#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_329
❇️نمونه های از #نصرت_انبیاء در قرآن :حضرت #یونس علیه السلام
💠وَ ذَا النُّونِ إِذْ ذَهَبَ مُغاضِباً فَظَنَّ أَنْ لَنْ نَقْدِرَ عَلَيْهِ فَنادى فِي الظُّلُماتِ أَنْ لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ «87»
🌱و ذوالنون (يونس را به ياد آور) آن هنگام كه خشمگين (و با قهر از ميان مردم بيرون) رفت و گمان كرد كه (آسوده شد و) ما بر او تنگ نخواهيم گرفت، (امّا همين كه در كام نهنگ فرو رفت و سبب آن را دانست) پس در آن تاريكيها ندا داد كه (خداوندا!) جز تو معبودى نيست، تو پاك و منزهى (و) همانا من از ستمكاران بودم (و نمىبايست مردم را بخاطر سرسختىشان رها كرده و تنها بگذارم).
💠فَاسْتَجَبْنا لَهُ وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ «88»انبباء
🌱پس (دعاى) او را اجابت كرديم و او را از آن اندوه نجات داديم و ما اين چنين، مؤمنان را نجات مى دهيم.
🔹در بيان تاريخ، هميشه از شيرينىها و موفّقيّتها سخن نگوييم، بلكه به حوادث تلخ و شكستها نيز اشاره كنيم. «وَ ذَا النُّونِ»
🔹اگر حركتها و حبّ و بغضها به فرمان خداوند و مرضى خاطر او نباشد، نتيجه مطلوب را در پى نخواهد داشت. «ذَهَبَ مُغاضِباً- إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ
🔹دعايى كه در آن، اقرار به توحيد، تنزيه پروردگار و اعتراف به خطا و اشتباه و گناه باشد، مستجاب است. سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ ... فَاسْتَجَبْنا
🔹تنزيه خداوند و اقرار به گناه، رمز نجات از مصائب و محروميّتهاست. سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ ... فَاسْتَجَبْنا
🔹تنها راه نجات، خواست و ارادهى الهى است. «فَاسْتَجَبْنا لَهُ وَ نَجَّيْناهُ»
🔹داستانهاى قرآن، يك واقعهى تمام شده نيست، يك جريان و سنّت دائمى است. «كَذلِكَ»
🔹نجات اهل ايمان، يك سنّت و قانون خداوند است. «كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ»
🔹هر كس اين ذكر را با آن حال بگويد نجات مىيابد. إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَاسْتَجَبْنا ... كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
📚تفسیر نور
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_329
❇️دعای مستجاب #زكرياع
💠"وَ زَڪرِیّا إِذْ نادے رَبَّهُ رَبِّ لاتَذَرْنِے فَرْداً وَ أَنْتَ خَیْرُ الْوارِثِیـنَ" (89انبیاء)
🌱و زڪریا را (به یاد آور) در آن هنگام که پروردگارش را خواند (و عرض کرد): پروردگار من! مرا تنها مگذار (و فرزند برومندى به من عطا ڪن); و تو بهترین وارثانے !
💠"فَاسْتَجَبْنا لَهُ وَ وَهَبْنا لَهُ یَحْیے وَ أَصْلَحْنا لَهُ زَوْجَهُ إِنَّهُمْ ڪانُوا یُسارِعُونَ فِی الْخَیْراتِ وَ یَدْعُونَنا رَغَباً وَ رَهَباً وَ ڪانُوا لَنا خاشِعِیـنَ" (90انبیاء)
🌱ما هم دعاے او را پذیرفتیم، و یحیے را به او بخشیدیم; و همسرش را (که نازا بود) برایش آماده (باردارے) ڪردیم; چرا ڪه آنان (خاندانے بودند ڪه) همواره در ڪارهاى خیر به سرعت اقدام مى ڪردند; و در حال بیم و امید ما را مے خواندند; و پیوسته براے ما (خاضع و) خاشع بودند.
🔹در آیات 89 و 90 سوره انبیاء آداب دعا ڪردن از زبان حضرت ذڪریا (ع) اینچنین بیان شده است؛
🔹حضرت زڪریا(ع) تقاضاےفرزند صالح و برومندے ڪرد، و با دعاے که توأم با نهایت ادب بود خدا را خواند.
نخست از ربّ شروع ڪرد، همان پروردگارے ڪه از نخستین لحظات زندگے لطفش شامل انسان مےشود.
جزتو پیش ڪه برآرد بنده دست؟
هم دعا و هم اجابت از تو هست
هم از اول میدهے میل دعا
تو دهےآخر دعاها را جزا
اول و آخر تویے، ما در میان
هیچ هیچے که نیاید در بیان
"مولانا"
🔷این ایات به سه قسمت از صفات برجسته این خانواده اشاره ڪرده؛
🔹آنها در انجام ڪارهاى خیر، سرعت مى کردند (إِنَّهُمْ کانُوا یُسارِعُونَ فِی الْخَیْراتِ).
🔹آنها به خاطر عشق به طاعت و وحشت از گناه، در همه حال ما را مے خوانند (وَ یَدْعُونَنا رَغَباً وَ رَهَباً).
🔹آنها همواره در برابر ما خشوع داشتند (خضوعے آمیخته با ادب و احترام و ترس آمیخته با احساس مسئولیت) (وَ کانُوا لَنا خاشِعِینَ).
👌ذکر این صفات سه گانه ممکن است اشاره به این باشد که آنها به هنگام رسیدن به نعمت، گرفتار غفلت ها و غرورهائى که دامن افراد کم ظرفیت و ضعیف الایمان را به هنگام وصول به نعما می گیرد نمی شدند.
👈 ودر نهایت خداوند این دعاى خالص و سرشار از عشق به حقیقت را اجابت کرد، و خواسته او را تحقق بخشید، آن چنان که مى فرماید: ما دعوت او را اجابت کردیم و یحیى را به او بخشیدیم (فَاسْتَجَبْنا لَهُ وَ وَهَبْنا لَهُ یَحْیى).
📚برگرفته کانال نکات تفسیری
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
May 11
♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
4⃣ تدبر در سوره #قدر
🔹ادامه نکات سوره قدر
۲- آیه دوم و استفاده از جمله و ماادراک لیله القدر : همانگونه که در کاربردهای قبلی عبارت"و ما اداراک" مشاهده شد، بر ناشناخته بودن و عدم قابلیت فهم و درک کامل آن توسط انسانها دلالت دارد و جز مقداری که توسط وحی اعلام شده، اطلاعات بیشتری از آنها نداریم. لیله القدر نیز همین گونه است.
۳- روح چیست؟ در سوره اسراء، روح، امری از جانب خدا معرفی شد که متفاوت از فرشتگان و نیز تصور رایج یعنی روح انسان است و علم انسانها درباره آن نیز کم است. قل الروح من امر ربی و ما اوتیتم من العلم الا قلیلا. در سوره غافر هم از القای روح به رسولان الهی صحبت شده است. یلقی الروح من امره علی من یشاء من عباده لینذر یوم التلاق و نیز در سوره شوری راجع به رسالت پیامبر اسلام ص: وکذلک اوحینا الیک روحا من امرنا. در ماجرای خلقت ادم و عیسی هم از روح صحبت شده است: نفخت فیه من روحی، فارسلنا الیها روحنا فتمثل لها بشرا سویا، فنفخنا فیه من روحنا، به نظر میرسد روح مامور و مجرای تحقق اوامر خاص الهی است.
۴- ملائکه در قرآن بعنوان فرستادگان و ماموران خداوند معرفی شده اند. از جمله کارهایی که در قرآن به انها نسبت داده شده است عبارتست از: توفی نفس (قبض روح) انسانها، فرستادگان خدا در ابلاغ پیام خدا به انسانها مثلا حضرت ابراهیم، حضرت لوط، زکریا و حضرت مریم، یاری دهندگان مومنان ، فرشتگان موکل و محافظ هر انسان، متولیان تحولات قیامتی و نیز مراقبان دوزخ، و ...
۵- کاربرد توام ملایکه و روح در سوره های دیگر چنین است: یوم یقوم الروح و الملائکه صفا سوره نبا، ینزل الملائکه بالروح من امره علی من یشاء من عباده ان انذروا، سوره نحل، (که در مقایسه با ایه سوره غافر مشخص میشود در القای روح بر رسولان، ملائکه هم همراهی میکنند. همچنین نشان دهنده غلبه و برتری و ارحجیت روح بر ملایکه است. شاید بتوان گفت روح نقشی مشابه اتاق فرمان یا سیستم کنترل یا مدیر فرشتگان است.) نکته قابل تامل آنکه علیرغم کاربرد ملائکه بصورت جمع، روح همواره بصورت مفرد آمده است.
۶- در تمام سوره های قرآن همواره از نزول و ارسال ملائکه و روح صحبت شده است. سوره معارج، تنها سوره ایست که به عروج و بازگشت ملایکه و روح به سمت خداوند در روز قیامت اشاره دارد که شاید حاکی از استمرار کار این کارگزاران خداوند در زمین و اتمام کار انها در دنیای فعلی با آغاز قیامت باشد.
۷- در نزول ملایکه و روح از آسمان به زمین،چه اتفاقی رخ میدهد؟ "کل امر" شامل چیست؟
در آیه ۵ سوره سجده، خدا به تدبیر امور و شئون خلقت از اسمان تا زمین اشاره میکند: یدبر الامر من السماء الی الارض ثم یعرج الیه فی یوم کان مقداره الف سنه مما تعدون که در مقایسه با آیات سوره قدر و معارج میتوان گفت نزول روح و ملائکه به زمین، در راستای تدبیر و پشت سرهم چیدن امور آفرینش توسط خداوند است که تا روز قیامت استمرار دارد. در آیه اخر سوره طلاق نیز فرموده الله الذی خلق سبع سماوات و من الارض مثلهن یتنزل الامر بینهن لتعلموا ان الله علی کل شی قدیر. در اینجا نیز نزول امر آسمانها و زمین از مظاهر قدرت خداوند دانسته شده که با توجه به ایات قبلی، این نزول امر توسط فرشتگان و روح انجام میشود.
ادامه دارد....
آقای سید کاظم فرهنگ
https://zaya.io/ajztn
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
#زندگي_قرآني
شماره 127
سوره #ال_عمران صفحه_58
⭕️ نکوهش فراد و رسانههايي كه سعي در #خودي و #غيرخودیهای كاذب و ظالمانه دارند
🔻 وَ مِنْ أَهْلِ الْكِتابِ مَنْ إِنْ تَأْمَنْهُ بِقِنْطارٍ يُؤَدِّهِ إِلَيْكَ وَ مِنْهُمْ مَنْ إِنْ تَأْمَنْهُ بِدِينارٍ لا يُؤَدِّهِ إِلَيْكَ إِلَّا ما دُمْتَ عَلَيْهِ قائِماً ذلِكَ بِأَنَّهُمْ قالُوا لَيْسَ عَلَيْنا فِي الْأُمِّيِّينَ سَبِيلٌ وَ يَقُولُونَ عَلَى اللَّهِ الْكَذِبَ وَ هُمْ يَعْلَمُونَ
«75»/آلعمران
🌱و از اهل كتاب كسانى هستند كه اگر او را بر اموال بسيارى امين گردانى، به تو باز مىگرداند و بعضى از آنان (به قدرى نادرستند كه) اگر او را بر دينارى امين گردانى، آن را به تو برنمىگرداند، مگر آنكه (براى مطالبه آن) دائماً بالاى سر او بايستى، اين (خيانت در امانت،) به جهت آن است كه گفتند: دربارهى امّيّين (غير اهل كتاب) هرچه كنيم بر ما گناهى نيست، در حالى كه آنها آگاهانه بر خدا دروغ مىبندند.
🔻خائنان و امینان- جمعی از یهود عقیده داشتند که مسؤول حفظ امانتهای دیگران نیستند، منطق آنها این بود که میگفتند ما اهل کتابیم! و پیامبر الهی و کتاب آسمانی او در میان ما بوده است، ولی در مقابل اینها گروهی از آنان خود را موظف به پرداخت حقوق دیگران میدانستند.
در این آیه قرآن به هر دو گروه اشاره کرده حق هر کدام را ادا میکند.
👈 به این ترتیب قرآن مجید به خاطر غلط کاری گروهی از آنها، همه آنها را محکوم نمیکند و این یک درس مهم اخلاقی به همه مسلمین است.
🔷ضمنا نشان میدهد آن گروهی که خود را در تصرف و غصب اموال دیگران مجاز و مأذون میدانستند هیچ منطقی جز منطق زور و سلطه را پذیرا نیستند
سپس در ادامه آیه منطق این گروه را در مورد غصب اموال دیگران بیان میکند، میفرماید:
👈«این به خاطر آن است که آنها میگویند ما در برابر «امّیّین» (غیر اهل کتاب) مسؤول نیستیم»
آری! آنها با این خود برتربینی و امتیاز دروغین به خود حق میدادند که اموال دیگران را به هر اسم و عنوان تملک کنند، و این منطق از اصل خیانت آنها در امانت، به مراتب بدتر و خطرناکتر بود.
قرآن مجید در پاسخ آنها در پایان همین آیه با صراحت میگوید: «آنها به خدا دروغ میبندند در حالی که میدانند»
👈 آنها به خوبی میدانستند که در کتب آسمانیشان به هیچ وجه اجازه خیانت در امانتهای دیگران به آنان داده نشده، در حالی که آنها برای توجیه اعمال ننگین خویش چنین دروغهایی را میساختند و به خدا نسبت میدادند.
📚تفسير نمونه
┄═❁🍃❈
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
🟢 #قرآن به #عقل، بهاي زيادي داده است. #عقل حتی میتواند علیه خدا احتجاج کند
#علامه_طباطبایی وقتی مشاهده کردند که در حوزه به فقه و اصول به خوبی پرداخته میشود اما #تفسیر و #فلسفه مهجور مانده، ایشان لازم دیدند تا به تفسیر و فلسفه نیز به خوبی پرداخته شود و همت خود را بر آن گذاشتند.
اگر یک نفر عاقل باشد برای جامعه برکت دارد، اما اگر قائم به عقل باشد، برکات آن خیلی بیشتر است.
«و قوم یعقلون» که در قرآن آمده، ناظر به نژاد و قوم خاصی نیست، بلکه منظور قائم بالعقل است
👈👈و اگر جامعه قائم بالعقل شد، #جامعه_عاقل نه بیراهه می رود و نه راه کسی راه می بندد.
🟢 قرآن به #عقل بهای زیادی داده و از مردم خواسته قائم به عقل و قوام بالعقل باشند.
🔻 اگر خداوند انبیا را نمی فرستاد مردم در قیامت، با عقلشان علیه خدا احتجاج میکردند که چرا رهبران الهی را نفرستادی که به ما دین را یاد بدهند؟ تو که می دانستی بعد مرگ ما اینجا می آییم، چرا راهنما نفرستادی؟
♦♦ نکته این مطلب این است که #عقل حتی میتواند علیه خدا احتجاج کند، اما بعد از ارسال رسل دیگر بهانهای باقی نمی ماند، و عقل باید پیروی کند.
اگر عقل از اسارت نفس درآمد، چشمه جوشان خواهد شد
#عقل پروری را خود قرآن کریم به عهده گرفته و لذا اول سخن از عقل است و سپس سخن از قوم یعقلون است و پس از آن به جایی می رسد که علیه خدا احتجاج می کند، و این بها دادن به عقل است که انسان می تواند با آن علی الله احتجاج کند.
قرآن کریم عهده دار مطالبی است که هیچ علم و هیچ حکمتی عهده دار آن نیست.
📗 قرآن کریم شبهاتی را که در جوامع بشری مطرح است، یکی پس از دیگری ذکر می کند و سپس پاسخ می دهد.
بسیاری از آیات قرآن پاسخ به شبهاتی هستند که مادیون مطرح کردند و آن #شبهات امروز نیز مطرح میشوند
لذا ما باید به قرآن مسلط شویم تا بتوانیم آن شبهات را پاسخ دهیم.
🎙از سخنان ايت اله جوادي املي در سیزدهمین گردهمایی اساتید علوم عقلی
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
#دعاهای_روزانه
🌸🤲اللّهم اجعل القرآنَ لنا فی الدّنیا قریناً
🌸و فی القبر مونساً و أنیساً
🌸و فی الآخرةِ شافعاً و شفیعاً
@quranpuyan
💠#تلاوت_روزانـہ یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ
📖#سوره_مبارڪه_انبیاء آیات 91 تا 101
📄#صفحـہ_330
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_330
❇️#مریم بانوى پاکدامن
💠وَ الَّتِي أَحْصَنَتْ فَرْجَها فَنَفَخْنا فِيها مِنْ رُوحِنا وَ جَعَلْناها وَ ابْنَها آيَةً لِلْعالَمِينَ
🌱و آن بانو را (یاد کن) که دامن خود را پاک نگه داشت؛ پس ما از روح (منسوب به) خود در او دمیدیم و او و پسرش را نشانهای (بزرگ) برای جهانیان قرار دادیم.
أنبیاء - ۹۱
🔷در این آیه به مقام مریم و عظمت و احترام او و فرزندش حضرت مسیح ( علیه السلام ) اشاره شده است . ذکر مریم در ردیف بحثهاى مربوط به پیامبران بزرگ یا به خاطر فرزند او حضرت عیسى است و یا به جهت اینکه تولدش از جهاتى شبیه به تولد یحیى از زکریا بود که شرح آن را در ذیل آیات سوره مریم آوردیم .
🔷و یا به خاطر آنست که روشن کند عظمت مقام ویژه مردان بزرگ نیست بلکه زنان بزرگى هم بوده اند که تاریخشان نشانه عظمتشان ، الگو و اسوه اى براى زنان جهان بوده اند.
مى گوید: ((به خاطر بیاور مریم را که دامان خویش را از هر گونه آلودگى نگه داشت )) (و التى احصنت فرجها).
((سپس ما از روح خود در او دمیدیم )) (فنفخنا فیها من روحنا).
((و او و فرزندش مسیح را نشانه بزرگى براى جهانیان قرار دادیم ))
(و جعلناها و ابنها آیة للعالمین ).
📚تفسیر نمونه
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_330
❇️#قيامت، روز بيداری و تأسف وجدانهای خفته است
💠وَ اقْتَرَبَ الْوَعْدُ الْحَقُّ فَإِذا هِيَ شاخِصَةٌ أَبْصارُ الَّذِينَ كَفَرُوا يا وَيْلَنا قَدْ كُنَّا فِي غَفْلَةٍ مِنْ هذا بَلْ كُنَّا ظالِمِينَ (۹۷/انبیاء)
🌱و وعدهی حقّ (برپايی قيامت) نزديك گرديد، پس در آن هنگام چشمهای كفّار (از وحشت و حيرت) خيره و باز ماند (و با خود گويند:) ای وای بر ما! براستی كه ما از اين (روز) در غفلت بوديم، بلكه ما ستمگر بوديم.
۱- هجوم فتنهگران (يأجوج و مأجوج) نشانهی پايان عمر دنيا و نزديكی قيامت است. حَتَّی إِذا فُتِحَتْ يَأْجُوجُ ... وَ اقْتَرَبَ الْوَعْدُ الْحَقُ
۲- وقوع قيامت، قطعی و حتمی است. «اقْتَرَبَ الْوَعْدُ الْحَقُّ»
۳- قيامت و حوادث آن، ناگهانی است. «فَإِذا هِيَ»
۴- قيامت، روز بُهت و حيرت است. «شاخِصَةٌ أَبْصارُ الَّذِينَ»
۵- قيامت، روز بيداری و تأسف وجدانهای خفته است. «يا وَيْلَنا»
۶- غفلت از قيامت، از نشانههای بارز كفر و كافران است. كَفَرُوا ... كُنَّا فِي غَفْلَةٍ
۷- ريشه همهی انحرافها و بدبختیها، غفلت است. «كُنَّا فِي غَفْلَةٍ»
۸- غفلت از قيامت، مايهی ستم به خود و ديگران است. كُنَّا فِي غَفْلَةٍ ... كُنَّا ظالِمِينَ
۹- قيامت، روز اقرار و اعتراف است. «كُنَّا ظالِمِينَ»
📚تفسیر نور
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
May 11
♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
5⃣ تدبر در سوره #قدر
🔹ادامه نکات سوره قدر
۸- در شب قدری که نزول قران اغاز شده است، چه اتفاقی افتاده است؟
با توجه به توضیحات قبلی در خصوص نزول ملائکه و روح برای تحقق اوامر و تدابیر مختلف الهی ،و نیز جمله وکذلک اوحینا الیک روحا من امرنا در سوره شوری خطاب به پیامبر اسلام ص، و نیز آیاتی که به محافظت آسمانها از استراق سمع شیاطیان و جنیان بعداز بعثت پیامبر خاتم و نزول آخرین کتاب آسمانی اشاره دارد (ازجمله آیات ۸ و ۹ سوره جن) می توان دریافت که نزول مستمر ، بموقع و مراقبت شده آیات قرآن به پیامبر اسلام در طول ۲۳ سال مستلزم تمهید مقدمات و ایجاد مکانیزمی مطمئن بین آسمان و زمین بوده است که این کار در شب قدر توسط فرشتگان و روح باذن خداوند انجام شده است. آیات ابتدای سوره صافات به این مکانیزم و تقسیم کار فرشتگان،اشاره کوتاهی دارد. سوگند به صف بستگان ( فرشتگان وحی رسان)كه صفى [با شكوه] بستهاند {۱}پس دفع كنندگانِ (شیاطین ) دفع کردنی {۲}پس تلاوتكنندگانِ ذکر (وحی){۳}كه قطعا معبود شما يگانه است {۴}
۹- در آیه آخر، چه چیزی مشمول سلام و سلامت در شب قدر است که در سایر شبها نیست؟ انسانها یا ملائکه؟ همه انسانها یا خواص؟ زمینیان یا آسمانیان یا هردو؟
پاسخ باین سئوال مشکل است زیرا پاسخ صریح و مرتبطی در این سوره یا سایر سوره های قرآن ظاهرا ارایه نشده است. در دعای ۴۴ صحیفه سجادیه این سلام و برکت را شامل بندگانی بر اساس مشیت خدا دانسته است. برخی نیز این آیه را دال بر سلامت و بی عیب و موفق بودن انجام کار فرشتگان و روح در این شب دانسته اند.
۱۰- در سوره اسرا بیشترین تکرار قرآن و تایید و توصیف محتوای آن وجود دارد .از سوی دیگر در سوره های اسرا و فرقان به فواید نزول تدریجی قرآن اشاره شده است. (وَقَالَ الَّذِينَ كَفَرُوا لَوْلَا نُزِّلَ عَلَيْهِ الْقُرْآنُ جُمْلَةً وَاحِدَةً كَذَلِكَ لِنُثَبِّتَ بِهِ فُؤَادَكَ وَرَتَّلْنَاهُ تَرْتِيلًا {۳۲}فرقان)
انتهای سوره اسرا آیات زیر را داریم که:
وَبِالْحَقِّ أَنزَلْنَاهُ وَبِالْحَقِّ نَزَلَ وَمَا أَرْسَلْنَاكَ إِلاَّ مُبَشِّرًا وَنَذِيرًا {۱۰۵}
و آن [قرآن] را به حق فرود آورديم و به حق فرود آمد و تو را جز بشارتدهنده و بيمرسان نفرستاديم {۱۰۵}
وَقُرْآناً فَرَقْنَاهُ لِتَقْرَأَهُ عَلَى النَّاسِ عَلَى مُكْثٍ وَ نَزَّلْنَاهُ تَنزِيلاً {۱۰۶}
و قرآنى [با عظمت را] بخش بخش [بر تو] نازل كرديم تا آن را به آرامى به مردم بخوانى و آن را به تدريج نازل كرديم {۱۰۶}
شروع سوره قدر هم با إِنَّا أَنزَلْنَاهُ فِي لَيْلَةِ الْقَدْرِ است که طبق برداشت ما به اغاز نزول قرآن در شب قدر اشاره دارد و یا طبق قول برخی مفسران به نزول دفعی قرآن اشاره دارد.
شروع سوره فرقان هم با تبارک الذی انزل الفرقان علی عبده و خبر از رسالت جهانی پیامبر اسلام می باشد.
کلمات کلیدی :
لیله القدر. شروع سوره اسرا هم با سبحان الذی اسری بعبده لیلا من.. بود
انزلناه: صاد طه اسرا یوسف قدر دخان انعام ابراهیم انبیا
سلام،
فجر: فجر اسرا (قرآن الفجر ۲ بار) قدر بقره نور
الروح :اسرا ۲ بار قدر
آقای سید کاظم فرهنگ
https://zaya.io/ajztn
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
#زندگي_قرآني
شماره 128
سوره #ال_عمران صفحه_58
🌱⭕️ #انصاف_در_برخورد_با_مخالفان، توجيه نكردن تضييع ظلم ها به نام خدا
🔶وَمِنْ أَهْلِ الْكِتَابِ مَنْ إِن تَأْمَنْهُ بِقِنطَارٍ يُؤَدِّهِ إِلَيْكَ وَمِنْهُم مَّنْ إِن تَأْمَنْهُ بِدِينَارٍ لَّا يُؤَدِّهِ إِلَيْكَ إِلَّا مَا دُمْتَ عَلَيْهِ قَائِمًا ذَلِكَ بِأَنَّهُمْ قَالُوا لَيْسَ عَلَيْنَا فِي الْأُمِّيِّينَ سَبِيلٌ وَيَقُـولُونَ عَلَى اللَّهِ الْكَذِبَ وَهُمْ يَعْلَمُونَ ال عمران:75
و از اهل كتاب كسانى هستند كه اگر او را بر اموال بسيارى امين گردانى، به تو باز مىگرداند و بعضى از آنان (به قدرى نادرستند كه) اگر او را بر دينارى امين گردانى، آن را به تو برنمىگرداند، مگر آنكه (براى مطالبه آن) دائماً بالاى سر او بايستى، اين (خيانت در امانت،) به جهت آن است كه گفتند: دربارهى امّيّين (غير اهل كتاب) هرچه كنيم بر ما گناهى نيست، در حالى كه آنها آگاهانه بر خدا دروغ مىبندند
1⃣- در مورد مخالفانِ نيز، انصاف را مراعات كنيد و همه را خائن ندانيد. «مِنْ أَهْلِ الْكِتابِ ... يُؤَدِّهِ إِلَيْكَ»
2⃣- امانتدارى، ملاكى براى ارزشيابى افراد است. «يُؤَدِّهِ ... لا يُؤَدِّهِ»
در روايات آمده است: «امانت را به صاحبش برگردانيد، حتّى اگر او فاسق باشد».
3⃣- استثمار، استحمار و نژادپرستى، ممنوع است. «لَيْسَ عَلَيْنا فِي الْأُمِّيِّينَ سَبِيلٌ»
4⃣- يهوديان و مسيحيان، خود را انديشمند و مسلمانان را بىسواد و امّى مىپنداشتند. «لَيْسَ عَلَيْنا فِي الْأُمِّيِّينَ سَبِيلٌ»
5⃣- بالاتر از گناه، #توجيهگناه است. اهل كتاب اموال مردم را به ناحق مىخوردند و مىگفتند: خداوند به اين كار راضى است. 😳😞 «يَقُولُونَ عَلَى اللَّهِ الْكَذِبَ»
↩️عدالت و انصاف ايجاب ميكند كه در مورد دگرانديشان به چشم حقبين بنگريم و امور را سپيد و سياه نگيريم. اين واقعبيني و نشانة وسعت نظر است كه مخالفان را با يك چوب نرانيم. البته در برابر سوء استفاده ستمگران آنها بايد همواره ايستاد و با قدرت استيفاي حقوق كرد.
⬅️- نكتة بسيار پندآميز و ظريفي است؛ حق و عدالت مستقل از مقام و مرتبت، يا موقعيت و ميزان سواد و ثروت است. در دنياي مدرن نيز آشكارا ميبينيم #حقوقي را كه حتي براي #حيات_وحش و #محيط_زيست رعايت ميكنند از غيرخوديها و مردم كشورهايي كه بر آنها تسلط دارند دريغ ميدارند.
📚تفسير نور و بازرگان
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
#مهجوریت_قرآن در #حوزههای_علیمه
✅تاسف از #حوزههاي_قرانگريز
"اگردربارۀ این علوم (علوم حوزوی) دقت به خرج دهى خواهى دید که طورى تنظیم شده که گویى هیچ احتیاجى به #قرآن ندارد، حتى ممکن است یک محصل، همۀ آن علوم را فرا بگیرد و متخصص در صرف، نحو، بیان، لغت، حدیث، رجال، درایه، #فقه و اصول بشود و همۀ این درسها را تا آخر بخواند و قهرمان این علوم نیز بشود و حتى به پایۀ #اجتهاد نیز برسد ولى قرآن را به درستی نتواند قرائت کند یا به عبارتى اصلاً دست به هیچ قرآنى نزده باشد."😢😢
تفسير الميزان، ج 5 ص 276
🟢 کفایه و رد آن را خوب بلدند ولی برای پاسخ به یک پرسش از قرآن باید به تفاسیر مراجعه کنند!
🔸 یا رَبِّ انَّ قَوْمِی اتَّخَذوا هذَا الْقُرْ انَ مَهْجوراً (فرقان/۳۰)
پروردگارا، قوم من این قرآن را مهجور ساختند
🔹 یکی از فضلای خودمان در حدود یک ماه پیش مشرّف شده بود به عتبات. میگفت خدمت آیتالله #خویی (سلّمه الله تعالی) رسیدم، به ایشان گفتم: چرا شما درس #تفسیری که سابقاً داشتید ترک کردید؟ (ایشان در هفت هشت سال پیش درس تفسیری در نجف داشتند و قسمتی از آن چاپ شده).
🔸 ایشان گفتند: موانع و مشکلاتی هست در درس تفسیر.
گفت من به ایشان گفتم: علامه #طباطبایی در قم که به این کار ادامه دادند و بیشتر وقت خودشان را صرف این کار کردند چطور شد؟
🔹 ایشان گفتند: آقای طباطبایی «تضحیه» کردهاند؛ یعنی آقای طباطبایی خودشان را قربانی کردند، از نظر شخصیت اجتماعی ساقط شدند، و راست گفتند.
🔸 عجیب است که در حساسترین نقاط دینی ما اگر کسی عمر خود را صرف قرآن بکند، به هزار سختی و مشکل دچار میشود؛😔
از نان، از زندگی، از شخصیت، از احترام، از همه چیز میافتد و اما اگر عمر خود را صرف کتابهایی از قبیل کفایه بکند صاحب همه چیز میشود.
🔹 در نتیجه هزارها نفر پیدا میشوند که کفایه را چهارلا بلدند؛ یعنی خودش را بلدند، ردّ کفایه را هم بلدند، ردّ ردّ او را هم بلدند، ردّ ردّ ردّ او را هم بلدند، اما دو نفر پیدا نمیشود که قرآن را به درستی بداند!!!
از هرکسی درباره یک آیه قرآن سؤال شود میگوید باید به تفاسیر مراجعه شود.
🔸 عجبتر این که این نسل که با قرآن این طور عمل کرده از نسل جدید توقع دارد که قرآن را بخواند و قرآن را بفهمد و به آن عمل کند!
📗 استاد مطهری، ده گفتار، ص۲۲۶
http://www.quranpuyan.com/yaf_postsm19195_mhjwryt-qrn-dr-Hwzhhy-lmyh.aspx#post19195
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛