eitaa logo
قران پویان
473 دنبال‌کننده
6هزار عکس
697 ویدیو
620 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
074.MP3
665.6K
💫با این پست، شما هم در گسترش مفاهیم قرآنی در جامعه سهیم شوید 🙏 https://eitaa.com/quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📖 ؟ ✳️ در خطا و سهو ایرادی نیست. تعمد قلبی ملاک جزاست خداوند در آیه ۵ سوره این گونه میفرماید: 💠 دْعُوهُمْ لِآبَائِهِمْ هُوَ أَقْسَطُ عِندَ اللَّهِ فَإِن لَّمْ تَعْلَمُوا آبَاءهُمْ فَإِخْوَانُكُمْ فِي الدِّينِ وَمَوَالِيكُمْ  وَلَيْسَ عَلَيْكُمْ جُنَاحٌ فِيمَا أَخْطَأْتُم بِهِ وَلَكِن مَّا تَعَمَّدَتْ قُلُوبُكُم وَكَانَ اللَّهُ غَفُورًا رَّحِيمًا ﴿۵﴾ 🔸فولادوند: آنان را به [نام] پدرانشان بخوانيد كه اين نزد خدا عادلانه ‏تر است و اگر پدرانشان را نمى‏ شناسيد پس برادران دينى و موالى شمايند و در آنچه اشتباها مرتكب آن شده‏ ايد بر شما گناهى نيست ولى در آنچه دلهايتان داشته است [مسؤوليد] و خداست كه همواره آمرزنده مهربان است. https://goo.gl/iQXRop 💫با این پست، شما هم در گسترش مفاهیم قرآنی در جامعه سهیم شوید 🙏 💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢 https://eitaa.com/quranpuyan
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول تدبر در سوره 👈👈سئوال يكي از كاربران: جدول ترتيب نزولي که شما ارایه کرده اید بسیار متفاوت از بقیه است. مثلا ما می دانیم که اولین آیات نازل شده از سوره ی بوده بعد مزمل و مدثر، اما تقسیم بندی شما از قل هو الله شروع میشه. ❓چرا سوره علق را به عنوان سوره چهلم در نظر گرفته ايد؟ پاسخ: با سلام و تشكر از سئوال و دقت شما مباني و توضيحات ليست ترتيب نزول پيشنهادي ما در تالارگفتگوهاي قران پو يان ارسال شده كه ميتوانيد مطالعه نماييد. بطور خلاصه ليستهاي ترتيب نزول يا تاريخي داراي اشكالات زير است: 1- انتساب آنها به منبعی چون پیامبر یا امامان معصوم،محل تردید است بنابراین نمی توان انرا قطعی و بی چون وچرا دانست.لذا باب نقد و بازنگری آن باز است.چنانکه علامه طباطبایی نیز در تفسیر المیزان و نیز کتاب قران در اسلام گفته است:" آنچه درباره اين روايات ميتوان گفت اينست كه بهيچوجه قابل اعتماد نيستند زيرا نه ارزش روايت ديني را دارند و نه ارزش نقل تاريخي. تنها راه براي تشخيص ترتيب سوره‌هاي قرآني و مكي يا مدني بودن آنها تدبر در مضامين آنها و تطبيق آن با اوضاع و احوال پيش از هجرت و پس از هجرت ميباشد." 2- در لیست هاي روايي،مبنای قرارگیری سوره معمولا اولین آیات نازله از آن سوره یا آیات ابتدای سوره بوده است و حال آنکه ادامه سوره که بخش اکثریت سوره را هم تشکیل میدهد،حاومی ایات و مفاهیمی است که مسلما در اینده ای دورتر و در شرایطی متفاوت نازل شده است. مرحوم آیت الله معرفت در کتاب علوم قرآنی،اشاره کرده که "علامه طبرسی و دیگر بزرگان فن متذکر میشوند که رعایت ترتیب سوره ها،نظر به ابتدای هرسوره است." اما در ليست ترتيب نزول ما،اكثريت سوره ملاك تصميم بوده است. مثلا سوره علق که در اکثر لیستها اولین سوره است،صرفا بدلیل نزول 5 آیه نخست آن در ابتدای بعثت در اول لیست قرار گرفته ،حال آنکه در ادامه سوره صحبت از کسی است که پیام پیامبر را تکذیب کرده و خدا هشدار میدهد که اگر دست برندارد،او را به جهنم می کشانیم.واین کنش و واکنش در اولین سوره نازله بر پیامبر قطعا جایی ندارد.پس ادامه این سوره در زمان دیگری نازل شده که باید به دنبال آن بود. كه با توجه به سير نزول بقيه سوره ها،اين سوره در رديف 40 قرار مي گيرد 🖌سيدكاظم فرهنگ 💫با این پست، شما هم در گسترش مفاهیم قرآنی در جامعه سهیم شوید 🙏 💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸 https://eitaa.com/quranpuyan
بسم الله الرحمن الرحیم سلام برشما : هر هفته تمرین به یک دستور قرانی هفته تمرین ✅‌موضوع: ♦️♦️يكي از مصاديق و 🔸خداوند متعال در آيه شريفه 219 سوره بقره، كه سخن از تحريم شراب و قمار به ميان آمده، از به «مَيْسِرْ» تعبير كرده است. «ميسر» از ماده «يُسْرْ» است، و اين مادّه هم به معنى سهل و آسان، و هم به معنى مى آيد. و به نظر مى رسد كه معنى اوّلى همان سهل و آسان باشد، منتهى نظر به اين كه شخص مى خواهد به و نائل شود، از اين رو به ميسر گفته مى شود. قرآن مجيد هر نوع معامله اى را، كه با تراضى و توافق طرفين صورت گيرد، طبق آيه شريفه (تِجَارَةً عَنْ تَرَاض) امضا كرده است. معیار قمار بودن یک فعالیت: معیار بودن یک فعالیت فقط وجود یا عدم وجود شانس در آن نیست وجود شانس حداکثر می تواند شرط لازمی برای بودن یک فعالیت باشد و نه شرط کافی چرا که در بسیاری از لحظات زندگی شانس در موفقیت ما دخالت داشته است اما وجود شانس به تنهایی نمی تواند آن چه پیش آمده را تبدیل به کند. مشخصه اصلی این است که اگر کسی از راه فعالیتی که قمار است به سودی برسد منشأ آن سو است که فرد یا افراد دیگر کرده اند در حالی که منشأ سود در یک فعالیت سالم اقتصادی، یا بهره مندی از مواهب طبیعی است و یا منفعتی که شخص به دیگران رسانده است. کسی که مثلا با برنده شدن در بازی شطرنج یا تخته نرد پولی از بازنده میگیرد نفعی به طرف مقابلش نرسانده و واضح است که لازمه رسیدنش به پول ضرر کردن طرف دیگر بوده است. اما در مقابل فروشنده ای که به پول می رسد خریداری را به جنس مورد نیازش می رساند. ادامه موضوع 👇👇 http://www.quranpuyan.com/yaf_postst443_Hrmt-khwrdn-ml-mrdm-bh-bTl-nHq.aspx 💫با این پست، شما هم در گسترش مفاهیم قرآنی در جامعه سهیم شوید 🙏 ‌گروه عمل به قرآن در پيام رسان ايتا http://eitaa.com/joinchat/245891088C04b58d311d https://eitaa.com/quranpuyan
❓❓پرسش و پاسخ قرآنی: ❓ معتبر نزد خداوند چیست؟ ❓آداب و رسوم خانوادگي يا اجتماعي ؟ نظر والدين ، بزرگان، و مديران؟ یا وحی؟ 🔴قسمت اول: ✳اين مطلب را زياد شنيده ايم كه ما براي هر فعل يا ترك فعلي و هر تصميمي بايد داشته باشيم كه در برابر خداوند به ان استناد كنيم و رفتار خودمون را موجه كنيم. ✴حالا،اين چه چیز هایی می تواند باشد که نزد خدا هم اعتبار داشته باشد؟ است یا ؟ کتاب اسمانی است یا بشری؟ یا قول و فعل رسولان و یا و بزرگان قوم و خانواده و جامعه؟ ❇انسان ها معمولا در توجیه افعال و خود ،به یکی از زیر استناد می کنند: 1-تبعیت از پدران و اجداد (روال و سنتهای خانوادگی یا قومی يا اجتماعي) مثالها:من نماز نمی خوانم؛ چون پدر و مادرم هم نمی خوانند. يا چون اجداد من شيعه بودند،شيعه شدم يا حجاب ندارم چون در خانواده ما اصلا حجاب مرسوم نیست. و برعكس حجاب دارم چون همه خانواده ما محجبه هستند. يا اين مراسم ما بطور نسل اند نسل برگزار ميشده، ما هم برگزار مي كنيم. ❌❌ این گونه دلایل نزد خداوند پذیرفته نیست و آیات زیادی از قرآن به افرادی پرداخته که از این دلایل استفاده کرده اند. از جمله آیات زیر: در سوره زخرف ،خداوند وقتی که پاره ای از عقاید نادرست کفار مکه و نپذیرندگان دعوت پیامبر را بر می شمرد به تبعیت از ایین هم اشاره میکند. بَلْ قَالُوا إِنَّا وَجَدْنَا آبَاءنَا عَلَى أُمَّةٍ وَإِنَّا عَلَى آثَارِهِم مُّهْتَدُونَ ﴿22﴾ وَكَذَلِكَ مَا أَرْسَلْنَا مِن قَبْلِكَ فِي قَرْيَةٍ مِّن نَّذِيرٍ إِلَّا قَالَ مُتْرَفُوهَا إِنَّا وَجَدْنَا آبَاءنَا عَلَى أُمَّةٍ وَإِنَّا عَلَى آثَارِهِم مُّقْتَدُونَ﴿23﴾ قَالَ أَوَلَوْ جِئْتُكُم بِأَهْدَى مِمَّا وَجَدتُّمْ عَلَيْهِ آبَاءكُمْ قَالُوا إِنَّا بِمَا أُرْسِلْتُم بِهِ كَافِرُونَ ﴿24﴾ بلکه (کافران مکه)ميگويند را بر ديني يافته ايم و از روي آثار آنها هدايت ميشويم (22) (خدا خطاب به پیامبر) و چنين بوده که قبل از تو ، هيچ هشدار دهنده اي در هيچ شهري نفرستاديم مگر اينکه هوسرانان شان ميگفتند ما پدرانمان را بر ديني يافته ايم و از آثار آنها پيروي مي کنيم (23) (پيغمبران) ميگفتند آيا اگر چيزي برايتان آورده باشيم که نسبت به آنچه پدرانتان را بر آن يافته ايد هدايت کننده تر باشد چه؟ ميگفتند ما به هر چه که شما براي ابلاغ آن فرستاده شده ايد کافريم (24) 🔶همانطور که می بینیم صرف استناد به آیین و سنتها و عقاید و اجدادي و اجتماعي و صنفي و رد سایر عقاید و افعال بر اساس انها،پذیرفته نیست. ادامه دارد: 📚برای مطالعه بیشتر در مورد این مطلب به لینک زیر مراجعه کنید: https://b2n.ir/646859 💫با این پست، شما هم در گسترش مفاهیم قرآنی در جامعه سهیم شوید 🙏 https://eitaa.com/quranpuyan
💠 اللّهُمَّ اشْفِ كُلَّ مَرِیضٍ خدایا هر بیماری را شفا بده @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا