eitaa logo
قران پویان
455 دنبال‌کننده
5.9هزار عکس
692 ویدیو
615 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
🕊 مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ 💠قُلْ سِيرُوا فِي الْأَرْضِ ثُمَّ انْظُرُوا كَيْفَ كانَ عاقِبَةُ الْمُكَذِّبِينَ (۱۱/انعام) ‏ ‏🌱بگو روی زمين گردش كنيد، سپس بنگريد سرانجام آنها كه آيات الهی را تكذيب می‌كردند چه شد؟! 🔷✨‏قرآن در اينجا برای بيدار ساختن اين افراد لجوج و خود خواه از راه ديگری وارد شده و به پيامبر دستور می‌دهد كه به آنها سفارش كند، در زمين به سير و سياحت بپردازند و عواقب كسانی كه حقايق را تكذيب كردند با چشم خود ببينند، شايد بيدار شوند (قُلْ سِيرُوا فِي الْأَرْضِ ثُمَّ انْظُرُوا كَيْفَ كانَ عاقِبَةُ الْمُكَذِّبِينَ‌). 🔷✨‏شك نيست كه مشاهده آثار گذشتگان و اقوامی كه بر اثر پشت پا زدن به حقايق راه فنا و نابودی را پيمودند، تاثيرش بسيار بيشتر از مطالعه تاريخ آنها در كتابها است، زيرا اين آثار حقيقت را محسوس و قابل لمس می‌سازد. ‏شايد به خاطر همين است كه جمله انظروا (نگاه كنيد) را به كار برده نه" تفكروا" (بينديشيد). ‏ضمنا ذكر كلمه" ثم" كه معمولا در مورد عطف با فاصله زمانی به كار می‌رود، ممكن است به خاطر توجه دادن به اين حقيقت باشد كه در اين سير و قضاوت خود عجله نكنند، بلكه هنگامی كه آثار گذشتگان را مشاهده كردند، با حوصله و دقت بينديشند سپس نتيجه‌گيری كرده، عاقبت كار آنها را با چشم ببينند. 📚تفسیر نمونه ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️معنای بودن خدای سبحان و فرق آن با و بر يكديگر 💠وَ هُوَ الْقاهِرُ فَوْقَ عِبادِهِ وَ هُوَ الْحَكِيمُ الْخَبِيرُ 🌱اوست که بر بندگانش چیره و مسلط است و اوست که حکیم و آگاه است. أنعام - ۱۸ 🔷✨لفظ" قاهر" از اسمايی است كه هم بر خدای متعال اطلاق می‌شود، و هم بر سلسله اسباب، صادق است، الا اينكه بين قهر او و قهر اسباب فرق است، زيرا اگر غير او بعضی بر بعضی ديگر قهر و غلبه دارند در عين حال قاهر و مقهور از جهت مرتبه وجودی، و درجه هستی، با هم برابرند، باين معنا كه اگر آتش مثلا بر هيزم قهر می‌كند و آن را مشتعل می‌سازد خودش با آن هيزم، هر دو موجودی هستند طبيعی. چيزی كه هست، اقتضای طبع يكی، مخالف اقتضای طبع ديگری است، و اقتضای طبع آتش در تحميل اثر خود بر هيزم، قوی‌تر است از اقتضای هيزم در تحميل اثر خود بر آتش، و از اين جهت است كه آتش بر هيزم غلبه و ظهور كرده و آن را از تاثير خود متاثر می‌سازد. 🔷✨‏و ليكن خدای سبحان، قهرش مانند قهر آتش بر هيزم نيست، بلكه او قاهر است به تفوق و احاطه مطلق، نه به قوی‌تر بودن در اقتضای طبيعی به اين معنا كه اگر ما آتش زدن و شعله‌ور ساختن چيزی از قبيل هيزم و امثال آن را به خدای سبحان نسبت دهيم معنای اين نسبت ما اين است كه خدای سبحان هم به وجود مخصوص و محدودی كه با آن وجود هيزم را ايجاد كرده و هم به خواص و كيفياتی كه به آن داده و آن را با دست قدرت خود مجهز به آن خواص نموده و هم به ايجاد آتشی كه آن را طعمه خود سازد و آن آتش نيز ذات و آثارش ملك او است، و هم به اينكه نيروی مقاومت در برابر آتش را از آن سلب نموده بر آن قاهر است. 🔷✨‏آری، قهر خدای تعالی بر هيزم به اين معنا است، نه به معنای قهر موجودات بر يكديگر. ‏چون او است كه هر چيزی را در جای خود وضع كرده و از آن جمله احتراق و اشتعال را هم در هيزم قرار داده، به طوری كه در برابر اراده و مشيت او قدرت سرپيچی از اين امر و از ساير امور و آثاری كه در آن نهاده، ندارد. برای اراده و مشيت او افقی است ما فوق هستی هيزم. ‏پس اگر می‌گوييم خداوند بر بندگان قاهر است قهر او نظير قهر بعضی از بندگان بر بعضی ديگر (كه همه در عرض هم هستند) نيست، قرآن كريم اين بحث ما را و هم چنين‌ نتيجه‌ای را كه از آن گرفتيم تصديق دارد، برای اينكه در دو جای اين سوره يعنی در اين آيه و در آيه" ۶۱" قهر را به عنوان اسمی از اسمای خدا ذكر كرده، در حالی كه اگر قهر او مانند قهر بندگان بود بايد به عنوان وصف ذكر می‌فرمود. 📚تفسیر المیزان ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 6⃣2⃣ تدبر در سوره 🔹پیام های آیات ۲۵-۲۲ ۱- مشرک،مورد نکوهش خدا،فرشتگان،مؤمنین، وجدان های بیدار و خردمندان جهان است. «مَذْمُوماً مَخْذُولاً» زیرا نامی از مذمّت کننده نیامده است،تا مطلق و فراگیر باشد. ۲- توحید،در رأس همه ی سفارش های الهی است. «قَضی رَبُّکَ أَلاّ تَعْبُدُوا إِلاّ إِیّاهُ» ۳- خدمتگزاری و احسان به پدر و مادر،از اوصاف موحّد واقعی است. «أَلاّ تَعْبُدُوا إِلاّ إِیّاهُ وَ بِالْوالِدَیْنِ إِحْساناً» ۴- فرمانِ نیکی به والدین مانند فرمانِ توحید،قطعی ونسخ نشدنی است. «قَضی» ۵- احسان به والدین در کنار توحید و اطاعت از خداوند آمده است تا نشان دهد این کار،هم واجب عقلی و وظیفه ی انسانی است،هم واجب شرعی. «قَضی رَبُّکَ أَلاّ تَعْبُدُوا إِلاّ إِیّاهُ وَ بِالْوالِدَیْنِ إِحْساناً» ۶- در احسان به والدین،مسلمان بودن آنها شرط نیست. «بِالْوالِدَیْنِ إِحْساناً» ۷- در احسان به پدر و مادر،فرقی میان آن دو نیست. «بِالْوالِدَیْنِ إِحْساناً» 8-نیکی به پدر ومادر را بی واسطه وبه دست خود انجام دهیم. «بِالْوالِدَیْنِ إِحْساناً» ۸- احسان به والدین،حدّ و مرز ندارد. «بِالْوالِدَیْنِ إِحْساناً» (نه مثل فقیر،که تا سیر شود،وجهاد که تا رفع فتنه باشد و روزه که تا افطار باشد.) ۹- سفارش قرآن به احسان،متوجّه فرزندان است،نه والدین. «وَ بِالْوالِدَیْنِ إِحْساناً» زیرا والدین نیازی به سفارش ندارند و به طور طبیعی به فرزندان خود احسان می کنند. ۱۰- هرچه نیاز جسمی وروحیِ والدین بیشتر باشد،احسان به آنان ضروری تر است. «یَبْلُغَنَّ عِنْدَکَ الْکِبَرَ» ۱۱- وقتی قرآن از رنجاندن سائل بیگانه ای نهی می کند، «أَمَّا السّائِلَ فَلا تَنْهَرْ» تکلیف پدر و مادر روشن است. «وَ لا تَنْهَرْهُما» ۱۲- هم احسان لازم است،هم سخن زیبا و خوب. إِحْساناً ... قُلْ لَهُما قَوْلاً کَرِیماً (بعد از احسان،گفتار کریمانه مهم ترین شیوه ی برخورد با والدین است.) ۱۳- در احسان به والدین و قول کریمانه،شرط مقابله نیامده است.یعنی اگر آنان هم با تو کریمانه برخورد نکردند،تو کریمانه سخن بگو. «وَ قُلْ لَهُما قَوْلاً کَرِیماً» ۱۴- فرزند در هر موقعیّتی که هست،باید متواضع باشد و کمالات خود را به رُخ والدین نکشد. «وَ اخْفِضْ لَهُما جَناحَ الذُّلِّ» ۱۵- تواضع در برابر والدین،باید از روی مهر و محبت باشد،نه ظاهری و ساختگی،یا برای گرفتن اموال آنان. وَ اخْفِضْ لَهُما ... مِنَ الرَّحْمَهِ ۱۶- فرزند باید نسبت به پدر مادر،هم متواضع باشد،هم برایشان از خداوند رحمت بخواهد. وَ اخْفِضْ ... وَ قُلْ رَبِّ ارْحَمْهُما ۱۷- رحمت الهی،جبران زحمات تربیتی والدین است. «رَبِّ ارْحَمْهُما کَما رَبَّیانِی» گویا خداوند به فرزند می گوید:تو رحمت خود را دریغ مدار،واز خدا نیز استمداد کن که ادای حقّ آنان از عهده ی تو خارج است. ۱۸- گذشته ی خود،تلخی ها و مشکلات دوران کودکی وخردسالی را که بر والدین تحمیل شده است از یاد نبرید. «کَما رَبَّیانِی صَغِیراً» ۱۹- خداوند بخشاینده است،امّا شرط برخورداری ما از مغفرت الهی،توبه است. إِنْ تَکُونُوا صالِحِینَ ... لِلْأَوّابِینَ غَفُوراً ۲۰- اگر از روی نادانی برخورد نامناسبی با والدین داشته ایم،با توبه می توانیم رحمت خدا را جلب کنیم. صالِحِینَ ... غَفُوراً (با توجّه به آیه ی قبل) ۲۱- گاهی از افراد صالح نیز لغزشی سر می زند،که البتّه باید این کوتاهی ها را با توبه جبران کرد. إِنْ تَکُونُوا صالِحِینَ ...اوابین کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
. 🌸🌐 . 💠نظر قران در خصوص : ایا مردان میتوانند تا اختیار کنند؟ 💠🔶وَ إِنْ خِفْتُمْ أَلَّا تُقْسِطُوا فِي الْيَتامى‌ فَانْكِحُوا ما طابَ لَكُمْ مِنَ النِّساءِ مَثْنى‌ وَ ثُلاثَ وَ رُباعَ فَإِنْ خِفْتُمْ أَلَّا تَعْدِلُوا فَواحِدَةً أَوْ ما مَلَكَتْ أَيْمانُكُمْ ذلِكَ أَدْنى‌ أَلَّا تَعُولُوا «3 نساء» 🔹و اگر مى‌ترسيد كه عدالت را درباره‌ى (ازدواج با) دختران يتيم مراعات نكنيد، (از ازدواج با آنان صرف‌نظر نماييد و) با زنان دلخواه (ديگر) ازدواج كنيد، دوتا، سه‌تا، يا چهار تا. پس اگر ترسيديد كه (ميان همسران) به عدالت رفتار نكنيد، پس يك همسر (كافى است) يا (به جاى همسر دوّم از) كنيزى كه مال شماست (كام بگيريد، گرچه كنيز هم حقوقى دارد كه بايد مراعات شود) اين نزديك‌تر است كه ستم نكنيد 🌐👈در روزهاي قبل، نظر در اين موضوع ارائه شد. با توجه به سئوال برخي كاربران محترم و اهميت موضوع، نظر برخي و فقها را در اين خصوص در چند قسمت ارائه خواهيم كرد 🛑قسمت دوم: 💫تفسیر المیزان در ذیل آیه 3 سوره نساء این چنین گفته است: 🔸"معناي مجموع دو آيه چنين مي‏شود : در باره ايتام تقوا پيشه کنيد ، و خبيث را با طيب عوض ننمائيد و اموال آنان را مخلوط با اموال خود مخوريد ، حتي اگر ترسيديد که در مورد دختران يتيم نتوانيد رعايت عدالت بکنيد و ترسيديد که به تجاوز کنيد و از ازدواج با آنها به همين جهت دل چرکين بوديد ، مي‏توانيد آنان را به حال خود واگذار نموده و با زناني ديگر ازدواج کنيد با يک نفر ، دو نفر ، سه نفر و چهار نفر . بنا بر اين جمله شرطيه که : اگر ترسيديد که در مورد يتيمان عدالت را رعايت نکنيد پس زنان ديگري را به ازدواج خود در آوريد ... به منزله اين است که فرموده باشد : اگر از با دختران بي پدر کراهت داريد ، چون مي‏ترسيد در باره آنان نتوانيد عدالت را رعايت کنيد ، با آنها ازدواج نکنيد و زناني و دختران ديگري را به عقد خود در آوريد . 💢و ان خفتم الا تعدلوا فواحدة يعني اگر مي‏ترسيد نتوانيد بين چند همسر به رفتار کنيد تنها يک زن بگيريد و نه بيشتر ، در اين جمله حکم مساله را معلق به خوف کرد نه علم ، فرمود : اگر مي‏ترسيد بين چند همسر ... و نفرمود : اگر مي‏دانيد که نمي‏توانيد عدالت بر قرار کنيد ... و علتش اين است که در اين امور - که وسوسه‏هاي شيطاني و هواهاي نفساني اثر روشني در آن دارد - غالبا علم براي کسي حاصل نمي‏شود و قهرا اگر خداي تعالي قيد علم را آورده بود مصلحت حکم ، فوت مي‏شد . 🔸او ما ملکت ايمانکم منظور از اين تعبير کنيزان زر خريد هستند ، آيه مي‏فرمايد : آن کس که مي‏ترسد بين همسران خود به عدالت رفتار ننمايد با يک زن ازدواج کند و اگر خواست که بيش از يک زن داشته باشد بايد کنيز بگيرد ، چرا که خداوند تعالي تقسيم ) عدالت ( را بر مردان در رابطه با کنيزان واجب نفرموده است . و از اينجا واضح مي‏شود که منظور از اين سفارش اين نيست که بخواهد ظلم به کنيزان را تجويز کند ) و بفرمايد : 💢👈رعايت عدالت در ميان همسران لازم است ، اما در بين کنيزان لازم نيست ، و جايز است بين آنان به ظلم رفتار کنيد ( ، چون در جاي ديگر فرموده که : خداوند ظالمان را دوست نمي‏دارد و نيز فرموده : ليس بظلام للعبيد - خدا نسبت به بندگانش ظلم روا نمي‏دارد بلکه منظور همين است که چون تقسيم همخوابگي در ميان کنيزان تشريع نشده ، رعايت عدالت در بينشان آسان‏تر است 💢اسلام قانون ازدواج با يک زن را تشريع و با بيشتر از يک همسر ، يعني تا را در صورت از رعايت عدالت در بين آنها ، تنفيذ نموده ، و تمام محذورهائي را که متوجه اين تنفيذ مي‏شود به بياني که خواهد آمد اصلاح کرده و فرموده : و لهن مثل الذي عليهن بالمعروف . 📚ترجمة الميزان ج : 4 - ص : 291 کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
. ❤ بگو ان‌ شاءالله ❤ بسم الله الرحمن الرحیم إِلَّا أَنْ يَشَاءَ اللهُ اگر خدا بخواهد می شود 🌹سوره کهف ، آیه ۲۴ کانال قرآن پویان 🆔️ @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ 📖 آیه 19 تا 27 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan
🕊 مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ 💠‏وَ مَنْ أَظْلَمُ مِمَّنِ افْتَری‌ عَلَی اللَّهِ كَذِباً أَوْ كَذَّبَ بِآياتِهِ إِنَّهُ لا يُفْلِحُ الظَّالِمُونَ (۲۱/انعام) 🌱‏و كيست ستمكارتر از آن كس كه به خداوند دروغ بندد، يا آيات الهی را تكذيب كند؟ همانا ستمگران رستگار نمی‌شوند. 🔷✨‏در قرآن پانزده مرتبه تعبير «مَنْ أَظْلَمُ» آمده كه در مورد افترا بر خدا، بازداشتن مردم از مسجد و كتمان شهادت و حقّ است. اين می‌رساند كه ظلم فرهنگی و بازداشتن مردم از رشد و فهم، بدترين ظلم به جامعه است. 💬‏پيام‌ها🔻 ‏🔹هر چيز كه عزيزتر و مقدّس‌تر باشد، خطر ظلم درباره‌ی آن بيشتر است. از اين رو ظلم به خدا و افترا بر ذات مقدس الهی، بدترين ظلم‌هاست. «وَ مَنْ أَظْلَمُ» ‏🔹ظلم به تفكر و فرهنگ انسان‌ها، بدترين ستم‌هاست. شرك، افترا به خدا، ادّعای نبوّت دروغين، بدعت، تفسير به رأی، همه نمونه‌ای از اين گونه ظلم‌هاست. «وَ مَنْ أَظْلَمُ مِمَّنِ افْتَری‌ عَلَی اللَّهِ كَذِباً أَوْ كَذَّبَ بِآياتِهِ» 📚تفسیر نور ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ 💠وَ مِنْهُمْ مَنْ يَسْتَمِعُ إِلَيْكَ وَ جَعَلْنا عَلى‏ قُلُوبِهِمْ أَكِنَّةً أَنْ يَفْقَهُوهُ وَ فِي آذانِهِمْ وَقْراً وَ إِنْ يَرَوْا كُلَّ آيَةٍ لا يُؤْمِنُوا بِها حَتَّى إِذا جاؤُكَ يُجادِلُونَكَ يَقُولُ الَّذِينَ كَفَرُوا إِنْ هذا إِلاَّ أَساطِيرُ الْأَوَّلِينَ 🌱برخی از آنان، به (قرآن خواندن) تو گوش می‌کنند، و ما (به سبب کفر و لجاجتشان،) بر دل‌های آنان پرده‌هایی افکنده‌ایم تا مبادا آن را بفهمند، و در گوش‌هایشان سنگینی (قرار دادیم)؛ و اگر تمام نشانه‌ها را ببینند، به آن‌ها ایمان نمی‌آورند. پس هنگامی ‌که نزدت بیایند، با تو بحث و جدل می‌کنند. کافران می‌گویند: «این فقط افسانه‌های باطل پیشینیان است.» أنعام - ۲۵ 🔷✨‏در اين آيه اشاره به وضع روانی بعضی از مشركان شده كه در برابر شنيدن حقائق كمترين انعطاف از خود نشان نمی‌دهند- سهل است- به دشمنی با آن نيز برمی‌خيزند و با وصله‌های تهمت خود و ديگران را از آن دور نگاه می‌دارند، درباره اينها چنين می‌گويد:" بعضی از آنان به سوی تو گوش می‌دهند ولی بر دلهای آنها پرده‌هايی افكنده‌ايم تا آن را درك نكنند و در گوشهای آنها سنگينی ايجاد كرده‌ايم تا آن را نشنوند"! (وَ مِنْهُمْ مَنْ يَسْتَمِعُ إِلَيْكَ وَ جَعَلْنا عَلی‌ قُلُوبِهِمْ أَكِنَّةً أَنْ يَفْقَهُوهُ وَ فِي آذانِهِمْ وَقْراً). 🔷✨‏در حقيقت تعصبهای كوركورانه جاهلی، و فرو رفتن در منافع مادی، و پيروی از هوا و هوسها، آن چنان بر عقل و هوش آنها چيره شده كه گويا در زير سرپوش و پرده‌ای قرار گرفته است نه حقيقتی را می‌شنوند و نه درك صحيح از مسائل دارند. 👈‏شايد كرارا گفته‌ايم كه اگر اين گونه مسائل نسبت به خدا داده می‌شود در حقيقت اشاره به قانون" عليت" و خاصيت" عمل" است، يعنی ادامه در كجروی و اصرار در لجاجت و بدبينی، اثرش اين است كه روح و روان آدمی را به شكل خود در می‌آورند و آن را همانند آئينه كج و معوجی می‌كنند كه قيافه همه چيز را كج و معوج نشان می‌دهد. تجربه اين حقيقت را ثابت كرده است كه افراد بدكار و گناهكار در آغاز از كار خود احساس ناراحتی می‌كنند، اما تدريجا به آن خو گرفته و شايد روزی فرا رسد كه اعمال زشت خود را واجب و لازم بشمرند و به تعبير ديگر اين يكی از مجازاتهای اصرار و پافشاری در گناه و مخالفت با حق است كه دامان گناهكاران لجوج را می‌گيرد. 📚تفسیر نمونه ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 7⃣2⃣ تدبر در سوره 🔹پیام های آیات ۲۸-۲۶ سوره اسراء از تفسیر نور ۱- دستورات دینی با فطرت هماهنگ است.انسان به طور فطری در درجه اوّل به والدین و سپس به نزدیکان علاقه دارد،دستور ادای حقّ در اسلام نیز بر این اساس است.با توجّه به آیات قبل و «آتِ ذَا الْقُرْبی حَقَّهُ وَ الْمِسْکِینَ وَ ابْنَ السَّبِیلِ» ۲- در انفاق،باید اولویّت ها را در نظر گرفت.اوّل والدین،سپس فامیل،بعداً فقرا و ابن السبیل. آتِ ذَا الْقُرْبی ... ۳- در انفاق باید اعتدال را رعایت کنیم و از حد نگذریم. آتِ ... وَ لا تُبَذِّرْ ۴- ریخت و پاش و مصرف بی مورد مال،حرام است. «وَ لا تُبَذِّرْ» ۵- انسان در مصرف مال و ثروت خود به هر شکلی آزاد نیست. «وَ لا تُبَذِّرْ تَبْذِیراً» ۶- مصرف مال و دارایی در غیر مورد آن،کاری شیطانی ونوعی ناسپاسی است. اَلْمُبَذِّرِینَ ... إِخْوانَ الشَّیاطِینِ ۷- مبذّر و اهل ریخت و پاش باید تحقیر شود،نه آنکه مورد تقدیر و احترام قرار گیرد. «إِخْوانَ الشَّیاطِینِ» ۸- مؤمن با مؤمن برادر است، «إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ إِخْوَهٌ»[60]و اسرافکار با شیطان. إِنَّ الْمُبَذِّرِینَ ... إِخْوانَ الشَّیاطِینِ ۹- تبذیر،نشانه ی کفران و ناسپاسی است،نه نشانه ی سخاوت و بخشندگی. اَلْمُبَذِّرِینَ ... لِرَبِّهِ کَفُوراً ۱۰- ما از خدا طلبکار نیستیم،آنچه هم بدهد از رحمت اوست. «رَحْمَهٍ مِنْ رَبِّکَ» ۱۱- تلاش وامید باید در کنار هم باشد وهیچکدام به تنهایی کافی نیست. اِبْتِغاءَ ... تَرْجُوها ۱۲- نداشتن،عذر پذیرفته ای برای ترک انفاق و کمک نکردن است. تُعْرِضَنَّ عَنْهُمُ ابْتِغاءَ ... ۱۳- اگر نیاز مالی کسی را برطرف نکردیم،لااقل دل او را با سخن شایسته به دست آوریم. «فَقُلْ لَهُمْ قَوْلاً مَیْسُوراً» ۱۴- به فقرا وعده ای بدهید که بتوانید عمل کنید و مشکل زا نباشد. «فَقُلْ لَهُمْ قَوْلاً مَیْسُوراً» کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
.☸ . 🌸🌐 . 💠نظر قران در خصوص : ایا مردان میتوانند تا اختیار کنند؟ 💠🔶وَ إِنْ خِفْتُمْ أَلَّا تُقْسِطُوا فِي الْيَتامى‌ فَانْكِحُوا ما طابَ لَكُمْ مِنَ النِّساءِ مَثْنى‌ وَ ثُلاثَ وَ رُباعَ فَإِنْ خِفْتُمْ أَلَّا تَعْدِلُوا فَواحِدَةً أَوْ ما مَلَكَتْ أَيْمانُكُمْ ذلِكَ أَدْنى‌ أَلَّا تَعُولُوا «3 نساء» 🔹و اگر مى‌ترسيد كه عدالت را درباره‌ى (ازدواج با) دختران يتيم مراعات نكنيد، (از ازدواج با آنان صرف‌نظر نماييد و) با زنان دلخواه (ديگر) ازدواج كنيد، دوتا، سه‌تا، يا چهار تا. پس اگر ترسيديد كه (ميان همسران) به عدالت رفتار نكنيد، پس يك همسر (كافى است) يا (به جاى همسر دوّم از) كنيزى كه مال شماست (كام بگيريد، گرچه كنيز هم حقوقى دارد كه بايد مراعات شود) اين نزديك‌تر است كه ستم نكنيد 🌐👈در روزهاي قبل، نظر در اين موضوع ارائه شد. با توجه به سئوال برخي كاربران محترم و اهميت موضوع، نظر برخي و فقها را در اين خصوص در چند قسمت ارائه خواهيم كرد 🛑قسمت سوم: 💫👈در تفسیر در شرح ایه 3 سوره نسا چنین گفته است: 🌐اين" مثنى و ثلاث و رباع" مربوط به جمع مردان است، نه يك فرد، بنابراين جمع اينها در بُعد مضاعف هرگز مراد نيست، كه اگر اين مثنى و ثلاث و رباع را جمع بگيريم هيجده عدد مى شود، و اگر ضرب بگيريم بيست ونه عدد است، ♦️كه اولًا اينها مربوط به يك فرد نيست، تا چنين جمع و ضربى پيش آيد، بلكه مراد اين است كه شما دوتا و ديگران دوتا يا شما سه تا و ديگران هم سه تا و ... زيرا مثنى مبناى دوتا دوتا و ثلاث مبناى سه تا سه تا و رباع مبناى چهارتا چهارتاست، و اصولًا تعدد ازدواج بشرط در كل جهات ضرورتى است پرهيز ناپذير، زيرا ↩️ اولًا زنان نوعاً بيشتر از مردان هستند، ↩️ثانياً امكان باردارى زنان تا حدود پنجاه سال است، ولى نسبت به مردان تقريباً دو برابر آنان مى باشد، ثالثاً تعدد ازدواج نخستين ميدان اصلى ورزش عدالت است، كه عادلان در اين زمينه،- چه مرد و چه زن- بهترين عادلها در كل جهات مى باشند ↩️رابعاً اينكه طبع زنان بوضع عاديشان- اگر با شوهرهاشان تناسب زناشويى داشته باشند- انحصار به همان يك شوهراست، ولى طبع مردان چنان نيست، كه اگر هر قدر زن يگانه شان زيبا و رعنا و شايستگى زناشويى را داشته باشد، باز بعضى مردان را اشباع نمى كند، پس دو بُعد تكوين و تشريع با هم جواز تعدد ازدواج را تعيين و تبيين مى كند. 💢مختصر آنكه در صورتى تجويز مى شود كه سه بعُد امكان جنسى، مالى و عدالت در ميان زنان و ديگران و خود انسان محقق گردد. 💢👈و در كل اگر ازدواج بايك زن يا بيشتر موجب ترك عدالتى گردد، اين ازدواج حرام است، و حتى اگر شما در ابتدا با ازدواج يا ازدواجهايى كرديد، لكن در اثر اين ازدواج يا ازدواجها بترسيد كه ترك شود به هر وسيله اى ممكن بايد اين ترس بر طرف گردد، گرچه با طلاق باشد، زيرا اصل ازدواج براساس اقامه حدود الهى است (2: 229- 228). 💫ادامه دارد http://quranpuyan.com/yaf_postst104_zdwj-b-dw-sh-y-chhr-zn-mjz-st-m-bh-yk-shrT-yh-3swrh-ns.aspx کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
. 🌱چگونه فراموشت کنم که همیشه به یادم بوده ای🤍 📖مناجات خمس عشر @quranpuyan