eitaa logo
قران پویان
455 دنبال‌کننده
5.9هزار عکس
692 ویدیو
615 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
🕊 مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ 💠إِنَّا جَعَلْنا ما عَلَى الْأَرْضِ زِينَةً لَها لِنَبْلُوَهُمْ أَيُّهُمْ أَحْسَنُ عَمَلاً 🌱(اندوه مخور؛) زیرا (حقیقت این است که) ما آنچه را که روی زمین است، زیوری برای آن قرار دادیم تا (به‌وسیله‌ی جذابیتش) مردم را بیازماییم که رفتار کدام‌یک از آنان، بهتر (از دیگران) است. كهف - ۷ 👈این آیه ترسیمی از وضع این جهان به عنوان یک میدان آزمایش برای انسانها، و توضیحی برای خط سیر انسان در این مسیر است. 🔹نخست می‌گوید: «ما آنچه را روی زمین است زینت آن قرار دادیم» (إِنَّا جَعَلْنا ما عَلَی الْأَرْضِ زِینَةً لَها). جهانی پر زرق و برق ساختیم که هر گوشه‌ای از آن دل را می‌برد، دیدگان را به خود مشغول می‌دارد، و انگیزه‌های مختلف را در درون آدمی بیدار می‌کند، تا در کشاکش این انگیزه‌ها و درخشش این زرق و برقها و چهره‌های دل‌انگیز و دلربا، انسان بر کرسی آزمایش قرار گیرد و میزان قدرت ایمان و نیروی اراده و معنویت و فضیلت خود را به نمایش بگذارد. 🔹لذا بلافاصله اضافه می‌کند: «تا آنها را بیازماییم کدامینشان بهتر عمل می‌کنند»؟ (لِنَبْلُوَهُمْ أَیُّهُمْ أَحْسَنُ عَمَلًا). این هشداری است به همه انسانها و همه مسلمانها که در این میدان آزمایش الهی فریب زرق و برقها و کثرت عمل را نخورند بلکه بیشتر به حسن عمل بیندیشند. 📚تفسیر نمونه ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ 💠‏وَ رَبَطْنا عَلی‌ قُلُوبِهِمْ إِذْ قامُوا فَقالُوا رَبُّنا رَبُّ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ لَنْ نَدْعُوَا مِنْ دُونِهِ إِلهاً لَقَدْ قُلْنا إِذاً شَطَطاً (۱۴/کهف) 🌱‏و ما به دلهايشان نيرو و استحكام بخشيديم، آنگاه كه آنان بپاخاستند و (برخلاف عموم مردم) گفتند: پروردگار ما همان پروردگار آسمان‌ها و زمين است، هرگز جز او (كسی را به) خدايی نخواهيم خواند، چرا كه در اين صورت حرف خطايی گفته‌ايم. 🔹آرامش و پايداری دلها به دست خداست. «رَبَطْنا» 🔹در برابر انحرافات جامعه، نشستن جايز نيست، بايد قيام كرد. «إِذْ قامُوا» 🔹امدادهای الهی، در سايه‌ی ايمان، وحدت، قيام و توكّل بر اوست. «رَبَطْنا عَلی‌ قُلُوبِهِمْ إِذْ قامُوا» 🔹قيام در برابر ستمگر، نياز به ايمانی استوار و دلی مطمئن دارد. «رَبَطْنا عَلی‌ قُلُوبِهِمْ إِذْ قامُوا» 🔹ايمان واقعی همراه با قيام است. «رَبَطْنا عَلی‌ قُلُوبِهِمْ إِذْ قامُوا» ‏🔹موحّد واقعی، هرگز سراغ شرك نمی‌رود. «لَنْ نَدْعُوَا مِنْ دُونِهِ إِلهاً» ‏🔹ثمره‌ی توحيد در ربوبيّت، «رَبُّنا رَبُّ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ» توحيد در بندگی‌ است. «لَنْ نَدْعُوَا مِنْ دُونِهِ إِلهاً» ‏🔹شرك، انحراف بعيد و فاحشی است كه هرگز قابل عفو نيست. «شَطَطاً» 📚تفسیر نور ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 5⃣4⃣ تدبر در سوره 🔹نکات فراز آیات ۵۹-۵۱ سوره فرقان ۱- علت بیان آیه ۵۱ در اینجا چیست؟ با توجه به اینکه غالب سوره به بیان بهانه ها و سخنان و باورهای کافران و پاسخ به آنها اختصاص دارد، آیا آیه ۵۱ هم پاسخی به شبهات کافران است یا سخنی مستقل خطاب به پیامبر است؟ اولا : نه در این سوره و نه سایر سور قرانی، به سخن و بهانه ای از جانب مشرکین مبنی بر جهانی بودن و قومی نبودن رسالت ایشان، اشاره نشده ثانیا : آیه ۵۲ که دستوری به پیامبر در زمینه چگونگی پیشبرد ماموریت ایشان است (فلا تطع الکافرین) با فاء بر آیه ۵۱ تفریع شده است،یعنی آیه ۵۱ مقدمه و زمینه آیه ۵۲ است.لذا اینطور به نظر میرسد که این آیه، زمینه ساز نحوه اقدامات بعدی پیامبر است. در آیات فرازهای قبلی بهانه های مختلف مشرکان و گمراهی انها و تابع هوای نفس بودن شان بیان شد و در آیه ۵۰ هم به نوعی جمع بندی شد که اینها از بیانهای مختلف و متنوع قرآن پند نمی گیرند و همچنان با ناسپاسی از پذیرش آن امتناع میکنند. ❓آیا با این اوصاف،پیامبر باید مطابق رویه فعلی به کار خود ادامه دهد؟ یا ملایمت بیشتری نشان دهد و برخی پیشنهادهای کافران را بپذیرد و یا اصلا ادامه رسالت خویش را متوقف نماید؟ همان طور که در فراز نخست سوره بیان شد، آیه اول سوره فرقان برای نخستین بار نذیرا للعالمین را برای پیامبر مطرح نمود. در آیه ۵۱ نیز همان معنا را توضیح میدهد که اگر میخواستیم میتوانستیم در اقوام دیگر هم انذار دهنده ای مبعوث کنیم اما اراده ما براین نیست بلکه قرار است تو انذار دهنده ای فراگیر باشی . پس ای پیامبر جهانی فکر کن و نه فقط به مردم قوم و شهر خودت.تحت تاثیر اینها و سخنان و بهانه ها و پیشنهادات آنها قرار نگیر و با همین قرآنی که آنها قبولش ندارند، تلاش و رسالت خود را پی بگیر و بدان که تو فقط انذار دهنده و بشارت دهنده هستی و ضامن هدایت و گمراهی انها نیستی. ۲- ارتباط آیات ۵۳  و ۵۴ با آیات دیگر : خدایی که آدم را آفرید و نسل او را توسعه داد ،همان خدایی است که دو دریای شور و شیرین را پدید آورده کنار هم قرار داد و روان ساخت بدون اینکه با هم ممزوج شوند و خواص خود را از دست دهند. همین خدا در جوامع انسانی هم انسانهای با عقاید و رفتار های مختلف را کنار هم قرار داده است هم موجبات الفت و وحدت آنها را فراهم آورده و هم بستر جدایی و تفرقه را. دین و شریعت الهی نیز میتواند در این انسانها علیرغم انکه کنار هم هستند، شخصیتها و باورها و رفتارهای متفاوت و متضاد ایجاد نماید. بدون اینکه هیچ کدام صفات خود را از دست دهد. ای پیامبر علیرغم اینکه در کنار مخالفان هستی و با آنها زندگی می کنی و ارتباط اجتماعی داری، اما با حفظ باورها و رفتارهای خود،بدون اینکه تحت تاثیر آنها قرار بگیری به کار خود ادامه بده. ۳- تركيب وَمَا أَرْسَلْنَاكَ إِلَّا مُبَشِّرًا وَنَذِيرًا تنها در دو سوره فرقان و اسراء استفاده شده است. ۴- لاتطع خطاب به پيامبر در سوره هاي قلم علق انسان فرقان و كهف بكار رفته است. ۵- من شاء ان يتخذ الي ربه سبيلا: سوره هاي مزمل انسان فرقان ۶- قُلْ مَا أَسْأَلُكُمْ عَلَيْهِ مِنْ أَجْرٍ : شعرا فرقان ،در سوره طور و قلم به نحو ديگري بيان شده بود ام تسالهم اجرا فهم من مغرم مثقلون آقای سید کاظم فرهنگ https://b2n.ir/j95286 کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
. 💠منظور از چيست؟ 🛑قسمت پنجم: 🔻🔺آشنايي با تعدادي از 2⃣-سنت شکست کافران. 🌐🔸وَلَوْ قَتَلَکُمُ الَّذِینَ کَفَرُواْ لَوَلَّوُاْ الاْءَدْبَرَ ثُمَّ لاَیَجِدُونَ وَلِیًّا وَلاَ نَصِیرًا • سُنَّةَ اللَّهِ الَّتِی قَدْ خَلَتْ مِن قَبْلُ وَلَن تَجِدَ لِسُنَّةِ اللَّهِ تَبْدِیلاً. سوره فتح ايه 22-23 و اگر کسانی که کافر شدند، به جنگ با شما برخیزند، قطعا پشت خواهند کرد، و دیگر یار و یاوری نخواهند یافت، سنت الهی از پیش همین بوده،و در سنت الهی هرگز تغییری نخواهی یافت. ↩️خداوند در این آیات به مؤمنان ‌ بشارت ‌می‌دهد که ‌ کافران توان رویارویی با شما را ندارند و اگر به جنگ با شما هم برخیزند، براساس بی‌یار و یاور شده و از پا در خواهند آمد 3⃣-سنّت هلاکت مردم با وَإِن کَادُواْ لَیَسْتَفِزُّونَکَ مِنَ الاْءَرْضِ لِیُخْرِجُوکَ مِنْهَا وَإِذًا لاَّیَلْبَثُونَ خِلَفَکَ إِلاَّ قَلِیلاً • سُنَّةَ مَن قَدْ أَرْسَلْنَا قَبْلَکَ مِن رُّسُلِنَا وَلاَتَجِدُ لِسُنَّتِنَا تَحْوِیلاً. سوره اسرائ76-77 💢 و چیزی نمانده بود که تو را از این سرزمین برکَنَند، تا تو را از آنجا بیرون سازند، و در آن صورت آنان هم پس از تو جز زمان اندکی نمی‌ماندند؛ سنتی که همواره در میان امت‌های فرستادگانی که پیش از تو گسیل داشته‌ایم جاری بوده است، و برای سنت و قانون ما تغییر نخواهی یافت. 💢👈در این آیات به توطئه و نیرنگ مشرکان برای بیرون راندن پیامبر از مکه اشاره‌ کرده ‌و هشدار می‌دهد که اگر آنها چنین‌کاری را انجام داده بودند، بر اساس تغییرناپذیر الهی سرنوشتی جز نابودی و هلاکت در انتظار آنها نبود 📚 تفسير الميزان http://www.quranpuyan.com/yaf_postst5430_snthy-lhy-chyst.aspx کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
. ❤ بسم الله الرحمن الرحیم ❤ وَاللهُ يَعْصِمُكَ مِنَ النَّاسِ و خداوند تو را از شرّ مردم نگاه مى دارد 🌸 سوره مائده ، آیه ۶۷ کانال قرآن پویان 🆔️ @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ 📖 آیات 16 تا 20 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan
🕊 مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️موقعیت دقیق 💠وَ تَرَی الشَّمْسَ إِذا طَلَعَتْ تَزاوَرُ عَنْ كَهْفِهِمْ ذاتَ الْيَمِينِ وَ إِذا غَرَبَتْ تَقْرِضُهُمْ ذاتَ الشِّمالِ وَ هُمْ فِي فَجْوَةٍ مِنْهُ ذلِكَ مِنْ آياتِ اللَّـهِ مَنْ يَهْدِ اللَّهُ فَهُوَ الْمُهْتَدِ وَ مَنْ يُضْلِلْ فَلَنْ تَجِدَ لَهُ وَلِيًّا مُرْشِداً (۱۷/کهف) 🌱‏و (اگر آنجا بودی) خورشيد را می‌ديدی كه هنگام طلوع، به سمت راست آنان متمايل می‌شود وچون غروب كند، ايشان را وامی‌گذارد وبه چپ متمايل می‌گردد و آنان در محلّی وسيع از آن غار قرار داشتند. اين از آيات و نشانه‌های خداست. ‏هر كس را خدا هدايت كند، او هدايت يافته‌ی واقعی است و هر كه را به بيراهه واگذارد وگمراه كند، هرگز برای او ياوری راهنما نخواهی يافت. 👈در این آیه و آیه بعد قرآن به ریزه کاریهاى مربوط به زندگى عجیب اصحاب کهف در آن غار پرداخته و به شش خصوصیت اشاره کرده است: 🔹دهانه غار رو به شمال گشوده مى‏شد و چون قطعا در نیمکره شمالى زمین بوده است نور آفتاب به درون آن مستقیما نمى‏تابید چنانکه قرآن مى‏گوید: «و (اگر در آنجا بودى) خورشید را مى‏دیدى که به هنگام طلوع به سمت راست غارشان متمایل مى‏گردد و به هنگام غروب به سمت چپ (وَ تَرَى الشَّمْسَ إِذا طَلَعَتْ تَتَزاوَرُ عَنْ کَهْفِهِمْ ذاتَ الْیَمِینِ وَ إِذا غَرَبَتْ تَقْرِضُهُمْ ذاتَ الشِّمالِ). و به این ترتیب نور مستقیم آفتاب که تداوم آن ممکن است موجب پوسیدگى و فرسودگى شود به بدن آنها نمى‏تابید، ولى نور غیر مستقیم به قدر کافى وجود داشت. 🔹«و آنها در محل وسیعى از (آن غار) قرار داشتند» (وَ هُمْ فِی فَجْوَةٍ مِنْهُ). اشاره به این که دهانه غار که معمولا تنگ است جایگاه آنها نبود، بلکه قسمتهاى وسط غار را انتخاب کرده بودند که هم از چشم بینندگان دور بود، و هم از تابش مستقیم آفتاب. در اینجا قرآن رشته سخن را قطع مى‏کند، و به یک نتیجه گیرى معنوى مى‏پردازد، چرا که ذکر همه این داستانها براى همین منظور است. 👌مى‏گوید: «این از آیات خداست، هر کس را خدا هدایت کند، هدایت یافته واقعى اوست، و هر کس را گمراه نماید هرگز ولى و راهنمایى براى او نخواهى یافت» (ذلِکَ مِنْ آیاتِ اللَّهِ مَنْ یَهْدِ اللَّهُ فَهُوَ الْمُهْتَدِ وَ مَنْ یُضْلِلْ فَلَنْ تَجِدَ لَهُ وَلِیًّا مُرْشِداً). آرى! آنها که در راه خدا گام بگذارند و براى او به جهاد برخیزند در هر قدمى آنان را مشمول لطف خود مى‏سازد، نه فقط در اساس کار، که در جزئیات هم لطفش شامل حال آنهاست. 📚تفسیر نمونه ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ 💠‏وَ كَذلِكَ بَعَثْناهُمْ لِيَتَساءَلُوا بَيْنَهُمْ قالَ قائِلٌ مِنْهُمْ كَمْ لَبِثْتُمْ قالُوا لَبِثْنا يَوْماً أَوْ بَعْضَ يَوْمٍ قالُوا رَبُّكُمْ أَعْلَمُ بِما لَبِثْتُمْ فَابْعَثُوا أَحَدَكُمْ بِوَرِقِكُمْ هذِهِ إِلَی الْمَدِينَةِ فَلْيَنْظُرْ أَيُّها أَزْكی‌ طَعاماً فَلْيَأْتِكُمْ بِرِزْقٍ مِنْهُ وَ لْيَتَلَطَّفْ وَ لا يُشْعِرَنَّ بِكُمْ أَحَداً (۱۹/کهف) 🌱‏وما آنگونه (كه خوابشان كرديم)، آنان را (از خوابی كه شبيه مرگ بود) برانگيختيم تا ميان خود از يكديگر پرسش كنند. يكی از آنان گفت: چه مدّت (در اين غار) مانده‌ايد؟ گفتند: يك روز يا بخشی از روز. (سرانجام) گفتند: ‏پروردگارتان داناتر است كه چه مقدار مانده‌ايد. پس يكی از خودتان را با اين پولتان به شهر بفرستيد تا ببيند كدام يك غذای پاكيزه‌تری دارد، پس غذايی از آن برايتان بياورد و بايد (در اين كار) زيركی و دقّت به خرج دهد، و مبادا كسی را از شما آگاه كند! 👌‏عبارت‌ «وَ لْيَتَلَطَّفْ» وسط قرآن كريم قرار دارد كه به معنای مدارا و هوشياری همراه با مهربانی است و اين خود لطفی است كه كلمه‌ی وسط قرآن را لطف و تلطّف و مهربانی‌تشكيل داده است. 🔹‏در مبارزات بر عليه جوامع فاسد، وحدت بين نيروها عامل مهمی است. در اين آيه چهار مرتبه كلمه «كُم» مطرح شده است: ‏الف: در تهيه غذا همه يكی هستيم. «أَحَدَكُمْ» ‏ب: پول برای همه است. «بِوَرِقِكُمْ» ‏ج: غذايی كه تهيه می‌شود برای همه است. «فَلْيَأْتِكُمْ» ‏د: حفاظت از جان همه لازم است. «لا يُشْعِرَنَّ بِكُم» 🔹برای خداوند، هيچ كاری مشكل نيست، نه خواب كردن ۳۰۹ ساله، نه بيدار ساختن آنچنانی. «كَذلِكَ بَعَثْناهُمْ» 🔹از حشر وبرانگيخته شدن در قيامت تعجّب نكنيد، هر بيدار شدن از خواب، نوعی بعث و نشور است. «بعثنا» 🔹بيدار شدن از خواب نيز به اراده‌ی الهی است. «بعثنا» 🔹بيدار كردن اصحاب كهف دو ثمر داشت، يكی برای خودشان كه طرح سؤال بود، «لِيَتَساءَلُوا» يكی برای ديگران كه نمونه‌ای از رستاخيز وبعث قيامت بود. ‏«كَذلِكَ بَعَثْناهُمْ» 🔹در آنچه نمی‌دانيم، اظهار نظر نكنيم. «رَبُّكُمْ أَعْلَمُ بِما لَبِثْتُمْ» 🔹حتّی يك گروه كوچك نيز بايد مسئول ورهبر داشته باشد. (در ميان اصحاب كهف يك نفر بود كه امر و نهی وپرسش می‌كرد.) قالَ قائِلٌ‌ ... فَابْعَثُوا 🔹اقدام برای معاش زندگی، منافات با توكّل ندارد. اصحاب كهف هم پول و نقدينه داشتند، هم برای تهيه غذا حركت كردند. «فَابْعَثُوا أَحَدَكُمْ بِوَرِقِكُمْ هذِهِ» 🔹وكالت و پذيرش وكالت از گروه جايز است. «فَابْعَثُوا أَحَدَكُمْ» 🔹پول و نقدينگی، سابقه‌ای تاريخی و كهن دارد. «بِوَرِقِكُمْ» ‏🔹هر پولی نمی‌تواند بهای جنس قرار گيرد. «بِوَرِقِكُمْ هذِهِ» ۱۱- وارستگان مؤمن هر غذايی را نمی‌خورند، نوع غذا و مقدار برايشان مطرح نيست، پاك و حلال بودن مهم است‌ «أَزْكی‌ طَعاماً بِرِزْقٍ مِنْهُ» 🔹مؤمن بايد رازدار وهوشيار باشد وبا مدارا وتقيّه واصول ايمنی، دشمن را از وجود خود آگاه نكند. «وَ لْيَتَلَطَّفْ» كسی كه مسئوليّت می‌پذيرد بايد مراقبت‌های لازم را داشته باشد. 📚تفسیر نور ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 6⃣4⃣ تدبر در سوره 🔹پیام های آیات ۵۷-۵۱ سوره فرقان از تفسیر نور ۱- رسالت امری توقیفی است،نه قراردادی و انتخابی. وَ لَوْ شِئْنا لَبَعَثْنا .. ۲- مبارزه ی منفی،یکی از شیوه های مبارزه است.(با ترک اطاعت از کفّار،با آنان جهاد کن) فَلا تُطِعِ ... وَ جاهِدْهُمْ ۳- قرآن بهترین ابزار جهاد علمی و فرهنگی و نیرومندترین وسیله ی بحث و محاجّه با دشمنان اسلام است. «جاهِدْهُمْ بِهِ» ۴- دشمنان شما برای تهاجم فرهنگی و فکری تلاش ها دارند،شما هم بیکار نباشید. «جاهِدْهُمْ» طرفینی است. ۵- جهاد علمی و منطقی علیه کفر و شرک،بزرگ ترین جهاد است. «جِهاداً کَبِیراً» ۶- خدایی که اجازه نمی دهد آب گوارا و آب شوری که در کنار یکدیگرند با هم مخلوط شوند،چگونه اجازه می دهد حقّ و باطل و کفر وایمان،آمیخته شوند؟ فَلا تُطِعِ الْکافِرِینَ وَ جاهِدْهُمْ بِهِ جِهاداً کَبِیراً ... مَرَجَ الْبَحْرَیْنِ ... ۷- هم انسان از آب است، «خَلَقَ مِنَ الْماءِ بَشَراً» هم حیوان، «وَ اللّهُ خَلَقَ کُلَّ دَابَّهٍ مِنْ ماءٍ» و هم سایر موجودات زنده. «وَ جَعَلْنا مِنَ الْماءِ کُلَّ شَیْءٍ حَیٍّ ۸- همه ی انسان ها از یک مادّه آفریده شده اند، «خَلَقَ مِنَ الْماءِ بَشَراً» پس امتیازات و برتری های نژادی پوچ است. ۹- زندگی انسان بر اساس پیوندهای سببی و نسبی شکل می گیرد. «نَسَباً وَ صِهْراً» ۱۰- عملی ارزشمند است که بدنبال آن جلب منفعت یا دفع ضرری باشد،پرستش غیر خدا ارزشی ندارد. «وَ یَعْبُدُونَ مِنْ دُونِ اللّهِ ما لا یَنْفَعُهُمْ وَ لا یَضُرُّهُمْ» ۱۱- نفع و ضرر تنها به دست خداست،نه دیگران. «لا یَنْفَعُهُمْ وَ لا یَضُرُّهُمْ» ۱۲- انبیا ضامن وظیفه ی خود هستند،نه نتیجه. «وَ ما أَرْسَلْناکَ إِلاّ مُبَشِّراً وَ نَذِیراً» ۱۳- در ارشاد و تبلیغ،هشدار و مژده در کنار هم کارساز است. «مُبَشِّراً وَ نَذِیراً» ۱۴- انبیا حقّ اجبار مردم و سیطره بر آنها را ندارند. «إِلاّ مُبَشِّراً وَ نَذِیراً» ۱۵- انسان،به هشدار بیشتر نیاز دارد تا بشارت.(کلمه ی«نذیر»صیغه ی مبالغه و نشانه ی تأکید است) «نَذِیراً» ۱۶- رهبری موفّق است که بی توقّعی خود را به مردم اعلام کند. «قُلْ ما أَسْئَلُکُمْ» ۱۷- انسان،زمانی به اخلاص می رسد که هیچ گونه پاداش مادّی و عنوانی و زبانی نخواهد. «ما أَسْئَلُکُمْ عَلَیْهِ مِنْ أَجْرٍ» ۱۸- انسان در انتخاب راه و عقیده آزاد است. «مَنْ شاءَ أَنْ یَتَّخِذَ» ۱۹- مزد انبیا این است که مردم خدا را بندگی کنند. «إِلی رَبِّهِ سَبِیلاً» کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
. 💠منظور از چيست؟ 🛑قسمت ششم: 🌐💢آشنايي با تعدادي از 4⃣ سنت خدا در مورد انداختن . 🔸لَئِن لَّمْ یَنتَهِ الْمُنَفِقُونَ وَالَّذِینَ فِی قُلُوبِهِم مَّرَضٌ وَالْمُرْجِفُونَ فِی الْمَدِینَةِ لَنُغْرِیَنَّکَ بِهِمْ ثُمَّ لاَیُجَاوِرُونَکَ فِیهَآ إِلاَّ قَلِیلاً • مَّلْعُونِینَ أَیْنََما ثُقِفُواْ أُخِذُواْ وَقُتِّلُواْ تَقْتِیلاً • سُنَّةَ اللَّهِ فِی الَّذِینَ خَلَوْاْ مِن قَبْلُ وَلَن تَجِدَ لِسُنَّةِ اللَّهِ تَبْدِیلاً.سوره احزاب ايه 33 🔹اگر منافقان و کسانی که در دل‌هایشان مرضی هست و شایعه افکنان در مدینه، از کارشان باز نایستند، تو را سخت بر آنان مسلّط می‌کنیم تا جز مدّتی اندک در همسایگی تو نپایند. از رحمت خدا دور گردیده و هر کجا یافته شوند گرفته و سخت کشته خواهند شد. درباره کسانی که در پیشتر بوده‌اند همین سنت خدا جاری بوده است؛ و در سنّت خدا هرگز تغییر نخواهی یافت. 🌱👈این آیات به هشدار می‌دهد که اگر از شایعه پراکنی و ایجاد فساد و اختلاف در مدینه باز نایستند، خداوند همان سنتی را که در مورد گذشتگان جاری بوده در مورد آنها نیز جاری خواهد ساخت. 💢🖋تفسیرعلامه طباطبایی از این آیات: خدای سبحان می‌فرماید:این عذاب و نکالی که به و آن دو طایفه دیگر وعده دادیم و گفتیم که تبعیدشان می‌کنیم و خونشان را هدر می‌سازیم، سنتی است از خدا که در امت‌های پیشین نیز جاری ساخته، هر وقت قومی به راه فسادانگیزی و ایجاد فتنه افتادند، و خواستند به منظور استفاده‌های نامشروع، در بین مردم اضطراب افکنند، تا در طغیان و سرکشی بی مانع باشند، ما آنان را به همین طریق گرفتیم، و تو هرگز دگرگونی درسنت‌خدانخواهی‌یافت، پس در شما امت همان جاری‌می‌شود که ‌درامت‌های ‌قبل ‌از شما جاری‌شد. 📚تفسیرالمیزان http://www.quranpuyan.com/yaf_postst5430_snthy-lhy-chyst.aspx کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
امام زين العابدين عليه السّلام: ( إِلَهِي) أَنْتَ الْمُحْسِنُ، وَ نَحْنُ الْمُسِيئُونَ، فَتَجَاوَزْ يَا رَبِّ عَنْ قَبِيحِ مَا عِنْدَنَا بِجَمِيلِ مَا عِنْدَكَ (خدایا) تو نيكوكاري، و ما بدكارانيم، به زيبايي آنچه نزد توست از زشتي آنچه پيش ماست درگذر از دعای ابوحمزه ثمالی @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا