فلسفه #زیارت #امام _حسین (ع) در روز #اربعین چیست ؟
🔴اربعين شهادت امام حسین (ع) یکی از روزهایی است که به فضیلت زیارت آن حضرت از دور و نزدیک شناخته می شود و در این مساله تفاوتی بین این روز و روزهای زیارتی دیگر نیست و نباید برای آن به دنبال فلسفه خاصی بود. اما در این که شهرت و علاقه زیاد شیعیان به زیارت در این روز به چه بر می گردد و آیا منشا این امر زیارت کاروان اسرای کربلا در این روز بوده، مورد اختلاف است؛
👇👇👇👇👇
👈مثلا شهيد مطهري در اين خصوص كه اهل بيت امام حسين در روز اربعين به كربلا آمده اند باور دارد كه آن را عقل تایید نمی کند و در منابع دسته اول و معتبر نیامده است. (1)
برخی دیگر از مورخان هم به طور صریح و هم غیر صریح اين مطلب را انکار نمودهاند. شیخ مفید در «مسار الشیعه» آورده است: «روز اربعین، روزی است که اهل بیت امام، از شام به سوی مدینه مراجعت کردند. نیز روزی است که جابر بن عبدالله برای زیارت امام حسین ع وارد کربلا شد». (2)
شیخ طوسی در «مصباح المتهجّد»(3) و ابن اعثم در الفتوح (4) نیز همین مطلب را ذکر کردهاند. میرزا حسین نوری مینویسد: «از عبارت شیخ مفید و شیخ طوسی استفاده میشود که روز اربعین روزی است که اسرا از شام به مقصد مدینه خارج شدند. نه آن که در آن روز به مدینه رسیدند. » (5)
👈در این میان سید بن طاوس در «لهوف»، اربعین را روز بازگشت اسرا از شام به کربلا ذکر کرده است. ایشان مینویسد: «وقتی اسرای کربلا از شام به طرف عراق بازگشتند، به راهنمای کاروان گفتند: ما را به کربلا ببر. بنابراین آنها به محل شهادت امام حسین آمدند. سپس در آن جا به اقامه عزا و گریه و زاری برای اباعبدالله پرداختند ...»(6 )
ابن نما حلی نیز روز اربعین را روز بازگشت اسرا از شام به کربلا و ملاقات آنها با جابر و عدهای از بنی هاشم ذکر کرده است. (10)
میرزا حسین نوری پس از از نقل قول سید بن طاوس به نقد آن پرداخته است.(7)
👈رسول جعفریان مینویسد: «شیخ مفید در ارشاد، ابومخنّف در مقتل الحسین، بلاذری در انساب الاشراف، دینوری در اخبار الطوال و أبن سعد در الطبقات الکبری، اشارهای به بازگشت اسرا به کربلا نکردهاند».(8)
👈شیخ عباس قمی هم داستان آمدن اسرای کربلا را در اربعین از شام به کربلا بسیار بعید میداند. (9) محمدابراهیم آیتی (10) و شهید مطهری (ره) نیز آمدن اسرای در روز اربعین به کربلا، را انکار کردهاند. (11)
✅✅امّا در خصوص ورود جابر بن عبدالله انصاری در روز اربعین سال 61 هجری به کربلا، به نظر میرسد بین منابع تاریخی چندان اختلافی نباشد. شیخ طوسی مینویسد: «روز اربعین روزی است که جابر بن عبدالله انصاری صحابی رسول خدا ص از مدینه برای زیارت قبر امام حسین (ع) به کربلا آمد. او اولین زائری بود که قبر شریف آن حضرت را زیارت کرد». (12) مرحوم آیتی مینویسد: «جابر بیستم ماه صفر، درست چهل روز بعد از شهادت امام وارد کربلا شد. سنت زیارت اربعین امام به دست او تأسیس گردید». (13)
پی نوشت ها: 1. شهيد مطهري، حماسه حسینی، ناشر:صدرا، تهران، ج 1،ص 30. 2. مسار الشيعة (المجموعة)،الشيخ المفيد،ص26،سال چاپ: 1406،ناشر: مكتب آية الله العظمى المرعشي النجفي - قم 3 . مصباح المتهجد،الشيخ الطوسي، ص 787،چاپ: اول،سال چاپ : 1411 - 1991 م،ناشر: مؤسسة فقه الشيعة - بيروت - لبنان ، 4 . ابن اعثم کوفی، احمد، ترجمه محمد بن محمد بن مستوفی هروی، تهران، انتشارات آموزش و انقلاب اسلامی، 1372، ص 916. 5 . النوری، لولو و مرجان، تهران، فراهانی، 1364، ص 154. 8 . اللهوف في قتلى الطفوف،السيد ابن طاووس، ص114،چاپ : اول،سال چاپ : 1417،ناشر : أنوار الهدى - قم - ايران. 6 . مثير الأحزان، ابن نما الحلي، ص86،سال چاپ: 1369 - 1950 م،ناشر: المطبعة الحيدرية - النجف الأشرف. 7 . نوری، پیشین، ص 152. 8 . جعفریان، تأملی در نهضت عاشورا، قم، ص 216. ناشر :انصاریان. 9 . قمی، منتهی الامال، ج1، ص 525. موسسه انتشارات هجرت، قم، 1378 . 10 . آیتی، بررسی تاریخ عاشورا، ص139. ناشر: کتابخانه صدوق 11 . مطهری، حماسه حسینی ، ج1، ص 30. 12 . طوسی، پیشین، ص 787. 13 . آیتی، پیشین، ص 231-230.
https://telegram.me/quranpuyan
#احاديث
🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃
امام #حسین (ع)
«وَ اعْلَمُوا أَنَّ الدُّنْيا حُلْوُها وَ مُرُّها حُلْمٌ وَ الاِْنْتِباهُ فِی الاْخِرَةِ.»
بدانيد كه #دنيا شيرينی و تلخی اش رؤيايی بيش نيست، و آگاهی و بيداری واقعی در #آخرت است.
📚بحارالانوار ج ۱۱ ص ۱۵۰
🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃
https://telegram.me/quranpuyan
💠 چه کنیم تا از یاران حسین و یاران زینب باشیم؟
#امام_موسی_صدر:
پیشنهادی به شما میکنم. اگر حسین برای دین کشته شد و دین و آموزه های دینی اکنون در پیش ماست، هر کدام از ما، چه بزرگ و چه کوچک، میتواند در تحقق هدف دینی حسین و زینب را یاری کند. اگر کسی نماز نمیگزارد، برای اکرام حسین و زینب نماز بخواند. من قول میدهم که نام او در فهرست یاری کنندگان و همراهان حسین و زینب درج میشود.
اگر کسی غیبت میکند و برای تکریم حسین این کار را ترک کند، حسین او را در شمار یاران و سپاهش میگذارد.
اگر کسی وجدان مریضی دارد و آن را پاک میگرداند، اگر کسی با بستگانش اختلافی دارد و آن را رفع میکند، اگر کسی به همسایه اش کمکی کند، اگر کسی مشکلی دارد و آن را حل کند، اگر کسی فرزندش را نیکو تربیت کند، اگر کسی در لباس و زندگی و زبان و نماز و خانه اش نقصی دارد و آن را برطرف کند، این شخص از جملۀ یاران حسین و یاران زینب است.
https://telegram.me/quranpuyan
💠 تشويق بر سينه زنى آرام و معقول، #حرمت_سينه_زنى خشن
🔻
🔹 من معتقدم سينه زنى بنا بر ماهيت و ذاتش شيوه اى مناسب براى ابراز حزن و اندوه است و مردم را به سينه زنى در دسته هاى #عزادارى تشويق مى كنم و با حذف آن موافق نيستم.
مقصود از اين سينه زنى، نوع آرام و معقول آن است، نه سينه زنى نمايشى و غير عادى كه همراه با كارهاى نادرستى است و برخى مردم اندام خود را نمايش مى دهند. چنين نوع سينه زنى مفهوم نمادين خود را ندارد و صرفا هنرى نمايشى است!
🔹 درباره تحريم سينه زنى خشن، من نيز همانند برخى فقهاى ديگر هر گونه زيان رسانى به بدن را -حتى اگر خطر عمده اى براى بدن نداشته باشد- حرام مى دانم. سينه زنى هم اگر به حدى برسد كه به بدن آسيب وارد كند حتى اگر اين آسيب پس از يكى دو روز درمان يابد، به نظر من چنين كارى حرام است و مانند اين است كه انسان خود را در معرض هواى سرد قرار دهد تا گرفتار بيمارى شود يا غذايي را بخورد كه مي داند سبب تب يا اسهال است. من چنين كارهايى را حرام مى دانم زيرا زيان رساندن به خود، حرام است و علاوه بر آن ظلم بر خويش نيز هست...
🔹 بنابراين، در نظر من سينه زنى خشن كه موجب زيان رساندن به بدن شود، از باب تحريم زيان، و با قطع نظر از اينكه چنين كارى در مراسم #عاشورا انجام مى شود، حرام است. ما برپايى مراسم #حسينى با همه برنامه هاى حزن انگيز آن را تشويق مى كنيم، به شرط اينكه با خط شرع هماهنگى داشته باشد.
📚 فقه زندگى، ص٢٦٠
⬇️
علامه فضل الله
https://telegram.me/quranpuyan
#دعاهای_روزانه
#دعاي_مکارم_الاخلاق
دعاها و #مناجات_های_سيدالساجدين حضرت امام زين العابدين(عليه السلام)
و أَكْمِلْ ذَلِكَ لِي
🔸بِدَوَامِ الطَّاعَةِ،
🔸وَ لُزُومِ الْجَمَاعَةِ،
🔸وَ رَفْضِ أَهْلِ الْبِدَعِ،
🔸وَ مُسْتَعْمِلِ الرَّأْيِ الُْمخْتَرَعِ.
بارخدايا!
خصال نیک را در من به کمال رسان با
🔹تداوم طاعت،
🔹همسويى با جماعت،
🔹دورى از اهل بدعت،
🔹و بيزارى از انديشه هاى بيرون از شريعت،
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تعقل در شريعت
https://telegram.me/quranpuyanhttps://telegram.me/quranpuyan
📖 #قرآنچهمیگوید؟
#وظایف_فردی مسلمان در قرآن
✅ #خودكشی از ديد قرآن كريم:
حرام است.خودتان را نكشيد
قران كريم در آيه ۲۹ سوره نسا از خودكشي منع كرده است.
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ لاَ تَأْكُلُواْ أَمْوَالَكُمْ بَيْنَكُمْ بِالْبَاطِلِ إِلاَّ أَن تَكُونَ تِجَارَةً عَن تَرَاضٍ مِّنكُمْ وَلاَ تَقْتُلُواْ أَنفُسَكُمْ إِنَّ اللّهَ كَانَ بِكُمْ رَحِيمًا ﴿۲۹﴾
مکارم: اي كساني كه ايمان آورده ايد! اموال يكديگر را به باطل (و از طرق نامشروع) نخوريد مگر اينكه تجارتي باشد كه با رضايت شما انجام گيرد، و خودكشي نكنيد! خداوند نسبت به شما مهربان است.
در تفسير فرقان در ذيل اين آيه چنين امده است:
" و لا تقتلوا انفسكم" در اين آيه به اين معناست كه خودتان را در نفى و اثبات داد و ستدهاى مالى به خطر جانى نياندازيد، زيرا جان مقدم بر مال است، و نبايد نثار مال گردد،
و همانگونه كه خود كُشى حرام است، كشتن مؤمنين ديگر هم حرام است، و نيز #هتك_حرمت و تعرض به شخصيت اين افراد محترم نيز از مصاديق قتل نفس است، زيرا كُشتن شخصيت و احترام اوست.كشتن گاه كشتن شخصيت و انسانيت و ارزش انسانى است كه با مفت خوارى محقق مى شود، زيرا شأن بالاتر از مال است، و گاه كشتار به سبب كينه و دشمنى است، كه از تجارت باطل و بدون رضايت ناشى مى شود، و كسى كه بى جهت خود را در معرض خطر قرار دهد، به ناحق خود را به قتل رسانده، و اين خود در قرآن نهى شده است (۱۹۵:۲)
http://yon.ir/Qp2744
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔 @quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
🌷🌷 همراهان گرامي متدبر در قران
از انجا كه هدف اصلي #تدبر و انس با قران
#عمل به اموزه ها و مفاهيم والاي ان است
⬅⬅بر ان شديم تا همزمان با تدبر در هر سوره، راهكارها و توصيه هايي براي عمل به پيام ها و تعاليم ان سوره نيز پيشنهاد كنيم
و با هم به #اجراي انها پاي بند شويم
ازهمه دوستاني كه در اين زمينه پيشنهاد يا نظري دارند
يا مايل به همكاري مي باشند
خواهشمنديم به گروه زير در پيام رسان ايتا ملحق شوند
http://eitaa.com/joinchat/4177723406Gc8e5fc5375
🌷🌷🌷مژده به فارسي زبانان خارج از ايران
پيرو درخواست علاقه مندان خارج از كشور،اپليكيشن #تنزيل در بازار برنامه هاي #گوگل ( google play store ) نيز ثبت و ارايه شده است.
👈كليه علاقه مندان خارج از ايران ميتوانند از طريق لينك زير و استفاده از كارتهاي اعتباري مورد قبول گوگل
اقدام به خريد و نصب تنزيل نمايند.
https://play.google.com/store/apps/details?id=araapp.ir.quran
🌷🌷🌷مژده به فارسي زبانان خارج از ايران
پيرو درخواست علاقه مندان خارج از كشور،اپليكيشن #تنزيل در بازار برنامه هاي #گوگل ( google play store ) نيز ثبت و ارايه شده است.
👈كليه علاقه مندان خارج از ايران ميتوانند از طريق لينك زير و استفاده از كارتهاي اعتباري مورد قبول گوگل
اقدام به خريد و نصب تنزيل نمايند.
https://play.google.com/store/apps/details?id=araapp.ir.quran
♻️♻️♻️ #قرآنفهميبرایهمه :تدبر هفتگي در سوره هاي قرآن به ترتيب نزول
تفسير و تدبر سوره #واقعه: منظور از #سابقون كيانند؟ ايا مقربون در امتهاي قبل،بيشتر از امت اسلام هستند؟
👈پاسخ 1:
10) ﻭَ ﺍﻟﺴﱠﺎﺑِﻘُﻮﻥَ ﺍﻟﺴﱠﺎﺑِﻘُﻮﻥَ. ﻣﻨﻈﻮﺭ ﺍﺯ «ﺍﻟﺴﺎﺑﻘﻮﻥ» ﺍﻭﻝ ﻛﺴﺎﻧﻰ ﻫﺴﺘﻨﺪ ﻛﻪ ﺩﺭ ﺍﻳﻤﺎﻥ ﻭ ﻋﻤﻞ ﺑﺮ ﺩﻳﮕﺮﺍﻥ ﭘﻴﺸﻰ ﮔﺮﻓﺘﻪ ﺍﻧﺪ، «ﺍﻟﺴﺎﺑﻘﻮﻥ» ﺩﻭﻡ ﺁﻧﺎﻧﻨﺪ ﻛﻪ ﺑﻪ ﺭﺣﻤﺖ ﻭ ﻣﻐﻔﺮﺕ ﺧﺪﺍ ﺳﺒﻘﺖ ﻛﺮﺩﻩ ﺍﻧﺪ
ﻳﻌﻨﻰ: ﻭ ﺁﻧﺎﻥ ﻛﻪ ﺩﺭ ﺍﻳﻤﺎﻥ ﻭ ﻋﻤﻞ ﭘﻴﺸﻰ ﮔﺮﻓﺘﻪ ﺍﻧﺪ ﻫﻤﺎﻧﻨﺪ ﻛﻪ ﺑﻪ ﺭﺣﻤﺖ ﺧﺪﺍ ﻭ ﺑﻬﺸﺖ ﭘﻴﺸﻰ ﮔﺮﻓﺘﻪ ﺍﻧﺪ.
ﻋﻠﻰ ﻫﺬﺍ «ﺍﻟﺴﺎﺑﻘﻮﻥ» ﺩﻭّﻡ، ﺧﺒﺮ «ﺍﻟﺴﺎﺑﻘﻮﻥ» ﺍﻭّﻝ ﺍﺳﺖ
ﺛُﻠﱠﺔٌ ﻣِﻦَ ﺍﻟْﺄَﻭﱠﻟِﻴﻦَ ﻭَ ﻗَﻠِﻴﻞٌ ﻣِﻦَ ﺍﻟْﺂﺧِﺮِﻳﻦَ. ﻣﺮﺍﺩ ﺍﺯ ﺍﻭﻟﻴﻦ ﺍﻣﺘﻬﺎﻯ ﮔﺬﺷﺘﻪ ﺍﺳﺖ ﺗﺎ ﺯﻣﺎﻥ ﻇﻬﻮﺭ ﺍﺳﻠﺎﻡ ﻭ ﻣﺮﺍﺩ ﺍﺯ ﺁﺧﺮﻳﻦ، ﺍﻣﺖ ﺍﺳﻠﺎﻣﻰ ﺍﺳﺖ
ﭼﻨﺎﻥ ﻛﻪ ﻇﻬﻮﺭ: ﺃَ ﺇِﻧﱠﺎ ﻟَﻤَﺒْﻌُﻮﺛُﻮﻥَ ﺃَ ﻭَ ﺁﺑﺎﺅُﻧَﺎ ﺍﻟْﺄَﻭﱠﻟُﻮﻥَ ﻗُﻞْ ﺇِﻥﱠﱠ ﺍﻟْﺄَﻭﱠﻟِﻴﻦَ ﻭَ ﺍﻟْﺂﺧِﺮِﻳﻦَ ﻟَﻤَﺠْﻤُﻮﻋُﻮﻥَ ﺇِﻟﻰ ﻣِﻴﻘﺎﺕِ ﻳَﻮْﻡٍ ﻣَﻌْﻠُﻮﻡٍ ﻭﺍﻗﻌﻪ/ 50 ﻧﻴﺰ ﻫﻤﻴﻦ ﺍﺳﺖ.
ﻣﻰ ﺩﺍﻧﻴﻢ ﻛﻪ ﺍﻣﺖ ﺍﺳﻠﺎﻣﻰ ﺗﺎ ﻗﻴﺎﻣﺖ ﺍﺩﺍﻣﻪ ﺧﻮﺍﻫﺪ ﺩﺍﺷﺖ، ﺟﻤﻌﻴﺘﺶ ﻫﺰﺍﺭﺍﻥ ﺑﺮﺍﺑﺮ ﺑﻴﺸﺘﺮ ﺍﺯ ﺍﻣﺘﻬﺎﻯ ﮔﺬﺷﺘﻪ ﺧﻮﺍﻫﺪ ﺑﻮﺩ، ﺩﺭ ﺍﻳﻨﺼﻮﺭﺕ ﺍﻳﻦ ﺳﺎﺑﻘﻮﻥ ﻭ ﻣﻘﺮّﺑﻮﻥ ﭼﻪ ﻛﺴﺎﻧﻰ ﻫﺴﺘﻨﺪ ﻛﻪ ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﺍﻣﺖ ﻋﺪﻩ ﻗﻠﻴﻠﻰ ﻣﻰ ﺑﺎﺷﻨﺪ ﻭ ﺩﺭ ﺍﻣﺘﻬﺎﻯ ﮔﺬﺷﺘﻪ ﺑﺴﻴﺎﺭ؟! ﺍﮔﺮ ﻣﺮﺍﺩ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮﺍﻥ ﻭ ﺍﻣﺎﻣﺎﻥ ﺑﺎﺷﺪ ﻣﻄﻠﺐ ﺗﻤﺎﻡ ﺍﺳﺖ، ﺯﻳﺮﺍ ﺁﻧﻬﺎ ﺩﺭ ﺍﻣﺘﻬﺎﻯ ﮔﺬﺷﺘﻪ ﻫﺰﺍﺭﺍﻥ ﻧﻔﺮ ﺑﻮﺩﻩ ﻭ ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﺍﻣﺖ ﻓﻘﻂ ﭼﻬﺎﺭﺩﻩ ﻧﻔﺮ ﻫﺴﺘﻨﺪ،
ﺍﻣﺎ ﺍﮔﺮ ﻏﺮﺽ ﺍﺯ ﺳﺎﺑﻘﻮﻥ ﻭ #ﻣﻘﺮﺑﻮﻥ، ﺍﻧﺒﻴﺎﺀ ﻭ ﺍﺋﻤﻪ ﻭ ﻏﻴﺮ ﺁﻧﻬﺎ ﻧﻴﺰ ﺑﺎﺷﺪ، ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﺻﻮﺭﺕ ﺑﺎﻳﺪ ﻓﻜﺮ ﻛﺮﺩ: ﭼﺮﺍ ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﺍﻣﺖ ﻛﻢ ﻫﺴﺘﻨﺪ ﺑﺎ ﺁﻧﻜﻪ ﺗﺎ ﻗﻴﺎﻣﺖ، ﺗﻌﺪﺍﺩ ﺍﻳﻦ ﺍﻣّﺖ ﻣﻴﻠﻴﻮﻧﻬﺎ ﺑﺮﺍﺑﺮ ﮔﺬﺷﺘﮕﺎﻥ ﺧﻮﺍﻫﺪ ﺑﻮﺩ
از تفسير احسن الحديث
👈پاسخ 2:
و اينجا جاى اين پرسش است كه تكرار «السابقون» (10) به چه معنى است؟ آيا اين خود مبتدا و خبرى است؟ كه تحصيل حاصل است!، اينجا سابقون اول پيشى گيرندگان در عالم تكليفند از ديگران، كه بر اصحاب يمين نيز مقدمند، و سابقون دوم نتيجه اين سبقت است در رستاخيز، كه پيشى گيرندگان در دنيا همانان پيشى گيرندگان در آخرتند و روى اين اصل السابقون مكرر جمعاً مبتدا و خبرش «اولئك المقربون» است و مقربون كه نزديكان معرفتى به خدايند همان معصومانند كه در كل تاريخ تكليف در جاى جاى زمين و زمان وجود داشته و دارند،
البته اين بزرگواران در ميان خود نسبت به يكديگر داراى درجاتى هستند، ولى اينجا همگان مقصودند، و اختصاصى به سابقون محمدى(عليهم السلام) ندارد، گرچه ايشان از همگان برترند چون در كل خيرات از آنان پيشى گرفته اند.
دليل اين عموميت نخست مطلق بودن سابقون است، كه با «ال» كه اينجا بر سر جمع آمده و معنى استغراِ را مى فهميم، در ثانى تقسيم ايشان ميان "ثلة من الاولين و قليلٌ من الآخرين" خود دليلى ديگر است بر حتميت اين سبقت،
«آخرين» همان معصومان آخرين رسالتند يعنى معصومان محمدى(عليهم السلام) و «اولين» كل معصومان رسالتها در طول تاريخ تكليفند كه دست كم از آدم تا مسيح(عليهم السلام) كل پيامبران و معصومان ربانى مشمول اين اولين مى باشند.
و آيا اين «قليل» نسبت به آخرين چنانكه گمان مى شود تنها حضرت محمد(صلى الله عليه وآله)است كه معصوم ديگرى پس از وى تا پايان تكليف وجود ندارد؟ پاسخ منفى است. زيرا لفظ «قليل» در مقابل «ثلّة» هرگز به معناى يك فرد نيست، بلكه چنانكه «ثلّة» گروه است، «قليل» نيز در برابر آن گروهى كمتر است،
📚 تفسیر فرقان
👈پاسخ 3:
-مراد از اولین و اخرین چیست؟در آیات 47-50 این سوره به گفتار منکرین معاد اشاره شده که می پرسندآیا پدران اولیه ما(اجداد ما در نسلهای قبل) هم در قیامت محشور میشوند؟قران پاسخ میدهد که اولین واخرین همه در آنروز گردآورده خواهید شد یعنی همه نسلهای قبل از شما و شما و نسلهای بعد تان.
باتوجه به اینکه قران از زمان پیامبر اسلام تا قیامت همواره بعنوان کتاب الهی مخاطبانی خواهد داشت،لذا اولین مصداق لفظ "اخرین " معاصرین نزول خواهند بود و اولین نیز کلیه نسلهای قبل از اسلام.
سیدکاظم فرهنگ
http://yon.ir/Qp8583
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔 @quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
#پرسش و #پاسخ قرآنی
❓❓❓❓❓❓❓❓
سوال این است👇👇
✅در آيه معروف #الذين_يستمعون_القول،منظور از #قول چيست؟
🌏🌸🌏🌸🌏🌸🌏🌸🌏🌸🌏🌸
قول احسن کدام است ؟؟؟؟؟
در آیه ۱۸ زمر دستور داده شده که سخنان و اقوال را بشنوید و بهترین و احسنش را انتخاب کنید .
اگر منظور از این «قول» سخنان تمامی ادیان و مذاهب باشد که درست نیست زیرا اکثر ادیان و مذاهب باطلند و سخنانشان هم حسن نیست که ما بخواهیم احسنش را انتخاب کنیم و اگر منظور از «قول» کتاب و سنت باشد آیا در این دو محور شریعت حسن و احسن وجود دارد که احسنش مورد امر و حسنش مورد نهى باشد.
که در نتیجه بعضى از شریعت قرآن و سنت که باید پیروى کرد و بعضى دیگر را مردود دانست؟
👈پس درنتیجه کتاب و سنت هم نیست پس منظور از این« قول» چیست؟
🔸الَّذِینَ یَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَیَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ أُولَئِکَ الَّذِینَ هَدَاهُمُ اللَّهُ وَأُولَئِکَ هُمْ أُولُو الْأَلْبَابِ
🔹کسانی که به سخن گوش فرا میدهند، پس بهترینش را پیروی میکنند. اینانند که خدایشان راه نموده و ایشانند، (هم)اینان اندیشمندان خالص.[۳۹:۱۸]
👈و آیا «قول» اعم از هر گونه نظرى است چه بد یا خوب؟
*⃣هرگز، زیرا اولًا این عمومیت گفتار براى عموم مؤمنان نیست که سخنان گمراه کننده را بشنوند و گمراه نشوند، بلکه این خود ویژه عالمان است، و در ثانى «احسنه» در برابر «حسن»است، و نه بد و گمراه کننده که حسنى ندارد تا سخن حق از او احسن و بهتر باشد، گرچه براى ویژگان به منظور نقض آن نیک بلکه نیکتر از نشنیدنش مى باشد.
و در جمع پیروى احسن شرط ایمان عاقلانه است که نخست قرآن است و در حاشیه اش سنت قطعى و دیگر هیچ.
✳️ و آیا در این دو محور شریعت حسن و احسن وجود دارد که احسنش مورد امر و حسنش مورد نهى باشد که در نتیجه بعضى از شریعت قرآن و سنت که باید پیروى کرد و بعضى دیگر را مردود دانست؟
👈اینجا «قول» #قول وحى در کتاب و سنت نیست، زیرا آیاتى مانند" واتبعوا احسن ما انزل الیکم من ربکم" (۳۹: ۵۵) تمامى قرآن را احسن مطلق مى داند، که خود در بعد متنى بهترین کتاب است و سنتش نیز بهترین سنت است که براى کل مکلفان پیروى از این کتاب و #سنت در طول زمان و عرض مکان تکلیف واجب است.
و سنتش هم- در کل- بر مبناى وحى گویا، و یا وحى رمزى قرآنى است که در اختصاص معصومان محمدى صلى الله علیه و آله است.
بلکه مقصود اقوال عالمان و شرعمداران کتاب و سنت است که پیروى بهترین نظرات در میان آنان بر دیگران واجب است.
◀️زیرا کسانى که بر محور کتاب و سنت رأى مى دهند داراى درجاتى مى باشند که که اگر در موارد اختلاف مشورتى در میانشان تحقق نپذیرد احسن الاقوال که در انحصار اعلم اتقى است تنها مورد پیروى است، و در صورت مشورت که ضرورتى اسلامى است رأى اکثر مناط است، و اگر یکى اعلم و دیگرى اتقى است دومى شایسته تقلید است زیرا تقوى تعهد آور است و علم نمایانگر، و اولى از دومى به حق نزدیکتر است.
✔️ قول احسن بر دو مبناى علم و #تقوى است که اعلم از نظر دریافت حکم خدا و اتقى از نظر تعهد بر دیگران مقدم است.
👈از اینجا پیداست که مسائل غیر ضرورى کلًا مورد استنباط و واجب همگانى است، که دست کم تقلید از روى بینش و استنباط است که علم و تقواى مرجع تقلید بر مبناى کتاب و سنت بایستى از همگان برتر باشد و دیگر هیچ.
زنده بودن مرجع تقلید برتر شرط نیست بلکه زنده بودن رأیش مناط اصلى تقلید است، هر که رأیش زنده تر و نزدیکتر به حق است همو مرجع #تقلید است گرچه مرده و در اقلیت باشد، و هر که فروتر باشد تقلیدش حرام است گرچه زنده و در اکثریت باشد.
این از نظر مقلدان، و فراتر از آنان مجتهدان نیز نباید خودرأى باشند، بلکه پس از استنباط شایسته از کتاب و سنت با مراجعه به آراء دیگر مجتهدان بایستى بهترین آراء را در نظر بگیرند، و در هر صورت جدیت خستگى ناپذیر به منظور دستیابى به قول احسن وظیفه کل مکلفان است.
در جمع از آیه" فاسألوا اهل الذکر أن کنتم لاتعلمون بالبینات و الزبر ..." به خوبى پیداست که پرسش از دانایان، عالمان و شرعمداران تنها بر مبناى" بینات و زبر" است که ادله روشن و نوشته وحى مصدر اصلى و محورى هر گونه سؤال شرعى است، و دیگر هیچ.
📕 منبع : ترجمان فرقان آیت الله محمد صادقی تهرانی
🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃
💠جهت مطالعه بیشتر کلیک کنید👇👇
http://yon.ir/Qp3881
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔 @quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛