eitaa logo
قران پویان
455 دنبال‌کننده
5.9هزار عکس
692 ویدیو
615 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ 📖 آیه 38 تا 45 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan
🕊 مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ 💠حتی اذا جاء امرنا وفار التنور قلنا احمل فیها من کل زوجین اثنین واهلک الا من سبق علیه القول و من امن و ما امن معه الا قلیل40/هود 🌱تا زمانیکه امر ماآمد و تنور جوشیدن گرفت ، و آنگاه به نوح گفتیم که از هر نر و ماده ای یک زوج سوار کشتی کن و خانواده ات را هم سوار کن ، جز آنکه حکم هلاکتش از ناحیه ماصادر شده و همچنین افرادی را که ایمان آوردند نیز سوار کشتی نما، هر چند جزاندکی از قومش همراه او ایمان نیاوردند. 🔷✨ یعنی این ماجراها ادامه داشت تازمانیکه امر الهی فرا رسید و عذاب بر آنها محقق شد، در این زمان آب از تنورفوران کرد، تنور یعنی محلی که نان را در آن می پزند و شاید مطابق روایت منظوراز آن ، تنوری باشد که در خانه پیرزنی بود و آب نخستین بار از آنجا جوشیدن گرفت و شاید هم جوشیدن تنور کنایه از شدت غضب خدای متعال باشد، به هرصورت می فرماید، در آن زمان به نوح گفتیم که از هر نوع موجودات یک جفت نر و ماده را بر کشتی سوار کند و مؤمنان و خانواده خود را هم بر کشتی سوارنماید، جز آنکسی که قبلا حکم الهی بر هلاکت او جاری شده ، که مطابق آیات بعدی قرآن مراد، همسر نوح و پسر او بوده اند که چون افرادی کافر و غیر صالح بوده اند، خداوند حکم به هلاکت آنان رانده بود و در آخر می فرماید: 🔷✨ از قوم نوح جز اندکی به وی ایمان نیاوردند، و مراد از اینکه فرمود(ما امن معه )این است که خود نوح و مؤمنان همراه او به خدای متعال ایمان داشتند و به همین جهت هم خداوند آنها را از عذاب رهانید. 📚تفسیر المیزان ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ 💠‏قالَ سَآوِي إِلی‌ جَبَلٍ يَعْصِمُنِي مِنَ الْماءِ قالَ لا عاصِمَ الْيَوْمَ مِنْ أَمْرِ اللَّهِ إِلاَّ مَنْ رَحِمَ وَ حالَ بَيْنَهُمَا الْمَوْجُ فَكانَ مِنَ الْمُغْرَقِينَ (۴۳/هود) 🌱‏(پسر نوح) گفت: بزودی به كوهی پناه می‌برم تا مرا از آب حفظ كند. (نوح) گفت: امروز جز (برای افراد مؤمن) و كسانی كه مورد رحم قرار گرفته‌اند، هيچ حافظ (و پناهگاهی) در مقابل قهر الهی نيست. (در اين هنگام) موجی ميان آن دو جدايی انداخت و او (پسر نوح) غرق گرديد. ‏🔹در خطرات و مشكلات، موحّد به خدا و مشرك به كوه پناه می‌برد. تكيه به شرق، غرب، مال و مقام، شرك است. «سَآوِي إِلی‌ جَبَلٍ» ‏🔹اگر قهر خداوند فرا رسد، كوه‌های مستحكم و استوار نمی‌توانند در مقابل آب نرم و روان، سبب نجات باشند. «جَبَلٍ يَعْصِمُنِي مِنَ الْماءِ قالَ لا عاصِمَ الْيَوْمَ مِنْ أَمْرِ اللَّهِ» ‏🔹آب كه مايه‌ی حيات همه‌ی جانداران است، به امر الهی مايه‌ی هلاك وعذاب‌ می‌شود. «لا عاصِمَ الْيَوْمَ مِنْ أَمْرِ اللَّهِ» ‏🔹حوادث طبيعی تصادف نيست، فرمان حكيمانه‌ی خداوند است. «أَمْرِ اللَّهِ» ‏🔹از قهر خدا تنها بايد به خدا پناه برد.۲ لا عاصِمَ الْيَوْمَ‌ ... إِلَّا مَنْ رَحِمَ‌ ‏🔹نتيجه‌ی‌ «مَعَ الْكافِرِينَ» بودن، «مِنَ الْمُغْرَقِينَ» شدن است. ‏🔹در كيفر الهی، روابط خانوادگی وخويشاوندی تأثيری ندارد. پسرِ ناخلف پيامبر خدا در مقابل پدر غرق می‌شود وپدر بايد تسليم باشد. «حالَ بَيْنَهُمَا الْمَوْجُ فَكانَ مِنَ الْمُغْرَقِينَ» ‏🔹 گرچه خداوند رحيم است، امّا حكيم نيز هست. گاهی از رحمت، سينه‌ی مادر را قبل از تولّد فرزند پر از شير می‌كند و گاهی از حكمت، فرزند را در برابر چشم پدر هلاك می‌سازد. «مِنَ الْمُغْرَقِينَ» ‏ 📚تفسیر نور ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 1⃣0⃣1⃣ تدبر در سوره 🔹تفسیر آیه ۱۰۷ سوره اسراء از تفسیر عبدالعلی بازرگان قُلْ آمِنُوا بِهِ أَوْ لَا تُؤْمِنُوا إِنَّ الَّذِينَ أُوتُوا الْعِلْمَ مِن قَبْلِهِ إِذَا يُتْلَى عَلَيْهِمْ يَخِرُّونَ لِلْأَذْقَانِ سُجَّدًا بگو: [مي‌خواهيد] به آن ايمان بياوريد يا نياوريد، مسلماً کساني که پيش از آن دانش داده شده‌اند [=اهل کتاب منصف و متّقي] چون قرآن بر آنان خوانده شود، به رو بر زمين سجده مي‌افتند. ۱۲۵ __ ۱۲۵- «ذَقَن» چانه و اذقان جمع آن است. به چانه زمين افتادن قدري غريب است. گفته‌اند مراد از اذقان همان صورت است، يا به اعتبار نزديك تر بودن چانه به زمين در هنگام سجده است، اما نه دليلي بر چنان مرادي موجود است و نه واقعاً هنگام سجده، چانه به زمين از پيشاني يا بيني نزديک‌تر است. پس چه حکمتي در اين نشانه موجود است؟ مطابق استنباط نويسنده قاموس قرآن [مرحوم سيد علي اکبر قرشي]، منظور از سجده [در اين آيه]، تواضع و خم شدن است نه سجده متعارف»، نويسنده از تنها آيه ديگري که لفظ چانه در آن آمده است [يس 8 (36:8) - إِنَّا جَعَلْنَا فِي أَعْنَاقِهِمْ أَغْلَالاً فَهِيَ إِلَى الْأَذْقَانِ فَهُمْ مُقْمَحُونَ] و از مقابل هم قرار دادن آنها چنين برداشت کرده است که سوره ياسين از قوم ناباوري نشانه آورده که قدرت و ثروت دنيائي چانه‌شان را از شدت تکبر بالا برده و در اين سوره از بندگاني ديگر سخن مي‌گويد که آنقدر از تعلقات دنيايي آزاد شده‌اند که چانه‌شان در برابر حق خاضع و سر به زير شده است. در اين استنباط به چانه زمين سجده افتادن تجسم عيني بخشيدن به تواضع روحي آنهاست. کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
. ❓❓مجازات و حكم مرد و زن در قرآن چيست؟ ، زندان يا سنگسار؟ آيا اجراي حد مرد و زن همسردار (محصنه) و مجرد تفاوت دارد؟ قسمت چهاردهم 🌐تفسير ايات مربوط به مجازات از ديگاه اقاي بازرگان تنبيه زناكاران 🌐🔸وَاللَّذَانِ يَأْتِيَانِهَا مِنكُمْ فَآذُوهُمَا فَإِن تَابَا وَأَصْلَحَا فَأَعْرِضُوا عَنْهُمَا إِنَّ اللَّهَ كَانَ تَوَّابًا رَّحِيمًا 16 نساء و آن مرداني از [نزديكان] شما كه آن [كار بسيار زشت] را مي‌كنند؛ 40 آندو را تنبيه كنيد. 41 پس اگر توبه و [كارشان را] اصلاح كردند، از [ملامت] آنان دست برداريد 42 كه بي‌گمان خدا بسيار توبه‌پذير مهربان است. __ 🔻40- «اللَّذَانَ» ضمير تثنيه مذكر (دو مرد) است كه مطابق قاعدة تغليب در زبان عربي، شامل مرد و زن هم مي‌شود. با اين وصف، مفاد اين آيه مي‌تواند هم ناظر به مرد و زني باشد كه مرتكب فحشاء شده‌اند، و هم (به گفته «ابومسلم اصفهاني» از مفسرين سلف) ناظر به لواط. مفسّر نام برده شده آية قبل را نيز دربارة مساحقه (تماس شهواني زن با زن) دانسته است. 🔻41- به گفتة مرحوم طالقاني(ره): «امر فَآذُوهُمَا براي تنبيه و آگاهي است، تا شايد اصلاح شوند و به خودآيند و شايستة برگشت به خانواده و اجتماع اسلامي گردند. چون اصلاح و توبه‌پذيري مختلف است، چگونگي آزردن و آزار دادن آنها در اين آيه بيان نشده است. امساك (نگهداري و محدود كردن) چنين زني در درون خانه خود براي آنها آزاري است و اگر اصلاح نشد، سخت گيري در غذا و لباس و رفتار خشن و قهرآميز، و براي چنين مردي، اهانت و تحقير و در مجامع عمومي راه ندادن و با او سخن نگفتن و داد و ستد نكردن و زدن و امثال اينها، هر چه در اصلاحش مؤثر باشد، با اختلاف در روحيات و موقعيت. نگهداري آن مرد در خانه، كه در اين آيه نيامده از اين جهت است تا اگر پيشه و كاري دارد، يا عيالمند است كارش تعطيل نشود». 🔻42- اعراض، روي گرداندن از اشخاص است، اما با حرف اضافه «عن»، معناي اعتراض نكردن و رها کردن طرف مقابل به حال خود مي‌دهد. 👈يوسف نيز وقتي همسر زليخا پي به خيانت او و بي‌گناهي‌اش برد، از او خواست از اين گناه درگذرد (يوسف 29 (12:29) - يُوسُفُ أَعْرِضْ عَنْ هَذَا...)، به همين نحو در مورد مرتکبان فحشاء، خداوند توصيه کرده است: «...اگر توبه كردند و کارشان را اصلاح نمودند، از آنان در گذريد: نساء 16 (4:16) - ... فَإِنْ تَابَا وَأَصْلَحَا فَأَعْرِضُوا عَنْهُمَا... در هر دو مورد معناي «أَعْرِضْ عَنْ» صرف نظر کردن است. از آن مهمتر، در موارد متعددي که قرآن به پيامبر اسلام(ص) فرمان داده از کافران، مشرکين يا منافقين «اِعراض» کند، منظور از «اَعرِض عَنهُم»، نه روي گرداندن و ترک مسئوليت رسالت، بلکه درگير نشدن و تعرّض نکردن و به حال خود رها کردن آنان است (از جمله: نساء 63 (4:63) و 81 (4:81) ، مائده 42 (5:42) ، انعام 68 (6:68) و 106 (6:106) ، اعراف 199 (7:199) ، حجر 94 (15:94) ، اسراء 28 (17:28) ، سجده 30 (32:30) ، نجم 29 (53:29) ). شلاق زانيان 🌐🔸 الزَّانِيَةُ وَالزَّانِي فَاجْلِدُوا كُلَّ وَاحِدٍ مِّنْهُمَا مِئَةَ جَلْدَةٍ وَلَا تَأْخُذْكُم بِهِمَا رَأْفَةٌ فِي دِينِ اللَّهِ إِن كُنتُمْ تُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَالْيَوْمِ الْآخِرِ وَلْيَشْهَدْ عَذَابَهُمَا طَائِفَةٌ مِّنَ الْمُؤْمِنِينَ ﴿۲﴾نور به هر زن زناكار و مرد زناكارى صد تازيانه بزنيد و اگر به خدا و روز بازپسين ايمان داريد در [كار] دين خدا نسبت به آن دو دلسوزى نكنيد و بايد گروهى از مؤمنان در كيفر آن دو حضور يابند 🔻- دو واژة فحشاء و زنا باهم تفاوت‌هائی دارند؛ اولی معنای عام دارد و بر هر سخن یا عمل زشت و رسوا تعلق مي‌گيرد، اعم از مسائل اخلاقی و شهوانی و غیر آن، اما زنا نوعی از فحشاء در روابط جنسی است که دوام و ثبات داشته باشد، یعنی کار و پیشه کسی فحشاء، و به اصطلاح زنا«کار» باشد، نه همین یک بار فریب خوردگی [ن ک: پرتوی از قرآن، مرحوم طالقانی ج 6 ص 106]. 🔷 حضور مومنین در اجرای حکم را برای عبرت‌گیری دانسته‌اند، و اگر چنین بود، عنوان «ناس» مناسب‌تر مي‌آمد. به نظر مي‌رسد حضور گروهی از مؤمنین جنبة مراقبت و نظارت داشته تا حبّ و بغض مجریان، با نفوذِ طرفین دعوا موجب تفریط یا افراط در کیفر نشود. 💫تفسير عبدالعلي بازرگان http://www.quranpuyan.com/yaf_postsm6851findunread_Hkm-mjzt-zn-w-mrd-znkhr-dr-qrn-shlq-y-HSr-y-sngsr.aspx#post19096 کانالِ قرآن‌پویان ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
. 🌸💞 يَا ابْنَ الصِّراطِ الْمُسْتَقِيمِ، يَا ابْنَ النَّبَاَ الْعَظِيمِ، يَا ابْنَ مَنْ هُوَ فِي أُمِّ الْكِتابِ لَدَى اللّٰهِ عَلِيٌّ حَكِيمٌ، يَا ابْنَ الْآياتِ وَالْبَيِّناتِ، يَا ابْنَ الْبَراهِينِ الْواضِحاتِ الْباهِراتِ، يَا ابْنَ الْحُجَجِ الْبالِغاتِ، يَا ابْنَ النِّعَمِ السَّابِغاتِ، يَا ابْنَ طٰهٰ وَالْمُحْكَماتِ. ای فرزند راه مستقیم، ای فرزند خبر بزرگ، ای فرزند کسی که در امّ الکتاب، نزد خدا، والا و حکیم است، ای فرزند آیات و نشانه‌ها، ای فرزند دلیل‌های آشکار، ای فرزند برهان‌های نمایان، ای فرزند حجّت‌های رسا، ای فرزند نعمت‌های کامل، ای فرزند طه و آیات محکم، 💫فرازی از دعای ندبه 💫قرآن پویان ┄═❁🍃❈🌸❈🍃❁═┄ @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
༻🍃‌🌸🍃༺ 💝باسلام بہ همراهان عزیز در تلاوت روزانہ یڪ صفحہ از قرآن📖 🔷✨از آنجا ڪه هدف از این برنامہ، تلاوت آیات همراہ با ترجمہ و آگاهی از تفسیر ساده آن صفحہ است، 👈 روزهاے جمعہ ، صفحہ جدیدے ارسال نمی‌شود تا دوستانیڪہ در طول هفتہ موفق بہ مطالعہ برخی پستها یا صفحات نشدند، فرصت ڪنند خود را باسایر عزیزان، همراه نمایند. التماس دعا🙏 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻♦️علت عدم تأثیر در برخی از انسان ها 🎙دکتر محمدعلی انصاری 🍃❈🌸❈🍃 کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
✳✳ نظرات قرآن آموزان دوره‌ قبلي روش ساده دوره يازدهم مجازي، زمستان 1400 ♻ قسمت اول:  سلام حقیقتش احساسم را نمی تونم وصف کنم ،خیلی حس قشنگیه،اینکه چندین بار معنایی رو خوندم تا کاملا متوجه بشم ،و خدا رو بی نهایت شکر می کنم، با اینکه هنوز کلی کار مونده ولی حلاوت وشیرینی ش رو حس کردم. 👈 انقدر این روشی که یاد گرفتیم خوندن قران رو برامون شیرین کرده که به گاز داریم میریم چون واقعا همه روشها رو برای فهم قران رفتم ولی به اون چیزی که میخواستم نرسیدم اما این روش، واقعا روشی هست که به اون هدفم دارم نزدیک میشم ،خدا رو شاکرم بابت روش جدید فهم قران ، به نظر بنده این روش نوع روش فهم قران است ،انس با قران رو بیشتر کرده، و مخاطب مرتب در پی کشف آیات قران است، نگاه و زاویه دیدمون رو نسبت به قران این روش کاملا تغییر داده و وابستگیمون رو نسبت به کتابهای تفسیر و اساتید در این زمینه کمتر کرده، بی نهایت از استاد فرهنگ بزرگوار بابت تدریس و حس مسئولیتشون در کلاس تشکر می کنم. 🔷 به نظر من هر کس تو هر سنی که مشتاق خوندن قران هست میتونه در اين دوره شرکت کنه سركارخانم توكلي 👈جهت اطلاع از جزييات بيشتر و دوره جديد و مشاهده ،به لينك هاي زير مراجعه نماييد ✳ https://b2n.ir/a02388 https://www.aparat.com/quranpuyan/videos در واتساپ: https://chat.whatsapp.com/KmJSRCcMZvWDzIFaS7lv8T در تلگرام و ایتا: @tadabbor_quranpuyan
🔴 اصول و ویژگیهای در کلام امام خمینی ره 🔹 «بشر در اظهار نظر خودش آزاد است.» 🔸 «اولین چیزی که برای انسان هست آزادی بیان است.» 🔹«مطبوعات در نشر همه‌ی حقایق و واقعیات آزادند.» 🔹«در جمهوری اسلامی کمونیست‌ها نیز در بیان عقاید خود آزادند.» 🔸«در حکومت اسلامی اگر کسی از شخص اول مملکت شکایتی داشته باشد، پیش قاضی می‌رود و قاضی او را احضار می‌کند و او هم حاضر می‌شود.» 🔹«یکی از بنیان‌های اسلام آزادی است… بنیاد دیگر اسلام اصل استقلال ملی است.» 🔹«حکومت اسلامی یک حکومت مبتنی بر عدل و دموکراسی است.» 🔸«اما شكل حكومت ما جمهوری است، جمهوری به معنای اینكه متكی به آرای اكثریت است.» 🔹«ولایت با جمهور مردم است.» 🔹«عزل مقامات جمهوری اسلامی به دست مردم است. برخلاف نظام سلطنتی مقامات مادام‌العمر نیست، طول مسئولیت هر یك از مقامات محدود و موقت است. یعنی مقامات ادواری است، هر چند سال عوض می‌شود. اگر هم هر مقامی یكی از شرایطش را از دست داد، ساقط می‌شود.» 🔸«رژیم ایران به یک نظام دمکراسی‌ای تبدیل خواهد شد که موجب ثبات منطقه می‌گردد.» 🔹«اختیارات شاه را نخواهم داشت.» 🔹«من چنین چیزی نگفته‌ام كه روحانیون متكفل حكومت خواهند شد. روحانیون شغلشان چیز دیگری است.» 🔸«قانون این است. عقل این است. حقوق بشر این است که سرنوشت هر آدمی باید به دست خودش باشد.» 🔹«باید اختیارات دست مردم باشد. این یك مسئله عقلی است. هر عاقلی این مطلب را قبول دارد كه مقدرات هركسی باید دست خودش باشد.» 🔹«حكومت اسلامی بر حقوقِ بشر و ملاحظه‌ی آن است. هیچ سازمانی و حكومتی به‌اندازه‌ی اسلام ملاحظه‌ی حقوق بشر را نكرده است. آزادی و دموكراسی به‌تمام معنا در حكومت اسلامی است، شخص اوّل حكومت اسلامی با آخرین فرد مساوی است در امور.» 🔸«اسلام، هم حقوق بشر را محترم مىشمارد و هم عمل مىكند. حقّى را از هیچ‌كس نمىگیرد. حق آزادى را از هیچ‌كس نمىگیرد. اجازه نمىدهد كه كسانى بر او سلطه پیدا كنند كه حقّ آزادى را به اسم آزادى از آنها سلب كند.» 🔹«ما که می‌‌گوییم حکومت اسلامی می‌خواهیم جلوی این هرزه‌ها گرفته شود، نه‌اینکه برگردیم به ۱۴۰۰ سال پیش. ما می‌خواهیم به عدالت ۱۴۰۰ سال پیشش برگردیم. همۀ مظاهر تمدن را هم با آغوش باز قبول داریم.» 🔹«دولت استبدادی را نمی‌توان حکومت اسلامی خواند… رژیم اسلامی با استبداد جمع نمی‌شود.» 🔸«ما حکومتی را می‌خواهیم که برای اینکه یک دسته می‌گویند مرگ بر فلان کس، آنها را نکشند.» 🔹«تمام اقلیت‌های مذهبی در حکومت اسلامی می‌توانند به کلیه فرائض مذهبی خود آزادانه عمل نمایند و حکومت اسلامی موظف است از حقوق آنها به بهترین وجه دفاع کند.» 🔹«جامعۀ آیندۀ ما جامعۀ آزادی خواهد بود. همۀ نهادهای فشار و اختناق و همچنین استثمار از میان خواهد رفت.» 🔸«ما یک حاکمی می‌خواهیم که توی مسجد وقتی آمد نشست بیایند دورش بنشینند و با او صحبت کنند و اشکال‌هایشان را بگویند. نه اینکه از سایه او هم بترسند.» 📚صحیفه نور. کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
. 🌸🍃 🍃 بسم الله الرحمن الرحیم يُرِيدُ اللَّهُ أَنْ يُخَفِّفَ عَنْكُمْ خداوند می‌خواهد بار مشکلاتت را سبک گرداند ( پس صبور باش ) 🌿 سوره نساء ، آیه ۲۸ 🍃 🌸🍃 کانال قرآن پویان 🆔️ @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ 📖 آیه 46 تا 53 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan