eitaa logo
قران پویان
457 دنبال‌کننده
5.9هزار عکس
692 ویدیو
615 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
✨ بسم الله الرحمن الرحیم ✨ وَإِنِّی لَغَفَّارٌ لِمَنْ تَابَ وَآمَنَ وَعَمِلَ صَالِحًا ثُمَّ اهْتَدَى و يقيناً من آمرزنده كسى هستم كه توبه كند و ايمان بياورد و كار شايسته نمايد و به راه راست رهسپار شود. 🌱 سوره طه ، آیه ۸۲ 🆔️ @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
༻🍃‌🌸🍃༺ 💐👌شما هم در 📖 یک صفحه از قرآن  به همراه با ما همراه شوید ❇️🌹بلطف خدا و استقبال مخاطبان عزیز هر روز فایل صوتی🎧 قرائت يك صفحه از قران كريم را به همراه عکس متن عربی آن صفحه ، فایل صوتی تفسیر و توضیح صفحه وگزیده نڪات تفسیری ،از ابتداي قران، در كانال ارسال نموده ایم. ✍تاکنون سوره های :🔻 حمد-بقره-آل‌عمران-نساء-مائده-انعام-اعراف-انفال-توبه‌-یونس-هود-یوسف-رعد-ابراهیم-حجر‌-نحل-إسراء-کهف-مریم-طه-انبیاء به اتمام رسیده که جهت دسترسی به آنها میتوانید از زیر استفاده نمایید. ۱. ۲. ۳. ۴. ۵. ۶. ۷. ۸. ۹. ۱۰. ۱۱. ۱۲. ۱۳. ۱۴. ۱۵. ۱۶. ۱۷. ۱۸. ۱۹. ۲۰. ✅ و به لطف پروردگار از امروز 👇 📖 را شروع خواهیم نمود. ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ 📖 آیات 1 تا 5 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan
🕊 مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ هراس انگیز 💠يا أَيُّهَا النَّاسُ اتَّقُوا رَبَّكُمْ إِنَّ زَلْزَلَةَ السَّاعَةِ شَيْ‏ءٌ عَظِيمٌ 🌱ای مردم، خود را از (خشم) پروردگارتان حفظ کنید؛ زیرا زلزله‌ی قیامت، رویدادی سهمگین است. حج - ۱ 🔷آفریدگار هستى سوره «انبیاء» را با دعوت به توحیدگرایى و یکتاپرستى و معرّفى به پیامبرش به عنوان رحمت و بخشایشى براى جهان و جهانیان به پایان برد، اینک این سوره را با هشدار از شرک و کفر و مخالفت با دین و آیین و توجه دادن مردم به زلزله هراس انگیز رستاخیز آغاز مى کند و مى فرماید: یا اَیُّهَا النّاسُ اتَّقُوا رَبَّکُمْ هان اى مردم! از پروردگارتان پروا کنید. منظور از این جمله این است که از گناه و نافرمانى خدا دورى جویید، درست همان گونه که وقتى گفته مى شود: از شیر بترسید، منظور این است که از درندگى آن بترسید نه از خود آن. اِنَّ زَلْزَلَةَ السّاعَةِ شَىْ ءٌ عَظیمٌ چرا که زلزله رستاخیز پدیده اى هراس انگیز و سهمگین است. 👌از آیه شریفه این نکته دریافت مى گردد که به پدیده و چیزى که هنوز تحقق نیافته و جامه هستى نپوشیده است نیز، «چیز» و یا «پدیده» گفته مى شود، چرا که در آیه مورد بحث به رستاخیزى که هنوز نیامده است واژه «شیى» گفته شده است. 📚تفسیرنمونه ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ 💠‏وَ مِنَ النَّاسِ مَنْ يُجادِلُ فِي اللَّهِ بِغَيْرِ عِلْمٍ وَ يَتَّبِعُ كُلَّ شَيْطانٍ مَرِيدٍ (۳/حج) 🌱‏و بعضی از مردم، ناآگاهانه درباره‌ی خداوند به جدال می‌پردازند و از هر شيطانِ سركشی پيروی می‌كنند. 🔹‏«مَرِيدٍ» به معنای بی‌خير است، به بيابان بی‌گياه مريد می‌گويند و به نوجوان بی‌مو «امرد» گفته می‌شود. ‏آنچه كه اين آيه از آن نهی می‌كند، بحث و جدال بدون داشتن آگاهی‌های لازم است، وگرنه جدال با مخالفان اگر با منطق صحيح و يا منطق خودشان باشد، بسيار هم بجاست. ‏چنانكه در آيه‌ای ديگر می‌فرمايد: «جادِلْهُمْ بِالَّتِي هِيَ أَحْسَنُ» ‏🔹عذاب قيامّت، كسانی را هدف می‌گيرد كه با ايجاد شبهه و ترديد، به عقايد دينی مردم ضربه می‌زنند. «عَذابَ اللَّهِ شَدِيدٌ- وَ مِنَ النَّاسِ مَنْ يُجادِلُ» ‏🔹گفتگوها بايد براساس منطق وعلم باشد، نه جدال وتعصّب. يُجادِلُ‌ ... بِغَيْرِ عِلْمٍ‌ ‏🔹بحث وجدال بدون علم، پيروی از شيطان است. يُجادِلُ‌ ... يَتَّبِعُ‌ ‏🔹جهل و تعصب، مانع پذيرفتن حقّ است. «بِغَيْرِ عِلْمٍ» ‏🔹كسی‌كه از خدا و راه او جدا شود، هر لحظه در دام شيطانی اسير است. «يَتَّبِعُ كُلَّ شَيْطانٍ» ‏🔹شيطان‌ها بسيارند و هر يك به نحوی وسيله‌ی انحراف مردمند. «كُلَّ شَيْطانٍ» ‏🔹در پيروی از شيطان خيری نيست. «مَرِيدٍ» ‏ 📚تفسیر نور ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 1⃣8⃣ تدبر در سوره 🔹کلمات کلیدی : - بیشترین تکرار کلمه تبارک در این سوره ۳ بار -بيشترين تكرار ۴ (بار) كلمه نذير در سوره فرقان،هود، سبا و اعراف - لفظ زور تنها ۴ بار در قرآن استفاده شده كه ۲ بار آن در سوره فرقان است. -قبلا نيز در سوره های مطففين و قلم اتهام اساطير الاولين بودن قرآن،از زبان مكذبين بيان شده بود. -اولین استفاده از لفظ للعالمین برای رسالت پیامبر ص. - محجور دو بار در قرآن استفاده شده که هر دوبار آن در سوره فرقان بصورت عبارت حجرا محجورا است. جالب آنکه لغت مهجور نیز فقط در این سوره بکار رفته است. -لفظ عسير دوبار در قرآن استفاده شده (فرقان مدثر) كه هر دو در توصيف سختی قيامت برای كافران و منكران معاد است -لاتطع خطاب به پيامبر در سوره های مكی قلم علق انسان فرقان و كهف بكار رفته است. -من شاء ان يتخذ الي ربه سبيلا : سوره های مزمل انسان فرقان -قُلْ مَا أَسْأَلُكُمْ عَلَيْهِ مِنْ أَجْرٍ : شعرا فرقان ،در سوره طور و قلم به نحو ديگري بيان شده بود ام تسالهم اجرا فهم من مغرم مثقلون - جعلنا لکل نبی عدوا من المجرمین (مشابه انعام) - قومی دیگر قرآن را به او یاد داده اند(انعام دخان) 🖌آقای سید کاظم فرهنگ https://b2n.ir/j95286 کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
مروري بر ع به امام ع 🌴حضرت علي ع به فرزند خود امام حسن ع چه وصيتهايي نمود؟ 🗞📗اين وصايا كه در قالب نامه 31 منتشر شده است، هنگام بازگشت از صفین، توسط ايشان نگاشته است. 🛑قسمت بیست سوم : ⭕️اگر در امرى بر تو مشکل شد، آن را بر نادانى خود حمل کن 🔶 فَإِنْ أَشْكَلَ عَلَيْكَ شَيْءٌ مِنْ ذَلِكَ فَاحْمِلْهُ عَلَى جَهَالَتِكَ، فَإِنَّكَ أَوَّلُ مَا خُلِقْتَ بِهِ جَاهِلًا ثُمَّ عُلِّمْتَ، وَ مَا أَكْثَرَ مَا تَجْهَلُ مِنَ الْأَمْرِ وَ يَتَحَيَّرُ فِيهِ رَأْيُكَ وَ يَضِلُّ فِيهِ بَصَرُكَ ثُمَّ تُبْصِرُهُ بَعْدَ ذَلِكَ. فَاعْتَصِمْ بِالَّذِي خَلَقَكَ وَ رَزَقَكَ وَ سَوَّاكَ؛ [فَلْيَكُنْ] وَ لْيَكُنْ لَهُ تَعَبُّدُكَ وَ إِلَيْهِ رَغْبَتُكَ وَ مِنْهُ شَفَقَتُكَ. اگر درك بعضى از اين امور بر تو دشوار آمد، آن را به حساب نادانى خود گذار، زيرا تو در آغاز نادان آفريده شده اى، سپس، دانا گرديده اى و چه بسيارند چيزهايى كه تو نمى دانى و انديشه ات در آن حيران است و بصيرتت بدان راه نمى جويد، ولى بعدها مى بينى و مى شناسى. پس چنگ در كسى زن كه تو را آفريده است و روزى داده و اندامى نيكو بخشيده و بايد كه پرستش تو خاص او باشد و گرايش تو به او و ترس تو از او 🖋ترجمه انصاریان سپس از آنجا که گاهى افراد نادان به سبب بى اطّلاعى از حکمتِ حوادث عالم، زبان به اعتراض مى گشايند. امام(عليه السلام) به فرزندش هشدار مى دهد مى فرمايد: «و اگر درباره فهم اين امور (حوادث جهان) امرى بر تو مشکل شد، آن را بر نادانى خود حمل کن (و زبان به اعتراض مگشاى) زيرا تو در آغاز خلقت جاهل و نادان بودى و سپس عالِم و آگاه شدى و چه بسيار است امورى که هنوز نمى دانى و فکرت در آن متحير و چشمت در آن خطا مى کند; اما پس از مدتى آن را مى بينى (و از حکمت آن آگاه مى شوى)» 🔻اشاره به اينکه کسى مى تواند زبان به اعتراض بگشايد که نسبت به همه چيز آگاه باشد و فلسفه تمام حوادث را بداند و آن را موافق حکمت نبيند؛ در حالى که چنين نيست; معلومات انسان در برابر مجهولاتش همچون قطره در مقابل درياست. در آغاز عمر چيزى نمى داند و تدريجاً نسبت به بعضى امور آگاه مى شود و چه بسيار امورى که در آغاز از فلسفه آن بى خبر است; اما چيزى نمى گذرد که حکمت آن بر او آشکار مى شود. آيا انسان با اين علم محدود و با اين تجاربى که درباره جهل و علم خود دارد مى تواند در مورد آنچه نمى داند لب به اعتراض باز کند؟! 🌴امام(عليه السلام) در پايان اين قسمت، فرزندش را دستور به تمسک به ظل عنايت و الطاف الهى و توجّه به ذات پاک او مى دهد که در هر حال کليد نجات است، مى فرمايد: «بنابراين به آن کس که تو را آفريده و روزى داده و آفرينش تو را نظام بخشيده تمسک جوى و تنها او را پرستش کن و رغبت و محبّت تو تنها به سوى او باشد و تنها از (مخالفت) او بترس»;. ↩️اين چهار دستور کوتاه و پر معنا به يقين ضامن سعادت هر انسانى است: و پرستش او و توجّه به ذات پاکش و ترس از مجازاتش. 👈در جمله «الَّذِي خَلَقَکَ وَ رَزَقَکَ وَ سَوَّاکَ» که برگرفته از اين آيات قرآن مجيد است: (الَّذِى خَلَقَ فَسَوَّى * وَالَّذِى قَدَّرَ فَهَدَى * وَالَّذِي أَخْرَجَ الْمَرْعَى)(1) نخست اشاره به آفرينش، سپس روزى و بعد تسويه و نظام بخشيدن به وجود انسان از نظر جسم و جان آمده است در حالى که مى دانيم نخست خلقت است و بعد تسويه و سپس رزق و روزى; اما با توجّه به اينکه عطف به واو هميشه دليل بر ترتيب نيست مشکلى از اين نظر در تفسير عبارت پيدا نمى شود. اين احتمال نيز کاملاً پذيرفتنى است که نظر امام(عليه السلام) به دوران تکامل جنينى و رشد پس از تولد است; زيرا نطفه اى که در رحم مادر قرار مى گيرد، از روزى الهى که در رحم مادر براى او حواله شده پيوسته بهره مى برد و به دنبال آن مراحل تکامل را يکى پس از ديگرى سير مى کند حتى زمانى که متولد مى شود و روزى او از خون به شير مادر مبدل مى گردد، باز هم مراحل تسويه و تکامل را تا مدت زيادى ادامه مى دهد، بنابراين مى توان گفت که روزى قبل از مراحل تکامل انسان شروع مى شود. 🔸📖سرى به قرآن مى زنيم .مى فرمايد: (وَما أُوتيتُمْ مِنَ الْعِلْمِ إِلاّ قَليلاً). انيشتين، دانشمند معروف مى گويد: اگر تمام علوم بشر را از روز نخست تا به امروز که در کتابخانه ها جمع شده است در برابر مجهولات بشر بگذاريم، همانند يک صفحه از يک کتاب بسيار قطور است. از اينجا نتيجه اى را که امام(عليه السلام) در عبارت بالا گرفته است به خوبى درک مى کنيم که اگر ما در مسائل مربوط به مبدأ و معاد و اسرار زندگى بشر سؤالات بدون جوابى پيدا کنيم بايد حمل بر نادانى خود کنيم و زبان به انکار و اعتراض نگشاييم. اين حکم عقل و منطق است. 🖋شرح آیت الله مکارم @quranpuyan
🤲💫 الهی ادای شکر تو را هیچ زبان نیست و دریای فضل ترا هیچ کران نیست و سر حقیقت تو بر هیچکس عیان نیست،         💞💫هدایت کن بر ما             رهی که بهتر از آن نیست.       💫یارب ز ره راست نشانی خواهم          باز بادهٔ آب و خاک جانی خواهم         از نعمت خود چو بهره مندم کردی       💫در شکر گزاریت زبانی خواهم   ┄═❁🍃❈🌸❈🍃❁═┄ @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ 📖 آیات 6 تا 15 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan
🕊 مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️آنها که بر لب پرتگاه ! 💠وَ مِنَ النَّاسِ مَنْ يَعْبُدُ اللَّهَ عَلى‏ حَرْفٍ فَإِنْ أَصابَهُ خَيْرٌ اطْمَأَنَّ بِهِ وَ إِنْ أَصابَتْهُ فِتْنَةٌ انْقَلَبَ عَلى‏ وَجْهِهِ خَسِرَ الدُّنْيا وَ الْآخِرَةَ ذلِكَ هُوَ الْخُسْرانُ الْمُبِينُ 🌱(و نیز) در میان مردم، کسی هست که خدا را بر حاشیه‌ای (از منافع خویش) می‌پرستد؛ بدین‌صورت که اگر خوبی و خیری به او برسد، به سبب آن آرامش پیدا می‌کند؛ ولی اگر بدی و گرفتاری‌ای به او برسد، (از دین خود) باز می‌گردد. دنیا و آخرت خود را تباه کرد و از دست داد. (آری؛) حقیقتاً زیان آَشکار، همین است. حج - ۱۱ 🔷در آیات گذشته سخن از دو گروه در میان بود گروه پیروان گمراه، و رهبران گمراه کننده، اما در آیات مورد بحث سخن از گروه سومى است که همان افراد ضعیف الایمان هستند. قرآن در توصیف این گروه چنین مى گوید: ((بعضى از مردم خدا را تنها با زبان مى پرستند اما ایمان قلبى شان بسیار سطحى و ضعیف است)) (و من الناس ‍ من یعبد الله على حرف). تعبیر به ((على حرف)) ممکن است اشاره به این باشد که ایمان آنها بیشتر بر زبانشان است، و در قلبشان جز نور ضعیف بسیار کمرنگى از ایمان نتابیده است.و ممکن است اشاره به این باشد که آنها در متن ایمان و اسلام قرار ندارند بلکه در کنار و لبه آنند، زیرا یکى از معانى حرف لبه کوه و کناره اشیاء است و مى دانیم کسانى که در لبه چیزى قرار گرفته اند مستقر و پا بر جا نیستند، و با تکان مختصرى از مسیر خارج مى شوند، چنین است حال افراد ضعیف الایمان که با کوچکترین چیزى ایمانشان بر باد فنا مى رود. 🔷سپس قرآن به تشریح تزلزل ایمان آنها پرداخته مى گوید: ((آنها چنانند که اگر دنیا به آنها رو کند و نفع و خیرى به آنان برسد حالت اطمینان پیدا مى کنند! و آن را دلیل بر حقانیت اسلام مى گیرند، اما اگر به وسیله گرفتاریها و پریشانى و سلب نعمت مورد آزمایش قرار گیرند دگرگون مى شوند و به کفر رو مى آورند! (فان اصابه خیر اطمان به و ان اصابته فتنة انقلب على وجهه). گوئى آنها دین و ایمان را به عنوان یک وسیله نیل به مادیات پذیرفته اند که اگر این هدف تأمین شد دین را حق مى دانند و گر نه بى اساس! 👌قابل توجه اینکه قرآن در مورد روى آوردن دنیا به این اشخاص تعبیر به خیر مى کند، و در مورد پشت کردن دنیا تعبیر به فتنه (وسیله آزمایش) نه شر اشاره به اینکه این حوادث ناگوار شر و بدى نیست، بلکه وسیله اى است براى آزمایش. 👈و در پایان آیه اضافه مى کند و ((به این ترتیب آنها هم دنیا را از دست داده اند و هم آخرت را)) (خسر الدنیا و الاخرة ). ((و این روشنترین خسران و زیان است که انسان هم دینش بر باد رود و هم دنیایش)) (ذلک هو الخسران المبین). در حقیقت این گونه افراد دین را تنها از دریچه منافع مادى خود مى نگریستند و معیار و محک حقانیت آن را روى آوردن دنیا مى پنداشتند، این گروه که در عصر و زمان ما نیز تعدادشان کم نیست، و در هر جامعه اى وجود دارند، ایمانى آلوده به شرک و بت پرستى دارند منتها بت آنها همسر و فرزند و مال و ثروت و گاو و گوسفند آنها است و بدیهى است که چنین ایمان و اعتقادى سست تر از تار عنکبوت است! 📚تفسیر نمونه ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ 💠مَنْ كانَ يَظُنُّ أَنْ لَنْ يَنْصُرَهُ اللَّهُ فِي الدُّنْيا وَ الْآخِرَةِ فَلْيَمْدُدْ بِسَبَبٍ إِلَی السَّماءِ ثُمَّ لْيَقْطَعْ فَلْيَنْظُرْ هَلْ يُذْهِبَنَّ كَيْدُهُ ما يَغِيظُ (۱۵/حج) 🌱‏هر كس گمان می‌كند كه خداوند او (پيامبرش) را در دنيا و آخرت ياری نمی‌كند، (و در پی مكر و حيله است، بگو تا) طنابی به آسمان بياويزد (و خود را حلق آويز كند) سپس (آن را) قطع كند، آن گاه بنگرد كه آيا نيرنگش خشم او را فرو می‌نشاند؟! 🔹امداد و نصرت الهی، در دنيا و آخرت قطعی است. «يَظُنُّ أَنْ لَنْ يَنْصُرَهُ اللَّهُ فِي الدُّنْيا وَ الْآخِرَةِ» ‏ 🔹نااميدی از قدرت و نصرت الهی، تعادل انسان را از بين می‌برد. «يَظُنُّ أَنْ لَنْ يَنْصُرَهُ اللَّهُ» ‏ 🔹خودكشی هرگز راه نجات نيست. «هَلْ يُذْهِبَنَّ كَيْدُهُ ما يَغِيظُ» ‏(تنها وسيله‌ی آرام‌بخش، ايمان و توكّل به خداست و هرگونه طرح وبرنامه‌ی‌ ديگری، منهای اراده‌ی الهی و ايمان به او بيهوده است.) ‏ 🔹به كارگيری زمين و آسمان، صعود و سقوط، و هر اقدامی كه فاقد ايمان باشد، بی‌اثر است. «هَلْ يُذْهِبَنَّ كَيْدُهُ ما يَغِيظُ» 📚تفسیر نور ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan