eitaa logo
قران پویان
485 دنبال‌کننده
6هزار عکس
706 ویدیو
625 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن ارتباط با ادمین @farpuy
مشاهده در ایتا
دانلود
بسم الله الرحمن الرحیم 🔹اللهمّ اجْعَل سَعْیی فیهِ مَشْکوراً 🔹و ذَنْبی فیهِ مَغْفوراً 🔹و عَملی فیهِ مَقْبولاً 🔹و عَیْبی فیهِ مَسْتوراً 🔹یا أسْمَعِ السّامعین. 🔸خدایا قرار بده کوشش مرا در این ماه قدردانى شده 🔸و گناه مرا در این ماه آمرزیده 🔸و کردارم را در این ماه مورد قبول 🔸و عیب مرا در این ماه پوشیده 🔸اى شنواترین شنوایان. کانال قرآن پویان تدبر در قرآن، تعقل در شریعت https://eitaa.com/quranpuyan
و از جزء :قسمت اول سوره ۱-نوید به کسانی که در دینداری کم نمی‌آورند إِنَّ الَّذِینَ قَالُواْ رَبُّنَا اللَّهُ ثُمَّ اسْتَقَامُواْ فَلَا خَوْفٌ عَلَیْهِمْ وَ لَا هُمْ یحَْزَنُونَ(۱۳)أُوْلَئکَ أَصْحَابُ الجَْنَّةِ خَالِدِینَ فِیهَا جَزَاءَ بِمَا کاَنُواْ یَعْمَلُونَ(۱۴- احقاف) بی‌تردید کسانی که گفتند: پروردگار ما الله است، سپس [در میدان عمل بر این حقیقت] ورزیدند، نه بیمی بر آنان است و نه اندوهگین می‌شوند؛ اینان اهل بهشت‌اند که به پاداش اعمال شایسته‌ای که همواره انجام می‌دادند، در آن جاودانه‌اند. منظور از گفتن«رَبُّنَا اللَّهُ» اقرار و شهادت به انحصار ربوبیت در خدای سبحان است و مراد از آن پایداری و این است که آن‌ها از آنچه به حقانیتش شهادت می‌دهند و باور دارند؛ منحرف نمی‌شوند و رفتاری بر خلاف آن و بر خلاف لوازم آن نمی‌کنند. استقامت بر ایمان به این است که انسان مراقب باشد عملش ادعایش را تکذیب نکند. بر اساس روایات این صبر و استقامت در سه حوزه باید رعایت شود: تحمل سختی عبادت، استقامت در برابر فشار گناهان و صبر در ناملایمات و مصائب👉 سوره ۲- دستورات اخلاقی عالی: بدگمانی، و ممنوع✋️ ای اهل ایمان! نباید گروهی گروه دیگر را کنند، شاید مسخره شده ها از مسخره کنندگان بهتر باشند، ونباید زنانی زنان دیگر را [مسخره کنند] شاید مسخره شده ها از مسخره کنندگان بهتر باشند، و از یکدیگر عیب جویی نکنید و با لقب های زشت و ناپسند یکدیگر را صدا نزنید؛ بد نشانه و علامتی است اینکه انسانی را پس از ایمان آوردنش به لقب زشت علامت گذاری کنند. و کسانی که [از این امور ناهنجار و زشت] توبه نکنند، خود ستمکارند.۱۱ ای اهل ایمان! از بسیاری از گمان‌ها در حقّ مردم‌ بپرهیزید؛ زیرا برخی از گمان‌ها گناه است و در اموری که مردم پنهان ماندنش را خواهانند تفحص و پی‌جویی نکنید و از یکدیگر غیبت ننمایید. آیا یکی از شما دوست دارد که گوشت برادر مرده‌اش را بخورد؟ بی‌تردید از این کار نفرت دارید و از خدا پروا کنید که خدا بسیار توبه‌پذیر و مهربان است.۱۲ منظور از «الظَّنِّ» اولی، است که چون نسبت به گمان‌های خوب در میان مردم بیشتر است لذا از آن تعبیر به کثیر شده و گر نه حسن ظن یا همان گمان خیر، نه تنها ممنوع نیست بلکه به آن توصیه هم شده است. گمان‌های بد، برخی مطابق با واقعند و برخی مخالف آن. آنچه بی تردید گناه است آن گمان‌هایی هستند که مخالف با واقع باشند لذا فرمود: «إِنَّ بَعْضَ الظَّنّ‌ِ إِثْمٌ». وجود همین دسته از گمان‌های حرام در بین گمان‌های بد کافی است حکم به پرهیز از تمام آن‌ها بشود. بنابراین آیه شریفه مؤمنین را از هرگونه گمان بد (خواه موافق با واقع باشد؛ خواه مخالف) بر حذر می‌دارد. «تجسس» به معنی جستجوگری است که معمولاً در امور نامطلوب به کار می‌رود و عاملی است برای کشف اسرار و رازهای نهانی مردم. از آنجا که اسلام می‌خواهد مردم در زندگی خصوصی خود از هر نظر در امنیت باشند بنابراین هرگز اجازه نمی‌دهد که رازهای خصوصی آن‌ها فاش شود. در سومین و آخرین دستور که در حقیقت معلول و نتیجه دو برنامه قبل است می‌فرماید: هیچ‌کدام از شما دیگری را نکند و برای آنکه قبح و زشتی این عمل را کاملاً مجسم کند پرده از راز آن گشوده و حقیقت باطنی آن را بیان کرده است که همانا خوردن گوشت مردار است. ادامه جزء 👇👇👇 http://www.quranpuyan.com/yaf_postst257_nkht-khlydy-z-jz-byst-w-shsh-qrn-khrym.aspx کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تعقل در شريعت 💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢 https://eitaa.com/quranpuyan
و از جزء :قسمت دوم سوره سوره فتح بنابر اتفاق نظر مفسرین،پس از بازگشت پیامبر از صلح حدیبیه-که میان پیامبر و مشرکین مکه در نزدیکی مکه و در سال ششم هجری منعقد شد -نازل شده است.که داستان آن در تمامی تفاسیر نقل شده است. درس و پیام کل سوره فتح چیست؟ در واقع سوره را به سه بخش اصلی میتوان تقسیم کرد: ۱-آیات ۷-۱ :خدا صلح حدیبیه را گشایش و پیروزی آشکار برای مسلمانان نامیده و نقش چهار گروه و ثواب و عقاب آنها در این واقعه را بطور خلاصه بیان میکند(سپس در ادامه سوره آنها را توضیح میدهد): پیامبر،مومنین،منافقین و مشرکین ۲-آیات ۱۷-۸ :پیامبر،رسول و بشارت دهنده و بیم دهنده از جانب خداست.شما باید باو ایمان آوررده و اورا یاری کنید. در برابر این امر،مردم سه گروهند :کسانی که با پیامبر بیعت کرده و همراه واقعی او یند،اجری عظیم دارند. اما آنها که به هر نحو از جمله با بهانه های دروغین که از ترس و عدم ایمان واقعی آنها ناشی میشود،از همراهی او سر باز میزندد.اینها مردمی تباه شده اند. گروه سوم هم کسانی که اصلا به خدا ورسول ایمان نمی آورند و کافرند که آتش سوزان خواهند داشت. ۳-آیات ۲۹-۱۸ :بشارتها و نعمات خدا بر مومنین 👈👈لذا و پیام سوره وجه بشارتی دارد که بصورت زیر میتوان بیان کرد: ای مسلمانان .در ایمان به خدا و رسولش استوار و همواره او را یاری کنید.تا خدا هم با استفاده از همه اسباب آشکار ونهان خود ،شما را یاری و دین خود را غالب نماید. جهت مطالعه ترجمه وتفسیر خلاصه ایات به لینک زیر مراجعه نمایید http://www.quranpuyan.com/yaf_postst478_drs-swrh--ftH-khd-b-tdbyr-mwr-pymbr-w-dynsh-r-Glb-mykhnd.aspx سوره این سوره از نخستین سوره های مدنی است که ضمن تقسیم بندی حق وباطل بین مسلمانان و مشرکین مکه، آنها را برای جهاد آماده میکند .هم چنین به وجود مرددین و منافقین در میان مسلمانان هم اشاره کرده است. در این سوره مردم را به سه گروه تقسیم وضمن توصیف رفتار انها،تبعات و سرنوشت انها رابیان کرده است. الف- ویژگیهای کافرین:کفرو و صدو عن سبیل اله،تبعیت از باطل،کراهت از انچه خدا نازل کرده، اخراج رسول،تبعیت از هوا،جداکردن راه خود از رسول الله، تبعات و سرنوشت انها:اضل اعمالهم،احبط اعمالهم،هلاکت،بی یاورند،لن یغفر الله لهم،جایگاهشان آتش است، ب-ویژگیهای مومنین:امنوا وعملوالصالحات،تبعیت از حق،علی بینه من رب، تبعات:چشم پوشی خدا از گناهان،اصلاح کارها،افزایش هدایت،خدا مولایشان است،یوتکم اجورکم، ورود به بهشت ج- مرددین و فی قلوبهم مرض:به کافرین گفتند از شما اطاعت میکنیم،اتبعو مااسخط اله،کرهو رضوانه،ترس از جهاد،پشت کردن به حقیقت تبعات:احبط اعمالهم،لعنهم اله،جان دادن سخت،اصمهم و اعمی ابصارهم سید کاظم فرهنگ جهت مطالعه تفسیر خلاصه فرازهای سوره محمد به لینک زیر مراجعه نمایید👇👇 http://www.quranpuyan.com/yaf_postst539_tfsyr-khlSh-swrh-mHmd--Hkm-jng-w-SlH-dr-qrn--syrn-jngy.aspx کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تعقل در شريعت 💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢 https://eitaa.com/quranpuyan
#آموزشي كم‌نظير:آياشماهم مايليدروش #فهم بهتر سوره های قران را در8 هفته بطور مجازي فرا بگيريد؟اطلاعات بيشتر در لينك زير https://t.me/tadabbor_quranpuyan لطفا براي سايرعلاقه مندان #فورواردنماييد.
♻️♻️♻️ در کلام 💢✨💢✨💢✨💢✨💢✨💢 ✅ قران،کتاب هدایت "قرآن حکیم مایه ی هدایت و رحمت نیکوکاران " آیه ۲ سوره قرآن را به لفظ حکیم توصیف کرده است. تِلْكَ آيَاتُ الْكِتَابِ الْحَكِيمِ مکارم: ﺍﻳﻦ ﺁﻳﺎﺕ ﻛﺘﺎﺏ ﺣﻜﻴﻢ ﺍﺳﺖ (ﻛﺘﺎﺑﻰ ﭘﺮﻣﺤﺘﻮﺍ ﻭ ﺍﺳﺘﻮﺍﺭ).(۲) آیه ۳سوره لقمان قرآن را مایه ی هدایت و رحمت برای نیکوکاران میشمارد. هُدًى وَرَحْمَةً لِّلْمُحْسِنِينَ انصاریان: ﺳﺮﺍﺳﺮ ﻫﺪﺍﻳﺖ ﻭ ﺭﺣﻤﺘﻰ ﺍﺳﺖ ﺑﺮﺍﻯ ﻧﻴﻜﻮﻛﺎﺭﺍﻥ .(۳) در آیه دوم " ﻛﺘﺎﺏ" ﺭﺍ ﺑﻪ ﻟﻔﻆ" ﺣﻜﻴﻢ" ﺗﻮﺻﻴﻒ ﻛﺮﺩﻩ، ﻭ ﺍﻳﻦ ﺩﻟﺎﻟﺖ ﺩﺍﺭﺩ ﺑﺮ ﺍﻳﻨﻜﻪ ﻫﻴﭻ ﻟﻬﻮ ﺍﻟﺤﺪﻳﺜﻰ ﺩﺭ ﺁﻥ ﻭﺟﻮﺩ ﻧﺪﺍﺭﺩ، ﺑﻠﻜﻪ ﻧﻘﻄﻪ ﺿﻌﻒ ﻭ ﺩﺭﺯﻯ ﻧﺪﺍﺭﺩ ﻛﻪ ﺳﺨﻦ ﺑﺎﻃﻞ ﻭ ﻟﻬﻮ ﺍﻟﺤﺪﻳﺚ ﺑﺨﻮﺍﻫﺪ ﺁﻥ ﺭﺍ ﭘﺮ ﻛﻨﺪ، ﻭ ﻧﻴﺰ ﺁﻥ ﺭﺍ ﺗﻮﺻﻴﻒ ﻛﺮﺩ ﺑﻪ ﺩﻭ ﻭﺻﻒ" ﻫﺪﻯ" ﻭ" ﺭﺣﻤﻪ ﻟﻠﻤﺤﺴﻨﻴﻦ" ﺗﺎ ﺻﻔﺖ ﺣﻜﻴﻢ ﺑﻮﺩﻥ ﻗﺮﺁﻥ ﺭﺍ ﺗﻜﻤﻴﻞ ﻛﻨﺪ، ﭘﺲ ﻗﺮﺁﻥ ﺑﻪ ﺳﻮﻯ ﻭﺍﻗﻊ ﻭ ﺣﻖ ﻫﺪﺍﻳﺖ ﻣﻰ ﻛﻨﺪ، ﻭ ﺑﻪ ﻭﺍﻗﻊ ﻧﻴﺰ ﻣﻰ ﺭﺳﺎﻧﺪ، ﻧﻪ ﻣﺜﻞ ﻟﻬﻮ ﺍﻟﺤﺪﻳﺚ ﻛﻪ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﺭﺍ ﺍﺯ ﻣﻬﻤﺶ ﺑﺎﺯ ﺩﺍﺷﺘﻪ، ﻭ ﺑﻪ ﻭﺍﻗﻌﻰ ﻧﻤﻰ ﺭﺳﺎﻧﺪ، ﻭ ﻧﻴﺰ ﻗﺮﺁﻥ ﺭﺣﻤﺖ ﺍﺳﺖ، ﻧﻪ ﻧﻘﻤﺖ ﺗﺎ ﺍﺯ ﻧﻌﻤﺖ ﺑﺎﺯ ﺑﺪﺍﺭﺩ. (تفسیر المیزان) ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﺩﺭ ﻳﻚ ﺟﺎ، ﻗﺮﺁﻥ ﺭﺍ ﻣﺎﻳﻪ ﻯ ﻫﺪﺍﻳﺖ ﻣﺘّﻘﻴﻦ ﻣﻰ ﺧﻮﺍﻧﺪ، (ﻫﺪﻯً ﻟﻠﻤﺘّﻘﻴﻦ) ( ﺑﻘﺮﻩ، ۲.) ﻭ ﺩﺭ ﺟﺎﻯ ﺩﻳﮕﺮ ﺁﻥ ﺭﺍ ﻣﺎﻳﻪ ﻯ ﻫﺪﺍﻳﺖ ﻭ ﺑﺸﺎﺭﺕ ﻣﺆﻣﻨﺎﻥ ﻣﻰ ﺩﺍﻧﺪ، (ﻫﺪﻯً ﻭ ﺑﺸﺮﻯ ﻟﻠﻤﺆﻣﻨﻴﻦ) ( ﻧﻤﻞ، ۲.) ﻭ ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﺳﻮﺭﻩ، ﻗﺮﺁﻥ ﺭﺍ ﻣﺎﻳﻪ ﻯ ﻫﺪﺍﻳﺖ ﻭ ﺭﺣﻤﺖ ﺑﺮﺍﻯ ﻧﻴﻜﻮﻛﺎﺭﺍﻥ ﻣﻰ ﺷﻤﺮﺩ، (ﻫﺪﻯً ﻭ ﺭﺣﻤﻪ ﻟﻠﻤﺤﺴﻨﻴﻦ). ﭘﺲ ﻗﺮﺁﻥ ﻣﺮﺍﺣﻞ ﺳﻪ ﮔﺎﻧﻪ ﻯ ﺗﻜﺎﻣﻞ ﺭﺍ ﺩﺭ ﺑﺮﺩﺍﺭﺩ، ﻣﺎﻳﻪ ﻯ ﻫﺪﺍﻳﺖ، ﺑﺸﺎﺭﺕ ﻭ‌ ﺭﺣﻤﺖ ﺍﺳﺖ. ( ﺗﻔﺴﻴﺮ ﻧﻤﻮﻧﻪ، ﺫﻳﻞ ﺁﻳﻪ.) ۱-ﺍﺭﺷﺎﺩ ﻭ ﻫﺪﺍﻳﺖ، ﺑﺎﻳﺪ ﺑﺮ ﺍﺳﺎﺱ ﺣﻜﻤﺖ ﺑﺎﺷﺪ. (ﺁﻳﺎﺕ ﺍﻟﻜﺘﺎﺏ ﺍﻟﺤﻜﻴﻢ ﻫﺪﻯً) ۲- ﻗﺮﺁﻥ، ﻋﻴﻦ ﻫﺪﺍﻳﺖ ﻭ ﺭﺣﻤﺖ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﺯﻣﻴﻨﻪ ﻫﻴﭻ ﮔﻮﻧﻪ ﻧﻘﺺ ﻭ ﻧﺎﺭﺳﺎﻳﻰ ﻧﺪﺍﺭﺩ. (ﻫﺪﻯً ﻭ ﺭﺣﻤﻪ) (ﻛﻠﻤﻪ ﻫﺎﻯ ﻫﺪﻯً ﻭ ﺭﺣﻤﻪ ﺩﺭ ﻗﺎﻟﺐ ﻣﺼﺪﺭﻯ ﺁﻣﺪﻩ ﻛﻪ ﻧﺸﺎﻥ ﻣﺒﺎﻟﻐﻪ ﻣﻰ ﺑﺎﺷﺪ. ( ﮔﺎﻫﻰ ﻣﻰ ﮔﻮﻳﻨﺪ: ﻓﻠﺎﻧﻰ ﺷﻴﺮﻳﻦ ﺳﺨﻦ ﺍﺳﺖ ﻭ ﮔﺎﻫﻰ ﻣﻰ ﮔﻮﻳﻨﺪ: ﻓﻠﺎﻧﻰ ﺷﻜﺮ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺍﻳﻦ ﺗﻌﺒﻴﺮ ﺑﻴﺎﻧﮕﺮ ﺁﻥ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺗﻤﺎم ﻭﺟﻮﺩ ﻭ ﺣﺮﻛﺎﺕ ﻭ ﻛﻠﺎم ﻭ ﻧﮕﺎﻫﺶ ﻳﻜﭙﺎﺭﭼﻪ ﺷﻴﺮﻳﻦ ﺍﺳﺖ.) ) ۳- ﺍﺭﺷﺎﺩ ﻭ ﻫﺪﺍﻳﺖ، ﺑﺎﻳﺪ ﻫﻤﺮﺍﻩ ﺭﺣﻤﺖ ﻭ ﻣﺤﺒّﺖ ﺑﺎﺷﺪ. (ﻫﺪﻯً ﻭ ﺭﺣﻤﻪ) (تفسیر نور) سرکار خانم پرمایه http://yon.ir/rzNpZ 💢✨💢✨💢✨💢✨💢✨💢 کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تعقل در شريعت با عمومی سازی فهم و عمل به قرآن https://eitaa.com/quranpuyan
✅✅ روز تالار گفتگوهاي قرآن پويان 🌹🌹 به لطف خدا و استقبال كاربران علاقه مند به موضوعات قرآني در بهار قرآن امار از تالار گفتگوهاي قران پويان ، 👈👈 در روز 10 خرداد ماه 1398 همزمان با بيست و پنجمين روز از ماه مبارك رمضان ركورد قبلي خود را شكست و به تعداد 15670 رسيد. ركورد قبلي در بهمن ماه سال 97 به ميزان 15174 ثبت شده بود. ان شالله بتوانیم در پرتو الطاف خداوندي ،با جلب رضایت شما مخاطبین عزیز در نشر معارف قرانی در جامعه،موفق باشیم. www.quranpuyan.com
🍃🌼🍃 بسم الله الرحمن الرحیم سلام برشما : هر هفته تمرین ‌‌به‌ یک دستور قرانی هفته تمرین هجدهم بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمـَنِ الرَّحِيمِ به نام خداوند رحمتگر مهربان وَالْعَصْرِ {1}سوگند به روزگار /زمان{1} إِنَّ الْإِنسَانَلَفِي خُسْرٍ {2}كه واقعا انسان دچار خسارت است {2} إِلَّا الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ وَتَوَاصَوْا بِالْحَقِّ وَتَوَاصَوْا بِالصَّبْرِ {3} مگر كسانى كه ایمان (به حق) اورده و كارهاى شايسته كرده و همديگر را به حق و شكيبايى توصيه كرده اند {3} تواصی از باب تفاعل است و بر مشاركت طرفين در توصيه دلالت دارد.از انجا كه استمرار توصيه افراد جامعه به يكديگر، مستلزم موثر واقع شدن آن و پذيرفته شدن حداقل بخشي از انها ست لذا ميتوان از ايه اينطور برداشت كرد كه همه افراد اولا همدیگر را به و سفارش کنند و ثانیا ان حق توصیه شده را بپذیرند. و این تواصی به و ،مکمل ایمان و عمل صالح است . به نظر ميرسد تفاوت تواصي با امربه معروف و نهي ازمنكر نيز همين جنبه مشاركتي و طرفيني ان است.يعني تواصي وظيفه تك تك افراد نسبت به يكديگر است اما امر به معروف،توسط يك گروه خاص و با امريت بيشتر انجام ميشود(ولتكن منكم امه ) تدبر در سوره عصر 🖊سید کاظم فرهنگ 🍃🌼🍃 http://eitaa.com/joinchat/245891088C04b58d311d https://eitaa.com/quranpuyan
و در کلام معصومین 💠🔸💠🔸💠🔸💠🔸💠🔸💠🔸💠 رسول اکرم(ص) 🌹ای مردم درهای بهشت در این ماه باز است از پروردگار خود بخواهید که آنها را بر روی شما نبندد و درهای دوزخ بسته است از خدا مسئلت کنید که آنها را بر شما نگشاید. قسمتی از خطبه شعبان 💠🔸💠🔸💠🔸💠🔸💠🔸💠🔸💠 https://telegram.me/quranpuyan
🔶وَ انْقُلْنِي إِلَى دَرَجَةِ التَّوْبَةِ إِلَيْكَ وَ أَعِنِّي بِالْبُكَاءِ عَلَى نَفْسِي 🔶 فَقَدْ أَفْنَيْتُ بِالتَّسْوِيفِ وَ الْآمَالِ عُمُرِي وَ قَدْ نَزَلْتُ مَنْزِلَةَ الْآيِسِينَ مِنْ خَيْرِي [حَيَاتِي] فَمَنْ يَكُونُ أَسْوَأَ حَالا مِنِّي إِنْ أَنَا نُقِلْتُ عَلَى مِثْلِ حَالِي إِلَى قَبْرِي [قَبْرٍ] لَمْ أُمَهِّدْهُ لِرَقْدَتِي وَ لَمْ أَفْرُشْهُ بِالْعَمَلِ الصَّالِحِ لِضَجْعَتِي وَ مَا لِي 🔶 لا أَبْكِي وَ لا أَدْرِي إِلَى مَا يَكُونُ مَصِيرِي وَ أَرَى نَفْسِي تُخَادِعُنِي وَ أَيَّامِي تُخَاتِلُنِي وَ قَدْ خَفَقَتْ عِنْدَ [فَوْقَ] رَأْسِي أَجْنِحَةُ الْمَوْت 🔶ِ فَمَا لِي لا أَبْكِي أَبْكِي لِخُرُوجِ نَفْسِي أَبْكِي لِظُلْمَةِ قَبْرِي أَبْكِي لِضِيقِ لَحْدِي أَبْكِي لِسُؤَالِ مُنْكَرٍ وَ نَكِيرٍ إِيَّايَ، 🔶أَبْكِي لِخُرُوجِي مِنْ قَبْرِي عُرْيَانا ذَلِيلا حَامِلا ثِقْلِي عَلَى ظَهْرِي 🔶 أَنْظُرُ مَرَّةً عَنْ يَمِينِي وَ أُخْرَى عَنْ شِمَالِي إِذِ الْخَلائِقُ فِي شَأْنٍ غَيْرِ شَأْنِي لِكُلِّ امْرِئٍ مِنْهُمْ يَوْمَئِذٍ شَأْنٌ يُغْنِيهِ 🔶 وُجُوهٌ يَوْمَئِذٍ مُسْفِرَةٌ ضَاحِكَةٌ مُسْتَبْشِرَةٌ وَ وُجُوهٌ يَوْمَئِذٍ عَلَيْهَا غَبَرَةٌ تَرْهَقُهَا قَتَرَةٌ وَ ذِلَّةٌ 🔶 سَيِّدِي عَلَيْكَ مُعَوَّلِي وَ مُعْتَمَدِي وَ رَجَائِي وَ تَوَكُّلِي وَ بِرَحْمَتِكَ تَعَلُّقِي تُصِيبُ بِرَحْمَتِكَ مَنْ تَشَاءُ وَ تَهْدِي بِكَرَامَتِكَ مَنْ تُحِب 🔶ُّ فَلَكَ الْحَمْدُ عَلَى مَا نَقَّيْتَ مِنَ الشِّرْكِ قَلْبِي وَ لَكَ الْحَمْدُ عَلَى بَسْطِ لِسَانِي أَ فَبِلِسَانِي هَذَا الْكَالِّ أَشْكُرُكَ، 💫و مرا به مقام توبه به پيشگاهت برسان، و هر گريه بر خويشتن مرا يارى ده، 💫من عمرم را به امروز و فردا كردن و آرزوهاى باطل نابود ساختم،و اينك به جايگاه به نااميدان از خير و صلاح فرود آمده ام،پس بدحالتر از من كيست؟اگر من بر چنين حالى به قبرم وارد شوم،قبرى كه آن را براى خواب آماده نساخته ام،و براى آرميدن به كار نيك فرش ننموده ام،و مرا چه شده كه 💫گريه نكنم،و حال آنكه نميدانم بازگشت من به جانب چه خواهد بود،من نفسم را مىنگرم كه با من نيرنگ می بازد،و روزگار را مشاهده می کنم كه مرا مىفريبد،و حال آنكه بالهاى مرگ بالاى سرم به حركت درآمده،پس مرا چه شده 💫 كه گريه نكنم،گريه می کنم براى بيرون رفتن جان از بدنم،گريه می کنم براى تاريكى قبرم،گريه می کنم براى تنگى لحدم،گريه می کنم براى پرسش دو فرشته قبر منكر و نكير از من، 💫گريه می کنم براى درآمدنم از قبر عريان و خوار،درحالی که بار سنگينى را بر دوش می کشم، 💫يك بار از طرف راست و بار ديگر از جانب چپم نگاه می کنم،هنگامی که مردمان در كارى جز كار منند،چه براى هركسى از آنان در آن روز كارى است كه او را بس است، 💫چهره هايى در آن روز روشن و خندان خوشحالاند،و چهره هايى در آن روز بر آنها غبار بدفرجامى نشسته،و سياهى و خوارى آنها را پوشانده،اى 💫 آقاى من،تكيه و اعتمادم و اميد و توكلّم بر تو،و آويختنم بر رحمت توست،هركه را خواهى به رحمتت رسانى،و با كرامتت هركه را دوست دارى هدايت كنى 💫،پس تو را سپاس بر اينكه قلبم را از شرك پاك نمودى،و براى تو سپاس بر گشودن زبانم،آيا با اين زبان كندم تو را شكر كنم، 🔶🔶 https://eitaa.com/quranpuyan
بسم الله الرحمن الرحیم 🔹اللهمّ ارْزُقْنی فیهِ فَضْلَ لَیْلَةِ القَدْرِ 🔹و صَیّرْ أموری فیهِ من العُسْرِ الى الیُسْرِ 🔹و اقْبَلْ مَعاذیری وحُطّ عنّی الذّنب والوِزْرِ 🔹یا رؤوفاً بِعبادِهِ الصّالِحین. 🔸خدایا روزى کن مرا در این روز فضیلت و برتری شب قدر را 🔸و برگردان امورات مرا در این روز از سختى به آسانى 🔸و بپذیر عذرهای مرا و محو و نابود کن از من گناه و بارگرانم را 🔸اى مهربان به بندگان شایسته خویش. کانال قرآن پویان تدبر در قرآن، تعقل در شریعت https://eitaa.com/quranpuyan
سوره ۳-طهارت روح، شرط ورود به باطن إِنَّهُ لَقُرْءَانٌ كَرِیمٌ(۷۷)فىِ كِتَابٍ مَّكْنُونٍ(۷۸)لَّا یَمَسُّهُ إِلَّا الْمُطَهَّرُونَ(۷۹- واقعه) یقیناً این قرآن، قرآنى است ارجمند و باارزش [كه] در كتابى مصون از هر گونه تحریف و دگرگونى [به نام لوح محفوظ جاى دارد.] جز پاك شدگان به آن دسترسى ندارند. و منظور از «» هم كسانى هستند كه خداوند متعال دلهایشان را از هر رجس و پلیدى پاك كرده است. پس مطهرون عبارتند از كسانى كه خداى تعالى دلهایشان را پاك كرده که برترین و بارزترین مصداقشان اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام هستند در این آیات خداوند متعال ابتدا قرآن را به کریم بودن توصیف کرده و می ستاید. قرآن به طور مطلق كریم و محترم است؛ هم از آن جهت که نزد خداوند كریم است و هم بدین جهت كه صفاتى پسندیده دارد و هم به این جهت كه سود رسان براى خلق است. در آیه بعد مىفرماید: قرآن محفوظ و مصون از هر گونه تبدیل و دگرگونى است؛ چون در كتابى است كه آن «لوح محفوظ» است. جمله «لا یَمَسُّهُ إِلَّا الْمُطَهَّرُونَ» هم می تواند صفت كتاب مكنون و لوح محفوظ باشد و هم می تواند صفت سومى براى قرآن باشد که در این صورت حکم به ممنوعیت مس قرآن، بدون طهارت و وضو می شود. 👉 هر چند این حکم حق است و با سایر ادله فقهی ثابت می شود اما چون در اینجا سخن از تجلیل و بزرگداشت قرآن است پس منظور از مس قرآن نمی تواند دست كشیدن به خطوط آن باشد؛ بلكه منظور از تماس با قرآن، علم به معارف آن است كه جز پاكان خلق، كسى به معارف آن عالم نمىشود؛ چون فرموده: قرآن در كتابى مكنون و پنهان است. و منظور از «مطهرون» هم كسانى هستند كه خداوند متعال دلهایشان را از هر رجس و پلیدى پاك كرده است. پس مطهرون عبارتند از كسانى كه خداى تعالى دلهایشان را پاك كرده که برترین و بارزترین مصداقشان اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام هستند که قرآن بر طهارتشان گواهی داده و می فرماید: « إِنَّما یُرِیدُ اللَّهُ لِیُذْهِبَ عَنْكُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَیْتِ وَ یُطَهِّرَكُمْ تَطْهِیراً(۷)». سوره مراحل پنجگانه زندگی دنیایی إعْلَمُواْ أَنَّمَا الحَْیَاةُ الدُّنْیَا لَعِبٌ وَ لهَْوٌ وَ زِینَةٌ وَ تَفَاخُرُ بَیْنَكُمْ وَ تَكاَثُرٌ فىِ الْأَمْوَالِ وَ الْأَوْلَادِ كَمَثَلِ غَیْثٍ أَعجَْبَ الْكُفَّارَ نَبَاتُهُ ثمَُّ یهَِیجُ فَترََاهُ مُصْفَرًّا ثمَُّ یَكُونُ حُطَامًا وَ فىِ الاَْخِرَةِ عَذَابٌ شَدِیدٌ وَ مَغْفِرَةٌ مِّنَ اللَّهِ وَ رِضْوَانٌ وَ مَا الحَْیَوةُ الدُّنْیَا إِلَّا مَتَاعُ الْغُرُورِ(۲۰- حدید) جهت مطالعه ادامه متن،كليك كنيد👇 http://quranpuyan.com/yaf_postst258_nkht-khlydy-z-jz-byst-w-hftm-qrn-khrym.aspx کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تعقل در شريعت 💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸 https://eitaa.com/quranpuyan
سوره حدید در جز ۲۷ قراردارد. جهت مطالعه تفسیر خلاصه فرازهای سوره و درس سوره حدید به لینک زیر مراجعه نمایید http://quranpuyan.com/yaf_topics42_tfsyr-khlSh-qrn-krym--tfsyr-swrh-Hdyd.aspx مشاهده می کنیم که پیام اصلی سوره حدید،دعوت به ایمان واقعی به خدا و پیامبر و انفاق می باشد که بصراحت در تعدادی از آیات سوره تکرار شد و در آیات دیگر نیز توضیح داده شد و پاداش تبعات ایمان و انفاق و ترک آنها بیان شد.