eitaa logo
قران پویان
475 دنبال‌کننده
6هزار عکس
699 ویدیو
623 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
قران پویان
@quranpuyan
و وَمَا تُنفِقُواْ مِنْ خَيْرٍ فَلأنفُسِكُمْ وَمَا تُنفِقُونَ إِلاَّ ابْتِغَاء وَجْهِ اللّهِ وَمَا تُنفِقُواْ مِنْ خَيْرٍ يُوَفَّ إِلَيْكُمْ ﴿۲۷۲﴾سوره بقره و هر مالى كه كنيد، به سود خود شماست، (ولى) جز براى طلب خشنودى خدا مكنيد، و هر مالى را كه كنيد (پاداش آن) به طور كامل به شما داده خواهد شد 🌹🌹 ﷺهر در صلوات ماه كه از امام زين العابدين ع نقل شده است،اين جمله را ميخوانيم: 🌱 وارْزُقْنى مَنْ قَتَّرْتَ عَلَیْهِ مِنْ رِزْقِکَ بِما وَسَّعْتَ عَلَىَّ مِنْ فَضْلِکَ، 🌱 ✅و روزى من گردان که کمک مالى دهم بر کسى که روزی‌ات را بر او تنگ کردى به‌وسیله آنچه بر من فراخ گرداندى از فضل خویش اما چيست؟ كاربرد «مواسات» در احاديث اسلامى ، منطبق بر ريشه لغوى آن است ، بدين معنا كه اين كلمه ، گاه در كردن ديگران با خود در بهره گيرى از مواهب زندگى و امكانات مادّى مورد نياز خويش ، و گاه در رعايت عدالت در برخورد با ديگران ، به كار مى رود . از نگاه احاديث اسلامى ، ، موجب بقاى محبّت و پيوند برادرى ، بركت يافتن مال و زياد شدن روزى مى شود و برجسته ترين اثر مادّى آن ، ريشه كن شدن فقر و نياز از جامعه بشرى است ، همچنين از نظر معنوى ، ،يكى از عوامل اجابت دعاست و طبق فرموده امام صادق عليه السلام ، مهم ترين اثر معنوى آن ، اين است كه شخص مواسات كننده ، مشمول اين مژده الهى مى گردد كه :«يَـأَيَّتُهَا النَّفْسُ الْمُطْمَـلـءِنَّةُ * ارْجِعِى إِلَى رَبِّكِ رَاضِيَةً مَّرْضِيَّةً * فَادْخُلِى فِى عِبَـدِى * وَ ادْخُلِى جَنَّتِى 🛍در ايام ماه شعبان و روزهای پایان سال ، با هموطنان به تنگ امده از و فشارهای اقتصادی را فراموش نكنيم. 🆔 @quranpuyan
💠إِلـٰهِی أَلْحِقْنِی بِنُورِ عِزِّکَ الْأَبْهَجِ فَأَکُونَ لَکَ عَارِفاً ⚜خدایا مرا به نور عزّت بسیار زیبایت برسان تا عارف به وجودت گردم "فرازی از مناجات شعبانیه" @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
 💠 یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ 📖 آیات 62 تا 83 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🕊 مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ 💠رب السموات و الارض وما بینهما العزیز الغفار66/ص 🌱پروردگار آسمانها وزمین و آنچه بین آنهاست خدایی که عزیز و غفار است. 🔷در اینجا به رسولخداص امر می نماید که به مردم بگوید: من فقط یک بیم دهنده برای شما هستم و خداوند برای هر قومی یک هادی ارسال می کند، یعنی من هم ازجانب خدا برای بیم دادن شما و هدایت آمده ام و در برابر رسالت خود از شما مزدی نمی خواهم که این امر باعث شود از دعوت من اعراض کنید. و نیز بدانید که خدای متعال در امر الوهیت یگانه است و معبودی واحد و غالب وقهار می باشد . 🔷لذا هیچ معبودی جز او نیست و هیچ چیز در عالم وجود مماثل و نظیر اونمی باشد، چون او کمالی نامتناهی دارد و معبود حقی است که همه چیز در برابر اوخضوع دارند و بنده اویند و همین ثبوت الوهیت برای ذات خدای متعال ، الوهیت غیر اورا نفی می کند و در اصل ثبوت معبود میان اسلام و شرک اختلافی نیست ، اختلاف بر سرمصداق این اله و معبود است که اسلام آن را منحصر در ذات باری تعالی می داند امامشرکین الوهیت را به آلهه و بتها نسبت می دهند. 🔷آنگاه به ذکر حجتی دیگر بر وحدانیت خدا در الوهیت می پردازد. با این بیان که نظام تدبیری که در سراسر عالم جریان دارد نظامی واحد و متصل است که به ما نشان می دهدخالق و مدبر عالم یکی است ، چون خلقت و تدبیر از یکدیگر جدا نیستند، زیرا تدبیریعنی اینکه موجودات پشت سر هم و ردیف و هر یک را در جایی که باید باشد، خلق شوند، پس تدبیر و خلقت در واقع یکی هستند و چون مشرکین معترفند که خالق عالم یکی است ، پس رب و مدبر عالم هم اوست که متصرف کلی در عالم است و قادر است که هر نعمتی را افاضه کرده و هر نقمتی را رفع نماید و غیر از او مؤثری در عالم وجودنیست . 🔷آنگاه به دو صفت عزیز و غفار اشاده می کند که خود، حجتی بر توحید الوهیت هستند، چون خدا عزیزی است که هیچ چیز بر او غالب نمی شود و غیر او در برابرش ذلیل و مطیع هستند و گفتیم که عبادت یعنی اظهار ذلت در برابر عزیز، پس حال که غیرخدا کسی عزیز نیست و او عزیز مطلق است ، لذا تنها معبود عالم هم اوست و نیز خداوندغفار است ، یعنی تنها کسی است که در امر رساندن رحمت به خلق مستقل است و خزانه های رحمتش هرگز تهی نمی گردد و اوست آمرزنده ای که واجب است بنده به طمع مغفرت و آمرزش او، وی را عبادت کند، چون غایت و مقصود از عبادت و تمثل بندگی ، تقرب در نزد معبود و رفع دوری بنده از اوست و این همان مغفرت گناه است که فقط شأن خدای متعال می باشد. 📚تفسیر المیزان ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ 💠وَ قالُوا ما لَنا لا نَری‌ رِجالاً كُنَّا نَعُدُّهُمْ مِنَ الْأَشْرارِ (۶۲) أَتَّخَذْناهُمْ سِخْرِيًّا أَمْ زاغَتْ عَنْهُمُ الْأَبْصارُ (۶۳) إِنَّ ذلِكَ لَحَقٌّ تَخاصُمُ أَهْلِ النَّارِ (۶۴/ص) 🌱‏و گويند: چرا مردانی را كه ما آنان را از اشرار می‌شمرديم (در اين جا) نمی‌بينيم؟ ‏آيا ما (به ناحقّ) آنان را به مسخره می‌گرفتيم (و امروز اهل بهشتند، يا آنكه در جهنّم هستند) و چشمان ما به آنها نمی‌افتد. ‏همانا مجادله‌ی اهل آتش يك واقعيّت است 🔹برخی كسانی كه در دنيا از بدان محسوب شده، تحقير می‌شوند، در بهشت كامياب خواهند بود. «لا نَری‌ رِجالًا كُنَّا نَعُدُّهُمْ مِنَ الْأَشْرارِ» ‏ 🔹در دوزخ، افراد يكديگر را می‌شناسند و هوش و حواس دارند. «ما لَنا لا نَری‌ رِجالًا» ‏ 🔹زود قضاوت نكنيم، شايد افراد به ظاهر پست امروز، عالی مقام‌های قيامت باشند. «نَعُدُّهُمْ مِنَ الْأَشْرارِ» ‏ 🔹قيامت روز اقرار است. «أَتَّخَذْناهُمْ سِخْرِيًّا» ‏ 🔹بهشتيان در مجلس انس بر تخت‌ها تكيه زده‌اند ولی دوزخيان با يكديگر جرّوبحث دارند. «مُتَّكِئِينَ فِيها»، «إِنَّ ذلِكَ لَحَقٌّ تَخاصُمُ أَهْلِ النَّارِ» 📚تفسیر نور ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan