eitaa logo
قران پویان
455 دنبال‌کننده
5.9هزار عکس
692 ویدیو
615 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 1⃣1⃣ تدبر در سوره 🔹 نکات و پرسش های تفسیری سوره قدر ❓آیا شب قدر ارزش ذاتی دارد یا بواسطه نزول قرآن ارزش یافته است؟ آیا شب قدر یکبار بوده است یا تکرار میشود؟ پاسخ ۳ : شب قدر از هزار ماه بهتر است لَيْلَةُ الْقَدْرِ خَيْرٌ مِنْ أَلْفِ شَهْرٍ آيا از اين جهت بهتر است كه قرآن در آن نازل شده؟ و يا عمل در آن بهتر از عمل در هزار ماه است كه در آنها شب قدر نيست؟ بسياري از اهل تفسير شقّ دوم را اختيار فرموده اند، در الميزان بعد از نقل آن، فرموده : اين بغرض قرآن نزديك است پس احياء آن با عبادت بهتر از عمل هزار ماه است. طبرسي رحمه اللّه در مجمع و جوامع الجامع آنرا اختيار فرموده است رواياتي از اهل بيت عليهم السلام نيز در همين زمينه وارد شده در برهان از امام صادق عليه السّلام نقل شده كه راوي گفت: «كيف يكون ليلة القدر خيرا مِنْ أَلْفِ شَهْرٍ؟ قال: العمل فيها خير من العمل في الف شهر ليس فيها ليلة القدر». نيز در همان كتاب از كافي در ضمن روايت حمران از حضرت باقر عليه السّلام مروي است كه: «فَقٰالَ وَ الْعَمَلُ الصّٰالِحُ فيٖهٰا مِنَ الصَّلٰوةِ وَ الزَّكوة وَ انْوٰاعِ الْخَيْرِ خيْرٌ مِنْ الْعَمَلِ في الْفَ شَهْرٍ لَيْسَ فيٖهٰا لَيْلَةُ الْقَدْرِ … » در كشّاف گويد: ارتقاء فضيلت شب قدر تا اين حدّ، علتش وجود مصالح دينيّه است از قبيل نزول ملائكه و روح و تفصيل هر امر از روي حكمت. اين كلام همان شقّ اول است كه در اول نقل شد در كافي از امام صادق از امام زين العابدين عليهما السلام در ضمن حديثي نقل شده كه: خداوند برسول خدا فرمود: «وَ هَلْ تَدْري لِمَ هِيَ خَيْرٌ مِنْ أَلْفِ شَهْرٍ؟ قٰالَ: لٰا قَالَ: لَانَّهٰا تَنَّزَلُ فيها الْمَلائِكَةُ وَ الرُّوحُ بِإِذْنِ رَبِّهِمْ مِنْ كُلِّ أَمْرٍ … » اين روايت در بيان شقّ اول است يعني علت خير بودن آن نزول ملائكه و تفصيل امر در آن است. بنا بر اين هزار ماه براي بيان كثرت است نه عدد واقعي مثل إِنْ تَسْتَغْفِرْ لَهُمْ سَبْعِينَ مَرَّةً فَلَنْ يَغْفِرَ اللّٰهُ لَهُمْ توبه: ۸۰. بموجب بعضي از روايات شيعه و اهل سنت مراد خير بودن از هزار ماه سلطنت بني اميه است در اين باره بايد بيشتر تحقيق شود قطع نظر از روايات، شقّ دوم از نظر نگارنده با ظهور بهتر ميسازد و شايد بهتر بودن عبادت در آنشب غير از بهتر بودن خود آنشب باشد. بعبارت ديگر بموجب روايات عمل در آنشب از عمل هزار ماه بهتر است و خود آنشب در اثر «تَنَزَّلُ الْمَلٰائِكَةُ … » از هزار ماه بهتر است. و اللّه العالم. قاموس قرآن، ج ۵، ص: ۲۵۲ https://zaya.io/ajztn کانالِ قرآن‌پویان تدبر در  قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
شماره 133 سوره صفحه_60 🌐 . 🔶وَإِذْ أَخَذَ اللَّهُ مِيثَاقَ النَّبِيِّينَ لَـمَا آتَيْتُكُم مِّن كِتَابٍ وَحِكْمَةٍ ثُمَّ جَاءَكُمْ رَسُـولٌ مُّصَدِّقٌ لِّـمَا مَعَكُمْ لَتُؤْمِنُنَّ بِهِ وَلَتَنصُرُنَّهُ قَالَ أَأَقْرَرْتُمْ وَأَخَذْتُمْ عَلَى ذَلِكُمْ إِصْرِي قَالُوا أَقْرَرْنَا قَالَ فَاشْهَدُوا وَأَنَا مَعَكُم مِّنَ الشَّاهِدِينَ (ال (عمران:81 انعام ) و [به ياد آور] آنگاه كه خدا پيمان استوار پيامبران را برگرفت كه هرگاه به شما كتاب و حكمتي دادم، سپس رسولي بر شما آمد كه تصديق‌ كننده بود بر آنچه [از تعاليم الهي] نزدتان است ، پس حتماً به او ايمان بياوريد و حتماً ياري‌اش كنيد. [آنگاه پرسيد:] آيا اقرار كرديد و بر اين [تعهد] پيمان محكم مرا گرفتيد؟ 180 گفتند: [آري] اقرار كرديم. گفت: پس گواه [=شاهد و اعلام كننده] باشيدو من نيز با شما از گواهانم. 🟢پس از ذكر ، كه هرگز از پيروانشان انتظار سرسپردگي نسبت به خود نداشتند، بلكه تربيت شدگان خود را به «ربّاني» شدن از طريق تعليم و تدريس دعوت مي‌كردند [دو آيه قبل]، در اين آيه ديگري را به تعليم الهي از آنان نفي مي‌كند؛ تعصّب اول نسبت به شخص خود بود، و تعصّب دوم نسبت به «تعاليم خود». اين ميثاق ناشي از آگاهي عميقي است كه از ايتاء كتاب و حكمت بر پيامبران حاصل شده است. انبياء فرزندان بالغ و رشد يافته خانوادة بشريت بودند كه از عقلانيت و شعور برتر آنان عهد و پيمان خدايي ناشي شده است. ↩️تاریخ نشان داده پیروان یک آئین، به آسانى حاضر نیستند دست از آئین خود بردارند بلکه با جمود و سرسختى خاصى روى آئین قدیم ایستاده و از آن دفاع مى کنند، گویا آن را از خود و خود را از آن مى دانند و رها ساختن آن را فناى ملیت خویش مى پندارند. ↩️لذا به زحمت، به قبول آئین نو، تن در مى دهند و سرچشمه بسیارى از جنگ هاى مذهبى که در طول تاریخ واقع شده و از دردناک ترین حوادث تلخ تاریخ است همین خشک و بر آئین هاى کهن بوده است. 🔻در حالى که قانون تکامل مى گوید: باید آئین ها یکى پس از دیگرى بیایند و بشر را در مسیر خداشناسى و حق، عدالت، ایمان، اخلاق، انسانیت و فضیلت پیش ببرند تا به آخرین آئین که خاتم ادیان است برسند. 👌اصرار و تأکیدى که در آیه بالا درباره گرفتن و مؤکد از و امت هاى پیشین نسبت به انبیاى آینده شده است گویا براى و احتراز از همین ها، جمودها و لجاجت ها بوده که با نهایت تأسف پس از این همه تأکید باز مى بینیم پیروان آئین هاى کهن به آسانى در برابر حقایق جدید تسلیم نمى شوند. 📚تفسير نمونه و بازرگان. کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
4_5857132397174194455.mp3
55.42M
فایل سخنرانی مرحوم دکتر در نشست قرآن‌پویان در سال 96 با موضوع قرآن و حکومت کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تعقل در شريعت @quranpuyan
🔰🔰چکیده سخنرانی مرحوم دکتر با موضوع " قرآن و " در نشست دوفصلی قرآن‌پویان ،مورخ 4 خرداد 96 بسم الله الرحمن الرحیم ❇قرآن و حکومت ✅- قرآن تصویر روشن و کاملی از یک نظام سیاسی ارائه نداده است؛ - قران ،آیاتی دارد که ناظر به مسئلۀ حکمرانی و البته مبانی است. - همچنین برخی اصول و ارزش های کلی که فراتر از حکومت اند و البته برحکومت نیز اثر دارند؛ مثل نظم، عدالت، وفای به عهد و ... . - تصویر حکومت بیشتر از احادیث ، اخبار، عقل متشرعه /استدلال از ماهیت و فلسفه احکام شرعی به ضرورت حکومت شرعی، و بویژه نظام استدلال کلامی- فقهی مذاهب زاده و تولید شده است نه قران. 🔻مفسران و فقها تاکنون دو رویکرد اصلی و) به حکومت داشته اند که هر کدام به دو آیه قران استناد کرده اند. 1-دو آیه مهم در رویکرد اقتدارگرايانه ؛ آیه اطاعت؛ سوره نساء - إِنَّ اللَّهَ يَأْمُرُكُمْ أَنْ تُؤَدُّوا الْأَماناتِ إِلى أَهْلِها وَ إِذا حَكَمْتُمْ بَيْنَ النَّاسِ أَنْ تَحْكُمُوا بِالْعَدْلِ إِنَّ اللَّهَ نِعِمَّا يَعِظُكُمْ بِهِ إِنَّ اللَّهَ كانَ سَميعاً بَصيراً (58) آیه امانت - يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا أَطيعُوا اللَّهَ وَ أَطيعُوا الرَّسُولَ وَ أُولِي الْأَمْرِ مِنْكُمْ فَإِنْ تَنازَعْتُمْ في شَيْءٍ فَرُدُّوهُ إِلَى اللَّهِ وَ الرَّسُولِ إِنْ كُنْتُمْ تُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَ الْيَوْمِ الْآخِرِ ذلِكَ خَيْرٌ وَ أَحْسَنُ تَأْويلاً (59) آیه اولی الامر 2- دو ایه مهم در رویکرد مردم سالار آیه شوری؛ - وَ الَّذينَ اسْتَجابُوا لِرَبِّهِمْ وَ أَقامُوا الصَّلاةَ وَ أَمْرُهُمْ شُورى بَيْنَهُمْ وَ مِمَّا رَزَقْناهُمْ يُنْفِقُونَ (38/شوری)؛ نظریه عمومی - فَبِما رَحْمَةٍ مِنَ اللَّهِ لِنْتَ لَهُمْ وَ لَوْ كُنْتَ فَظًّا غَليظَ الْقَلْبِ لاَنْفَضُّوا مِنْ حَوْلِكَ فَاعْفُ عَنْهُمْ وَ اسْتَغْفِرْ لَهُمْ وَ شاوِرْهُمْ فِي الْأَمْرِ فَإِذا عَزَمْتَ فَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الْمُتَوَكِّلينَ (159/آل عمران)؛ مشروح سخنراني در فايل بالا قابل استماع است http://www.quranpuyan.com/yaf_postst2751_dnlwd-skhnrny-dkhtr-fyrHy-w-qy-sydkZm-frhng-dr-pnjmyn-jlsh-HDwry-qrn-pwyn.aspx کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
اَللهمَّ مَن اَحرَجَ اُمَّتِی فَانتَقِم مِنهُ" خدایا! از هر کس که امّتم را به سختی می اندازد، انتقام بگیر. مجمع الزوائد ج ۵ ص ۳۸۷ @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ 📖 آیات 31 تا 38 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan
4_5924909394876700355.mp3
2.16M
‌‌‌‌‌‌‌‌‌‏‌‌‌‌‌‌‌‏‌‌‌‌‌‌‌‏ 📖 🎙آقای بازرگان 🆔@quranpuyan
🕊 مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️بزرگداشت‌ها بايد بر اساس باشد، نه 💠‏ذلِكَ وَ مَنْ يُعَظِّمْ شَعائِرَ اللَّهِ فَإِنَّها مِنْ تَقْوَی الْقُلُوبِ (۳۲/حج) 🌱‏اين است (دستورات خداوند درباره‌ی حج) و هر كس شعائر خدا را گرامی بدارد، پس اين از تقوای دل‌هاست. 🔹‏قرآن كريم در آيات ديگر، با صراحت دو مورد از مراسم و برنامه‌های حج را جزء شعائر الهی شمرده است: يكی «صفا و مروه» و ديگر «شتران قربانی»، ولی شعائر الهی در اين دو خلاصه نمی‌شود و تمام عبادت‌های دسته جمعی از شعائر خداوند است، مانند نماز جمعه وجماعت وهمه‌ی مراسم حج. 🔹‏تقوا، از حالت‌های روحی است كه از آثار و نشانه‌ها به وجود آن پی‌برده می‌شود، زيرا در كارهای ظاهری، بين گناه و ثواب فرق چندانی نيست، مثلًا: نماز خالصانه با نماز رياكارانه در ظاهر يكی است وآنچه يكی را ارزشمند وديگری را ضدارزش می‌كند، همان روح وباطن كار است كه مربوط به قلب‌هاست. «تَقْوَی الْقُلُوب» ‏🔹تقوای درونی بايد آثار بيرونی هم داشته باشد، هر كس به شعائر بی‌اعتنا باشد، در حقيقت تقوای قلبی او كم است. «مَنْ يُعَظِّمْ شَعائِرَ اللَّهِ فَإِنَّها مِنْ تَقْوَی الْقُلُوبِ» ‏🔹بزرگداشت‌ها بايد بر اساس تقوا باشد، نه رقابت. مَنْ يُعَظِّمْ‌ ... تَقْوَی الْقُلُوبِ‌ 📚تفسیر نور ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️هدف از در حج چيست؟ در آیات 36 و37  سوره حج خدا به هدف از قربانی کردن اشاره میکند:🔻 👈 گوشت حیوانات به خدا نمیرسد بلکه به خودتان و بینوایان شما میرسد.این کار،نشان دهنده تقوا و تسلیم شما و گذشت از مال است. 💠 فَكُلُوا مِنْهَا وَأَطْعِمُوا الْقَانِعَ وَالْمُعْتَرَّ كَذَلِكَ سَخَّرْنَاهَا لَكُمْ لَعَلَّكُمْ تَشْكُرُونَ ﴿۳۶﴾ 🌱 از آنها بخوريد و به تنگدست [سائل] و به بينوا[ى غير سائل] بخورانيد اين گونه آنها را براى شما رام كرديم اميد كه شكرگزار باشيد. 💠 لَن يَنَالَ اللَّهَ لُحُومُهَا وَلَا دِمَاؤُهَا وَلَكِن يَنَالُهُ التَّقْوَى مِنكُمْ كَذَلِكَ سَخَّرَهَا لَكُمْ لِتُكَبِّرُوا اللَّهَ عَلَى مَا هَدَاكُمْ وَبَشِّرِ الْمُحْسِنِينَ ﴿۳۷﴾ 🌱 هرگز [نه] گوشتهاى آنها و نه خونهايشان به خدا نخواهد رسيد ولى [اين] تقواى شماست كه به او مى‏رسد اين گونه [خداوند] آنها را براى شما رام كرد تا خدا را به پاس آنكه شما را هدايت نموده به بزرگى ياد كنيد و نيكوكاران را مژده ده. 🔹 "آنچه كه قربانی حقيقی است تقوای_زائر است؛ نه اين گوسفند و اگر گوسفند را قربانی مي نامند يا گوشتش را گوشت قربانی مي‌گويند در حقيقت به عنايت آن تقوای زائر است. 🔹 قربانی يعني چيزي كه عبد را به مولا نزديك كند، هر عملی كه عبد را به مولا نزديك می‌كند و عامل قرب اوست قربانی خواهد بود؛ چه اينكه نماز_قربانی_نمازگذار است: «الصلاة قربان كل تقی» ، زكات قربانی زكات دهنده است چه اينكه در نهج‌البلاغه به اين صورت آمده است «إنّ الزكاة جعلت مع الصلاة قربانا لاهل الاسلام» اين مضمون در نهج البلاغه هست. 🔹 هر عمل عبادی كه عبد را به مولا نزديك می‌كند قربانی اوست، قهراً آنچه كه قربانی است همان ذبح لله است؛ نه اين گوشت، لذا در آن كريمه فرمود: قربانی؛ يعنی آنچه كه به الله نزديك می‌شود و قربة الی الله را فراهم می‌كند و آنچه كه قربة الی الله دارد، تقوای زائر است؛ نه اين گوشت: ﴿لَن يَنَالَ اللَّهَ لُحُومُهَا وَلاَ دِمَاؤُهَا وَلكِن يَنَالُهُ التَّقْوَی مِنكُم﴾ اين در حقيقت يك رمزی است از اسرار حج كه مسئله رمی_جمره و امثال ذلك را هم تشريح ميیكند. 👈 آنچه را كه زائر به عنوان تحفه تقديم الله مي كند، تقوا و خلوص خود را تقديم می‌كند؛ نه گوسفند را؛ نه گوشت يا خون را." 📚برگرفته از دروس تفسیر سوره بقره آیه۱۹۶ آيت الله جوادے آملی http://quranpuyan.com/yaf_postst136_ntrshydn-sr-t-zmn-qrbny-khrdn.aspx ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 2⃣1⃣ تدبر در سوره 🔹 نکات و پرسش های تفسیری سوره قدر ❓آیا شب قدر ارزش ذاتی دارد یا بواسطه نزول قرآن ارزش یافته است؟ آیا شب قدر یکبار بوده است یا تکرار میشود؟ پاسخ ۴ : مجموع آیات ۵-۲ سوره دخان اولا بیانگر نزول قران در شبی مبارک است که در آن شب همه فرمانهای خداوند تفکیک و تنظیم و تقدیر میشود. ثانیا با توجه به اینکه غرض این فراز از ایات سوره دخان در ایه سه (انا انزلناه فی لیله مبارکه) یعنی جواب قسم مطرح شده است و میخواهد نزول قران را در شبی مبارک با هدف تعظیم قران بیان کند لذا بیانگر ارزش و برکت ذاتی آن شب، قبل از نزول قرآن است که علت برکت ان هم تفریق و تنظیم و تقدیر امور در ان شب است. مشابه سوره قدر که با اشاره کوتاه به نزول قران در شب قدر ، غالب محتوای سوره در بیان فضایل شب قدر است و نزول ملایکه و روح هم بعنوان عامل خیر بودن این شب نسبت به هزار ماه معرفی شده است . ثالثا با توجه به ارزش ذاتی شب قدر و استفاده از فعل مضارع یفرق در آیه ۴( مشابه فعل مضارع تنزل در سوره قدر) استمرار شب قدر و نه یکبار بودن آن و انحصار به شب نزول قران، فهمیده میشود. لذا مشاهده میشود که ابهام آیات سوره قدر در سوره دخان که بعد از ان نازل شده است، تاحدی توضیح داده شده است. اقای سیدکاظم فرهنگ https://zaya.io/ajztn کانالِ قرآن‌پویان تدبر در  قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
شماره 134 سوره صفحه_60 🟩همه خدايند. حقيقت همين است 🔸أَفَغَيْرَ دِينِ اللَّهِ يَبْغُونَ وَ لَهُ أَسْلَمَ مَنْ فِي السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ طَوْعاً وَ كَرْهاً وَ إِلَيْهِ يُرْجَعُونَ‌ «83» آل عمران 🌱پس آيا آنها جز دين خدا (دينى) مى‌جويند؟ در حالى كه هر كه در آسمان‌ها و زمين است، خواه ناخواه فقط تسليم اوست و به سوى او بازگردانده مى‌شوند. ↩️موجودات آسمان‌ها و زمين، همگى خدايند. حتّى اگر در حال عادّى اين سرسپردگى را كتمان كنند، در حال احساس خطر به ناچار دل به او مى‌سپارند. مؤمنان با ميل و رغبت تسليم او هستند، ولى همگان در زمان احساس خطر يا مرگ يا مغلوب شدن در جنگ و يا درماندن در استدلال، تسليم او مى‌شوند. همه ذرّات عالم، از كوچك‌ترين اتم تا بزرگ‌ترين كرات، همه تابع همان قانونى هستند كه خداوند بر آنها حاكم كرده است و هر لحظه مى‌تواند آن را تغيير دهد. خدا همان قوانين عمومي و خصوصي و نظاماتي است كه از ذره تا كلان و كهكشان همگي در بند آنند و با فعل و انفعالات خود در مسير پيش برده مي‌شوند [...وَإِلَيْهِ يُرْجَعُونَ]. همة موجودات به دليل ميل تكويني و طبيعي خود به سوي رشد و كمال با «طوع» و رغبت تسليم قوانين جهانشمول مي‌باشند، 🔻اما همچون غذايي كه با ميل و رغبت مي‌خوريم، اما هضم و جذب و عوارض احتمالا سوء آن از اختيار ما خارج است، قاهريت قوانين، ما را، هرچند «كراهت» داشته باشيم، محكوم خود مي‌سازند. در عالم حيوانات نيز قانون تنازع بقاء، حيوان شكار كننده را با «طوع» و رغبت به تعقيب شكار مي‌كِشد، اما خود نيز به «اكراه» شكار حيواني قوي‌تر مي‌شود. غرايزي همچون ميل به غذا و جنس مخالف و امثالهم كه در وجود ما نهاده شده نيز [طَوْعًا] از قوانيني پيروي مي‌كنند كه خدا در وجودمان قرار داده است، از طرف ديگر بيماري و مرگ ما را به «اكراه» خود مي‌سازد. ⬅️انتخاب راه غير خدا، با نظام هستى سازگار نيست. «أَ فَغَيْرَ دِينِ اللَّهِ يَبْغُونَ وَ لَهُ أَسْلَمَ» ↩️حقيقت ، تسليم است. «أَ فَغَيْرَ دِينِ اللَّهِ يَبْغُونَ وَ لَهُ أَسْلَمَ ...» ⬅️اگر اوست، چرا ما تسليم نباشيم؟ «لَهُ أَسْلَمَ مَنْ فِي السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ» 🔹اگر پايان كار ما اوست، چرا از همان اوّل رو به سوى او نكنيم؟ «إِلَيْهِ يُرْجَعُونَ» 📚تفاسير نور و بازرگان الحمد لله رب العالمین ┄═❁🍃❈ کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🟢 معرفی دین در تضادّ با غرایز انسان، باعث شکست دین می‌شود 🛑زاهدمابان جاهل مهمترین عامل گریز از دین 🔹 با یک امر طبیعی و غریزی نمی‌توان مبارزه کرد؛ بدین معنی که برای همیشه نمی‏توان آن را تعطیل کرد، هر چند ممکن است در یک مدّت محدود جامعه را بدان سو کشاند و هم ممکن است افرادی محدود را برای همیشه بدان سو کشاند، امّا بشر و جامعه بشری را نمی‌توان از مقتضیات یکی از غرایز برای همیشه منصرف کرد.... 🔸 کار و رسالت دین نیست؛ و و رهبری و حکومت و تسلّط بر آنهاست. چون غرایز را نمی‌توان و نباید از بین برد، قهراً در اجتماعاتی که با نام خدا و دین و مذهب برای نابودی غرایز قیام می‌کنند و خداپرستی را با زندگی، متضاد معرّفی می‏کنند، خود این معانی و مفاهیم عالی شکست می‌خورند و ماتریالیسم و سایر مکتبهای ضدّ خدایی و ضدّ دینی رواج می‏گیرد. لهذا بدون تردید باید گفت که هر محیطی - که بدبختانه در میان خود ما هم زیاد هستند😔 - از عوامل مهم گرایش مردم به می‌باشند. 📗 استاد مرتضی مطهری، علل گرایش به مادیگری، ص۱۶۷-۱۶۵ کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
. السَّلاَمُ عَلَیْکَ یَا نُورَ اللَّهِ الَّذِی یَهْتَدِی بِهِ الْمُهْتَدُونَ وَ یُفَرَّجُ بِهِ عَنِ الْمُؤْمِنِینَ‏ سلام بر تو ای نور خدا که به این نور اهل هدایت به حق هدایت می‏ یابند و به این نور فرج برای اهل ایمان حاصل می ‏شود کانال قرآن پویان @quranpuyan
༻🍃‌🌸🍃༺ 💝باسلام بہ همراهان عزیز در تلاوت روزانہ یڪ صفحہ از قرآن📖 🔷✨از آنجا ڪه هدف از این برنامہ، تلاوت آیات همراہ با ترجمہ و آگاهی از تفسیر ساده آن صفحہ است، 👈 روزهاے جمعه ، صفحہ جدیدے ارسال نمی‌شود تا دوستانیڪہ در طول هفتہ موفق بہ مطالعہ برخی پستها یا صفحات نشدند، فرصت ڪنند خود را باسایر عزیزان، همراه نمایند. التماس دعا🙏 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا