♻️♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
7⃣2⃣ تدبر در سوره #اسرا
🔹پیام های آیات ۲۸-۲۶ سوره اسراء از تفسیر نور
۱- دستورات دینی با فطرت هماهنگ است.انسان به طور فطری در درجه اوّل به والدین و سپس به نزدیکان علاقه دارد،دستور ادای حقّ در اسلام نیز بر این اساس است.با توجّه به آیات قبل و «آتِ ذَا الْقُرْبی حَقَّهُ وَ الْمِسْکِینَ وَ ابْنَ السَّبِیلِ»
۲- در انفاق،باید اولویّت ها را در نظر گرفت.اوّل والدین،سپس فامیل،بعداً فقرا و ابن السبیل. آتِ ذَا الْقُرْبی ...
۳- در انفاق باید اعتدال را رعایت کنیم و از حد نگذریم. آتِ ... وَ لا تُبَذِّرْ
۴- ریخت و پاش و مصرف بی مورد مال،حرام است. «وَ لا تُبَذِّرْ»
۵- انسان در مصرف مال و ثروت خود به هر شکلی آزاد نیست. «وَ لا تُبَذِّرْ تَبْذِیراً»
۶- مصرف مال و دارایی در غیر مورد آن،کاری شیطانی ونوعی ناسپاسی است.
اَلْمُبَذِّرِینَ ... إِخْوانَ الشَّیاطِینِ
۷- مبذّر و اهل ریخت و پاش باید تحقیر شود،نه آنکه مورد تقدیر و احترام قرار گیرد. «إِخْوانَ الشَّیاطِینِ»
۸- مؤمن با مؤمن برادر است، «إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ إِخْوَهٌ»[60]و اسرافکار با شیطان. إِنَّ الْمُبَذِّرِینَ ... إِخْوانَ الشَّیاطِینِ
۹- تبذیر،نشانه ی کفران و ناسپاسی است،نه نشانه ی سخاوت و بخشندگی.
اَلْمُبَذِّرِینَ ... لِرَبِّهِ کَفُوراً
۱۰- ما از خدا طلبکار نیستیم،آنچه هم بدهد از رحمت اوست. «رَحْمَهٍ مِنْ رَبِّکَ»
۱۱- تلاش وامید باید در کنار هم باشد وهیچکدام به تنهایی کافی نیست. اِبْتِغاءَ ...
تَرْجُوها
۱۲- نداشتن،عذر پذیرفته ای برای ترک انفاق و کمک نکردن است. تُعْرِضَنَّ عَنْهُمُ ابْتِغاءَ ...
۱۳- اگر نیاز مالی کسی را برطرف نکردیم،لااقل دل او را با سخن شایسته به دست آوریم. «فَقُلْ لَهُمْ قَوْلاً مَیْسُوراً»
۱۴- به فقرا وعده ای بدهید که بتوانید عمل کنید و مشکل زا نباشد. «فَقُلْ لَهُمْ قَوْلاً مَیْسُوراً»
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
.☸ #پرسش_و_پاسخ_قرآنی.
🌸🌐 #زن_در_قرآن .
💠نظر قران در خصوص #تعدد_زوجات:
ایا مردان میتوانند تا #4_زن اختیار کنند؟
💠🔶وَ إِنْ خِفْتُمْ أَلَّا تُقْسِطُوا فِي الْيَتامى فَانْكِحُوا ما طابَ لَكُمْ مِنَ النِّساءِ مَثْنى وَ ثُلاثَ وَ رُباعَ فَإِنْ خِفْتُمْ أَلَّا تَعْدِلُوا فَواحِدَةً أَوْ ما مَلَكَتْ أَيْمانُكُمْ ذلِكَ أَدْنى أَلَّا تَعُولُوا «3 نساء»
🔹و اگر مىترسيد كه عدالت را دربارهى (ازدواج با) دختران يتيم مراعات نكنيد، (از ازدواج با آنان صرفنظر نماييد و) با زنان دلخواه (ديگر) ازدواج كنيد، دوتا، سهتا، يا چهار تا. پس اگر ترسيديد كه (ميان همسران) به عدالت رفتار نكنيد، پس يك همسر (كافى است) يا (به جاى همسر دوّم از) كنيزى كه مال شماست (كام بگيريد، گرچه كنيز هم حقوقى دارد كه بايد مراعات شود) اين نزديكتر است كه ستم نكنيد
🌐👈در روزهاي قبل، نظر #علامه_فضل_الله در اين موضوع ارائه شد. با توجه به سئوال برخي كاربران محترم و اهميت موضوع، نظر برخي #مفسران و فقها را در اين خصوص در چند قسمت ارائه خواهيم كرد
🛑قسمت سوم:
💫👈در تفسیر #فرقان در شرح ایه 3 سوره نسا چنین گفته است:
🌐اين" مثنى و ثلاث و رباع" مربوط به جمع مردان است، نه يك فرد، بنابراين جمع اينها در بُعد مضاعف هرگز مراد نيست، كه اگر اين مثنى و ثلاث و رباع را جمع بگيريم هيجده عدد مى شود، و اگر ضرب بگيريم بيست ونه عدد است،
♦️كه اولًا اينها مربوط به يك فرد نيست، تا چنين جمع و ضربى پيش آيد، بلكه مراد اين است كه شما دوتا و ديگران دوتا يا شما سه تا و ديگران هم سه تا و ... زيرا مثنى مبناى دوتا دوتا و ثلاث مبناى سه تا سه تا و رباع مبناى چهارتا چهارتاست،
و اصولًا تعدد ازدواج بشرط #عدالت در كل جهات ضرورتى است پرهيز ناپذير، زيرا
↩️ اولًا زنان نوعاً بيشتر از مردان هستند،
↩️ثانياً امكان باردارى زنان تا حدود پنجاه سال است، ولى نسبت به مردان تقريباً دو برابر آنان مى باشد، ثالثاً تعدد ازدواج نخستين ميدان اصلى ورزش عدالت است، كه عادلان در اين زمينه،- چه مرد و چه زن- بهترين عادلها در كل جهات مى باشند
↩️رابعاً اينكه طبع زنان بوضع عاديشان- اگر با شوهرهاشان تناسب زناشويى داشته باشند- انحصار به همان يك شوهراست، ولى طبع مردان چنان نيست، كه اگر هر قدر زن يگانه شان زيبا و رعنا و شايستگى زناشويى را داشته باشد، باز بعضى مردان را اشباع نمى كند، پس دو بُعد تكوين و تشريع با هم جواز تعدد ازدواج را تعيين و تبيين مى كند.
💢مختصر آنكه #تعدد_ازدواج در صورتى تجويز مى شود كه سه بعُد امكان جنسى، مالى و عدالت در ميان زنان و ديگران و خود انسان محقق گردد.
💢👈و در كل اگر ازدواج بايك زن يا بيشتر موجب ترك عدالتى گردد، اين ازدواج حرام است، و حتى اگر شما در ابتدا با #عدالت ازدواج يا ازدواجهايى كرديد، لكن در اثر اين ازدواج يا ازدواجها بترسيد كه #حدود_الهى ترك شود به هر وسيله اى ممكن بايد اين ترس بر طرف گردد، گرچه با طلاق باشد، زيرا اصل ازدواج براساس اقامه حدود الهى است (2: 229- 228).
💫ادامه دارد
http://quranpuyan.com/yaf_postst104_zdwj-b-dw-sh-y-chhr-zn-mjz-st-m-bh-yk-shrT-yh-3swrh-ns.aspx
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
.
#دعاهای_روزانه
🌱چگونه
فراموشت کنم
که همیشه
به یادم بوده ای🤍
📖مناجات خمس عشر
@quranpuyan
💠#تلاوت_روزانـہ یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ
📖#سوره_مبارڪه_انعام آیه 28 تا 35
📄#صفحـہ_131
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan