eitaa logo
قران پویان
455 دنبال‌کننده
5.9هزار عکس
692 ویدیو
615 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
صبحدم چون آسمان در گردش آرد جام زر در گمان افتم که خورشیدست یا جام شراب جان سرمستم برقص آید ز شادی ذره‌وار هر نفس کز مشرق ساغر برآید آفتاب خواجوی کرمانی 🌹سلام روز سرد زمستانی بخیر و تندرستی @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ 📖 آیه 91 تا 94 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan
🕊 مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️موارد استعمال كلمه" " و معنای جمله:" وَ ما قَدَرُوا اللَّهَ حَقَّ قَدْرِهِ" 💠وَ ما قَدَرُوا اللَّهَ حَقَّ قَدْرِهِ إِذْ قالُوا ما أَنْزَلَ اللَّهُ عَلى‏ بَشَرٍ مِنْ شَيْ‏ءٍ قُلْ مَنْ أَنْزَلَ الْكِتابَ الَّذِي جاءَ بِهِ مُوسى‏ نُوراً وَ هُدىً لِلنَّاسِ تَجْعَلُونَهُ قَراطِيسَ تُبْدُونَها وَ تُخْفُونَ كَثِيراً وَ عُلِّمْتُمْ ما لَمْ تَعْلَمُوا أَنْتُمْ وَ لا آباؤُكُمْ قُلِ اللَّهُ ثُمَّ ذَرْهُمْ فِي خَوْضِهِمْ يَلْعَبُونَ 🌱زمانی‌ که (یهودیان از سر لجاجت) گفتند «خداوند هیچ چیزی بر هیچ انسانی نازل نکرده است»، (در حقیقت،) خدا را چنان که سزاوار اوست، توصیف نکردند و بزرگ نداشتند. بگو: چه کسی آن کتاب را که موسی آورد، نازل کرد که برای مردم (سراسر) نور و هدایت بود؟ (البته) شما آن را در کاغذها(ی پراکنده‌ای) قرار دادید؛ (بخشی از) آن را آشکار می‌کنید و بسیاری (از آن، مانند اوصاف پیامبر اسلام) را مخفی نگه می‌دارید. (چگونه چنین سخنی می‌گویید؛) حال آن‌که (به‌وسیله‌ی وحی،) چیزهایی به شما آموزش داده شده که شما و اجداد و نیاکانتان نمی‌دانستید (و به‌طور معمول هم نمی‌توانستید بدانید).» بگو: خدا (نازل کرده است). آنگاه آنان را مشغول بازی و در (پندار) باطلشان رها کن. أنعام - ۹۱ 🔷✨‏" وَ ما قَدَرُوا اللَّهَ حَقَّ قَدْرِهِ إِذْ قالُوا ما أَنْزَلَ اللَّهُ عَلی‌ بَشَرٍ مِنْ شَيْ‌ءٍ"" قدر" و" قدر" از هر چيزی كميت و كوچك و بزرگی و كم و زيادی آن است، مثلا وقتی گفته می‌شود:" قدرت الشي‌ء قدرا" و يا گفته می‌شود:" قدرت الشي‌ء تقديرا" مقصود اين است كه من كميت و حدود ظاهری و محسوس فلان چيز را معلوم و بيان كردم، اين معنای اصلی و لغوی اين كلمه است، و ليكن كلمه مزبور را از معنای اصليش تجاوز داده و در امور معنوی و غير محسوس نيز استعمال كرده‌اند، مثلا می‌گويند" فلانی در بين مردم و در ميان اجتماع دارای قدر و منزلت است" و مقصودشان اين است كه فلانی در جامعه خود وزنه‌ای است دارای ارزش اجتماعی. 🔷✨‏و از جهت اينكه تقدير و تحديد هر چيز غالبا توأم با توصيفی است كه طرف را از حال آن چيز آگاه می‌كند لذا كلمه" قدر" و" تقدير" بطور استعاره، هم بر آن اوصاف اطلاق می‌شود و هم بر آن معرفت و آگاهی، مثلا گفته می‌شود:" قدر الشي‌ء و قدره" يعنی وصف كرد فلان چيز را و نيز گفته می‌شود:" قدر الشي‌ء و قدره" يعنی معرفت به فلان چيز حاصل كرد و اينگونه استعمالات همه صحيح و لغوی است. 👈‏از اين رو استعمال لفظ قدر در باره خدای تعالی نيز به همه اين معانی كه گفته شد جايز است، و آيه مورد بحث را به همه آن معانی می‌توان تفسير نموده و گفت: معنای جمله‌" ما قَدَرُوا اللَّهَ حَقَّ قَدْرِهِ" اين است كه مردم نمی‌توانند خدا را آن طور كه لايق ساحت او است تعظيم كنند، چون عقل و وهم ايشان و هيچ حسی از حواسشان نمی‌تواند به ذات خدای تعالی احاطه پيدا كند. و اگر خدا را توصيف می‌كنند، به آن مقداری است كه آيات و دلايل بر عظمت او دلالت دارند. و نيز می‌توان گفت معنايش اين است كه: مردم نمی‌توانند خدا را آن طور كه بايد و شايد وصف كنند، يا آن طوری كه هست بشناسند. 📚تفسیر المیزان ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ 💠‏وَ هذا كِتابٌ أَنْزَلْناهُ مُبارَكٌ مُصَدِّقُ الَّذِي بَيْنَ يَدَيْهِ وَ لِتُنْذِرَ أُمَّ الْقُری‌ وَ مَنْ حَوْلَها وَ الَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِالْآخِرَةِ يُؤْمِنُونَ بِهِ وَ هُمْ عَلی‌ صَلاتِهِمْ يُحافِظُونَ (۹۲/انعام) 📚‏و اين مبارك كتابی است كه نازل كرده‌ايم، تصديق كننده آنچه (از كتب آسمانی) كه پيش از آن آمده است، (تا مردم را به پاداش‌های الهی مژده دهی) و اهل مكّه و كسانی را كه اطراف آن هستند هشدار دهی و (البتّه) آنان كه به آخرت ايمان دارند به آن (قرآن) نيز ايمان خواهند آورد و همانها بر نمازهای خود محافظت دارند. 🔷✨‏در اين آيه، «لِتُنْذِرَ» همراه با واو آمده است، «وَ لِتُنْذِرَ» شايد اشاره به اين باشد كه قرآن، غير از انذار، هدف‌های ديگری نيز دارد. ‏🔹قرآن، در بردارنده‌ی همه بركات است. (همچون: هدايت، عبرت، شفا، رشد، عزّت) «مُبارَكٌ» ‏🔹قرآن، هماهنگ با كتاب‌های آسمانی ديگر و تصديق كننده آنهاست و اين نشانه‌ی وحدت هدف و الهی بودن آنهاست. «مُصَدِّقُ» ‏🔹در تبليغ بايد از امّ‌القری و مراكز مهم شروع كرد و سپس به اطراف پرداخت. ‏«لِتُنْذِرَ أُمَّ الْقُری‌ وَ مَنْ حَوْلَها» ‏🔹عقيده به قرآن و قيامت، در كنار هم است. «يُؤْمِنُونَ بِالْآخِرَةِ يُؤْمِنُونَ بِهِ» ‏🔹روشن‌ترين مظهر ايمان، نماز است. «عَلی‌ صَلاتِهِمْ يُحافِظُونَ» ‏🔹ايمان به آخرت، از عوامل مراقبت بر نماز است. يُؤْمِنُونَ بِالْآخِرَةِ ... عَلی‌ صَلاتِهِمْ يُحافِظُونَ‌ 📚تفسیر نور ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 5⃣3⃣ تدبر در سوره 🔹نکات سوره اسراء از تفسیر عبدالعلی بازرگان اسراء : ۴۱ وَلَقَدْ صَرَّفْنَا فِي هَذَا الْقُرْآنِ لِيَذَّكَّرُوا وَمَا يَزِيدُهُمْ إِلَّا نُفُورًا و به تحقيق ما در اين قرآن [براي تفهيم بندگان با مثال‌هاي مختلف، مسائل هدايتي را] به شيوه‌هاي متنوع بيان کرده‌ايم تا پند گيرند 51 و [لي متأسفانه به دليل لجبازي و عناد، اين تذکرات] جز بر دور شدنش نمي‌افزايد. 51- معناي تصريف آيات، همچون صرف افعال مختلف در زبان عربي [رفتم، رفتي، رفت، رفتيم...]، بيان حالات متنوع يک موضوع است تا هر کسي در حد درک و فهم و ذوق و استعداد خود آن را دريابد. فعل «تصريف» در قرآن دو بار به جريان گردش باد نسبت داده شده، 4 بار نيز به تنوع موضوعات و مطالب قرآن، که متناسب با تنوع ذوقيات و عقول آدميان مي‌باشد [اسراء 41 (17:41) و 89 (17:89) ، کهف 54 (18:54) ، طه 113 (20:113) ]، و پنج بار هم به «تصريف الايات» [احقاف 27 (46:27) ، انعام 46 (6:46) و 65 (6:65) و 105 (6:105) ، اعراف 58 (7:58) ] که جامعيت به مراتب بيشتري دارد. اسراء : ۴۵ وَإِذَا قَرَأْتَ الْقُرْآنَ جَعَلْنَا بَيْنَكَ وَبَيْنَ الَّذِينَ لَا يُؤْمِنُونَ بِالْآخِرَةِ حِجَابًا مَّسْتُورًا و هنگامي که قرآن مي‌خواني، ميان تو و کساني که به روز واپسين ايمان نمي‌آورند، پرده‌اي نامرئي قرار مي‌دهيم. 56 56- بديهي است اين خدا نيست که نخواسته باشد آنها به حقايق قرآني آشنا شوند، بلکه ناباوري هميشگي و مستمر خودشان به آخرت و اشتغال به دنيا و زيبائي‌هاي زودگذر آن پرده‌اي نامرئي جلو چشمِ بصيرت‌شان افکنده است. ضمير «ما» در «جَعَلْنا» [به جاي ضمير من] نقش خود شخص و نيروهاي عالم را که در چارچوب مشيت خدا عمل مي‌کنند، نشان مي‌دهد. اسراء : ۴۶ وَجَعَلْنَا عَلَى قُلُوبِهِمْ أَكِنَّةً أَن يَفْقَهُوهُ وَفِي آذَانِهِمْ وَقْرًا وَإِذَا ذَكَرْتَ رَبَّكَ فِي الْقُرْآنِ وَحْدَهُ وَلَّوْا عَلَى أَدْبَارِهِمْ نُفُورًا و بر دل‌هاشان، پرده‌هائي از اينکه قرآن را بفهمند، و بر گوش‌هایشان سنگيني‌اي [براي شنيدن آن] نهاده‌ايم و [بنابراين] هر گاه در اين قرآن يکتائي پروردگارت را ياد کني، پشت کرده و با بيزاري، دور مي‌شوند. 57 __ 57- شنيدن يک حقيقت و انديشيدن در آن، نيازمند دل دادن و باور کردن آنست، و گرنه نه به دل مي‌نشيند و نه تذکر و تغييري به بار مي‌آورد. مسئله اصلي در اين آيه توحيد است و چون مشرکان به شفاعت بُت‌ها و نقش مستقل فرشتگان باور داشتند و پدران‌شان را بر اين عقيده يافته بودند، اصلا به چنين سخناني گوش دل نمي‌دادند. کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠🌐درس هایی مهم از زندگی _زهرا(س) ❇️زندگی زهرا س بعنوان یک چگونه بود؟ ✨👈حضرت زهرا فرزند آخرین پیامبر خدا بود. سالهای اولی دوره مدینه در اثر فشار مشرکین به سختی گذشت اما در سالهای پایانی و پس از فتح مکه, زندگی مسلمانان بهبود پیدا کرده بود. در همین دوره, روزی پیامبر به همراه یکی از یارانش به درب خانه دخترش زهرا می رود و میخواهد وارد شود زهرا می پرسد تنهایی رسول الله می فرماید خیر . 💐حضرت گوید من چیزی بر سر ندارم حضرت نیز عبای خویش را می دهد تا زهرا سرش را بپوشاند. این وضع مادی در زمانی بود که زندگی عموم مردم بهتر شده بود. 🔸✨باز تاریخ نقل می کند که او علاوه بر داشتن چند فرزند کوچک به انجام کارهای خانه نیز همت می گمارد. اهل خانه از او خواستند حال که وضع مسلمانان بهتر شده به نزد رسولخدا برو و از وی یک خادمه که کمک کار تو باشد بخواه. او اینکار را انجام نداد ولی اهل خانه باز از او خواستند تا به نزد رسولخدا برود او نیز چنین کرد هنگامی که به نزد رسولخدا رفت شرمش آمد چنین تقاضایی کند نیت خود را آشکار نکرد و به منزل آمد. چیزی نگذشت که رسولخدا به خانه آمد به وی گفت برای گفتن چیزی آمدی ولی نگفتی و برگشتی, حال میشنوم. حضرت زهرا نیز با شرم تقاضایش را مطرح کرد. پیامبر گفت دخترم چیزی یادت میدهم که ارزشش بیش از خادمه است و به وی تسبیحات معروف به را یاد داد. از پدر بخاطر لطفش تشکر کرد. ↩️این دو روایت که تاریخ آنها را ثبت کرده است, نشان میدهد که زهرایی که از منظر استانداردهای امروزی ژن خوب محسوب میشد چگونه وضع وی از متوسط جامعه پایین تر بود. 🔸✨و دوم اینکه پیامبر هم چنین فضایی برای فرزندش فراهم نمیکرد. 👌در جهان امروز که نه مثل رسولخدا و نه مانند حضرت زهرا با آن مقام والای معنوی وجود ندارد, پس سیستم را باید طوری طراحی کرد که نه فرزندان مقامات بتوانند از موقعیت خویش سوء استفاده کنند و نه مقامات بتوانند چنین فضایی را برای فرزندان و نزدیکانشان ایجاد کنند. 📚محمدرضا یوسفی 🌸 💕🌸 کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
باز از چمن داور، یک غنچه نمایان شد از یمن قدوم او عالم همه بستان شد برخیز نما شادی،ایام سرور آمد چون باز دری بر خلق از روضه ی رضوان شد 🌹میلاد دخت نبی اکرم(ص) صدیقه طاهره(س) مبارک باد @quranpuyan
مطلع فصل گل و ريحان و عطر زندگى مى شكوفد نوگلى زيبا چو زهراى بهار سلام روزتان زیبا 🌸🌸تولد حضرت زهرا(س) و روز مادر مبارك🌸🌸 @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ 📖 آیه 95 تا 101 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan