#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_193
❇️چگونه #اعمال_زشت در نظر #زيبا جلوه میكند؟
💠إِنَّمَا النَّسِيءُ زِيادَةٌ فِي الْكُفْرِ يُضَلُّ بِهِ الَّذِينَ كَفَرُوا يُحِلُّونَهُ عاماً وَ يُحَرِّمُونَهُ عاماً لِيُواطِؤُا عِدَّةَ ما حَرَّمَ اللَّهُ فَيُحِلُّوا ما حَرَّمَ اللَّهُ زُيِّنَ لَهُمْ سُوءُ أَعْمالِهِمْ وَ اللَّهُ لا يَهْدِي الْقَوْمَ الْكافِرِينَ
🌱تأخیر و جابهجا کردن ماههای حرام، صرفاً افزایشی در کفر است که کافران با آن گمراه میشوند. یک سال آن را حلال میشمرند و سالی (دیگر) حرامش میکنند تا (به خیال خود) شمار ماههایی را که خدا حرام کرده، (با ماههای جابهجاشده) هماهنگ کنند، و (با این حیله،) آنچه را که خدا حرام کرده، حلال کنند. زشتی کارهایشان، برایشان آراسته شده است. خداوند، افراد کافر را هدایت نمیکند.
توبه - ۳۷
🔷✨و جدان انسان در حالی كه دست نخورده باشد به خوبی نيك و بد را تشخيص میدهد اما هنگامی كه دانسته قدم در جاده گناه و خلافكاری بگذارد فروغ و جدان كمرنگ و كمرنگتر میشود و كار به جايی میرسد كه زشتی و قبح گناه تدريجا از ميان میرود.
🔷✨هر گاه باز ادامه به اين كار دهد كم كم اعمال زشت در نظرش زيبا، و زيبا، زشت جلوه میكند! و اين همان چيزی است كه در آيات فوق و آيات ديگر قرآن به آن اشاره شده.
گاهی" تزيين اعمال زشت" به شيطان نسبت داده شده است، مانند آيه ۶۳ سوره" نحل"" فَزَيَّنَ لَهُمُ الشَّيْطانُ أَعْمالَهُمْ" و گاهی به صورت فعل مجهول مانند آيه فوق ذكر شده است كه فاعل آن ممكن است وسوسههای شيطان و يا نفس سركش بوده باشد، و گاهی به" شركاء" (يعنی بتها) مانند آيه ۱۳۷ سوره" انعام"، و حتی گاهی به خداوند نسبت داده شده است، مانند آيه ۴ سوره" نمل" (إِنَّ الَّذِينَ لا يُؤْمِنُونَ بِالْآخِرَةِ زَيَّنَّا لَهُمْ أَعْمالَهُمْ":" كسانی كه ايمان به آخرت ندارند اعمال زشتشان را در نظرشان زيبا جلوه میدهيم".
👈بارها گفتهايم كه نسبت دادن اينگونه امور به خداوند به خاطر آن است كه اينها خاصيت عمل خود انسان محسوب میشود، و خواص همه اشياء به دست خدا است و مسبب الاسباب او است، و نيز گفتهايم اين گونه نسبتها هيچگونه مخالفتی با مسئله اختيار و آزادی اراده انسان ندارد.
📚تفسیر نمونه
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_193
❇️#آیه38توبه
💠يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا ما لَكُمْ إِذا قِيلَ لَكُمُ انْفِرُوا فِي سَبِيلِ اللَّهِ اثَّاقَلْتُمْ إِلَی الْأَرْضِ أَ رَضِيتُمْ بِالْحَياةِ الدُّنْيا مِنَ الْآخِرَةِ فَما مَتاعُ الْحَياةِ الدُّنْيا فِي الْآخِرَةِ إِلاَّ قَلِيلٌ (۳۸/توبه)
🌱ای كسانیكه ايمان آوردهايد! چرا وقتی به شما گفته میشود در راه خدا (و برای جهاد) حركت كنيد، سنگين و زمينگير میشويد؟ آيا به جای آخرت، به زندگی دنيا راضی شدهايد؟ پس بدانيد بهرهی زندگی دنيا در (برابر) آخرت، جز اندكی نيست.
👈اين آيه اشاره به جنگ تبوك دارد كه برخی از شركت در آن سستی نشان میدادند. عوامل و بهانههای سستی، فاصلهی زياد مدينه تا تبوك (حدود ۶۰۰ كيلومتر)، گرمی هوا، فصل برداشتِ محصول و تبليغات منافقان نسبت به عظمت و قدرت سپاه روم بود.
🔹مؤمنان نيز بايد گاهی مورد انتقاد و مؤاخذه قرار گيرند. يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا ما لَكُمْ ...
🔹دلبستگی به دنيا وماديّات، مانع جداشدن انسان از زمين وخاك و رسيدن به كمال وافلاك میشود. اثَّاقَلْتُمْ ... (دنياطلب، كوتاه همّت است)
🔹ارزش و جايگاه انسان تا حدّی است كه دنيا برای او ناچيز است. «أَ رَضِيتُمْ»
🔹كسیكه آخرت را برتر از دنيای اندك بداند، به جبههی جنگ رو میكند، نه دنيا. «إِلَّا قَلِيلٌ»
📚تفسیر نور
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
.
#آیههاینور
❤ بِسْمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ ❤
وَوَضَعْنَا عَنْكَ وِزْرَكَ
الَّذِی أَنْقَضَ ظَهْرَكَ
آیا بار سنگین را از تو برنداشتیم ،
همان باری که پشتت را می شکست؟
🌷 سوره شرح : آیه ۲ ، ۳
🆔️ @quranpuyan
💠 #فلسفه_خاص_اسلام درباره #حقوق_خانوادگی:
🛑قسمت سی و هشتم :
#طلاق در قران
چرا اسلام طلاق را منع و حرام نکرد؟
🌐💞#بنیانی كه بر اساس #عواطف بنا شده است.
🔻اكنون درست فكر كنید موجودی كه تا این اندازه به عواطف و علایق قلبی و حمایت و مهربانی موجود دیگر نیازمند است، همه چیز را با عواطف و مهربانی او می تواند تحمل كند، بدون عواطف و مهربانیهای او حتی فرزند برای او مفهوم درستی ندارد، موجودی كه به قلب و احساسات موجود دیگر نیازمند است نه تنها به وجود او، چگونه ممكن است با زور قانون او را به آن موجود دیگر كه نامش مرد است چسبانید؟ .
آیا این اشتباه نیست كه ما از طرفی موجبات بلهوسی و بی علاقگی مردان را نسبت به همسرانشان فراهم كنیم و زمینه های هوسرانی را هر روز فراهمتر سازیم و آنگاه بخواهیم با زور قانون آنها را به مردان متصل كنیم و به اصطلاح به ریش مردان بچسبانیم؟ اسلام كاری كرده كه مرد عملاً زن را بخواهد و دوستدار او باشد. اسلام هرگز نخواسته كه به زور زن را به مرد بچسباند.
به طور كلی هر جا كه پای علاقه و ارادت و اخلاص در میان باشد و این امور پایه و ركن كار محسوب شوند، جای اجبار قانونی نیست؛ ممكن است جای تأسف باشد ولی جای اجبار و الزام و اكراه نیست.
💢مثالی ذكر كنم: می دانیم كه در نماز جماعت عدالت امام و اعتقاد مأمومین به عدالت او شرط است. ارتباط و اجتماع امام و مأمومین ارتباط و اجتماعی است كه بر اساس عدالت امام و ارادت و علاقه و اخلاص مأمومین استوار شده است. قلب و احساسات ركن اساسی این ارتباط و اجتماع است. به همین دلیل این اجتماع و ارتباط اجباربردار و الزام بردار نیست؛ قانون نمی تواند ضامن بقا و ادامه ی آن باشد.
👈اگر مأمومین نسبت به امام جماعت خود بی علاقه گردند و اراده و اخلاصشان سلب گردد، این ارتباط و اجتماع طبعاً از هم پاشیده است، خواه سلب اراده و علاقه و اخلاص مأمومین از امام بجا باشد یا بیجا. فرضاً امام جماعت دارای عالیترین درجه ی عدالت و تقوا و صلاحیت باشد، نمی توان مأمومین را مجبور به اقتدا كرد.
مضحك است اگر امام جماعتی به دادگستری عرض حال بدهد: چرا مردم به من ارادت ندارند؟ چرا مردم به من اعتقاد ندارند؟ و بالأخره چرا مردم به من اقتدا نمی كنند؟ بلكه منتهای اهانت به مقام یك امام جماعت این است كه مردم را با قوه ی جبریه به اقتداء به او وادار كنند.
👌 فریضه ی خانوادگی نیز درست مانند همان فریضه ی دینی و فریضه ی اجتماعی است.
پس عمده این است كه بدانیم اسلام زندگی خانوادگی را یك اجتماع طبیعی می داند و برای این #اجتماع_طبیعی یك مكانیسم مخصوص تشخیص داده است و رعایت آن مكانیسم را لازم و غیرقابل تخلف دانسته است.
💢💢بزرگترین اعجاز اسلام، در تشخیص این مكانیسم است. من مانند این آفتاب عالمتاب روشن می بینم كه دنیای غرب درپرتو علم تدریجاً اصول اسلامی را در مقررات خانوادگی خواهد پذیرفت؛ و البته من 🔻🔻هرگز تعلیمات متین و نورانی اسلام را با آنچه به این نام در دست مردم است یكی نمی دانم
📚مجموعه آثار شهید مطهری . ج19، ص: 267
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
💠#تلاوت_روزانـہ یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ
📖#سوره_مبارڪه_توبه آیه 41 تا 47
📄#صفحـہ_194
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan