eitaa logo
قران پویان
455 دنبال‌کننده
5.9هزار عکس
692 ویدیو
615 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
 💠 یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ 📖 آیات 20 تا 29 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan
🕊 مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ كتاب و 💠أَ فَلا يَتَدَبَّرُونَ الْقُرْآنَ أَمْ عَلی‌ قُلُوبٍ أَقْفالُها (۲۴/محمد) 🌱‏آيا در قرآن تدبّر و تأمّل نمی‌كنند يا بر دلهايشان قفل‌ها خورده است. 🔹‏آيات مختلف قرآن اين حقيقت را فاش می‌گويد كه اين كتاب بزرگ آسمانی تنها برای تلاوت نيست، بلكه هدف نهايی از آن" ذكر" (يادآوری) " تدبر" (بررسی عواقب و نتائج كار)" انذار"،" خارج كردن انسانها از ظلمات به نور" و" شفا و رحمت و هدايت" است. 🔹و به اين ترتيب بايد قرآن مجيد در متن زندگی مسلمانان قرار گيرد و آن را قدوه و اسوه خويش قرار دهند دستوراتش را مو به مو اجرا كنند، و تمام خطوط زندگی خويش را با آن هماهنگ سازند. 🔹‏اما متاسفانه برخورد گروهی از مسلمانان با قرآن برخورد با يك مشت اوراد نامفهوم است، تنها به تلاوت سرسری می‌پردازند، و در نهايت به تجويد و مخارج حروف و زيبايی صوت اهميت می‌دهند، و بيشترين بدبختی مسلمانان از همين جاست كه قرآن را از شكل يك برنامه جامع زندگی خارج ساخته و تنها به الفاظ آن قناعت كرده‌اند. 🔹تدبر" از ماده" دبر" (بر وزن ابر) به معنی بررسی نتائج و عواقب چيزی است، به عكس تفكر كه بيشتر به بررسی علل و اسباب چيزی گفته می‌شود، و به كاربردن هر دو تعبير در قرآن مجيد پر معنی است. 🔹‏اما نبايد فراموش كرد كه بهره‌گيری از قرآن نياز به يك نوع خودسازی دارد، هر چند خود قرآن نيز به خودسازی كمك می‌كند، چرا كه اگر بر دلها قفلها باشد، قفلهايی از هوی و هوس، كبر و غرور، لجاجت و تعصب، اجازه ورود نور حق به آن نمی‌دهد، در آيات مورد بحث به همين امر نيز اشاره شده است. 📚تفسیر نمونه ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ راه را برای انسان آسان جلوه می‌دهد. 💠‏إِنَّ الَّذِينَ ارْتَدُّوا عَلی‌ أَدْبارِهِمْ مِنْ بَعْدِ ما تَبَيَّنَ لَهُمُ الْهُدَی الشَّيْطانُ سَوَّلَ لَهُمْ وَ أَمْلی‌ لَهُمْ (۲۵/محمد) 🌱‏همانا كسانی كه پس از آن كه راه هدايت برايشان روشن شد به آن پشت كردند، شيطان (رفتار بدشان را) برايشان آراسته و آنان را با آرزوهای طولانی فريفته است. ‏🔹توجّه و گوش سپردن به وسوسه‌های شيطان، از آفات ايمان است و سرانجامی جز ارتداد و بد عاقبت شدن ندارد. «إِنَّ الَّذِينَ ارْتَدُّوا» 🔹ارتداد و بازگشت از حق بعد از روشن شدن آن، عملی ارتجاعی و قابل سرزنش است. ارْتَدُّوا عَلی‌ أَدْبارِهِمْ مِنْ بَعْدِ ما تَبَيَّنَ‌ ... ‏🔹راه حق، روشن و واضح است و آگاهی و درك آن مسئوليّت آور. «مِنْ بَعْدِ ما تَبَيَّنَ لَهُمُ الْهُدَی» ‏🔹اگر با جلوه‌ها و وسوسه‌ها به جدّيت مبارزه نكنيم، آگاهی و علم به تنهايی كاری از پيش نمی‌برد. «تَبَيَّنَ لَهُمُ الْهُدَی الشَّيْطانُ سَوَّلَ لَهُمْ» ‏🔹زيبا جلوه دادن بدی‌ها و آرزوهای طولانی، ابزار كار شيطان است. (هر كس زشتی‌ها را زيبا جلوه دهد، شيطان صفت است) «الشَّيْطانُ سَوَّلَ لَهُمْ وَ أَمْلی‌ لَهُمْ» 📚‏تفسیر نور ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 5⃣8⃣ تدبر در سوره ❓به نظر شما ترجمه صحیح وظنوا انهم قد کذبوا در آیه زیر چیست؟ چه كسانی گمان كردند به آنها دروغ گفته شده؟ چه دروغی؟ حَتَّى إِذَا اسْتَيْأَسَ الرُّسُلُ وَظَنُّوا أَنَّهُمْ قَدْ كُذِبُوا جَاءَهُمْ نَصْرُنَا فَنُجِّيَ مَنْ نَشَاءُ وَلَا يُرَدُّ بَأْسُنَا عَنِ الْقَوْمِ الْمُجْرِمِينَ ﴿۱۱۰﴾ انصاریان : [پیامبران، مردم را به خدا خواندند و مردم هم حق را منکر شدند] تا زمانی که پیامبران [از ایمان آوردن اکثر مردم] مأیوس شدند و گمان کردند که به آنان [از سوی مردم در وعده یاری و حمایت] دروغ گفته شده است. [ناگهان] یاری ما به پیامبران رسید؛ پس کسانی را که خواستیم رهایی یافتند و عذاب ما از گروه مجرمان برگردانده نمی شود. خرمشاهی : تا آنجا كه چون پيامبران نوميد شدند و [پيروان‏] پنداشتند كه به دروغ وعده داده شده‏اند، آنگاه بود كه نصرت ما به آنان در رسيد و هركس كه خواسته بوديم نجات يافت، و عذاب ما از قوم گناهكار برنمى‏ گردد فولادوند : تا هنگامى كه فرستادگان [ما] نوميد شدند و [مردم] پنداشتند كه به آنان واقعا دروغ گفته شده يارى ما به آنان رسيد پس كسانى را كه مى‏ خواستيم نجات يافتند و[لى] عذاب ما از گروه مجرمان برگشت ندارد قمشه‌ای : (مردم با انبیاء چندان ضدیت کردند) تا آنجا که رسولان مأیوس شده و گمان کردند که وعده نصرت خدا خلاف خواهد شد (یا گمان کردند که دیگر هیچ کس تصدیق آنها نخواهد کرد) در آن حال یاری ما بدیشان فرا رسید تا هر که ما خواستیم نجات داده شد، و نیز قهر و انتقام ما از بدکاران عالم باز گردانده نخواهد شد. مکارم شیرازی : (پيامبران به دعوت خود و دشمنان به مخالفت همچنان ادامه دادند) تا رسولان مايوس شدند و گمان كردند كه (حتي گروه اندك مؤ منان) به آنها دروغ گفته‏ اند، در اين هنگام ياري ما به سراغ آنها آمد هر كس را مي‏خواستيم نجات مي‏داديم و مجازات و عذاب ما از قوم زيانكار بازگردانده نمی شود. پاسخ ۱ : معناى آيه : ((حتى اذا استياءس الرّسل و ظنّوا انّهم قد كذبوا..)) و معناى مجموع آن اين است كه : اين رسولان كه گفتيم مردانى بودند مانند تو از اهل قريه ها، و گفتيم كه قريه هاى ايشان بكلى نابود شده است ، اين رسولان ، قوم خود را همچنان دعوت مى كردند، و مردم ، هم ، همچنان لجاجت نموده آنان به عذاب خدا انذارشان كرده و اينان نمى پذيرفتند، تا آنكه رسولان از ايمان آوردن قوم خود مأيوس شدند (و يا نزديك بود مأيوس شوند) و مردم گمان كردند آن كس كه به پيغمبرشان گفته عذابى چنين و چنان دارند دروغشان گفته ، در اين موقع بود كه يارى ما انبياء را دريافت ، پس هر كه را خواستيم نجات داديم ، و آنها همان مؤمنين بودند، و باس ما يعنى عذاب سخت ما از قوم مجرم درنگذشت و همه را فرا گرفت . اما مأيوس شدن رسولان از ايمان آوردن قوم خود، همان معنايى است كه در داستان نوح آورده و فرموده : ((و اوحى الى نوح انه لن يومن من قومك الا من قد آمن )) و نيز فرموده : ((و قال نوح رب لا تذر على الارض من الكافرين ديارا انك ان تذرهم يضلوا عبادك و لا يلدوا الا فاجرا كفارا)) و نظير آن در داستان هود و صالح و شعيب و موسى (عليه السّلام ) نيز ديده مى شود. و اما اينكه فرمود: امتهاى ايشان چنين پنداشتند كه به انبيايشان دروغ گفته اند، اين نيز نظير مطلبى است كه در داستان نوح آورده كه قومش گفته بودند: ((بل نظنكم كاذبين )) و همچنين در داستان هود و صالح آورده ، و در داستان موسى و فرعون فرموده ((فقال له فرعون انى لاظنك يا موسى مسحورا)). و اما اينكه فرمود: نتيجه ايمان مؤمنين يارى آنان شد اين نيز نظير آيه : ((و كان حقا علينا نصر المومنين )). مى باشد، و همچنين در ضمن داستان هلاكت پاره اى از امتها اين معنا را آورده از آن جمله در داستان قوم هود فرموده : ((نجينا هودا و الذين آمنوا معه )) و در داستان قوم صالح فرموده : ((نجينا صالحا و الذين آمنوا معه )) و در داستان قوم شعيب فرموده : ((نجينا شعيبا و الذين آمنوا معه )) و همچنين در داستانهاى ديگر. و اما اينكه فرمود: باءس ما از مجرمين نمى گذرد، اين نيز در آيات بسيارى بطور عمومى و خصوصى ذكر شده ، در آيه ((و لكل امه رسول فاذا جاء رسولهم قضى بينهم بالقسط و هم لا يظلمون )) و آيه ((و اذا اراد اللّه بقوم سوء فلا مردّ له و مالهم من دونه من وال )) و همچنين آيات ديگر ذكر شده تفسير الميزان https://b2n.ir/b35440 کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❓آيا ترتيب سوره‌ها در قران، بدستور پيامبرص بوده است؟ايا مطالعه و تفسير به اشكال دارد؟ 🎙 بخشي از سخنان استاد بهجت‌پور با موضوع قران در مراسم رونمایی کتاب"مباني و روش ساده فهم قران" 🌹علاقمندان به مطالعه و تدبر در سوره هاي قران، ، در گروه در پيام رسان حضور يابند https://ble.ir/join/Y2RmMzkwNm
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🚀⭕️ دادن به روسيه و حديث امام صادق ع 🖊"مرحوم كليني نقل مي‌كند كه كسي آمده از حضرت امام صادق(سلام الله عليه) سؤال مي‌كند كه 🔻 دو گروه‌اند كه هر دوي آنها اهل يك جنگ داخلي بين اينهاست آيا به اينها بفروشم يا نه ؟ فرمود: «بعكُما ما يَكُنُّهُما» ↩️سه مطلب را در همين يك جمله نوراني فرمود, فرمود بفروش اما به هر دو گروه بفروش نه اينكه به يك گروه بفروشي به گروه ديگر نفروشي. آن هم كه مي‌فروشي بفروش سپر بفروش, زره بفروش, خُود بفروش نه شمشير و دشنه و هرگز يا نفروش. خب اين دين, دين معطّري است. اين دين سر تا پاي او بوسيدني است." 🎙ايت الله جوادي املي ❓ايا در نزاع روسيه و ، ما باين توصيه امام صادق ع عمل كرديم؟!! ايا به هر دو طرف سلاح داديم يا يك طرف؟ ⁉️ايا ، سلاح دفاعي است؟!! کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━
بار خدایا! به پناه تو میروم از گمان آوری در راستی از پی یقین کانالِ قرآن‌پویان تدبر در  قرآن ،تعقل در شريعت @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
 💠 یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ 📖 آیات 30 تا 38 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan
🕊 مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️عوامل نابودی 💠يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا أَطِيعُوا اللَّهَ وَ أَطِيعُوا الرَّسُولَ وَ لا تُبْطِلُوا أَعْمالَكُمْ (۳۳/محمد) 🌱‏ای كسانی كه ايمان آورده‌ايد! خدا را اطاعت كنيد و از رسول (نيز) پيروی نماييد و كارهايتان را باطل نسازيد. 🔹‏از نكات حساسی كه در آيات مختلف قرآن از جمله آيه مورد بحث، به آن هشدار داده شده اين است كه مؤمنان مراقب باشند كه اعمالشان همچون كفار حبط و نابود نشود. 🔹‏و به تعبير ديگر اصل عمل مطلبی است، و نگاهداری آن مطلبی مهمتر، يك عمل پاك و سالم و مفيد عملی است كه از آغاز سالم و بی‌عيب باشد و محافظت و مراقبت از آن تا پايان عمر بشود. 👈‏عواملی كه اعمال آدمی را به خطر می‌افكند يا نابود می‌سازد بسيار است از جمله: 🔸‏۱-" منت گذاردن و آزار دادن" است، چنان كه قرآن می‌گويد: يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لا تُبْطِلُوا صَدَقاتِكُمْ بِالْمَنِّ وَ الْأَذی‌ كَالَّذِي يُنْفِقُ مالَهُ‌ رِئاءَ النَّاسِ وَ لا يُؤْمِنُ بِاللَّـهِ وَ الْيَوْمِ الْآخِرِ:" ای كسانی كه ايمان آورده‌ايد انفاقها و بخشش‌های خود را با منت و آزار باطل نسازيد، همانند كسی كه مال خود را برای نشان دادن به مردم انفاق می‌كند و ايمان به خدا و روز قيامت ندارد" (بقره- ۲۶۴). ‏در اينجا دو عامل بطلان عمل يكی" منت و آزار" و ديگری" ريا و كفر" مطرح شده است كه اولی بعد از عمل می‌آيد، و دومی مقارن آن، و اعمال نيك را به آتش می‌كشند. 🔸‏۲-" عجب" عامل ديگری است برای نابودی آثار عمل، چنان كه در حديث آمده است‌ ‏العجب ياكل الحسنات كما تاكل النار الحطب‌ ‏:" عجب حسنات انسان را می‌خورد همانگونه كه آتش هيزم را"! 🔸‏۳-" حسد" نيز يكی از اين گونه اعمال است كه در باره آن نيز تعبيری شبيه به" عجب" آمده كه همچون آتش، حسنات را نابود می‌كند، پيغمبر گرامی اسلام ص فرمود: ‏اياكم و الحسد فان الحسد ياكل الحسنات كما تاكل النار الحطب‌ ‏اصولا همانگونه كه حسنات، سيئات را از بين می‌برد (إِنَّ الْحَسَناتِ يُذْهِبْنَ السَّيِّئاتِ‌) (سوره هود- ۱۱۴) همچنين گاهی سيئات، حسنات را به كلی از اثر می‌اندازد. 🔸‏۴- مساله حفظ ايمان تا پايان عمر مهمترين شرط بقای آثار عمل است چرا كه قرآن به صراحت می‌گويد:" كسانی كه بی‌ايمان از دنيا بروند تمام اعمالشان حبط و نابود می‌شود". از اينجا است كه به اهميت و مشكلات مساله نگهداری اعمال پی می‌بريم. 📚تفسیر نمونه ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️هر قدر كنيد به خودتان بخل كرده‌ايد! او هم‌از بی نیاز است هم از 💠ها أَنْتُمْ هؤُلاءِ تُدْعَوْنَ لِتُنْفِقُوا فِي سَبِيلِ اللَّـهِ فَمِنْكُمْ مَنْ يَبْخَلُ وَ مَنْ يَبْخَلْ فَإِنَّما يَبْخَلُ عَنْ نَفْسِهِ وَ اللَّهُ الْغَنِيُّ وَ أَنْتُمُ الْفُقَراءُ وَ إِنْ تَتَوَلَّوْا يَسْتَبْدِلْ قَوْماً غَيْرَكُمْ ثُمَّ لا يَكُونُوا أَمْثالَكُمْ (۳۸/محمد) 🌱‏آگاه باشيد! اين شماييد كه برای انفاق در راه خدا دعوت می‌شويد، پس بعضی از شما بخل می‌ورزند و هر كس بخل ورزد، فقط نسبت به خود بخل می‌ورزد و خداوند غنیّ و بی‌نياز است و شماييد نيازمندان و اگر روی بگردانيد، قومی غير شما را جانشين شما می‌كند كه آنان مثل شما (سست ايمان و بخيل) نباشند. 🔹در تبليغ، گاهی بايد مخاطب را برای شنيدن حساس كرد. ها أَنْتُمْ‌ ... 🔹تا می‌توانيد با دست خود انفاق كنيد كه وارثان كاری نخواهند كرد. «لِتُنْفِقُوا» 🔹آنچه مورد دعوت الهی است، كار خالصانه است. «لِتُنْفِقُوا فِي سَبِيلِ اللَّـهِ» 🔹مردم را بايد به انفاق و كمك به ديگران دعوت كرد، امّا بايد آزادشان گذاشت‌ تا با فكر و انتخاب خود گامی بردارند. «فَمِنْكُمْ مَنْ يَبْخَلُ» ‏ 🔹كسی كه بخل می‌ورزد، گمان می‌كند مردم را از مال خود محروم كرده، در حالی كه خودش را از محبوبيّت و عزّت وقرب الهی محروم كرده است. ‏«فَإِنَّما يَبْخَلُ عَنْ نَفْسِهِ» 🔹بخل مربوط به روحيه افراد است و لازمه‌ی آن ثروتمند بودن نيست، چه بسيارند افرادی كه سرمايه دارند و بخل ندارند. «فَمِنْكُمْ مَنْ يَبْخَلُ» 🔹دعوت به انفاق، نشانه‌ی نياز خداوند نيست. «وَ اللَّهُ الْغَنِيُّ» 🔹در تبليغ، مخاطبين را مغرور نكنيم. تُدْعَوْنَ لِتُنْفِقُوا ... أَنْتُمُ الْفُقَراءُ (در كنار دعوت به انفاق، بی‌نيازی خدا و فقر و نيازمندی انسان را يادآور می‌شود) 🔹در تبليغ و دعوت، از تملّق مردم پرهيز شود و كرامت احكام الهی حفظ گردد. ‏تُدْعَوْنَ لِتُنْفِقُوا ... وَ إِنْ تَتَوَلَّوْا يَسْتَبْدِلْ‌ ‏ 🔹احكام خداوند تعطيل نمی‌شود، گرچه شما آن را انجام ندهيد. «إِنْ تَتَوَلَّوْا يَسْتَبْدِلْ قَوْماً غَيْرَكُمْ» ‏ 🔹همان گونه كه تاريخ گذشته درس عبرت است، آينده‌نگری نيز می‌تواند سازنده باشد. «يَسْتَبْدِلْ قَوْماً غَيْرَكُمْ» ‏ 🔹ترك انفاق به قدری خطر دارد كه ممكن است خداوند ملّت يا رژيمی را قلع و قمع كند. وَ إِنْ تَتَوَلَّوْا يَسْتَبْدِلْ‌ ... ‏ 🔹برای تربيت و ترغيب، گاهی بايد از اهرم تهديد استفاده كرد. «وَ إِنْ تَتَوَلَّوْا يَسْتَبْدِلْ» ‏ 🔹زمين، هرگز از افراد صالح خالی نخواهد ماند. «يَسْتَبْدِلْ قَوْماً غَيْرَكُمْ ثُمَّ لا يَكُونُوا أَمْثالَكُمْ» (سنّت الهی آن است كه زمين خالی از حجّت نباشد.) ‏ 🔹آنچه برای خداوند مطرح است بندگان مطيع است، من و شما ندارد. «قَوْماً غَيْرَكُمْ ثُمَّ لا يَكُونُوا أَمْثالَكُمْ» (دين الهی برای بقا و استمرار خود، وابسته به هيچ گروه و قوم خاصی نيست.) ‏«والحمدللّه ربّ العالمين» 📚تفسیر نور ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا