#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_275
❇️دو مثال زنده برای #مؤمن و #کافر!
💠ضَرَبَ اللَّهُ مَثَلاً عَبْداً مَمْلُوكاً لا يَقْدِرُ عَلی شَيْءٍ وَ مَنْ رَزَقْناهُ مِنَّا رِزْقاً حَسَناً فَهُوَ يُنْفِقُ مِنْهُ سِرًّا وَ جَهْراً هَلْ يَسْتَوُونَ الْحَمْدُ لِلَّـهِ بَلْ أَكْثَرُهُمْ لا يَعْلَمُونَ (۷۵/نحل)
🌱خداوند، برده مملوكی را مثل میزند كه بر هيچ چيز توانايی ندارد وكسی كه (آزاد است و) ما به او رزق نيكو از جانب خود دادهايم، پس او مخفيانه و آشكارا از آن رزق انفاق میكند. آيا (اين دو نفر) برابرند؟ (اگر نزد شما دو انسان توانا و ناتوان برابر نيستند، پس چگونه سنگ و چوب را با خداوند برابر میدانيد) ستايش مخصوص خداست، امّا بيشترشان نمیدانند.
🔹در تعقیب آیات گذشته که از ایمان و کفر و مؤمنان و مشرکان سخن میگفت در این آیه و آیه بعد با ذکر دو مثال زنده و روشن، حال این دو گروه را مشخص میکند:
🔹در نخستین مثال، «مشرکان» را به برده مملوکی که توانایی هیچ چیز را ندارد، و «مؤمنان» را به انسان غنی و بینیازی که از امکانات خود همگان را بهرهمند میسازد تشبیه میکند، و میگوید: «خداوند مثالی زده: برده مملوکی را که قادر بر هیچ چیز نیست»! (ضَرَبَ اللَّهُ مَثَلًا عَبْداً مَمْلُوکاً لا یَقْدِرُ عَلی شَیْءٍ).
آری! بنده بندگان خدا بودن، نتیجهای جز اسارت و محدودیت از هر نظر نخواهد داشت.
🔹و در مقابل آن انسان با ایمانی را مثل زده، میفرماید: «و کسی که از جانب خویش به او رزق حسن (و انواع روزیها و مواهب پاکیزه) بخشیدهایم» (وَ مَنْ رَزَقْناهُ مِنَّا رِزْقاً حَسَناً).
«این انسان (آزاده با داشتن امکانات فراوان) پنهان و آشکار از آنچه در اختیار دارد انفاق میکند» (فَهُوَ یُنْفِقُ مِنْهُ سِرًّا وَ جَهْراً).
👈«آیا این دو نفر یکسانند؟!» (هَلْ یَسْتَوُونَ). مسلما نه! بنابراین «همه حمد و ستایش مخصوص خداست» (الْحَمْدُ لِلَّهِ).
خداوندی که بندهاش آزاده و پرقدرت و پربخشش است، نه از آن بتها که بندگانشان آن چنان ناتوان و محدود و بیقدرت و اسیرند! «ولی اکثر آنها (مشرکان) نمیدانند» (بَلْ أَکْثَرُهُمْ لا یَعْلَمُونَ).
📚تفسیر نمونه
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_275
❇️تشكر از هر #نعمت، بكارگيری صحيح آن است
💠وَ اللَّهُ أَخْرَجَكُمْ مِنْ بُطُونِ أُمَّهاتِكُمْ لا تَعْلَمُونَ شَيْئاً وَ جَعَلَ لَكُمُ السَّمْعَ وَ الْأَبْصارَ وَ الْأَفْئِدَةَ لَعَلَّكُمْ تَشْكُرُونَ (۷۸/نحل)
🌱وخداوند شما را از شكم مادرانتان بيرون آورد در حالیكه هيچ چيز نمیدانستيد و برای شما گوش و چشمها ودلها قرار داد، شايد شما شكر كنيد.
🔹تولّد از مادر، به ارادهی الهی است. «اللَّهُ أَخْرَجَكُمْ مِنْ بُطُونِ أُمَّهاتِكُمْ»
🔹ياد نقصها و كمبودها و فقدانهای گذشته، روحيّهی شكر را در انسان بارور میكند. لا تَعْلَمُونَ شَيْئاً ... لَعَلَّكُمْ تَشْكُرُونَ
🔹حكمت و سنّت خداوند، آن است كه هر كاری از راه وسيلهاش انجام شود.
ابزار علم، چشم و گوش و دل است. جَعَلَ لَكُمُ السَّمْعَ ...
🔹كارآيیِ گوش قبل از چشم است. (گوش در شكم مادر هم میشنود، ولی چشم بعد از تولد تا مدّتی بسته است. شايد به همين دليل در آيه نام گوش قبل از چشم برده شده است) «جَعَلَ لَكُمُ السَّمْعَ وَ الْأَبْصارَ»
🔹تشكر از هر نعمت، بكارگيری صحيح آن است. زيرا قرآن از گروهی انتقاد میكند كه چشم دارند ولی حقايق را نمیبينند، گوش دارند ولی حاضر به شنيدن حقّ نيستند. جَعَلَ لَكُمُ السَّمْعَ وَ الْأَبْصارَ ... لَعَلَّكُمْ تَشْكُرُونَ
🔹شكر واقعی نعمت چشم و گوش، تحصيل علم است: زيرا آيه ابتدا میفرمايد:
شما نمیدانستيد، من به شما چشم و گوش دادم تا شكر كنيد، يعنی علم بياموزيد. جَعَلَ لَكُمُ السَّمْعَ وَ الْأَبْصارَ ... لَعَلَّكُمْ تَشْكُرُونَ
📚تفسیر نور
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
May 11
♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
0⃣7⃣ تدبر در سوره #هود
🔹نکاتی مهم از داستان قوم عاد(هود)،لوط و مدین (شعیب)
❓هلاکت قوم لوط چگونه بوده است؟ آیا سه عذاب مختلف آمده است؟
و از آيه شريفه ((فاخذتهم الصيحة مشرقين فجعلنا عالیها سافلها و امطرنا علیهم حجاره من سجیل در سوره حجر )) بر مى آيد كه غير از خسف و غير از سنگباران شدن ، عذاب صيحه نيز بر آنان نازل شده حال وضع چگونه بوده و چرا سه جور عذاب بر آنان نازل شده با اينكه براى نابوديشان يكى از آنها كافى بوده خدا مى داند، ولى بر حسب تئورى و فرض مى توان احتمال داد كه در نزديكى آن سرزمين كوهى بلند بوده كه آتشفشان شده و در اثر انفجارش صدايى مهيب برخاسته و در اثر شدت فوران ، سنگها بر سر قريه باريدن گرفته و زلزله بسيار مهيبى رخ داده كه زمين زير و رو شده است ، و خدا داناتر است .
کم فروشی و خیانت در ترازو مصداقی از فساد در زمین است
اين جمله يعنى جمله ((و لا تعثوا فى الارض مفسدين )) نهى جديدى است از فساد در ارض يعنى از كشتن و زخمى كردن مردم و يا هر ظلم مالى و آبرويى و ناموسى ، و ليكن بعيد نيست كه از سياق استفاده شود كه اين جمله عطف تفسير باشد براى نهى سابق نه نهى جديد و بنابراين احتمال نهيى تاءكيدى خواهد بود از كم فروشى و خيانت در ترازودارى ، چون اين نيز مصداقى است از فساد در ارض
بَقِيَّت اللَّهِ خَيرٌ لَّكُمْ إِن كنتُم مُّؤْمِنِينَ وَ مَا أَنَا عَلَيْكُم بحَفِيظٍ
كلمه ((بقيه )) به معناى باقى است و مراد از آن ، سودى است كه از معامله براى فروشنده بعد از تمام شدن معامله باقى مى ماند و آن را در مصارف زندگى و در حوايجش خرج مى كند
تفسیر المیزان
https://zaya.io/ldpig
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
.
#زندگی_قرآنی
شماره 78
سوره #بقره صفحه_47
#صدقات آشکار یا پنهان ، #زداینده_برخی_گناهان شما
🔶إِن تُبْدُوا الصَّدَقَاتِ فَنِعِمَّا هِيَ وَإِن تُخْفُوهَا وَتُؤْتُوهَا الْفُقَرَاءَ فَهُوَ خَيْرٌ لَّكُمْ وَيُكَفِّرُ عَنكُم مِّن سَيِّئَاتِكُمْ وَاللَّهُ بِمَا تَعْمَلُونَ خَبِيرٌ (بقره:271)
اگر صدقات [=دهشهاي صادقانه] را آشكار بدهيد، چه كار خوبي است! و اگر هم آن را پنهان داريد و به نيازمندان بدهيد، البته [چنين شيوهاي] براي شما بهتر است و [موجب ميشود پارهاي] از بديهایتان را بزدايد 623 و خدا به آنچه ميكنيد بس آگاه است.
__
↩️- انفاقي را كه به دور از #رياكاري و منّتگذاري و آزار، و به معناي عامتر، صادقانه [صدقات] باشد، به هر صورت ميتوان داد؛ آشكارا در مواردي كه كاري عامالمنفعه است و موجب تشويق ديگران ميگردد. مثل تدارك مالي جهاد يا مشاركت در ايجاد بناهاي آموزشي و بهداشتي و مشابه آن. و پنهان كه البته پنهان داشتنش در مواردي كه آبروي گيرندهاي در معرض خطر باشد اولويت دارد.
💫در قرآن تأكيد شده است: «مسلماً نيكوييها بديها را ميزدايد اين يادآوري است براي بيدار دلان» [هود 114- ... إِنَّ الْحَسَنَاتِ يُذْهِبْنَ السَّيِّئَاتِ ذَلِكَ ذِكْرَى لِلذَّاكِرِينَ]؛ همچنين: «خدا بديهاي آنها را به خوبي تبديل ميكند [فرقان 70- ...فَأُولَئِكَ يُبَدِّلُ اللهُ سَيِّئَاتِهِمْ حَسَنَاتٍ...]. در مورد اين كه حسنات شامل چه كارهايي ميشود كه بديها را ميزدايند، بايد به آيات مربوط به تكفير سيئات مراجعه كرد.
💫تفسیر بازرگان
👈گرچه آيه در مورد كمكهاى مالى است، ولى در فرهنگ اسلام، به هر كار
خيرى صدقه گفته مىشود. حتّى اگر سنگى را از ميان راه مسلمانان كنار زديم، صدقه است.
👈بنابراين كمك به محرومان از طريق علم و آبرو و وساطت نيز صدقه مىباشد.
1⃣- انفاقِ علنى، سبب تشويق ديگران و رفع تهمت بخل از انسان و يك نوع تبليغ عملى است. «فَنِعِمَّا هِيَ»
2⃣- با اينكه صدقات و زكات، مصارف زيادى دارد، لكن نام فقرا در آيه نشانه اولويّت آنان است. «تُؤْتُوهَا الْفُقَراءَ
3⃣- شما بايد به سراغ فقرا برويد، نه آنكه آنان به سراغ شما بيايند. «تُؤْتُوهَا الْفُقَراءَ» و نفرمود: «يأتكم الفقراء»
4⃣- انفاقِ پنهانى، از ريا و خودنمايى دور و به اخلاص نزديك است و آبروى گيرنده صدقه را محفوظ نگه مىدارد. «فَهُوَ خَيْرٌ لَكُمْ»
5⃣- كمك به فقرا، بخشى از گناهان صغيره را مىبخشد. «يُكَفِّرُ عَنْكُمْ مِنْ سَيِّئاتِكُمْ» «سيئات» در قرآن در برابر گناهان كبيره آمده وبه گناهان صغيره گفته مىشود.
6⃣- آنچه مهم است علم خداست، نه اطلاع و آگاهى مردم. «وَ اللَّهُ بِما تَعْمَلُونَ خَبِيرٌ»
📚تفسیر نور
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━
✔️ پیامبر هم باید در #امور_مردم با آنان #مشورت کند و به آن احترام بگذارد.
❇در مورد #مسائل_سیاسی وقتی به قرآن مراجعه میکنیم میبینیم خداوند می فرماید:
💫 لقد ارسلنا رسلنا بالبینات و انزلنا معهم الکتاب و المیزان لیقوم الناس بالقسط؛
یعنی ما پیامبران را فرستادیم با ادله روشن و با آنان کتاب و میزان که سنجش درست و صحیح باشد قرار دادیم تا اینکه #مردم با فهم این مسائل، بتوانند خود اقامه #قسط و #عدل کنند نه اين كه انبياء اقامه قسط نمايند.
❇در آیات شورا نيز خداوند هم یکی از صفات برجسته مومنین را این دانسته است که در امور #اجتماعي خود به #مشورت می پردازند و کارها را با مشورت انجام میدهند
و همین طور به پیامبر عظیم الشأن اسلام با اینکه نیازی به مشورت نداشت دستور داده است که در مسائل مردم و اجتماعی با آنان مشورت کند و نظر آنان را مد نظر قرار دهد
و می بینیم سیره رسول خدا این چنین بود که به نظرات دیگران احترام می گذاشت و اینگونه نبود که به نظر خود عمل نماید مصادیق آن را میتوان در جنگها و از جمله جنگ احد مشاهده کرد.
❇افزون بر این مطلب ما میتوانیم از آیاتی که عنوان #ارباب را از پیامبران سلب نموده بفهمیم که خداوند نخواسته است حتی پیامبران اختیاردار انسان باشند
لذا میفرماید و لا یامرکم ان تتخذوا الملائکه و النبیین اربابا أيامركم بالکفر بعد اذ انتم مسلمون
یعنی آیا میتوان پس از اینکه به اسلام گرایش پیدا کرده اید شما را به کفر دعوت کند
یعنی اگر کسی آن را ارباب بداند کافر شده است و لذا به طور صریح يهود و نصاري را مذمت مي كند كه علما و حتی حضرت عیسی را ارباب خود دانستند و می فرماید: اتخذوا احبارهم و رهبانهم اربابا من دون الله و المسيح ابن مريم یعنی اینها #علما و كشيشان را ارباب گرفتند.
همينطور حضرت عيسي را
👈یعنی به طور صریح از حضرت عیسی نام برده می شود که نباید آن حضرت را ارباب خود بدانید و لذا در ادامه آیه می فرماید و ما امروا الا ليعبدوا الها واحدا لا اله الا هم سبحانه عما يشركون یعنی فقط یک خدا را بپرستید نه بیشتر اگر شما دیگران را بخواهید #ارباب و اختياردار خود بدانید این در واقع شرک به خداست.
📍بنابر اين گرچه بشر نیاز به #انبیا دارد برای فهم مسائل بسیاری چون مسائلی که اصلاً قابل فهم برای بشر نبوده و چه راهنمایی در جهت آگاه کردن انسانهایی که به انحراف کشیده شده اند
در عین حال اداره امور جامعه را به دست خود انسان ها می دانند و حتی پیامبر هم باید در امور مردم با آنان مشورت کنند به آن احترام بگذارد
هرگز نباید به خاطر اینکه آنها رایي غیر از رای پیغمبر داشتهاند برخوردی شود.
✍سیدابولفضل موسویان
كانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
.
#آیههاینور
❤ بسم الله الرحمن الرحیم ❤
وَمَنْ تَابَ وَعَمِلَ صَالِحًا فَإِنَّهُ
يَتُوبُ إِلَى اللهِ مَتَابًا
و هر كه توبه كند و كار شايسته كند،
به شايستگى نزد خدا بازگردد.
🌹 سوره فرقان ، آیه ۷۱
کانال قرآن پویان :
🆔️ @quranpuyan
💠#تلاوت_روزانـہ یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ
📖#سوره_مبارڪه_نحل آیات 80 تا 87
📄#صفحـہ_276
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_276
سایهها، #مسکنها و #پوششها
💠وَ اللَّهُ جَعَلَ لَكُمْ مِمَّا خَلَقَ ظِلالاً وَ جَعَلَ لَكُمْ مِنَ الْجِبالِ أَكْناناً وَ جَعَلَ لَكُمْ سَرابِيلَ تَقِيكُمُ الْحَرَّ وَ سَرابِيلَ تَقِيكُمْ بَأْسَكُمْ كَذلِكَ يُتِمُّ نِعْمَتَهُ عَلَيْكُمْ لَعَلَّكُمْ تُسْلِمُونَ (۸۱/نحل)
🌱وخداوند از آنچه آفريده، برای شما سايهها قرار داد و از كوه برايتان، غارها قرار داد وبرای شما لباسهايی قرار داد كه شما را از گرما (و سرما) حفظ میكند ولباسهايی كه شما را از آسيبهای يكديگر حفظ مینمايد. اينگونه (خداوند) نعمت خود را بر شما تمام میكند، باشد كه خود را تسليم او كنيد.
👈سپس به سراغ یکی دیگر از نعمتهای الهی رفته، میگوید: «و خداوند از آنچه آفریده است سایههایی برای شما قرار داد» (وَ اللَّهُ جَعَلَ لَکُمْ مِمَّا خَلَقَ ظِلالًا).
«و از کوهها، برای شما پناهگاههای قرار داد» (وَ جَعَلَ لَکُمْ مِنَ الْجِبالِ أَکْناناً).
🔷ذکر نعمت «سایهها» و «پناهگاههای کوهستانی» پس از ذکر نعمت «خانهها» و «خیمهها» که در آیه قبل گذشت گویا اشاره به این است که انسانها از سه گروه خارج نیستند: گروهی در شهرها و آبادیها زندگی میکنند و از خانهها بهره میگیرند،گروهی دیگر که در سفرند و خیمه با خود دارند از خیمهها استفاده میکنند، اما خداوند گروه سوم یعنی، مسافرانی که حتی خیمه با خود ندارند، محروم نگذاشته، و در مسیر راه پناهگاههایی برای آنها تهیه دیده است.
🔷سپس در تعقیب این سایبانهای طبیعی و مصنوعی به سراغ پوششهای تن انسان میرود و میگوید: «خداوند برای شما پیراهنهایی قرار داد که شما را از گرما حفظ میکند» (وَ جَعَلَ لَکُمْ سَرابِیلَ تَقِیکُمُ الْحَرَّ).
«و (همچنین) پیراهنهایی که به هنگام جنگ، حافظ شماست» (وَ سَرابِیلَ تَقِیکُمْ بَأْسَکُمْ).
البته پوشش و لباس فایدهاش تنها این نیست که انسان را از گرما و سرما حفظ کند، بلکه هم شکوهی است برای انسان و هم در برابر بسیاری از خطراتی که متوجه جسم او میشود لباس یک وسیله دفاعی است.
🔷در پایان آیه به عنوان یک تذکر و هشدار میگوید: «این گونه خداوند نعمتش را بر شما تمام میکند شاید در برابر فرمان او تسلیم شوید» (کَذلِکَ یُتِمُّ نِعْمَتَهُ عَلَیْکُمْ لَعَلَّکُمْ تُسْلِمُونَ).
این طبیعی است که انسان با بررسی نعمتهای مختلفی که وجودش را احاطه کرده بیاختیار به یاد آفریننده نعمتها میافتد.
📚تفسیر نمونه
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_276
❇️#معبودهای_ساختگی نيز در #قيامت، محشور میشوند
💠وَ إِذا رَأَی الَّذِينَ أَشْرَكُوا شُرَكاءَهُمْ قالُوا رَبَّنا هؤُلاءِ شُرَكاؤُنَا الَّذِينَ كُنَّا نَدْعُوا مِنْ دُونِكَ فَأَلْقَوْا إِلَيْهِمُ الْقَوْلَ إِنَّكُمْ لَكاذِبُونَ (۸۶/نحل)
🌱وچون كسانی كه شرك ورزيدند، شركای (پنداری) خود را (در قيامت) ببينند، گويند پروردگارا اينان شريكان (خيالی) ما بودند كه ما به جای تو میخوانديم (ولی شركا به سخن آمده) حرف آنان را به خودشان برگردانده (وپاسخشان دهند) كه شما بدون شك دروغگوييد.
🔹خداوند شريك ندارد، مشركان برای او شريك میپندارند. «شُرَكاؤُنَا» و نفرمود: «شركاء الله»
🔹وحشت قيامت باعث میشود كه انسان برای رهايی خود، بار را به دوش ديگران بيندازد. «هؤُلاءِ شُرَكاؤُنَا»
🔹معبودهای ساختگی نيز در قيامت، محشور میشوند. «هؤُلاءِ شُرَكاؤُنَا الَّذِينَ كُنَّا نَدْعُوا»
🔹در قيامت، برای دفاع از خود، بتها نيز به سخن در آيند. فَأَلْقَوْا إِلَيْهِمُ الْقَوْلَ ...
🔹بتها لياقت خود را برای پرستش تكذيب میكنند وبه بتپرستان میگويند: شما در واقع خيالات خود را پرستش میكرديد. «فَأَلْقَوْا إِلَيْهِمُ الْقَوْلَ إِنَّكُمْ لَكاذِبُونَ»
📚تفسیر نور
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
May 11
♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
1⃣7⃣ تدبر در سوره #هود
🔹نکاتی مهم از داستان قوم عاد(هود)،لوط و مدین (شعیب)
نحوه عذاب قوم لوط: انفجار بزرگ، یا انفجار هسته ای؟ ایا بخاطر تشعشات هسته ای خانواده لوط نباید به عقب برمی گشتند؟
برای توضیح آیه ۶۵ باید شرحی عرض کنیم:
از آیه ۷۴ فهمیده می شود عذاب هلاکت قوم لوط می باید عذاب ویژه ای بوده باشد.
تاکنون در داستانهای پیامبران با بعضی از انواع عذاب ها آشنا شده ایم.
( طوفان نوح ، باد سخت مداوم ۱۸۰ ساعته ، صدای مهیب نابودکننده ، و غیره ، اما آنچه در آیه ۷۴ آمده کاملاً متفاوت است )
«بالایشان را پائین» قرار دادن یعنی اینکه شهر از جایش کنده شده ، به ارتفاعی بالا برده شده ، و سپس واژگون شده ، و آنگاه در همان حالت واژگونی به پائین برگشته باشد .
در آیه ۶۵ به لوط سفارش شده که نه خودش و نه هیچیک از پیروانش به پشت سر خویش برنگردند و موضوع آنقدر اهمیت داشته که به لوط تأکید شده که تو پشت سر همه آنها قرار گیر (تا آنها از این توصیه تخلف نکنند)
اگر لوط یا یکی از پیروانش از این دستور تخلف می کردند و به پشت سر خویش نگاه می کرد چه می دید؟
حتماً اتفاقاتی را که آیه ۷۴ به آن اشاره دارد می دید .
و چرا نباید آن را می دید؟
عقل معمولی بما می گوید آنها برای دیدن آن صحنه انگیزه قوی داشتند . پس منع نشدند مگر بخاطر اینکه دیدن آن صحنه برایشان ضرر داشته است.
انگیزه آنها برای دیدن آن صحنه این بود که آنها یکی از صحنه های ظهور قدرت خداوندی را می دیدند ، و این ، برایشان هم مایه لذت و هم مزید ایمان بود و لذا دیدن آن منع عقلی نداشت بلکه توجیه عقلی هم داشت پس منع آن هیچ دلیلی ندارد مگر اینکه حاوی ضرری برای آنها بوده باشد.
در این موضوع چه ضرری بوده است؟
به احتمال قوی این موضوع بالا پریدن آن شهر و واژگون شدن و افتادن آن ، در نتیجه یکنوع انفجار بسیار قوی بوده که دیدن آن با چشم غیر مسلح احتمال خطر و بلکه کوری داشته و شاید علت منع آنها نیز همین بوده است.
اینکه از آن دور باشند و به آن نگاه نکنند نیز مؤید همین احتمال است.
حتماً پس از اینکه لوط از حقیقت ماجرا خبردار شد فوراً دست بکار شد و پیروان خود را جمع و جور کرد. هرچه چیزهای دم دستی که بنظرشان مهم می آمد جمع کردند و جان به در بردند و حتماً با شتاب راه می سپردند.
و چون مطابق آیه ۶۶، آن اتفاق هنگام صبح افتاد، معلوم می شود لوط و پیروانش از آن نقطه خیلی دور شده بودند.
و چون هنوز توصیه «مبادا به پشت سر خویش برگردید» برقرار بود، معلوم می شود شدت انفجار و شدت شعاع تابش و شدت نور آن آنقدر زیاد بوده که حتی برای فاصله طولانی هم ایجاد ضرر می نموده است.
همه این علائم ما را به یک حادثه انفجار هسته ای می رساند که آن ملائکه مأمور نیــز متخصصان ایجاد و کنترل آن بودند
مرحوم مهندس جمال گنجه ای
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
#زندگی_قرآنی
شماره 79
سوره #بقره صفحه_47
🪄چگونگی #انفاقها
🔸وَ ما أَنْفَقْتُمْ مِنْ نَفَقَةٍ أَوْ نَذَرْتُمْ مِنْ نَذْرٍ فَإِنَّ اللَّهَ يَعْلَمُهُ وَ ما لِلظَّالِمِينَ مِنْ أَنْصارٍ "270/بقره"
🌱وهر مالى را كه انفاق كردهايد، يا نذرى را كه نذر كردهايد، پس قطعاً خداوند آن را مىداند وبراى ستمگران هيچ ياورى نيست.
#انفاق #آشکار و #پنهان🔻
تردیدى نیست که انفاق علنى و آشکار در راه خدا و اختفاى آن هر کدام اثر مفیدى دارد; زیرا هنگامى که انسان به طور آشکار و علنى مال خود را در راه خدا انفاق مى کند اگر انفاق واجب باشد، گذشته از این که مردم تشویق به این گونه کارهاى نیک مى شوند، رفع این تهمت نیز از انسان مى گردد که به وظیفه واجب خود عمل نکرده است.
و اگر انفاق مستحب باشد، در حقیقت یک نحوه تبلیغ عملى است که مردم را به کارهاى خیر و حمایت از محرومان و انجام کارهاى نیک اجتماعى و عام المنفعه تشویق مى کند.
و چنانچه انفاق به طور مخفى، و دور از انظار مردم انجام شود، به طور قطع ریا و خودنمائى در آن کمتر است، و خلوص بیشترى در آن خواهد بود، مخصوصاً درباره کمک به محرومان، آبروى آنها بهتر حفظ مى شود، و لذا آیه فوق مى گوید: هر یک از دو کار در مورد خود خوب و شایسته است .
بعضى از مفسران گفته اند: این دستور تنها درباره انفاق هاى مستحبى است و انفاق هاى واجب از قبیل زکات و مانند آن بهتر است همیشه آشکار و علنى باشد.
ولى مسلّم است که هیچ یک از این دو دستور (اظهار و اخفاى انفاق) جنبه عمومى و همگانى ندارد بلکه موارد مختلف است در پاره اى از موارد که اثر تشویقى آن بیشتر است و لطمه اى به اخلاص نمى زند، بهتر است اظهار گردد، و در مواردى که افراد آبرومندى هستند که حفظ آبروى آنها ایجاب مى کند، انفاق به صورت مخفى انجام گیرد و بیم ریاکارى و عدم اخلاص مى رود، مخفى ساختن آن بهتر خواهد بود.
🎉 #انفاق و #آمرزش🔻
انفاق در راه خدا در آمرزش گناهان اثر عمیق دارد; زیرا بعد از دستور انفاق در این جمله مى فرماید: و گناهان شما را مى پوشاند .
البته، مفهوم این سخن آن نیست که بر اثر انفاقِ کوچکى، همه گناهان بخشوده خواهد شد، بلکه با توجه به کلمه مِنْ که معمولاً براى تبعیض به کار مى رود استفاده مى شود که انفاق، قسمتى از گناهان را مى پوشاند. روشن است که آن قسمت بستگى به مقدار انفاق و میزان اخلاص دارد.
🔷✨انفاق و نیت پاک🔻
ضمناً مفهوم جمله وَ اللّهُ بِما تَعْمَلُونَ خَبِیْرٌ این است که: خدا عالم است به آنچه انفاق مى کنید، چه آشکار باشد، و چه مخفى و همچنین او از نیات شما آگاه است که اظهار و اخفاى انفاق را به چه منظور و هدفى انجام مى دهید.
در هر حال آنچه در انفاق مؤثر است نیت پاک و خلوص در عمل است، به علاوه، دانستن و ندانستن مردم اثرى ندارد، و آنچه مهم است علم خداست; زیرا اوست که جزاى اعمال انسان را مى دهد و از نهان و آشکار آگاه است.
🔹حال كه خداوند از انفاق ما با خبر است، پس بهترين مال را با والاترين اهداف خرج كنيم. «ما أَنْفَقْتُمْ ... فَإِنَّ اللَّهَ يَعْلَمُهُ»
🔹انفاق، مخصوص ثروتمندان واموال زياد نيست، مال كم را نيز انفاق كنيد. «مِنْ نَفَقَةٍ» گاهى يك برگ زرد پائيزى، كشتى چندين مورچه در حوض مىشود.
🔹ايمان به اينكه خداوند مىداند، بهترين دلگرمى براى #انفاق وعمل به تعهّداتونذرهاست. «فَإِنَّ اللَّهَ يَعْلَمُهُ»
📚تفاسیر نمونه و نور
┄═❁🍃❈
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━
🔰وحدت شیعه و سنی از شعار تا عمل
✳اسباب تفرقه بیش از #وحدت است
امروز متاسفانه دعوت به #تفرقه بیشتر از دعوت به وحدت است و اسباب تفرقه هم از وحدت بیشتر است، افزون بر اینکه تاریخ در یک نقطه نمیایستد و وقتی در یک مقطعی اختلاف بیشتر شود در مرحله بعد پیچیدگی بیشتری پیدا میکند و لایهای از #تعصبات آن را در برگرفته و شرایط را بدتر میکند. اگر مصلحان در همین مرتبه امور را اصلاح کنند وضع بهتر خواهد شد و در غیر این صورت شاهد وضعیت بدتری خواهیم بود.
خدا نکند مسیر تاریخ به تفرقه کشیده شود که در این صورت عالم و آدم باید جمع شوند تا آن را به مسیر اصلی برگردانند و باز هم موفق نخواهند شد.
❌ اگر دو کلمه در مورد وحدت حرف بزنیم گویی اکل میته رخ میدهد😔 در حالی که ندای اسلام و مبنای عقلانیت اسلامی است و هر انسان غیر دینی هم میفهمد که جامعه با #وحدت حرکت میکند چه رسد به دین که از سوی خالق آفرینش و جامعه است.
⭕ به خاطر دارم چندین سال قبل فردی به بنده گفت شما که در تقریب فعالیت دارید هر چند وقت یکبار مدتی هم در مؤسسه ما کار کنید تا مثلا گناه شما پاک شود،🙄🙄 این چنین ذهنیتی متاسفانه وجود دارد و نشانه پیچیدگی بحث است.
⭕بخشهایی از جوامع اسلامی هویت خود را در نفی سایر فرق می دانند.
عامل دیگری که باعث اهمیت پژوهش در امر #تقریب است، هویتهای «به شرط لا» است یعنی فرد هویت خودش را طوری تعریف کرده است که اگر به هویتهای دیگر «لا» نگوید احساس پوچی و بیهویتی میکند و از طرف مقابل هم اینطور است و او هم بقا و هویت خودش را به نفی طرف مقابل میبیند. چنین احساس هویتی نه در همه جامعه ولی در بخشهای مهمی از جوامع اسلامی رسوخ یافته است.
✳شیعه و سنی در کنار هم #امت هستند
چه کسی حاضر است این مسئله را بفهمد و احساس کند که ما یک امت هستیم و شیعه در کنار سنی میتواند امت تشکیل دهد، ما یا امت را از اساس نفی میکنیم و اگر هم به آن توجه داریم یا فقط شیعه یا فقط اهل سنت را میبینیم.کجا پیامبر(ص) و ائمه(ع)، امت را فقط شیعه میدیدند؟ ممکن است کسی بگوید ما امت را قبول نداریم، ولی بنده معتقدم چارچوبی که قرآن تعریف کرده بر مبنای امت است .
ممکن است کسی بگوید ما امت امت میکنیم ولی زبانی است؛ این هم خیلی بد است زیرا امت الزامات و قواعدی دارد که باید به آن پایبند باشیم؛ یک خانواده کوچک اگر قانون نداشته باشد از هم میپاشد.
آیا یک امت الزامات و قوانین ندارد؛ ما خیلی در خبط و خطا هستیم و اموری در قرآن وجود دارد که به آن پایبند نیستیم.
متاسفانه احساس #شیعه و #سنی این است که هر کدام فقط خود را امت میبینند؛ ما به شیعه بودن خودمان افتخار میکنیم و اهل سنت هم به سنیبودن که اشکالی هم ندارد ولی سخن ما با کسانی است که این هویتها را با نفی غلیظ و شدید دیگران پیوند میزنند در حالی که ما با هم امت هستیم و اگر امت نباشیم پودر خواهیم شد؛ قرآن میخواهد این امت در سطح جهانی گواه بر دیگران و پیامبر(ص) گواه بر این امت باشد.
✳تبعیت از رویکرد امام #کاظم در تکیه بر اخبار مشترک
روایتی از امام کاظم(ع) داریم که در فضای امت مطرح شده است، برخی روایات صرفا در فضای داخلی شیعه رخ داده ولی برخی روایات نگاه به جامعه بزرگ اسلامی دارد. #روایات_مشترک اخیراً جایگاهی در حوزه های علمیه پیدا کرده است. از زمان آیت الله بروجردی رفتن به سمت احادیث مشترک با هدایت ایشان انجام گرفت
در ابتدا تصور ما این بود که همه این روایات مشترک در یکی دو جلد جمع خواهد شد ولی وقتی نوشتیم دیدیم به ۷۰ جلد کتاب رسید یعنی آنقدر حدیث مشترک بین شیعه و سنی وجود دارد که توجه و تأمل برانگیز است و طبعاً باید برای عرضه مناسب آن تلاش شود.
در روایت امام کاظم(ع) مشاهده می کنیم آن حضرت برای “اخبار مجمع علیها” کارکرد قائل هستند و آن هم نه کارکردی ابتدایی و صرفاً نظری بلکه کارکردی در جهت رفع شبهات که باعث تفرقه کل امت میشود.
بر اساس این روایت اخبار مجمع علیها (مشترک) مبنای حل مسائل پیش روی امت باید قرار گیرد. اگر ما این کارکرد را که امام علی ع برای این نوع اخبار ارائه فرمودند لحاظ کنیم باید دریابیم احادیث مشترک را لازم است از حالت بودن و قرار دادن در ویترین و پز دادن و یا حتی بالاتر تالیف قلوب و تلطیف احساسات فراتر برده و از آن برای حل معضلات و مشکلات بین شیعه و سنی بهره ببریم.
بر اساس این روایت حضرت این اخبار را به سمت برخوردار شدن از ارائه کارکردی همچون #حل_اختلافات و کاهش آن ارتقاء بخشیده است.
بنابراین از منظر امام کاظم علیه السلام #امت با #بحرانها و مسائل مهمی فراروی خود مواجه هست که لازم است از #اشتراکات حدیثی برای رفع آن استفاده کند.
🖋بخشی از سخنان آیتالله احمد مبلغی، استاد درس خارج حوزه علمیه قم، در نشست «فصلهای ناگشوده در پژوهش در حوزه تقریب»
@quranpuyan