ترتيل ص013 عفاسي www.jea.ir .mp3
468.9K
#تلاوت_ترتیل_صبحگاهی
#صفحه_سیزدهم
#سوره_مبارکه_بقره
https://eitaa.com/quranpuyan
#فراز_هایی_از_عهدنامه_مالکاشتر
✅ فرامینی به #والیان
💢 👈👈با خدا و با مردم، و با خويشاوندان نزديك، و با افرادى از رعيّت خود كه آنان را دوست دارى، #انصاف را رعايت كن، كه اگر چنين نكنى ستم روا داشتى،
و كسى كه به بندگان خدا ستم روا دارد خدا به جاى بندگانش دشمن او خواهد بود، و آن را كه خدا دشمن شود، دليل او را نپذيرد، كه با خدا سر جنگ دارد، تا آنگاه كه باز گردد، يا توبه كند، و چيزى چون ستمكارى نعمت خدا را دگرگون نمى كند، و كيفر او را نزديك نمى سازد، كه خدا دعاى ستمديدگان را مى شنود و در كمين ستمكاران است.
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تعقل در شريعت
💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸
https://eitaa.com/quranpuyan
♻️♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
تدبر در سوره #قریش
✅ترجمه و تفسيري متفاوت از سوره قريش:
بنابراین ملاحظات ( در پست روز قبل)، به نظر مى رسد ترجمه و تفسیر صحیح این سوره چنین است:
بسم الله الرحمن الرحیم
2⃣ (ایلافهم رحلة الشتاء و الصیف)
چنان الفتى با این سرزمین که آنان را از کوچ زمستانى و تابستانى بى نیاز کرد. (ایلافهم)، بدل از (ایلاف قریش) است.
یعنى در اینجا نیز ایلاف همان معنایى را مى رساند که درآیه اول مى رساند: الفت قریش با این سرزمین و متوطن ساختن آنان در مکه.
(رحلة) منصوب به نزع خافض است. خافض آن حرف (من) است، چنانکه نویسندگان تفسیر نمونه این وجه را بر منصوب بودن به عنوان مفعول دوم، ترجیح داده اند. اما حرف (من) در اینجا معناى تقابل را مى رساند; همچنانکه در آیه چهارم نیز همین نقش را ایفا مى کند. در آیه چهارم مى فرماید: (الذى اطعمهم من جوع و آمنهم من خوف) به قرینه سیاق کلام در آیه چهارم که حرف (من) در آن ظاهر گردیده، در اینجا نیز حرف منزوع، مى تواند (من) باشد و همان نقشى را ایفا کند که در آن آیه ایفا مى کند. یعنى (ایلافهم من رحلة… ) (متوطن ساختن آنان در برابر کوچ کردن) چنانکه فرموده است: (أطعمهم من جوع و آمنهم من خوف) (اطعامشان کرد در برابر گرسنگى، و ایمنى شان بخشید در برابر ترس).
ادامه دارد.....
منبع: مقاله نقدی بر ترجمه و تفسیر سوره ایلاف
نویسندگان: کمال الدین غراب، مجله پژوهشهای قرآنی شماره ۱۵ و ۱۶ ویژه نامه انسان شناسی
https://bit.ly/2rHQV6q
💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢
https://eitaa.com/quranpuyan
❌❎ با سلام به قران دوستان عزیز
:با توجه به اختلالات اینترنت و در دسترس نبودن پیام رسان تلگرام
پستهای کانال قران پویان را میتوانید در پیام رسانهای داخلی مطالعه نمایید.
شناسه کانال قران پویان در پیام رسانهای ایتا،گپ و بله
@quranpuyan
:✴️✴️همچنین دارندگان انواع گوشی ها (بدون نصب اپلیکیشن مخصوص) یا کاربران کامپیوتر میتوانند از نسخه تحت وب پیام رسانهای فوق در ادرسهای زیر کانال را مشاهده نمایند.
https://gap.im/quranpuyan #گپ
https://ble.im/quranpuyan #بله
https://eitaa.com/quranpuyan #ایتا
لطفا برای سایر دوستان و علاقه مندان #فوروارد نمایید.
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تعقل در شريعت
با عمومی سازی فهم و عمل به قرآن
@quranpuyan
بسم الله الرحمن الرحیم
سلام برشما
#زندگيقرآني : هر هفته تمرین #عمل به یک دستور قرانی
هفته #پنجاهوسوم
تمرین #سی_سوم
✅#قرض_الحسنه
🌹🌹قال رسول اللَّه صلی الله علیه و آله:
🔶«مَنْ اقْرَضَ مُؤمِناً قَرْضاً ینْتَظِرُ بِهِ مَیسُورَهُ کانَ مالُهُ فی زکاةٍ وَ کانَ هُوَ فی صَلاةٍ مِنَ الْمَلائِکةِ حَتّی یؤَدّیهِ الَیهِ»[5]
🔹🔸کسی که به مؤمنی #قرض داده و منتظر وسعت يافتن وی بماند (به او براي اداي دين فشار نمی آورد) ، آنچه قرض داده به منزله #زکاة است و او در معرض صلوات ملائکه است تا #قرضش برگردانده شود.
📚بحار الانوار- جلد 103- صفحه 139.
گروه عمل به قرآن در پيام رسان ايتا
http://eitaa.com/joinchat/245891088C04b58d311d
https://eitaa.com/quranpuyan
💫👌آشنایی با برخی دیدگاهای علامه #طباطبایی
🔶علامه بحثی دارد که حاکمیت استبدادی که بر زدن و کشتن و فشار و زور است، قابل دوام نیست و استدلال می کند که به حکم «برهان عقلی» و «تجربة عینی» دولت مستبد سرنگون می شود: و قد دلّ التجارب و حکم البرهان علی ان الکره و القسر لا یدوم (تفسیر المیزان، ج 2، ص 87).
🔶علامه به جای سبک رایج #فقهی، این گونه مسائل را از روایات شروع نمی کند، او یک متفکر قرآنی است و روایات را هم در پرتو قرآن فهم می کند، لذا او در مطالعات قرآنی خود به حقایقی می رسد که چه بسا برای علماء دیگر که خود را از این منبع و حیاتی محروم می کنند، قابل هضم نباشد، مثلاً فقهای ما در فقه، از آیاتی مانند «و ما علی الرسول الا البلاغ» و مشابه آن هیچ پیام فقهی استنباط نمی کنند، ولی علامه که مشغول کار تفسیری است و دهها آیه با این مضمون را می بیند و مورد تأمل قرار می دهد، نمی تواند پیام عملی آنها را نادیده بگیرد،
👈لذا وقتی به آیه سوره تغابن می رسد، که در صورت روی گردانی مردم از دستورات خداوند و یا فرامین رسول خدا، پیامبر وظیفهای جز ابلاغ ندارد: «فان تولیتم فانما علی رسولنا البلاغ المبین» نتیجه میگیرد که پیامبر حق اکراه و اجبار مردم بر اطاعت پذیری را ندارد. این گونه آراء در تفسیر المیزان فراوان است، در حالی که در کلمات فقها به دلیل غفلت از این گونه آیات، اصلاً دیده نمی شود.
💫💫نقل از مصاحبه حجت الاسلام سروش محلاتی با روزنامه جمهوری اسلامی
👇👇
http://quranpuyan.com/yaf_postst3878_Swl-w-mbny-nZm-sysy-jtmy-Hkwmt-slmy-dr-qrn.aspx
https://eitaa.com/quranpuyan
هدایت شده از قران پویان
#دعاهای_روزانه
خدایا؛ مرا به کاری که فردای قیامت از من درخواست میکنی، وادار کن.
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تعقل در شريعت
@quranpuyan