eitaa logo
قران پویان
455 دنبال‌کننده
5.9هزار عکس
692 ویدیو
615 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
❇️ و 💠وَ إِذْ قالَ مُوسى‏ لِقَوْمِهِ يا قَوْمِ اذْكُرُوا نِعْمَتَ اللَّـهِ عَلَيْكُمْ إِذْ جَعَلَ فِيكُمْ أَنْبِياءَ وَ جَعَلَكُمْ مُلُوكاً وَ آتاكُمْ ما لَمْ يُؤْتِ أَحَداً مِنَ الْعالَمِينَ 💠زمانی (را یاد کن) که موسی به قومش گفت: «نعمت خدا را که بر شما ارزانی کرد، به یاد آورید؛ هنگامی‌ که در میانتان پیامبرانی قرار داد و شما را حاکمان و صاحبان اختیار (خود) قرار داد و چیزهایی به شما داد که (تا کنون) به هیچ‌یک از جهانیان نداده است؛ مائده - ۲۰ 🔷✨‏در اين آيات برای زنده كردن روح حقشناسی در يهود، و بيدار كردن و جدان آنها در برابر خطاهايی كه در گذشته مرتكب شدند، تا به فكر جبران بيفتند، نخست چنين می‌گويد،" به خاطر بياوريد زمانی را كه موسی به پيروان خود گفت: ای بنی اسرائيل نعمتهايی را كه خدا به شما ارزانی داشته است فراموش نكنيد". ‏(وَ إِذْ قالَ مُوسی‌ لِقَوْمِهِ يا قَوْمِ اذْكُرُوا نِعْمَتَ اللَّـهِ عَلَيْكُمْ‌). 🔷✨‏روشن است كه كلمه" نِعْمَتَ اللَّـهِ‌" همه مواهب و نعمتهای پروردگار را شامل ميشود ولی بدنبال آن اشاره به سه قسمت مهم از آنها كرده است. 🔹‏نخست نعمت وجود پيامبران و رهبران فراوان در ميان آنها است كه بزرگترين موهبت الهی در باره آنان بود (إِذْ جَعَلَ فِيكُمْ أَنْبِياءَ) تا آنجا كه ميگويند تنها در زمان موسی بن عمران بالغ بر هفتاد پيامبر وجود داشت و تمام‌ هفتاد نفری كه با او به كوه طور رفتند در زمره پيامبران قرار گرفتند. ‏در پرتو اين نعمت بود كه از دره هولناك شرك و بت‌پرستی و گوساله پرستی رهايی يافتند و از انواع خرافات و موهومات و زشتيها و پليديها نجات پيدا كردند، و اين بزرگترين نعمت معنوی در حق آنها بود. 🔹‏سپس به بزرگترين موهبت مادی كه بنوبه خود مقدمه مواهب معنوی نيز ميباشد اشاره كرده ميفرمايد:" شما را صاحب اختيار جان و مال و زندگی خود قرار داد" (وَ جَعَلَكُمْ مُلُوكاً). ‏زيرا بنی اسرائيل ساليان دراز در زنجير اسارت و بردگی فرعون و فرعونيان بودند و هيچگونه" اختياری" از خود نداشتند، و با آنها همچون حيوانات اسير معامله ميشد، خداوند به بركت قيام موسی بن عمران زنجيرهای بردگی و استعمار را از دست و پای آنها گشود و آنها را صاحب اختيار هستی و زندگی خود ساخت. 🔹و در آخر آيه بطور كلی بنعمتهای مهم و برجسته‌ای كه در آن زمان به احدی داده نشده بود اشاره فرموده ميگويد:" به شما چيزهايی داد كه به احدی از عالميان نداد. اين نعمتهای متنوع، فراوان بودند، از جمله نجات معجزه‌آسا از چنگال فرعونيان و شكافته شدن دريا برای آنها و استفاده كردن از غذای مخصوصی بنام من و سلوی كه شرح آن در جلد اول ذيل آيه ۵۷ سوره بقره گذشت و مانند آنها. 📚تفسیر نمونه ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ 💠‏قالَ رَجُلانِ مِنَ الَّذِينَ يَخافُونَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَيْهِمَا ادْخُلُوا عَلَيْهِمُ الْبابَ فَإِذا دَخَلْتُمُوهُ فَإِنَّكُمْ غالِبُونَ وَ عَلَی اللَّهِ فَتَوَكَّلُوا إِنْ كُنْتُمْ مُؤْمِنِينَ (۲۳/مائده) 🌱‏دو نفر از مردانی كه (از خدا) می‌ترسيدند و خدا به آنان نعمت (عقل وايمان و شهامت) داده بود، گفتند: از دروازه‌ی شهر بر دشمن وارد شويد (و نترسيد) پس چون كه داخل شديد همانا پيروزيد و اگر ايمان داريد بر خدا توكّل كنيد. 💬‏نكته‌ها🔻 🔷✨‏به گفته علّامه طباطبايی در تفسير الميزان: «هرگاه كلمه‌ی «نعمت» در قرآن بدون قيد آمد، مراد نعمت ولايت و نبوّت است. 💬‏پيام‌ها🔻 ‏🔹خداترسی، زمينه‌ی فراهم شدن الطاف و نعمت‌های الهی است. يَخافُونَ أَنْعَمَ اللَّهُ‌ ... ‏🔹آنكه از خدا بترسد، احساس مسئوليّت می‌كند وپيروی از فرمان پيامبر خدا را واجب می‌داند ودر برابر قدرت‌های ديگر تسليم نمی‌شود. يَخافُونَ أَنْعَمَ اللَّهُ‌ ... ادْخُلُوا ‏🔹خداترسی، زمينه‌ی شجاعت و جرأت و عمل است. يَخافُونَ‌ ... ادْخُلُوا ‏🔹خداترسی، نعمتی الهی است. «يَخافُونَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَيْهِمَا» ‏🔹هنگام حمله، بايد به رزمندگان روحيه داد. «فَإِنَّكُمْ غالِبُونَ» ‏🔹خوف الهی و تقوا، به انسان بصيرت و نيروی تحليل صحيح و روشن از مسائل می‌دهد. يَخافُونَ‌ ... فَإِنَّكُمْ غالِبُونَ‌ ‏🔹توكّل، بايد مخلصانه و تنها بر خدا باشد. «عَلَی اللَّهِ فَتَوَكَّلُوا» ‏🔹اگر اهل ايمان با شهامت وارد شوند، منحرفان ميدان را ترك می‌كنند. «فَإِذا دَخَلْتُمُوهُ فَإِنَّكُمْ غالِبُونَ» 🔹اصل در موفقيّت تنها امكانات مادّی نيست، بلكه ايمان و توكّل، تصميم و جرأت نيز لازم است. ادْخُلُوا ... وَ عَلَی اللَّهِ فَتَوَكَّلُوا ‏🔹توكّل به تنهايی كافی نيست، بلكه همراه با تلاش ما را به مقصد می‌رساند. ‏ادْخُلُوا ... فَتَوَكَّلُوا ‏🔹توكّل، نشانه‌ی ايمان و كليد نجات از بن‌بست‌ها و ترس‌هاست. فَتَوَكَّلُوا إِنْ كُنْتُمْ‌ ... ‏🔹از شما حركت، از خدا بركت و نصرت. «فَإِذا دَخَلْتُمُوهُ فَإِنَّكُمْ غالِبُونَ وَ عَلَی اللَّهِ فَتَوَكَّلُوا إِنْ كُنْتُمْ مُؤْمِنِينَ» ‏🔹توكّل، تنها به لفظ نيست؛ بلكه روحيّه‌ای برخاسته از ايمان است. «فَتَوَكَّلُوا إِنْ كُنْتُمْ مُؤْمِنِينَ» 📚‏تفسیر نور ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 9⃣ تدبر در سوره 🔹پیام های آیات ۶-۲ سوره اسرا از تفسیر نور ۱- عصاره ی دعوت پیامبران،توحید است. آتَیْنا مُوسَی الْکِتابَ ... أَلاّ تَتَّخِذُوا ۲- توجّه دادن فرزندان به شرافت و ایمان نیاکان،راهی عاطفی برای تربیت و پذیرش دعوت و مسئولیّت آنان است. «ذُرِّیَّهَ مَنْ حَمَلْنا» ۳- عبودیّت وبندگی خدا،زمینۀ ایمنی از حوادث و مهالک است. «حَمَلْنا مَعَ نُوحٍ إِنَّهُ کانَ عَبْداً شَکُوراً» ۴- برتری جویی و فساد در زمین،از خصلت های دنیاطلبان است. «لَتُفْسِدُنَّ فِی الْأَرْضِ وَ لَتَعْلُنَّ» ۵- گاهی مستضعفین نیز مستکبر می شوند. «وَ لَتَعْلُنَّ عُلُوًّا کَبِیراً» ۶- از سنّت های الهی،نابودی مستکبران طغیان گر است. «بَعَثْنا عَلَیْکُمْ» ۷- تحقّق وعده های الهی،به معنای کنار بودن انسان از وظیفه ی جهاد نیست. «بَعَثْنا عَلَیْکُمْ عِباداً» ۸- دست بالای دست بسیار است.بنی اسرائیل طغیان کردند،خدا هم برتر از آنان را برایشان مسلطّ می سازد. بَعَثْنا ... أُولِی بَأْسٍ شَدِیدٍ ۹- پیشگویی های آسمانی،حتماً به وقوع می پیوندد. «وَعْداً مَفْعُولاً» ۱۰- مهلت دادن و امتحان مجدّد از طریق سرمایه وفرزندان،از سنّت های الهی است. «رَدَدْنا لَکُمُ» ۱۱- سرمایه ونیروی انسانی،وسیله قدرت وحکومت است. «أَمْدَدْناکُمْ بِأَمْوالٍ وَ بَنِینَ» ۱۲- لطف خدا،هم شامل فرد گنهکاری می شود که توبه کند،و هم امّت گنهکار که گوشمالی شده باشد. «رَدَدْنا لَکُمُ الْکَرَّهَ» کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
. 🌸🌐 . 👈گفتگو با درباره‌ی‌ در قرآن 🛑قسمت ششم : پرسش 5:(بخش دوم) ❓صرف نظر از این که دیدگاه اسلام درباره آموزش و تحصیل چیست؟، در جامعه موانعی بر سر راه تداوم موجود است؛ مانند پذیرفته نبودن اختلاط آن‌ها با مردان، یا تنها سفر کردن آن‌ها. این‌ها مانع استمرار تحصیل زن هستند. نظر اسلام در این زمینه چیست؟❓ 💠👈پاسخ: اختلاط زن و مرد به طور کلی ممنوع نیست، تنها در مواردی حرام است که به انحراف بینجامد که این مانعی در راه تحصیل دانش برای زن نیست، اما باید ضوابطی باشد که و مرد را در هنگام تحصیل به یک اندازه در برابر انحراف‌ها محافظت کند . 💢👈اما سفر زن برای تحصیل و گرفتن تخصص، مانع شرعی ندارد، همان گونه که سفر مرد برای تحصیل ممنوعیتی ندارد. 💢 شرط جواز و مرد یکی است و آن شرط، این است که در سفر علمی، اجتماعی یا سیاسی، توانایی خویشتن داری و پایبندی به و مبانی اخلاقی داشته باشند؛ به گونه‌ای که بر خود از انحراف دینی و اخلاقی نترسند. در نتیجه چیزی وجود ندارد که زن را از رسیدن به - اگر بخواهد - بازدارد. 💫ادامه دارد. 💻برگرفته از سایت راسخون. کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
. ﷽ 🤲إِلٰهِى أَذْهَلَنِى عَنْ إِقامَةِ شُكْرِكَ تَتابُعُ طَوْلِكَ، وَأَعْجَزَنِى عَنْ إِحْصاءِ ثَنائِكَ فَيْضُ فَضْلِكَ، وَشَغَلَنِى عَنْ ذِكْرِ مَحامِدِكَ تَرادُفُ عَوائِدِكَ، وَأَعْيانِى عَنْ نَشْرِ عَوارِفِكَ تَوَالِى أَيادِيكَ، وَهٰذا مَقامُ مَنِ اعْتَرَفَ بِسُبُوغِ النَّعْماءِ وَقابَلَها بِالتَّقْصِيرِ، وَشَهِدَ عَلىٰ نَفْسِهِ بِالْإِهْمالِ وَالتَّضْيِيعِ، وَأَنْتَ الرَّؤُوفُ الرَّحِيمُ 💞معبودم، پیاپی آمدن نیکی و محبّتت، برپاداشتن سپاست را از یاد من برد و فراوانی بخششت، مرا از شمارش ستایشت درمانده ساخت و در پی هم آمدن احسانت، مرا از یاد اوصاف نیکت بازداشت و پشت هم رسیدن نعمت‌هایت مرا از گسترش خوبی‌هایت درمانده کرد، این است جایگاه آن‌که به فراوانی نعمت‌های تو در برابر آن به کوتاهی خود اقرار دارد و به زیان خود به سستی در بندگی و هدر دادن نعمت‌ها گواهی می‌دهد و تویی نیک‌خو و مهرورز، مهربان، 💫المناجاة السادسة: مناجاة الشاكرين 📍کانال قرآن پویان ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ 📖 آیه 24 تا 31 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan
🕊 مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ 💠إِنِّي أُرِيدُ أَنْ تَبُوءَ بِإِثْمِي وَ إِثْمِكَ فَتَكُونَ مِنْ أَصْحابِ النَّارِ وَ ذلِكَ جَزاءُ الظَّالِمِينَ 🌱من می‌خواهم که (بار) گناه من و (بار) گناه خودت را به دوش بکشی و در نتیجه، از دوزخیان شوی. (آری،) کیفر ستم‌کاران چنین است. مائده - ۲۹ 🔷✨در اينكه فرزندان آدم از كجا فهميدند كه عمل يكی در پيشگاه پروردگار پذيرفته شده و عمل ديگری مردود، باز در قرآن توضيحی داده نشده، تنها در بعضی از روايات اسلامی ميخوانيم كه آن دو فراورده‌های خود را به بالای كوهی بردند، صاعقه‌ای به نشانه قبولی به فراورده هابيل خورد و آن را سوزاند اما ديگری به حال خود باقی ماند و اين نشانه سابقه نيز داشته است. ‏اما بعضی از مفسران معتقدند كه قبولی عمل يكی، و رد عمل ديگری، از طريق وحی به آدم به آنها اعلام گشت و علت آن هم چيزی جز اين نبود كه هابيل مردی با صفا و فداكار و با گذشت در راه خدا بود ولی قابيل مردی تاريكدل و حسود و لجوج بود، و سخنانی كه قرآن در همين آيات بعد از اين دو برادر نقل می‌كند بخوبی روشنگر چگونگی روحيه آنها است. ‏🔷✨از اين آيات بخوبی استفاده ميشود كه سرچشمه نخستين اختلافات و قتل و تعدی و تجاوز در جهان انسانيت مسئله حسد بوده، و اين موضوع ما را به اهميت اين رذيله اخلاقی و اثر فوق العاده آن در رويداده‌های اجتماعی آشنا می‌سازد. 📚تفسیر نمونه ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ 💠‏فَبَعَثَ اللَّهُ غُراباً يَبْحَثُ فِي الْأَرْضِ لِيُرِيَهُ كَيْفَ يُوارِي سَوْأَةَ أَخِيهِ قالَ يا وَيْلَتی‌ أَ عَجَزْتُ أَنْ أَكُونَ مِثْلَ هذَا الْغُرابِ فَأُوارِيَ سَوْأَةَ أَخِي فَأَصْبَحَ مِنَ النَّادِمِينَ (۳۱/مائده) 🌱‏پس خداوند، زاغی فرستاد كه زمين را می‌كاويد، تا به او نشان دهد كه چگونه كشته‌ی برادرش را بپوشاند (و دفن كند. قابيل) گفت: وای بر من! آيا عاجزم از اين‌كه مانند اين زاغ باشم و جسد برادرم را دفن كنم؟ ‏سرانجام او از پشيمانان شد. 💬‏نكته‌ها🔻 🔷✨‏قابيل كه مرتكب قتل برادر شد، چون ديد درّندگان سراغ جسد او می‌آيند، آن را به دوش كشيد، امّا سودی نديد و هم چنان متحيّر بود. امّا همين كه كار زاغ را در دفن كشته زاغ ديگری ديد، آموخت كه جسد برادر را دفن كند. ‏«غراب»، به معنای كلاغ است. ‏انسان‌های اوّليه بسيار بی‌تجربه بودند، ولی خداوند دائماً لطف خود را از راه‌های گوناگون به انسان سرازير كرده است. 💬‏پيام‌ها🔻 ‏🔹گاهی حيوانات مأمور الهی‌اند و حركت آنان به فرمان او و در مسيری است كه او می‌خواهد. «فَبَعَثَ اللَّهُ غُراباً» ‏🔹بسياری از معلومات بشر، از زندگی حيوانات الهام گرفته است. فَبَعَثَ اللَّهُ غُراباً يَبْحَثُ‌ ... لِيُرِيَهُ‌ ‏🔹انسان بايد همواره در پی‌آموختن باشد. اصل، آموختن و يادگيری است، از هر طريقی، گرچه از طريق حيوانات باشد. فَبَعَثَ اللَّهُ غُراباً ... لِيُرِيَهُ‌ ‏🔹خداوند، گاهی انسان را با حيوانات كوچك آموزش می‌دهد تا بفهماند زاغ هم می‌تواند وسيله‌ی آموزش انسان باشد، پس نبايد مغرور شد. غُراباً ... لِيُرِيَهُ‌ ‏🔹جسد مرده را بايد در زمين دفن كرد (در محفظه قراردادن، موميايی كردن، سوزاندن و ... صحيح نيست). فِي الْأَرْضِ‌ ... يُوارِي سَوْأَةَ أَخِيهِ‌ ‏🔹دفن كفار واجب نيست، مرده‌ی انسان مؤمن نيز كرامت دارد ونبايد خوراك حيوانات شود، بلكه بايد دفن شود. «يُوارِي سَوْأَةَ أَخِيهِ» ‏🔹ندامت، نشانه‌ی حقّ‌طلبی فطرت‌هاست. «فَأَصْبَحَ مِنَ النَّادِمِينَ» 📚تفسیر نور ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 0⃣1⃣ تدبر در سوره 🔹پیام های آیات ۸-۷ سوره اسرا از تفسیر نور ۱- نیکی و بدی ما،به خداوند سود یا زیانی نمی رساند بلکه نتیجه آن به خود ما باز می گردد. «إِنْ أَحْسَنْتُمْ أَحْسَنْتُمْ لِأَنْفُسِکُمْ وَ إِنْ أَسَأْتُمْ فَلَها» ۲- فراز ونشیب های تاریخ ونابودی یهود بدنبال بلندپروازی آن،بر پایۀ قانون و سنّت الهی می باشد. إِنْ أَحْسَنْتُمْ أَحْسَنْتُمْ ... ۳- مساجد،پیوسته پایگاه قدرت ادیان و سمبل قدرت بوده و آزاد کردن مساجد از سلطه ی کفار از وظائف مؤمنان است.برای سرکوب یهودیان متجاوز، مردان خدا وارد بیت المقدّس می شوند،چنانکه مسلمانان با فتح مکّه وارد مسجدالحرام شدند. «لِیَدْخُلُوا الْمَسْجِدَ» ۴- یأس و ناامیدی از رحمت الهی روا نیست.خداوند،برای مفسدان نیز راه بازگشت را باز گذارده است. «عَسی رَبُّکُمْ أَنْ یَرْحَمَکُمْ» ۵- محور کار مربی باید رحمت و محبّت باشد. «رَبُّکُمْ یَرْحَمَکُمْ» ۶- در شیوه ی هدایت،ابتدا از رحم ومهربانی بگوییم،سپس از هشدار و تهدیداستفاده کنیم. یَرْحَمَکُمْ ... عُدْنا ۷- فسادی که توبه در پی نداشته باشد،به کفر می انجامد. «وَ جَعَلْنا جَهَنَّمَ لِلْکافِرِینَ» کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
. 🌸🌐 . 👈گفتگو با درباره‌ی‌ در قرآن 🛑قسمت هفتم : پرسش 6: ❓موضع اسلام درباره برای گذران زندگی چیست؟ 💠👈پاسخ: از نظر اسلام، زن در هر زمینه‌ی مشروعی حق دارد، همان طور که مرد حق دارد در هر زمینه مشروعی کار کند. پس می‌تواند در مزرعه یا کارخانه، در فعالیت تجاری و یا زمینه‌های مختلف دیگر جامعه به بپردازد. دستاورد تلاش زن از آنِ خود اوست، همان گونه که محصول کار مرد مال خود اوست و هیچ کس حق ندارد ثمره کار او را مالک شود، بلکه زن خود موجودی است 🌹مستقل که صاحب کار خویش است؛ همان گونه که مالک تمام عواید وبهره‌های آن نیز هست. ♦️ پس هیچ مردی، پدر باشد یا شوهر یا پسر، حق مال او را ندارد: 🔸(لِلرِّجَالِ نَصِیبٌ مِمَّا اكْتَسَبُوا وَلِلنِّسَاءِ نَصِیبٌ مِمَّا اكْتَسَبْنَ) (11) 🔹مردان از آنچه که کسب کرده‌اند، نصیب دارند و زنان [نیز] از آنچه کسب کرده‌اند، نصیب دارند. بنابراین مرد بر اموال خویش تسلط کامل دارد، همین طور زن نیز بر آنچه که به دست می‌آورد، تسلط دارد. 🌐💢هنگامی که مسئله را بیشتر پی گیری کنیم، می‌بینیم که اسلام تلاش زن را به عنوان ، کاری می‌داند که سزاوار است؛ می‌تواند از همسرش مزد بخواهد، زیرا شریعت اسلام، زن را مجبور نمی‌کند که بعد از عقد ازدواج، کارهای لازم خانه را انجام بدهد. عقد ازدواج فقط سبب رابطه خاصی بین او و مرد می‌شود. خارج از این رابطه، او انسانی است که مالک تمام کار و درآمد خویش می‌باشد. 💢👈اسلام از این نیز پیش‌تر رفته و به اجازه داده که اگر بخواهد، برای فرزندش از پدر او مزد بگیرد، به گونه‌ای که اگر مطالبه کرد، بر مردان است از باب وجوب نفقه فرزند، اجرت شیردهی را به زن پرداخت کند، مگر آن که زن بیش از حد متعارف مزد بخواهد 💫ادامه دارد. 💻برگرفته از سایت راسخون. کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا