eitaa logo
قران پویان
455 دنبال‌کننده
5.9هزار عکس
692 ویدیو
615 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ 📖 آیات 28 تا 31 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan
🕊 مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ 🌱‏و به زنان با ايمان بگو: از برخی نگاه‌ها چشم‌پوشی كنند و دامن‌های خود را حفظ نمايند و جز آنچه (به طور طبيعی) ظاهر است، زينت‌های خود را آشكار نكنند و روسری خود را بر گريبان بيفكنند (تا علاوه بر سر، گردن و سينه‌ی آنان نيز پوشيده باشد) و زينت خود را ظاهر نكنند جز برای شوهر، يا پدر يا پدرشوهر، يا پسر، يا پسرشوهر (كه از همسر ديگر است) يا برادر، يا پسربرادر، يا پسرخواهر، يا زنان (هم‌كيش)، يا آنچه مالك شده‌اند (از كنيز و برده)، يا مردان خدمتكار كه‌ تمايل جنسی ندارند، يا كودكانی كه (به سنّ تمييز نرسيده و) بر امور جنسی زنان آگاه نيستند. و پای خود را به گونه‌ای به زمين نكوبند كه آنچه از زيور مخفی دارند آشكار شود. ای مؤمنان! همگی به سوی خدا باز گرديد و توبه كنيد تا رستگار شويد.31/نور 🔹در لزوم عفّت و پاكدامنی و ترك نگاه حرام، بين زن و مرد فرقی نيست. ‏«يَغُضُّوا- يَغْضُضْنَ‌- يَحْفَظُوا- يَحْفَظْنَ» ‏ 🔹جلوه‌گری زنان، در جامعه ممنوع است. «وَ لا يُبْدِينَ زِينَتَهُنَّ» ‏ 🔹ظاهر بودن قسمت‌هايی از بدن كه به طور طبيعی پيداست، (صورت، دست يا پا) مانعی ندارد. «إِلَّا ما ظَهَرَ مِنْها» ‏ 🔹در ايم آيه، در ميان انواع پوشش‌ها، نام مقنعه و روسری آمده و اين دليل بر اهميّت پوشش سر و گردن و سينه است. «وَ لْيَضْرِبْنَ بِخُمُرِهِنَّ عَلی‌ جُيُوبِهِنَّ» 🔹در وضع قانون بايد به ضرورت‌ها، واقعيّت‌ها و نيازها توجّه شود. (اگر پوشاندن صورت و دست‌ها تا مچ، واجب می‌شد، برای عموم زنان مشكل بود) «إِلَّا ما ظَهَرَ مِنْها» ‏ 🔹اسلام به نيازهای غريزی انسان پاسخ مثبت می‌دهد. «إِلَّا لِبُعُولَتِهِنَّ» ‏ 🔹پوشيدن هرگونه كفش و لباسی كه هنگام راه‌رفتن، سبب آشكار شدن زيور و زيبايی‌های زن شود، جايز نيست. «وَ لا يَضْرِبْنَ بِأَرْجُلِهِنَّ لِيُعْلَمَ ما يُخْفِينَ مِنْ زِينَتِهِنَّ» ‏ 🔹زن، حقّ مالكيّت دارد. «مَلَكَتْ أَيْمانُهُنَّ» ‏ 🔹زن، می‌تواند زينت خود را به زنان مسلمان نشان دهد ولی نزد زنان كفّار خود را بپوشاند. «نِسائِهِنَّ» (زيرا ممكن است آنها نزد شوهرانشان يا مردان بيگانه، آنچه را از زن مسلمان ديده‌اند توصيف كنند.) 🔹حجاب و پوشش زن به خاطر تمايلات جنسی مردان است. لذا در برابر مردانی كه ميل به همسر ندارند پوشش لازم نيست. «غَيْرِ أُولِي الْإِرْبَةِ مِنَ الرِّجالِ» ‏ 🔹حجاب وپوشش، واجب است. «وَ لْيَضْرِبْنَ بِخُمُرِهِنَّ» ‏ 🔹هركاری كه زينت زن را آشكار كند يا ديگران را از آن آگاه سازد ممنوع است. «لِيُعْلَمَ ما يُخْفِينَ مِنْ زِينَتِهِنَّ» ‏ 🔹با حفظ حجاب، حضور زن در جامعه مانعی ندارد. «وَ لا يُبْدِينَ زِينَتَهُنَّ» همان گونه كه شركت زن در نمازجماعت بلامانع است. «وَ ارْكَعِي مَعَ الرَّاكِعِينَ» ‏ 🔹مقتضای ايمان، توبه به درگاه خداوند است. «تُوبُوا إِلَی اللَّـهِ جَمِيعاً أَيُّهَا الْمُؤْمِنُونَ» ‏ 🔹راه رستگاری، توبه و بازگشت از مسيرهای انحرافی است. تُوبُوا ... تُفْلِحُونَ‌ 📚تفسیر نور ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️مبارزه با و ترك 💠قُلْ لِلْمُؤْمِنِينَ يَغُضُّوا مِنْ أَبْصارِهِمْ وَ يَحْفَظُوا فُرُوجَهُمْ ذلِكَ أَزْكی‌ لَهُمْ إِنَّ اللَّهَ خَبِيرٌ بِما يَصْنَعُونَ (۳۰/نور) 🌱‏به مردان مؤمن بگو: چشمان خود را (از نگاه به نامحرم) فروگيرند و دامن خود را حفظ نمايند. اين برای پاك ماندن آنان بهتر است. خداوند به آنچه انجام می‌دهند آگاه است. 🔷‏پيش از اين هم گفته‌ايم كه اين سوره در حقيقت سوره عفت و پاكدامنی و پاكسازی از انحرافات جنسی است، و بحثهای مختلف آن از اين نظر انسجام روشنی دارد، آيات مورد بحث كه احكام نگاه كردن و چشم‌چرانی و حجاب را بيان می‌دارد نيز كاملا به اين امر مربوط است و نيز ارتباط اين بحث با بحثهای مربوط به اتهامات ناموسی بر كسی مخفی نيست. 🔷‏نخست می‌گويد:" به مؤمنان بگو چشمهای خود را (از نگاه كردن به زنان نامحرم و آنچه نظر افكندن بر آن حرام است) فرو گيرند، و دامان خود را حفظ كنند" (قُلْ لِلْمُؤْمِنِينَ يَغُضُّوا مِنْ أَبْصارِهِمْ وَ يَحْفَظُوا فُرُوجَهُمْ‌). 🔷‏" يغضوا" از ماده" غض" (بر وزن خز) در اصل به معنی كم كردن و نقصان است و در بسياری از موارد در كوتاه كردن صدا يا كم كردن نگاه گفته می‌شود، بنا بر اين آيه نمی‌گويد مؤمنان بايد چشمهاشان را فرو بندند، بلكه می‌گويد بايد نگاه خود را كم و كوتاه كنند، و اين تعبير لطيفی است به اين منظور كه اگر انسان به راستی هنگامی كه با زن نامحرمی روبرو می‌شود بخواهد چشم خود را به كلی ببندد ادامه راه رفتن و مانند آن برای او ممكن نيست، اما اگر نگاه را از صورت‌ و اندام او بر گيرد و چشم خود را پائين اندازد گويی از نگاه خويش كاسته است و آن صحنه‌ای را كه ممنوع است از منطقه ديد خود به كلی حذف كرده. 📚تفسیر نمونه ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 5⃣1⃣ تدبر در سوره 🔹پیام های آیات ۲۶-۲۲ سوره کهف از تفسیر نور ۱- سخن بی دلیل نگوییم و به تخمین و حدس تکیه نکنیم. «رَجْماً بِالْغَیْبِ» ۲- به جای اندیشیدن به عدد،به هدف بیندیشید و دنبال دانستنی های بی فایده نروید. «لا تَسْتَفْتِ فِیهِمْ مِنْهُمْ أَحَداً» ۳- در سخن گفتن و تصمیم گیری خدا را فراموش نکنیم. وَ لا تَقُولَنَّ ... ۴- هرگز خود را مستقل از خدا ندانیم و بطور قطع از انجام کاری هر چند کوچک،در آینده خبر ندهیم. لا تَقُولَنَّ ... إِنِّی فاعِلٌ ... ۵- به امکانات و توان خود تکیه نکنیم،که فراهم بودن مقدّمات،تضمین کننده انجام قطعی کار نیست. لا تَقُولَنَّ ... إِنِّی فاعِلٌ ...در آنچه هم یقین داریم،باید «ان شاءاللّه» بگوییم. ۶- انسان پیوسته نیازمند خداست و در هر کاری باید خود را وابسته به اراده ی الهی بداند. لا تَقُولَنَّ لِشَیْءٍ إِنِّی فاعِلٌ ... ۷- پیامبران نیز به تعلیم و هدایت الهی نیاز داشته اند. «قُلْ عَسی أَنْ یَهْدِیَنِ رَبِّی» ۸- رسیدن به رشد برتر،آرزوی انبیاست. عَسی أَنْ یَهْدِیَنِ رَبِّی لِأَقْرَبَ ... کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌴🥀 شخصیت علیهاالسلام. 🎙 آیت الله طالقانی. کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌸🤲 وَ يَا مَنْ يُلْتَمَسُ مِنْهُ الَْمخْرَجُ إِلَى رَوْحِ الْفَرَجِ و ای آن‌که بیرون آمدن از تنگی و فشار و قرار گرفتن در راحتی گشایش و رهایی از غم و اندوه، از او خواسته می‌شود. فرازی از دعای هفتم صحیفه سجادیه کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ 📖 آیات 32 تا 36 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan
🕊 مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ 💠وَ أَنْكِحُوا الْأَيامی‌ مِنْكُمْ وَ الصَّالِحِينَ مِنْ عِبادِكُمْ وَ إِمائِكُمْ إِنْ يَكُونُوا فُقَراءَ يُغْنِهِمُ اللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ وَ اللَّهُ واسِعٌ عَلِيمٌ (۳۲/نور) 🌱‏پسران و دختران بی‌همسر و غلامان و كنيزان شايسته (ازدواج) خود را همسر دهيد. اگر تنگدست باشند، خداوند از فضل خود بی نيازشان می‌گرداند و خداوند، گشايشگر داناست. 🔹خانواده و جامعه، مسئول ازدواج افراد بی‌همسر است. «وَ أَنْكِحُوا» 🔹ازدواج در اسلام، امری مقدّس و مورد تأكيد است. «وَ أَنْكِحُوا» 🔹لازم نيست خواستگاری، از طرف خاصّی باشد، هر يك از طرفين ازدواج می‌توانند پيشقدم شوند. «وَ أَنْكِحُوا» ‏ 🔹تنها سفارش به ترك نگاه حرام، كافی نيست، برای ازدواج جوانان بايد اقدام كرد. «يَغُضُّوا، يَغْضُضْنَ‌، أَنْكِحُوا» ‏ 🔹زنان بيوه را همسر دهيد. «وَ أَنْكِحُوا الْأَيامی‌» ( «ايامی»، شامل آنان نيز می‌شود.) ‏ 🔹اقدام جامعه برای عروس و داماد كردن افراد صالح، تشويقی است كه جوانان لاابالی و هرزه نيز خود را در مدار صالحان قرار دهند. وَ الصَّالِحِينَ‌ ... (بنا بر اين كه مراد از صلاحيّت، صلاحيّت اخلاقی و مكتبی باشد.) ‏ 🔹در تأمين نيازهای جنسی، فرقی ميان انسان‌ها نيست. (زن، مرد، غلام و كنيز) «مِنْكُمْ‌، عِبادِكُمْ‌، إِمائِكُمْ» ‏ 🔹فقر، نبايد مانع اقدام در امر ازدواج شود. إِنْ يَكُونُوا فُقَراءَ ... ‏ 🔹در صورت فقر، به ازدواج اقدام كنيد و بر خدا توكّل نماييد. «يُغْنِهِمُ اللَّهُ» ‏ 🔹خداوند، تأمين زندگی عروس و داماد را وعده داده است و ازدواج، وسيله وسعت و بركت زندگی است. «يُغْنِهِمُ اللَّهُ» ‏ 🔹تحقّق وعده‌های الهی از سرچشمه‌ی فضل بی پايان اوست. «فَضْلِهِ‌- واسِعٌ» ‏ 🔹رشد و توسعه‌ای كه خداوند نصيب بندگانش می‌فرمايد، بر اساس علم و حكمت اوست. «واسِعٌ عَلِيمٌ» 📚تفسیر نور ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ 🌱خداوند، نور آسمان‌ها وزمين است. مَثَل نور او همچون چراغدانی است كه در آن چراغی (پر فروغ) باشد. آن چراغ در ميان حبابی شيشه‌ای و آن شيشه همچون ستاره‌ای تابان و درخشان، چراغ از روغن درخت پر بركت زيتونی بر افروخته شده، كه نه شرقی است و نه غربی. (روغنش به قدری صاف و شفّاف است) كه بدون تماس آتش نزديك است (شعله‌ور شود و) روشنی دهد. نوری است بر فراز نور ديگر. هر كس را خداوند بخواهد به نور خويش هدايت می‌كند، و خداوند برای مردم مَثَل‌ها می‌زند و خداوند به هر چيزی آگاه است.35/نور 🔷خدای تعالی اين نور را به چراغی مثل زده كه در شيشه‌ای قرار داشته باشد و با روغن زيتونی در غايت صفا بسوزد و چون شيشه چراغ نيز صاف است، مانند كوكب دری بدرخشد، و صفای اين با صفای آن، نور علی نور تشكيل دهد، و اين چراغ در خانه‌های عبادت آويخته باشد، خانه‌هايی كه در آنها مردانی مؤمن، خدای را تسبيح كنند، مردانی كه تجارت و بيع ايشان را از ياد پروردگارشان و از عبادت خدا باز نمی‌دارد. 🔷‏اين مثال، صفت نور معرفتی است كه خدای تعالی مؤمنين را با آن گرامی داشته، نوری كه دنبالش سعادت هميشگی است، و كفار را از آن محروم كرده، و ايشان را در ظلماتی قرار داده كه هيچ نمی‌بينند. پس كسی كه مشغول با پروردگار خويش باشد و از متاع حيات دنيا اعراض كند به نوری از ناحيه خدا اختصاص می‌يابد، و خدا هر چه بخواهد می‌كند، ملك از آن او است، و باز گشت به سوی او است، و هر حكمی بخواهد می‌راند، قطره باران و تگرگ را از يك ابر می‌بارد، و شب و روز را جابجا می‌كند، گروهی از حيوانات را طوری قرار داده كه با شكم راه بروند، و گروهی ديگر با دو پا و گروه سوم با چهار پا، با اينكه همه آنها را از آب آفريده. 📚تفسیر المیزان ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 6⃣1⃣ تدبر در سوره ❓منظور آيه ۲۵ از وازدادو تسعا چيست؟ وَلَبِثُوا فِي كَهْفِهِمْ ثَلَاثَ مِائَةٍ سِنِينَ وَازْدَادُوا تِسْعًا پاسخ ۱ : آيه ۲۵ ـ اين سيصد سال خواب و زياده نه سال ـ و نه سيصد و نه سال ـ بيانگر اين حقيقت است كه اصحاب كهف پس از سيصدسال كه از خواب بيدار شدند درخواست كردند خدا نه سال دگر بر خوابشان بيافزايد زيرا: «واز دادوا» پس اين توجيه كه مراد از سيصد سال قمرى است و تسعاً افزودن نه سال ديگر است ـ كه جمعاً سيصدسال شمسى خواهد بود ـ خرافه اى بيش نيست، چون سيصدسال چه قمرى يا شمسى «واز دادوا» تسعاً آن نيز يا شمسى است و يا قمرى، و در هر دو صورت سيصدو نه سال است كه سيصدسالش ناخواسته و نه سال ديگرش با درخواستشان تحقق يافت، و آيا پس از مرحله دوم خوابشان باز بيدار شدند؟ و زندگى شان را ادامه دادند؟ يا همان هنگام رحلت كردند؟ اگر ادامه اى در زندگى و بيدارى پس از مرحله دوم خواب بود، اينجا هم اشاره مى شد، روى اين اصل وضع عاديش اين است كه در آخرين لحظه نه سال بعدى از همان حالت خواب مرگ گريبانشان را گرفت، و يا پس از اندكى بيدارى مردند، در هر صورت آنچه به عنوان اعجازى ربانى اينجا بيان گشته سيصد سال و نه سال خواب است، ولى ادامه زندگيشان پس از نه سال نه تنها مورد هيچ گونه اشاره اى نيست بلكه اگر چنان بود خود اعجازى سوم بود كه بايستى مورد اشاره واقع مى شد. از تفسير فرقان https://b2n.ir/g94617 کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
برخي عوامل جمهوري اسلامي از اصول اوليه : صداي صاحب نظران و مراجع و روحانيت اصيل شنيده نشد ✅ "متأسفانه امروزه جمهوری اسلامی گرفتار یک و در نظر شده و نهفته در آن به اسارت رفته است؛ 😔 و آنچه را که امام با همه هوشمندی و آگاهی به صحنه آوردند و اصرار داشتند که این نظام باید اینگونه بماند، در حقیقت مختل شده است. بنابر این به تبع این بی توجهی، و خروج از مرزهایی که امام تعیین کرده اند باعث می شود که ما در بخش هایی از مسائل اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و تربیتی، مثل مسأله حجاب که یکی از ارزش های اصیل اسلامی است، دور بمانیم و برخوردی با آن اتفاق بیفتد که هرگز شایسته این تفکر و بینش نیست. ✅ که بنا بود صیانت و حفاظت بیاورد، آبرو و عزت به همراه داشته باشد و شرف و آزادی یک جامعه، خصوصا جامعه گرامی بانوان کشور، را تأمین کند، باعث شده الآن حرکتی مقابل آن اتفاق بیفتد و این ارزش والای انسانی به یک ضد ارزش برای برخی ها تبدیل شود. حجاب یکی از ارزش های والای انسانی و دینی است و جامعه اسلامی ما، خصوصا جامعه بانوان گرامی، این معنا را پذیرفته اند. اما آنچه که اتفاق می افتد، و توسط کسانی است که اهل این کار نیستند و احیانا هیچ گونه شناختی نسبت به این امر اصیل و ارزشی ندارند. جامعه اسلامی ما، خصوصا زنان، با این الزامات و اجبارهای ناشیانه و نادرست مخالف هستند که ارزش ها را به گونه دیگری برای جامعه نشان می دهد. اگر حجاب را درست طرح کنند، به حق صیانت، شرافت و حفاظت جامعه است. مردها و زنان هرگز با این حجاب مقابله ای ندارند. البته این مسأله حجاب بهانه ای شد تا مسائلی که مربوط به نظام هست از جمله بحث ، و هم به میدان آمد. ✅ یکی از امور قابل توجه امروز این است که افراد سال ها دلسوز و در سنگر خدمت و مسئولیت های مختلف عالی نظام طی بیانیه، اطلاعیه یا نامه هایی حضور پیدا کرده اند و حرف زده اند ولی متأسفانه حرف اینها شنیده نمی شود. 😔 بیانیه ها، اطلاعیه ها، اظهارنظرها و مواضع بسیار درخشان و قاطع و صریحی که از این دلسوزان و سنگرنشینان انقلاب، نظام، جنگ و جهاد همه اقشار از جمله رزمندگان و روحانیت و کسانی که در این سال ها لباس خدمت پوشیده اند و زجرها کشیده اند، ولی الآن هیچ کس نیست که را . این یا به خواب زدگی که متأسفانه ایجاد شده، باعث می شود این سخنان ارزشمند شنیده نشود و آنچه که به عنوان تفکر ایران اصیل اسلامی هست، نادیده گرفته شود.😔😔 ✅ مراجع بزرگوار تقلید در طول این سال ها نظرات صائب و والایی داشته اند و اظهاراتشان در طول این سه دهه ثبت شده است. اکنون هم شخصیت های بسیار ارزشمند و روحانیت معظمی که میراث گذشتگان را با خود همراه دارند در صحنه هستند و نظراتی را دارند ارائه می کنند. مثل آیت الله علوی که همه مواضع و نظراتشان و اظهاراتی که داشته اند نشان از روحانیت اصیل و حوزویانی است که با اسلام و انقلاب رشد کرده اند از انقلاب و نظام اسلامی دفاع می کنند. همه روحانیون و حوزویان اصیل این نظرات ارزشمندرا ارج می نهند و قبول دارند و برخی افرادی که معلوم است نه درسی خوانده اند و نه اخلاق و تربیتی در حوزه دیده اند، با سخنان بسیار ناجوانمردانه و اظهارات احیانا می خواهند این چهره نورانی و اخلاق کریمانه و اظهار نظر اصیل دینی را مخدوش کنند.😔 ✅ امکانات حكومتي در اختیار بخشی از حوزه است که در حقیقت مسئولیت های دولتی و ساختاری حوزه را بر عهده دارند. ولی در اختیار اصیلی نیست که از بیت مرجعیت و بیت علم و فضیلت، اخلاق و شناخت معارف قرآن و عترت هستند. بلکه متأسفانه آنها در هستند و نظرات آنها مورد توجه واقع نمی شود. امکاناتی که به حوزه ها می آید در اختیار این دسته از عالمان، فرزانگان، اخلاق مداران و تربیت یافتگان نظام اصیل حوزوی نیست. ✅ با وجود همه ابزارهایی که وجود دارد، رسانه ها و نمایندگان جامعه اسلامی این را نمی پذیرند که تصمیم گرفته شود. اگر حق و مبنای درستی هم داشته باشد ولی حضور کارشناسان و نمایندگان جامعه در حل مسائل از اموری است که حتی فقاهت ما بر آن نظر دارد و «رجوع به » را به عنوان یکی از اصول فقهی مطرح می کند." از مصاحبه حجت الاسلام و المسلمین مرتضی جوادی آملی، رئیس بنیاد علوم وحیانی اسرا با سايت جماران كانال قران پويان @quranpuyan