر در معانى #قرآن را، تعمّق در #مفاهیم قرآنى را، هدف خودشان قرار بدهند؛
✅اینها چیزهایى است که ما را قدمبهقدم به #قرآن نزدیک میکند. اگر با #قرآن مأنوس شدیم، به #قرآن نزدیک شدیم، #مفاهیم قرآنى در دل ما توانست اثر بگذارد،
👌 آنوقت میتوانیم امیدوار باشیم که امّت اسلام عزّت وعده داده شدهى از سوى خداى متعال را [به دست خواهد آورد]:
💫🌟💫 وَ للهِ العِزَّةُ وَ لِرَسُولِهِ وَ لِلمُؤمِنین؛(۳)
این عزّت را آنوقت خدا به امّت اسلامى خواهد داد.
اگر با #قرآن مأنوس شدیم، آثار و برکات آن اینها است.
ایت الله خامنه ای
https://goo.gl/rkok4V
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تعقل در شريعت
با عمومی سازی فهم و عمل به قرآن
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔 @quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
♻️♻️♻️ #قرآنفهميبرایهمه :تدبر هفتگي در سوره هاي قرآن به ترتيب نزول
✳️ #تدبر و در سوره #انشقاق:
تدبر و فهم سوره انشقاق:
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمـَنِ الرَّحِيمِ به نام خداوند رحمتگر مهربان
إِذَا السَّمَاء انشَقَّتْ {1}آنگاه كه آسمان زهم بشكافد {1}
وَأَذِنَتْ لِرَبِّهَا وَحُقَّتْ {2}و پروردگارش را فرمان برد و [چنين] سزد {2}
وَإِذَا الْأَرْضُ مُدَّتْ {3}و آنگاه كه زمين كشيده شود {3}
وَأَلْقَتْ مَا فِيهَا وَتَخَلَّتْ {4}و آنچه را كه در آن است بيرون افكند و تهى شود {4}
وَأَذِنَتْ لِرَبِّهَا وَحُقَّتْ {5}و پروردگارش را فرمان برد و [چنين] سزد {5}
يَا أَيُّهَا الْإِنسَانُ إِنَّكَ كَادِحٌ إِلَى رَبِّكَ كَدْحًا فَمُلَاقِيهِ {6}
(در آن هنگامه)اى انسان قطعا تو هم به سوى پروردگار خود به سختی و مشقت، سیر می کنی و او را ملاقات خواهى كرد {6}
آیه 6 جواب شرط ایات 1-5 است.یعنی ان هنگام که آسمان و زمین به اراده خداوند،دچار تحولات شگرف میشوند ای انسان تو هم ناگزیر از حرکت و حضور در محضر خدا هستی.
💢عصاره فراز آیات 1-6:همزمان با تحولات عظیم قیامت بفرمان خدا،انسان هم در محضر خدا حاضر خواهد شد.
فَأَمَّا مَنْ أُوتِيَ كِتَابَهُ بِيَمِينِهِ {7}اما كسى كه كارنامهاش به دست راستش داده شود {7}
فَسَوْفَ يُحَاسَبُ حِسَابًا يَسِيرًا {8}بزودىاش حسابى بس آسان كنند {8}
وَيَنقَلِبُ إِلَى أَهْلِهِ مَسْرُورًا {9}و شادمان به سوى كسانش باز گردد {9}
وَأَمَّا مَنْ أُوتِيَ كِتَابَهُ وَرَاء ظَهْرِهِ {10}و اما كسى كه كارنامهاش از پشتسرش به او داده شود {10}
فَسَوْفَ يَدْعُو ثُبُورًا {11}زودا كه هلاك [خويش] خواهد {11}
وَيَصْلَى سَعِيرًا {12}و در آتش افروخته درآيد {12}
إِنَّهُ كَانَ فِي أَهْلِهِ مَسْرُورًا {13}او در [ميان] خانواده خود شادمان بود {13}
إِنَّهُ ظَنَّ أَن لَّن يَحُورَ {14}او مىپنداشت كه هرگز برنخواهد گشت {14}
بَلَى إِنَّ رَبَّهُ كَانَ بِهِ بَصِيرًا {15}آرى در حقيقت پروردگارش به او بينا بود {15}
💢عصاره فراز آیات 7-15:حکم به سرنوشت متفاوت اصحاب یمین و ناباوران به معاد در دادگاه الهی
فَلَا أُقْسِمُ بِالشَّفَقِ {16}نه نه سوگند به شفق {16}
وَاللَّيْلِ وَمَا وَسَقَ {17}سوگند به شب و آنچه [شب] فروپوشاند {17}
وَالْقَمَرِ إِذَا اتَّسَقَ {18}سوگند به ماه چون [بدر] تمام شود {18}
لَتَرْكَبُنَّ طَبَقًا عَن طَبَقٍ {19}كه قطعا از حالى به حالى برخواهيد نشست {19}
👈(همانطور که شب،جمع کننده افراد و پایان حیات درروز و ظاهر کننده ماه غایب در روز است،قیامت هم جمع کننده و تغییر دهنده حالت شما و ظاهرکننده اعمال شما و غیب جهان است.)هم چنین همان طور که ماه از خود نور ندارد و منعکس کننده نور خورشید است،قیامت هم منعکس کننده رفتار دنیوی شماست.
💢عصاره فراز آیات 16-19:سیر تغییرات شما در دنیا و قیامت،واضح و قطعی است.
فَمَا لَهُمْ لَا يُؤْمِنُونَ {20}پس چرا آنان باور نمى دارند {20}
وَإِذَا قُرِئَ عَلَيْهِمُ الْقُرْآنُ لَا يَسْجُدُونَ {21}و چون بر آنان قرآن تلاوت مىشود چهره بر خاك نمىسايند {21}
بَلِ الَّذِينَ كَفَرُواْ يُكَذِّبُونَ {22}[نه] بلكه آنان كه كفر ورزيدهاند (آگاهانه) تكذيب مى كنند (نه اینکه حقیقت بر انها معلوم نباشد){22}
وَاللَّهُ أَعْلَمُ بِمَا يُوعُونَ {23}و خدا به آنچه در سينه دارند داناتر است {23}
فَبَشِّرْهُم بِعَذَابٍ أَلِيمٍ {24}پس آنان را از عذابى دردناك خبر ده {24}
إِلَّا الَّذِينَ آمَنُواْ وَعَمِلُواْ الصَّالِحَاتِ لَهُمْ أَجْرٌ غَيْرُ مَمْنُونٍ {25}
مگر كسانى كه گرويده و كارهاى شايسته كرده اند كه آنان را پاداشى بىمنت خواهد بود {25}
💢عصاره فراز آيات 20-25:با توجه به فرازهاي قبلي و اينكه عذاب دردناك در انتظار مكذبان است،چرا (به قران و معاد) ايمان نمياوريد و تكذيب ميكنيد.
📚درس سوره انشقاق:باتوجه به قطعیت سیر تحولی انسان و حضور در دادگاه الهی،دست از تكذيب قيامت برداريد و ايمان بياوريد تا از عذاب به پاداش فراوان برسيد.
🖌آقای سیدکاظم فرهنگ
http://yon.ir/Qp3959
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔 @quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
♻️♻️💢💢نظر سركارخانم انصاري قرآن آموخته دوره نخست مجازي #روش_فهم_بهتر_ قران و مربي قرآن
✅سلام
👈فوائد این دوره بیشمار هست ونوع ارتباط با قران وفهم آن بااین شیوه بسیار عالی ومفید است .
در کل میتونم بگم نوع مواجهه مرا با قران عوض کرده بعد از شرکت در این دوره به قران به دید یک همنشینی زنده وبسیار عالم ودلسوز نگاه می کنم .برام مراجعه به قران بسیار #جذاب شده👌🙏
قبلا ایات یک سوره را پراکنده وبدون ربط با یکدیگر می دیدم ویا برای ثواب می خواندم وفقط کتابی مقدس وقابل احترام بود
👌ولی الان در هربار مراجعه به قران در واقع انگار هر روز به عنوان یک دانشجو به دانشگاهی وارد میشم، روشنایی ونوری تمام نشدنی در ذهنم احساس میکنم ومسیری بس طولانی پیش رویم هست با منظره هایی وصف نشدنی،
همراه باافسوسی از زمانی طولانی که در بی خبری از قران پشت سر گذاشتم البته با ترسی از ناتوانی در پیمودن این مسیر ولی با فراگیری وتمرین در سوره ها
✅با این شیوه گامهایم استوار تر شده چون هرگامی را با دقت و نورافکنی مطالب اندوخته شده از سوره های قبل بر می دارم وهمراهی اساتید گرامی که با وسواس خاص ما را همراهی می کنید به مانند امدادگران در مسیر عبورمان پیمودن این راه را برایمان بی خطر تر وبا خیالی آسوده تر می کند
وهمواره به همه دوستان خصوصا دوستان قرانیم که در انواع رشته های قرانی مثل حفظ، تفسیر ترجمه ، تجوید تحصیل می کنند اهمیت وکاربردی بودن این رشته را توضیح میدم و کسانی که علاقمند می شوند مژده شروع دوره ی بعدی را میدم واز اینکه می تونن بدون هدر دادن وقت در مسیر کلاسها از منزل این رشته را تحصیل کنند
وپیشنهاد می کنم یکبار هم که شده قران را بر اساس ترتیب نزول مطالعه کنند چون قران قراره فرهنگ سازی کنه قراره اعتقاد انسان ، دید انسان به هستی را بسازه پس مطالعه به ترتیب نزول در رسیدن به این هدف راه میانبر هست
امید که روزی فرا برسه که همه به قران برای تدبر واندیشه جهت یافتن مسیر عبور زندگیمان جهت ارتباط بهتر با خدا وانسانهای دیگر وجهان هستی مراجعه کنیم🙏
تشکر از همه مسئولان قران پویان خصوصا شما استاد فرهنگ واستاد گنجه ای زندگیتان جاویدان
http://quranpuyan.com/yaf_postst2825_nZrt-qrn-mwzn-dwrh-hy-HDwry-w-mjzy-qrn-pwyn.aspx
https://t.me/tadabbor_quranpuyan
🌷🌷مژده به علاقه مندان فهم بهتر قرآن
"مسئله #تدبر در قرآن بمقتضاي آيات كثيره يك #وظيفهعمومي است"
مرحوم علامه طباطبایی
اطلاعيه شماره #سه ثبت نام #چهارمين_دوره_مجازي_آموزشی "روش مطالعه و فهم بهتر قرآن "
زمان ثبت نام: از يكشنبه 18 شهريور تا 4 شنبه 4 مهر
👈شروع دوره:از يكشنبه8مهرماه
✅مخاطبان این دوره:
1-کلیه افرادی که علاقه مند به انس بیشتر با قران و درک بهتر مفاهیم قرانی جهت به کارگیری انها در زندگی فردی و اجتماعی خود هستند.
2-مربیان و مدرسین گرامي کلاسهای مفاهیم،تفسیر و تدبر در قرآن که علاقه مند به آموزش بهتر قرآن آموزان می باشند.
✅حضور در این دوره،نیازمند تحصیلات خاص دانشگاهی یا حوزوی یا پیش نیازهای دیگر نبوده و عزیزان علاقه مند به فهم بهتر ایات قران داراي ديپلم و بالاتر ،با هر رشته تحصیلی میتوانند شرکت نمایند.
✅برای دروس و تمرینها لزومی به حضور و انلاین بودن در زمان خاصی نیست.فایل ها و تمرینها ارایه میشوند.شما در طول هفته ،مطالعه میکنید. زمان امتحان مجازي هم با هماهنگي متقاضي،تعيين ميشود.
🔴 میزان شهریه چقدر است؟
✅گزينه يك: دوره مجازی با آزمون و انجام تمرین 75 هزار تومان
✅ گزينه دو :دوره مجازي بدون آزمون و بدون تمرین 50هزار تومان
🔴 چه امكانات و خدماتي در اختيار قران اموزان قرار ميگيرد؟
مشترك براي متقاضيان هر دو گزينه
✅عضويت در كانال دوره اموزشي(در #تلگرام يا #گپ)
✅دريافت فايلهاي صوتي و كليپهاي كوتاه دوره حضوري
✅دسترسي براي دانلود فايلهاي تصويري فيلم هاي دوره حضوري
✅دريافت رايگان يك جلد كتاب "مباني و روش مطالعه و فهم ساده قران" از طريق پست
✅دريافت تمرين ها و فايلهاي متني مرتبط
مخصوص افراد متقاضي گزينه يك
✅عضويت در گروه مجازي حل تمرين با حضور مدرس دوره و بررسي پاسخ ها و رفع اشكال
✅شركت در امتحان مجازي پايان دوره
🔴پرداخت از لينكهاي زير ميسر مي باشد:
♻️دوستان متقاضي گزينه يك:
https://idpay.ir/quranpuyan/shop/33892
♻️دوستان متقاضي گزينه دو:
https://idpay.ir/quranpuyan/shop/33893
پس از پرداخت،يا نياز به توضيحات بيشتر به نام کاربری زیر پيام دهيد:
@Gitiba97
👈جهت دريافت اطلاعات بيشتر و مشاهده كليپهايي از دوره حضوري و
👈اطلاع از نظرات قرآن آموزان دوره هاي قبل،به لينك زير مراجعه نماييد
https://t.me/tadabbor_quranpuyan
💢💢لطفا براي ساير افراد يا گروههاي علاقه مند و مرتبط #فوروارد نماييد.
#دعاهای_روزانه
💫اَللّهُمَّ ارْزُقْنى خَیْرَهُ و خَیْرَ ما فیهِ وَخَیْرَ ما بَعْدَه
💫پروردگارا خیر این روز و آنچه درآن است و خیر روزهاى بعد را روزى من گردان
فرازی از دعای روز پنجشنبه
@quranpuyan
📖 #قرآنچهمیگوید؟
#جملات زیبا از قرآن کریم
تکلیف از ما.📝 نتیجه از خدا. 🏆
قُل لَّن يُصِيبَنَآ إِلَّا مَا كَتَبَ ٱللَّهُ لَنَا هُوَ مَوۡلَىٰنَاۚ وَعَلَى ٱللَّهِ فَلۡيَتَوَكَّلِ ٱلۡمُؤۡمِنُونَ
سوره مبارکه توبه، آیه ۵۱
بگو: هرگز جز آنچه خداوند براى ما مقرّر كرده است، به ما نخواهد رسید. او مولاى ماست و مؤمنان باید تنها بر خداوند توكّل كنند.
برگرفته از کانال حفظ قرآن
@hefzequranchannel
http://yon.ir/Qp2641
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔 @quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
♻️♻️♻️ #قرآنفهميبرایهمه :تدبر هفتگي در سوره هاي قرآن به ترتيب نزول
✳️ #تدبر در سوره #انشقاق:
نکاتی از سوره انشقاق از #تفسیر_نور
🌿🌻🌿🌻🌿🌻🌿🌻🌿🌻🌿
◀️ در آستانه قیامت، آسمانهای استوار و محکم «سَبْعاً شِدٰاداً» شکافته میشوند. «إِذَا السَّمٰاءُ انْشَقَّتْ»
◀️ هستی گوش به فرمان و تسلیم خداوند است. «أَذِنَتْ لِرَبِّهٰا» (این جمله درباره آسمان و زمین هر دو آمده است. )
◀️ طبیعت نوعی شعور دارد که فرمان پذیر خداوند است. «أَذِنَتْ لِرَبِّهٰا»
◀️ تسلیم خدا شدن، تنها تسلیم شدنی است که شایسته و سزاوار است. «حُقَّتْ»
◀️ در آستانه قیامت، زمین چنان دگرگون میشود که تمام ناهمواریهای آن از میان رفته و سطحی گسترده و هموار میشود. «إِذَا الْأَرْضُ مُدَّتْ»
◀️ انسان در حرکت به سوی خداست. «یٰا أَیُّهَا الْإِنْسٰانُ إِنَّکَ کٰادِحٌ إِلیٰ رَبِّکَ» (چنانکه در جای دیگر میفرماید: «إِنّٰا لِلّٰهِ وَ إِنّٰا إِلَیْهِ رٰاجِعُونَ» )
◀️ انسان در مسیر حرکت به سوی خدا، با مشکلات بی شماری روبروست. «إِنَّکَ کٰادِحٌ إِلیٰ رَبِّکَ»
◀️ اعمال انسان در دنیا ثبت شده و در قیامت، به صورتی مکتوب و مستند به او ارائه میشود. «أُوتِیَ کِتٰابَهُ»
◀️ در قیامت، حساب مردم گوناگون است و خوبان حسابی آسان دارند. «حِسٰاباً یَسِیراً» (و تبه کاران حسابی سخت. «حِسٰاباً شَدِیداً» )
◀️ منشأ بدبختی انسان، غفلت از معاد یا انکار آن است. «ظَنَّ أَنْ لَنْ یَحُورَ»
◀️ منکران معاد بر اساس گمان انکار میکنند نه علم. «ظَنَّ أَنْ لَنْ یَحُورَ»
◀️ ریشه خوشیهای مستانه، غفلت از آخرت است. کٰانَ فِی أَهْلِهِ مَسْرُوراً... ظَنَّ أَنْ لَنْ یَحُورَ
◀️ عقل و احتیاط حکم میکند که اگر یقین به قیامت ندارید، لااقل به وقوع آن گمان داشته باشید، «یَظُنُّونَ أَنَّهُمْ مُلاٰقُوا رَبِّهِمْ» نه آنکه به عدم وقوع قیامت گمان برید که منشأ هلاکت است. «ظَنَّ أَنْ لَنْ یَحُورَ»
◀️ نتیجه قرائت قرآن باید عبودیّت و تسلیم باشد. إِذٰا قُرِئَ... اَلْقُرْآنُ لاٰ یَسْجُدُونَ
◀️ کافران، نه تنها در برابر آیات قرآن تسلیم نمی شوند، بلکه آن را تکذیب میکنند. لاٰ یَسْجُدُونَ بَلِ... یُکَذِّبُونَ
◀️ خداوند، به اسرار درونی انسان احاطه دارد. «وَ اللّٰهُ أَعْلَمُ بِمٰا یُوعُونَ»
◀️ گاهی انسان در قالب انکار و تکذیب، اهداف دیگری را دنبال میکند که خداوند به آن آگاه است. «یُکَذِّبُونَ وَ اللّٰهُ أَعْلَمُ بِمٰا یُوعُونَ»
◀️ گاهی انسان به خاطر حفظ منافعش، در ظاهر تکذیب میکند ولی در دل آن را میپسندد. «یُکَذِّبُونَ وَ اللّٰهُ أَعْلَمُ بِمٰا یُوعُونَ»
◀️ گرچه مبنای کیفر و پاداش عمل است، امّا ارزش عمل به هدف و انگیزه آن است که خداوند به آنها آگاه است. «وَ اللّٰهُ أَعْلَمُ بِمٰا یُوعُونَ»
◀️ لازمه ایمان، انجام هر عمل است که صالح و شایسته باشد، در هر زمینه ای که باشد. «آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصّٰالِحٰاتِ» (عبادت، یکی از مصادیق عمل صالح است. )
◀️ایمان از عمل جدا نیست و لازم ملزوم یکدیگرند. «آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصّٰالِحٰاتِ»
◀️ پاداشهای الهی، گسسته نمی شود و همراه با منّت نیست. «لَهُمْ أَجْرٌ غَیْرُ مَمْنُونٍ»
🌿🌻🌿🌻🌿🌻🌿🌻🌿🌻🌿
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔 @quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
تاملی در دیدگاه های استاد شهید مرتضی مطهری
قسمت #نود_و_دو
#تحریفات در واقعه تاریخی #كربلا
قسمت سی و پنج
تحریفات معنوی
از کتاب #حماسهحسینی
✅دو نقطه ضعف مردم در مجالس عزاداری
یادم هست در فریمان خودمان، سالهای اولی كه من از قم می آمدم و به آنجا می رفتم و گاهی منبر می رفتم، آمده بودیم مشهد، روضه خوان قهاری بود كه در مشهد خیلی معروف بود.
شبی ما در مسجد گوهرشاد در یكی از شبستانها رفته بودیم پای #روضه ی او و یكی از هم ولایتی های ما هم آنجا بود.
یك روضه ی صد در صد دروغی آنجا خواند، خودش هم گفت از بزرگان شنیدم (به قول مرحوم آیتی نگو از بزرگان، بگو از دروغگویان، مگر مقصود «از بزرگان دروغگویان» باشد) چون خودش می فهمید كه این در هیچ كتابی نیست.😶
آمد یك بچه ای برای امام حسین درست كرد كه چنین بچه ای امام حسین نداشته است.
گفت طفلی امام حسین داشتند كه جزء اسرا بود.🤔 یكی از لشكریان عمر سعد، خودش سوار بود و طنابی به گردن این طفل بسته بود و او را با زور شلاق می آوردند و می كشیدند.
او سرگرم رفتن بود و این طفل مجبور به دویدن. یك وقت متوجه شد كه این طناب فشار آورده و سنگینی می كند. بعد متوجه شدند كه این طفل خفه شده است.
این را گفت و وا ویلایی بپاشد.😫
وقتی كه آمدیم بیرون، یادم است آن هم ولایتی من آمد به من توصیه كرد گفت آقا جان بیایید پای این منبرها، از این روضه ها یاد بگیرید، اینها را برای مردم بخوانید! .😧
حال، این، نقطه ی #ضعف مردم عوام است. با این نقطه ی ضعف چه باید كرد؟
آیا باید از این نقطه ی ضعف مردم استفاده كرد؟ باید بهره برداری كرد؟ باید سوارشان شد؟ باید مثل تاج گفت حالا كه اینها احمقند من از همین حماقتشان استفاده می كنم؟
نه، بزرگترین #رسالت و وظیفه ی علما #مبارزه با نقاط ضعف اجتماع است. این است كه پیغمبر اكرم فرمود:
🌺«اِذا ظَهَرَتِ الْبِدَعُ فی اُمَّتی فَلْیُظْهِرِ الْعالِمُ عِلْمَهُ وَ اِلاّ فَعَلَیْهِ لَعْنَةُ اللّهِ»🌺
🍃آنجا كه #بدعتها و دروغها ظاهر می شود، آنجا كه چیزهایی ظاهر می شود كه در دین نیست، مسائلی پیدا می شود كه من نگفته ام، بر عهده ی دانایان است كه #حقایق را بگویند و لو مردم خوششان
نمی آید. آن كسی كه كتمان می كند، لعنت خدا بر او باد.🍃
بالاتر از این را خود قرآن كریم فرموده است:
🍀 «إِنَّ اَلَّذِینَ یَكْتُمُونَ ما أَنْزَلْنا مِنَ اَلْبَیِّناتِ وَ اَلْهُدی مِنْ بَعْدِ ما بَیَّنّاهُ لِلنّاسِ فِی اَلْكِتابِ أُولئِكَ یَلْعَنُهُمُ اَللّهُ وَ یَلْعَنُهُمُ اَللاّعِنُونَ»🍀
🌟 آن دانایانی كه حقایقی را ما گفته ایم و آنها می دانند، ولی كتمان می كنند، می پوشانند، اظهار نمی كنند، لعنت خدا بر آنها و لعنت هر لعنت كننده ای بر آنها باد.🌟
من در مقاله ی «ختم نبوت» نوشتم وظیفه ی علما در دوره ی ختم نبوت مبارزه با #تحریف است و خوشبختانه ابزار این كار هم در دست است و بازهم خوشبختانه هستند و بوده اند در میان علما افرادی كه با این نقاط ضعف مبارزه كرده اند.
كتاب لؤلؤ و مرجان كه من در همین موضوع حادثه عاشورا در آن سه شب نام می بردم از مرحوم حاجی نوری (رضوان اللّه علیه) ، درست یك قیام به وظیفه ی بسیار مقدسی است كه این مرد بزرگ كرده است، مصداق قسمت اول این حدیث است كه «اِذا ظَهَرَتِ الْبِدَعُ فَلْیُظْهِرِ الْعالِمُ عِلْمَهُ» . در این طور موارد وظیفه ی علماست كه حقایق را بدون پرده به مردم بگویند و لو مردم خوششان نمی آید.
وظیفه ی علماست كه با اكاذیب مبارزه كنند و مشت دروغگویان را باز كنند.💥💥
https://telegram.me/quranpuyan
🔘فساد سیستماتیک
🔹دولت صدر اسلام به نوعی یک دولت رانتی است، رانت مبتنی بر غنیمت به این معنی که پول زیادی دست دولت است و بنابراین همه چیز سرنوشت جامعه وارد کف باکفایت یا بی کفایت دولتمردان می شود و به همین دلیل در چنین جامعه ای ما شاهد یکه تازی دولت هستیم، دولت ها در چنین جامعه ای تمامیت خواه می شوند و سرنوشت کلیت جامعه را در دست می گیرند، نه تنها قدرت اقتصادی دستشان است، یعنی به جای اینکه سیاست منطق اقتصاد پیدا کند، اقتصاد منطق سیاست پیدا می کند و دولت با پولی که دستش هست، دین، فرهنگ و نظام آموزش و پرورش، افکار عمومی و رسانه ها را کنترل می کند و در چنین شرایطی یکی اختناق برای آزادی خواهان و فرصت طلبی برای فرصت طلبان رخ می دهد و لذا جامعه را به دو بخش معترضان و بهره مندان از وضعیت موجود تقسیم می کند.
🔹با نگاهی به جامعه عرب قبل از اسلام، مشاهده می کنیم که هنوز دولت به معنای علمی امروز آن شکل نگرفته است و آنچه وجود دارد دولت- شهر، ادامه سنت یونانی – رومی است که از طریق شام به مکه سرازیر شده و در حال ورود به مدینه هم هست. از درون این سنت تاریخی ما با دو الگوی کوچک حکمرانی مکه با سنت اشرافی و الگوی مدینه با سنت شورایی روبرو هستیم؛ وقتی پیامبر اسلام وارد مدینه می شود، سنت مدنی را انتخاب می کند و حکومت را به سمت سلسله قراردادها کشانده و یک رگه شورایی به حکومت می دهد اما از بعد از پیامبر کم کم شاهد ادغام سنت مدینه با مکه و به تدریج غلبه سنت مکه بر تمدن اسلامی هستیم.
🔹ابن خلدون در مقدمه خود می گوید: «اگر مناقشه بین بنی هاشم و بنی امیه شکل بگیرد چون پتانسیل قدرت بنی امیه بالاست، سرانجام، بنی امیه، قدرت را خواهد برد». یعنی خلافت، ظاهر مبتنی بر بیعت پیدا می کند اما باطنی در درون اشرافیت در حال ساخت است و به تدریج ابن خلدون توضیح می دهد که چنین خلافتی در سه مرحله قابل انتقال به سلطنت است. ابتدا کمی دموکراتیک است، سپس ظاهر دموکراتیک پیدا می کند و سرانجام بعد از ۴۰ سال به شدت و سرعت به سلطنت می غلتد و عناصر خود را نشان می دهد.
🔹سال ۱۵ هجرت برای تاریخ ایران و شام سال مهمی است چون در این دوره، قادسیه در حال شکل گیری است و به پایانش می رسد و امپراطوری ثروتمند ایران و بلافاصله روم در هم می شکند و تمام ثروت آن وارد مدینه می شود و به این ترتیب سیستمی با توجه به ورود این ثروت به خزانه دولت، پدیده ای به نام رانت وارد مدینه می شود. تا سال ۱۳ هجرت، اگر غنیمتی هم بود به صورت مساوی تقسیم می شد، نویسنده ای به نام الکان دهلوی در کتاب حیات الصحابه توضیح دقیقی از این دگردیسی و تحولات داده است و می گوید وقتی خلیفه اول می خواست بیت المال را تقسیم کند می گفت برای من مجاهد و غیر مجاهد تفاوتی ندارد، فضل و امتیاز و ثواب آنها نزد خداوند است، این پول برای شکم آنهاست، فرقی ندارد مجاهد باشد یا قائد.
🔹خلیفه دوم در سال ۱۵ هجرت فرمولی را برای توزیع غنائم تعریف کرد که این فرمول تا آخر بنی امیه باقی بود و آغاز فساد دولت اسلامی بود، فرمول از این قرار بود که سهم هر شهروند یا مسلمان مساوی با میزان نزدیکی نسبی به پیامبر، ضرب در سبقت در اسلام می شود. عمر خلیفه دوم مساله را فهمیده بود و بنابراین گفت حق تبدیل ثروت به سرمایه را ندارید اما می توانید از ثروت استفاده کنید جالب این که فرزندان اینها به فساد افتادند. در مقابل، خلیفه سوم، خصوصی سازی را آغاز کرد و سکه را تبدیل به زمین های زراعی کرد و تمام انفال کم کم به صحابه فروخته شد.
🔹در این شرایط گسست ساختاری بین دولت و جامعه به وجود می آید و دولت به شدت امنیتی می شود و تلاش می کند خود را حفظ کند و برای حفظ خود ازهیچ اقدام خشنی پرهیز نمی کند. در این شرایط از لحاظ روانشناسی اجتماعی، در مدینه و مکه و جاهای دیگر، یک دوگانگی شکل گرفت، یعنی مردم مدینه و مکه و شام غرق ثروت هستند و جاهای دیگر دارد تبدیل به جوامع فرسوده می شود و در آن ها نوعی احساس پوچی شکل می گیرد.
🔹جامعه ای که دچار ظلم ساختاری و فساد سیستماتیک شد و مصلحان در آن جامعه، صدایشان، خفه شد، آن جامعه به صورت اتوماتیک در چرخه ویرانی افتاده و در حرکت است و هیچ کسی، ترمزی برای آن نمی تواند داشته باشد. امام حسین می بیند که جامعه در این شیب قرار گرفته است و لذا تلاش هایی را مأیوسانه آغاز می کند.
🔸سخنرانی در دارالزهراء، تهران، 26 شهریور97، شب هشتم محرم
@Feirahi