eitaa logo
قران پویان
474 دنبال‌کننده
6هزار عکس
697 ویدیو
620 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از گودرزی
◾️ به نام ▫️"ملاحسین کاشفی مردی است که واعظ هم هست، اتفاقاً این بی‌‏انصاف مرد باسوادی هم بوده است، کتاب‌هایی هم دارد، صاحب انوار سهیلی است‏ که خیلی عبارت پردازی کرده و می‌‏گویند کلیله و دمنه را خراب کرده است. به هر حال مرد باسوادی بوده است. تاریخش را که انسان می‏‌خواند، معلوم نیست که او شیعه بوده یا سنی و مثل اینکه اساساً یک مرد بوقلمون صفتی هم بوده است، در میان شیعه‌‏ها خودش را یک شیعه صد در صد نشان می‏‌داده و در میان سنی‌‏ها خودش را حنفی نشان می‌‏داده است. اصلًا اهل بیهق و سبزوار است. سبزوار مرکز تشیع بوده است و مردم آن هم فوق‌العاده متعصب در تشیع. اینجا که در میان سبزواری‌ها بود، یک شیعه صد در صد شیعه بود. بعد می‌‏رفت هرات، آنجا که می‌‏رفت، به روش اهل تسنن بود. ▫️این مرد، واعظ هم بوده است. چون در سبزوار بود، ذکر مصیبت می‏‌کرد. کتابی نوشته است به فارسی. اولین کتابی که در مرثیه به فارسی نوشته شده همین کتاب روضة‌الشهداء است که در پانصد سال پیش نوشته شده است، چون وفات کاشفی در ۹۱۰، اوایل قرن دهم، بوده است و این کتاب یا در اواخر قرن نهم هجری نوشته شده است یا در اوایل قرن دهم. قبل از این کتاب مردم به منابع اصلی مراجعه می‌‏کردند. ▫️ماجرای اسم « » چیست؟ چون این کتاب اولین کتابی بود که به زبان فارسی نوشته شد، مرثیه خوان‌ها که اغلب بی‌سواد بودند و به کتاب‌های عربی مراجعه نمی‌‏کردند، همین کتاب را می‏‌گرفتند و در مجالس از رو می‌‏خواندند. این است که امروز مجلس عزاداری امام حسین را ما «روضه‌خوانی» می‏‌گوییم. در زمان امام حسین روضه‌خوانی نمی‏‌گفتند، در زمان حضرت صادق هم روضه خوانی نمی‌‏گفتند، در زمان امام حسن عسکری هم روضه خوانی نمی‌‏گفتند، بعد در زمان سیدمرتضی هم روضه خوانی نمی‌‏‌گفتند، در زمان خواجه نصیرالدین طوسی هم روضه خوانی نمی‌‏گفتند. از پانصد سال پیش به این طرف اسم این کار شده «روضه خوانی». 👈 یعنی خواندن کتاب روضة الشّهداء، همان . از وقتی که این کتاب در دست و بال‌ها افتاد، دیگر کسی تاریخ واقعی امام حسین را مطالعه نکرد و شد افسانه سازیِ روضة الشهداء خواندن. ما شدیم روضه‌خوان، یعنی روضة الشهداء خوان، یعنی ‏‌ها را نقل کردن و به تاریخ امام حسین توجه نکردن. بعد در شصت هفتاد سال پیش، مرحوم ملا آقای دربندی پیدا شد. تمام حرف‌های روضة‌الشهداء را به اضافه یک چیزهای دیگر، همه را یک‌جا جمع کرد که دیگر واویلاست! 🔻🔻🔻واقعاً به اسلام باید .😔😔 ▫️شیخ مفید (رضوان اللَّه علیه) ارشاد را نوشته است و چقدر متقن نوشته است. ما اگر به ارشاد شیخ مفید خودمان مراجعه کنیم، احتیاج به منبع دیگر نداریم. در تواریخ اهل تسنن، طبری نوشته است، ابن اثیر نوشته است، یعقوبی نوشته است، ابن عساکر نوشته است، خوارزمی نوشته است" 📚حماسه حسيني، شهيد مرتضي مطهري 💫زیست قرآنی https://eitaa.com/joinchat/245891088C04b58d311d ┏━━🍃═🌸━━┓      @zistequrani ┗━━🌸═🍃━━┛
إِلَهِي أَغْنِنِي بِتَدْبِيرِكَ لِي عَنْ تَدْبِيرِي خدایا با تدبیر خودت مرا از تدبیر خودم مستغنی(بی نیاز) گردان 💠 فرازی از دعای عرفه امام حسین (ع) @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
༻🍃‌🌸🍃༺ 💐👌شما هم در 📖 یک صفحه از قرآن  به همراه با ما همراه شوید ❇️🌹بلطف خدا و استقبال مخاطبان عزیز هر روز فایل صوتی🎧 قرائت يك صفحه از قران كريم را به همراه عکس متن عربی آن صفحه ، فایل صوتی تفسیر و توضیح صفحه وگزیده نڪات تفسیری ،از ابتداي قران، در كانال ارسال نموده ایم. ✍تاکنون سوره های :🔻 حمد-بقره-آل‌عمران-نساء-مائده-انعام-اعراف-انفال-توبه‌-یونس-هود-یوسف-رعد-ابراهیم-حجر‌-نحل-إسراء-کهف-مریم-طه-انبیاء- حج-مومنون-نور-فرقان-شعراء-نمل‌-قصص-عنکبوت-روم-لقمان-سجده-احزاب-سباء-فاطر-یس-صافات‌-ص-زمر-غافر-فصلت-شوری-زخرف-دخان-جاثیه-احقاف-محمد-فتح-حجرات-ق-ذاریات-طور-نجم-قمر-رحمن-واقعه-حدید-مجادله-حشر به اتمام رسیده که جهت دسترسی به آنها میتوانید از های زیر استفاده نمایید. ۱. ۲. ۳. ۴. ۵. ۶. ۷. ۸. ۹. ۱۰. ۱۱. ۱۲. ۱۳. ۱۴. ۱۵. ۱۶. ۱۷. ۱۸. ۱۹. ۲۰. ۲۱. ۲۲. ۲۳. ۲۴. ۲۵. ۲۶. ۲۷. ۲۸. ۲۹. ۳۰. ۳۱. ۳۲. ۳۳. ۳۴. ۳۵. ۳۶. ۳۷. ۳۸. ۳۹. ۴۰. ۴۱. ۴۲. ۴۳. ۴۴. ۴۵. ۴۶. ۴۷. ۴۸. ۴۹. ۵۰. ۵۱. ۵۲. ۵۳. ۵۴. ۵۵. ۵۶. ۵۷. ۵۸. ۵۹. ✅ و به لطف پروردگار از امروز 👇 📖 را شروع خواهیم نمود. ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
 💠 یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ 📖 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan
‌🕊 مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️سرانجام طرح 💠يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لا تَتَّخِذُوا عَدُوِّي وَ عَدُوَّكُمْ أَوْلِياءَ تُلْقُونَ إِلَيْهِمْ بِالْمَوَدَّةِ وَ قَدْ كَفَرُوا بِما جاءَكُمْ مِنَ الْحَقِّ يُخْرِجُونَ الرَّسُولَ وَ إِيَّاكُمْ أَنْ تُؤْمِنُوا بِاللَّـهِ رَبِّكُمْ إِنْ كُنْتُمْ خَرَجْتُمْ جِهاداً فِي سَبِيلِي وَ ابْتِغاءَ مَرْضاتِي تُسِرُّونَ إِلَيْهِمْ بِالْمَوَدَّةِ وَ أَنَا أَعْلَمُ بِما أَخْفَيْتُمْ وَ ما أَعْلَنْتُمْ وَ مَنْ يَفْعَلْهُ مِنْكُمْ فَقَدْ ضَلَّ سَواءَ السَّبِيلِ (۱/ممتحنه) 🌱‏ای كسانی كه ايمان آورده‌ايد! دشمن من و دشمن خود را دوست نگيريد. ‏شما با آنان طرح دوستی می‌افكنيد، در حالی كه آنان نسبت به حقّی كه برای شما آمده است، كفر ورزيده‌اند. (علاوه بر آن كه) آنان شما و پيامبر را به خاطر ايمان به خدا كه پروردگار شما است، (از مكّه) اخراج و آواره نموده‌اند. اگر شما برای جهاد در راه من وطلب رضای من (از وطن) بيرون آمده‌ايد (با آنان دوستی نكنيد). شما مخفيانه دوستی خود را به آنان می‌رسانيد در حالی كه من به آنچه مخفيانه و آنچه آشكارا انجام دهيد آگاه‌ترم و هر كس از شما چنين كند، قطعاً از راه راست گم گشته است. 🔹نخست می‌فرمايد: ای كسانی كه ايمان آورده‌ايد! دشمن من و خود را دوست خويش قرار ندهيد" (يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لا تَتَّخِذُوا عَدُوِّي وَ عَدُوَّكُمْ أَوْلِياءَ) يعنی آنها فقط دشمنان خدا هستند كه با شما نيز عداوت و دشمنی دارند، با اين حال چگونه دست دوستی به سوی آنها دراز می‌كنيد؟! 🔹سپس می‌افزايد:" شما نسبت به آنها اظهار محبت می‌كنيد در حالی كه آنها نسبت به آنچه از حق برای شما آمده (اسلام و قرآن) كافر شده‌اند، و رسول خدا و شما را به خاطر ايمان به خداوندی كه پروردگار همه شما است از شهر و ديارتان بيرون می‌رانند" (تُلْقُونَ إِلَيْهِمْ بِالْمَوَدَّةِ وَ قَدْ كَفَرُوا بِما جاءَكُمْ مِنَ الْحَقِّ يُخْرِجُونَ‌ الرَّسُولَ وَ إِيَّاكُمْ أَنْ تُؤْمِنُوا بِاللَّـهِ رَبِّكُمْ‌). آنها هم در عقيده با شما مخالفند، و هم عملا به مبارزه برخاسته‌اند، و كاری را كه بزرگترين افتخار شما است، يعنی ايمان به پروردگار، برای شما بزرگترين جرم و گناه شمرده‌اند، و به خاطر همين شما را از شهر و ديارتان آواره كردند، با اين حال آيا جای اين است كه شما نسبت به آنها اظهار محبت كنيد، و برای نجاتشان از چنگال مجازات الهی به دست توانمند رزمندگان سپاه اسلام تلاش كنيد؟! 🔹سپس برای توضيح بيشتر می‌افزايد:" اگر شما برای جهاد در راه من و جلب خشنوديم هجرت كرده‌ايد پيوند دوستی با آنها برقرار نسازيد" (إِنْ كُنْتُمْ خَرَجْتُمْ جِهاداً فِي سَبِيلِي وَ ابْتِغاءَ مَرْضاتِي‌). 🔹اگر به راستی دم از دوستی خدا می‌زنيد و به خاطر او از شهر و ديار خود هجرت كرده‌ايد، و طالب جهاد فِي سَبِيلِ اللَّـهِ‌ و جلب رضای او هستيد اين مطلب با دوستی دشمنان خدا سازگار نيست. 🔹‏سپس برای توضيح بيشتر می‌افزايد:" شما مخفيانه با آنها رابطه دوستی برقرار می‌سازيد، در حالی كه من آنچه را پنهان يا آشكار می‌كنيد از همه بهتر می‌دانم"! (تُسِرُّونَ إِلَيْهِمْ بِالْمَوَدَّةِ وَ أَنَا أَعْلَمُ بِما أَخْفَيْتُمْ وَ ما أَعْلَنْتُمْ‌). بنا بر اين مخفی‌كاری چه فايده‌ای دارد با علم خداوند به غيب و شهود. 🔹‏و در پايان آيه به عنوان يك تهديد قاطع می‌فرمايد:" هر كس از شما چنين كاری كند از راه راست منحرف و گمراه شده است" (وَ مَنْ يَفْعَلْهُ مِنْكُمْ فَقَدْ ضَلَّ سَواءَ السَّبِيلِ‌). 🔹‏هم از راه معرفت خدا منحرف گشته كه گمان كرده چيزی بر خدا مخفی می‌ماند، و هم از راه ايمان و اخلاص و تقوی كه طرح دوستی با دشمنان خدا ريخته، و هم تيشه به ريشه زندگانی خود زده است كه دشمنش را از اسرارش با خبر ساخته و اين بدترين انحرافی است كه ممكن است به شخص مؤمن بعد از وصول به سرچشمه ايمان دست دهد. 📚تفسیر نمونه ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️الگوهای_جاودان 💠قَدْ كانَتْ لَكُمْ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ فِي إِبْراهِيمَ وَ الَّذِينَ مَعَهُ إِذْ قالُوا لِقَوْمِهِمْ إِنَّا بُرَآؤُا مِنْكُمْ وَ مِمَّا تَعْبُدُونَ مِنْ دُونِ اللَّـهِ كَفَرْنا بِكُمْ وَ بَدا بَيْنَنا وَ بَيْنَكُمُ الْعَداوَةُ وَ الْبَغْضاءُ أَبَداً حَتَّی تُؤْمِنُوا بِاللَّـهِ وَحْدَهُ إِلاَّ قَوْلَ إِبْراهِيمَ لِأَبِيهِ لَأَسْتَغْفِرَنَّ لَكَ وَ ما أَمْلِكُ لَكَ مِنَ اللَّـهِ مِنْ شَيْ‌ءٍ رَبَّنا عَلَيْكَ تَوَكَّلْنا وَ إِلَيْكَ أَنَبْنا وَ إِلَيْكَ الْمَصِيرُ (۴/ممتحنه) 🌱‏همانا برای شما در (روش) ابراهيم و كسانی كه با او بودند، سرمشق و الگوی خوبی است، زيرا به قوم (مشرك) خود گفتند: همانا ما از شما و از آنچه جز خدا می‌پرستيد، بيزاريم. ما به (آيين) شما كفر ورزيديم و ميان ما و شما كينه و دشمنی ابدی است، مگر آنكه به خدای يگانه ايمان بياوريد. جز سخن ابراهيم به پدرش كه قطعاً برای تو استغفار خواهم كرد و من برای تو (جز دعا و درخواست) مالك چيزی نيستم. پروردگارا بر تو توكّل كرديم و به سوی تو انابه نموديم و بازگشت ما به سوی تو است. 🔹در تربيت و تبليغ، ارائه نمونه‌ی عينی و عملی و الگو لازم است. «قَدْ كانَتْ لَكُمْ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ» 🔹هم انبيا الگو هستند و هم پيروان و تربيت شدگان آن بزرگواران. «أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ فِي إِبْراهِيمَ وَ الَّذِينَ مَعَهُ» 🔹گذشت زمان، نقش الگوهای دينی و معنوی را كم رنگ نمی‌كند. حضرت ابراهيم می‌تواند برای امروز ما الگو باشد. «كانَتْ لَكُمْ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ فِي إِبْراهِيمَ» 🔹بستگانِ منحرفِ الگوها، دليلی بر ترك آنها نيست. (در قرآن، كلمه‌ «أُسْوَةٌ» برای پيامبر اسلام و حضرت ابراهيم به كار رفته است در حالی كه عموی هر دو نفر، ناخلف بوده‌اند). 🔹بعضی الگوها نيكو و بعضی زشت هستند. «أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ» 🔹همگامی، همراهی و هماهنگی فكری و عملی با رهبران الهی لازم است. ‏«وَ الَّذِينَ مَعَهُ» 🔹صلابت و صراحت در اظهار برائت از مشركان، يك ارزش است. «إِذْ قالُوا لِقَوْمِهِمْ إِنَّا بُرَآؤُا مِنْكُمْ» 🔹پرونده‌های قومی و روابط اجتماعی نبايد مانع اظهار حق شود. قالُوا لِقَوْمِهِمْ‌ ... 🔹محور برائت، شرك و اسباب شرك و دوری از خداست. «بُرَآؤُا مِنْكُمْ وَ مِمَّا تَعْبُدُونَ مِنْ دُونِ اللَّـهِ» ‏ 🔹برائت بايد مكتبی و هدفدار باشد نه انتقامی. «بَدا بَيْنَنا وَ بَيْنَكُمُ الْعَداوَةُ وَ الْبَغْضاءُ أَبَداً حَتَّی تُؤْمِنُوا» ‏ 🔹برائت تنها با لفظ نيست، «إِنَّا بُرَآؤُا» بلكه دارای مرحله لفظی، «كَفَرْنا» ‏مرحله قلبی و مرحله عملی است، «بَدا بَيْنَنا وَ بَيْنَكُمُ الْعَداوَةُ وَ الْبَغْضاءُ» ‏ 🔹ايمان، بايد از هرگونه شرك، خالص باشد. «تُؤْمِنُوا بِاللَّـهِ وَحْدَهُ» ‏ 🔹جبهه‌گيری و قاطعيّت در برابر كفر و شرك، به توكّل، نيايش و توجّه به معاد نياز دارد. إِنَّا بُرَآؤُا ... عَلَيْكَ تَوَكَّلْنا 🔹معنای توكّل گوشه‌گيری و انفعال نيست، بلكه در كنار اعلام برائت صريح و موضع‌گيری شديد نسبت به مشركان، توكّل معنا دارد. إِنَّا بُرَآؤُا ... كَفَرْنا ... ‏تَوَكَّلْنا 🔹توكّل داروی رفع نگرانی‌هاست. چون اعلام برائت آن هم با قاطعيّت و صراحت ممكن است آثار سويی را در پی داشته باشد، توكّل لازم است. إِنَّا بُرَآؤُا مِنْكُمْ‌ ... عَلَيْكَ تَوَكَّلْنا 🔹هر كجا سخنی می‌گوييد و تصميمی از خود نشان می‌دهيد، نفس خود را با ياد خدا مهار كنيد. إِنَّا بُرَآؤُا ... كَفَرْنا بِكُمْ‌، بَدا بَيْنَنا وَ بَيْنَكُمُ‌ ... رَبَّنا عَلَيْكَ تَوَكَّلْنا، وَ إِلَيْكَ أَنَبْنا، وَ إِلَيْكَ الْمَصِيرُ ‏ 🔹توكّل و انابه بايد تنها به درگاه خدا باشد. «عَلَيْكَ تَوَكَّلْنا وَ إِلَيْكَ أَنَبْنا» (كلمه‌ «عَلَيْكَ» و «إِلَيْكَ» مقدّم بر «تَوَكَّلْنا» و «أَنَبْنا» نشانه انحصار است). ‏ 🔹اوليای خدا، خود را مالك چيزی نمی‌دانند و به خود اجازه نمی‌دهند قانون الهی را عوض كنند. «لَأَسْتَغْفِرَنَّ لَكَ وَ ما أَمْلِكُ لَكَ مِنَ اللَّـهِ مِنْ شَيْ‌ءٍ» ‏ 🔹مسير تمام هستی و مسير ما به سوی اوست. «إِلَيْكَ أَنَبْنا وَ إِلَيْكَ الْمَصِيرُ» 📚تفسیر نور ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan