✅✅✅ توصیه حضرت علی (ع) به حاکمان درباره #پوزش_خواهی از مردم
وَ إِنْ ظَنَّتِ الرَّعِيَّةُ بِكَ حَيْفاً فَأَصْحِرْ لَهُمْ بِعُذْرِكَ وَ اعْدِلْ عَنْكَ ظُنُونَهُمْ بِإِصْحَارِكَ فَإِنَّ فِي ذَلِكَ رِيَاضَةً مِنْكَ لِنَفْسِكَ وَ رِفْقاً بِرَعِيَّتِكَ وَ إِعْذَاراً تَبْلُغُ بِهِ حَاجَتَكَ مِنْ تَقْوِيمِهِمْ عَلَى الْحَق #نامه_۵۳
اگر مردم به [کاری از کارهای] تو گمان ظلم بردند عذرت را آشکارا با آنان در میان نه و با این عذرخواهی آشکار، خود را از بدگمانی آنان نجات بده زیرا در این کار [اولاً موجبات] تربیت خویشتن خودت و [ثانیاً موجبات] مدارا با رعیّت و [ثالثاً] عذرخواهی [شایستهای] وجود دارد که با آن میتوانی حاجت خودت را که همان حقگرا تربیت کردن مردم است، برآورده کنی.
📌امیرالمومنین (ع) در نامه ای به #مالک_اشتر به او توصیه فرمودهاند که هر گاه مردم به عملکرد او بدبین شدند صادقانه عذر خود را با آنان در میان نهد.
سپس چهار فایده مهم برای این عذرخواهی بیان کردهاند:
🔹️ این عذرخواهی موجب میشود بدگمانی و بیاعتمادی آنان به حکومت از بین برود.
🔹️ این عذرخواهی موجب میشود حاکم نفس خود را تربیت بکند(رِيَاضَةً مِنْكَ لِنَفْسِكَ). طبیعی است که عذرخواهی، غرور و خودشیفتگی حاکمان را میشکند و موجب تربیت آنان میشود.
🔹️این عذرخواهی موجب مدارا با مردم می شود(وَ رِفْقاً بِرَعِيَّتِكَ)
🔹️این عذرخواهی موجب میشود حاکم، در هدایت کردن مردم به سوی حق و حقطلبی موفق شود(تَبْلُغُ بِهِ حَاجَتَكَ مِنْ تَقْوِيمِهِمْ عَلَى الْحَق).
💫با #فوروارد این پست، شما هم در گسترش مفاهیم قرآنی در جامعه سهیم شوید 🙏
💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢
https://eitaa.com/quranpuyan
♻️♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
تدبر در سوره #علق
✅نكات فراز آیات ۵-۱
1)لفظ قلم تنها در دو سوره قران بكار رفته است :سوره هاي قلم و علق. در سوره قلم ،به انچه كه قلم مي نويسد سوگند خورده شده است. در سوره علق ، قلم وسيله تعليم خداوند به انسان معرفي شده است.
2)در اين فراز رب و پرودگار انسانها،همان خداوند خالق معرفي ميشود. ايه 2 حاوي اين نكته ظريف نيز هست كه حتي خلق انسان هم مستلزم پرورش او از ابتدا تا انتهاي دوران جنيني و تولد نوزاد مي باشد.و گرنه يك علقه و خون بسته،تبديل به يك نوزاد انسان نميشد.
👈👈3)منظور از علم بالقلم چیست؟ایا تعلیم همه علوم است یا تعلیم قران ؟
ایات 4و5 بلحاظ لفظ و دلالت،مطلق هستند.یعنی خداوندکریم،بوسیله قلم و نوشتن همه انچه را که انسان نمیدانست،تعلیم داد.
در سوره های مختلف قران مصادیق متعددی از اموزش های خداوند به انسانها بیان شده است:علم القران،علمه البیان(الرحمن) علمه شدیدالقوی(محدص ،نجم)علمناه من لدنا علما(خضر،کهف)انه لذو علم لماعلمناه(یعقوب،یوسف)یعلمک من تاویل الاحادیث (یوسف) علمناه صنعه لبوس(داود، انبیا) یعلکم الکتاب و الحکمه(سوره های متعدد) ولا یاب کاتب ان ان یکتب کما علمه الله
(بقره)تعلیم دادن سگهای شکاری (مائده) انزل الله علیک الکتاب و الحکمه و علمک مالم تکن تعلم(محمدص،نسا)
مشاهده می کنیم که هم موارد خاصی که خداوند به افراد خاص اموزش هایی داده ،هم تعالیم هدایت آمیز وحی که به رسولان اموزش داده شده و هم علوم مرسومی مانند سواد خواندن و نوشتن به خداوند نسبت داده شده است.
اما با توجه به اینکه کثرت این تعالیم مربوط به وحی و هدایت انسانها ست و نیز توجه به سیاق ایات ادامه سوره که بحث بر سر هدایت پذیری و تقوا یا تکذیب و استغنا ست؛لذا مصداق مهم تعلیم در ایه 4 و 5 همان قران است که خداوند به عنوان خالق و مربی کریم انسانها انرا از طریق رسول خود در اختیار انسانها قرار داده است.
كَلَّا إِنَّ الْإِنسَانَ لَيَطْغَى {6}اما چنين نيست (كه انسان این رب خود را پاس دارد) همانا انسان سركشى مىكند
أَن رَّآهُ اسْتَغْنَى {7}بخاطر اينكه خود را بىنياز مي پندارد ( از تعليم و ربوبيت الهي)
إِنَّ إِلَى رَبِّكَ الرُّجْعَى {8}(ولي) مسلما بازگشت(انسان) به سوى پروردگار توست
🖌 آقای سید کاظم فرهنگ
💫با #فوروارد این پست، شما هم در گسترش مفاهیم قرآنی در جامعه سهیم شوید 🙏
https://bit.ly/2TbhI6P
💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢
https://eitaa.com/quranpuyan
بسم الله الرحمن الرحیم
سلام برشما
#زندگيقرآني : هر هفته تمرین #عمل به یک دستور قرانی
هفته #شصت
تمرین #سی_هفتم
✅موضوع: #ترک_خودستایی
◀️خداوند در سوره نجم می فرمایند :
🔶.. إِذْ أَنْشَأَكُمْ مِنَ الْأَرْضِ وَإِذْ أَنْتُمْ أَجِنَّةٌ فِي بُطُونِ أُمَّهَاتِكُمْ فَلَا تُزَكُّوا أَنْفُسَكُمْ هُوَ أَعْلَمُ بِمَنِ اتَّقَى ﴿۳۲﴾نجم
♦️🔸..از آن هنگام که شما را از زمین آفرید و در آن موقع که بصورت جنینهایی در شکم مادرانتان بودید؛ پس #خودستایی نکنید، او پرهیزگاران را بهتر میشناسد!
👌 پیام ها
1- خداوند نه تنها امروز ما، بلكه دوران پست جنينى ما را نيز مىداند، پس فخرفروشى نكنيم.
«إِذْ أَنْتُمْ أَجِنَّةٌ فِي بُطُونِ أُمَّهاتِكُمْ»
🔸2- كسانى كه از گناه دورى مىكنند، گرفتار خودستايى نشوند. يَجْتَنِبُونَ كَبائِرَ ...
فَلا تُزَكُّوا أَنْفُسَكُمْ
3- توجّه به ناچيزى و ضعف و ذلت سابق، انسان را از خودستايى باز مىدارد.
«إِذْ أَنْتُمْ أَجِنَّةٌ فِي بُطُونِ أُمَّهاتِكُمْ فَلا تُزَكُّوا أَنْفُسَكُمْ»
🔹4- اصلاح رفتار مردم بايد از طريق اصلاح عقايد باشد. عقيده به علم و نظارت الهى انسان را از خودستايى باز مىدارد. هُوَ أَعْلَمُ ... فَلا تُزَكُّوا أَنْفُسَكُمْ
5- اگر كمالى داريم همه از اوست، چرا به خود افتخار مىكنيم. أَنْشَأَكُمْ مِنَ الْأَرْضِ ... فَلا تُزَكُّوا أَنْفُسَكُمْ
🔸6- با تظاهر به تقوا، انسان متّقى نمىشود. «هُوَ أَعْلَمُ بِمَنِ اتَّقى»
💫تفسیر نور
💫با #فوروارد این پست، شما هم در گسترش مفاهیم قرآنی در جامعه سهیم شوید 🙏
گروه عمل به قرآن در پيام رسان ايتا
http://eitaa.com/joinchat/245891088C04b58d311d
https://eitaa.com/quranpuyan
❓❓پرسش و پاسخ قرآنی:
✅آیا قرآن، به #کتک زدن زنان امر کرده است؟
✅منظور از #واضربوهن در سوره نسا چیست؟
✳ نظرات مختلف در مورد #ضرب زنان در ايه ۳۴ سوره نسا چیست؟
🔴قسمت چهارم:
✴" در موردآیه ۳۴ سوره نساء میبینیم که از قدیم، مفسران کوشیدهاند که تفسیری معقول و مقبول از این آیه به دست دهند.
هر چه به زمان حاضر نزدیکتر میشویم، این کوششها بیشتر میشود. بهتازگی نیز نویسندهای در مقالهای، با نظر به کلمات قرآن و معانی «#ضرب» در لغت عرب، نتیجه گرفته است:
«معنای #ضرب در این آیه، ترک موقت همسر و بیرون آمدن از خانه است، نه کتککاری.»
🔶نخست بگویم که من این گونه آیات را همزبانی با عرف زمانه میدانم، و همزبانی با زمانه را هم کسر شأن متون مقدس نمیپندارم. در کتاب «دیانت و عقلانیت» بهتفصیل دربارۀ این دیدگاه سخن گفتهام. اما آنچه اکنون میافزایم این است که اگر ما این گونه تفسیرها را بپذیریم و مثلا قبول کنیم که معنای «#ضرب» در این آیه، بیرون آمدن از خانه است، نه آنچه مسلمانان در ۱۴۰۰ سال گذشته فهمیدهاند، آنگاه ممکن است کسی از ما بپرسد: چرا باید در قرآن کلماتی باشد که ۱۴۰۰ سال بعد، معنای درست آن فهمیده شود؟
❓مگر قرآن خود نمیگوید که من مبین(آشکار)، فصیح و بلیغم؟
❓ آیا با فصاحت و بلاغت سازگار است که کسی امروز سخنی بگوید و مردم ۱۴۰۰ سال بعد معنای درست آن را بفهمند؟
❓ تکلیف زنانی که در این مدت کتک خوردهاند و تحقیر شدهاند چیست؟
اینکه بگوییم معنای «#ضرب» این است و معنای «قطع ید» آن است، تفسیر نیست؛ تحمیل معانی دور و بدون قرینه بر کلمات ساده و گویا است.
✅راهحل بهتر همان است که بگوییم: شیوۀ قرآن و سیرۀ پیامبر(ص) در وضع قوانین اجتماعی، بیشتر #امضای روشهای متعارف در جامعۀ آن زمان بوده است، نه وضع احکام جدید و ابدی. بنابراین گاهی پیروی از منطق و روح قرآن، مقتضی رویگردانی از ظاهر برخی آیات است. کسی که «ضرب» را آن گونه معنا میکند، او نیز در حقیقت از ظاهر آیه روی برگردانده است. چرا این رویگردانی را میپذیرید، آن را نه؟
سنت و روایات نیز همین حکم را دارد.
🔸 به قول آیةالله مطهری: سیرۀ پیامبر، غیر از گفتارها و رفتارهای ایشان است. سیره، منطق و اسلوب کلی است که از مجموع رفتارها و گفتارها فهمیده میشود(سيری در سيرۀ نبوی، ص۵۲).
🔸مرحوم شریعتی نیز میگفت: در دینشناسی باید به برآیند گفتارها و رفتارها توجه کرد، نه به تکتک آنها."
✒ آقای رضا بابایی
ادامه دارد:
📚برای مطالعه بیشتر در مورد این مطلب به لینک زیر مراجعه کنید:👇👇
https://b2n.ir/406618
💫با #فوروارد این پست، شما هم در گسترش مفاهیم قرآنی در جامعه سهیم شوید 🙏
https://eitaa.com/quranpuyan
خدایا دستان خاليے
خود را به امید استجابت
دعاهایمان به سوی
تو دراز ڪرده ایم
معبودا پرڪن
ظرف وجودمان را
از آنچه در وجود خدایے توست
سلام روزتان بخیر
💫با #فوروارد این پست، شما هم در گسترش مفاهیم قرآنی در جامعه سهیم شوید 🙏
✨ @quranpuyan ✨