♻️♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر هفتگی در سوره های قرآن به ترتيب نزول
تدبر در نکات فراز سوم سوره #طور
♻️نکات:
1)یکی ازمزایا و نعمتهایی که خدا برای بهشت بر شمرده و تکرار هم شده،نشنیدن سخنان لغو در آنجاست. در سوره غاشیه "لاتسمع فیها لاغیه " در سوره واقعه "لایسمعون فیها لغوا ولا تاثیما" در سوره نبا "لایسمعون فیها لغوا ولا کذابا" و در سوره طور "لا لغو فیها و لا تاثیم". این تکرار نشانگر ان است که نشنیدن سخنان لغو اولا نعمت بزرگی است که خداوند در سوره های مختلف،انرا همردیف سایر نعمات بهشتی عنوان میکند ثانیا این نعمت بطور کمال و تمام در دنیا یافت نمیشود و در زندگی دنیا بشر همواره رنج شنیدن سخنان کذب و لغو را تحمل میکند.
2)تاثیر متقابل فرد و اطرافیان (اهل) بر همدیگر:
در سوره های نازله تا اینجا،چندین بار به اهل و نحوه تعامل افراد بهشتی و جهنمی با اهلشان در دنیا و اخرت اشاره شده است.
ابتدا در سوره قیامت آیات 32 و 33:
ولکن کذب و تولی ثم ذهب الی اهله یتمطی
یعنی این روگردانی و تکذیب پیام حق را دستمایه افتخار و تکبر در میان دوستان و هم کیشان خود قرار میدادند.
در سوره مدثر نیز یکی از رفتارهای مجرمین اهل سقر،یاوه سرایی در معیت سایر یاوه سرایان بود.
در سوره انشقاق آیات 12 و 13 در مورد اهل آتش میگوید انه کان فی اهله مسرورا انه ظن ان لن یحور
در همین سوره انشقاق این مشخصه را برای اصحاب یمین ،منتهی در بهشت ذکر میکند: و ینقلب الی اهله مسرورا
در سوره مطففین نیز در توصیف کافران میفرماید پس از مسخره کردن مومنان در میان اهل خود باین خاطر شادمانی و تکبر داشتند.
در سوره طور هم برای اهل اتش و مکذبین، به خوض و یاوه سرایی انها شاره شد که معمولا این کار در میان جمع علاقه مند باین کار انجام میشود.در مورد متقین هم میفرماید چون در دنیا نسبت به اطرافیان خود عنایت داشته اند در بهشت هم خداوند اطرافیان با ایمان شان را به انها ملحق میکند.
3) در آیه 18 عدم دخول متقین به عذاب ،به خداوند نسبت داده شد (در حالیکه جهنم مجرمان جزای اعمال خودشان عنوان شد) در آیه 27 خود متقین هم ورود به بهشت و معذب نشدن در عذاب را منت و نعمت خداوند میدانند.
تاکید بر فعل وقی این پیام را دارد که محافظت و نگهداری نفس در دنیا توسط متقین،موجب حفاظت و نگهداری انها از عذاب جهنم توسط خداوند است.
4) رهین بودن هر فرد در برابر اعمال خود،در سوره های مدثر(کل نفس بما کسبت رهینه ) و طور(کل امری بما کسب رهین) ذکر شده است.
آقای سید کاظم فرهنگ
http://yon.ir/Qp8763
💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢
https://eitaa.com/quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
آيا ترتيب سورهها در قران،بدستور پيامبرص بوده است؟ايا مطالعه و تفسير به #ترتيب_نزول اشكال دارد؟ بخشي از سخنان استاد بهجتپور در عصرانه قرانپويان با موضوع فوايد فهم تنزيلي قران https://t.me/tanzilapp
#زندگيقرآني : هر هفته تمرین #عمل به یک دستور قرانی
هفته #بيستوپنجم
تمرین شانزده
#تکبر
◀️امام علی علیه السلام می فرمایند:
🔶 " ضَعْ فَخْرَکَ وَ احْطُطْ کِبْرَکَ وَ اذْکُرْ قَبْرَکَ"
🔶 #فخر فروشى را بگذار، #کبر خود را فرو ریز، و قبرت را یاد کن.
📗نهج البلاغه حکمت398
🍃🌼🍃
http://eitaa.com/joinchat/245891088C04b58d311d
https://eitaa.com/quranpuyan
هدایت شده از قران پویان
🌸🌸 به نام خدا 🌸🌸
#برنامه ارسال پستهاي روزانه كانالِ قرآنپويان در ماه مبارك #رمضان
شَهْرُ رَمَضَانَ الَّذِيَ أُنزِلَ فِيهِ الْقُرْآنُ هُدًى لِّلنَّاسِ وَبَيِّنَاتٍ مِّنَ الْهُدَى وَالْفُرْقَانِ
خرمشاهی: [ايام روزه] ماه #رمضان است كه قرآن در آن نازل شده است كه راهنماى مردم است و آيات روشنگرى شامل رهنمودها و جداكننده حق از باطل در بردارد، بقره/185
✳️✳️ با تبريك فرارسيدن ماه مبارك رمضان،بهار قرآن
برنامه زماني ارسال روزانه پستهاي ماه مبارک رمضان در كانال قرآن پويان را باطلاع مخاطبان عزيز ميرساند:
1️⃣ بعد از اذان صبح #دعاهای_روزانه ماه مبارك رمضان
و #نکات و #پیامهایی از #جزء مربوط به آن روز
2️⃣ ساعت ۱۱: #قرآنفهميبرايهمه:ادامه تدبر در سورهها به ترتيبِ نزول
3️⃣ساعت14:#زندگيقرآني : تمرین #عمل به یک دستور قرانی
4️⃣ ساعت18: #رمضان و #احكامروزه در قرآن و روايات
5️⃣ساعت22:#مناجات شبانگاهي
لطفا برای اطلاع علاقه مندان، #فوروارد نمایید.
https://t.me/quranpuyan
#وظايف_عملي_فرد_مسلمان از #منظر_قرآن
🍀 #رمضان و #احكامروزه در قرآن و روايات:
✅ #حکم_روزه #مسافر و #مریض چیست؟
خلاصه نظر علامه طباطبایی در تفسیر المیزان راجع به ایه 184 بشرح زیر است:
✅1- ایاما معدودات
نكره آمدن ايام و اتصاف آن به صفت (معدودات ) براى اين است كه بفهماند تكليف نامبرده ناچيز و بدون مشقت است ، تا به اين وسيله مكلف را در انجام آن دل و جراءت دهد، و از آنجا كه آيه ( شهر رمضان الّذى انزل فيه القرآن ) الخ بيان ايام است ، قهرا مراد از ايام معدودات همان ماه #رمضان خواهد بود.
🍀2-روزه بر #مسافر و مريض #حرام است ، نه مباح
حرف فاء در ابتداء آيه مى فهماند كه مطلب آيه نتيجه و فرع آيه قبل است ، ، و معناى مجموع آن چنين مى شود: روزه بر شما واجب شده ، و نيز عدد معينى در آن رعايت شده ، و همانطور كه از اصل روزه رفع يد نمى شود، از عدد آن نيز صرفنظر نمى شود.
پس اگر در ايام رمضان عارضه اى چون مرض و سفرپيش آيد كه حكم وجوب روزه را در آن ايام معدوده يعنى ايام رمضان بردارد از اين ايام معدوده صرفنظر نمى شود، و بايد به همان عدد در ساير روزها روزه گرفت ،
كلمه (مرض ) به معناى خلاف صحت و سلامتى است و كلمه (سفر) از ماده (س - ف - ر) گرفته شده ، كه به معناى كشف است و گويا اينكه فرمود: (او على سفر) و مانند كلمه (مريضا) نفرمود (مسافرا)، براى اشاره به اين معنا بوده كه آن مسافرى روزه اش شكسته مى شود كه در حال حاضر مسافر باشد، نه در گذشته ، (مثل كسى كه در سفر ده روز در محلى اقامت كرده است ، كه چنين كسى قبلا مسافر بوده ، و فعلا مقيم است ، و روزه اش صحيح است ) و نه در آينده (مثل كسى كه مى خواهد بعد از ظهر حركت كند كه چنين كسى روزه آن روزش صحيح است ).
بيشتر دانشمندان و علماى اهل سنت گفته اند: از آيه : ( فمن كان منكم مريضا او على سفر فعدة من ايام اخر) ، استفاده مى شود كه مسافر مى تواند #روزه نگيرد، نه اينكه روزه گرفتن برايش حرام است ، پس #مريض و مسافر، هم مى توانند روزه بگيرند، و هم اينكه افطار و به همان عدد از روزهاى ديگر سال روزه بگيرند.
ليكن اين حرف صحيح نيست ، زيرا گفتيم ظاهر جمله : (فعدة من ايام اخر) (كسى كه مريض و مسافر باشد بايد چند روزى در ايام ديگر سال روزه بگيرد) عزيمت است ،
نه رخصت ، يعنى از ظاهر آن بر مى آيد كه مريض و مسافر نبايد در رمضان روزه بگيرند، و اين معنا از ائمه اهل بيت (عليه السلام ) نيز روايت شده ،
و مذهب جمعى از صحابه از قبيل عبد الرحمان بن عوف ، و عمر بن خطاب ، و عبد اللّه بن عمر، و ابى هريرة ، و عروة بن زبير، نيز همين است ، پس جمله نامبرده حجتى است عليه علماى نامبرده از اهل سنت
🍀3-فدیه دادن
معناى جمله ( و على الذّين يطيقونه ) اين است كه هركس روزه برايش مشقت داشته باشد، و كلمه (فديه ) به معناى بدل و عوض است و در اينجا به معناى عوض مالى است ، كه همان طعام مسكين يعنى سير كردن يك مسكين گرسنه است از غذائى كه خود انسان مى خورد، البته نه آن غذاى ساده اى كه گاهى مى خورد، و نه آن غذاى لذيذى كه باز گاه گاه مى خورد، بلكه از غذاى متوسطى كه غالبا استفاده مى كند، و حكم اين فديه نيز مانند حكم قضاى روزه مريض و مسافر واجب است
http://yon.ir/Qp86
🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔 @quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
#دعاهای_شبانگاهی
فرازهایی از #دعای_اِفتِتاح
🔶اَللَّهُمَّ إِنِّی أَفْتَتِحُ الثَّنَاءَ بِحَمْدِك وَ أَنْتَ مُسَدِّدٌ لِلصَّوَابِ بِمَنِّك وَ أَیقَنْتُ أَنَّك أَنْتَ أَرْحَمُ الرَّاحِمِینَ فِی مَوْضِعِ الْعَفْوِ وَ الرَّحْمَةِ وَ أَشَدُّ الْمُعَاقِبِینَ فِی مَوْضِعِ النَّكالِ وَ النَّقِمَةِ وَ أَعْظَمُ الْمُتَجَبِّرِینَ فِی مَوْضِعِ الْكبْرِیاءِ وَ الْعَظَمَةِ
🔶اللَّهُمَّ أَذِنْتَ لِی فِی دُعَائِك وَ مَسْأَلَتِك فَاسْمَعْ یا سَمِیعُ مِدْحَتِی وَ أَجِبْ یا رَحِیمُ دَعْوَتِی وَ أَقِلْ یا غَفُورُ عَثْرَتِی فَكمْ یا إِلَهِی مِنْ كرْبَةٍ قَدْ فَرَّجْتَهَا وَ هُمُومٍ [غُمُومٍ] قَدْ كشَفْتَهَا وَ عَثْرَةٍ قَدْ أَقَلْتَهَا وَ رَحْمَةٍ قَدْ نَشَرْتَهَا وَ حَلْقَةِ بَلاءٍ قَدْ فَككتَهَا
🔶 الْحَمْدُ لِلهِ الَّذِی لَمْ یتَّخِذْ صَاحِبَةً وَ لا وَلَدا وَ لَمْ یكنْ لَهُ شَرِیك فِی الْمُلْك وَ لَمْ یكنْ لَهُ وَلِی مِنَ الذُّلِّ وَ كبِّرْهُ تَكبِیرا.
🔸خدایا، من با سپاس تو ستایش را آغاز میكنم و تویی كه با كرمت به سوی درستی توجّه دهی، و یقین دارم كه در جای عفو و رحمت مهربانترین مهربانانی. و در جایگاه مجازات و انتقام، سختترین كیفركنندههایی، و در موضع بزرگمنشی و عظمت بزرگترین جبّاری،
🔸 خدایا در خواندنت، و در درخواست از حضرتت به من اذن دادی، پسای شنوا بشنو ستودنم را، و ای مهربان اجابت كن دعایم را، و ای آمرزنده بیامرز لغزشم را، ای خدای من چه بسیار سختیهایی كه گره گشودی، و اندوهها كه برطرف كردی، و لغزشها كه آمرزیدی، و رحمت كه گستردی، و زنجیر بلا كه باز كردی
🔸، سپاس خدای را كه همسر و فرزندی برنگرفته، و در فرمانروایی شریكی برایش نیست، و سرپرستی از روی ناتوانی نداشته است، و او را بزرگ شمار بسیار بزرگ
💢💢💢
https://eitaa.com/quranpuyan
#دعاهای_روزانه
#دعاى روز #دوم ماه مبارک رمضان
بسم الله الرحمن الرحیم
🔹اللهمّ قَرّبْنی فیهِ الى مَرْضاتِکَ
🔹وجَنّبْنی فیهِ من سَخَطِکَ ونَقماتِکَ
🔹ووفّقْنی فیهِ لقراءةِ آیاتِکَ برحْمَتِکَ یا أرْحَمَ الرّاحِمین.
🔸خدایا نزدیک کن مرا در این ماه به سوى خوشنودیت
🔸وبرکنارم دار در آن از خشم وانتقامت
🔸وتوفیق ده مرا در آن براى خواندن آیات قرآن به رحمت خودت اى مهربانترین مهربانان.
https://eitaa.com/quranpuyan
به نام خدا
💢 #نکات و #پیام هایی از هر جزء قرآن کریم
✅ روز دوم رمضان: جزء #دوم
جزء دوم قران کریم از ایه ۱۴۲ سوره بقره تا آیه ۲۵۲ این سوره را در برمی گیرد.ابتدا ادامه رفتار و عقاید یهودیان ذکر شده،سپس به موضوع تغییر قبله مسلمانان از بیت المقدس به کعبه و واکنش های اهل کتاب پرداخته و در ادامه بسیاری از احکام تشریع شده است.
🔶 #حرکت ، #سرعت ، #سبقت
🔹فراز اول: فَاسْتَبِقُواْ الْخَیرَْاتِ (۱۴۸- بقره)
توصیه قرآن کریم در انجام امور خیر و عمل صالح، ابتدا حرکت است و بعد سرعت است و سپس #سبقت.
حرکت ، همان عمل کردن به کارهای خیر است که تمام عبادتهای مستحب و واجب را در بر میگیرد و متصف شدن به فضایل اخلاقی را شامل میشود.
سرعت در این امور هم به این است که هرگاه زمینه انجام آن فراهم شد، بدون فوت وقت آن کار عملی شود. امام باقر علیهالسلام مرتب سفارش میکردند: «إِذَا هَمَمْتَ بِخَیْرٍ فَبَادِرْ فَإِنَّکَ لَا تَدْرِی مَا یَحْدُثُ» هنگامی که تصمیم به کار خیری گرفتی فوراً آن را انجام بده و آن را به بعد موکول نکن؛ چون نمیدانی بعد چه میشود.
🔶 آنچه که ما با آن #امتحان میشویم؟
🔹فراز دوم: وَ لَنَبْلُوَنَّکُم بِشیَْءٍ مِّنَ الخَْوْفِ وَ الْجُوعِ وَ نَقْصٍ مِّنَ الْأَمْوَالِ وَ الْأَنفُسِ وَ الثَّمَرَاتِ وَ بَشِّرِ الصَّابرِِینَ(۱۵۵- بقره)
جهان، صحنه #آزمون الهی است. کسی وارد بهشت نمیشود مگر آنکه با موفقیت این آزمونها را که پیشینیان هم به آن آزموده شدند یکی پس از دیگری پشت سر گذاشته و سربلند بیرون آید.
در همین سوره میخوانیم: أَمْ حَسِبْتُمْ أَن تَدْخُلُواْ الْجَنَّةَ وَ لَمَّا یَأْتِکُم مَّثَلُ الَّذِینَ خَلَوْاْ مِن قَبْلِکُم مَّسَّتهُْمُ الْبَأْسَاءُ وَ الضَّرَّاءُ (۲۱۴- بقره) آیا گمان کردید داخل بهشت میشوید بی آنکه حوادثی همچون حوادث سخت گذشتگان به شما برسد؟ همانها که شدائد و زیانهای فراوان به آنها رسید.
🔶 #سنتهایی که کورکورانه تکرار میشود
🔹فراز سوم: وَ إِذَا قِیلَ لَهُمُ اتَّبِعُواْ مَا أَنزَلَ اللَّهُ قَالُواْ بَلْ نَتَّبِعُ مَا أَلْفَیْنَا عَلَیْهِ ءَابَاءَنَا أَ وَ لَوْ کاَنَ ءَابَاؤُهُمْ لَا یَعْقِلُونَ شَیًْا وَ لَا یَهْتَدُونَ(۱۷۰- بقره)
این آیه، رفتار کسانی که کورکورانه از سنت گذشتگان خود پیروی میکنند را خطایی بس بزرگ می شمارد و برای بیدار کردن وجدان خفته آنها چنین میگوید: اگر نیاکان آنها دانشمندان صاحب نظر و افراد هدایت یافتهای بودند جای این بود که از آنها تبعیت شود؛ اما وقتی آنها مردمی نادان و بی سواد و موهومپرست بودند پیروی آنها چه معنایی خواهد داشت؟ آیا این کار، مصداق تقلید جاهل از جاهل نیست؟!
🔶اختلافهاى دينى و انحرافها، معلول انحراف #علما
🔹فراز چهارم:إِنَّ الَّذِينَ يَكْتُمُونَ مَا أَنزَلْنَا مِنَ الْبَيِّنَاتِ وَالْهُدَىٰ مِن بَعْدِ مَا بَيَّنَّاهُ لِلنَّاسِ فِي الْكِتَابِ ۙ أُولَٰئِكَ يَلْعَنُهُمُ اللَّهُ وَيَلْعَنُهُمُ اللَّاعِنُونَ
کسانى که دلایل روشن، و هدایتى را که نازل کرده ایم، پس از آن که آن را در کتاب (آسمانى آنها) براى مردم بیان نمودیم، کتمان کنند، خدا آنها را لعنت مى کند; و همه لعن کنندگان نیز، آنها را لعن مى کنند
إِنَّ الَّذِينَ يَكْتُمُونَ مَا أَنزَلَ اللَّهُ مِنَ الْكِتَابِ وَيَشْتَرُونَ بِهِ ثَمَنًا قَلِيلًا ۙ أُولَٰئِكَ مَا يَأْكُلُونَ فِي بُطُونِهِمْ إِلَّا النَّارَ وَلَا يُكَلِّمُهُمُ اللَّهُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ وَلَا يُزَكِّيهِمْ وَلَهُمْ عَذَابٌ أَلِيمٌ
کسانى که آیات کتاب آسمانى را که خدا نازل کرده کتمان مى کنند; و آن را به بهاى کمى مى فروشند، آنها در درونشان جز آتش چیزى نمى خورند; و خداوند، روز قیامت، با آنها سخن نمى گوید; و آنان را پاکیزه نمى سازد; و براى آنها عذاب دردناکى است. ۱۷۴
تفسیر المیزان :"این ایه به همراه ایه ۲۱۳ مى فهماند اختلاف در مطالب كتاب ، ناشى از ستمگرى علمائى بود كه حامل علم بآن كتاب بودند.
پس اختلافهاى دينى و انحراف از جاده صواب ، معلول ستمكارى علماء بوده كه مطالب كتاب را براى مردم نگفتند و يا اگر گفتند، تاءويلش كردند و يا در آن دست انداخته تحريفش نمودند"
🔶تقوا مهمترین اثر و شاخص قبولی روزه
🔹فراز پنجم: یَأَیُّهَا الَّذِینَ ءَامَنُواْ کُتِبَ عَلَیْکُمُ الصِّیَامُ کَمَا کُتِبَ عَلیَ الَّذِینَ مِن قَبْلِکُمْ لَعَلَّکُمْ تَتَّقُونَ(۱۸۳- بقره)
بنا بر نظر علامه طباطبایی (ره) این آیه مقدمه ایست برای اعلام حکم وجوب #روزه که در دو آیه بعد میآید. آنچه در این آیه آمده و از اهمیت بالایی هم برخوردار است بیان اثر روزه است.
جهت مطالعه ادامه نكات جزء دوم به لينك زير مراجعه نماييد:👇
http://quranpuyan.com/yaf_postst212_nkht-khlydy-z-jz-dwm-qrn-khrym.aspx
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تعقل در شريعت
https://eitaa.com/quranpuyan
با سلام و تبریک آغاز ماه رمضان
با توجه به استقبال برخی مخاطبان
جهت قراءت و تدبر قرآن به #ترتيب_نزول در ماه مبارك رمضان
براي سهولت دوستاني كه ميخواهند قرآن را با اين ترتيب ختم كنند، ٣٠ قسمت تقريبا مساوي تعيين شده كه هر روز، قسمت مربوطه اعلام ميشود
قسمت #دوم
سوره هاي: معارج تا علق در فهرست اپلیکیشن تنزیل
نصب رایگان تنزیل از لینک زیر
https://cafebazaar.ir/app/quranpuyan.com.tanzil/
هدایت شده از قران پویان
✅✅قابل توجه علاقه مندان به مفاهيم قران و مربیان و شرکت کنندگان در جلسات و کلاسهای #تفسیر و #مفاهیم قران در ماه مبارک #رمضان
💢پیرو استقبال مخاطبان گرامی در ماه های رمضان سالهای پیش
و نیز قرار گیری تالار گفتگوهای قرآن پویان
در #اولین نتیجه جستجوی "نکات هر جزء قرآن" در #گوگل
👈👈 کتاب « پيامهايي از 30 #جزء قران» را از طرق زير ميتوانيد تهيه كنيد:
1-خريد نسخه چاپي كتاب :تماس با جناب آقاي ملك پور مولف محترم كتاب با شماره تلفن 09144111560
2-دانلود فايل ديجيتال كتاب از لينك زير
https://idpay.ir/quranpuyan3/file/14931
🔰🔰شايان ذكر است این کتاب ،حاوی نکات و پیام های خلاصه هر جزء قران کریم است که در ماه رمضان سنوات قبل در تالار و کانال #قرآنپویان ارسال شده و هم اکنون در قالب این کتاب به ترتیب از جزء یک تا جزء سی ام قران جمعا در 235 صفحه و قطع رقعی منتشر شده است.
بیان برخی نکات مهم اجتماعی،اخلاقی و اعتقادی هر جزء قران به زبانی ساده (هر جزء در کمتر از ده صفحه)
باعث شده تا این کتاب دیدی کلی از پیام ها و مفاهیم موجود در این کتاب آسمانی به مخاطبان عمومی ارایه دهد.
https://t.me/quranpuyan
♻️♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر هفتگی در سوره های قرآن به ترتيب نزول
تدبر فراز چهارم سوره #طور
فَذَكِّرْ فَمَا أَنتَ بِنِعْمَتِ رَبِّكَ بِكَاهِنٍ وَلَا مَجْنُونٍ {29}
پس تذکر بده كه تو به لطف پروردگارت نه كاهنى و نه ديوانه
أَمْ يَقُولُونَ شَاعِرٌ نَّتَرَبَّصُ بِهِ رَيْبَ الْمَنُونِ {30}
يا مى گويند شاعرى است كه انتظار مرگش را مى بريم [و چشم به راه بد زمانه بر اوييم]
قُلْ تَرَبَّصُوا فَإِنِّي مَعَكُم مِّنَ الْمُتَرَبِّصِينَ {31}
بگو منتظر باشيد كه من [نيز] با شما از منتظرانم
أَمْ تَأْمُرُهُمْ أَحْلَامُهُم بِهَذَا أَمْ هُمْ قَوْمٌ طَاغُونَ {32}
آيا پندارهايشان آنان را به اين [موضعگيرى] وا مى دارد يا [نه] آنها مردمى سركشند
أَمْ يَقُولُونَ تَقَوَّلَهُ بَل لَّا يُؤْمِنُونَ {33}
يا مى گويند آن را بربافته [نه] بلكه باور ندارند
فَلْيَأْتُوا بِحَدِيثٍ مِّثْلِهِ إِن كَانُوا صَادِقِينَ {34}
پس اگر راست مى گويند سخنى مثل آن بياورند
أَمْ خُلِقُوا مِنْ غَيْرِ شَيْءٍ أَمْ هُمُ الْخَالِقُونَ {35}
آيا از هيچ خلق شده اند يا آنكه خودشان خالق [خود] هستند
أَمْ خَلَقُوا السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ بَل لَّا يُوقِنُونَ {36}
آيا آسمانها و زمين را [آنان] خلق كرده اند [نه] بلكه يقين ندارند
أَمْ عِندَهُمْ خَزَائِنُ رَبِّكَ أَمْ هُمُ الْمُصَيْطِرُونَ {37}
آيا ذخاير پروردگار تو پيش آنهاست يا ايشان تسلط [تام] دارند
أَمْ لَهُمْ سُلَّمٌ يَسْتَمِعُونَ فِيهِ فَلْيَأْتِ مُسْتَمِعُهُم بِسُلْطَانٍ مُّبِينٍ {38}
آيا نردبان (ابزار)ی دارند كه (اخبار غیب و آسمان را)بشنوند پس بايد شنونده آنان برهانى آشكار بياورد
أَمْ لَهُ الْبَنَاتُ وَلَكُمُ الْبَنُونَ {39}
آيا خدا را دختران است و شما را پسران (کنایه از تفکر غلط کافران،که چیزهای ناپسندشان را به خدانسبت میدادند و پدیده های باارزش را به خود)
أَمْ تَسْأَلُهُمْ أَجْرًا فَهُم مِّن مَّغْرَمٍ مُّثْقَلُونَ {40}
آيا از آنها مزدى مطالبه مى كنى و [تعهد اداى] تاوان بر آنها سنگین است
أَمْ عِندَهُمُ الْغَيْبُ فَهُمْ يَكْتُبُونَ {41}
آيا [علم] غيب پيش آنهاست و آنها مى نويسند
أَمْ يُرِيدُونَ كَيْدًا فَالَّذِينَ كَفَرُوا هُمُ الْمَكِيدُونَ {42}
يا مىخواهند نيرنگى بزنند و [لى] آنان كه كافر شده اند خود دچار نيرنگ شده اند
أَمْ لَهُمْ إِلَهٌ غَيْرُ اللَّهِ سُبْحَانَ اللَّهِ عَمَّا يُشْرِكُونَ {43}
آيا ايشان را جز خدا معبودى است(و ان اله،پیامبر و وحی و سیستم جزایی دیگری دارد؟)منزه است خدا از آنچه [با او] شريك مى گردانند
وَإِن يَرَوْا كِسْفًا مِّنَ السَّمَاء سَاقِطًا يَقُولُوا سَحَابٌ مَّرْكُومٌ {44}
و اگر پاره سنگى را در حال سقوط از آسمان ببينند مىگويند ابرى متراكم است (ازشدت لجاجت و عناد)
فَذَرْهُمْ حَتَّى يُلَاقُوا يَوْمَهُمُ الَّذِي فِيهِ يُصْعَقُونَ {45}
پس بگذارشان تا به آن روزى كه در آن بيهوش مى افتند برسند
يَوْمَ لَا يُغْنِي عَنْهُمْ كَيْدُهُمْ شَيْئًا وَلَا هُمْ يُنصَرُونَ {46}
روزى كه نيرنگشان به هيچوجه به كارشان نيايد و حمايت نيابند
وَإِنَّ لِلَّذِينَ ظَلَمُوا عَذَابًا دُونَ ذَلِكَ وَلَكِنَّ أَكْثَرَهُمْ لَا يَعْلَمُونَ {47}
و در حقيقت غير از اين [مجازات] عذابى [ديگر] براى كسانى كه ظلم كرده اند خواهد بود ولى بيشترشان نمى دانند [كه آن عذاب چيست]
وَاصْبِرْ لِحُكْمِ رَبِّكَ فَإِنَّكَ بِأَعْيُنِنَا وَسَبِّحْ بِحَمْدِ رَبِّكَ حِينَ تَقُومُ {48}
و در برابر دستور پروردگارت شكيبايى پيشه كن كه تو خود در حمايت مايى و هنگامى كه [از خواب] بر مى خيزى (هنگام بیداری)به نيايش پروردگارت تسبيح گوى
وَمِنَ اللَّيْلِ فَسَبِّحْهُ وَإِدْبَارَ النُّجُومِ {49}
و [نيز] پاره اى از شب و در فروشدن ستارگان(پیش از صبح) تسبيحگوى او باش
💢عصاره فراز آیات( 48-29): ای پیامبر، مکذبان هیچ حجتی در ادعاهای خود و رد سخنان تو ندارند.با صبوری و بی اعتنایی به کید انها در سایه عنایت خدا،به تذکر و رسالت خود ادامه بده.
آقای سید کاظم فرهنگ
http://yon.ir/Qp8763
💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢
https://eitaa.com/quranpuyan
هدایت شده از قران پویان
سلام
🌹🌹با آرزوي قبولي طاعات و عبادات شما
ان شالله، قرآن پويان
امسال هم در #نمايشگاه قران
در مصلاي تهران
#غرفه خواهد داشت
زمان از شنبه 21 ارديبهشت
تا 3 خرداد
ساعت17-24
دوستاني كه مي توانند در برپايي و اداره غرفه همكاري يا همفكري نمايند
لطفا باين گروه ملحق شوند.
https://t.me/joinchat/Ap5cqQ-1PGLsxwzjWwt_oA
🍃🌼🍃
بسم الله الرحمن الرحیم
سلام برشما
#زندگيقرآني : هر هفته تمرین #عمل به یک دستور قرانی
هفته #بيستوپنجم
تمرین شانزدهم
#تکبر
🌹الإمام علیّ علیه السلام:
🔶أبغَضُ العِبادِ إلَی اللّه ِ سبحانه العالِمُ المُتَجَبِّرُ.
♦️♦️منفورترین بندگان نزد خداوند سبحان دانشمند #مغرور و #متكبّر است.
📗 غرر الحكم: 3164.
🍃🌼🍃
http://eitaa.com/joinchat/245891088C04b58d311d
https://eitaa.com/quranpuyan
#وظايف_عملي_فرد_مسلمان از #منظر_قرآن
🍀 #رمضان و #احكامروزه در قرآن و روايات:
✅ #حکم_روزه #مسافر و #مریض چیست؟
نظر آیت اله صادقی تهرانی در خصوص این آیه و روزه مسافر،متفاوت با نظر مشهور مفسرین شیعه است که آنرا ذکر می کنیم:
🍀" فمن كان منكم مريضاً او على سفر"🍀
روزه را بر مريضان و #مسافران #حرام كرده است، كه بايد آن را در روزهايى كه مريض يا مسافر نيستند انجام دهند. البته نه هر مريض و نه هر مسافرى، بلكه مرض و سفرى كه براى گرفتن روزه عسر و ضرر و خطر داشته باشد، به دليل آيه بعدى
🌺" يريد اللَّه بكم اليسر و لا يريد بكم العسر".🌺
طبق اين دو آيه حالت روزه سه گونه است: 1- يسر، 2- اطاقه يعنى حرج و 3- عسر.
يسر به معناى آسانى و راحتى است، و عسر ايجاد خطر و ضرر و آسيب ديدن است، و اطاقه يا حرج ميانگين اين دو به معناى مصرف كردن كل نيروها براى روزه دارى است، بدان گونه كه جاى نفس كشيدن نماند، و گوئى او طوق بر گردن نهاده است،
در حالت يسر #روزه واجب است، چه در #سفر و چه در حضر، و در حالت عسر حرام، و در اين صورت گرفتن قضاى آن واجب است، چه در سفر و چه در حضر، بنابراين اگر هزاران كيلومتر در حال روزه سفر كند، و يسر و راحتى داشته باشد روزه واجب است و اينجا «على سفر» بعد از «مريضاً» چنانكه اشاره شد مقصود سفرى مرض آور است كه «مريضاً» مرض فعلى و «علی سفر» مرض شأنى در بعشى سفرها است همچون گذشته هاى دور مانند زمان بعثت.
در قسم سوم مستحب است، به دليل" فمن تطوع خيراً فهو خير له": كسى كه كار خيرى را با زحمت انجام دهد براى او بهتر است، روزه پر زحمت همان روزه با حرج است، كه كل نيروهاى روزه دار مصرف گردد،" و أن تصوموا خير لكم" كه مخاطب همان" من تطوّع خيراً" مى باشد
و اين قاعده در ساير احكام نيز جارى است، و اصولًا روزه دارى براى اصلاح روح و تن مى باشد، كه اگر عسر و حرج نباشد، واجب است.
🖊سیدکاظم فرهنگ
http://yon.ir/Qp86
🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔 @quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
#مناجات_شبانگاهی
فرازهایی از #دعای_افتتاح
🔸اَلْحَمْدُ لِلهِ بِجَمِیعِ مَحَامِدِهِ كلِّهَا عَلَی جَمِیعِ نِعَمِهِ كلِّهَا
🔸الْحَمْدُ لِلهِ الَّذِی لا مُضَادَّ لَهُ فِی مُلْكهِ وَ لا مُنَازِعَ لَهُ فِی أَمْرِه
🔸ِ الْحَمْدُ لِلهِ الَّذِی لا شَرِیك لَهُ فِی خَلْقِهِ وَ لا شَبِیهَ [شِبْهَ] لَهُ فِی عَظَمَتِهِ
🔸الْحَمْدُ لِلهِ الْفَاشِی فِی الْخَلْقِ أَمْرُهُ وَ حَمْدُهُ الظَّاهِرِ بِالْكرَمِ مَجْدُهُ الْبَاسِطِ بِالْجُودِ یدَهُ الَّذِی لا تَنْقُصُ خَزَائِنُهُ وَ لا تَزِیدُهُ [یزِیدُهُ] كثْرَةُ الْعَطَاءِ إِلا جُودا وَ كرَما إِنَّهُ هُوَ الْعَزِیزُ الْوَهَّاب
🔸ُ اللَّهُمَّ إِنِّی أَسْأَلُك قَلِیلا مِنْ كثِیرٍ مَعَ حَاجَةٍ بیإِلَیهِ عَظِیمَةٍ وَ غِنَاك عَنْهُ قَدِیمٌ وَ هُوَ عِنْدِی كثِیرٌ وَ هُوَ عَلَیك سَهْلٌ یسِیرٌ.كثْرَةُ الْعَطَاءِ إِلا جُودا وَ كرَما إِنَّهُ هُوَ الْعَزِیزُ الْوَهَّابُ
🔸اللَّهُمَّ إِنِّی أَسْأَلُك قَلِیلا مِنْ كثِیرٍ مَعَ حَاجَةٍ بیإِلَیهِ عَظِیمَةٍ وَ غِنَاك عَنْهُ قَدِیمٌ وَ هُوَ عِنْدِی كثِیرٌ وَ هُوَ عَلَیك سَهْلٌ یسِیرٌ.
💫سپاس خدای را با همه ستودنیهایش، بر تمام نعمتهایش،
سپاس خدای را كه در فرمانروایی رقیبی ندارد، و برای او در كارش نزاع كنندهای نیست،
💫سپاس خدای را كه در آفرینش شریكی ندارد، و در بزرگی شبیهی برای او نیست.
💫سپاس خدای را كه فرمان و سپاسش در آفریدگان جاری است و بزرگواریاش با كرمش آشكار است، و دست لطفش به سخاوت گشوده، خدایی گنجینههایش نقصان نپذیرد، و بخشش بسیارش جز جود و كرم بر او نیفزاید، همانا او عزیز و بسیار بخشنده است،
💫خدایا اندك از بسیار از تو درخواست میكنم، با نیاز شدیدی كه مرا به آن است، و بینیازی تو از آن دیرینه است، و آن اندك نزد من بسیار است، و برای تو هموار و آسان.
💢 💢💢
https://eitaa.com/quranpuyan
4_5942892788017267802.pdf
3.81M
✅با تبريك فرارسيدن #ماهمباركرمضان🌹🌹، 💐💐#هديه به علاقه مندان به فهم قرآن: فايل #تدبر و #فهم سوره هاي #مرحله اول تا سومِ نزول
با رویکرد #انسجام_درونی_سورهها
شامل متن و ترجمه به همراه #نكاتي از سورهها شامل سوره هاي: توحيد شمس اعلي عصر عاديات تكاثر زلزال قارعه ليل ضحي همزه تين ماعون طارق انفطار قيامت فجر عبس غاشيه نازعات انشقاق مدثر بلد واقعه مرسلات نبا معارج مطففین
#دعاى روز #سوم ماه مبارک رمضان
بسم الله الرحمن الرحیم
🔹اللهمّ ارْزُقنی فیهِ الذّهْنَ والتّنَبیهَ
🔹وباعِدْنی فیهِ من السّفاهة والتّمْویهِ
🔹واجْعَل لی نصیباً مِنْ کلّ خَیْرٍ تُنَزّلُ فیهِ بِجودِکَ یا أجْوَدَ الأجْوَدینَ.
🔸خدایا روزى کن مرا در آنروز هوش وخودآگاهى را
🔸ودور بدار در آن روز از نادانى وگمراهى
🔸وقرار بده مرا بهره وفایده از هر چیزى که فرود آوردى در آن به بخشش خودت اى بخشنده ترین بخشندگان.
https://eitaa.com/quranpuyan
به نام خدا
💢 #نکات و #پیام هایی از هر جزء قرآن کریم
✅ روز سوم رمضان: جزء #سوم
جزء سوم قران مجید شامل ایات ۲۵۳ تا تاخر سوره بقره و نیز ایات ۹۱-۱ سوره ال عمران میباشد.
در این جزء در سوره بقره ادامه ایات الاحکام و در سوره ال عمران احتجاج با اهل کتاب غالب است.
♦️تاکید زیاد به انفاق: پاداش #هفتصد برابر برای #انفاق
اى كسانى كه ايمان آورده ايد از آنچه به شما روزى دادهايم انفاق كنيد پيش از آنكه روزى فرا رسد كه در آن نه داد و ستدى است و نه دوستى و نه شفاعتى و كافران خود ستمكارانند {۲۵۴}
مَثَل [ صدقاتِ ] کسانی که اموالِ خود را در راه خدا انفاق می کنند همانند دانه ای است که هفت خوشه برویاند که در هر خوشه ای صد دانه باشد و خداوند برای هر کس که بخواهد [ آن را ] چند برابر می کند ، و خداوند گشایشگر داناست. {۲۶۱}
کسانی که اموالِ خود را در راه خدا انفاق می کنند ، سپس در پیِ آنچه انفاق کرده اند ، منّت و آزاری روا نمی دارند ، پاداش آنان برایشان نزد پروردگارشان [ محفوظ ] است ، و بیمی بر آنان نیست و اندوهگین نمی شوند. {۲۶۲}
گفتاری پسندیده [ در برابر نیازمندان ] و گذشت [ از اصرار و تندیِ آنان ] بهتر از صدقه ای است که آزاری به دنبال آن باشد ، و خداوند بی نیاز بردبار است. {۲۶۳}
ای کسانی که ایمان آورده اید ، صدقه های خود را با #منّت و آزار ، باطل مکنید ، مانند کسی که مالش را برای خودنمایی به مردم ، انفاق می کند و به خدا و روز بازپسین ایمان ندارد.
شیطان شما را از تهیدستی بیم می دهد و شما را به زشتی وامی دارد و [ لی ] خداوند از جانب خود به شما وعده آمرزش و بخشش می دهد ، و خداوند گشایشگر داناست. {۲۶۸}
و هر نفقه ای را که انفاق ، یا هر نذری را که عهد کرده اید ، قطعاً خداوند آن را می داند ، و برای ستمکاران هیچ یاوری نیست. {۲۷۰}
اگر صدقه ها را آشکار کنید ، این ، کارِ خوبی است ، و اگر آن را پنهان دارید و به مستمندان بدهید ، این برای شما بهتر است و بخشی از گناهانتان را می زداید ، و خداوند به آنچه انجام می دهید آگاه است. {۲۷۱}
و هر مالی که انفاق کنید ، به سود خود شماست ، و [ لی ] جز برای طلب خشنودیِ خدا انفاق مکنید ، و هر مالی را که انفاق کنید [ پاداشِ آن ] به طور کامل به شما داده خواهد شد و ستمی بر شما نخواهد رفت. {۲۷۲}
خداوند #ربا را نابود مي كند و صدقات را افزايش مي دهد.(۲۷۶- بقره)
♦️ادامه نکوهش علمای منحرف در سوره ال عمران
كسانى كه پيمان خدا و سوگندهاى خود را به بهاى ناچيزى مى فروشند آنان را در آخرت بهره اى نيست و خدا روز قيامت با آنان سخن نمى گويد و به ايشان نمى نگرد و پاكشان نمى گرداند و عذابى دردناك خواهند داشت {۷۷}
و از ميان آنان گروهى هستند كه زبان خود را به [خواندن] كتاب [تحريف شده اى ] مى پيچانند تا آن [بربافته] را از [مطالب] كتاب [آسمانى] پنداريد با اينكه آن از كتاب [آسمانى] نيست و مى گويند آن از جانب خداست در صورتى كه از جانب خدا نيست و بر خدا دروغ مى بندند با اينكه خودشان [هم] مى دانند {۷۸}
هيچ بشرى را نسزد كه خدا به او كتاب و حكم و پيامبرى بدهد سپس او به مردم بگويد به جاى خدا بندگان من باشيد بلكه [بايد بگويد] به سبب آنكه كتاب [آسمانى] تعليم مى داديد و از آن رو كه درس مى خوانديد علماى دين باشيد {۷۹}
و [نيز] شما را فرمان نخواهد داد كه فرشتگان و پيامبران را به خدايى بگيريد آيا پس از آنكه سر به فرمان [خدا] نهاده ايد [باز] شما را به كفر وامى دارد {۸۰}
http://yon.ir/Qp6438
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تعقل در شريعت
با عمومی سازی فهم و عمل به قرآن
💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢
https://eitaa.com/quranpuyan
با سلام و آرزوي قبولي طاعات و عبادات
با توجه به استقبال برخی مخاطبان
جهت قراءت و تدبر قرآن به #ترتيب_نزول در ماه مبارك رمضان
براي سهولت دوستاني كه ميخواهند قرآن را با اين ترتيب ختم كنند، ٣٠ قسمت تقريبا مساوي تعيين شده كه هر روز، قسمت مربوطه اعلام ميشود
قسمت #سوم
سوره هاي: انسان تا قمر در فهرست اپلیکیشن تنزیل
نصب رایگان تنزیل از لینک زیر
https://cafebazaar.ir/app/quranpuyan.com.tanzil/
♻️♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر هفتگی در سوره های قرآن به ترتيب نزول
نکات سوره #طور
1) در سوره تکویر نسبت مجنون به پیامبر بیان شد. در اینجا نسبتهای کاهن و شاعر هم اورده شده است.
2) در این فراز،خداوند با نفی شقوق مختلفی که میتوانست ادعای مخالفان و منکران موجه باشد،و نفی اتهام های انها به پیامبر،ایشان را تایید و تقویت میکند که راه رسالت خویش را تداوم بخشد.
3) آیات سوره بر سران و بزرگان عنودکفر و تکذیب که علیه پیامبر و قران کید می کنند،تمرکز دارد نه مردم معمولی که فعالیتی علیه پیامبر ندارند.
4) اولین تحدی قرآن در سوره طور:
خداوند با بیان ایراد مخالفان که قران را تافته خود پیامبر معرفی میکردند که به خدا نسبت داده،میفرماید اگر او خودش اینها را بافته شما هم سخن جدیدی مثل این این بیاورید که نمی توانید. پس دست از ادن ادعا و مخالفتها بردارید.
5) مراد از دو عذاب آیات 45 و 47 چیست؟
آیات قبل به غیرموجه و بی مبنا بودن اتهامات و ادعاهای مشرکین و نیز کید انها در برابر پیامبر و قران اشاره کرد. در آیه 45 به پیامبر میفرماید انها را رها کن و به حال خود واگذار تا روزیکه بیهوش شوند. روزیکه هیچ کیدی و هیچ یار و یاوری نمی تواند انها را از ان نجات دهد.اینها غیر از این هم عذاب دیگری دارند.عذاب اول را برخی مفسران به زمان نفخه صور نخست که همه زندگان ان زمان در اثر حوادث عظیم آن، می میرند منطبق کرده اند. اما اولا با توجه به اینکه مصداق آیات ،کافرین زمان پیامبر بوده اند و تا زمان برپایی قیامت زنده نیستند و ثانیا حوادث زمان برپایی قیامت و نفخه اماته،عمومی است و شامل خوبان ان دوران هم میشود نمیتوان نفخه اول صور را به عنوان عذاب در نظر گرفت.اشاره آیه به زمان مرگ همین مکذبان است.اینها در دنیا یاران و مدددهندگانی داشتند و در مخالفت با پیامبر مکرو حیله میکردند. اما زمان مرگ هیچ کدام از این ابزارها و اختیارات را ندارند و محکوم به مرگ هستند. لذا همین عدم اختیار و قدرت انها یک نوع عذاب روحی است . البته این عذاب میتواند سکرات موت هم باشد.همانگونه که در سوره قیامت به سختی موت این افراد اشاره شده بود. والتفت الساق بالساق
عذاب دوم هم همان عذاب قیامت بعد از حشر و حساب وکتاب است.که در آیات فراز اول و دوم سوره هم به آن اشاره شد.
6) از سوره طور به بعد ( آیات 28 و 43) تدریج موضوع توحید نیز مطرح و عقاید و رفتارهای غیرموحدانه مشرکین نیز نکوهش میشود.
آقای سید کاظم فرهنگ
http://yon.ir/Qp8763
💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢
https://eitaa.com/quranpuyan
🍃🌼🍃
بسم الله الرحمن الرحیم
سلام برشما
#زندگيقرآني : هر هفته تمرین #عمل به یک دستور قرانی
هفته #بيستوپنجم
تمرین شانزدهم
#تکبر
🌹الإمام علیّ علیه السلام:
🔶 «فاعتبروا بما کان من فعل الله بابلیس اذ احبط عمله الطویل و جهده الجهید... عن کبر ساعة واحدة فمن ذا بعد ابلیس یسلم علی الله بمثل معصیته;
👈عبرت بگیرید از کاری که خدا با ابلیس کرد; زیرا اعمال طولانی و کوششهای فراوان او را(در مسیر عبادت و بندگی خدا) به خاطر ساعتی #تکبر نابود ساخت، چگونه ممکن است کسی بعد از ابلیس همان گناه را مرتکب شود، ولی سالم بماند»؟
📗نهج البلاغه خطبه192(قاصعه)
🍃🌼🍃
http://eitaa.com/joinchat/245891088C04b58d311d
https://eitaa.com/quranpuyan
🌺 #وظايف_عملي_فرد_مسلمان_از_منظر_قرآن
🍃#نماز و #احكام آن در #قرآن
✅قصر نماز در حالت #خوف و #ترس،آيا نماز مسافر هم كوتاه است؟
یکی از حالاتی که نماز را باید کوتاه کرد در حالت ترس و #خوف و ناامنی است. ایاتی در این خصوص وجود دارد که انها را مرور می کنیم:
🍀فَإنْ خِفْتُمْ فَرِجَالًا أَوْ رُكْبَانًا فَإِذَا أَمِنتُمْ فَاذْكُرُواْ اللّهَ كَمَا عَلَّمَكُم مَّا لَمْ تَكُونُواْ تَعْلَمُونَ ﴿۲۳۹﴾ بقره
🍀فولادوند: پس اگر بيم داشتيد پياده يا سواره [نماز كنيد] و چون ايمن شديد خدا را ياد كنيد كه آنچه نمى دانستيد به شما آموخت🍀
🍀مکارم: و اگر (به خاطر جنگ، يا خطر ديگري) بترسيد، (نماز را) در حال پياده يا سواره انجام دهيد! 🍀
⬅️اما هنگامي كه امنيت خود را باز يافتيد، خدا را ياد كنيد! ( نماز را به صورت معمولي بخوانيد!) همانگونه كه خداوند، چيزهايي را كه نميدانستيد، به شما تعليم داد
👈در سوره نساء ایه 101 یکی از مصادیق نا امنی و خوف مطرح شده است:👇👇
🌸وَإِذَا ضَرَبْتُمْ فِي الأَرْضِ فَلَيْسَ عَلَيْكُمْ جُنَاحٌ أَن تَقْصُرُواْ مِنَ الصَّلاَةِ إِنْ خِفْتُمْ أَن يَفْتِنَكُمُ الَّذِينَ كَفَرُواْ إِنَّ الْكَافِرِينَ كَانُواْ لَكُمْ عَدُوًّا مُّبِينًا ﴿۱۰۱﴾
🍃فولادوند: و چون در زمين سفر كرديد اگر بيم داشتيد كه آنان كه كفر ورزيده اند به شما آزار برسانند گناهى بر شما نيست كه نماز را كوتاه كنيد چرا كه كافران پيوسته براى شما دشمنى آشكارند
🍃مکارم: و هنگامي كه سفر كنيد گناهي بر شما نيست كه نماز را كوتاه كنيد اگر از فتنه (و خطر) كافران بترسيد، زيرا كافران براي شما دشمن آشكاري هستند
🖊سید کاظم فرهنگ
http://yon.ir/Qp268
🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔 @quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
#مناجات_شبانگاهی
فراز های از #دعای_افتتاح
🔶اَللَّهُمَّ إِنَّ عَفْوَك عَنْ ذَنْبِی وَ تَجَاوُزَك عَنْ خَطِیئَتِی وَ صَفْحَك عَنْ ظُلْمِی وَ سَتْرَك عَلَی [عَنْ] قَبِیحِ عَمَلِی وَ حِلْمَك عَنْ كثِیرِ [كبِیرِ] جُرْمِی عِنْدَ مَا كانَ مِنْ خَطَای [خَطَئِی] وَ عَمْدِی أَطْمَعَنِی فِی أَنْ أَسْأَلَك مَا لا أَسْتَوْجِبُهُ مِنْك
🔶 الَّذِی رَزَقْتَنِی مِنْ رَحْمَتِك وَ أَرَیتَنِی مِنْ قُدْرَتِك وَ عَرَّفْتَنِی مِنْ إِجَابَتِك فَصِرْتُ أَدْعُوك آمِنا
🔶 وَ أَسْأَلُك مُسْتَأْنِسا لا خَائِفا وَ لا وَجِلا مُدِلا عَلَیك فِیمَا قَصَدْتُ فِیهِ [بِهِ] إِلَیك فَإِنْ أَبْطَأَ عَنِّی [عَلَی] عَتَبْتُ بِجَهْلِی عَلَیك وَ لَعَلَّ الَّذِی أَبْطَأَ عَنِّی هُوَ خَیرٌ لِی لِعِلْمِك بِعَاقِبَةِ الْأُمُورِ فَلَمْ أَرَ مَوْلًی [مُؤَمَّلا] كرِیما أَصْبَرَ عَلَی عَبْدٍ لَئِیمٍ مِنْك عَلَی
🔶 یا رَبِّ إِنَّك تَدْعُونِی فَأُوَلِّی عَنْك وَ تَتَحَبَّبُ إِلَی فَأَتَبَغَّضُ إِلَیك وَ تَتَوَدَّدُ إِلَی فَلا أَقْبَلُ مِنْك كأَنَّ لِی التَّطَوُّلَ عَلَیك،
💫خدایا بخششت از گناهم، و گذشتت از خطایم، و چشمپوشیات از تجاوزم، و پردهافكنیات بر كردار زشتم، بردباریات از فراوانی جرمم از آنچه كه از خطا و گناه عمدیام بود مرا به طمع انداخت، كه از درگاهت چیزی را كه شایسته آن از سوی تو نیستم درخواست كنم،
💫 آنچه كه از رحمتت نصیبم نمودی و از قدرتت نشانم دادی، و از اجابتت به من شناساندی، پس بر آن شدم كه با اطمینان بخوانمت، و با انس و میل بدون ترس و هراس از تو درخواست میكنم،
💫و در انچه به خاطر آن قصد پیشگاه تو نمودم از تو ناز جویم، اگر برآورده شدن حاجتم تأخیر افتاد، از روی نادانی بر تو عتاب ورزیدم، با آنكه شاید به تأخیر افتادن روا شدن حاجتم برایم بهتر باشد، چه تو به سرانجام امور آگاهی، پس هیچ مولای كریمی را بر بنده پستی، شكیباتر از تو بر خود ندیدم،
💫ای پروردگار من، تو مرا میخوانی، و من از تو روی میگردانم، و با من دوستی میورزی و من با تو دشمنی میكنم، به من محبّت مینمای و از تو نمیپذیرم، گویا مرا بر تو منّت است،
💢💢
https://eitaa.com/quranpuyan
#دعاهای_روزانه
#دعاى روز #چهارم ماه مبارک رمضان
بسم الله الرحمن الرحیم
🔹اللهمّ قوّنی فیهِ على إقامَةِ أمْرِکَ
🔹واذِقْنی فیهِ حَلاوَةَ ذِکْرِکَ
🔹وأوْزِعْنی فیهِ لأداءِ شُکْرَکَ بِکَرَمِکَ
🔹واحْفَظنی فیهِ بِحِفظْکَ وسِتْرِکَ یـا أبْصَرَ النّاظرین.
🔸خدایا نیرومندم نما در آن روز به پا داشتن دستور فرمانت
🔸وبچشان در آن شیرینى یادت را
🔸ومهیا کن مرا در آنروز راى انجام سپاس گذاریت به کرم خودت
🔸نگهدار مرا در این روز به نگاه داریت وپرده پوشى خودت اى بیناترین بینایان.
https://eitaa.com/quranpuyan