✅به نام خدا
🌷🌷در تاريخ بيست اسفند سال جاري
تعداد بازديد پرييينده ترين موضوع سايت قران پويان كه به بيان نظرات مختلف در تفسير ايه 59 سوره احزاب و پوشش و حجابزنان مسلمان اختصاص دارد از مرز 60000 عبور كرد.👏👏
اين عدد معادل چاپ بيستم كتابهايي است كه هربار در تيراژ 3000 چاپ شوند.
بررسي امار دوره اخير نشانگر آن است كه بطور متوسط روزانه 58 بازديد از اين صفحه انجام شده است.
در اين صفحه نظرات مفسران و قرآن پژوهان مختلف پيرامون ايات حجاب در سوره احزاب و نور ارايه شده است كه از جمله انها ميتوان به موارد زير اشاره كرد:
تفسير الميزان،تفسير نور،تفسير نمونه،استفسار از آيت الله مكارم شيرازي،
مقالاتي از شهيد مطهري،حجت الاسلام محسن كديور،حجت الاسلام قابل،مرحوم محمدباقر بهبودي،سيدكاظم فرهنگ،دكتر احمد پاكتچي(حجاب در اديان قبل)و خلاصه اي از نشست بررسي كتاب حجاب در عصر نزول با حضور اميرحسن تركاشوند
👈جهت مطالعه مشروح مطالب به لينك زير مراجعه نماييد
http://quranpuyan.com/Default.aspx?g=posts&t=147&=
هدایت شده از قران پویان
🌷🌷مژده به مخاطبان قرآني:چاپ #سوم كتاب مباني و روش فهم قران منتشر شد.شماميتوانيد كتاب را براي #مطالعه خودتان در تعطيلات #نوروز سفارش دهيد و يا به دوستانتان،كتاب قراني،#عيدي دهيد.(و يا ادرسشان را درج كنيد تا با پست ارسال كنيم) لينك سفارش كتاب با #تخفيف ده درصدي
https://idpay.ir/quranpuyan/shop/37101
لينك سفارش بسته آموزشي ويژه شامل كتاب و لوح فشرده فيلم جلسات دوره اموزشي حضوري با #تخفيف 15 درصدي
https://idpay.ir/quranpuyan/shop/74803 اطلاعات بيشتر در خصوص كتاب در كانال زير https://t.me/fahmequran
📖 #قرآنچهمیگوید؟
#وظایف_اجتماعی فرد مسلمان :يكساني درآمد #رشوه با درآمد زنا❗️❗️
📚درتفسیرنور ترجمه ونكات آيه 188 سوره بقره بصورت زير مطرح شده است:
واموال يكديگر را به باطل (و ناحقّ) در ميان خودتان نخوريد و اموال را به (عنوان رشوه، به كيسه) حاكمان وقاضى ها سرازير نكنيد تا بخشى از اموال مردم را به گناه بخوريد، در حالى كه خود مى دانيد (كه خلاف مى كنيد).
🔹«تدلوا» به معناى سرازير كردن دَلو در چاه است كه در اين آيه، رشوه به قاضى به آن تشبيه شده است. مراد از «اموال النّاس» هم اموال عمومى است وهم اموال خصوصى.
👌علاوه بر آنكه #رشوه براى گرفتن حقوق غيرمالىِ مردم نيز ممنوع است.😡
رشوه، يكى از گناهان بزرگى است كه مفاسد اجتماعى متعدّدى را به دنبال دارد،
🔸 از جمله: حذف عدالت، يأس و نااميدى ضعفا، جرأت و جسارت اقويا، فساد و تباهى حاكم و قاضى، از بين رفتن اعتماد عمومى.
🔹با توجّه به اين آثار و عوارض منفى، در روايات شديداً از اين عمل انتقاد شده است.
💫✨رسول اكرم صلى الله عليه وآله خطاب به حضرت على عليه السلام فرمود:
«يا على ثمن الميتة والكلب والخمر و مهر الزانية والرشوة فى الحكم»
👈👈اى على! درآمد حاصل از فروش مردار، سگ، شراب، زنا و رشوه يكسان و حرام است. 😔
🔸همچنين على عليه السلام در ذيل آيه شريفه «اكّالون للسّحت» فرمود: رشوه خواران كسانى هستند كه مشكل مردم را حل نموده و در برابر، هداياى آنان را مى پذيرند.
🔹امام صادق عليه السلام رشوه را در حد كفر به خدا مى داند.
🔸 و رسول اكرم صلى الله عليه وآله رشوه دهنده و گيرنده و واسطه را لعنت كرد و فرمود: بوى بهشت به صاحب رشوه نمی رسد.
🔹در حديث ديگر مى خوانيم: هر حاكمى كه نسبت به گرفتارى هاى مردم بى تفاوت باشد، خداوند لطفش را نسبت به او مى پوشاند و اگر هديه قبول كند تا كار مردم را انجام دهد، در زنجير است و اگر رشوه بگيرد، مشرك مى باشد.
🔸حضرت على عليه السلام #رشوه گيرنده را از حقّ ولايت محروم مى داند. در جاى ديگر آن حضرت فرمودند: هيچ گروهى گرفتار رشوه نشدند، مگر آنكه گرفتار ترس و اضطراب و نگرانى شدند
http://yon.ir/VSHcK
🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹
https://eitaa.com/quranpuyan
✴️ بررسی مشخصات کلی سوره های مرحله سوم نزول : نازعات، انشقاق، مدثر، بلد، واقعه، مرسلات، نبا، معارج، مطففین
👈ابتدا درس سوره های این مرحله را مرور می کنیم:
◀️ درس سوره #نازعات : خداوند خالق هستي با فرمان به فرشتگان فرمانبردارش قادر به برپايي قيامت،حشر شما و حسابرسي و عذاب شما در دنيا و اخرت ميباشد.اي پيامبر انسانهاي باخشيت را از سرنوشت دنياطلبي و طغيان انذارده.
◀️ درس سوره #انشقاق : باتوجه به قطعیت سیر تحولی انسان و حضور در دادگاه الهی،دست از تكذيب قيامت و قران برداشته، با ايمان و عمل صالح ،علاوه بر ايمن شدن از عذاب ،به پاداش فراوان برسيد.
◀️ درس سوره #مدثر : ای پیامبر برخیز و با آیات قرآن که برای انسانها تذکر وهشدار است ،مکذبان و ناباوران معاد را از عذاب سخت و ناگریز قیامت انذار ده و در این مسیر صبور باش و مخالفان عنود را به خدا واگذار کن.
◀️ درس سوره #بلد : تاکید شدید بر توجه به هم نوعان گرفتار و یتیمان و مساکین و رواج این امر در جامعه.که رستگاری اخروی را بدنبال دارد.
◀️ درس سوره #واقعه : ظهور قیامت و سرنوشت تلخ مکذبین در برابر سرنوشت خوب اصحاب یمین و مقربون ،قطعی و از اخبار قرانِ نازل شده از سوی خدا است.باتوجه به قدرت خدا در خلق و موت شما و خلق نعمات زندگی دنیوی و بی قدرتی انسان در امور فوق،دست از تکذیب بردارید.
◀️ درس سوره #مرسلات : وعده يوم الفصل و داوری خداوند قادر حكيم و عذاب سخت و غيرقابل گريزِ مکذبین و مجرمين دنياطلب قطعی و براي زمان معيني تعيين وقت شده است.دست از تکذیب آن برداشته،ايمان بياوريد .
◀️ درس سوره #نبا : قطعا منكران و مرددان معاد،با محشورشدن در وعدهگاه يوم الفصل و داوري بلامنازع خداوندِ قادر و چشيدن عذاب جهنمي رفتارهاي طغیانگرانه خود،وعده خدا را درك خواهند كرد.پس قبل از پشيماني بي ثمر در انجا،با ترك تكذيب و انكار،بسوي خدا برگرديد.
◀️ درس سوره #معارج : عذاب مجرمین(مال دوستان منکر معاد)در آخرت براساس مشیت خداوند قطعی و ناگزیر است.بجای انکار،به صفات مصلین متصف شوید تا دربهشت باشید
◀️ درس سوره #مطففین : استمرار تجاوز به حقوق مردم و گناه،باعث سیاهی قلب و انکار یوم الدین و مقابله با اهل حق است.باترک اینها به ابرار ملحق شوید.
همانگونه که ملاحظه میشود،هشدار به قطعی بودن قیامت و حساب اخروی و انداز از عذاب مکذبین و دعوت مخاطبان به ترک تکذیب و ایمان به معاد،در درس غالب این سوره ها مشترک است.
http://yon.ir/51mH5
🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹
https://eitaa.com/quranpuyan
#زندگيقرآني : هرهفته تمرین #عمل به یک دستور قرانی
هفته #نوزدهم
تمرین12
#صلهرحم
◀خداوند در قران در مواردی به #صلهرحم یا ارتباط دوستانه و نزدیک با اقربا و وخویشان و فامیل دستور داده است.
✨از جمله در ایه اول سوره نساء
🔶«يا أَيُّهَا النَّاسُ اتَّقُوا رَبَّکُمُ الَّذي خَلَقَکُمْ مِنْ نَفْسٍ واحِدَةٍ وَ خَلَقَ مِنْها زَوْجَها وَ بَثَّ مِنْهُما رِجالاً کَثيراً وَ نِساءً
🔶وَ اتَّقُوا اللَّهَ الَّذي تَسائَلُونَ بِهِ وَ الْأَرْحامَ
إِنَّ اللَّهَ کانَ عَلَيْکُمْ رَقيباً»
⚜اى مردم از پروردگارتان كه شما را از نفس واحدى آفريد و جفتش را [نيز ] از او آفريد و از آن دو مردان و زنان بسيارى پراكنده كرد پروا داريد و از خدايى كه به [نام] او از همديگر درخواست مى كنيد پروا نماييد و
♦زنهار از خويشاوندان مبريد
كه خدا همواره بر شما نگهبان است.
🔶 خدا می فرماید پاس حرمت #ارحام را هم نگاه دارید و به امر آنان اهتمام بورزید و در حق آنان کوتاهی نکنید و منظور از #ارحام و نزدیکان ، وابستگان نسبی هستند🌹🌹
از تفسير الميزان
http://eitaa.com/joinchat/245891088C04b58d311d
https://eitaa.com/quranpuyan
تاملی در دیدگاههای استاد شهید #مطهری
شماره پانصدو بیست و یک
✅شفاعت از آنِ خداست
مجموعه آثار شهید مطهری
ج۲۶.ص۶۱۹
قرآن می گوید:
✨✨«قُلْ لِلّهِ اَلشَّفاعَةُ جَمِیعاً» اصلاً شفاعت از آنِ خداست.✨✨
شما خیال می كنی كه شما #شفیع را برای شفاعت برمی انگیزانی، آن خداست كه شفیع را برای #شفاعت برانگیخته است. اگر او شفیع را برنیانگیزاند محال است [او شفاعت كند، ] كدام شفیع است كه جرأت شفاعت داشته باشد، كدام شفیع است كه به خود اجازه بدهد یك كلمه بر خلاف رضای خدا درباره ی كسی حرف بزند؟ !
👈پس آن شفاعتی كه شفاعت مردود و شفاعت منفی است [آن است كه برای شفیع استقلال قائل باشیم. ]
مخصوصاً تكرار می كنم:👌 ما هر دو را باید بدانیم، هم آن [شفاعتی ] كه نیست، تا یك وقت از راهی وارد نشویم كه غیر از اینكه كار بی فایده ای كرده ایم گناهی هم مرتكب شده ایم، و هم آن كه هست، چون واقعاً هست و ما باید هر چیزی را آنچنان كه هست بدانیم.
ما در باره ی هر یك از اولیای حق، پیغمبر اكرم، امیرالمؤمنین، حضرت زهرا، حضرت امام حسین و هر كس دیگر- و بلكه هر كاملتری نسبت به ناقصتر از خودش می تواند شفیع باشد- خیال نكنیم كه این رفتن به سوی شفیع فرار از درِ خانه ی خداست! اگر بخواهد به شكل فرار از درِ خانه ی خدا باشد رفتن به سوی شفیع، رفتن به سوی جهنم است.
اگر گفتید من نماز نمی خوانم به جایش كار دیگری برای امام حسین می كنم، امام حسین به چیزی راضی می شود خدا به چیز دیگر، نه خدا را شناخته اید نه امام حسین را. امام حسین آن كسی است كه در خطبه ی روزهای اولش فرمود: «رِضَی اللّهِ رِضانا اَهْلَ الْبَیْت» . اصلاً امام حسین اگر رضایی غیر از رضای خدا داشته باشد كه امام نیست.
پیغمبر اگر از خودش دكّانی مستقل داشته باشد، چیزی بخواهد غیر از آنچه كه خدا می خواهد، به چیزی خشنود باشد غیر از آنچه كه خدا [به آن ] خشنود است، او نمی تواند پیغمبر باشد. بنابراین محال و ممتنع است كه آنچه خدا به آن راضی است از طاعات و عبادات، امام حسین كاری به آنها نداشته باشد، آنچه كه خدا [از آن ] ناراضی است، از گناهان، معصیتها، شرابخواریها، دروغگوییها، غیبتها، باز امام حسین نسبت به اینها حساسیتی نداشته باشد؛ در مقابل، امام حسین حساسیت داشته باشد نسبت به مسائل مربوط به شخص خودش و هر كسی كه در مسائل مربوط به شخص او كاری كرده باشد.
چنین كسی نه خدا را شناخته است و نه امام حسین را، و اگر انسان به این شكل درِ خانه ی امام حسین برود اولین كسی كه او را طرد می كند خود امام حسین است.
امام حسین درِ دیگری باز نكرده غیر از در خانه ی خدا كه بگوییم از در خانه ی خدا نمی رویم، از در خانه ی امام حسین می رویم! اگر دری غیر از در خانه ی خدا باز كرده باشد كه او امام حسین نیست. شفاعت، مسلّم شامل عده ای از اهل توحید می شود، همه ی شرایطش را ما نمی دانیم و اینكه در چه مواقعی برسد، برای ما خیلی روشن نیست، ولی بالاخره در یك مواقعی برای اهل توحید شفاعت خواهد رسید.
#شفاعت همان مغفرت الهی است كه وقتی به خدا نسبت می دهیم اسمش می شود «مغفرت» ، وقتی به وسائلی كه خدا برای مغفرت خودش برانگیخته است نسبت می دهیم اسمش می شود «شفاعت» .
🌸✨🌸✨🌸🌸✨🌸✨🌸
https://telegram.me/quranpuyan
🌷🌷مژده به مخاطبان قرآني:چاپ #سوم كتاب مباني و روش فهم قران بصورت #رنگي منتشر شد. 👈لينك سفارش كتاب با #تخفيف ده درصدي اعیاد رجبیه و نوروز تنها با 13500تومان
https://idpay.ir/quranpuyan/shop/37101
✅اطلاعات بيشتر در خصوص كتاب در كانال زير https://t.me/fahmequran 🔽متقاضیان کتاب با تعداد زیاد یا فروشگاههای کتاب به نام کاربری زیاد پیام دهند. @farpuy
📖 #قرآنچهمیگوید؟
"شما چیزی را نمی خواهید مگر آنچه را که خدا خواسته است". ما همواره در قبضه ی قدرت اوئیم. و این به معنای جبر نیست، دقت کن، بلکه بدان مفهوم است که خداوند در تمامی حوزه های وجودی ما، حضوری آگاهانه و مقتدرانه دارد. او "خالِقُ کُلِّ شَیء" است. چه می خواهی؟! هر چه بخواهی، او در خواست تو پنهان است. از کدام طرف می خواهی بروی؟! از هر طرف که بروی، او خالق همان کیفیت است. توجه به چه داری؟! او پیش از نگاه تو، آنجاست. چه فکر می کنی؟! هر چه فکر کنی، او محیط بر اندیشه ی توست. از دایره ی حکم او فراری نیست. زیرا او مطلق و لایتناهی است. تمامی هستی و راه هایش از آن اوست. اختیار تو تنها در انتخاب این راه هاست. همین. و دقیقاً از این منظر است که مسئولی. تو خالق راه ها نیستی، تو مسئول انتخاب خویشی. و هر راهی قیمتی دارد. بهترین راهها، راه پاکی است. راه بی تعلقی و بی خواهشی است. و در یک کلام راه "تقوی" است. راه گذر کردن و گذشت داشتن است. راه "مغفرت" است. چه "هُوَ اَهلُ التَّقوی وَ اَهلُ المَغفِرَةِ"(او خود، اهل تقوی و اهل مغفرت است!)
برگرفته از سایت مسعود ریاعی
🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹
https://eitaa.com/quranpuyan
✴️ محورها و موضوعات پرتکرار در سوره های مرحله سوم:
1- توصیف رفتار و سرنوشتهای متفاوت و متضاد دو گروه کلی انسانها در اخرت با ذکر عناوین مختلف در همه سورهها
طاغین و مالدوستان/کنترل گنندگان نفس(نازعات)،اصحاب یمین/ ناباوران معاد(انشقاق)،اصحاب المیمنه/اصحاب المشئمه(بلد)،مجرمین/اصحاب یمین (مدثر)سابقون و اصحاب یمین/اصحاب شمال(واقعه)متقین/مکذبین(نبا و مرسلات) مجرمین/مصلین(معارج)ابرار و فجار(مطففین)
2- خسران منکران معاد و عذاب شدید و جهنمی مکذبان جزای اخروی(در هشت سوره از نه سوره این مرحله، تکرار زیاد عبارت ویل للمکذبین)
3- مرگ و قیامت و عذاب اخروی، قطعی است و گریزی از آن ندارید.(واقعه،مرسلات،نبا،معارج،مدثر،مطففین،واقعه)
4- احتجاج با منکران که خداوند،قادر به بعث مجدد انسانهاست (نازعات،واقعه،مرسلات،نبا)
5- بیان بخش دیگری از تحولات عظیم طبیعی مقارن قیامت (انشقاق،واقعه،مرسلات،نبا)
6- قیامت،نزدیک است. وقوع آن در زمان معلومی مقدرشده است. سئوال از زمان قیامت، بهانه است (نازعات،مرسلات،نبا،معارج)
7- نکوهش از دنیا طلبی و مالدوستی و
عدم توجه به هم نوعان و تضییع حقوق
آنها(بلد،مدثر،معارج،مطففین)
👈 نکات و موضوعاتی که برای نخستین بار در این مرحله بیان شده است:
- اضافه شدن وظیفه انذار افراد مستعد بر پیامبر (علاوه بر تذکر)(نازعات)
-اولین شرح کوتاه از داستان موسی و فرعون (نازعات)
-اولین استعمال اصحاب یمین(میمنه) و اصحاب شمال(مشئمه) (انشقاق،بلد،مدثر،واقعه)
- اولین استعمال عبارت"یوم الفصل" برای روز قیامت.(مرسلات)
-اولین ظهور مکذبون/مکذبین (واقعه،مرسلات،مطففین)
-اولین استعمال مجرم (مدثر،مرسلات،معارج)
-اولین اشاره به سه دسته شدن افراد در قیامت(واقعه)
-اولین اشاره به حیات برزخی و سه وضعیت متفاوت برای انسانها در برزخ(واقعه)
-اولین استعمال واژه قران(انشقاق،واقعه)
-اولین ظهورتکبیر، سجود و رکوع (مدثر، انشقاق،مرسلات)
-اولین استعمال کلمه رحمان در سوره ها بجای خداوند(نبا)
-اولین چک لیست رفتارها و باورهای افراد مطلوب و بهشتی (معارج)
-اولین اتهام ها به قران (ان هذا الا سحر یوثر ان هذا الا قول البشر :مدثر) (إِذَا تُتْلَى عَلَيْهِ آيَاتُنَا قَالَ أَسَاطِيرُ الْأَوَّلِينَ:مطففین)
-اولین توصیه پیامبر به صبر (مدثر،معارج)
- اولین اشاره به تمسخر مومنان و گمراه خواندن انها توسط کفار (شروع رویارویی اهل ایمان و اهل کفر )(مطففین)
✅ مشخصات کلی مرحله سوم:
تاكيد زياد بر قطعی بودن قیامت و حشر انسانها و حساب اخروی و انذار از عذاب مکذبین و دعوت مخاطبان به ترک تکذیب و ایمان به معاد
👌 توضيح : زیاد شدن منكرين معاد و سرزنش شدید مکذبین(تکرار ویل للمکذبین)،تاکید و احتجاج بر قطعی بودن قیامت و حشر انسانها و حساب و جزای اخروی و دستور به پیامبر مبنی بر انذار مکذبین و مجرمین از عذاب قطعی اخرت و دعوت مخاطبان به ترک تکذیب و ایمان به معاد،توصیفات بیشتری از حوادث قیامت و سرنوشت متفاوت اصحاب یمین و شمال،نکوهش از دنیا طلبی و مالدوستی و عدم توجه به هم نوعان آغاز اتهام زنی به قران توسط مکذبان و مخالفان و حمایت خدا از پیامبر و قران که وحی است و توصیه پیامبر به صبر و تسبیح ، ورود به فاز انذار افراد مستعد از اتش وعذاب خدا (علاوه بر تذکر مرحله قبل) .
از مرحله سوم به بعد گفتار مخاطبان عصر نزول در واكنش به پيام وحي را نيز در سوره هاي قران مشاهده ميكنيم.
اجزای نماز در سوره های این مرحله ذکر شده ربک فکبر،فسبح باسم ربک العظیم،یسجدون،یرکعون
http://yon.ir/51mH5
🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹
https://eitaa.com/quranpuyan
بسم الله الرحمن الرحیم
سلام برشما
#زندگيقرآني : هرهفته تمرین #عمل به یک دستور قرانی
هفته #نوزدهم
تمرین12
#صلهرحم
◀️امام رضا علیه اسلام فرمودند:
🔶إن الله عزوجل أمر بثلاثة مقرون بها ثلاثة اخری : امر بالصلاة و الزكاة ، فمن صلی و لم یزك لم یقبل منه صلاته ، و امر بالشكر له و للوالدین ، فمن لم یشكر والدیه لم یشكر الله ، و امر باتقاء الله و صلة الرحم ، فمن لم یصل رحمه لم یتق الله عزوجل.
🔷 خداوند سه چیز را به سه چیز دیگر مربوط كرده است و به طور جداگانه نمی پذیرد .
1-نماز را با زكات ذكر كرده است ، هركس نماز بخواند و زكات ندهد نمازش پذیرفته نیست .
2- نیز شكر خود و شكر از والدین را با هم ذكر كرده است . از این رو هركس از والدین خود قدردانی نكند از خدا قدردانی نكرده است .
3-نیز در قرآن سفارش به تقوا و سفارش به #ارحام در كنار هم آمده است، بنابراین اگر كسی به خویشاوندانش رسیدگی و احسان ننماید، باتقوا محسوب نمی شود🌹🌹
"عیون اخبارالرضا ،جلد1,صفحه258"
تهیه شده در گروه #عملبهقرآن در پیام رسان ایتا
http://eitaa.com/joinchat/245891088C04b58d311d
https://eitaa.com/quranpuyan
#تحقیق_موضوعی در قرآن
🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸
آيا #دروغ_مصلحتي در #قران و #اسلام داريم؟ - #دروغ در #شرايط_اضطرار يا #دروغ_مصلحتي؟
همه ما عبارت دروغ مصلحتی را شنیده ایم.افراد در مواقعی برای توجیه و بی اشکال جلوه دادن دروغ خود،از این واژه استفاده می کنند.
اما آیا واقعا در اسلام،چیزی باین نام داریم و آیا دروغ،در شرایطی مجاز است؟
درسايت ايت اله مكارم شيرازي ،اینگونه آمده است:
«دروغ ذاتاً کار فوق العاده بدى است و بسیارى از مشکلات و بدبختى ها و نابسامانى هاى اجتماع کنونى ما بر اثر همین دروغ است. در بعضى از بیاناتى که از ائمه اهل بیت(علیهم السلام) رسیده، دروغ را کلید سایر گناهان شمرده اند!
ولى در عین حال در پاره اى از موارد استثنایى، پیش آمدهایى مى کند که اگر انسان در آن جا راست بگوید فتنه و فساد بزرگى برپا مى شود در حالى که اگر راست نگوید آتش فتنه خاموش مى گردد؛ مثلا، هرگاه میان دو نفر اختلاف شدیدى باشد و یکى از آنها پشت سر دیگرى بدگویى کند و ما هم بشنویم و بدانیم که اگر در برابر سؤالاتى که مى شود راست بگوییم و بدگویى هاى او را فاش کنیم، آتش فتنه اى برپا مى شود که ممکن است تلفات و خسارات مهمّى به بار آورد؛ بدیهى است در چنین موردى راست گفتن کار غلطى است و هیچ عاقلى نمى تواند بگوید در چنین موردى هم باید راست گفت، این یک قانون مسلّم عقلى است که هرگاه فساد چیزى از اصلاح آن بیشتر باشد، ما باید از آن چیز بپرهیزیم.
قوانین اسلامى نیز این حکم عقلى را تأیید نموده و در چنین موارد استثنایى، از روى ضرورت دروغ گفتن را تجویز مى کند.
ولى به دو موضوع باید مؤکّداً توجّه داشت: نخست این که این موضوع کاملا جنبه استثنایى دارد و جز در شرایط خاصّى دروغ گفتن جایز نیست و نباید عدّه اى موضوع «دروغ مصلحت آمیز» را دستاویز کرده و بدون جهت و یا براى به دست آوردن منافع شخصى دروغ بگویند و این عمل زشت را به نام این که مصلحت! ایجاب کرده، مرتکب شوند
پاسخها و نظرات مختلف در روزهای آینده ارسال میشود
http://yon.ir/Qp4075
🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔 @quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
✅ #وظايف_مسئولان_حكومتی از منظر قرآن و عترت
⭕️جايگاه عدالت اقتصادى
عدالت اقتصادى، وجهى از عدالت است كه بر زندگى همگان تأثير اساسى دارد، و صلاح و سامان آن، يا تباهى و نابسامانى آن به شدّت همه عرصههاى زندگى را سمت و سو مىدهد. عدالت اقتصادى در نگاه اميرمؤمنان على(ع) چنان مهم و اساسى تلّقى شده است كه آن حضرت حكومت را پذيرفت تا ستمهاى اقتصادى را برچيند و عدالت اقتصادى را حاكم سازد، چنانكه در خطبه شقشقيه كه دليل پذيرش حكومت را از جانب خود بيان كرده، فرموده است :
«أمَا وَ الَّذِي فَلَقَ الْحَبَّةَ، وَ بَرَأَ النَّسَمَة، لَوْ لاَ حُضُورُ الْحَاضِرِ وَ قِيَامُ الْحُجَّةِ بِوُجُودِ النَّاصِرِ، وَ مَا أَخَذَاللهُ عَلَىالْعُلَمَاءِ أَلاَّ يُقَارُّوا عَلَى كِظَّةِ ظَالِمٍ وَ لاَ سَغَبِ مَظْلُومٍ لاََلْقَيْتُ حَبْلَهَا عَلَى غَارِبِهَا، وَ لَسَقَيْتُ آخِرَهَا بِكَأْسِ أَوَّلِهَا.»
نهج البلاغه ، خطبۀ ۳
بدانيد، به حقّ آن كه دانه را شكافت و جان را آفريد، اگر مردمان چنان حاضر نمىشدند و با اعلام وجود ناصران، حجّت را بر من تمام نمىكردند، و اگر خداوند از عالمان پيمانى سخت نگرفته بود كه در برابر پرخورى ستمگر و گرسنگى ستمديده هيچ آرام و قرار نگيرند، بىتأمّل ريسمانِ مهارِ حكومت را بر گردنش مىافكندم و با همان جام نخست آخرش را هم سيراب مىكردم (حكومت را نمىپذيرفتم و چون گذشته خود را به كنارى مىكشيدم).
امام على(ع) به صراحت اعلام مىدارد كه حكومت را پذيرفت تا به بىعدالتى و ستمگرى اقتصادى كه شاخصه آن پرخورى ستمگران و گرسنگى ستمديدگان است، پايان دهد. اين امر پيوسته دغدغه امام(ع) و مايه نگرانى و رنج او بود، چنانكه فرمود :
« وَلكِنَّنِي آسَى أَنْ يَلِيَ أَمْرَ هذِهِ الاُْمَّةِ سُفَهَاءُهَا وَ فُجَّارُهَا، فَيَتَّخِذُوا مَالَ اللهِ دُوَلا، وَ عِبَادَةُ خَوَلا، وَ الصَّالِحِينَ حَرْبًا، وَ الْفَاسِقِينَ حِزْبًا.»
همان ، نامۀ ۶۲
ليكن آنچه مرا اندوهگين مىكند، آن است كه كار سرپرستى اين امّت به دست نابخردان و نابكارانشان بيفتد. در نتيجه، دارايى خدايى (اموال عمومى) را دست به دست ميان خود بگردانند، و بندگان او را به بندگى خويش درآرند، و با شايستگان به دشمنى و پيكار برخيزند، و با تبهكاران به ساختن دار و دسته بپردازند.
برگرفته از كانال دكتر دلشاد تهرانی
🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸
https://eitaa.com/quranpuyan
با نصب #رايگان تنزيل، متن عربي آيات قران و ترجمه فارسي استادفولادوند را همواره در گوشي خود داريد. با استفاده از پرداخت درون برنامه اي نيز ميتوانيد #ترتيل استادپرهيزگار و #ترجمهصوتي هر سوره را نيز يكبار دانلود و همواره بصورت افلاين استفاده نماييد. لينك #دانلود :https://cafebazaar.ir/app/quranpuyan.com.tanzil/
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
انیمیشن اپلیکیشن #تنزیل https://cafebazaar.ir/app/quranpuyan.com.tanzil/ دانلود #رایگان تنزيل،همراه با پرداخت درون برنامه ای لطفا براي سايرعلاقه مندان #فوروارد كنيد
♻️♻️♻️ #قرآنفهميبرایهمه :
قران فهمي براي همگان از نگاه امام موسي صدر
👈"نخستین ویژگی و عنصر در مدل تفسیری امام صدر «فهم پذیری همگانی قرآن» است. امام خود درباره این ویژگی میگوید که همگان میتوانند برای #فهم قرآن اقدام کنند، اما این اقدام یکسری مقدمات طبیعی دارد و به عنوان مثال باید با زبان عربی و همچنین فضای نزول همخوانی داشته باشد. بنابراین از نظر امام صدر فهم قرآن منحصر به فهم مفسران نخستین نیست.
👈دومین نکته اعتقاد به #مرجعیت قرآن است که از بحثهای کلیدی و اعتقادی است. به گمان من امام صدر مانند بسیاری از عالمان به درستی اعتقاد دارد که مرجع اصلی قرآن است و مسائل دیگر باید در پرتو قرآن مطرح شوند. امام صدر برای اثبات این مدعا روایات بسیاری را هم به عنوان شاهد مثال آورده است. اصولا اصل اول در دینشناسی نیز در همین نکته نهفته است.
👈سومین عنصر و ویژگی #فهم اصلی از قرآن است. ما باید قرآن را با توجه به شرایط و اوضاع زندگی و زمانه خودمان بفهمیم بدون آنکه آن را از قالب زبان عربیاش خارج کنیم. متون مقدس مانند منابع زیرزمینی میمانند. هرچه آگاهی ما از این منابع بیشتر شود، برداشت ما از آنها نیز بیشتر خواهد بود. در قدیم از نفت صرفا چهار ماده برداشت میشد، اما امروزه به مدد تکنولوژی دهها ماده از نفت استخراج میشود؛ این در صورتی است که نفت همان است که در قدیم بود. در اینجا صرفا آگاهی ما از نفت بیشتر شده است.
👌فهم اصلی قرآن یعنی اینکه ما مشکلات و گرفتاریهای زمانه خود را با استفاده از قرآن حل کنیم. به عنوان مثال امام صدر در تفسیر آیات هشتم و نهم سوره مبارکه «التکویر» یعنی «وَإِذَا الْمَوْءُودَةُ سُئِلَتْ* بِأَيِّ ذَنْبٍ قُتِلَتْ» بر اساس شرایط روز، میگوید که اگر دختران را از حضور در اجتماع محروم کرده یا حق انتخاب و آزادی را از آنها سلب کنیم، در اصل همان زنده بهگور کردن را انجام دادهایم. در زمان فعالیت امام صدر در لبنان بحث رای زنان نیز مطرح بود.
👈آخرين عنصر و ویژگی #تفسیر_رسالی اعتقاد به لایههای مختلف معنایی است. یعنی قرآن سطحهای مختلف معنایی دارد و هرکسی متناسب با نوع فکر خود با آن آشنا میشود. راز نو بودن قرآن نیز در دارا بودن لایههای مختلف معنایی است. بنابراین هرکس که داناتر، باسوادتر و آگاهتر باشد، بهتر میتواند از قرآن بهرهبرداری کند.
✔️مدل تفسیری امام موسی صدر باعث میشود تا قرآن نقش خودش را در جامعه ایفا کند. آثار قرآنی امام صدر در دهمین جلد از مجموعه «گام به گام با امام» جمع آوری شده است، اما در سایر مجلدات این مجموعه و در اصل در جای جای گفتارها و مقالات امام استناد به قرآن وجود دارد."
بخشي از سخنان حجت الاسلام مهريزي در جلسه درآمدي بر قرآن شناسي امام موسي صدر ،نقل از سايت موسسه
http://yon.ir/yO5i9
🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹
https://eitaa.com/quranpuyan
بسم الله الرحمن الرحیم
سلام برشما
#زندگيقرآني : هرهفته تمرین #عمل به یک دستور قرانی
هفته #نوزدهم
تمرین12
#صلهرحم
◀️ امام علی علیه السلام می فرمایند :
🔶إِنَّ صِلَةَ الْأَرْحَامِ لَمِنْ مُوجِبَاتِ الْإِسْلَامِ وَ إِنَّ اللَّـهَ سُبْحَانَهُ أَمَرَ بِإِكْرَامِهَا وَ إِنَّهُ تَعَالَى يَصِلُ مَنْ وَصَلَهَا وَ يَقْطَعُ مَنْ قَطَعَهَا وَ يُكْرِمُ مَنْ أَكْرَمَهَا؛
🔶به راستی که صله رحم از واجبات اسلام است و خدای سبحان، امر فرموده که آن را گرامی بدارند و خداوند متعال با هر کس که صله رحم کند، رابطه برقرار میکند و با هر کس که قطع رحم کند، قطع رابطه میکند و هر کس که صله رحم را گرامی بدارد، گرامیاش میدارد.🌹🌹
📚 غررالحکم، ح ۳۶۵۱
تهیه شده در گروه #عملبهقرآن در پیام رسان ایتا
http://eitaa.com/joinchat/245891088C04b58d311d
https://eitaa.com/quranpuyan
آيا #دروغ_مصلحتي در #قران و #اسلام داريم؟ - #دروغ در #شرايط_اضطرار يا #دروغ_مصلحتي؟
راجع به دروغ مصلحتی،بخشی از نظرات آیت اله دکتر صادقی تهرانی ارسال میگردد:
"۱- دروغ» به معنى گفتن يا نشان دادن خلاف واقع است، و حدود سيصد بار در قرآن با مذمت فراوان و با الفاظ و صيغه هاى گوناگونش آمده، و داراى چند بعد است
۲- - دروغ برحسب ابعاد و محتوايش از نظر حرمت يكسان نيست، و هر اندازه ابعاد و محتواى دروغ بيشتر و ناهنجارتر باشد گناه دروغ نيز بيشتر است، كه حكمى را به دروغ به خداى تعالى بستن يا سخنى به دروغ از كسى در امور عادى نقل كردن هرگز يكسان نيست
۳- گناه دروغ هرگز ويژه ى سخن دروغ نيست كه كارى دروغ و نوشته اى دروغ و سكوتى دروغين و هرگونه نمايشى كه حقايق را وارونه جلوه دهد نيز دروغ و گناه است، و اگر هم چيزى به گزاف بنويسى، و يا امضا يا تصديق نوشته اى دروغين را بكنى، و يا با اشاره يا عملى چيزى را برخلاف واقع نمايش دهى، يا در برابرش سكوت كنى همه ى اين ها دروغ است
۴- دروغ و يا توريه كه دروغى كمرنگ است در صورتى به اضطرار و تقيه حلال مى شود كه دروغگو خودش سبب اين اضطرار يا تقيه نباشد، زيرا «الّا مَا اضْطُرِرتُمْ» تنها اضطرارى را موجب حلال شدن حرامى مى كند كه ناخواسته و بدون اختيار پيش آيد، زيرا به اصطلاح ادبى به صيغه مجهول است كه «اگر مضطر و ناچار شديد» و نه معلوم، كه اگر اضطرارى پيش آيد چه خواسته ى شما و چه ناخواسته، بنابراين دروغ يا توريه در زمينه ى اضطرار يا تقيه و يا هر عذرى ديگر در صورتى حلال است كه شما خودت اين اضطرار را نخواسته اى، و موجب آن نشده اى بلكه تنها اضطرارى ناخواسته پيش آمده كه دروغ و يا هر حرامى برابر يا سبك تر از دروغ را در حالت اضطرار حلال مى كند، وگرنه اين حرام در حالت اضطرارهاى ديگر هم همچنان حرام است،
۵- در مواردى كه دروغ جايز و يا واجب است حتى الامكان بايستى توريه كرد، كه از كلام دروغين نيت معنايى درست و صحيح كنى، تا در حد امكان از خلاف واقع دور شوى،
چنان كه حضرت ابراهيم عليه السلام در پاسخ نمروديان درباره ى شكستن بتان فرمود: «بَلْ فَعَلَهُ كَبيرُهُمْ هذا فَاسْألُوهُمْ إنْ كانُوا يَنْطِقُونَ» (سوره ى انبيا، آيه ى 63) «بلكه اين شكستن بت ها كار بزرگ بتان است پس از آن ها بپرسيد اگر كننده اند» و اين جا «اگر ...» در نيت ابراهيم در رابطه ى با كار بت بزرگ است كه اگر اين بتان سخن بگويند اين كار كار بزرگ ترينشان است، ولى چون توان سخن گفتن ندارندپس كار او نيست، و اين جا حضرتش با اين توريه هم دروغ نگفته و هم شعور بت پرستان را به حركت آورده كه «ثُمَّ نُكِسُوا على رُئوسِهِمْ لَقَدْ عَلِمْتَ ما هولآءِ يَنْطِقُونَ» (سوره ى انبياء، آيه ى 65) «سپس سرافكنده شدند و گفتند به راستى دانسته اى كه اينان سخن نمى گويند»"
اما اینجا سئوالی مطرح میشود و آن اینکه طبق نظرات بالا،تشخیص این موارد اضطرار با خود فرد است واین میتواند باعث مصلحت اندیشی بسیار و رواج دروغ در جامعه شود.
پاسخها و نظرات مختلف در روزهای آینده ارسال میشود
http://yon.ir/Qp4075
🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔 @quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛