💠🔸💠🔸💠🔸💠🔸💠🔸💠🔸💠
#زکات_فطره
🌹قال الصادق (علیه السلام)
🔹ان من تمام الصوم اعطاء الزکاة یعنى الفطرة کما ان الصلوة على النبى (صلى الله علیه و آله) من تمام الصلوة.
🌹امام صادق (علیه السلام) فرمود:
🔹تکمیل روزه به پرداخت زکاة یعنى #فطره است،
همچنان که صلوات بر پیامبر (صلى الله علیه و آله) کمال نماز است.
وسائل الشیعه، ج ۶ ص ۲۲۱، ح
💠🔸💠🔸💠🔸💠🔸💠🔸💠🔸💠
@quranpuyan
📖 اندازه ى #فطريه عبارت است از سه كيلوگرم از قوت غالب خودش و عيالش كه اگر بيشتر برنج مى خورد برنج است و اگر گوشت مى خورد گوشت و بالاخره آن چه غالباً مصرف مى كند، كه اگر غالباً مخلوطى از برنج و گوشت و نان و ... است سه كيلوگرم از اين مخلوط را بايستى فطريه بدهد، و اگر قوت غالبى ندارد، كه تعدادى از غذاها را يكسان مصرف مى كند، همان تعداد را بايستى منظور كند ...
📚 رساله نوین، مسئله ۴۸۷
🆔 @SadeghiTehrani
📖 آن چه موجب پرداختن فطريه ى ديگران است اين است كه آن ها معمولًا از نظر مخارجشان زير پوشش شما باشند و بنابه روايت «من تعول»: كسى كه عائله ى شما بحساب آيد، كه ميهمانان بى نياز را هرگز شامل نيست ، و اين جا اصل زكات فطره خود شما و كسانى كه از عيالات و زير پوشش شما هستند بر شما واجب مى باشد و ديگر هيچ، كه اگر بى نيازى مدتى هم ميهمان شما باشد زكات فطره اش بر شما نيست ...
📚 رساله نوین، مسئله ۴۸۶
🆔 @SadeghiTehrani
آيا قران را فقط بايد از نگاه #مفسران فهميد؟
«يكي ديگر از حُجُب كه مانع از استفاده از اين صحيفة نورانيه است، اعتقاد به آن است كه جز آن كه مفسّرين نوشته و يا فهميده اند، كسي را حق استفاده از قرآن شريف نيست، و تفكر و تدبّر در آيات شريفه را با تفسير به رأي - كه ممنوع است - اشتباه نموده اند و به واسطة اين رأي فاسد و عقيدة باطله، قرآن شريف را از جميع فنون استفاده عاري نموده، و آن را به كلّي مهجور نموده اند.
در صورتي كه استفادات اخلاقي و ايماني و عرفاني به هيچ وجه مربوط به تفسير نيست تا تفسير به رأي باشد. مثلاً، اگر كسي از كيفيت مذاکرات حضرت موسی با خضر و کیفیت معاشرت آنها و شدّ رحال حضرت موسي، با آن عظمت مقام نبوت، براي به دست آوردن علمي كه پيش او نبوده و كيفيت عرض حاجت خود به حضرت خضر - به طوري كه در كريمة شريفة «هل اتّبعك علي ان تعلّمن ممّا علّمت رشداً» مذكور است- و كيفيت جواب خضر و عذرخواهيهاي حضرت موسي، بزرگي مقام علم و آداب سلوك متعلّم با معلّم را كه شايد بيست ادب در آن هست، استفاده كند، اين چه ربط به تفسير دارد، تا تفسير به رأي باشد؟!
و بسياري از استفادات قرآن از اين قبيل است، و در معارف، مثلاً اگر كسي از قول خداي تعالي: «الحمدلله ربّ العالمين» كه حصر جميع محامد و اختصاص تمام اثنيه است به حق تعالي، استفادة توحيد افعالي كند و ...، اين چه مربوط به تفسير است تا اسمش تفسير به رأي باشد يا نباشد؟! الي غير ذلك، از اموري كه از لوازم كلام استفاده ميشود كه مربوط به تفسير به هيچ وجه نيست».
امام خميني ره
http://quranpuyan.com/yaf_postsm3486_bDy-bh-khyl-ynkh-qrn-z-fhm-bshr-bltr-st-w-fhm-n-mkhSwS-hl-byt-st-z-tdbr-dr-n-mytrsnd.aspx#post3486
🍃🌼🍃
بسم الله الرحمن الرحیم
سلام برشما
#زندگيقرآني : هر هفته تمرین #عمل به یک دستور قرانی
هفته #بيستونهم
تمرین هجدهم
#صبر
🌹🌹امام جعفر صادق عليه السلام می فرمایند:
🔶🔸كَم مِنْ صَبر ساعةٍ قَدْ أورَثتْ فَرَحاً طويلاً و كَم من لذَّةِ ساعةٍ قَدْ أورَثَتْ حُزناً طويلاً.
🔸چه بسا يك لحظه #صبر كردن موجب سرور و خوشحالي طولاني شود و چه بسا لحظه اي لذت بردن موجب اندوه طولاني گردد.
📗سفينة البحار، جلد 2، صفحه
🍃🌼🍃
http://eitaa.com/joinchat/245891088C04b58d311d
https://eitaa.com/quranpuyan
🔴 فطریه، گام اول!
🔸فطریه نوعی زکات است که به میزان حدود سه کیلو -مواد غذایی متعارف- در سال پرداخت میشود و بمصرف فقرا میرسد.
ولی با توجه به گستردگی فقر و فراوانی نیازمندان، این بودجه چه تاثیر قابل توجهی در رفع نیازهای آنان دارد؟ و آیا میتوان آن را روشی کافی و کارآمد برای فقرزدایی دانست؟
🔸روشن است که پاسخ این سوال منفی است. البته در گذشته، چنین بودجه ای تاثیر بیشتری در بهبود وضع آنان داشته است ولی امروز بالنسبه این تاثیر کاهش یافته است زیرا در آن اعصار عمدهُ هزینه خانوار هزینه خوراک بوده و در خوراک هم هزینه اصلی همان نان بوده و لذا با تامین نان، مهمترین نیاز خانوار برآورده میشد در حالیکه امروزه نان در سبد هزینه خانوار، کمترین رقم را بخود اختصاص میدهد.
دیروز سه کیلو گندم یا جو چندان مهم بود که عقیل خدمت حضرت علی (ع) بیاید و درخواست یک صاع طعام کند و با برخورد شدید حضرت مواجه شود: «استماحنی من برّکم صاعا»(نهج البلاغه، کلام ۲۱۵)
🔸بنظر میرسد ریشه مشکل آن است که ما درک درستی از جایگاه این حکم نداریم و نمیدانیم که فطریه چرا و چگونه واجب شده است. فطریه وقتی واجب گردید که مسلمانان در سختترین شرایط مالی بوده و از مال و ثروت برای کمک به محرومان و درماندگان بی بهره بودند(سال دوم هجرت). در آن شرایط، فطریه برای عموم مردم "حداکثر" توانشان بود، نه حداقل آن.
این روایت را همه مشایخ حدیثی (کلینی، صدوق، طوسی) با سندهای کاملا معتبر نقل کرده اند که هشام بن حکم از امام صادق (ع) نقل میکند که فرمود: «نزلت الزکاة و لیس للناس اموال و انما کانت الفطرة»
علامه محمدتقی مجلسی در ترجمه آن مینویسد: به ده سند صحیح منقول است ... هشام گفت که حضرت فرمود: آیه زکات نازل شد و مردمان چیزی نداشتند که زکات بر ایشان لازم شود و همین زکات فطر، اول واجب شد(لوامع )
🔸پس در آن شرایط فقر عمومی، فطریه "حداکثر انفاق" بود و بعدا با گشایش در معیشت مسلمانان، آنان وظایف بیشتری برای انفاق پیدا کردند و فطریه به "حداقل" تبدیل گردید. متاسفانه هنوز بسیاری از ما، فطریه را حداکثر وظیفهمان دانسته و گمان میبریم که با پرداخت آن تکلیف زکات را انجام داده و وظیفه دیگری در قبال فاجعه فقر نداریم!
@mohammadsorooshmahallati
✴️ نترسیدن از حرف دیگران در بیان #حقایق_دین
الَّذِينَ يُبَلِّغُونَ رِسَالَاتِ اللَّهِ وَيَخْشَوْنَهُ وَلَا يَخْشَوْنَ أَحَدًا إِلَّا اللَّهَ وَكَفَى بِاللَّهِ حَسِيبًا {۳۹}
همان كسانى كه پيامهاى خدا را ابلاغ مى كنند و از او مى ترسند و از هيچ كس جز خدا بيم ندارند و خدا براى حسابرسى كفايت مىكند {۳۹}سوره احزاب
در تفسیر و تبیین این ایه سوره احزاب مثال زیر بیان شد که به مناسبت ۱۴ خرداد،مجددا ارسال میکنیم.
ذكر اين نكته لازم است كه واكنش هاي مخالفت آميز با اداب و رسوم ناحق يا آنچه به غلط متداول و #مشهور است،صرفا اختصاص به مردم عادي ندارد بلكه ميتواند در هر حوزه اي بين علما و متخصصين آن رشته هم رخ دهد.
از جمله در بحث همين تحريفات عاشورا،چه بسا بيان صحيح ماجرا و واقعيت معتبر در برخي جزييات اين واقعه ،باعث سرزنش و مخالفت برخي مبلغين و مداحان و حتي مردم شود و فرد #محقق نبايد از بيان نتيجه تحقيقات درست خود و انجام وظيفه خود ،بخاطر حرف ديگران سر باز زند.
نمونه ديگر اين خط شكني و مخالفت سايرين ،را ميتوان در حكم امام #خميني در آزاد سازي #شطرنج مشاهده كرد.
پس از حكم ايشان،يكي از روحانيون دفتر امام ،نامه اي به ايشان نوشته و پس از طرح دلايل فقهي ،جمله زير را بيان ميكند(كه همين قسمت و پاسخ آيت الله خميني،مد نظر ماست و داوري در خصوص مباني علمي وفقهي اين دو بزرگوار در اين مساله نداريم)
"در هر صورت اگر ساحت قدس حضرتعالى از اینگونه مسائل به دور باشد به نظر من بهتر است و ضرورتى در نشر آنها دیده نمى شود. دیگر هرطور صلاح مىدانید. "۱
ايشان پس از پاسخ موارد فقهي ،جمله مذكور را اين گونه پاسخ داده اند:
"شما را نصیحت پدرانه مى کنم که سعى کنید #تنهاخدا را درنظر بگیرید 👉و تحت تأثیر مقدس نماها و آخوندهاى بیسواد واقع نشوید، چرا که اگر بنا است با اعلام و نشر حکم خدا به مقام و موقعیتمان نزد مقدس نماهاى احمق و آخوندهاى بیسواد صدمهاى بخورد، بگذار هرچه بیشتر بخورد."۲
۱و۲ : منبع:سايت جماران
💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢
https://eitaa.com/quranpuyan
🍃🌼🍃
بسم الله الرحمن الرحیم
سلام برشما
#زندگيقرآني : هر هفته تمرین #عمل به یک دستور قرانی
هفته #بيستونهم
تمرین هجدهم
#صبر
◀️خدای - تعالی - فرمود :
🔶🔸«یا ایها الذین آمنوا لا تلهکم اموالکم و اولادکم عن ذکر الله» .
«ای کسانی که ایمان آورده اید ! مشغول نسازد شما را مالهای شما وفرزندان شما از یاد خدا» . (9)المنافقون
🔶و فرمود : «ان من ازواجکم و اولادکم عدوا لکم» .
«به درستی که از زنان وفرزندان شما هستند که دشمنند با شما» . (14) تغابن
👈و معنی #صبر بر متاع دنیا در حال وسعت و رفاهیت آن است که : به آنها مطمئن نشود ، و خاطر جمع نگردد . و بداند که : آنها در نزد او به عنوان عاریه است و به زودی از او پس گرفته خواهد شد . پس غرق تنعم و تلذذ نگردد . و بر کسانی از مؤمنین که آنها را ندارند تکبر و تفاخر نکند . و حقوق خدایی را از مال خود صرف نماید به مصارف آنها . و حق الهی را از بدن خود باعانت مخلوقین به جا آورد . و از منصب و جاه خود به اعانت مظلومین ادا کند . و همچنین در سایر نعمتهای الهیه .
و سر در اینکه #صبر در این حال ، دشوارتر است از #صبر بر بلا ، آن است که : این صبربا وجود قدرت و اختیار متحقق می شود و لیکن در بلا و مصیبت ، اختیاری نیست . وچاره ای بجز #صبر ندارد .
و از این روست که : گرسنه و #صبر بر گرسنگی در وقتی که طعام حاضر نباشد آسان تراست از #صبر نمودن با وجود حضور طعام . .......
📗معراج السعاده
🍃🌼🍃
http://eitaa.com/joinchat/245891088C04b58d311d
https://eitaa.com/quranpuyan
📎 سید محمدعلی ایازی:
🔸این بحث همواره مطرح بوده که حکومت علی (ع) آرمان گرا بوده یا واقع گرا یا مصلحت گرا؟ آیا اگر امام علی(ع) کمی مصلحت اندیشانه تر رفتار می کرد با درگیر نشدن با سه جنگ بیشتر به نفع مسلمین نبود؟
🔸به عنوان نمونه امام در شبی که حکومت را به دست گرفت، حکم برکناری معاویه را صادر کرد. مغیره گفت کمی صبر کنید تا اوضاع تثبیت شود، علی (ع) گفت حتی تا فردا صبح هم صبر نمی کنم.
@andisheqalam
📌استاد ايازي: آيا نگاه علي عليه السلام به حكومت، نگاهي مصلحت گرايانه و واقع گرايانه بود يا آرمانگرايانه و ايده آليستي؟
🔸سه پاسخ به اين سوال داده شده است:
1⃣ پاسخ اول مي گويد آرمانگرايانه
2⃣ پاسخ دوم واقعگرايانه
3⃣ و پاسخ سوم مي گويد آرمانگرايانه در عين واقع گرايي.
🔸بايد براي يافتن پاسخ صحيح ببينيم
☑️ اولا نگاه قران به حكومت چيست؟ چون قران مبناي عمل اميرالمومنين بوده است.
☑️ ثانيا عوامل شكست حكومت علي چه بوده است؟ آيا براساس در نظر نگرفتن مصالح و واقعيات توسط امام علی بوده يا علل ديگري داشته است؟
🔵 نكته اول اينكه مبناي قران در جعل احكام و دستورات شريعت، واقع گرايي و در نظر گرفتن شرايط جامعه و محدوديت هاي زمان است. كلا بخش عمده شريعت و دستورات عبادي مانند روزه، زكات، حج و حجاب در مدينه نازل شده است، چون تا پیش از آن، آمادگي در جامعه براي عمل به آن نبوده است. حكم حجاب ١٨ سال بعد از بعثت نازل شده و يا شراب اواخر دوره مكه حرام شده است.
🔹 بنابراين عنصر زمان و مكان، مصلحت و ظرفيت جامعه از ويژگي هاي قران و دين است كه به عسر و حرج و سختي براي مسلمانان منجر نشود.
🔹 مخاطب مكه و مدينه، مخاطب اهل كتاب و مشركين و مومنين در زبان قران متفاوت است و خداوند بر اساس مخاطب سخن گفته است.
🔵 از منظر دوم، علي عليه السلام شرط پذيرش حكومت را راي مردم قرار داده است.
🔹 نكته جالب اينكه عمربن الخطاب يك هفته قبل از كشته شدن مي خواست معاويه را عزل كند و مغيره كه از دوستان معاويه و نزديك به عمر بود، غلامي داشت به نام ابولولو كه بلافاصله آزاد مي شود و به دستور معاويه عمر را به قتل مي رساند.
🔹 بنابراين معاويه در مدينه كاملا فعال و قدرتمند و داراي شبكه است؛ اميرمومنان به همين خاطر بلافاصله مقر حكومت را از مدينه به كوفه منتقل مي كند.
🔹 معاويه در دوره عثمان، مهره چيني هاي موثري كرده بود مانند مروان حكم كه داماد و دست راست عثمان اما مهره معاويه بود.
🔹 علي(ع) در نخستين اقدام معاويه را عزل كرد تا جلوي توطئه او براي تصرف حكومت را بگيرد.
🔹 معاویه در همان ابتدا نقشه ترور علي را طراحي كرده بود.
🔹 او (معاویه) در اقدام دوم، به طلحه و زبير نامه مي نويسد و آنها را تحريك به جنگ با علي(ع) مي كند و به آنها وعده وليعهدي مي دهد.
🔹 جنگ هاي خوارج و نهروان، جنگ هاي نيابتي معاويه عليه علي(ع) بود تا نتواند او را عزل كند.
🔹 بنابراين كساني كه می گویند اگر حضرت با معاويه مصالحه مي كرد، دچار مشكل نمي شد، به اين نكته توجه نمي كنند كه هرگونه مصالحه تقويت معاويه مي شد.
🔹 البته اميرمومنان با بقيه استانداران مانند زياد ابن ابيه مسامحه كرد يا شريح قاضي كه قاضي عمر و عثمان بود را ابقا کرد. بسياري از يارانش را كه انقلابي و مريدش بودند، بر منصبی ننشاد؛ اين نشانه واقع گرايي علي است.
🔹 در صفين حضرت كار را تمام كرده بود اما با خدعه ها و نيرنگ معاويه در آخرين قدم جلوي كار را گرفتند و با نيزه كردن قران، در سپاه علي انشقاق ايجاد كردند.
🔹ترور مالك ضربه سختي بر حكومت علي بود. بعد هم شهادت محمدبن ابي بكر موجب از دست رفتن مصر شد.
🔹 آخرين نقشه معاويه براي ترور علي، توسط ابن ملجم و شركايش انجام شد. معاويه خودش نماز نرفت چون داستان را مي دانست.
🔹 پشت ترور علي، مغيره در كوفه است. جرجي زيدان به ملاقات هاي ابن ملجم با مغيره در كوفه دو روز قبل از ترور حضرت اشاره دارد.
🔹واقعيت آن است كه هم شخصيتهاي بزرگ بر جامعه تاثير دارند و هم جامعه بر عملكرد شخصيتها تاثير دارد.
🔹 علي فراتر از جامعه خود بود، مردم قادر به تشخيص و انتخاب درست نبودند، لذا علي را كه اولين مسلمان است با معاويه كه بعد از فتح مكه يعني سال اخر، مسلمان شده است مقايسه مي كنند.
🔸 علي، با وجود آنكه واقع گرا بود نتوانست جامعه را پس از ٢٥ سال انحراف، متحول و همراه سازد و به نوعي زمانه با او يار نبود.
🔹 يكي از اقدامات مثبت عمر، مبارزه با جعل حديث و خرافات بود اما معاويه به اين روند دامن زد و داستانسرايان و جعل كنندگان تاريخ و حديث، تشكيلات رسمي درست كرد و اينها در به انحراف رفتن جامعه بسيار اثرگذار بودند؛ شبيه به كاري كه بخشي از مداحان در جامعه خودمان مي كنند.
🔸 جامعه به انحراف مي رود، زيد بن ثابت كه مي ميرد سهم طلايش از بيت المال را با تبر تقسيم مي كند، اما علي بيت المال را به مساوات تقسيم مي كند و طبيعي است كه خواص و صحابه و متنفذين طرف علي نمي آيند چون منافعشان را تامين نمي كند.
🔹 ام كلثوم براي امانت گرفتن يك گردنبند از سوي علي تهديد به قطع دست مي شود و عقيل با اهن گداخته تهديد مي شود.
🔴 اين عدالت علي براي خواص و اشراف و متنفذين قابل پذيرش نبود.
@andisheqalam
4_6016960628613187036.MP3
15.18M
📲صوت شب ششم نشست: «حكومت عدل على(ع)، از آرمان تا واقعيت»
سخنران:
#سيد_محمدعلى_ايازى
📲لينك دانلود:
https://bit.ly/2X4Zm6T
📡 @andisheqalam
♻️♻️♻️ #قرآنفهميبرايهمه
💫بسم الله الرحمن الرحیم
🌟#تدبر در #قرآن، انسان را به مقامات بالاتر و والاتر هدایت می کند
🌟کسی که تفکر و#تدبر در معانی #قرآن کریم در قلب آن اثر کند وکم کم به مقام متقین رسد و اگر توفیق الهی شامل حالش شود ،از آن مقام نیز بگذرد. وهر یک از اعضاء وجوارح وقوای آن، آیه ای از آیات الهیه شود .
🌟و شاید جذوات و جذبات و خطابات الهی او را از خود بی خود کند و حقیقت «اقرا واصعد» را در همین عالم دریابد تا آن که کلام را بی واسطه از متکلمش بشنود و آنچه در وهم تو و من ناید آن شود.
مجموعه مقالات همایش اندیشه های
امام خمینی (ره)
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تعقل در شريعت
با عمومی سازی فهم و عمل به قرآن
💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢
https://eitaa.com/quranpuyan
"ان الله وملائكته يصلون على النبي يا ايها الذين امنوا صلوا عليه وسلموا تسليما."
خدا و فرشتگانش بر پيامبر درود مىفرستد; اى كسانى كه ايمان آوردهايد، بر او درود فرستيد و سلام گوييد و كاملا تسليم (فرمان او) باشيد. (56)سوره احزاب✨✨🍃
God and His angels send blessings on the Prophet: O ye that believe! Send ye blessings on him, and salute him with all respect.
🔸🔸🔸
@quranpuyan
بسم الله الرحمن الرحیم
سلام بر شما
#زندگيقرآني : هر هفته تمرین #عمل به یک دستور قرانی
هفته #بيستونهم
:✏️حسابرسی و ارزیابی تمرین های گذشته
در طول #بيستونه هفته گذشته ،با ارائه آيات و روايات مختلف در موضوعات اخلاقي، بر ان بوديم كه عمل به ايات قران کریم و ترك رذايل اخلاقي را بيشتر تمرين كنيم.
موضوعات و تمرين ها بشرح زير بود:
1)#سبقت در نیکی ها
2)پرهیزاز سخنان بیهوده و #لغو
3)پرهیز از#غیبت
4)پرهیز از #دروغ
5)پرهیز از #تهمت
6)پرهیز از #عیب جویی و #زخم زبان
7)پرهيز از انتشار اخبار و فوروارد پستهايي كه از صحت انها مطمئن نيستيم
8) #اجازه_گرفتن برای ورود به حریم خصوصی دیگران
9) #نیکی به #پدر و #مادر
10) #وفای به عهد
11) #انفاق
12) #صلهرحم
13) #اسراف
14) #عدالت
15) #انفاق
16) #تکبر
17) #حرص_طمع
18) #صبر
❓آيا،موضوعات انتخاب شده،كاربردي بود؟
❓آيا محتواهاي ارايه شده راجع به موضوعات،مناسب و انگيزاننده بود؟
❓ایا در ارزیابی رفتار ، از بهبود عملکرد خود در اين موضوعات،راضی هستید؟
💫 با آرزوی توفیقات روز افزون برای شما خوبان ، برای کسب صفات خوب. ودوری از رذایل اخلاقی پیشنهاد شما چیست ؟
نظرات و پاسخ هاي خود را به نام كاربري زير ارسال نماييد
@Nooronar33
تهیه شده توسط گروه #عملبهقرآن درپیام رسان ایتا
🍃🌼🍃
http://eitaa.com/joinchat/245891088C04b58d311d
https://eitaa.com/quranpuyan
پروازي: هدايت امري الهي و از بالا به پايين است يعني خدا رسول و امام و عالم براي هدايت و ابلاغ دين تعيين مي شود اما حكومت امري بشري و از پايين به بالاست، يعني مشروعيت حكومت از طرف مردم تعيين مي شود، اگر اين دو موضوع با هم مخلوط كنيم نتيجه اين مي شود كه حاكم را هم به خدا مي چسبانيم وكسي جرات مخالفت با حرف سلطان كه حرف خداست را پيدا نمي كند
@andisheqalam
استاد پروازي: اميرالمومنين با وجود آنكه بارها خود را شايسته ترين فرد براي اداره جامعه و حكومت كردن عنوان مي كند، اما شرط پذيرش خلافت و حكومت را تقاضاي مردم و پذيرش آنها مي داند وگرنه ايشان در انجام وظايف ولايت الهي و تبيين و ابلاغ پيام دين، نيازي به درخواست و پذيرش مردم ندارد.
پس امامت و حكومت وظيفه اي است كه با درخواست و اظهار نياز مردم محقق مي شود و اگر مردم نخواهند حضرت به وظيفه ولايت خود مي پردازد و دنبال حكومت نمي رود
علي عليه السلام خطاب به مردم مي فرمايند: اگر شما اين حق را به ما بدهيد، ما مي پذيريم وگرنه به دنبال مسير خود مي رويم
اما اگر اين حق حكومت را به من بدهيد، من آدمي نيستم كه خطا نكنم و از اعمال خود آسوده خاطر نيستيم، اگر حكومت را به من داديد، محافظه كاري نكنيد و با نگراني بارگاه جباران و زورگويان با من سخن نگوييد و به آساني و بدون ترس حرف خود را بزنيد
هدايت امري الهي و از بالا به پايين است يعني خدا رسول و امام و عالم براي هدايت و ابلاغ دين تعيين مي شود اما حكومت امري بشري و از پايين به بالاست، يعني مشروعيت حكومت از طرف مردم تعيين مي شود
اگر اين دو موضوع با هم مخلوط كنيم نتيجه اين مي شود كه حاكم را هم به خدا مي چسبانيم وكسي جرات مخالفت با حرف سلطان كه حرف خداست را پيدا نمي كند
بنابراين در ولايت، عصمت و صلاحيت در اختيار خداست و مردم نقشي در تعيين ولي ندارند و انجام وظيفه ولي الله در تبيين و ابلاغ دين هم ربطي به خواست و پذيرش مردم ندارد
اما در امامت و حكومت، مشروعيت از دو بخش صلاحيت و مقبوليت تشكيل مي شود، صلاحيت طبق عرف و تشخيص عقلا و شايسته سالاري تعيين مي شود و مقبوليت هم از طرف مردم بايد پذيرفته شود
بنابراين مشروعيت امامت جز با مقبوليت مردم و خواست عمومي محقق نمي شود
علي مي توانست با شمشير و سياسي كاري حكومت را قبل از خلافتش بدست بگيرد اما به اين كار دست نزد چون با مباني ديني سازگار نيست
@andisheqalam
4_6010070938429686970.mp3
13.54M
📲صوت شب چهارم نشست: «حكومت عدل على(ع)، از آرمان تا واقعيت»
سخنران:
#محمد_پروازى
📲لينك دانلود:
https://bit.ly/2X4Zm6T
📡 @andisheqalam
📖 #قرآنچهمیگوید؟
خوشی، زیر ناخوشی پنهان است. ناخوشی در خوشی مستتر است. همچنانکه جواب، در خودِ سؤال نهفته است. اینها از هم جدا نیستند. "فَاِنَّ مَعَ العُسرِ یُسراً. اِنَّ مَعَ العُسرِ یُسراً" (با هر سختی آسانی است. قطعاً با هر سختی آسانی است). راه حل ها را در خود سختی ها بجوی. جواب ها را از خود سؤال ها استخراج کن. جای دیگری مرو. گنج تو همانجاست. گنج خود را استخراج کن. آگاهی ات را برگیر، آنگاه خواهی دید که از سختی ها عبور کرده ای!
برگرفته از سایت مسعود ریاعی
💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢
https://eitaa.com/quranpuyan
✅" روشهای بسیاری برای #فهم و نقد متون دینی وجود دارد که میتوانیم از طریق آنها به مطالعه و بررسی معارف دینی بپردازیم؛ ولیکن از میان روشهای تحقیق، روش «تحلیل محتوا» از امتیازها و ویژگیهای منحصر به فردی برخوردار است که باعث شده بسیاری از پژوهشگران برای پژوهشهای عمیق خود در حوزه معارف اسلامی و فهم متون دینی از این روش استفاده کنند.
وی تاکید کرد: این روش به محقق کمک میکند با گویاسازی متن و کشف لایههای عمیق و کدهای مرموز آن، به دریافت صحیح محتوایی برسد که متکلم یا مؤلف به دنبال ترسیم آن بوده و از پیشداوریهای اولیه نجات پیدا کند.
👈👈به همین دلیل از این روش برای ترسیم ساختار هندسی سورههای قرآن کریم، کشف #غرض اصلی سوره و نیز کشف #روابط میان آیات و #سیاقهای مختلف یک سوره استفاده میشود."
◀️بخشي از سخنان دكتر حسن بشير عضو هيات علمي گروه معارف دانشگاه امام صادق،در کارگاره آموزشی «تحلیل محتوای مفاهیم قرآنی»23 ارديبهشت ،نمايشگاه قران
💢💢شايان ذكر است روش آموزشي مد نظر قرآنپويان نيز مبتني بر تحليل متن سوره،كشف روابط ميان آيات و #فرازها و سپس كشف غرض يا #درس يا محور اصلي سوره ميباشد.
♻️♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر هفتگی در سوره های قرآن به ترتيب نزول
فهم و تدبر در سوره #نجم
سورة النجم به ترتیب مصحف کنونی سورة ٥٣ -وبه ترتیب نزول سوره ۳۱ هست. تعداد آیات ٦٢ با توجه به محتوا جزء سوره های مکی می باشد سال سوم بعثت ودر مرحله چهارم نزول قران نازل شده است
شامل توحید و عبادت خدا و سرزنش معبودان غیر خدا و عقاید خرافی آنهاست، گسترش دعوت پیامبر ص در این فضا صورت گرفته همچنین در این دوره اتهامات جنون و ساحر و شاعر به پیامبر ص داده شده است و آغاز مکر و آزار کافران لذا با اشاره به برتر بودن کید خداوند به تقویت روحیه پیامبر ص پرداخته شده است و در موضوعات حول اثباط حجیت قران و نبوت و نفی شرک از خداوند است. شامل ۷ فراز هست
🔸فراز اول آیات ۱۸-۱
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم
به نام خداوند بخشنده ی مهربان
وَالنَّجْمِ إِذَا هَوَى ﴿١﴾
سوگند به ستاره( قران) زمانیکه فرود آید
مَا ضَلَّ صَاحِبُکُمْ وَمَا غَوَى ﴿٢﴾
گمراه نشده همنشین شما(پیامبر ص) و باطل نرفته
وَمَا یَنْطِقُ عَنِ الْهَوَى ﴿٣﴾
وسخن نمی گوید از روی هوای نفس
إِنْ هُوَ إِلا وَحْیٌ یُوحَى ﴿٤﴾
نیست آن(قران) مگر وحی شدنی که وحی می شود
عَلَّمَهُ شَدِیدُ الْقُوَى﴿٥﴾
آموخته آنرا بسیار نیرومند (خداوند)
ذُو مِرَّةٍ فَاسْتَوَى ﴿٦﴾
صاحب نیروهست پس استوار گردید
وَهُوَ بِالأفُقِ الأعْلَى ﴿٧﴾
درحالیکه او در افق ومننظری بلند مرتبه بود
ثُمَّ دَنَا فَتَدَلَّى﴿٨﴾
سپس نزدیکتر شد پس به تدریج فرود آمد
فَکَانَ قَابَ قَوْسَیْنِ أَوْ أَدْنَى ﴿٩﴾
پس شد به اندازه سردوکمان یا نزدیکتر
فَأَوْحَى إِلَى عَبْدِهِ مَا أَوْحَى﴿١٠﴾
پس وحی کرد به سوی بنده اش آنچه را که وحی کرد
مَا کَذَبَ الْفُؤَادُ مَا رَأَى ﴿١١﴾
دروغ نپنداشت دلش آنچه را که دید
أَفَتُمَارُونَهُ عَلَى مَا یَرَى ﴿١٢﴾
ایا پس جدال می کنید او را بر آنچه می بیند
وَلَقَدْ رَآهُ نَزْلَةً أُخْرَى ﴿١٣﴾
و هرآینه بتحقیق دید او را در یک نوع نزول دیگری
عِنْدَ سِدْرَةِ الْمُنْتَهَى ﴿١٤﴾
نزد درخت سدر در عالم بالا
عِنْدَهَا جَنَّةُ الْمَأْوَى ﴿١٥﴾
نزدش جنه الماوی هست
إِذْ یَغْشَى السِّدْرَةَ مَا یَغْشَى ﴿١٦﴾
آنزمانکه می پوشاند آن درخت سدر را آنچه می پوشاند
مَا زَاغَ الْبَصَرُ وَمَا طَغَى ﴿١٧﴾
منحرف نشد دیده و فراتر نرفت
لَقَدْ رَأَى مِنْ آیَاتِ رَبِّهِ الْکُبْرَى ﴿١٨﴾
هرآینه بتحقیق دید از نشانه های بزرگتر پروردگارش را
👈👈درب فراز اول
شرح چگونگی معراج پیامبر ص؛ علوم بسیار متعالی که در این سفر به پیامبر ص از طریق خداوند وبدون واسطه به ایشان آموخته شده ودریافت کامل وبی نقص این ایات توسط پیامبر ص همه نشانه ازصدق وعظمت وحجیت پیامبر ص وقران به عنوان رسالتشان می باشد
http://yon.ir/Qp8832
💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢
https://eitaa.com/quranpuyan