#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_564
❇️#ايمان به #سرچشمه_رحمت ارزش دار
💠قُلْ هُوَ الرَّحْمنُ آمَنَّا بِهِ وَ عَلَيْهِ تَوَكَّلْنا فَسَتَعْلَمُونَ مَنْ هُوَ فِي ضَلالٍ مُبِينٍ (۲۹) قُلْ أَ رَأَيْتُمْ إِنْ أَصْبَحَ ماؤُكُمْ غَوْراً فَمَنْ يَأْتِيكُمْ بِماءٍ مَعِينٍ (۳۰/ملک)
🌱بگو: او خدای رحمان است، ما به او ايمان آوردهايم و بر او توكل نمودهايم، پس خواهيد دانست، كيست آن كه در گمراهی آشكار است. بگو: به من خبر دهيد اگر آب (چشمهها و چاههای) شما در زمين فرو رود، كيست آن كه آب روان و گوارا برای شما بياورد.
👈زمين متشكّل از بخشهای نفوذپذير ونفوذناپذير است. اگر تمام قسمتهای آن نفوذناپذير بود، آبی ذخيره نمیشد و اگر تمام زمين نفوذپذير بود، زمين به صورت باتلاق در میآمد.
«غور» به معنای فرورفتن در عمق است و «مَعِينٍ» به معنای آسان و روان است.
آخرين آيه به منزله تفسير آيه قبل است. در آيه ۲۹ میفرمايد: «قُلْ هُوَ الرَّحْمنُ» و در آيه
۳۰، نمونه رحمت را آب روان، ذكر میكند. در آيه اول میفرمايد: بر او توكل كرديم و در آيه بعد میفرمايد: دليل توكل بر او اين است كه اگر آب مورد نياز به زمين فرو رود، هيچ كس نمیتواند آن را بياورد.
🔹پيامبر وظيفه دارد موضع خود را در برابر نااهلان اعلام كند. «قُلْ هُوَ الرَّحْمنُ»
🔹در برابر كفّار، دو عامل ايمان و توكل وسيله نجات شماست. آمَنَّا ... تَوَكَّلْنا
🔹توكّل، ثمره ايمان و ملازم آن است. آمَنَّا ... تَوَكَّلْنا
🔹ايمان به سرچشمه رحمت ارزش دارد نه به بتهای جامد. «هُوَ الرَّحْمنُ آمَنَّا»
🔹با توكّل بر خداوند، كفّار آرزوی خود را به گور خواهند برد. عَلَيْهِ تَوَكَّلْنا فَسَتَعْلَمُونَ ...
🔹پايان كار ملاك است نه آغاز آن. «فَسَتَعْلَمُونَ مَنْ هُوَ فِي ضَلالٍ مُبِينٍ»
🔹ابتدا زيربنای اعتقادی خود را محكم كنيد و بعد به تهديد دشمن بپردازيد.
آمَنَّا ... تَوَكَّلْنا ... فَسَتَعْلَمُونَ ...
🔹قاطع و استوار سخن گفتن رهبر جامعه اسلامی، سبب دلگرمی خودیها و دلهره بيگانگان میشود. قُلْ هُوَ الرَّحْمنُ ... فَسَتَعْلَمُونَ ...
🔹احتمال بروز خطر برای دوری از بیتفاوتی و غفلت كافی است. «إِنْ أَصْبَحَ ماؤُكُمْ غَوْراً»
🔹دست خداوند در تغيير قوانين هستی باز است. «إِنْ أَصْبَحَ ماؤُكُمْ غَوْراً»
«والحمدللّه ربّ العالمين»
📚تفسیر نور
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_564
❇️عجب #اخلاق برجسته ای داری!
💠وَ إِنَّكَ لَعَلى خُلُقٍ عَظِيمٍ
🌱و بهراستی تو خُلق و خویی عالی و بزرگوارانه داری؛
قلم - ۴
🔹تو صاحب اخلاق عظيم و برجستهای هستی" (وَ إِنَّكَ لَعَلی خُلُقٍ عَظِيمٍ).
اخلاقی كه عقل در آن حيران است لطف و محبتی بینظير، صفا و صميميتی بیمانند، صبر و استقامت و تحمل و حوصلهای توصيف ناپذير.
🔹اگر مردم را به بندگی خدا دعوت میكنی تو خود بيش از همه عبادت مینمايی، و اگر از كار بد بازمیداری تو قبل از همه خودداری میكنی آزارت میكنند و تو اندرز میدهی، ناسزايت میگويند و برای آنها دعا میكنی، بر بدنت سنگ میزنند و خاكستر داغ بر سرت میريزند و تو برای هدايت آنها دست به درگاه خدا برمیداری.
آری تو كانون محبت و عواطف و سرچشمه رحمتی.
🔹" خلق" از ماده" خلقت" به معنی صفاتی است كه از انسان جدا نمیشود و همچون خلقت و آفرينش انسان میگردد.
بعضی از مفسران خلق عظيم پيامبر ص را به" صبر در راه حق، و گستردگی بذل و بخشش، و تدبير امور، و رفق و مدارا، و تحمل سختيها در مسير دعوت به سوی خدا، و عفو و گذشت، و جهاد در راه پروردگار، و ترك حسد و حرص" تفسير كردهاند، ولی گرچه همه اين صفات در پيامبر ص بود، ولی" خلق عظيم" او منحصر به اينها نبود.
🔹در بعضی از تفاسير نيز" خلق عظيم" به قرآن يا آئين اسلام تفسير شده است كه میتواند از مصاديق مفهوم وسيع فوق باشد، و به هر حال وجود اين" خلق عظيم" در پيامبر ص دليل بارزی بر عقل و درايت آن حضرت و نفی نسبتهای دشمنان بود.
📚تفسیر نمونه
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
♻️♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
1⃣5⃣ تدبر در سوره #قصص
🔹نکات فراز آیات ۷۵-۶۲ سوره قصص
⏺ تکرار آیات ۷۴ و ۶۲ در ابتدا و انتهای فراز
⏺در سوره صافات هم به گفتگوی سران کفر و پیروانشان اشاره شده بود که گفتند ما تسلطی برای اجبار شما نداشتیم. فاغویناکم انا کنا غاوین
شیطان هم در سوره حجر خطاب به خداوند میگوید رب بما اغویتنی لازینن لهم فی الارض
⏺ مفهوم اعمي در اخرت چيست؟ در این خصوص در سوره طه ذیل ایه ۱۲۴(و من اعرض عن ذکری...و نحشره یوم القیامه اعمی)نیز توضیحی ارایه شد.
در ایات ۴۵ و ۴۶ سوره اسرا عنوان شد که مخالفان پیامبر بعلت باورها و رفتارهای غلط قلب و گوششان سنگین شده و پیامهای قران بر نفرت و اعراض انها می افزاید و بهره گیری از هدایت قران را از دست میدهند. لذا اعمی هستند.
در سوره طه نیز بیان شد که در قیامت نیز اين فرد، منزوي و فراموش شده است و اطلاع به بعضي اخبار و رويدادهاي قيامت ندارد . و به همين دليل لفظ اعمی برای او استفاده شده بود.اين معنا با آيه ۶۶ سوره مباركه قصص نيز همخواني دارد.
وَيَوْمَ يُنَادِيهِمْ فَيَقُولُ مَاذَا أَجَبْتُمُ الْمُرْسَلِينَ/ فَعَمِيَتْ عَلَيْهِمُ الْأَنْبَاءُ يَوْمَئِذٍ، و روزی را كه [خدا] آنان را ندا درمیدهد و میفرمايد: فرستادگان [ما] را چه پاسخ داديد؟/ پس در آن روز اخبار بر ايشان پوشيده گردد.
در ایه ۹۷ سوره اسرا نیز فرموده کسانی که هدایت الهی را نپذیرند، وَنَحْشُرُهُمْ يَوْمَ الْقِيَامَةِ عَلَى وُجُوهِهِمْ عُمْيًا وَبُكْمًا وَصُمًّا مَّأْوَاهُمْ جَهَنَّمُ
⏺ سئوال از شریکان مزعوم مشرکان در قیامت با عبارت أَيْنَ شُرَكَاء در سوره های قصص انعام فصلت نحل تکرار شده است.
در سوره کهف نیز با عبارت ویوم یقول نادو شرکائی الذین زعمتم
⏺ با توجه به تعریف ظریفی که در سوره کهف از شرک ارایه شد، شرکاء صرفا به بتها و معبودان مسجود منحصر نمیشود بلکه همه علل و عوامل مادی (انسانی و غیر انسانی) که انسانها انها را مستقل از خداوند موثر در اداره امور میدانند و به انها اتکا میکنند را شامل میشود.
⏺ در ایه ۶۵ بیان شد که خدا در قیامت از انسانها میپرسد که چه جوابی به رسولانش دادید. در سوره مائده ایه ۱۰۹ نیز همین معنا ذکر شده که از رسولان می پرسد چگونه اجابت شدید. یوم یجمع الله الرسل فیقول ماذا اجبتم
آقای سید کاظم فرهنگ
https://zaya.io/rffo8
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
🚩🚩
#جلوه_های_اخلاق در سرزمین #حسین(ع).
✴️قسمت هشتم
0⃣2⃣- 🍁 اجازه رفتن به یاران در عاشورا حتی در نهایت تنهایی
🥀یکی از یاران امام بنام ضحاك بن عبدالله مشرقى همدانی ، در شب عاشورا به امام می گوید :
😔من قرض دارم و نان خور دارم ؛ اما اگر اجازه دهی که وقتی دیدم جنگاوری نمانده بروم ؛ و چندان که برای شما سودمند باشد و موجب دفاع از شما شود می جنگم .
🥀امام به ایشان اجازه دادند .
👈او تا روز عاشورا در كنار امام ماند ، اما به محض مشاهده شهادت اکثر یاران امام و حتمی شدن غلبه دشمن ، جنگی کرده و سپس اجازه دیشب امام ، برای رفتنش را به امام یادآور شد .
🌴🥀امام فرمود : " اگر می توانی بروی ، اجازه داری . او نیز حضرت را ترك و از صحنه پيكار خارج شد و بعدا یکی از راویان کربلا گشت ."« 34»
1⃣2⃣- 🍁مقدم داشتن فرزندان خود جهت حضور در میدان
💔👈در روز عاشورا ، یاران امام ، پیش دستی کرده و اجازه حضور او و خانواده اش را در میدان جنگ ندادند تا همگی شهید شدند ، آنگاه بود که نوبت به اعضای فامیل خود امام رسید ؛ که امام(ع) ، در اولین گام ، به درخواست فرزند عزیز خود علی اکبر ، او را به میدان فرستادند و پس از آن بود که دیگر اعضای خانواده به میدان رفتند و به شهادت رسیدند . «35»
2⃣2⃣- 🍁حفاظت از حریم خانواده حتی در آخرین لحظات
🥀💔امام پس از کشته شدن اصحاب و یاران و تنها شدن ، براى رفع تشنگى و تجدید قوا ، صف دشمن را شکافت و خود را به آب فرات رساند . همین که با اسب در شریعه قرار گرفت و دست به سوى آب دراز کرد، یکى از لشکریان عمر سعد به دروغ فریاد زد :
💔😭اى حسین ، آیا از نوشیدن آب بهرهمند شده و لذت مىبرى ، در حالى که اهل بیت تو مورد تعرّض واقع شدهاند؟! حضرت آب را از دست ریخت و بر قوم حمله کرد ، صف آنان را درید و خود را به خیمه رسانید ، دید خیمهها سالم است و مورد هجوم واقع نشده است. «36»
زيرنويسها : 👎👎
34- الطبری ج 5 ص 418 ( ج 7 ترجمه الکترونیکی ص 3015 ) و الطبری ج 5 ص 444 ( ج 7 ترجمه الکترونیکی ص 3050 )
35- ولم يزل يتقدم رجل رجل من أصحابه فيقتل ، حتى لم يبق مع الحسين عليه السلام إلا أهل بيته خاصة. فتقدم ابنه علي بن الحسين عليه السلام .. الطبری ج 5 ص 446 ( ج 7 ترجمه الکترونیکی ص 3055 ) - الارشاد ج2 ص 106
36- یا اباعبداللَّه! تتلذّذ بشرب الماء و قد هتکت حرمک؟! فنفض الماء من یده و حمل على القوم فکشفهم فاذا الخیمه سالمه - مناقب آل ابىطالب، ج3، ص254
🔖🖊تحقیق : محمد صالحی – 20/7/95
💫کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تعقل در شريعت
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
#دعاهای_روزانه
🌸🤲 اللّٰهُمَّ بِنُورِكَ اهْتَدَيْتُ، وَبِفَضْلِكَ اسْتَغْنَيْتُ، وَبِنِعْمَتِكَ أَصْبَحْتُ وَأَمْسَيْتُ؛
💫خدایا! به نورت هدایت یافتم و به احسانت بینیاز گشته و به نعمتت صبح و شام کردم؛.
فرازی از دعای عشرات
@quranpuyan
💠#تلاوت_روزانـہ یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ
📖#سوره_مبارڪه_قلم آیات 16 تا 42
📄#صفحه_565
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_565
❇️#انحصار_طلبی بلای بزرگ ثروتمندان
💠فَلَمَّا رَأَوْها قالُوا إِنَّا لَضَالُّونَ (۲۶) بَلْ نَحْنُ مَحْرُومُونَ (۲۷)
🌱هنگامی که آن را دیدند، گفتند: «اشتباه آمدهایم!؛ (۲۶) نه(، اشتباه نیامدهایم)؛ بلکه (به سبب خودخواهیمان، از محصول آن) محروم شدهایم.» (۲۷)
قلم [۲۶-۲۷]
🔹انسان خواهناخواه علاقه به مال دنيا دارد چرا كه گذران زندگی او به وسيله آن میباشد، و اين علاقه در حد اعتدال مذموم نيست، مهم آن است كه نيازمندان را هم در اموال خود سهيم كنيد، نه تنها حقوق واجب الهی را بپردازد بلكه از انفاقهای مستحبّ نيز خودداری نكند.
مخصوصا در مورد باغ و زراعت در روايات اسلامی دستور داده شده كه به نيازمندان حاضر سهمی بدهند كه با اقتباس از آيه شريفه (وَ آتُوا حَقَّهُ يَوْمَ حَصادِهِ) (حق آن را به هنگام درو بپردازيد) (انعام ۱۴۱) به عنوان" حق الحصاد" معروف شده است، و آن حقی است غير از زكات معروف، و منظور از آن چيزی است كه هنگام حضور مستمندان در موقع چيدن ميوه، يا درو كردن زراعت به آنها پرداخته میشود، و حد معنی ندارد.
🔹ولی هنگامی كه علاقه به مال و ثروت در شكل افراطی و انحرافی ظاهر میشود صورت انحصار طلبی به خود میگيرد، و حتی گاهی بیآنكه خود نياز به چيزی داشته باشد دوست دارد ديگران از آن محروم باشند! و به تعبير ديگر از منحصر بودن مواهب الهی به خودش لذت میبرد، و اين بلای بزرگی است كه مخصوصا امروز هم در جوامع انسانی نمونههای بسيار دارد، و میتوان آن را يك نوع بيماری خطرناك شمرد.
🔹داستان" أَصْحابَ الْجَنَّةِ" و صاحبان باغستان كه در آيات فوق آمده ترسيم روشنی از روحيه انحصار طلبی گروهی از ثروتمندان است كه چگونه دست به دست هم میدهند، و برای محروم ساختن نيازمندان نقشه میكشند، و دور از چشم آنها به برداشتن محصول و استفادههای كلان میپردازند، ولی بسيار میشود كه آه اين محرومان به صاعقههای سوزانی تبديل میگردد و خرمن زندگی اين ثروتمندان انحصار طلب را به آتش میكشد، و بسيار ديده شده است كه اين صاعقهها در شكل انقلابها ظاهر میشود، و آنچه را آنها باور نمیكردند با چشم خود میبينند، آه و فريادشان به آسمان بلند میشود و دم از توبه و جبران خطاهای گذشته میزنند اما كار از كار گذشته است.
📚تفسیر نمونه
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_565
❇️باغ های بهشت مملو از #نعمت،بر خلاف باغ های دنيوی كه در كنار نعمت هايش دردسرها و آفتهايی است.
💠ان للمتقین عند ربهم جنات النعیم
🌱بدرستی که اهل تقوی نزدپروردگارشان ، بهشتهای جاوید و پر نعمت دارند.
🔹در مقابله با وضع کفار و مکذبان در اینجا به اهل تقوی بشارت می دهد که درآخرت چه وضعی دارند، اهل تقوی کسانی هستند که همواره متلبس و ملازم عبادات وطاعات بوده اند و از نواهی پروردگار اجتناب کرده اند و ربوبیت را در دنیا منحصر درخدا می دانستند و عبادت را فقط خالصانه برای او انجام می دادند.
🔹بنابراین پروردگار ومدبر امر ایشان در قیامت بهشتهایی غرق در نعمت و خالص در آن ، به آنها اعطاء می کندنه آنکه لذتش آمیخته با الم و نعمتش آمیخته با نقمت باشد و در تفسیر سوره تکاثر خواهیم گفت که مراد از آن ، جنت ولایت است.
📚تفسیر المیزان
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
♻️♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
2⃣5⃣ تدبر در سوره #قصص
🔹پیام های آیات ۷۰-۶۲ سوره قصص از تفسیر نور
۱- کاری نکنیم که در قیامت،از پاسخ گویی آن،درمانده و عاجز باشیم. «أَیْنَ شُرَکائِیَ»
۲- شرک و تکیه بر هرچه غیر خداست،گمان،خیال و سراب است. «تَزْعُمُونَ»
۳- هرکس دیگران را به جای خداوند به سوی خویش بخواند،عذاب الهی برایش حتمی است. «حَقَّ عَلَیْهِمُ الْقَوْلُ»
۴- پرستش غیر خدا،یک فریب است. «أَغْوَیْنا»
۵- فریب خوردگان،به دنبال فریب دیگران نیز هستند. «أَغْوَیْناهُمْ کَما غَوَیْنا»
۶- انسان ها در انتخاب راه آزادند و می توانند راه های انحرافی را نیز برگزینند.
«غَوَیْنا»
۷- حقیقت شرک،هوی پرستی است. «ما کانُوا إِیّانا یَعْبُدُونَ»
۸- معبودهای دروغین،به ناله های شما در وقت نیاز پاسخی نخواهند داد.
«فَدَعَوْهُمْ فَلَمْ یَسْتَجِیبُوا» دلبستن به غیر خدا در دنیا،مایه ی محروم شدن از یاری او در قیامت است.)
۹- قیامت،روز حسرت است. «لَوْ أَنَّهُمْ کانُوا یَهْتَدُونَ»
۱۰- همه در برابر دعوت پیامبران مسئولیم. «ما ذا أَجَبْتُمُ الْمُرْسَلِینَ»
۱۱- در قیامت،مردم نمی توانند با همفکری و مشورت و با سؤال از یکدیگر، جوابی برای دادگاه عدل الهی آماده کنند. «فَهُمْ لا یَتَساءَلُونَ»
۱۲- در اسلام،بن بست وجود ندارد.راه بازگشت و توبه برای همگان باز است.
«مَنْ تابَ»
۱۳- توبه،تنها پشیمانی قلبی نیست،ایمان واقعی و عمل صالح می خواهد.
«تابَ وَ آمَنَ وَ عَمِلَ صالِحاً»
۱۴- تکوین(آفرینش هستی)و تشریع(قانون زندگی)به دست خداوند است.
«یَخْلُقُ ما یَشاءُ وَ یَخْتارُ»
۱۵- کسی که در برابر قانون خدا،قانون بشری را بپذیرد،در حقیقت برای خدا شریک پذیرفته است. «ما کانَ لَهُمُ الْخِیَرَهُ سُبْحانَ اللّهِ وَ تَعالی عَمّا یُشْرِکُونَ»
۱۶- چون معبودی جز او نیست،پس ستایش ها مخصوص اوست. «لا إِلهَ إِلاّ هُوَ لَهُ الْحَمْدُ»
۱۷- آفرینش و گزینش،کار خداوند است؛ولی او کار باطل نمی کند. «سُبْحانَ اللّهِ»
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
#جلوه_های_اخلاق در سرزمین #حسین(ع) -
✴️قسمت نهم:
-3⃣2⃣ 🍁 پذیرش #شهادت و زیر بار ذلت نرفتن
🥀🍃امام ، در روز عاشورا همه روشهای ممکن را برای جلوگیری از جنگ بکار گرفتند ، چه آگاه کردن سربازان از دلیل آمدنش و چه درخواست بازگشت به منطقه ای امن ؛ ولی وقتی متوجه شدند که ابن زیاد به چیزی جز کشتن او و یا اسارت ذلیلانه همچون بردگان و سپس کشتن او ( همانند مسلم ) رضایت نمی دهد ، جنگیدن تا آخرین قطره خون را انتخاب کردند و با کلمات آتشین و عاشقانه زیر اعلام کردند که ، زندگی چند روزه دنیا زیر بار ذلت و ظلم ، به جاودانگی در محفل الهی نمی ارزد :
🍁💢• " آگاه باشيد كه اين فرزند زاده فرزند فرزند زاده ، مرا مخيّر گذاشته است بين انتخاب مرگ با ذلت و خواري ، و حال آنكه او هرگز به خواسته اش درباره من نخواهد رسيد و هرگز خواري و ذلت را بر نخواهم گزيد ... "« 37»
•🌴 " نه بخدا مانند ذلیلان تسلیم نمی شوم و مانند بردگان گردن نمی نهم ... من مرگ همراه خدا را به جاوید بودن با شما خوشتر دارم . " «38»
4⃣2⃣- 🍁 اعلام اينكه هر زندگی ای ، ارزش زیستن ندارد
🌱🍃يكي از آموزه های اخلاقی امام ، اعلام این اصل زیبای انسانی بود که در سیر کمالی بسوی خدا ، چند صباح بودن در دنیا ، آنگاه ارزش دارد که با اخلاقی زیستن ، هر لحظه زندگیش گامی به محفل انس الهی ، نزدیکتر شود و الا مرگ و رهایی از ننگ و ذلت ، بهترین گزینه انسانی است ، و این نکته در سخنان متعدد امام در مسیر کوفه تا شهادت ، از برجستگی خاصی برخوردار است که غیر از سخنان بند 23 ، سخنان زیر نیز آموزش شیوه اخلاقی زیستن است :
•🌱💢 " همانا که زندگی با ظالمان جز درد و رنج نیست و اینگاه است که مرگ ،شهادت و حضور در محفل انس الهی خواهد بود."«39»
• " مرگ بهتر از پذيرفتن ننگ است و پذيرفتن ننگ بهتر از قبول آتش" . «40»
5⃣2⃣ 🍁 حتی در لحظه مرگ نیز فریادگر اخلاق آزادگی بودند
💔امام در آخرین لحظات عمر خود ، وقتی که مواجه با حمله دشمن به خیمه و خانواده اش می شود، فریاد برمی آورد:
👈" وای بر شما ! اگر دین ندارید و از روز معاد نمی ترسید ، در کار دنیاتان چونان آزادگان و جوانمردان باشید." «41»
🌴و گویی فریادشان بلند است که : اگر به اخلاق دینی در دفاع از مظلوم و بی پناه ، پایبند نیستید ، به اخلاق آزادگی ، جوانمرد باشید .
💫💔و امام حتی در آن شرایط مرگ و شهادت خود ، نه در مقام اهانت به کسی است ، که آخرین تلاشهایش را در تربیت اخلاقی حتی دشمنان بکار گرفته و سخن از آزادگی و اخلاق و منش انسانی می کند و این نه به استناد به دین شناسنامه اي كسي است که آنها نیز به آن مدعی اند و معتقد به صحت عملکرد دینی خود .
زيرنويسها : 👎👎
37- " اَلا و انّ الدّعي ابن الدّعي قد تركني بين السّلّة و الذّلّة و هيهات له ذلك مني ، هيهات منا الذّلّة. " - مقتل خوارزمي، ج 2، ص 7،
( تذكر : عبارت «الدعی ابن الدعی» در بعضی از کتب روایی بدون سند و در بعضی با سند مجهول به امام نسبت داده شده است )
38- لا وَ اللَّهِ لا أعطيهم بيدي إعطاء الذليل، وَ لا أقر إقرار العبيد عباد اللَّه، إِنِّي عُذْتُ بِرَبِّي وَ رَبِّكُمْ أَنْ تَرْجُمُونِ .. فو الله للموت مَعَهُ أحب إلي من الخلد معكم 0الطبری ج 5 ص 425 ( ج 7 ترجمه الکترونیکی ص 3025 )
39- فإني لا أَرَى الموت إلا شهادة ، وَ لا الحياة مع الظالمين إلا برما – سخن امام در مسیر کربلا - الطبری ج 5 ص 404 ( ج 7 ترجمه الکترونیکی ص 2994 )
40- اَلْمَوْتُ اَوْلى مِنْ رُكُوبِ الْعارِ وَ الْعارُ اَوْلى مِنْ دُخُول ِالنّار – سخن امام قبل از شهادت - مقتل عوالم و مثيرالاحزان
41- فَقَالَ الْحُسَيْن: ويلكم! إن لَمْ يَكُنْ لكم دين، وكنتم لا تخافون يوم المعاد، فكونوا فِي أمر دُنْيَاكُمْ أحرارا ذوي أحساب ، امنعوا رحلي و أهلي من طغامكم و جهالكم - الطبری ج 5 ص 450 ( ج 7 ترجمه الکترونیکی ص 3058 )
توجه : آدرس طبري عربي ، فايل موجود در كتابخانه نرم افزاري shamela بوده و آدرس فارسي ، فايل پي دي اف ترجمه ابوالقاسم پاينده است .
📝🖊تحقیق : محمد صالحی – 20/7/95
💫کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تعقل در شريعت
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
#آیههاینور
❤ بسم الله الرحمن الرحیم ❤
قُلْ إِنَّ الْأَمْرَ كُلَّهُ لِلَّه
بگو همه كارها (و پيروزيها)
به دست خداست
آل عمران ، آیه ۱۵۴
کانال قرآن پویان
🆔️ @quranpuyan