فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#دعاهای_روزانه
🌸🤲 الْحَمْدُ لِلّٰهِ عَدَدَ مَا خَلَقَ اللّٰهُ، وَالْحَمْدُ لِلّٰهِ مِثْلَ مَا خَلَقَ، وَالْحَمْدُ لِلّٰهِ مِلْءَ مَا خَلَقَ، وَالْحَمْدُ لِلّٰهِ مِدادَ كَلِماتِهِ، وَالْحَمْدُ لِلّٰهِ زِنَةَ عَرْشِهِ،
🌸 ستایش خدای را به عدد آنچه خدا آفرید و ستایش خدای را مانند آنچه پدید آورد و ستایش خدای را به پُری آنچه خلق کرد و ستایش خدای را به امتداد کلماتش و ستایش خدای را به وزن عرشش .،
💫مفاتیح الجنان
📍 کانال قرآن پویان
┏━━━🍃═🌸━━━┓
@quranpuyan
┗━━━🌸═🍃━━━┛
💠#تلاوت_روزانـہ یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ
📖#سوره_مبارڪه_إسراء آیات 97 تا 104
📄#صفحـہ_292
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_292
❇️#گمراهان را نجاتبخشی جز خدا نيست
💠وَ مَنْ يَهْدِ اللَّهُ فَهُوَ الْمُهْتَدِ وَ مَنْ يُضْلِلْ فَلَنْ تَجِدَ لَهُمْ أَوْلِياءَ مِنْ دُونِهِ وَ نَحْشُرُهُمْ يَوْمَ الْقِيامَةِ عَلی وُجُوهِهِمْ عُمْياً وَ بُكْماً وَ صُمًّا مَأْواهُمْ جَهَنَّمُ كُلَّما خَبَتْ زِدْناهُمْ سَعِيراً (۹۷/إسراء)
🌱و هر كه را خدا هدايت كند، پس همو هدايت يافته است و هر كه را گمراه سازد، هرگز ياورانی جز خدا برای آنان نخواهی يافت و ما در روز قيامت، آنان را واژگون (به صورت خزنده) كور و كر و لال محشور میكنيم و جايگاهشان دوزخ است، كه هرگاه خاموش شود، آتش آنان را بيافزاييم.
❓سؤال: اگر گمراهان در قيامت، كر و كور و لالند، پس چگونه در آيات ديگر، از ديدن آتش؛ «رَأَی الْمُجْرِمُونَ النَّارَ»، يا شنيدن صدای دوزخ؛ «سَمِعُوا لَها تَغَيُّظاً وَ زَفِيراً»، يا فرياد و شيون آنان؛ «دَعَوْا هُنالِكَ ثُبُوراً»سخن به ميان آمده است؟
✅ پاسخ: مراحل و مواقف قيامت متفاوت و متعدّد است. در هر موقفی ممكن است حالتی باشد كه در مرحلهی بعد از آن نباشد.
🔹هدايت تنها به علم، عقل و استدلال نيست، توفيق الهی نيز میخواهد. «مَنْ يَهْدِ اللَّهُ»
🔹گمراهان را نجاتبخشی جز خدا نيست. مَنْ يُضْلِلْ فَلَنْ تَجِدَ ...
🔹كسی كه از گوش، چشم و زبان خود در مسير حقّيافتن، حقّگفتن و حقّديدن بهره نگيرد، در قيامت نيز كور، كر، لال و واژگون محشور میشود. اين در واقع نوعی تجسّم عمل انسان است! نَحْشُرُهُمْ ... عَلی وُجُوهِهِمْ عُمْياً وَ بُكْماً وَ صُمًّا
🔹آتش دوزخ، برای مجرمان پيوسته شعلهورتر میشود. «كُلَّما خَبَتْ زِدْناهُمْ سَعِيراً»
📚تفسیر نور
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_292
❇️با این همه #نشانهها باز #ایمان نیاوردند!
💠وَ لَقَدْ آتَيْنا مُوسی تِسْعَ آياتٍ بَيِّناتٍ فَسْئَلْ بَنِي إِسْرائِيلَ إِذْ جاءَهُمْ فَقالَ لَهُ فِرْعَوْنُ إِنِّي لَأَظُنُّكَ يا مُوسی مَسْحُوراً (۱۰۱/إسراء)
🌱همانا به موسی نُه معجزهی روشن داديم. پس، از بنیاسرائيل آنگاه كه (موسی) به سراغشان آمد سؤال كن. پس فرعون (با ديدن آن همه معجزه) به او گفت: ایموسی! من تو را قطعاً افسون شده میپندارم.
🔷در چند آیه پیش از این خواندیم که مشرکان چه تقاضاهای عجیب و غریبی از پیامبر داشتند.
در اینجا در حقیقت نمونهای از این صحنه را در امتهای پیشین بیان میکند کهچگونه انواع خارق عادات و معجزات را دیدند و باز هم بهانه گرفتند و راه انکار را همچنان ادامه دادند.
نخست میگوید: «ما به موسی نه آیه و نشانه روشن دادیم» (وَ لَقَدْ آتَیْنا مُوسی تِسْعَ آیاتٍ بَیِّناتٍ).
👈این آیات عبارتند از: عصا، ید بیضا، طوفان، ملخ، یک نوع آفت نباتی به نام قمّل، فزونی قورباغه، خون، خشکسالی، کمبود میوهها.
سپس برای تأکید بیشتر اضافه میکند: اگر مخالفانت حتی این موضوع را انکار کنند برای اتمام حجت به آنها «از بنی اسرائیل سؤال کن که در آن زمان که (این آیات) به سراغشان آمد چگونه بودند» (فَسْئَلْ بَنِی إِسْرائِیلَ إِذْ جاءَهُمْ).
🔷ولی با این حال نه تنها تسلیم نشدند بلکه موسی را متهم به ساحر بودن و یا دیوانه بودن کردند «پس فرعون به او گفت: من گمان میکنم ای موسی تو ساحر یا دیوانهای» (فَقالَ لَهُ فِرْعَوْنُ إِنِّی لَأَظُنُّکَ یا مُوسی مَسْحُوراً).
👌این روش همیشگی مستکبران است که مردان الهی را به خاطر نوآوریها، و حرکت بر ضد مسیر جامعههای فاسد، و همچنین نشان دادن خارق عادات متهم به سحر و یا جنون میکردند، تا در افکار مردم سادهدل نفوذ کنند و آنها را از گرد پیامبران پراکنده سازند.
📚تفسیر نمونه
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
May 11
♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
6⃣8⃣ تدبر در سوره #هود
🔹نکات مهم تفسیری سوره هود از تفسیر فرقان
❓آیا مخترعان و مکتشفان کافر،پاداش اخروی دارند؟
آيه ۱۵ ـ در اين آيه كسانى را كه در سراسر زندگى تكليفشان بر مبناى «كان» هدفى جز زندگى دنيا و زينتش را نداشته و ندارند تمامى اجرشان را در همين دنيا مقرر كرده كه هرگز نقصان و زيانى هم نمى بينند، اينجا جاى اين پرسش است كه مخترعان و مكتشفانى بودند و هستند كه در عين كفرشان پاداش خدماتشان در زندگى شان داده نشده است، پاسخ اين است كه كل اينان بدون استثناء از موحدان كتابى و يا غير كتابى بوده اند كه با عدم عناد بر حسب آياتى چند بالاخره اهل نجاتند و پاداش خدماتشان بيشتر پس از مرگشان خواهد بود، و اگر هم ملحد يا مشركى يافتيد كه خدماتى مادى به بشريت كرده باشد تمامى پاداش خود را در اين دنيا برده و مى برد، و اگر هم اندكى از پاداش او مانده باشد در مقابل كفر و شركش چندان نيست كه باعث بخشودنش گردد.
مراحل توبه
آيه ۵۲ ـ اينجا كه توبه پس از استغفار آمده اشاره به اين حقيقت است كه گناهكار نخست بايد از پروردگار پوزش و پوشش بطلبد، سپس به سوى او راه يابد تا توبه اش را قبول فرمايد، و در نتيجه نعمتهايى ويژه بر او ارزانى دارد.
انواع استعمار
آيه ۶۱ ـ "أنْشَأَكم من الارض و استَعْمَركم فيها" استعمار داراى چهار بعد است: ظالمانه، عادلانه، فاضلانه و افضل.
اصولا استعمار به معناى طلب عمران و آبادى است، چه از نظر مادى و چه از نظر معنوى، چه خودى و چه غيرى.
ظالمانه اش بدين معنى است كه كسانى را به كار و يا بيگارى بكشند و نتيجه كار در انحصار گمارنده باشد، و يا بهره بيشترش بطور ظالمانه در انحصار اوست، اين گونه استعمار كلا از نظر شرع اقدس الهى حرام است، استعمار عادلانه آن است كه كسى را به كارى وادار كنى كه نتيجه اش به گونه اى عادلانه ميان هر دو تقسيم گردد مانند كارى كه نتيجه اش ميان كارگر و كارفرما بر مبناى عدالت تقسيم شود، كه اين خود مبنا و معناى صحيح استعمار است، استعمار فاضلانه اين است كه بهره بيشتر كار كه بيش از ميزان عدالت است مربوط به كارگر باشد، كه اين خود احسانى در استعمار و استعمارى شايسته رادمردان است.
بهترين نوع استعمار، نوع افضل و خالصانه است كه كل منافع براى كارگر باشد و اين استعمار ربانى است كه نخست خدا همگان را آفريده و سپس كل وسايل كار را در اختيارشان نهاده، و آنگاه با تأكيد، آنان را تنها به سود خودشان وادار به كار فرموده است كه به گونه اى عادلانه و يا بهتر كه فاضلانه است زمين و زمينى ها را آباد كنند، چه آبادى مادى و چه آبادى معنوى كه خودشان را بدين وسيله آباد سازند، و تمام اين آبادانى ها چه از نظر مادى و چه از نظر معنوى به نفع خودشان مى باشد، و هرگز سودى براى استعمار ربانى وجود ندارد.
https://zaya.io/ldpig
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
#زندگی_قرآنی
شماره 92
سوره #بقره صفحه_49
💞 انسان هم مثل خدا، باید #رحمتش بر #غضبش غالب شود.
♦️ يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا كُتِبَ عَلَيْكُمُ الْقِصاصُ فِي الْقَتْلى الْحُرُّ بِالْحُرِّ وَ الْعَبْدُ بِالْعَبْدِ وَ الْأُنْثى بِالْأُنْثى فَمَنْ عُفِيَ لَهُ مِنْ أَخِيهِ شَيْءٌ فَاتِّباعٌ بِالْمَعْرُوفِ وَ أَداءٌ إِلَيْهِ بِإِحْسانٍ ذلِكَ تَخْفِيفٌ مِنْ رَبِّكُمْ وَ رَحْمَةٌ فَمَنِ اعْتَدى بَعْدَ ذلِكَ فَلَهُ عَذابٌ أَلِيمٌ"178/بقره"
اى كسانى كه ايمان آوردهايد! (قانون) قصاص در مورد كشتگان، بر شما (چنين) مقرّر گرديده است: آزاد در برابر آزاد و برده در برابر برده و زن در برابر زن، پس اگر كسى از ناحيه برادر (دينى) خود (يعنى صاحب خون و ولىّ مقتول) مورد عفو قرار گيرد. (يا قصاص او به خونبهاتبديل شود) بايد شيوهاى پسنديده پيش گيرد و به نيكى (ديه را به ولى مقتول) بپردازد، اين حكم تخفيف و رحمتى است از ناحيه پروردگارتان، پس براى كسى كه بعد از اين (از حكم خدا) تجاوز كند، عذاب درناكى دارد.
✅خداوند سبحان دارای اسمای حسنای فراوان است و آن اسما درجات متفاوت دارند. در اسمای فعلی خداوند، #رحمت بیکران او صبغه امامت و رهبری نسبت به سایر اسما را بر عهده دارد:
«و أنت الّذی تسعی رحمتُه اَمام غضبه»
معنای سبقت رحمت خدا بر غضب او این است که
👈هندسه ساختار جهان بر نقشه رحمت خداست.
البته معنای امامت مهر نسبت به #قهر و نیز سبقت رحمت بر غضب این نیست که مهر عاطفی و رحمت احساسی رهبری شئون جامعه را برعهده گیرد، بلکه مرادْ امامت مِهر عقلی و رهبری رحمت لُبّی (نه احساسی) است، به طوری که هر جا عقل برهانی یا نقل معتبر به قهر فتوا داد در همانجا مهر عقلی زمام قهر را به دست میگیرد و قصاص را مثلاً اجرا میکند.
♦به هر تقدیر، انسان که #خلیفه_خدا در زمین است مناسب است معماری مستخلف عنه را الگوی خود قرار دهد، از اینرو ضمن قرار دادن حق #عفو و حق #توافق بر دیه به منظور ترجیح عفو بر #انتقام، واژه ﴿عُفِی﴾ به صورت مجهول و کلمه ﴿شَیء﴾ به صورت نکره ذکر شد تا محتوای آن این باشد که اگر اندکی از حق قصاص عفو شد، مانند آنکه اولیای دم متعدد بودند و یکی از آنان از حق قصاص صرفنظر کرد و عفو محض یا توافق بر دیه را برگزید، فوراً #قصاص متوقف میشود تا نظر او کاملاً تأمین گردد؛ همچنین در صورت توافق بر دیه اگر یکی از اولیای دم از حق دیه خود صرفنظر کرد، به همان نسبت ذمه جانی تبرئه خواهد شد.
🔻 رهبری شئون اجتماعی و امامت مسائل جمعی بر عهده #رحمت است: ﴿رُحَماءُ بَینَهُم) و این نیز به عنوان #حق مطرح شد؛ نه #تکلیف، زیرا در مورد قتل عمد هیچگونه الزامی بر عفو محض یا توافق بر دیه نیست.
🔻خدای سبحان در #قصاص، دست ولی دم را برای عفو یا تخفیف بازگذاشته است، بنابراین اگرچه صدر آیه بیان حکم الزامی قصاص است لیکن با اِعمال عفو و احسان مذکور، بهرهمندی از تخفیف و #رحمت الهی نیز ممکن است: ﴿ذلِکَ تَخفیفٌ مِن رَبِّکُم ورَحمَة﴾.
📚تفسیر تسنیم
ايت اله جوادي املي
┄═❁🍃❈
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
#تعصب_ديني، ممدوح يا مذموم؟
🛑قسمت اول:
❇تعريف تعصب و كاربرد آن در #قرآن
تَعَصُّب یا حَمیَّت از رذائل اخلاقی به معنای طرفداری غیرمنطقی به شخص، گروه یا چیزی است.
#تعصب را به دو گونه پسندیده و ناپسند تقسیم کردهاند. معمولا این واژه را بر گونه افراطآمیز و #نکوهیده آن اطلاق میکنند و بر گونه پسندیده آن نامهای دیگری از جمله #غیرت گذاشته میشود.
🔻🔻#تعصب_مذموم يعني خروج از مسير حق و عدل و انصاف بدليل علقه ما به امري
❇تعصب به صورت صریح در قرآن یک بار در قالب واژه «حمیت» بکار رفته و به تعصب جاهلی مشرکان در مقابل مسلمانان اشاره دارد و چند بار در قالب واژه «عُصْبَه» به معنای جمعیتی که درباره یکدیگر تعصب داشته باشند، استفاده شده است.
⏪ #تعصب به صورت غیر صریح در دیگر آیات قرآن به تعصب بر عقائد پدران و گذشتگان در مقابل پیامبران در ضمن داستانها و نقل قولهایی زیادی ازکافران و اقوام گذشته پرداخته است.
💻ويكي شيعه
🔻تعصب به معنی «وابستگی غیر منطقی به چیزی» تا آنجا که انسان حق را فدای آن کند
و لجاجت به معنی اصرار بر چیزی است به گونهای که منطق و عقل را زیر پا بگذارد، ثمره این دو شجره خبیثه نیز « #تقلید_کورکورانه» است که سد راه پیشرفت و تکامل انسانهاست.
🔻تعصّب از مادّه «عَصَبَ» در اصل به معنای رشته هایی است که مفاصل استخوان ها و عضلات را به هم پیوند می دهد.سپس این مادّه به معنای هر نوع #وابستگی شدید فکری و عملی آمده است که غالبا بار منفی دارد؛ هر چند وابستگی مثبت نیز در مفهوم آن هست. اما معمولا این لفظ در مفهوم افراطی و مذموم آن به کار میرود.
🔴قرآن کریم #تعصّب_دینی و مذهبی را در بین ادیان الهی نفی کرده و در آیاتی بر وجود تعصب مذهبی در بین یهود و نصاری و بعض مسلمین صحه می گذارد:
بر اساس آیاتی از قرآن مسلمانان و اهل کتاب، هر کدام بر دیگری تفاخر می کردند. اهل کتاب می گفتند: «پیامبر ما پیش از پیامبر شما بوده و کتاب ما از کتاب شما سابقه دارتر است.» مسلمانان هم می گفتند: «پیامبر ما خاتم پیامبران و کتابش آخرین و کامل ترین کتب آسمانی است. بنابراین، بر شما امتیاز داریم.»یهود می گفتند: «ما ملت برگزیده ایم و آتش دوزخ جز روزهای معدودی به ما نخواهد رسید.» و مسلمانان می گفتند: «ما بهترین امت ها هستیم؛ زیرا خداوند درباره ما گفته است: «کنتم خیر امة؛ ما بهترین امت هستید.»
👈در بطلان ادعاهای مزبور، آیه ذیل نازل گردید:
•«لیس بأمانیکم و لا أمانی أهل الکتاب من یعمل سوءا یجز به و لا یجد له من دون الله ولیا و لا نصیرا: (فضیلت و برتری) به آرزوهای شما و آرزوهای اهل کتاب نیست؛ هر کس بد کند کیفر داده می شود و کسی را جز خدا ولی و یاور خود نخواهد یافت.»
💻 ويكي فقه
💫ادامه دارد
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
#آیههاینور
🔹 وَإِنَّ أَوْهَنَ الْبُيُوتِ لَبَيْتُ الْعَنْكَبُوتِ
🔸و بىترديد سست ترين خانه ها، خانۀ عنكبوت است
📗سوره عنکبوت، آیه ۴۱
@quranpuyan
💠#تلاوت_روزانـہ یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ
📖#سوره_مبارڪه_إسراء_کهف
📄#صفحـہ_293
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_293
❇️#نماز را بايد بلند خواند يا آهسته؟
💠قُلِ ادْعُوا اللَّهَ أَوِ ادْعُوا الرَّحْمنَ أَيًّا ما تَدْعُوا فَلَهُ الْأَسْماءُ الْحُسْنى وَ لا تَجْهَرْ بِصَلاتِكَ وَ لا تُخافِتْ بِها وَ ابْتَغِ بَيْنَ ذلِكَ سَبِيلاً
🌱بگو: (خداوند را) «الله» بخوانید یا «رحمان»، هر یک را بخوانید، (نامی از نامهای نیکوی او را بردهاید؛ زیرا) بهترین نامها، همه از آنِ اوست. و نمازت را زیاد بلند یا خیلی آهسته نخوان، و میان این (روش)، راهی (میانه) بجوی.
إسراء - ۱۱۰
🔹معناى آيه اين مى شود كه : در نماز صدايت را خيلى بلند مكن وخيلى هم آهسته مخوان ، حد وسط را رعايت نما. واگر اين حد وسط را سبيل خوانده از اين روبوده كه مى خواسته اينطور نماز خواندن در ميان همه مسلمين رسم وسنت شود تا همه گروندگان به دين اسلام اين گونه نماز بخوانند.
🔹البته اين در صورتى است كه مراد از ((بصلاتك (( تك تك نمازها بطور استغراق باشد واما اگر مراد از آن مجموع نمازها (وشايد هم اين ظاهرتر است ) باشد در اين صورت معناى آيه اين خواهد شد كه در همه نمازها جهر مخوان ودر همه آنها اخفات مكن ، بلكه راه ميانه را اتخاذ كن ، كه در بعضى جهر ودر بعضى اخفات كنى . واين احتمال با آنچه در سنت اثبات شده ، كه نماز صبح ومغرب وعشاء بلند وظهر وعصر آهسته خوانده شود، مناسب تر است . وبعيد نيست كه اين وجه با در نظر گرفتن اتصال ذيل آيه به صدر آن وجه موافق ترى باشد، چون در صدر آيه مى فرمود: به هر اسمى مى توانى خدا را بخوانى ودر اين ذيل مى فرمايد بلند كردن صدا در نماز معنايش متعالى بودن وبالابودن خدا است وآهسته خواندن آن معنايش نزديك بودن اواست ، حتى نزديك تر از رگ قلب ، پس به هر دوقسم ، نماز خواندن ، اداء حق همه اسماء خدا است.
📚 تفسير الميزان
http://quranpuyan.com/yaf_postsm10400findunread_tfsyr-w-fhm-swrh-sr-tkhyd-br-mHwr-Sly-hdyt-qrn-dr-bwr-bh-md-w-twHyd-w-nyz-tthbyt-pymbr.aspx#post10400
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan