eitaa logo
قران پویان
485 دنبال‌کننده
6هزار عکس
707 ویدیو
625 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن ارتباط با ادمین @farpuy
مشاهده در ایتا
دانلود
. مربوط به 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ لزوما با سختی همراه نیست 💠قَالَ إِنَّهُ يَقُـولُ إِنَّهَا بَقَرَةٌ لَّا ذَلُـولٌ تُثِيرُ الْأَرْضَ وَلَا تَسْقِي الْحَرْثَ مُسَلَّمَةٌ لَّا شِيَةَ فِيهَا قَالُوا الْآنَ جِئْتَ بِالْحَقِّ فَذَبَحُوهَا وَمَا كَادُوا يَفْعَلُونَ71 /بقره 🌱 گفت [پروردگارم] مي‌گويد: آن گاوي است به ذلّت درنيامده [=به بند و گاوآهن بسته نشده] نه زمين راشخم زده و نه كشتزار را آبياري كرده، 157 بي‌هيچ خال و لكه‌اي [ناشي از بيماري] در آن. گفتند: حالا حق مطلب را ادا كردي! 158 پس [سرانجام به ناچار] ذبحش كردند و نزديك بود كه نكنند. 🔹هيچ اسبي در طبيعت رام و تسليم نيست، اين آدميانند كه بر آن لگام و افسار مي‌بندند و بر پُشتش سوار مي‌شوند، گاو نيز در طبيعت خود وحشي است، انسان است كه آن را به گاو آهن مي‌بندد كه زمين را شخم بزند يا در مسيري تكراري همچون «اسب عصّاري»، صبح تا شب حركت كند و از چاه يا رودخانه آب بكِشد. 🔹 «ذَلُول» ناميدن آن گاو به دليل خو گرفتن و عادت به ذلت است. قرباني براي خدا، يا راه تقرّب به او، با آزادي و عزّت امكان‌پذير است، نه با ذلّت. آيا اين مشخصات جنبة نمادين ندارد؟ 🔹گويا انتظار بسياري از مردم از دين و فرمان الهي، سخت و دشوار بودن احكام و آداب آن است، اين قياس به نفس بشري است كه از فرمان‌هاي سخت سلاطين و جبّاران آموخته‌اند، حال آنكه دين خدا سهل و آسان و در وُسع و توانايي متوسط مردم است. بني‌اسرائيل كُشتن گاوي عادي را كاري عبادي تلقي نمي‌كردند، اما وقتي شرايط سخت شد و چنان گاوي استثنايي را مجبور شدند به چند برابر قيمت معمول خريداري كنند، فكر كردند، رضايت خدا در همين است و كار خدايي بايد پيچيده و سخت باشد! 🔹هم مسيحيان به اشتباه رضايت خدا را در ترك دنيا و دوري از ازدواج تصور و «رهبانيت» را بدعت‌گذاري كردند و هم سطحي‌نگراني از مسلمانان، زينت‌ها و زيبايي‌هاي خدا داد، و برخورداري از روزي‌هاي دلپسند را تحريم كردند و مورد هشدار شديد الهي واقع شدند. 🔹اسلام، به تعبير رسول مكرّم اسلام، دين سهله و سمحه [آسان و با مسامحه و مدارا] است، اما متوليان ديني آن را با همان گمان بني‌اسرائيل، با سخت‌گيري‌هاي فقهي به دشواري كشيدند. 💕اميرالمؤمنين علي(ع) فرمود: 🔻 «خداوند فرايضي بر شما واجب كرده، آنها را ضايع نكنيد، حدودي بر شما مقرّر داشته، از آن تجاوز نكنيد، از اموري شما را نهي كرده، پردة آن را ندريد، در مورد چيزهايي هم سكوت كرده، بدون آنكه فراموش كرده باشد، پس بي‌جهت خود را در آن امور به سختي نيندازيد [نهج‌البلاغه حكمت 105]. ⁉️ آيا سادگي و آسان بودن احكام قرآن را با هزارلاي قواعد پيچيده فقهي دشوار كردن، مردم را مشتاق به دين فطري خدا كرده است يا موجب تثبيت موقعيت و منافع گروهي خاص شده است؟ 📚تفسیر آقای بازرگان ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ و 💠 ثُمَّ قَسَتْ قُلُوبُكُم مِّن بَعْدِ ذَلِكَ فَهِيَ كَالْحِجَارَةِ أَوْ أَشَدُّ قَسْوَةً وَإِنَّ مِنَ الْحِجَارَةِ لَـمَا يَتَفَجَّرُ مِنْهُ الْأَنْهَارُ وَإِنَّ مِنْهَا لَـمَا يَشَّقَّقُ فَيَخْرُجُ مِنْهُ الْمَاءُ وَإِنَّ مِنْهَا لَـمَا يَهْبِطُ مِنْ خَشْيَةِ اللَّهِ وَمَا اللَّهُ بِغَافِلٍ عَمَّا تَعْمَلُونَ "74/بقره" 🌱 سپس دلهاتان پس از اين [تجربة عبرت‌آموز] سخت شد، پس [دلهاتان از نظر تأثيرناپذيري] همچون سنگ يا سخت‌تر از آن است، چرا كه از پاره‌اي سنگ‌ها نهرها برون مي‌جهد و پاره‌اي از آنها شكاف برمي‌دارد و آب از آن برون مي‌ترواد و بعضي از آنها [در اثر فرسايش كوه‌ها] از ابهت خدايي فرو مي‌ريزد! و خدا از آنچه [سنگدلان] مي‌كنید غافل نيست.   🔹دراین آیه بین سنگ و قلب مقایسه شده است ،زیرا سنگ باهمه سختی اش ازآن آب تراوش دارد، درحالیکه از قلب آنها نه سخن مطابق واقع صادر می شود و نه مطلب حقی در آن جایگزین می گردد،(وان منها لما یهبط من خشیه الله )(و بعضی ازآنها از ترس خدا فرومی افتند)پس همانا کوه طور روزی که بنی اسرائیل طلب رؤیت نمودند ازجای خویش کنده شد، همچنانکه سنگهای کوهها به سبب زلزله ، آتشفشان و غیره ساقط می شوند، چون تمام اسباب منتهی به خدای متعال گردد و سقوط و نزول سنگها متأثر از امر پروردگار است و آنها شعور و درک تکوینی امر پروردگارشان را دارند (به مصداق آیه شریفه (کل له قانتون )،(همه در عبادت اویند)و حال آنکه قلبهای بنی اسرائیل ازخدا خشیت و ترسی ندارند،(وما الله بغافل عماتعملون ):(و خدا ازآنچه انجام می دهید غافل نبوده ، لذا هیچ عملی از اعمال شمابر او مخفی نیست. 🔹و روایت شده درقصه بقره ،که مردی از بنی اسرائیل راخویشانش کشتند، سپس آن را در میان راه برترین قوم بنی اسرائیل رها کردند،آنگاه به خونخواهی او برخاستند و به موسی (ع ) گفتند، که آن قوم این شخص راکشته اند ،پس به ما بگو چه کسی او راکشته است و او فرمود: گاوی برای من بیاورید و آنهاگفتند مارامسخره کرده ای ؟ و پیامبر(ص )فرمود: پناه می برم به خداازاینکه جاهل و اهل تمسخر باشم و اگر در همین مرحله آنها یک گاو معمولی هم می آوردند کفایت می کرد،اما لجاجت وسختگیری کردند،لذا خداوند هم برایشان سخت گرفت تا نهایتا همه قیود گاو بیان شد و چنان گاوی را تنها نزدجوانی یافتند که گفت :آن را نمی فروشم مگر آنکه تمام پوستش را از طلا پر کنیدومجبور شدند آن را بخرند و چون آن را ذبح کردند و دم گاو را به بدن میت زدند،مرده زنده شد و گفت : ای رسول خدا مرا پسر عمویم کشته است نه کسی که به او تهمت می زنند، وبه این وسیله قاتل شناسایی شد ،اما موسی (ع ) به یاران خود گفت :می دانید ماجرای این جوان صاحب گاو چه بوده است ، گفتند:چیست ،ماجرای آن ای رسول خدا(ص )؟ پس فرمود این جوان از بنی اسرائیل نسبت به پدرش بسیار مهربان بود ،روزی جنسی خریده بود و چون به منزل آمدتا ازخانه پول ببرد ،دید پدرسر بر جامه او نهاده و بخواب رفته است و کلیدپولهایش هم زیر سر پدر بود و او به جهت لطف و احسان از خیر معامله گذشت و چون پدر از خواب برخاست و او جریان را به پدر گفت ،پدرش به او احسنت گفت و گاوی در عوض به او بخشید و نتیجه این نیکو کاری آن شد که بنی اسرائیل بدنبال همین گاوکذایی بیایند وجوان به سود فراوان برسد وموسی (ع )فرمود: ببینید نتیجه نیکوکاری تا چه اندازه و به چه نحو به نیکو کار می رسد. 📚تفسیر المیزان ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 3⃣1⃣ تدبر در سوره 🔹نکات سوره نمل از تفسیر عبدالعلی بازرگان نمل : ۷ إِذْ قَالَ مُوسَى لِأَهْلِهِ إِنِّي آنَسْتُ نَارًا سَآتِيكُم مِّنْهَا بِخَبَرٍ أَوْ آتِيكُم بِشِهَابٍ قَبَسٍ لَّعَلَّكُمْ تَصْطَلُونَ  ـ [به ياد آر] آنگاه که موسی [در تاريکی و سرمای صحرا] به خانواده‌اش گفت: من [به راستي، نه خيالی] احساس [مطبوع] آتشی مي‌کنم، ۸ [کمی در اينجا درنگ کنيد، مي‌روم و] به زودی خبری از آن [در تشخيص راه] يا پاره‌ای آتش برای شما مي‌آورم تا گرم شويد. ۹  __ ۸- اين صحنه از ماجرای شگفت‌آور زندگی موسي(ع)، علاوه بر اين سوره، در سوره‌های طه آيه ۱۰ (۲۰:۱۰) و قصص آيه ۲۹ (۲۸:۲۹) هم تکرار شده است، با اين تفاوت که دو بار فعل «انس» را به کار برده، يکبار فعل رَا [ديد- طه ۱۰ (۲۰:۱۰) ]. ميان فعلِ رَای [ديد] و انس تفاوت وجود دارد، در «رَای» فقط چشم است که مي‌بيند، اما در انَسَ دل است، يا چشم بصيرت است، که مي‌بيند. انس با اُنس و مأنوس هم‌ريشه است و در آن ميل قلبي، انس گرفتن و احساس مطبوع کردن نهفته است. در اين واژه نوعی مراقبت، زير نظر گرفتن و احساس مسئوليت محبت‌آميز هم وجود دارد. در قرآن تشخيص سن رشد و بلوغ عقلی يتيمان، برای سپردن کامل اموال به خودشان را با واژه «انس» بيان کرده است: «...فان انستم منهم رشدا فادفعوا اليهم اموالهم...» [نساء ۶ (۴:۶) ]. ۹- «تَصْطَلُونَ» از ريشه «صَلَی» [ملازم آتش شدن و به آن در آمدن] است که در باب افتعال، نوعی پذيرش و جذب گرمای آتش را مي‌رساند. اصطلاء همان گرم شدن با آتش است.  مولوی در مثنوی خود، از اين صحنه، تقابل نار با نور را برداشت کرده و به زيبائی تفاوت ظاهر با باطن و صورت با سيرت را به نظم کشيده است.  موسی آن را نار ديد و نور بود زنگيی ديديم شب را حور بود بعد از اين ما ديده خواهيم از تو بس تا نپوشد بحر را خاشاک و خس ساحران را چشم چون رست از عما کف زنان بودند بی اين دست و پا چشم بندِ خلق جز اسباب نيست هر که لرزد بر سبب زَاصحاب نيست [دفتر ۶-۲۳۲۰ به بعد]  در ضمن موسی در پرتو نور آتش، هم مي‌خواست «خبری از راه» کسب نمايد و هم آتشی برای گرم شدن بياورد. اين دو نکته به نظر مي‌رسد به دو اصل : ۱- کسب هدايت، ۲- کسب نيرو و نصرت برای طی طريق اشارت داشته باشد [والله اعلم]. https://zaya.io/d06sz کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
7.75M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
معرفی باورها و رفتارهای قرآنی :280 درس از 30 جزء قران» توسط مولف کتاب آقای سیدکاظم فرهنگ، در برنامه مصباح ✅اطلاعات بيشتر در : https://t.me/raftarequrani https://eitaa.com/raftarequrani https://chat.whatsapp.com/EzuHMZGIPR1BsZnmRrQcqQ
، ذاتي يا اكتسابي، تفاوتها و آثار 🛑قسمت دوم: 🌱🌱انواع . 👈در اینکه انسان از جانب خالق خویش تکریم شده است هیچ تردیدی نیست.ولی باید جست که این کرامت به چه شکل و به چه کیفیتی است.با استفاده از آیات قرآن دوگونه کرامت را می توان برای وی برشمرد. ↩️نوع اول: در این بخش مصادیق کرامت ذاتی انسان را بر اساس آیات قرآن در پیش خواهیم گرفت.کرامات الهی که انسان ها در برخورداری از آن یکسانند. ↩️1.خلقت انسان 🔸الرّحمن.علّم القرآن.خلق الإنسان.(الرحمن،55/1ـ3) [خدای] رحمان، قرآن را یاد داد. انسان را آفرید. نخستین کرامتی که از سوی خداوند بر هر انسانی شده نعمت حیات است. انسان هم موجودی است که استعداد رشد و پیشرفت و پیمودن پله‌های ترقی در او وجود داشت و خداوند نیز از بذل چنین لطف و کرامتی دریغ نکرده است:ربّنا الّذی أعطی کلّ شیء خلقه ثمّ هدی(طه،20/50) «پروردگار ما کسی است که هر چیزی را خلقتی که در خور اوست داده، سپس آن را هدایت فرموده است». ↩️1ـ1.استواء و تناسب در خلقت انسان در قالب بهترین ترکیب و بهترین صورت و حالت ممکن آفریده شده است. خداوند در قرآن کریم می فرماید: 🔸لقدخلقنا الإنسان فی أحسن تقویم به راستی انسان را در نیکوترین اعتدال آفریدیم. (تین،95/4) و نیز در آیهٔ خلق السّماوات و الأرض بالحقّ و صوّرکم فأحسن صورکم وإِلیه المصیر (تغابن،64/3) بیان می کند که شما را صورت‌گری کرد و صورتهایتان را نیکو آراست. ↩️1ـ 2.داشتن روحی خدایی وجه تمایز انسان با دیگر موجودات چیست؟ به دیگر سخن ذات انسان چه تفاوتی با دیگر موجودات دارد که کانون عنایات خداوندی‌اش قرار گرفته است؟ به نظر می رسد آنچه سبب طلا کردن این موجود مسی شده روحی است که از جانب خداوند در او دمیده شده است.بشر به لحاظ جسمانیت خود هیچ فضل و برتری بر دیگر موجودات ندارد بلکه به خاطر روح خدایی اوست که لایق سجده فرشتگان شد.و این روح خدایی او بود که به او کرامت بخشید. 🔸فإذا سوّیته و نفخت فیه من رّوحِی فقعوا له ساجدین.(حجر،15/29) پس وقتی آن را درست کردم و از روح خود در آن دمیدم،پیش او به سجده در افتید. افزون بر این مفسران اضافه «روح» به ضمیری که منظور خداوند است حمل بربزرگی و شرافت این موجود نهادند که در کالبد او دمیده شده است.5 1ـ 3.برتری انسان بر سایرمخلوقات جای شک نیست که انسان به واسطهٔ نعمت‌ها و کراماتی که از خداوند دریافت نموده است بر بسیاری از مخلوقات دیگر برتری یافته باشد. داشتن قوهٔ عقل، قدرت انتخاب و اختیار در عین حیوانیت وی او متمایز ساخته است. 🔸و لقد کرّمنا بنی آدم و حملناهم فی البرّ و البحر و رزقناهم مِّن الطّیبات و فضّلناهم علی کثیر ممّن خلقنا تفضیلاً.(اسراء،17/70) و به راستی ما فرزندان آدم را گرامی داشتیم،و آنان را در خُشکی و دریا [بر مرکبها] بر نشاندیم،و از چیزهای پاکیزه به ایشان روزی دادیم،و آنها را بر بسیاری از آفریده‌های خود برتری آشکار دادیم. 📒از مقاله در پرتو قرآن و روایات 🖌نویسندگان: مصطفی سلیمی زارع کاظم قاضی زاده 💫ادامه دارد. کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━
. ❤ بسم الله الرحمن الرحيم ❤ مَا يَفْتَحِ اللهُ لِلنَّاسِ مِنْ رَحْمَةٍ فَلَا مُمْسِكَ لَهَا وَمَا يُمْسِكْ فَلَا مُرْسِلَ لَهُ مِنْ بَعْدِهِ وَهُوَ الْعَزِيزُ الْحَكِيمُ  دری که خدا از رحمت به روی مردم بگشاید هیچ کس نتواند بست و آن در که او ببندد هیچ کس جز او نتواند گشود ، و اوست خدای بی‌ همتای با حکمت و اقتدار . 🌿  سوره فاطر ، آیه ۲ کانال قرآن پویان 🆔️ @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 یــک صفحه قرآن بـه همراه ترجمه 📖 آیات 78 تا 83 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا