eitaa logo
قران پویان
455 دنبال‌کننده
5.9هزار عکس
692 ویدیو
615 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
امام جواد (ع) : ألابِقاءُ عَلَی العَمَلِ اَشَدُّ مِنَ العَمَلِ کافی، ج۲، ‌ص ۲۹۶ ایستادگی و استمرار بر کار، ‌سخت تر از اصل کار است 💐میلاد باسعادت امام جواد علیه السلام بر شما مبارک @quranpuyan
🌷🌷مژده به مخاطبان قرآني:چاپ #سوم كتاب مباني و روش فهم قران بصورت #رنگي منتشر شد. 👈لينك سفارش كتاب با #تخفيف ده درصدي اعیاد رجبیه و نوروز تنها با 13500تومان https://idpay.ir/quranpuyan/shop/37101 ✅اطلاعات بيشتر در خصوص كتاب در كانال زير https://t.me/fahmequran 🔽متقاضیان کتاب با تعداد زیاد یا فروشگاههای کتاب به نام کاربری زیاد پیام دهند. @farpuy
#دعاهای_روزانه 💠اللَّهُمَّ فَاهْدِنِي هُدَى الْمُهْتَدِينَ ⚜خدايا مرا به راه ره يافتگان بدار "بخشی از دعای ماه رجب" کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تعقل در شريعت https://eitaa.com/quranpuyan
📖 ؟ "شما چیزی را نمی خواهید مگر آنچه را که خدا خواسته است". ما همواره در قبضه ی قدرت اوئیم. و این به معنای جبر نیست، دقت کن، بلکه بدان مفهوم است که خداوند در تمامی حوزه های وجودی ما، حضوری آگاهانه و مقتدرانه دارد. او "خالِقُ کُلِّ شَیء" است. چه می خواهی؟! هر چه بخواهی، او در خواست تو پنهان است. از کدام طرف می خواهی بروی؟! از هر طرف که بروی، او خالق همان کیفیت است. توجه به چه داری؟! او پیش از نگاه تو، آنجاست. چه فکر می کنی؟! هر چه فکر کنی، او محیط بر اندیشه ی توست. از دایره ی حکم او فراری نیست. زیرا او مطلق و لایتناهی است. تمامی هستی و راه هایش از آن اوست. اختیار تو تنها در انتخاب این راه هاست. همین. و دقیقاً از این منظر است که مسئولی. تو خالق راه ها نیستی، تو مسئول انتخاب خویشی. و هر راهی قیمتی دارد. بهترین راهها، راه پاکی است. راه بی تعلقی و بی خواهشی است. و در یک کلام راه "تقوی" است. راه گذر کردن و گذشت داشتن است. راه "مغفرت" است. چه "هُوَ اَهلُ التَّقوی وَ اَهلُ المَغفِرَةِ"(او خود، اهل تقوی و اهل مغفرت است!) برگرفته از سایت مسعود ریاعی 🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹 https://eitaa.com/quranpuyan
💐💐با تبريك سالروز ميلاد جوادالائمه،روزهای آخر سال 97 در ماه پربرکت رجب را ،با معامله با خدا به پایان برسانید: 1-مشارکت در تولید نسخه #ios اپلیکیشن #تنزیل از لینک زیر :https://idpay.ir/quranpuyan1/shop/46914 دو-مشارکت در انتشار #کتاب قرانی از لینک زیر https://idpay.ir/quranpuyan1/shop/82062
✴️ محورها و موضوعات پرتکرار در سوره های مرحله سوم: 1- توصیف رفتار و سرنوشتهای متفاوت و متضاد دو گروه کلی انسانها در اخرت با ذکر عناوین مختلف در همه سورهها طاغین و مالدوستان/کنترل گنندگان نفس(نازعات)،اصحاب یمین/ ناباوران معاد(انشقاق)،اصحاب المیمنه/اصحاب المشئمه(بلد)،مجرمین/اصحاب یمین (مدثر)سابقون و اصحاب یمین/اصحاب شمال(واقعه)متقین/مکذبین(نبا و مرسلات) مجرمین/مصلین(معارج)ابرار و فجار(مطففین) 2- خسران منکران معاد و عذاب شدید و جهنمی مکذبان جزای اخروی(در هشت سوره از نه سوره این مرحله، تکرار زیاد عبارت ویل للمکذبین) 3- مرگ و قیامت و عذاب اخروی، قطعی است و گریزی از آن ندارید.(واقعه،مرسلات،نبا،معارج،مدثر،مطففین،واقعه) 4- احتجاج با منکران که خداوند،قادر به بعث مجدد انسانهاست (نازعات،واقعه،مرسلات،نبا) 5- بیان بخش دیگری از تحولات عظیم طبیعی مقارن قیامت (انشقاق،واقعه،مرسلات،نبا) 6- قیامت،نزدیک است. وقوع آن در زمان معلومی مقدرشده است. سئوال از زمان قیامت، بهانه است (نازعات،مرسلات،نبا،معارج) 7- نکوهش از دنیا طلبی و مالدوستی و عدم توجه به هم نوعان و تضییع حقوق آنها(بلد،مدثر،معارج،مطففین) 👈 نکات و موضوعاتی که برای نخستین بار در این مرحله بیان شده است: - اضافه شدن وظیفه انذار افراد مستعد بر پیامبر (علاوه بر تذکر)(نازعات) -اولین شرح کوتاه از داستان موسی و فرعون (نازعات) -اولین استعمال اصحاب یمین(میمنه) و اصحاب شمال(مشئمه) (انشقاق،بلد،مدثر،واقعه) - اولین استعمال عبارت"یوم الفصل" برای روز قیامت.(مرسلات) -اولین ظهور مکذبون/مکذبین (واقعه،مرسلات،مطففین) -اولین استعمال مجرم (مدثر،مرسلات،معارج) -اولین اشاره به سه دسته شدن افراد در قیامت(واقعه) -اولین اشاره به حیات برزخی و سه وضعیت متفاوت برای انسانها در برزخ(واقعه) -اولین استعمال واژه قران(انشقاق،واقعه) -اولین ظهورتکبیر، سجود و رکوع (مدثر، انشقاق،مرسلات) -اولین استعمال کلمه رحمان در سوره ها بجای خداوند(نبا) -اولین چک لیست رفتارها و باورهای افراد مطلوب و بهشتی (معارج) -اولین اتهام ها به قران (ان هذا الا سحر یوثر ان هذا الا قول البشر :مدثر) (إِذَا تُتْلَى عَلَيْهِ آيَاتُنَا قَالَ أَسَاطِيرُ الْأَوَّلِينَ:مطففین) -اولین توصیه پیامبر به صبر (مدثر،معارج) - اولین اشاره به تمسخر مومنان و گمراه خواندن انها توسط کفار (شروع رویارویی اهل ایمان و اهل کفر )(مطففین) ✅ مشخصات کلی مرحله سوم: تاكيد زياد بر قطعی بودن قیامت و حشر انسانها و حساب اخروی و انذار از عذاب مکذبین و دعوت مخاطبان به ترک تکذیب و ایمان به معاد 👌 توضيح : زیاد شدن منكرين معاد و سرزنش شدید مکذبین(تکرار ویل للمکذبین)،تاکید و احتجاج بر قطعی بودن قیامت و حشر انسانها و حساب و جزای اخروی و دستور به پیامبر مبنی بر انذار مکذبین و مجرمین از عذاب قطعی اخرت و دعوت مخاطبان به ترک تکذیب و ایمان به معاد،توصیفات بیشتری از حوادث قیامت و سرنوشت متفاوت اصحاب یمین و شمال،نکوهش از دنیا طلبی و مالدوستی و عدم توجه به هم نوعان آغاز اتهام زنی به قران توسط مکذبان و مخالفان و حمایت خدا از پیامبر و قران که وحی است و توصیه پیامبر به صبر و تسبیح ، ورود به فاز انذار افراد مستعد از اتش وعذاب خدا (علاوه بر تذکر مرحله قبل) .  از مرحله سوم به بعد گفتار مخاطبان عصر نزول در واكنش به پيام وحي را نيز در سوره هاي قران مشاهده ميكنيم. اجزای نماز در سوره های این مرحله ذکر شده ربک فکبر،فسبح باسم ربک العظیم،یسجدون،یرکعون http://yon.ir/51mH5 🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹 https://eitaa.com/quranpuyan
بسم الله الرحمن الرحیم سلام برشما : هرهفته تمرین به یک دستور قرانی هفته تمرین12 ◀️امام رضا علیه اسلام فرمودند: 🔶إن الله عزوجل أمر بثلاثة مقرون بها ثلاثة اخری : امر بالصلاة و الزكاة ، فمن صلی و لم یزك لم یقبل منه صلاته ، و امر بالشكر له و للوالدین ، فمن لم یشكر والدیه لم یشكر الله ، و امر باتقاء الله و صلة الرحم ، فمن لم یصل رحمه لم یتق الله عزوجل. 🔷 خداوند سه چیز را به سه چیز دیگر مربوط كرده است و به طور جداگانه نمی پذیرد . 1-نماز را با زكات ذكر كرده است ، هركس نماز بخواند و زكات ندهد نمازش پذیرفته نیست . 2- نیز شكر خود و شكر از والدین را با هم ذكر كرده است . از این رو هركس از والدین خود قدردانی نكند از خدا قدردانی نكرده است . 3-نیز در قرآن سفارش به تقوا و سفارش به در كنار هم آمده است، بنابراین اگر كسی به خویشاوندانش رسیدگی و احسان ننماید، باتقوا محسوب نمی شود🌹🌹 "عیون اخبارالرضا ،جلد1,صفحه258" تهیه شده در گروه در پیام رسان ایتا http://eitaa.com/joinchat/245891088C04b58d311d https://eitaa.com/quranpuyan
در قرآن 🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸 آيا در و داريم؟ - در يا ؟ همه ما عبارت دروغ مصلحتی را شنیده ایم.افراد در مواقعی برای توجیه و بی اشکال جلوه دادن دروغ خود،از این واژه استفاده می کنند. اما آیا واقعا در اسلام،چیزی باین نام داریم و آیا دروغ،در شرایطی مجاز است؟ درسايت ايت اله مكارم شيرازي ،اینگونه آمده است: «دروغ ذاتاً کار فوق العاده بدى است و بسیارى از مشکلات و بدبختى ها و نابسامانى هاى اجتماع کنونى ما بر اثر همین دروغ است. در بعضى از بیاناتى که از ائمه اهل بیت(علیهم السلام) رسیده، دروغ را کلید سایر گناهان شمرده اند! ولى در عین حال در پاره اى از موارد استثنایى، پیش آمدهایى مى کند که اگر انسان در آن جا راست بگوید فتنه و فساد بزرگى برپا مى شود در حالى که اگر راست نگوید آتش فتنه خاموش مى گردد؛ مثلا، هرگاه میان دو نفر اختلاف شدیدى باشد و یکى از آنها پشت سر دیگرى بدگویى کند و ما هم بشنویم و بدانیم که اگر در برابر سؤالاتى که مى شود راست بگوییم و بدگویى هاى او را فاش کنیم، آتش فتنه اى برپا مى شود که ممکن است تلفات و خسارات مهمّى به بار آورد؛ بدیهى است در چنین موردى راست گفتن کار غلطى است و هیچ عاقلى نمى تواند بگوید در چنین موردى هم باید راست گفت، این یک قانون مسلّم عقلى است که هرگاه فساد چیزى از اصلاح آن بیشتر باشد، ما باید از آن چیز بپرهیزیم. قوانین اسلامى نیز این حکم عقلى را تأیید نموده و در چنین موارد استثنایى، از روى ضرورت دروغ گفتن را تجویز مى کند. ولى به دو موضوع باید مؤکّداً توجّه داشت: نخست این که این موضوع کاملا جنبه استثنایى دارد و جز در شرایط خاصّى دروغ گفتن جایز نیست و نباید عدّه اى موضوع «دروغ مصلحت آمیز» را دستاویز کرده و بدون جهت و یا براى به دست آوردن منافع شخصى دروغ بگویند و این عمل زشت را به نام این که مصلحت! ایجاب کرده، مرتکب شوند پاسخها و نظرات مختلف در روزهای آینده ارسال میشود http://yon.ir/Qp4075 🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹 ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔 @quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
آید بهار و پیرهن بیشه نو شود نوتر برآورد گل اگر ریشه نو شود زیباست روی کامل سبزت کلاه نو زیباتر آنکه در سرت اندیشه نو شود منوچهر آتشی سلام صبحتان بخیر روزتان بانشاط🌸 https://eitaa.com/quranpuyan
از منظر قرآن و عترت ⭕️جايگاه عدالت اقتصادى عدالت اقتصادى، وجهى از عدالت است كه بر زندگى همگان تأثير اساسى دارد، و صلاح و سامان آن، يا تباهى و نابسامانى آن به شدّت همه عرصه‌هاى زندگى را سمت و سو مى‌دهد. عدالت اقتصادى در نگاه اميرمؤمنان على(ع) چنان مهم و اساسى تلّقى شده است كه آن حضرت حكومت را پذيرفت تا ستم‌هاى اقتصادى را برچيند و عدالت اقتصادى را حاكم سازد، چنان‌كه در خطبه شقشقيه كه دليل پذيرش حكومت را از جانب خود بيان كرده، فرموده است : «أمَا وَ الَّذِي فَلَقَ الْحَبَّةَ، وَ بَرَأَ النَّسَمَة، لَوْ لاَ حُضُورُ الْحَاضِرِ وَ قِيَامُ الْحُجَّةِ بِوُجُودِ النَّاصِرِ، وَ مَا أَخَذَاللهُ عَلَى‌الْعُلَمَاءِ أَلاَّ يُقَارُّوا عَلَى كِظَّةِ ظَالِمٍ وَ لاَ سَغَبِ مَظْلُومٍ لاََلْقَيْتُ حَبْلَهَا عَلَى غَارِبِهَا، وَ لَسَقَيْتُ آخِرَهَا بِكَأْسِ أَوَّلِهَا.» نهج البلاغه ، خطبۀ ۳ بدانيد، به حقّ آن كه دانه را شكافت و جان را آفريد، اگر مردمان چنان حاضر نمى‌شدند و با اعلام وجود ناصران، حجّت را بر من تمام نمى‌كردند، و اگر خداوند از عالمان پيمانى سخت نگرفته بود كه در برابر پرخورى ستمگر و گرسنگى ستمديده هيچ آرام و قرار نگيرند، بى‌تأمّل ريسمانِ مهارِ حكومت را بر گردنش مى‌افكندم و با همان جام نخست آخرش را هم سيراب مى‌كردم (حكومت را نمى‌پذيرفتم و چون گذشته خود را به كنارى مى‌كشيدم). امام على(ع) به صراحت اعلام مى‌دارد كه حكومت را پذيرفت تا به بى‌عدالتى و ستمگرى اقتصادى كه شاخصه آن پرخورى ستمگران و گرسنگى ستمديدگان است، پايان دهد. اين امر پيوسته دغدغه امام(ع) و مايه نگرانى و رنج او بود، چنان‌كه فرمود : « وَلكِنَّنِي آسَى أَنْ يَلِيَ أَمْرَ هذِهِ الاُْمَّةِ سُفَهَاءُهَا وَ فُجَّارُهَا، فَيَتَّخِذُوا مَالَ اللهِ دُوَلا، وَ عِبَادَةُ خَوَلا، وَ الصَّالِحِينَ حَرْبًا، وَ الْفَاسِقِينَ حِزْبًا.» همان ، نامۀ ۶۲ ليكن آن‌چه مرا اندوهگين مى‌كند، آن است كه كار سرپرستى اين امّت به دست نابخردان و نابكارانشان بيفتد. در نتيجه، دارايى خدايى (اموال عمومى) را دست به دست ميان خود بگردانند، و بندگان او را به بندگى خويش درآرند، و با شايستگان به دشمنى و پيكار برخيزند، و با تبهكاران به ساختن دار و دسته بپردازند. برگرفته از كانال دكتر دلشاد تهرانی 🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸 https://eitaa.com/quranpuyan
با نصب #رايگان تنزيل، متن عربي آيات قران و ترجمه فارسي استادفولادوند را همواره در گوشي خود داريد. با استفاده از پرداخت درون برنامه اي نيز ميتوانيد #ترتيل استادپرهيزگار و #ترجمه‌صوتي هر سوره را نيز يكبار دانلود و همواره بصورت افلاين استفاده نماييد. لينك #دانلود :https://cafebazaar.ir/app/quranpuyan.com.tanzil/
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
انیمیشن اپلیکیشن #تنزیل https://cafebazaar.ir/app/quranpuyan.com.tanzil/ دانلود #رایگان تنزيل،همراه با پرداخت درون برنامه ای لطفا براي سايرعلاقه مندان #فوروارد كنيد
♻️♻️♻️ : قران فهمي براي همگان از نگاه امام موسي صدر 👈"نخستین ویژگی و عنصر در مدل تفسیری امام صدر «فهم پذیری همگانی قرآن» است. امام خود درباره این ویژگی می‌گوید که همگان می‌توانند برای قرآن اقدام کنند، اما این اقدام یک‌سری مقدمات طبیعی دارد و به عنوان مثال باید با زبان عربی و همچنین فضای نزول همخوانی داشته باشد. بنابراین از نظر امام صدر فهم قرآن منحصر به فهم مفسران نخستین نیست. 👈دومین نکته اعتقاد به قرآن است که از بحث‌های کلیدی و اعتقادی است. به گمان من امام صدر مانند بسیاری از عالمان به درستی اعتقاد دارد که مرجع اصلی قرآن است و مسائل دیگر باید در پرتو قرآن مطرح شوند. امام صدر برای اثبات این مدعا روایات بسیاری را هم به عنوان شاهد مثال آورده است. اصولا اصل اول در دین‌شناسی نیز در همین نکته نهفته است. 👈سومین عنصر و ویژگی اصلی از قرآن است. ما باید قرآن را با توجه به شرایط و اوضاع زندگی و زمانه خودمان بفهمیم بدون آنکه آن را از قالب زبان عربی‌اش خارج کنیم. متون مقدس مانند منابع زیرزمینی می‌مانند. هرچه آگاهی ما از این منابع بیشتر شود، برداشت ما از آنها نیز بیشتر خواهد بود. در قدیم از نفت صرفا چهار ماده برداشت می‌شد، اما امروزه به مدد تکنولوژی ده‌ها ماده از نفت استخراج می‌شود؛ این در صورتی است که نفت همان است که در قدیم بود. در اینجا صرفا آگاهی ما از نفت بیشتر شده است. 👌فهم اصلی قرآن یعنی اینکه ما مشکلات و گرفتاری‌های زمانه خود را با استفاده از قرآن حل کنیم. به عنوان مثال امام صدر در تفسیر آیات هشتم و نهم سوره مبارکه «التکویر» یعنی «وَإِذَا الْمَوْءُودَةُ سُئِلَتْ* بِأَيِّ ذَنْبٍ قُتِلَتْ» بر اساس شرایط روز، می‌گوید که اگر دختران را از حضور در اجتماع محروم کرده یا حق انتخاب و آزادی را از آنها سلب کنیم، در اصل همان زنده‌ به‌گور کردن را انجام داده‌ایم. در زمان فعالیت امام صدر در لبنان بحث رای زنان نیز مطرح بود. 👈آخرين عنصر و ویژگی اعتقاد به لایه‌های مختلف معنایی است. یعنی قرآن سطح‌های مختلف معنایی دارد و هرکسی متناسب با نوع فکر خود با آن آشنا می‌شود. راز نو بودن قرآن نیز در دارا بودن لایه‌های مختلف معنایی است. بنابراین هرکس که داناتر، باسوادتر و آگاه‌تر باشد، بهتر می‌تواند از قرآن بهره‌برداری کند. ✔️مدل تفسیری امام موسی صدر باعث می‌شود تا قرآن نقش خودش را در جامعه ایفا کند. آثار قرآنی امام صدر در دهمین جلد از مجموعه «گام به گام با امام» جمع آوری شده است، اما در سایر مجلدات این مجموعه و در اصل در جای جای گفتارها و مقالات امام استناد به قرآن وجود دارد." بخشي از سخنان حجت الاسلام مهريزي در جلسه درآمدي بر قرآن شناسي امام موسي صدر ،نقل از سايت موسسه http://yon.ir/yO5i9 🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹 https://eitaa.com/quranpuyan
بسم الله الرحمن الرحیم سلام برشما : هرهفته تمرین به یک دستور قرانی هفته تمرین12 ◀️ امام علی علیه السلام می فرمایند : 🔶إِنَّ صِلَةَ الْأَرْحَامِ لَمِنْ مُوجِبَاتِ الْإِسْلَامِ وَ إِنَّ اللَّـهَ سُبْحَانَهُ أَمَرَ بِإِكْرَامِهَا وَ إِنَّهُ تَعَالَى يَصِلُ مَنْ وَصَلَهَا وَ يَقْطَعُ مَنْ قَطَعَهَا وَ يُكْرِمُ مَنْ أَكْرَمَهَا؛  🔶به راستی که صله رحم از واجبات اسلام است و خدای سبحان، امر فرموده که آن را گرامی بدارند و خداوند متعال با هر کس که صله رحم کند، رابطه برقرار می‌کند و با هر کس که قطع رحم کند، قطع رابطه می‌کند و هر کس که صله رحم را گرامی بدارد، گرامی‌اش می‌دارد.🌹🌹 📚 غررالحکم، ح ۳۶۵۱ تهیه شده در گروه در پیام رسان ایتا http://eitaa.com/joinchat/245891088C04b58d311d https://eitaa.com/quranpuyan
آيا در و داريم؟ - در يا ؟ راجع به دروغ مصلحتی،بخشی از نظرات آیت اله دکتر صادقی تهرانی ارسال میگردد: "۱- دروغ» به معنى گفتن يا نشان دادن خلاف واقع است، و حدود سيصد بار در قرآن با مذمت فراوان و با الفاظ و صيغه هاى گوناگونش آمده، و داراى چند بعد است ۲- - دروغ برحسب ابعاد و محتوايش از نظر حرمت يكسان نيست، و هر اندازه ابعاد و محتواى دروغ بيشتر و ناهنجارتر باشد گناه دروغ نيز بيشتر است، كه حكمى را به دروغ به خداى تعالى بستن يا سخنى به دروغ از كسى در امور عادى نقل كردن هرگز يكسان نيست ۳- گناه دروغ هرگز ويژه ى سخن دروغ نيست كه كارى دروغ و نوشته اى دروغ و سكوتى دروغين و هرگونه نمايشى كه حقايق را وارونه جلوه دهد نيز دروغ و گناه است، و اگر هم چيزى به گزاف بنويسى، و يا امضا يا تصديق نوشته اى دروغين را بكنى، و يا با اشاره يا عملى چيزى را برخلاف واقع نمايش دهى، يا در برابرش سكوت كنى همه ى اين ها دروغ است ۴- دروغ و يا توريه كه دروغى كمرنگ است در صورتى به اضطرار و تقيه حلال مى شود كه دروغگو خودش سبب اين اضطرار يا تقيه نباشد، زيرا «الّا مَا اضْطُرِرتُمْ» تنها اضطرارى را موجب حلال شدن حرامى مى كند كه ناخواسته و بدون اختيار پيش آيد، زيرا به اصطلاح ادبى به صيغه مجهول است كه «اگر مضطر و ناچار شديد» و نه معلوم، كه اگر اضطرارى پيش آيد چه خواسته ى شما و چه ناخواسته، بنابراين دروغ يا توريه در زمينه ى اضطرار يا تقيه و يا هر عذرى ديگر در صورتى حلال است كه شما خودت اين اضطرار را نخواسته اى، و موجب آن نشده اى بلكه تنها اضطرارى ناخواسته پيش آمده كه دروغ و يا هر حرامى برابر يا سبك تر از دروغ را در حالت اضطرار حلال مى كند، وگرنه اين حرام در حالت اضطرارهاى ديگر هم همچنان حرام است،  ۵- در مواردى كه دروغ جايز و يا واجب است حتى الامكان بايستى توريه كرد، كه از كلام دروغين نيت معنايى درست و صحيح كنى، تا در حد امكان از خلاف واقع دور شوى،  چنان كه حضرت ابراهيم عليه السلام در پاسخ نمروديان درباره ى شكستن بتان فرمود: «بَلْ فَعَلَهُ كَبيرُهُمْ هذا فَاسْألُوهُمْ إنْ كانُوا يَنْطِقُونَ» (سوره ى انبيا، آيه ى 63) «بلكه اين شكستن بت ها كار بزرگ بتان است پس از آن ها بپرسيد اگر كننده اند» و اين جا «اگر ...» در نيت ابراهيم در رابطه ى با كار بت بزرگ است كه اگر اين بتان سخن بگويند اين كار كار بزرگ ترينشان است، ولى چون توان سخن گفتن ندارندپس كار او نيست، و اين جا حضرتش با اين توريه هم دروغ نگفته و هم شعور بت پرستان را به حركت آورده كه «ثُمَّ نُكِسُوا على رُئوسِهِمْ لَقَدْ عَلِمْتَ ما هولآءِ يَنْطِقُونَ» (سوره ى انبياء، آيه ى 65) «سپس سرافكنده شدند و گفتند به راستى دانسته اى كه اينان سخن نمى گويند»" اما اینجا سئوالی مطرح میشود و آن اینکه طبق نظرات بالا،تشخیص این موارد اضطرار با خود فرد است واین میتواند باعث مصلحت اندیشی بسیار و رواج دروغ در جامعه شود. پاسخها و نظرات مختلف در روزهای آینده ارسال میشود http://yon.ir/Qp4075 🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹 ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔 @quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
#دعاهای_روزانه اَللّهُمَّ اغْفِرْ لىَ الذُّنُوبَ الَّتى تَحْبِسُ الدُّعاَّءَ فرازی از دعای کمیل خدایا! بیامرز برایم آن گناهانی را که دعا را حبس می کند @quranpuyan
آیات و جملات ✅خوبی را بابهتر از آن پاسخ بده مشابه اين معنا در سوره رحمان نيز بيان شده است:جايي كه خدا نعمات و پاداش اهل بهشت را برميشمرد هَلْ جَزَاء الْإِحْسَانِ إِلَّا الْإِحْسَانُ ﴿۶۰﴾ مگر پاداش احسان جز احسان است (۶۰) https://goo.gl/S8h8HV کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تعقل در شريعت با عمومی سازی فهم و عمل به قرآن 🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹 https://eitaa.com/quranpuyan
✨قَالَ رَبِّ اغْفِرْ لِي وَلِأَخِي وَأَدْخِلْنَا فِي رَحْمَتِكَ ۖ وَأَنْتَ أَرْحَمُ الرَّاحِمِينَ. (151)اعراف 🔶 [موسى‌] گفت: «پروردگارا، من و برادرم را بيامرز و ما را در [پناه‌] رحمت خود درآور، و تو مهربانترين مهربانانى.»🌹🌹 🔶🔶 .https://eitaa.com/quranpuyan
✅ ادله جواز از منظر آيت الله مصباح يزدي براي اثبات وجود فهم قرآن مي توان به ادله ذيل استدلال كرد: ◀️ الف) دليل چنان‌كه پيش‌تر گذشت، قرآن بر اساس اصول محاورهٔ عقلايي با مردم سخن گفته و دليلي بر به‌كارگيري شيوه ديگري در بيان قرآن وجود ندارد. مخاطبان قرآن نيز، از آغاز تاكنون بر همين اساس (اصول محاوره) به فهم قرآن روي آورده‌اند. اگر اين شيوه فهم ناروا بود، بايد به صراحت به همه اعلام مي‌گرديد تا با پرهيز از آن گرفتار كژفهمي‌ نشوند؛ زيرا سكوت در اين زمينه، مردم را به گمراهي كشانده و با هدف از نزول قرآن كه هدايت مردم است ، ناسازگار و از ساحت حكيمانهٔ خداي متعال و پيامبر(صلى الله عليه وآله) دور است. فهم متون بر اساس اصول محاوره، روشي عقلايي و مورد تاييد اسلام است و مردم اين روش را در فهم قرآن نيز به كار گرفته‌اند. اگر اين شيوه جايز نمي‌بود، مي‌بايست بدان هشدار داده شود تا هدف نزول قرآن كه هدايت مردم است، از ميان نرود؛ ◀️ ب) ادله ۱. آيات قرآن چنان‌كه در بحث امكان فهم گفتيم، قرآن كريم مردم را به در آيات قرآن فراخوانده و فرمان داده‌ است. بي‌گمان خداي حكيم و اولياي او به چيزي كه نارواست، فرمان نمي‌دهند؛ بنابراين وجود اين فرمان‌ها يا سفارش‌ها، دليل روا بودن فهم ما از قرآن است. نمي‌توان گفت كه مقصود از اين‌گونه آيات آن است كه مردم با مراجعه به پيامبر و اهل‌بيت از مفاد آيات باخبر شده و در آن تدبر كنند؛ زيرا ظاهر اين آيات و روايات، بر تدبر و فهم مستقيم و بي‌واسطهٔ مخاطبان قرآن دلالت دارد. همچنين قرآن كريم در چند مورد براي اثباتِ از سوي خدا بودنِ خود، مخاطبان را به همانندآوري فراخوانده است. تا هماهنگي كامل و عدم اختلاف آيات قرآن با يكديگر و ناتواني خود از ارائهٔ چنين مطالبي را به عيان بنگرند. به طور طبيعي پيش‌فرض چنين فراخواني، جايز بودن فهم و تفسير مخاطبان است. 👌آيات بيانگر تدبر در قرآن، آياتي كه مخالفان قرآن را به همانندآوري فراخوانده است و نيز روايات بيانگر لزوم تدبر در قرآن، روش فهم، معيار بودن قرآن در ارزيابي روايات و سفارش‌كننده مردم به پناه‌جويي و تمسك به قرآن، بر اعتبار وجواز فهم قرآن دلالت دارد. ۲. روايات اهل‌بيت(عليهم السلام) دسته‌هاي مختلفي ازروايات اهل‌بيت(عليهم السلام)كه پيش‌تر در بحث امكان فهم مطرح شد، دلالت روشني برجوازفهم قرآن دارد؛زيرا دستور و تاكيد بر تدبر در قرآن، آموزش شيوه فهم و تفسير قرآن، دستور به تمسك به قرآن در فتنه‌ها و معيار بودن قرآن براي ارزيابي روايات كه در روايات اهل‌بيت(عليهم السلام) مطرح شده است، همه، بر اين اصل مسلم مبتني است كه فهم درست و معتبر آيات، امكان‌پذير است. قرآن‌شناسي جلد ۲ (معارف قرآن ۶) › درس سوم: جواز فهم قرآن http://yon.ir/4z1I6 🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸 https://eitaa.com/quranpuyan
🍃🌼🍃 بسم الله الرحمن الرحیم سلام بر شما : هر هفته تمرین ‌‌به‌ یک دستور قرانی هفته 12 🔶بخشی از وصیت نامه امیرالمومنین علی علیه السلام: امام(ع) پس از حمد خدا فرمودند : فرزندم حسن! تو و همه فرزندان و اهل بيتم و هر كس را كه اين نوشته من به او رسد را به امور ذيل توصيه و سفارش مىكنم : ..... ◀ارحام و خويشاوندان را از ياد نبريد ، كنيد كه حساب انسان را نزد خدا آسان مى‌كند. ..... ◀خدارا !خدارا!در باره یتیمان ،مبادا گرسنه و بی سرپرست بمانند. ◀خدا را! خدا را! درباره قرآن ؛ مبادا دیگران در عمل به ان از شما پیشی بگیرند. ◀بر شما باد كه بر روابط دوستانه ما بين خويش بيفزاييد، به يكديگر نيكى كنيد، از كنارهگيرى و قطع ارتباط و .. بپرهيزيد. 🔸انشاالله دوستان قرآنی عزیز در ، به یتیمان و بی سرپرستان توجه ویژه داشته باشند. 🍃🌼🍃 http://eitaa.com/joinchat/245891088C04b58d311d https://eitaa.com/quranpuyan
♻️♻️با سلام به مخاطبان گرامي كانال با تبريك فرا رسيدن سالروز ميلاد با سعادت حضرت علي ع با توجه به فرا رسيدن ايام تعطيلات نوروز و مسافرت ها و ديد وبازديدهاي نوروزي از روز 4 شنبه 29 اسفند تا شنبه 17 فروردين ماه پستهاي روزانه كانال به پست هاي صبحگاهي،عمل به قران و مطالب و موضوعات مناسبتي محدود خواهد شد. اميدواريم همه مخاطبان عزيز،اين ايام را با سلامتي و موفقيت پشت سرگذاشته، سال جديد را در سايه قران، با خير و بركت آغاز نمايند.🌷🌷☘️☘️
آيا در و داريم؟ - در يا ؟ عملكرد حضرت علي ع در شوراي 6 نفره تععين خليفه پس از عمر،نشان دهنده محدود بودن دايره مصلحت و اضطرار براي دروغ گفتن است. متاسفانه بر خلاف وسيع بودن شعاع دايره مصلحت سنجي در جامعه امروز ما،حضرت علي حتي در لحظه اي حساس و تكرار ناشدني براي جلوگيري از حكومت عثمان و بازگشت مقام رهبري و امامت جامعه به معصومين،مصلحتي براي دروغ گفتن نديدند. شهيد مطهري هم اين حادثه را در كتاب حماسه حسيني اين گونه روايت ميكند "شورا طوری تركیب شده بود كه عمر خودش هم می دانست كه بالأخره خلافت به عثمان می رسد، چون علی علیه السلام قطعاً رأی سه به علاوه ی یك نداشت؛ حد اكثر این بود كه علی سه نفر داشته باشد كه مسلّماً عثمان در میان آنها نبود، زیرا عثمان رقیبش بود. پس عثمان قطعاً برنده است. نتیجه این شد كه زبیر گفت: من رأیم را دادم به علی، طلحه گفت: من رأیم را دادم به عثمان، سعد هم كنار رفت. كار دست عبد الرّحمن بن عوف باقی ماند؛ به هر طرف كه رأی می داد او انتخاب می شد. عبد الرّحمن، اول آمد سراغ علی علیه السلام گفت: علی! آیا حاضری با من بیعت كنی به این شرط كه خلافت را به عهده بگیری و بر طبق كتاب اللّه (قرآن) و سنّت پیغمبر و سیره ی شیخین عمل كنی؟  روش زمامداری و رهبری تو، همان روش شیخین (أبو بكر و عمر) باشد. ببینید علی چگونه در اینجا بر سر دوراهی تاریخ قرار می گیرد! در چنین موقعیتی هر كس پیش خود به علی می گوید: اكنون وقت تصاحب خلافت است، دوراهی تاریخ است، خلافت را یا باید بنی امیّه ببرند یا تو، یك دروغ مصلحتی بگو.  ولی علی گفت:حاضرم قبول كنم كه به كتاب اللّه و سنّت رسول اللّه و روشی كه خودم انتخاب می كنم عمل كنم. عبد الرّحمن بن عوف رفت سراغ عثمان و همان سؤال را تكرار كرد. عثمان گفت حاضرم. این قضیه سه بار تكرار شد. عبد الرّحمن می دانست كه علی از حرف خودش برنمی گردد و نمی آید در اینجا روش رهبری شیخین را امضا كند و بعد گفته ی خود را پس بگیرد.  در این صورت، علی خودش را قربانی خلافت كرده بود. در هر سه نوبت، علی علیه السلام پاسخ داد: بر طبق كتاب اللّه، سنّت رسول اللّه و روشی كه خودم انتخاب میكنم و اجتهاد رأی آن طور كه خودم اجتهاد می كنم، عمل می كنم. عثمان به این شكل خلیفه شد جهت مشاهده پاسخها و نظرات مختلف به لینک زیر مراجعه نمایید http://yon.ir/Qp4075 🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹 ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔 @quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
عید بر عاشقان مبارک باد عاشقان عیدتان مبارک باد #مولانا سلام عزیزان صبحتان بخیر عید میلاد امیرالمومنین (ع) بر شما مبارک @quranpuyan
✨يا علي ذاتت ثبوت قل هو الله احد ✨نام تو نقش نگين امرِ اَلله الصّمد ✨لم يلِد از مادر گيتي و لم يولَد چو تو ✨در جهان بعد از نبي، مِثلت لهُ كُفواً احد ⚜میلاد مسعود مولود کعبه امیر مؤمنان علی علیهم السلام بر تمام شیعیان و عاشقان آنحضرت مبارک باد⚜ کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تعقل در شريعت @quranpuyan
قرآن در علیه السلام آیاتی از سوره مبارکه بقره در وصف امیر المومنین علیه السلام:(به نقل از از کتاب سيماى امام على عليه السلام در قرآن / ترجمه شواهد التنزيل) 🌹علی علیه السلام و شباهت به پیامبران 🌹 در سوره مبارکه بقره آيه ۳۱، می خوانیم: وَ عَلَّمَ آدَمَ الْأَسْماءَ كُلَّها (و به آدم همه نامها را آموخت). در حدیث ذیل، رسول خدا صلی الله علیه و آله علىّ بن ابى طالب علیه السلام را شبيه حضرت آدم معرفى كرده اند: عن أبي الحمراء قال، قال رسول اللّه صلی الله علیه و آله: من أراد أن ينظر إلى آدم في علمه و إلى نوح في فهمه و إلى إبراهيم في حلمه و إلى يحيى في زهده و إلى موسى في بطشه فلينظر إلى علىّ بن ابى طالب. ابو الحمراء گفت پيامبر فرمود: هر كس بخواهد به آدم در عملش و به نوح در فهمش و به ابراهيم در حلمش و به يحيى در زهدش به موسى در شدتش نگاه كند، پس به علىّ بن ابى طالب علیه السلام بنگرد. و نيز در اين سوره نازل شده است: يُؤْتِي الْحِكْمَةَ مَنْ يَشاءُ وَ مَنْ يُؤْتَ الْحِكْمَةَ فَقَدْ أُوتِيَ خَيْراً كَثِيراً خداوند حكمت را به هر كسى كه بخواهد مىدهد و به هر كس حكمت داده شود، به او خير فراوان داده شده (سوره مبارکه بقره آيه ۲۴۹) عن علقمة عن عبد اللّه قال: كنت عند رسول اللّه صلی الله علیه و آله فسئل عن علي فقال: قسمت الحكمة عشرة أجزاء فأعطي عليّ تسعة أجزاء و أعطي الناس جزءا واحدا. علقمه از عبد اللّه نقل مى كند كه گفت: نزد پيامبر خدا بودم از او راجع به على علیه السلام پرسيده شد، فرمودند: حكمت به ده جزء تقسيم شده و نه جزء آن به على و يك جزء آن به مردم داده شده است. https://goo.gl/6as4S2 کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تعقل در شريعت با عمومی سازی فهم و عمل به قرآن 🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹 https://eitaa.com/quranpuyan