eitaa logo
قران پویان
457 دنبال‌کننده
5.9هزار عکس
692 ویدیو
615 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
 💠 یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ 📖 آیات 16 تا 42 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan
‌🕊 مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ بلای بزرگ ثروتمندان‌ 💠فَلَمَّا رَأَوْها قالُوا إِنَّا لَضَالُّونَ (۲۶) بَلْ نَحْنُ مَحْرُومُونَ (۲۷) 🌱هنگامی که آن را دیدند، گفتند: «اشتباه آمده‌ایم!؛ (۲۶) نه(، اشتباه نیامده‌ایم)؛ بلکه (به‌ سبب خودخواهی‌مان، از محصول آن) محروم شده‌ایم.» (۲۷) قلم [۲۶-۲۷] 🔹‏انسان خواه‌ناخواه علاقه به مال دنيا دارد چرا كه گذران زندگی او به وسيله آن می‌باشد، و اين علاقه در حد اعتدال مذموم نيست، مهم آن است كه نيازمندان را هم در اموال خود سهيم كنيد، نه تنها حقوق واجب الهی را بپردازد بلكه از انفاقهای مستحبّ نيز خودداری نكند. ‏مخصوصا در مورد باغ و زراعت در روايات اسلامی دستور داده شده كه به نيازمندان حاضر سهمی بدهند كه با اقتباس از آيه شريفه (وَ آتُوا حَقَّهُ يَوْمَ حَصادِهِ‌) (حق آن را به هنگام درو بپردازيد) (انعام ۱۴۱) به عنوان" حق الحصاد" معروف شده است، و آن حقی است غير از زكات معروف، و منظور از آن چيزی است كه هنگام حضور مستمندان در موقع چيدن ميوه، يا درو كردن زراعت به آنها پرداخته می‌شود، و حد معنی ندارد. 🔹‏ولی هنگامی كه علاقه به مال و ثروت در شكل افراطی و انحرافی ظاهر می‌شود صورت انحصار طلبی به خود می‌گيرد، و حتی گاهی بی‌آنكه خود نياز به چيزی داشته باشد دوست دارد ديگران از آن محروم باشند! و به تعبير ديگر از منحصر بودن مواهب الهی به خودش لذت می‌برد، و اين بلای بزرگی است كه مخصوصا امروز هم در جوامع انسانی نمونه‌های بسيار دارد، و می‌توان آن را يك نوع بيماری خطرناك شمرد. 🔹‏داستان" أَصْحابَ الْجَنَّةِ" و صاحبان باغستان كه در آيات فوق آمده ترسيم روشنی از روحيه انحصار طلبی گروهی از ثروتمندان است كه چگونه دست به دست هم می‌دهند، و برای محروم ساختن نيازمندان نقشه می‌كشند، و دور از چشم آنها به برداشتن محصول و استفاده‌های كلان می‌پردازند، ولی بسيار می‌شود كه آه اين محرومان به صاعقه‌های سوزانی تبديل می‌گردد و خرمن زندگی اين ثروتمندان انحصار طلب را به آتش می‌كشد، و بسيار ديده شده است كه اين صاعقه‌ها در شكل انقلابها ظاهر می‌شود، و آنچه را آنها باور نمی‌كردند با چشم خود می‌بينند، آه و فريادشان به آسمان بلند می‌شود و دم از توبه و جبران خطاهای گذشته می‌زنند اما كار از كار گذشته است. 📚تفسیر نمونه ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️باغ های بهشت مملو از ،بر خلاف باغ های دنيوی كه در كنار نعمت هايش دردسرها و آفت‌هايی است. 💠ان للمتقین عند ربهم جنات النعیم 🌱بدرستی که اهل تقوی نزدپروردگارشان ، بهشتهای جاوید و پر نعمت دارند. 🔹در مقابله با وضع کفار و مکذبان در اینجا به اهل تقوی بشارت می دهد که درآخرت چه وضعی دارند، اهل تقوی کسانی هستند که همواره متلبس و ملازم عبادات وطاعات بوده اند و از نواهی پروردگار اجتناب کرده اند و ربوبیت را در دنیا منحصر درخدا می دانستند و عبادت را فقط خالصانه برای او انجام می دادند. 🔹بنابراین پروردگار ومدبر امر ایشان در قیامت بهشتهایی غرق در نعمت و خالص در آن ، به آنها اعطاء می کندنه آنکه لذتش آمیخته با الم و نعمتش آمیخته با نقمت باشد و در تفسیر سوره تکاثر خواهیم گفت که مراد از آن ، جنت ولایت است. 📚تفسیر المیزان ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 2⃣5⃣ تدبر در سوره 🔹پیام های آیات ۷۰-۶۲ سوره قصص از تفسیر نور ۱- کاری نکنیم که در قیامت،از پاسخ گویی آن،درمانده و عاجز باشیم. «أَیْنَ شُرَکائِیَ» ۲- شرک و تکیه بر هرچه غیر خداست،گمان،خیال و سراب است. «تَزْعُمُونَ» ۳- هرکس دیگران را به جای خداوند به سوی خویش بخواند،عذاب الهی برایش حتمی است. «حَقَّ عَلَیْهِمُ الْقَوْلُ» ۴- پرستش غیر خدا،یک فریب است. «أَغْوَیْنا»  ۵- فریب خوردگان،به دنبال فریب دیگران نیز هستند. «أَغْوَیْناهُمْ کَما غَوَیْنا» ۶- انسان ها در انتخاب راه آزادند و می توانند راه های انحرافی را نیز برگزینند. «غَوَیْنا» ۷- حقیقت شرک،هوی پرستی است. «ما کانُوا إِیّانا یَعْبُدُونَ» ۸- معبودهای دروغین،به ناله های شما در وقت نیاز پاسخی نخواهند داد. «فَدَعَوْهُمْ فَلَمْ یَسْتَجِیبُوا» دلبستن به غیر خدا در دنیا،مایه ی محروم شدن از یاری او در قیامت است.) ۹- قیامت،روز حسرت است. «لَوْ أَنَّهُمْ کانُوا یَهْتَدُونَ» ۱۰- همه در برابر دعوت پیامبران مسئولیم. «ما ذا أَجَبْتُمُ الْمُرْسَلِینَ» ۱۱- در قیامت،مردم نمی توانند با همفکری و مشورت و با سؤال از یکدیگر، جوابی برای دادگاه عدل الهی آماده کنند. «فَهُمْ لا یَتَساءَلُونَ» ۱۲- در اسلام،بن بست وجود ندارد.راه بازگشت و توبه برای همگان باز است. «مَنْ تابَ» ۱۳- توبه،تنها پشیمانی قلبی نیست،ایمان واقعی و عمل صالح می خواهد. «تابَ وَ آمَنَ وَ عَمِلَ صالِحاً» ۱۴- تکوین(آفرینش هستی)و تشریع(قانون زندگی)به دست خداوند است. «یَخْلُقُ ما یَشاءُ وَ یَخْتارُ» ۱۵- کسی که در برابر قانون خدا،قانون بشری را بپذیرد،در حقیقت برای خدا شریک پذیرفته است. «ما کانَ لَهُمُ الْخِیَرَهُ سُبْحانَ اللّهِ وَ تَعالی عَمّا یُشْرِکُونَ» ۱۶- چون معبودی جز او نیست،پس ستایش ها مخصوص اوست. «لا إِلهَ إِلاّ هُوَ لَهُ الْحَمْدُ» ۱۷- آفرینش و گزینش،کار خداوند است؛ولی او کار باطل نمی کند. «سُبْحانَ اللّهِ» کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
در سرزمین (ع) - ✴️قسمت نهم: -3⃣2⃣ 🍁 پذیرش و زیر بار ذلت نرفتن 🥀🍃امام ، در روز عاشورا همه روشهای ممکن را برای جلوگیری از جنگ بکار گرفتند ، چه آگاه کردن سربازان از دلیل آمدنش و چه درخواست بازگشت به منطقه ای امن ؛ ولی وقتی متوجه شدند که ابن زیاد به چیزی جز کشتن او و یا اسارت ذلیلانه همچون بردگان و سپس کشتن او ( همانند مسلم ) رضایت نمی دهد ، جنگیدن تا آخرین قطره خون را انتخاب کردند و با کلمات آتشین و عاشقانه زیر اعلام کردند که ، زندگی چند روزه دنیا زیر بار ذلت و ظلم ، به جاودانگی در محفل الهی نمی ارزد : 🍁💢• " آگاه باشيد كه اين فرزند زاده فرزند فرزند زاده ، مرا مخيّر گذاشته است بين انتخاب مرگ با ذلت و خواري ، و حال آنكه او هرگز به خواسته اش درباره من نخواهد رسيد و هرگز خواري و ذلت را بر نخواهم گزيد ... "« 37» •🌴 " نه بخدا مانند ذلیلان تسلیم نمی شوم و مانند بردگان گردن نمی نهم ... من مرگ همراه خدا را به جاوید بودن با شما خوشتر دارم . " «38» 4⃣2⃣- 🍁 اعلام اينكه هر زندگی ای ، ارزش زیستن ندارد 🌱🍃يكي از آموزه های اخلاقی امام ، اعلام این اصل زیبای انسانی بود که در سیر کمالی بسوی خدا ، چند صباح بودن در دنیا ، آنگاه ارزش دارد که با اخلاقی زیستن ، هر لحظه زندگیش گامی به محفل انس الهی ، نزدیکتر شود و الا مرگ و رهایی از ننگ و ذلت ، بهترین گزینه انسانی است ، و این نکته در سخنان متعدد امام در مسیر کوفه تا شهادت ، از برجستگی خاصی برخوردار است که غیر از سخنان بند 23 ، سخنان زیر نیز آموزش شیوه اخلاقی زیستن است : •🌱💢 " همانا که زندگی با ظالمان جز درد و رنج نیست و اینگاه است که مرگ ،شهادت و حضور در محفل انس الهی خواهد بود."«39» • " مرگ بهتر از پذيرفتن ننگ است و پذيرفتن ننگ بهتر از قبول آتش" . «40» 5⃣2⃣ 🍁 حتی در لحظه مرگ نیز فریادگر اخلاق آزادگی بودند 💔امام در آخرین لحظات عمر خود ، وقتی که مواجه با حمله دشمن به خیمه و خانواده اش می شود، فریاد برمی آورد: 👈" وای بر شما ! اگر دین ندارید و از روز معاد نمی ترسید ، در کار دنیاتان چونان آزادگان و جوانمردان باشید." «41» 🌴و گویی فریادشان بلند است که : اگر به اخلاق دینی در دفاع از مظلوم و بی پناه ، پایبند نیستید ، به اخلاق آزادگی ، جوانمرد باشید . 💫💔و امام حتی در آن شرایط مرگ و شهادت خود ، نه در مقام اهانت به کسی است ، که آخرین تلاشهایش را در تربیت اخلاقی حتی دشمنان بکار گرفته و سخن از آزادگی و اخلاق و منش انسانی می کند و این نه به استناد به دین شناسنامه اي كسي است که آنها نیز به آن مدعی اند و معتقد به صحت عملکرد دینی خود . زيرنويسها : 👎👎 37- " اَلا و انّ الدّعي ابن الدّعي قد تركني بين السّلّة و الذّلّة و هيهات له ذلك مني ، هيهات منا الذّلّة. " - مقتل خوارزمي، ج 2، ص 7، ( تذكر : عبارت «الدعی ابن الدعی» در بعضی از کتب روایی بدون سند و در بعضی با سند مجهول به امام نسبت داده شده است ) 38- لا وَ اللَّهِ لا أعطيهم بيدي إعطاء الذليل، وَ لا أقر إقرار العبيد عباد اللَّه، إِنِّي عُذْتُ بِرَبِّي وَ رَبِّكُمْ أَنْ تَرْجُمُونِ .. فو الله للموت مَعَهُ أحب إلي من الخلد معكم 0الطبری ج 5 ص 425 ( ج 7 ترجمه الکترونیکی ص 3025 ) 39- فإني لا أَرَى الموت إلا شهادة ، وَ لا الحياة مع الظالمين إلا برما – سخن امام در مسیر کربلا - الطبری ج 5 ص 404 ( ج 7 ترجمه الکترونیکی ص 2994 ) 40- اَلْمَوْتُ اَوْلى مِنْ رُكُوبِ الْعارِ وَ الْعارُ اَوْلى مِنْ دُخُول ِالنّار – سخن امام قبل از شهادت - مقتل عوالم و مثيرالاحزان 41- فَقَالَ الْحُسَيْن: ويلكم! إن لَمْ يَكُنْ لكم دين، وكنتم لا تخافون يوم المعاد، فكونوا فِي أمر دُنْيَاكُمْ أحرارا ذوي أحساب ، امنعوا رحلي و أهلي من طغامكم و جهالكم - الطبری ج 5 ص 450 ( ج 7 ترجمه الکترونیکی ص 3058 ) توجه : آدرس طبري عربي ، فايل موجود در كتابخانه نرم افزاري shamela بوده و آدرس فارسي ، فايل پي دي اف ترجمه ابوالقاسم پاينده است . 📝🖊تحقیق : محمد صالحی – 20/7/95 💫کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تعقل در شريعت ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❤ بسم الله الرحمن الرحیم ❤ قُلْ إِنَّ الْأَمْرَ كُلَّهُ لِلَّه بگو همه كارها (و پيروزيها) به دست خداست آل عمران ، آیه ۱۵۴ کانال قرآن پویان 🆔️ @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
 💠 یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ 📖 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan
‌🕊 مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️خداوند دارد ولی ندارد 💠‏فَذَرْنِي وَ مَنْ يُكَذِّبُ بِهذَا الْحَدِيثِ سَنَسْتَدْرِجُهُمْ مِنْ حَيْثُ لا يَعْلَمُونَ (۴۴) وَ أُمْلِي لَهُمْ إِنَّ كَيْدِي مَتِينٌ (۴۵/قلم) 🌱‏پس مرا با كسی كه (قرآن،) اين حديث (الهی) را تكذيب می‌كند واگذار، ما آنان را از راهی كه نمی‌دانند تدريجاً (به سوی عذاب) پيش می‌بريم. و به آنان مهلت می‌دهم، همانا تدبير من محكم و استوار است. 👈‏كلمه «استدراج» يعنی نزديك شدن درجه درجه و گام به گام و مراد آن است كه خداوند گروهی را گام به گام به گونه‌ای كه متوجه نشوند به ورطه سقوط نزديك می‌كند. ‏🔹تكذيب كنندگان، با خدا طرفند. «فَذَرْنِي وَ مَنْ يُكَذِّبُ» 🔹خداوند، به پيامبرش دلداری می‌دهد. «فَذَرْنِي وَ مَنْ يُكَذِّبُ» ‏🔹تكذيب قرآن، كيفری بس بزرگ دارد، زيرا خداوند می‌فرمايد: آنان را به من واگذار. «فَذَرْنِي وَ مَنْ يُكَذِّبُ بِهذَا الْحَدِيثِ» ‏🔹قرآن، مملو از سخنان جديد و تازه است. «بِهذَا الْحَدِيثِ» (حديث/ سخن نو) 🔹زود قضاوت نكنيد و هر رفاهی را نشانه سعادت ندانيد. (حيوانات را به چراگاه می‌برند و آنها فربه می‌شوند، ولی پايان كارشان كشتارگاه است.) «سَنَسْتَدْرِجُهُمْ مِنْ حَيْثُ لا يَعْلَمُونَ» ‏🔹بزرگترين خطر، آن است كه انسان از آن غافل باشد و به فكر چاره نباشد. «مِنْ حَيْثُ لا يَعْلَمُونَ» ‏🔹خداوند امهال دارد ولی اهمال ندارد. سَنَسْتَدْرِجُهُمْ‌ ... إِنَّ كَيْدِي مَتِينٌ‌ ‏🔹مهلت‌های الهی، تدبير خدا برای هلاكت كفّار است. «أُمْلِي لَهُمْ إِنَّ كَيْدِي مَتِينٌ» 🔹توطئه‌های بشری خنثی می‌شود ولی تدبير الهی محكم است. «إِنَّ كَيْدِي مَتِينٌ» 📚تفسير نور ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️، روزی بس بزرگ و هولناك 💠بِسْمِ اللَّـهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ‏ الْحَاقَّةُ (۱) مَا الْحَاقَّةُ (۲) وَ ما أَدْراكَ مَا الْحَاقَّةُ (۳/حاقه) 🌱آن حادثه‌ی قطعی و حتمی! (۱) آن حادثه‌ی قطعی و حتمی چیست؟ (۲) و تو چه می‌دانی که آن حادثه‌ی قطعی و حتمی چیست؟ (۳) حاقه [۱-۳] 🔹الْحَاقَّةُ مَا الْحَاقَّةُ وَ ما أَدْراكَ مَا الْحَاقَّةُ" گفتيم: مراد از كلمه" الحاقه" روز قيامت كبری است و اگر به اين نامش ناميد، برای اين بود كه روزی است حق و ثابت، و غير قابل تخلف و ترديد ناپذير، و كلمه" الحاقه" از مصدر" حق" است، كه به معنای ثابت و مقرر واقعی است، و كلمه" ما" در جمله‌" مَا الْحَاقَّةُ" استفهامی است كه به منظور بزرگ شمردن قيامت آمده، (در فارسی هم می‌گوييم فلانی دانشمند است و چه دانشمندی) و درست به همين جهت بود كه با آوردن ضمير اكتفاء نكرد، و نفرمود:" الحاقة و ما هی" بلكه دو باره كلمه" الحاقه" را تكرار كرد. و اين جمله استفهاميه خبر است برای كلمه" الحاقة". 🔹‏بنا بر اين، جمله‌" الْحَاقَّةُ مَا الْحَاقَّةُ" به غير از بزرگداشت قيامت چيز ديگری نمی‌خواهد بفهماند، و با تكرار نام آن اين تفخيم و بزرگداشت را افاده می‌كند. 🔹‏" وَ ما أَدْراكَ مَا الْحَاقَّةُ"- خطاب در اين جمله به هر كسی است كه قابل خطاب‌ باشد، و در آن علم به حقيقت روز قيامت را از همه مخاطبين نفی می‌كند، می‌فرمايد: تو نمی‌دانی قيامت چيست؟ و اين تعبير كنايه است از كمال اهميت آن روز و نهايت درجه عظمتش، و شايد منظور از روايتی هم كه از ابن عباس نقل شده همين باشد، او گفته: هر جا در قرآن جمله" ما ادراك- تو نمی‌دانستی" آمده رسول خدا (ص) آن را درك كرده و هر جا جمله" ما يدريك- تو نمی‌دانی" آمده آن جناب آن مطلب را واقعا نمی‌داند خلاصه كلام اينكه اولی كنايه است از عظمت مطلب و دومی تصريح است. 📚تفسیر المیزان ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا